Bağlarımızın poeziyası, poeziyamızın
bağları
Abşeron bağları Azərbaycan
şəhər mədəniyyətinin
maraqlı və tədqiq olunmamış məkan obrazlarından biridir. Bağların tarixi əslində
Abşeron kəndlərinin
tarixidir. Şüvəlan,
Türkan, Mərdəkan,
Buzovna bağları…
- hər birinin öz "tərcümeyi-halı",
öz taleyi var. Abşeron bağları coğrafi-ədəbi obraz
kimi mədəni landşaft anlayışı
ilə uzlaşır.
XX əsr yaradıcı
elitamızın həyatı
və ya əsərləri bu obrazla bağlı olub. Və Abşeron landşaftının
fəlsəfəsi daha
çox Elçin yaradıcılığında parlaq əksini tapıb. Heç şübhəsiz, "yüz
ildən, min ildən sonra, Abşeron həyatının sözün
geniş mənasında
mənzərələri (qeyd
edək ki, bu mənzərələr
artıq xeyli dərəcədə tarixə
çevrilmişdir) ilə
kim maraqlansa,
onların ən mükəmməl bakirəliyində
məhz Elçinin əsərlərində tapacaqdır…"
(N.Cəfərov. "Elçin.
Yazıçının yaradıcılıq yolu").
Təxminən XX əsrin əvvəllərində
Abşeron bağları
şairlərimiz üçün
qəriblik - dərvişlik
yeri idi. Abşeron
bağlarının obrazları xüsusi zikr (mediativ) məkanı idi. Şairlər bağların gözəlliyini
ilahi həqiqəti anlamağın bir mərhələsi kimi düşünürdülər. Qayalıqlardan dənizin ənginliyinə
baxmaq, axşamlar günəşin batmasını,
gecələr ulduzları
seyr etmək duyğusu ilahi zikretmə məqamında
əriyirdi.
Ona görə də V.Səmədoğlu
daim o sevimli məkana yalnız yuxularda qayıda bilirdi:
...Dənizdən
çoxmu uzaqdır
Sizin bağınız
bu il?
Bağda olmaq, bağa getmək özünüdərk
prosesi olmaqla yanaşı, bir yaradıcılıq aktı,
yaradıcılıq yaşantısı
idi. Bu bağlarda şəhər insanının
təbiətə bağlılığı,
peyzaj həssaslığı
bərpa olunurdu, özü isə təbiətin, peyzajın
bir hissəsi olurdu.
X.R.Ulutürk inanırdı:
"Yarımçıq şeirimin
ardıdır bağım"
("Bağban düşüncələri").
Bağ landşaftı abşeronlulardan,
bakılılardan fərqli
olaraq, başqa bölgələrdən olan
şairlərin təhtəlşüurunda
yaylaq arxetipi kimi yaşanılırdı. Müqayisə
edək:
Bu il
Şüvəlanda bir
bağa köçdüm,
Mən elə bildim ki, yaylağa köçdüm. \ S.Vurğun.
"Bizim quyunun əhvalatı"
Olmasa da sıx meşəli dağları,
Səfalıdır Abşeronun bağları. \ S.Rüstəm.
"Abşeron bağları"
Bağ xronotopunu qonaqlarsız təsəvvür etmək
olmaz. Bağ qonaqlığı - ziyafəti, yaxud bağa qonaq dəvətetmə adəti
maraqlı ritual-davranış
aktlarından biridir.
Mehdi Hüseynin qızı Zivər xanım yazır: "Bizim Şüvəlandakı
bağımız şənbə
və bazar günləri qonaqlarla dolu olardı… Evimizin qabağındakı
geniş çətirə
bənzər ağ tut ağacının
altında, uzun stolun arxasında oturub kimi domino, kimi nərd oynayırdı. Qadınlar da öz söhbətlərində, hazırlıqlarında"
("Dəryadan damlalar").
Əlbəttə, bu qonaqlıqların
cövhəri ədəbi
söhbətlər və
mübahisələr idi.
A.Zamanov "Kişi şair" adlı xatirəsində Rəsul Rzanın Buzovnadakı bağında baş vermiş bir söhbəti xatırlayır…
Bağ qonşuluğu özü
ayrıca milli etik dəyərdir. V.Səmədoğlu
"Bəxt üzüyü"ndə
bir yay mövsümündə
dörd ailəni bağ qonşuları kimi bir araya
gətirib, onların komik,
absurd davranışlarını şirin dillə qələmə alır. Elçin
"Baladadaşın ilk məhəbbəti"
hekayəsində yerli
camaatın təzə
bağ qonşularına
münasibətini bütün
koloriti və inandırıcılığı ilə canlandırır.
Bu kənddə hər kəs təzə qonşu haqqında mütləq hərtərəfli informasiyaya
malik olmalıdır.
Ağacəfər Baladadaşa
bu məlumatı çatdırır: "Təzə
qonşumuzdu qız. Bu da onun nişanlısıdı. Yayçün gəliblər, yenə gedəcəklər şəhərə
payızda".
Bağ qonşuluğu poeziyamızda
sevgi tarixçəsinin
ən yaddaqalan hadisəsidir.
Yenə o bağ
olaydı, yenə yığışaraq siz
O bağa köçəydiniz.
Biz də muradımızca fələkdən
kam alaydıq,
Sizə qonşu olaydıq.
Bakı (Abşeron) bağlarına
mövsüm səciyyəli
ölüb-dirilmə stixiyası
xasdır. Mifoloji və poetik
düşüncəmizdə bağlar yazda və yayda dirilir,
payız-qışda isə
ölür.
Sizin bağda yuxu varmı,
Yağış yağırmı orda?
Bizi qışda şaxta vurur,
Çücərmişik baharda...
\ V.Səmədoğlu
Kərim kişi qarlı-çovğunlu, şaxtalı bir gündə, şəhərdəki mənzilində bağda zəncirə bağlı qoyub gəldiyi itin dərdini çəkir. Min əzab-əziyyətlə bağa gedib Nabranı (itin adıdır) xilas etsə də, özü sətəlcəm olub yatağa düşür. (Elçin. "Qarlı qış")
S.Rüstəm də Şüvəlanda bağındakı cavan, körpə meynələrin, zərif çiçəklərin acı taleyini beləcə düşünürdü və ümid edirdi ki:
Şüvəlan bağlarının körpə, cavan meynələri,
Qoymayır onları rahat, soyuğun iynələri.
Necə dözsün buna nazəndə çiçəklər, güllər?
Alıb öz ağzına dörd səmti qudurğan yellər. \"Şüvəlanda"
Cənnət və yaddaş - bu iki ideya Abşeron bağlarının forması və substansiyasıdır. Bağların cənnət obrazı şəhər-kənd, sivilizasiya-təbiət qarşıdurmalarının sərhədində anlaşılırdı, şəhər insanının ideal peyzaj təsəvvürlərini aktuallaşdırırdı. Çox illər sonra, Parisdə Ümmulbanu (Banin) Abşerondakı bağ evlərinin cənnət nisgilini belə yaşamışdı: "Dəniz bağların hündür divarları arxasından görünürdü, divarların bu üzü isə boş çöl idi. Bizim evin gül-çiçəkli bağçası görünəndə adam təəccüblənirdi ki, bu gözoxşayan yaşıllığa gələn yol istidən alışıb-yanan ürək sıxan şəhərdən keçirdi." ("Qafqaz günləri").
Bəlkə ona görə də X.R.Ulutürk Türkandakı bağına həsr etdiyi silsilə şeirlərini kitabında "Türkanımız-cənnətimiz" adı altında verir:
Həftədə bir kərə, ayda bir kərə
Cənnətin qoynundan gəlib keçirəm.
Havadan gül ətri, şərbət içərəm
Bir az baharlaşar, dənizləşərəm,
Bir az təbiətlə əkizləşərəm.
Cənnətin qoynundan gəlib keçərəm.
Bakı milyonçusu M.Muxtarov 1890-cı ildə sevimli qadını - çeçen qızı Lizanın şərəfinə Mərdəkan kəndinin daşlı-qayalı yerində bağ salmaq arzusuna düşür və bunun üçün Lənkərandan qara torpaq, dünyanın hər yerindən nadir ağaclar, güllər-çiçəklər gətizdirir, oranı cənnətməkana döndərir. Bu cənnət məkanda rus şairi S.Yesenin də bir müddət Şiraz ilğımı ilə yaşayır…
Abşeron bağları ədəbiyyatımızda (poeziyamızda) bağ "romanlarının" məkanıdır. Aylı-ulduzlu yay gecələri, hasarlardan boy verən ağaclar, dəniz qayalıqları, isti sahil qumları - "bağ romanının" vacib peyzaj elementləridir.
M.Müşfiqin ölməz şedevrini - "Yenə o bağ olaydı" şeirini sadəcə xatırlamaq kifayətdir.
Yenə o bağ olaydı sevdalar ölkəsində,
O söyüd kölgəsində.
İnci qumlar üstündə yenə verib baş-başa,
Yayı vuraydıq başa.
Abşeron bağları Azərbaycan şairləri üçün həm də ekzistensial məkan təcrübəsidir. Bağ xatirəsi onların təxəyyülündə daim yenidən dərk olunur və yaşayır. Bağ əhvalatları isə lokal (yerli) miflər kimi yaranır və ədəbi yaddaşın süjetlərinə çevrilir. Bağlar simvol və yaddaş xüsusiyyətlərini mükəmməl ehtiva edən coğrafi obrazdır. Bağ əhvalatları, qəribədir, heç vaxt yaddaşlardan silinmir, işarə assosiasiya və xatirə formasında həmişə xəyalımızda canlanır. Necə ki, Baladadaş Amur vilayətinə əsgərliyə gedəndə qatarda sevgi macərasını yada salır.
Bəlkə də XX əsrin ən kövrək və kədərli "bağ əhvalatlarından" biri Xəlil Rza Ulutürkün ölüm ayağında olan şair dostu Əliağa Kürçaylıya Turkan bağlarından bir qom nərgiz gətirməsidir:
Baxışları elə bil əhvalımı yoxladı.
Alıb solğun əlilə nərgizləri qoxladı.
Sonra bir cümlə dedi qürub edən gözəllik:
- Ömür də bitdi, Xəlil.
Sənin gül məkanını,
Türkanını görmədik.
Bu onun son cümləsi, onun son kəlamıydı,
Türkan
qoxusu bəlkə ağzının son tamıydı... \ "Türkan
nərgizləri"
Rüstəm Kamal
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17 fevral.- S.9.