Bonapart - Tənha
qəhrəmanın döyüş və məhəbbət
hekayəti
Mən döyüşü
uduza bilərəm, vaxtı isə əsla.
Napoleon Bonapart
Ədəbiyyatda, incəsənətdə,
rəssamlıqda, heykəltəraşlıqda, musiqidə
mövzu olaraq Napoleon qədər populyar olan, işlədilən
ikinci obraz bəlkə də yoxdur. Ədəbiyyat səhifələrini
öz təzadlı xarakteri, inqilab ruhlu fikirləri ilə cənginə
alan Napoleon müxtəlif dövrlərdə
qələm adamlarının mətnlərində obraz olaraq
öz yerini tutmuşdu. Əlbəttə, hər
dövrün Napoleona öz baxış bucağı olub.
Kimi üçün o, tiran, qəsbkar,
işğalçı, kim üçünsə azadlıq
uğrunda mübarizə aparan şəxs kimi, fateh kimi
görünüb.
Rus ədəbiyyatında
Napoleona münasibət birmənalı deyildi. Məsələn,
L.N.Tolstoyun, F.M.Dostoyevskinin əsərlərində baş
personajın xarakteristikası rus düşüncəsinə
uyğun şəkildə yaradılırdı. XIX əsr rus ədəbiyyatında
Napoleon obraz olaraq 1812-ci il rus-fransız
müharibələrinin fonunda təsvir edilirdi. Fransa
və Rusiya arasında baş verən davamlı müharibələr
bu şəxs üçün başqa biçimli obraz xəttini
cızmışdı. Əlbəttə,
münasibət fərqli olmalıydı. Məsələn,
fransızların Napoleona olan məhəbbəti Fransanı
başdan-başa bəzəyən heykəllərdə hiss
oluna bilər. Jan Oqyüst Enqra, Jak Lui David, Pol
Delaroşa və b. kimi rəssam və heykəltəraşlar
Napoleonu qəhrəman kimi öz əsərlərində
canlandırırdılar. Puşkin eyni obraza,
eyni məhəbbətlə yanaşa bilməzdi. Napoleon rus şairi üçün torpağına
göz dikmiş qəsbkar, işğalçı qismində
görünürdü. Ona görə də
imperatorun şəxsi keyfiyyətləri onun üçün
maraqlı deyildi. Puşkin dəfələrlə
Napoleon mövzusuna qayıdırdı. Sərkərdə
haqqında ən çox əsər yazmış şəxs
bəlkə də elə Puşkinin özüdür. "Elbada Napoleon" elegiyasında ədib sərkərdənin
halına, düşdüyü duruma acımadan Napoleonu
Avropanı süqut etdirən, işğalçılıq
düşüncələrindən imtina etməyən qəsbkar
olaraq təsvir edir. Puşkin
yaradıcılığında sərkərdəyə
qarşı az da olsa mərhəmət
hissini Napoleonun ölümü münasibətilə
yazılmış "Napoleon" odasında hiss edə bilərik.
Puşkindən fərqli
olaraq Lermontov Napoleonda yalnız qəsbkar surət
görmürdü, həm də sərkərdənin
xarakterini, şəxsiyyətini, tarixi taleyini öz əsərlərində
əks etdirməyə çalışırdı. Həm də
Napoleon obraz kimi Lermontov yaradıcılığında romantik
üsyankar olaraq istifadə olunurdu. Lermontov
ilk dəfə "Napoleon" elegiyasını yazmaqla bu
davamlı mövzunun başlanğıcını qoymuşdu.
"Müqəddəs Yelena" elegiyası sərkərdənin
adaya sürgün olunması münasibətilə qələmə
alınmışdı. Burada qəhrəman
həm coğrafi, həm də metofizik baxımdan dünyadan təcrid
olunmuş vəziyyətdə təsvir edilir. Məhz bu elegiyada romantik qəhrəman taleyin
qurbanı olaraq canlanır. Qəhrəmanın faciəsinin
səbəbi
lovğalıq, vüqar və eqoizm kimi
çalarlarla da əhatələnir. Həm də
"xainliyin qurbanı" olması üzərinə
xüsusi vurğu qoyulur. Elegiyada Napoleonun
şəxsi həyatı da əks olunur.
Müxtəlif
baxışları Tolstoyun əsərlərində də
görmək mümkündür. Tolstoyun Andrey Bolkonski, Pyer Bezuxov
adlı qəhrəmanları Napoleona öncə pərəstiş
etsələr də, hadisələrin gedişatında qəhrəmanlarına
qarşı məyusluq hissində olurlar. Tolstoy əsərlərində
Napoleonu real tarixi qəhrəman olaraq təsvir etmişdi.
Əsərlərdə təsvir
olunan Napoleon ilə, tarixi şəxsiyyət olan Napoleon
arasında yerlə göy qədər fərq var. Həm də
bu tarixi şəxsin yaşantıları da onun taleyində
birbaşa olaraq səbəb kimi iştirak edirdi. Sadə,
kasıb ailənin nümayəndəsində bu qədər hərb
eşqi, dünyanı fəth etmək istəyi haradan yarana
bilərdi? Yəni balaca adamların böyük
iddiaları ola bilərmi? Qəribədir,
özlüyümdə daima düşünürəm. Ən qorxulu insan məqsədləri, hədəfləri
olmayan insandır. Belələri məndə
zonbi təəssüratı yaradır. Ətraf
aləmdə, dünyada, tarixdə baş verən olaylar məqsədsiz,
sürünməyə öyrənmiş insanın əhvalına
zərrə qədər də təsir edə bilmir. Onları yalnız zəlzələ yüngülvari
şəkildə yerindən titrədə bilər. Sonunda yenə də dəvəquşu kimi
başlarını torpağın altına salaraq dünyadan təcrid
olunmuş vəzəyyətdə yaşamlarını davam
etdirəcəklər. Napoleon isə öz
dövrünün həyəcanını içində qövr
etdirirdi. Bəli, iddiaları, istəkləri
boyundan da, cibində olmayan pulundan da böyük idi. Kimin yanında şövqlə hərbdən
danışırdısa gülüş reaksiyası
alırdı. Bəlkə elə bu təbəssümlər
onu daha da prinsipial olmağa sövq edirdi.
Napoleon əsrlərin parlaq
nümayəndəsi olmağı bacarır. Təzadlı xarakterə
malik olan, özünə əmin, aristokratik zümrəyə
aid olmayan bu şəxs onu bəyənməyənlərə kim olduğunu sübut edə bilir. Bonapart öz adını tarix səhifələrinə
qızıl hərflərlə yazmağı bacarır.
Bəlkə də Elbaya sürgün edilməsinin
səbəbi taleyindəki narahatlıqlar idi. Bəlkə də sonrakı məğlubiyyətlərin
səbəbkarı şəxsi həyatındakı
boşluqlar idi. Bəlkə də o, sadəcə
yorulmuşdu.
Adi, alçaqboylu, daha
çox qız zərifliyi görünüşündə
olan bu gənc oğlan sadə, kasıb ailədə
dünyaya göz açmışdı. Sonralar həyatını
hərblə bağlamaq qərarına gələn gələcək
sərkərdə hərb məktəbində aristokratik
zümrənin uşaqları ilə birgə təhsil
almağa başlayır. Demək olar ki, təhsil
müddətində həmişə zadəganların təpkisi
və ironiyası ilə qarşılaşır. Bu müddətdə onun içində qövr edən
yalnız bir məsələ idi. Nəyin
bahasına olursa-olsun o, üstün olduğunu hamıya
sübut etməlidir. Naturaca Napoleon olduqca cəsarətli
idi. Onun çılğın hərəkətləri,
hərb barəsində etdiyi söhbətlər xarici
görünüşü, boyu ilə natarazlıq təşkil
etdiyinə görə həmyaşıdları onu məsxərə
obyektinə çevirirdilər. "Sən
müharibədə at üzərinə oturana qədər
müharibə bitər" söyləyib
gülüşürdülər. Napoleon
isə həmyaşıdlarının yersiz zarafatını
"Müharibə, mən ata minəndən sonra
başlayacaq" deyə cavablandırırdı.
Bəli, ona gülürdülər. O isə nəyə qadir
olduğunu sonrakı zamanlarda sübuta yetirəcəkdi. İndi isə gəncliyində bütün asudə
zamanını kitab oxusuna sərf etməklə rahatlıq
tapırdı. O, hər şeyi oxuyurdu. Tarix,
fəlsəfə, Yuli Sezarın, Makedoniyalı İsgəndərin
döyüş tarixini, taktikalarını, hunları,
Attilanı, bütün fatehlər haqqında
yazılmış traktatları dönə-dönə
oxuyurdu. Şərqlə, İngiltərə
və Almaniya ilə bağlı kitabları acgözlüklə
mütaliə edirdi. Jan Jak Russonun
ideyalarını mənimsəyən Napoleon özü də
fikirlərini, dünya haqqında olan düşüncələrini
dəftərlərə köçürürdi. O, həm
də "Qraf Esseks", "Maskalanmış peyğəmbər",
"Məhəbbət söhbətləri",
"İnsanın təbii halı haqqında
düşüncələr" adlı povestlərin müəllifi
idi. Əslində bütün əsərlərində
cəmiyyətdə, siyasətdə hökm edən
uyğunsuzluqdan dolayı Fransaya qarşı qatı nifrət
sezilməkdəydi. Əlyazmalarında inqilab əhval-ruhiyyəsi
açıq-aşkar hiss olunurdu. O, yazılarında
döyüşürdü. Enerjisini, hiddətini
sözlərin, cümlələrin arasında tükətməyə
çalışırdı. Daxilindəki
inqilab ruhu hər sətirdə, hər cümlədə
görünürdü.
Deyilənə görə
yalnız üç saat yatmaqla, eyni zamanda gümrah oyanmaqla
zamana qalib gələ bilirdi. Napoleonda hər
şeyi zamanında etmək ehtirası var idi. Yuxu onun üçün vaxt itkisi idi. O isə
vaxtla zarafat etməyi qətiyyən sevməzdi. Məsələn,
yuxuya sərf edilmiş vaxtı məmnuniyyətə kitab
oxusuna sərf etməyi daha məqbul sayardı. Və yaxud düşüncələrə
dalardı, fikir aləmində imperiyasını qurardı.
Olduqca güclü yaddaşı var idi. Ən xırda detal belə onun hafizəsindən
silinmirdi.
Jozefina...
Onunla tanış
olanda Napoleonun 27 yaşı var idi. Cəsarətli
qadın elə ilk baxışdan Napoleonun qəlbini fəth
etməyi bacarmışdı.
Tanışlığın
tarixçəsi belə başlayır.
Mariya Jozefina Roza Taşer la Paqeri Vest-Hinddə
kasıb balıqçı ailəsində anadan olmuşdu.
Çılpaq evin divarları belə
kasıblığı, yoxsulluğu bağırırdı.
16 yaşında yetəri qədər zəngin
olan birinə ərə verilən Jozefina həmin insandan iki
oğul övladı dünyaya gətirir. Ailənin
ilk vaxtlarında əri günlərlə evə gəlmir.
O, sərbəst həyat tərzi keridiyini arvadından gizləmir.
Jozefina açıq-aşkar atılmış,
tərk edilmiş qadın idi. O, şəxsiyyəti
tapdalanmış həyata on beş il
dözə bilir. Ardından Fransa inqilabı
baş verir. Həyat yoldaşı tutulur, edam
olunur və s.
Bəli, Jozefina dul idi. Himayəsində
iki oğlu vardı. Rəfiqələrindən
gənc sərkərdə Napoleon haqqında çox
eşitmişdi. Döyüş
uğurları ilə ad çıxarmış gənc, subay
oğlanla çoxları tanışlığa tələsirdi.
Yəqin ki, subay qızlarla müqaisədə
iki oğul anası olan Jozefina daha şanssız
görünürdü. Həm də o,
Napoleondan altı yaş böyük idi. Jozefina
şansını sınamaq qərarına gəlir. O, 12
yaşlı kiçik oğlunu Napoleonun yanına yollayaraq mərhum
ərinin qılıncını oğlu ilə göndərir.
Belə bir şəraitdə Napoleon göndərilmiş
hədiyyədən imtina edə bilməzdi. O,
qılıncı balacadan götürərək öz təşəkkürünü
ona və onu buraya yollayan anasına bildirir. Səhəri
gün Jozefina bəzənərək oğlunu da
götürüb minnətdaralıq etmək üçün
Napoleonun düşərgəsinə gəlir. Napoleon elə ilk görüşdən
qadının şəxsiyyətinə, cazibəsinə heyran
olur. Jozefina onu evinə bir fincan çay
içməyə dəvət edir. Səhəri
gün xanımın evinə yollanan Napoleon qadının həm
də sosial statusca ondan daha yuxarıda
dayandığını bilərək onunla qürurlanır.
Qonaqlıq zamanı Jozefina Napoleona dünya
şöhrətli general olmanın
mümükünlüyü haqqında danışaraq onu daha
da ruhlandırır. Axı Napoleon hər
şeyi zamanında etməyi çox sevirdi. Sərkərdə həmin andaca anlayır ki, belə
bir qadınla dünyanı fəth etmək
mümkündür. O səbəbdən də bir
neçə müddət sevgili kimi yaşayan şəxslər
tanışlığın üçüncü ayında
evlənməyə qərar verirlər.
Jozefina gözəl qadın
deyildi. Hətta deyilənə görə onun yöndəmsiz,
eybəcər dişləri də var idi. O səbəbdən
də xanım bacardığı qədər onları gizlətməyə
çalışırdı. Ən qızğın
müharibələrdə belə Jozefina bir an
belə Napoleonun düşüncələrini tərk etmir. Dəlicəsinə
aşiq olan Bonapart hər döyüşdən sonra qələm
və kağız götürərək sevimli
qadınına məktub yazmağa başlayır:
"Mənim əzizim,
Jozefinam! Sənə olan məhəbbətim mənim
ağlımı başımdan alır. Bir
dəqiqə də olsun səni fikrimdən ata bilmirəm.
Hətta yeməyi də unutmuşam. Heç nə mənim üçün önəmli
deyil. Şöhrəti də istəmirəm.
Dostlarımın qayğısına qala bilmirəm.
Qələbəni yalnız sənə görə
istəyirəm. Qazandığım
bütün qələbələr sənin meyarlarına
hesablanıb. Əgər belə
olmasaydı, bu dəqiqə hər şeyi yerində qoyub sənin
yanına - Parisə qaçardım. Ayaqların
altına yıxılardım. Sən məni
eşqinlə alovlandırmısan, məhəbbətinin əsiri
etmisən. Sənin portretinə
baxmadığım an olmur. Onu
öpüşlərə qərq edirəm".
Qeyd edim ki, Napoleonun
çılğın mətnli səkkiz məktubu 1933-cü
ildə Londonda hərracların birində dörd min funta
satılmışdı. Qeyd olunan bu məktub digərlərindən
məzmunca çox zəifdir. Amma zəif
olduğu qədər də istənilən qadını
önündə əritmək gücünə malik sözlərlə
əhatələnmişdi.
Jozefina gələn məktublara
elə də xüsusi əhəmiyyət vermirdi. Bəlkə də
qəsdən belə edirdi. Bəlkə məqsədləri
ardıyca gedən kişinin ağlını məhəbbət oyunu ilə
dumanlandırmaq lazım deyildi? Axı Jozefina adi bir sərkərdənin
yox, gələcəyin generalının, lap elə imperatorunun
həyat yoldaşı kimi görünmək istəyirdi. Bəlkə dərrakəli qadının
etinasızlığının səbəbi bu idi?
Etinasızlıq ilə
qarşılaşan Napoleon özündən
çıxırdı, dəliyə dönürdü. Bəlkə də
elə bu səbəbdən bütün hirsini, dəliliyini,
çıxılmaz vəziyyətdə olduğunu qələbələrin
şanlı alovunda külə döndərmək istəyirdi.
Bəlkə elə buna görə "daha", "yenə
də", "bir daha irəli" deyərək ölkələrdən-ölkələrə
qələbə ilə adlaya bilirdi.
Fransa öz qəhrəmanını
alqış sədaları altında
qarşılayırdı. Napoleonun hərbi
şöhrəti günü-gündən artırdı.
Doğrudur, Jozefina bəzən
öz etinasızlığına müxtəlif
ağıllı kəlmələrlə don geyindirə
bilirdi. Məsələn, "Mən Fransa kimiyəm. Sən məni əldə etmək üçün
daima fəth etməlisən" kimi sözlər söyləyirdi.
Maraqlı sözlərdir. Amma
Napoleon artıq bu kəlmələrlə ac qəlbini doydura
bilmirdi. Həm bacılarının təhriki
ilə, həm də öz istəyi ilə
boşanmağı qərara alır.
Deyilənə görə,
Napoleon boşanma sənədini göz yaşı içində
imzalamışdı. Boşanmadan sonra özünə qapanan
Bonapart günlərlə tək qalaraq heç kimi görmək
və heç kimlə danışmaq istəmirdi. Sonra könülsüz, heç vaxt üzünü
görmədiyi Mariya adlı bir xanımla ailə qurur. Qadın ilk gündən Napoleona nifrət etməyə
başlayır. Əslində taleyində
olan boşluqlar Napoleonu bir şəxsiyyət olaraq
işığını korşaldırdı. Ya da heç nəyin əhəmiyyəti
qalmamışdı sadəcə. Bir
zamanlar həyat hekayəsinə qələbələr yazan sərkərdə,
indi məğlubiyyətləri yazmağa
başlayırdı. Mariya Napoleonu sevmirdi.
Heç hörmət də etmirdi. Əri döyüşləri uduzduqca daha çox
ona nifrət edərək oğlunu da götürüb
Napoleonu tərk edir. Napoleon bu gedişlərin
ardından həm tarix, həm sərkərdə, həm də
şəxsi həyatın yetimliyini yaşayırdı.
Jozefina Napoleonun ilk və
yeganə sevgisi idi. Onun ölüm xəbərini eşidən
Bonapart sevimli qadınının qəbrinin üzərində
göz yaşı tökür. Bu acıya
dözə bilməyən Napoleon geniş dünyada
özünə yer tapa bilmir. Depressiyaya
düşür.
Bir zamanların inqilab əhval-ruhiyyəsindən
heç nə qalmamışdı. Fateh zəif, məzlum,
heç nəsiz bir varlığa çevrilmişdi. Onu qələbələrə ürəkləndirən
Jozefinası torpağın altında uyuyurdu. İndi heç kimə, heç nəyi sübut etməyə
ehtiyac yox idi. Onu buna səsləyən də
yox idi, qələbəsini gözləyən də. Qələbələri isə tək-tənha
qarşılamaq olduqca mənasızdır və
dadsızdır. İndi yalnız bir yol onu
xoşbəxt edə bilərdi. O da, Jozefinasına
qovuşmaq üçün ölümə gedən yol idi. Ölüm isə iti addımlarla ona doğru
yaxınlaşmaqda idi.
Deyilənə görə,
Napoleon dünyadan köçəndə də yalnız onun
adını dilinə gətirir. "Jozefina" deyərək
gözlərini əbədi olaraq bağlayır.
Günel EYVAZLI
Ədəbiyyat qəzeti. - 2018.- 17 fevral.- S.12-13.