Rahatlıqdan azadlığa
"Qızılbaş mistikası, Səfəvi metafizikası"
kitabından XII hissə
Yenə də intuisiya
Şeyx Zahid Gilaninin təkyəsində yaşadığı ilk illərdə gənc Səfiəddinin çoxsaylı riyazətləri barədə məlumatlar var ki, hamısını yazıb söhbəti uzatmaq istəmirik. Bu barədə həm "Şeyx Səfi" təzkirəsində, həm də "Qara məcmuə"lərdə geniş məlumat verilib.
Bu mərhələni qısa şəkildə belə təsvir edə bilərik - fasiləsiz ibadətlər, itaətlər, uzunmüddətli oruc, gecə zikrləri, tərki-dünyalıq, bədəni fiziki çətinliklərə öyrəşdirmək və sair və ilaxır.
Bunun səbəbini əvvəlki yazılarımızda geniş izah etmişdik. İndi də bəzi məqamlara toxunmağa ehtiyac var.
Tarixən, dünyanın bir çox təriqətlərində müəyyən insanlar öz fiziki orqanizmlərini maksimum "heçə endirmək" praktikasından istifadə ediblər ki, bunun da məqsədi, müasir dillə desək, güclü irrasional, mistik intuisiyanın yaranmağı olub. Hindistan yoqalarından tutmuş, Cənubi Amerika şamanlarına qədər hər yerdə oxşar praktikalar müşahidə olunub ki, müəyyən insanlar öz orqanizmlərinin fizioloji tələbatını minimuma endirməklə, ruhun, beynin daha yüksək səviyyəli fəaliyyətini təmin ediblər, çox güclü intuisiyaya , daxili görüm sahibi ola biliblər.
Və nəticədə belə insanların həyatı barədə bir çox faktlar qeydə alınıb ki, adi insan həyatı üçün qeyri-adi, əlçatmaz görünüb. Kimlərsə bunu möcuzə adlandırıb, kimlərsə kəramət, kimlərsə başqa ad qoyub. Ancaq mahiyyət eyni qalıb. İnsan öz fizioloji orqanizmini maksimum sıxıb, onun tələbatını az qala heçə endirməklə, ruhun da maksimum azadlığına nail olub…
Beləcə, tərs mütənasiblik yaranır - orqanizm nə qədər sıxılırsa, ruh o qədər azad olur. Ruhun azadlığı isə başqa insanlarda olmayan bir çox keyfiyyətlərin, ələlxüsus da daxili görümün, güclü intuisiyanın yaranmağında təzahür edir.
Əlbəttə ki, intuisiya barəsində dediklərimiz sırf XX əsrin məfhumları, cümlələridir. Yəni minilliklər boyu bütün dünyada mövcud olan praktikanın XX əsr diliylə izahıdır.
O vaxt isə, məqsəd sadəcə "intuisiya" adlandırdığımız keyfiyyətin yaranmağı və bu intuisiyanın hansısa dünyəvi məqsədlərçün istifadəsi deyildi. Məqsəd əlbəttə ki, yerdən - çirkli torpaqdan, fizioloji orqanizmdən, dünyavi qayğılardan aralanmaq; ruhu saflaşdırıb daha da yüksəklərə qaldırmaq və nəhayətdə Tanrı dərgahına qovuşdurmaq olub. Çünki əksər hallarda, bu güclü intuisiya, öncəgörmə və sair bu cür qeyri-adi keyfiyyətlər, bacarıqlar ariflərə sınaq üçün verilirdi ki, görəsən bunlardan hansısa şər niyyət üçün istifadə edəcək, yox. Ariflər, övliyalar barəsində yazılan çoxsaylı kitablarda bu kəramətlərin verilməyi, sanki ən son sınaq, son imtahan kimi qəbul olunur.
Yenə də, müasir dillə desək, sanki hansısa mühafizə xidmətinin əməkdaşına silah verilir, lakin bu silah öz şəxsi məqsədləriyçün istifadə üçün deyil. Əgər insan elə aşağı rütbələrdə olarkən bu silahdan özüyçün istifadə edirsə, təbii ki, bu silah ondan alınır və bu sahədə bütün karyera yüksəlişinin üstündən xətt çəkilir. Lakin qoyulan qaydalara riayət eləsə, sübut eləsə ki, mənim əlimdə belə güclü silah olduğuna rəğmən, mən şeytana aldanmadım, nəfsimə qalib gələrək, onu istifadə eləməkdən özümü saxlaya bildim - onda həmin adam daha da yüksək rütbələrə qaldırılır.
Başqa sahələrlə də paralellər aparmaq olar - istər maliyyə sahəsi olsun, istər rəhbərlik institutu, istər müasir seçkili idarə orqanları və sair - mahiyyət yenə də eyni qalır - verilən hökmü, səlahiyyəti, gücü, imkanı öz şəxsi mənafeyi üçün istifadə etmək və ya etməmək…
İrfan müstəvisində ariflərin ağır riyazət təcrübələri vasitəsilə əldə etdikləri, intuitiv görüm qabiliyyəti, mistik bacarıqlar, müxtəlif kəramətlər də əslində eyni məqsədlə verilirdi - Saliki bir daha yoxlamaq, sınaqdan keçirtmək…
Nəfs barəsində
Mövzudan yayınmayaq. Bildirdik ki, gənc Səfiəddin bir neçə il müddət qatı riyazətlə məşğul olub, mistik təcrübələr içində yaşadıqdan sonra, Şeyx Zahid Gilani onun riyazət yükünü yavaş-yavaş azaltmaq qərarına gəlir.
"Şeyx Səfi təzkirəsi"nə diqqət edək:
"Andan sonra Şeyx Zahid
məsləhət böylə gördi kim, Səfiəddinə
heyvanlıq ət verə. Pəs tədris ilən ona buyurdu kim, mundan sonra ət
yegil…
Və məşayixin (şeyxlərin)
bir hikməti var kim, çün salikin halına baxarlar, həmən
kim gördülər ki riyazətdə kamil oldular, onu qatı
riyazətdən ayırarlar kim, onların mənəvi
halı daha da tərəqqi tapa."
Burda da obyektiv sual yarana bilər - əgər
salikin, arifin məqsədi özünün dünyadan
asılılığını az qala heçə endirmək,
dünya bağlılığını minimuma endirmək
olubsa, niyə Şeyx Zahid Gilani müəyyən vaxtdan sonra,
deyildiyi kimi, "Səfiəddini qatı riyazətdən
endirmək" fikrinə düşür? Niyə
imkan vermir sona qədər getsin?
Burda yenə də Şərq-müsəlman
təfəkkürünün bir çox sahələrdə
radikallıqdan kənar, daha çox mötədilliyə meyilli
olması faktoru üzə çıxır. Dünya
xalqları içində bir çox mistik təriqətlərin
radikal tərkidünyalığa meyilli olması, öz
ardıcıllarını bütünlüklə dünyadan
məhrum etmələri barədə
danışmışdıq və xristian rahiblərindən
tutmuş, hind yoqalarına qədər misallar göstərmişdik. Və qeyd etmişdik
ki, Şərq-müsəlman təfəkkürü bu cür
radikal tərkidünyalığı qəbul eləmir. Bu yanaşma tərzinin əsas şüarı
İmam Əlinin məşhur hədisidir - "Kim bu
dünyasına görə o dünyasını atsa (yəni
yalnız maddi dünyanın qayğılarına aludə olub,
mənəviyyatı, ruhaniyyatı tərk eləsə), bizdən
deyil. Lakin kim o dünyasına görə
bu dünyasını da atsa (yəni hansısa mənəvi,
ruhani yüksəlişlər xətrinə bu dünyadan tam təcrid
olunsa), yenə bizdən deyil…"
Bu hədisdən təbii məntiqi
sual ortaya çıxır: əgər o da bizdən deyil, bu
da bizdən deyilsə, bəs bizdən olan, yəni doğru
yol gedən kimlərdi?
Əlbəttə ki, bu
dünyanın içində ola-ola, dünyaya bağlanmayan,
öz mənəvi azadlığını qoruyub saxlaya bilənlər…
Məhz bu halın (Sosiumun
içində yaşayırkən, dünya qeydindən azad
olmaq) əldə olunması üçün də, əvvəl
haqqında danışdığımız qatı riyazət,
sərt tərkidünyalıq əsas məqsəd yox, sadəcə
bir mərhələdir. Salikin keçməli olduğu, amma orada ilişib
qalmağı məsləhət bilinməyən bir mərhələ…
İndi məsələnin,
bizə daha aktual olan psixoloji tərəfinə diqqət edək. Tutalım, alkoqola hədsiz
meyli olan bir insan, iradəsi hesabına özündə güc tapıb,
elə bir yerə gedir ki, orada ümumiyyətlə alkoqol
yoxdur, satılmır. Buna nail olmaq, həmin
yerdə qalmağa özünü məcbur etmək əlbəttə
ki, böyük iradə tələb edir. Lakin burda bir incə məqam var -
heç kim bilmir ki, həmin adam yenidən
alkoqol bol olan bir yerə qayıtsa, yenə də öz nəfsini
saxlaya biləcək, ya yox…
Deməli, sınağın daha
ağırı, iradənin daha böyük gücə sahib
olmasının göstəricisi budur ki, insan tərk etmək
istədiyi əməllərin arasında yaşaya, amma öz
nəfsini idarə etməyi bacara, axına düşüb
öz iradəsini nəfsinin tabeliyinə verməyə…
Şeyx Zahid Gilani də gənc
Səfiəddini uzunillik qatı riyazət səmalarından
endirməklə, məqsədi, onu sonuncu sınaqdan da
keçirtmək və mənəvi yüksəlişinin daha
da tərəqqi tapmasına nail olmaq idi.
Yenə "Şeyx Səfi
təzkirəsi"nə diqqət edək.
"Pəs Şeyx Zahid bu halətdə
Səfiəddinin halının yüksəlişini riyazəti bir qədər tərk
etməkdə gördü."
Diqqət edək, çox
maraqlı məqama gəlib çıxmışıq.
İrfan alimləri yazır
ki, nəfsi tam öldürmək mümkün deyil. Buna
çalışmağın özü absurddur.
Çünki insan canlı varlıqdır, "canlı
ölü" deyil, maddi dünyada yaşayır,
yeyib-içməlidi, nəfəs almalıdı…
Ümumiyyətlə, nəfs
sözü ərəbcə bir neçə məna verir. İrfan - təsəvvüf
aləmində işlənən nəfs isə "daxilində
iradi hərəkət, hiss və həyat qüvvəsi olan zərif
substansiya"dır.
Sadəcə, nəfsi mənfi
istək və tələblərdən təmizləmək
lazımdır. Alimlər məhz bu təmizlik mərhələləri
üzrə nəfsi dərəcələrə bölüblər.
Ən aşağı mərhələdəki
nəfsə "Nəfsi-əmmarə" - əmr edən,
hökm edən nəfs deyiblər. Yəni, əxlaq
baxımından, ən aşağı təbəqədə
məskunlaşan insanların nəfsi "əmr edən nəfs"dir…
İrfan alimləri yazır ki, insan
öz əməllərindən narazıdırsa və əxlaqını
saflaşdırmaq fikrinə düşürsə, artıq
onun nəfsi " nəfsi- ləvvamə"
olur. Yəni qınayan nəfs… Nəfs pis əməllərə
görə insanı qınayır və bunların tərkinə
səsləyir.
Bu mərhələdən də
keçən insanın nəfsi "nəfsi-mülhəmə"
adlanır. Ərəb dilindən tərcümədə
"ilhama və kəşfə nail olan nəfs" mənasını
ifadə edir. Yaxşını pisdən
ayıra bilən iradəyə "nəfsi-mülhəmə"
deyirlər. Bu, nəfsin kamilliyə
doğru üçüncü dərəcəsidir. Artıq bu nəfs Allahın köməyi ilə
öz savab və günahını anlayır; məhz bu səbəbdən
Allahdan savayı hər şeydən uzaqlaşır.
İrfan və əxlaq alimləri
nəfsin mənəvi yüksəlişinin daha dörd mərhələsini
qeyd edirlər ki, yazımızda bunları bütünlüklə
təqdim etməyə ehtiyac yoxdur, sadəcə bu yeddi mərhələdən
üçünü göstərmək zənnimcə kifayət
edər.
Yanmış
qızıl
İndi isə "Şeyx Səfi təzkirəsi"ndə
verilən və məşhur beyti diqqətə
çatdırmaq istərdim:
"Çün könlünün
bacəsindən nəfsinin tütünlügü
Gidərisən, könlün
içi cümlə nurani olur..."
Sadə dillə desək,
beytdə təsvir olunan hal budur ki, yandırılmış nəfsin
tüstüsü könül evinin içinə dolub. Gərək evin bacası
açıla ki, bu tüstü ordan çıxa və
içəri işıqlana…
Burda yenə paradoks ortaya
çıxmış kimi görünür. Axı
yuxarıda qeyd etdik ki, insanın nəfsi zərif
substansıyadır və birbaşa vücudla
bağlıdır. Onu öldürmək,
məhv eləmək mümkün deyil. "Şeyx
Səfi təzkirə"sindən götürülən bu
beytdə isə bildirilir ki, nəfs tamamilə yanıb, məhv
olub, tüstüsü qəlb evinə dolub.
Məntiqi sualdır. Bunun
cavabını isə yenə də nəfsin və alovun mahiyyətində
axtarmaq lazımdı. Bir çox irfan alimləri
insan nəfsini torpaqdan çıxan qızıl
parçasına bənzədirlər və qeyd edirlər ki,
bu qızılın içinə müxtəlif başqa
metallar qatılıb, ona görə üstünü kir-qara
pas tutub. Beləcə, zatən
qızıl olduğu da heç bilinmir. Bəs onu kirdən-pasdan
təmizləyib, təmiz qızıl külçə kimi
par-par işıldamasına nail olmaqçün neynəmək
lazımdır? Min illər ərzində bütün zərgərlərin
elədiyini… Yəni yandırmaq… Yalnız alov
bütün kiri, pası, qumu yandırıb, qızılı
təmizləmək, saflaşdırmaq gücünə
malikdir.
Bu yerdə Molla Pənah
Vaqifin məşhur beytini xatırlamaq yerinə düşər.
Eybdən saf çıxar, pak-mübərra
görünər,
Hər tila kim,
küreyi-atəşi süzanə düşər.
(Yanan alovun üstündə
qızmış kürəyə düşən hər bir
qızıl parçası bütün eyblərdən təmizlənib
saflaşar, pak-mübərra
görünər).
Vaqif burda daha çox eşq
müstəvisindən danışır. Çünki
klassik aşiq-şairlərimizin çoxu aşiqin çəkdiyi
dərdü-qəmi, əzabı, iztirabı aşiqi
yandırıb içindəki eşqi qızıl timsalı
təmizləyib saflaşdıran od-alov kimi qəbul edirdilər.
Bəs irfan əxlaqı
müstəvisində həmin alovun funksiyasını nə
yerinə yetirir? Əlbəttə ki, yuxarıda
haqqında danışdığımız qatı riyazət.
Nəfsi yandırıb onu
yavaş-yavaş kirdən-pasdan təmizləyib
saflaşdıran alov məhz həmin riyazətdir.
Yuxarıda "Şeyx Səfi təzkirəsi"ndən
nümunə gətirdiyimiz beytdə də məhz bu məqama
toxunulur;
-Budur, gənc Səfiəddin bir
neçə il qatı riyazət nəticəsində
nəfsini qızıl kimi yandırıb
saflaşdırmağa nail olub. Lakin o tərkidünyadır.
Ətraf üçün qapalıdır. Könlünün qapı-pəncərəsi
bağlıdır. Deməli yanan nəfsinin
tüstüsü hələ qəlb evindən
çıxmayıb. Buna görə də
içəri işıq düşmür, hələ
qaranlıqdır. Deməli
salik qatı tərkidünyalığı, sərt riyazəti
bir az tərk eləməli; könül evinin qapı pəncərəsini
taybatay açmasa da, heç olmasa, bacasını
aralamalıdır ki, yanmış nəfsin tüstüsü
çıxsın və könlün içi nurani olsun. Məhz könül evinin içinə düşən
ilahi işıqda qızıl kimi saflaşmış təmizlənmiş
nəfs parlamalıdır. Əgər
parlamasa, deməli kifayət qədər yaxşı təmizlənməyib.
Belə olan halda, yenidən yandırmağa, alovdan keçirtməyə
ehtiyac var…
Yeddi mərhələ
Beləcə gənc Səfiəddin
həyatının növbəti - dördüncü mərhələsinə,
tərkidünyalıq və riyazət qaranlığından
irşadi fəaliyyət işığına
çıxmağı dövrü başlanır.
Ümumiyyətlə,
İrfanda yeddi mənəvi inkişaf pilləsinin, və ya əxlaq
elmində nəfsi paklaşdırmağın yeddi mərhələsinin
olduğu kimi, Şeyx Səfiəddin İshaq Ərdəbilinin
həyatı və mənəvi yüksəlişinə də
diqqət etsək, yeddi mərhələdən ibarət
olduğunu görərik.
1. Səfiəddinin ilkin daxili ziddiyyətlər
içində boğulduğu mərhələ;
2. Səfiəddinin mürşid
axtarışında olduğu dövr;
3. Səfiəddinin mürşidinə
qovuşmasından sonrakı qatı riyazət və tərkidünyalıq
illəri;
4. Səfiəddinin tərkidünyalıqdan
çıxıb, Şeyx Zahidin rəhbərliyi altında
irşad fəaliyyəti, yəni sosial missiya yerinə yetirdiyi
dövrlər;
5. Səfiəddinin bütün
müridlərdən daha yüksək mənəvi mərtəbə
sahibi olub, Şeyx Zahidin daha böyük etibarırın
qazanması, onun qızıyla ailə qurması və onun
varisi kimi fəaliyyət göstərdiyi müddət;
6. Şeyx Zahid Gilaninin öz səccadəsini
və şeyxlik mərtəbəsini Səfiəddinə vəsiyyət
etməsi və onun Təriqət rəhbəri Şeyx Səfiəddin
kimi fəaliyyəti, Səfəviyyə təriqətinin intişar tapmdığı, geniş
yayıldığı onilliklər;
7. Nəhayət, Türkün Piri
adlandırılan Şeyx Səfiəddinin ölümdən
sonrakı xidmətləri, Səfəvi təriqətinin
inkişafı və Şərqin ən tanınmış
irfan məktəblərindən birinə çevrilməsi.
Yazımızın əvvəlki
hissələrində bu yeddi mərhələdən
üçünü müəyyən qədər
işıqlandırmağa çalışdıq. İndi isə
Səfiəddinin Şeyx Zahidin təkyəsində irşad fəaliyyətinə
başlamağına keçməliyik. Bu
mərhələylə də bağlı çoxsaylı
maraqlı rəvayətlər, ibrətamiz hekayələr,
gözəl şeir parçaları dövrümüzə qədər
gəlib çatıb. Lakin bunların təsvirinə
keçməmişdən əvvəl bir məqamı
mütləq geniş izah etmək istərdim.
Rahatlıq, yoxsa
antirahatlıq
Səfiəddinin riyazət illərini
təsvir edərkən müasir insan üçün ən
diqqətçəkən məqam və yaranan ilk sual zənnimcə
bundan ibarət olar -
axı niyə insan özünü rahatlıqdan
maksimum məhrum etməyə çalışmalı və
özünü bacardıqca daha çox əziyyətə
düçar eləməlidir? Və niyə bu
narahtlıq, bu məhrumiyyətlər birbaşa ruhun
azadlığı ilə bağlanılır? Axı son yüzillər ərzində bütün
dünyanın, ələlxüsus da Avropanın təfəkkür
adamlarının əsas amalı bəşəriyyəti məhz
bütün keçmiş narahatlıqlardan, əziyyətlərdən
məhrumiyyətlərdən azad etmək, yüksək rifah
içində rahat yaşamasını təmin etmək olub. Bütün əqli inkişaf,
bütün elmi kəşflər, bütün texniki nailiyyətlər
məhz insan rahatlığını daha da yüksək səviyyəyə
qaldırmağa yönəlib… Məgər
ümumbəşəri səadət anlayışı
bilavasitə insanların daxili azadlığı,
rahatlığı, rifahı, gözəl yaşamı ilə
bağlı deyil?
Bəli, yüzilliklərin
insanları kimi biz də bu gün belə
düşünürük. Azadlıq deyəndə,
ilk olaraq fiziki iztirablardan, çətinliklərdən,
narahatlıqlardan azad olmağı fikirləşirik. Təbii,
deyə bilərik, axı hər şey inkişaf edir, əvvəllər
çox şey ola bilərdi, lakin bəşəriyyət
inkişaf edib, məhrumiyyətlərdən azad olub,
narahatlıqlardan qurtulub, rahat və gözəl həyat
sürür…
Zənnimcə, bu sadəcə
zahiri görüntüdür. Azadlığın təlqin
olunmuş tərifidir. Elə
özümüzə, öz həyatımıza diqqətlə
baxanda, nəzərlərimizi daha dərinə nüfuz etdirməyə
çalışanda isə, əfsus ki əks mənzərə
görünür.
Biz bu gün məhrumiyyətlərdən
azad şəkildə rahat yaşayırıq. Lakin özümüz də
hiss eləmədən bu rahatlığın əsarətinə
düşmüşük. Və bu gün bizim
həm fizioloji, həm də ruhi varlığımızı
bağlayan kəndirlər əvvəlki məhrumiyyətlərdən
qat-qat möhkəmdir.
Məgər elə deyilmi?
Diqqət etsək görərik ki,
bizim bugünkü həyatımız nə qədər
texniki detallardan asılıdır - bir gün telefonumuz işləməsə,
az qala nəfəsimiz kəsilir; bir gün internetimiz olmasa, az
qala dəli oluruq; bir gün işığımız sönsə,
bütün dünyaya lənət oxuyuruq; bir gün evdə
isti su gəlməsə, havalanırıq; bir gün televizor
xarab olsa, qəzəbdən başımızı divara
çırpırıq…
Hələ müxtəlif qidalar,
geyimlər, əyləncələr, cah-cəlal, texniki
avadanlıqlar… Bütün bunlar mütəmadi təzələnməlidir,
yeniləriylə əvəz olunmalıdır, çünki
rahatlığımız bunu tələb edir, çünki
bunlar olmasa ruhumuz normal fəaliyyət göstərmir,
psixikamız pozulur, ruhumuz sıxılır, depressiyaya
düşürük, mənfi energetika
daşıyıcısına çevrilirik… lakin bu axına
düşməməyə çalışanlara da "geridəqalmış"
damğası vururuq.
Budurmu bizim
"azadlığ"ımız?
Yox, bu həyat tərziylə,
bu texniki inkişafla biz qətiyyən azad deyilik, əksinə
rifahın və rahatlığın əsarətindəyik. Hörmüçək
toruna düşüb çapalayan kəpənək kimi, əl
ayağımızı yüzlərlə görünən və
görünməyən tellər sarıyıb.
-Müasir istehlak cəmiyyətində
insan azadlığı mümkün deyil, bəşər ruhu
texnokratiyanın əsarətindədir - bunu əlli ilə
yaxındır ki, hətta Avropanın və Amerikanın da ən
məşhur sosioloqları, psixoloqları dönə-dönə
təkrar edirlər.
Lakin əslində bizi əsarətə
salan sadəcə kənardan sırınan rahatlıqlar və
gözəlliklər deyil, həm də onlara meyillənən
nəfsimizdir.
Həqiqi azadlıq isə nəfsi bu meyillərdən,
bu kəndirlərdən qorumağı bacarmaqdır.
Başqa sözlə desək, zənnimcə, bu günün
"həqiqi Azad insan"ı bütün bu təfəkkür
axınlarının təsirinə düşüb hamı
kimi yaşayan yox, əksinə, bu axınlara düşməməyə,
özünü kənarda saxlamağa
çalışanlardır. Belələri
varmı, yoxmu, azmı-çoxmu, demək çətindir.
Həm də bu bizim yazımızın
mövzusu deyil.
Şeyx Səfiəddin isə
öz həyatıyla və əməlləriylə bizə həqiqi
azadlığın necə olduğunu göstərmiş
övliyalardandır. Bəli, əsl həqiqi azadlıq. Çünki bütün fikri, düşüncəsi,
amalı məhrumiyyətlərdən qurtulub özünü
rahatlığın əsarətinə salmaq yox, əksinə,
öz "mən"ini maksimum narahatlığa, məhrumiyyətə
öyrədib, əsl ilahi azadlığa çıxmaq olub.
Bu azadlıq insanı həqiqətən
də güclü edir.
Antik dövrün ən
güclü döyüşçüləri spartalılar
idi. Çünki onlar görpəlikdən oğlan
uşaqlarını məhrumiyyətlərə və çətinliklərə
öyrədirdilər, rahatlığın əsiri
olmağına imkan vermirdilər. Məhz
buna görə də, başqa orduların əskərlərinin
döyüşə bilmədiyi şəraitlərdə belə,
spartalılar döyüşürdülər, qələbə
çalırdılar.
Orta əsr müsəlman
Şərqinin ən güclü döyüşçü təbəqələrindən
biri Qızılbaşlar idi. Çünki Şeyx
Səfiəddin Ərdəbilinin "həqiqi azadlıq"
kodeksinin ardıcılları idilər, məhrumiyyətlərdən
qorxmurdular. Ən ağır şəraitdə
də döyüşə bilirdilər.
Əlbəttə ki,
Qızılbaşların gücü təkcə bundan ibarət deyildi. Lakin bu məsələlərə
yazımızın növbəti fəsillərində
geniş yer ayıracağıq. İndi isə
yenə də Səfiəddinin həyatına qayıdaq.
Budur, Şeyx Zahid Gilaninin
xeyir-duası ilə, Səfiəddin tərkidünyalığı,
qatı riyazəti yavaş-yavaş tərk edir, irşadi fəaliyyətə
başlayır.
Ancaq bu yolda da hər şey hamar
deyildi, qarşıda onu məhz sosial müstəvidə
müxtəlif ağır sınaqlar gözləyirdi…
İlk sınaq isə, Şirvan səfəri
olmalıydı…
Ardı var...
İlqar Fəhmi
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 17 fevral.- S.14-15.