Azərbaycan Cümhuriyyəti: tarixi, siyasi və ədəbi-fəlsəfi
aspektləri ilə
Ədəbiyyat qəzetinin müzakirə saatı
İstiqlaldan keçib gəldik...
Müstəqilliyimizi zərrə-zərrə,
canımız və qanımız bahasına qazandıq. Ona sarı
addım-addım, zaman-zaman yol aldıq. Bu
cür addımlardan başladı azadlığın müqəddəs
yolu. Onun bütün dövlət və
xalq miqyasında əldə edilməsinə çaba göstərmək
seçilmişlərin, yüksək zəka və intellekt
sahiblərinin əməl göstəricisi oldu həm də.
XX əsrin əvvəllərində, 1918-ci ildə
yaradılan Azərbaycan Cümhuriyyəti əqidə və məslək
birliyinin təzahürü kimi ərsəyə gəldi.
Bu il Cümhuriyyətin 100 illiyidir.
Cəmi bir il on
bir ay ömür sürən Azərbaycan Cümhuriyyət
dövrü xalqa nə verdi, yaxud milli yaddaş tarixində
hansı xidməti, tarixi haqqı ilə iz qoydu, hansı əhəmiyətli
addımları ilə seçildi? Bu sualları
cavablandırmaq üçün redaksiyamıza Cümhuriyyət
dövrünün tədqiqatçı alimlərini dəvət
etdik. Beləliklə, "Ədəbiyyat qəzeti"nin müzakirə saatına qoşulurlar:
f.e.d.prof. Vaqif Sultanlı, f.e.d.prof.
Alxan Bayramoğlu, Bakı Avrasiya Universitetinin professoru Ədalət
Tahirzadə,
f.ü.f.d. "Ədəbiyyat qəzeti"nin
baş redaktoru Azər Turan və f.e.doktoru Elnarə Akimova.
Elnarə Akimova: - İstərdim, digər məsələlərə
də toxunaq. Ədalət müəllim, Azərbaycan
Cümhuriyyətinin diplomatiyasının
çıxış nöqtələrini hansı məqamlar
təşkil edirdi?
Ədalət
Tahirzadə: - Mən
istəyirəm əvvəlki sualla da bağlı münasibətimi
bildirim. Azər Turan bu məsələni daha ətraflı
araşdırıb: o ideoloji məsələlər,
bayrağımızın üçrəngli olması Əli
bəy Hüseynzadənin fikri idi. Müasirləşmək,
türkləşmək, islamlaşmaq. Bu fikirlər ədəbiyyata
Əli bəy Hüseynzadə ilə gəldi,
"Füyuzat"la gəldi. Düzdürmü?
Ondan sonra bayrağımızın üç rəngi
Hüseyn Cavidin bütün yaradıcılığında əks
olunub. Türkçülük istəyirsən,
"Əmir Teymur", "Səyavuş", ondan sonra
çağdaşlıq istəyirsən, "Azər",
"Şeyda", islam istəyirsən,
"Peyğəmbər". Hətta fikir var
ki, Sibirdə olanda "Allah" da yazıb. Ümumiyyətlə, Cavidin bütün
yaradıcılığında onun spektrini görmək
mümkündür. Başqa əsərlərdə
də bu məsələlərə yer verilib. Mən türk-tatar məsələsinə də
fikir bildirmək istəyirəm. Bir məsələ var
ki, bu dönəmdə bütün islam aləmində
ümmətçilik və millətçilik məsələləri
aktual idi. İslam dünyasının başında kim dururdu - Osmanlı imperiyası.
Osmanlının başında kim dururdu -
Sultan. Sultan həm də xəlifə idi.
O bütün islamın başçısıdı. Osmanlı nə qədər mövcuddursa, ümmətçilik
davam edəcək. Amma Əhməd Ağaoğlu və digərləri Avropada təhsil
almaqla millətçilik ideyalarını gətirdilər. 1905-ci ildə "Həyat" qəzeti artıq
millətçi qəzet kimi çıxış edirdi.
Türklərin qəzeti kimi
çıxış edirdi. Əli bəyin
genlərində babasından gələn ümmətçilik
də var idi, ona görə də o, ümmətçiliyi də
müdafiə edirdi.
Azər Turan: - Ədalət müəllimin
sözlərinə
qüvvət, məhz Şeyxülislam, yəni
Qafqaz şeyxülislamı - Əli bəy Hüseynzadənin
babası Axund Əhməd Hüseynzadə "Tarixi ədəbiyyati-türki"
əsərinin müəllifi idi. Əslində,
ümmətçilikdən millətçiliyə keçid
həm də bu əsərlə başlamışdı.
Ədalət
Tahirzadə: -
Türk-tatar məsələsinə aid bir şeyi də qeyd
edim ki, bayaq Vaqif bəy də bu məsələyə toxundu. Rusca kitabların hamısında tatar gedir. Bizim
dilə türk
kimi tərcümə olunur. Məsələn,
S.M.Qənizadənin "Rusca-türkcə lüğət"i
var. Onun türkcə ərəb əlifbasında olan hissəsində
yazılıb ki, "Rusca-türkcə lüğət".
Tərtibçi S.M.Qənizadə. Rusca hissəsində
yazıblar ki, "Russkiy-tatarskiy slovar". S.M.Qaniyev. Deməli, hətta soyadları
da dəyişidirib yazırdılar. Ona görə
də tatarı bizim öz dilimizdə işlədəndə
tatar kimi işlətmək düzgün deyil. Onu türk kimi tərcümə etmək
lazımdır.
Elnarə Akimova: - Bu məqsədli şəkildə
baş verirdi?
Ədalət
Tahirzadə: - Təbii
ki, məqsədli idi. Məqsəd bu idi ki, biz də
özümüzü Türkiyədəki türklər kimi
türk adlandırmayaq. Bizi 36-cı ildə
Stalin necə ki azərbaycanlı adlandırmadı? Həmin
məsələnin davamı idi də...
Azər Turan: - Amma İsmayıl bəy
Qaspıralı "Tatar milləti" məqaləsində
bildirirdi ki, "Tatar
milləti yoxdur. Sözün doğrusu budur.
Belə ki, türklərin tatar ismi ilə yad olunması təsadüfi
bir xətadır... Ruslar bizə altı yüz
ildən bəri Tatar ismini vermişlər. Bununla bərabər,
bizlər tatar
deyilik. Tarixlərin təkrarı,
coğrafiyanın dəlaləti, lisanımızın həqiqəti,
antropologiyanın ölçüləri ilə
türklüyümüz müsbət bulunuyor". İndi isə suala qayıdaq.
Elnarə Akimova: - Bəli, Cümhuriyyətin
diplomatiyasının çıxış nöqtələri.
Hansı missiyanı yerinə yetirə bildilər?
Ədalət
Tahirzadə: -
16 iyulda Cümhuriyyət hökuməti Tiflisdən Gəncəyə
köçdü. 17 iyulda nazirlər kabinetinin
iclası oldu. Həmin iclas qərara
aldı ki, ölkənin vəziyyəti çox
ağırdı. Pul yoxdu. Ümumiyyətlə, heç nəyi yoxdu. Bu vəziyyətdən
çıxmaq üçün bizə kim kömək
edə bilər? Təbii ki, Türkiyə.
Milli şuranın sədri kimi M.Ə Rəsulzadə başda
olmaqla, Xəlil bəy Xasməmmədov, bir də Aslan bəy
Səfikürdski də daxil olmaqla İstanbula, Osmanlı
dövlətinə özəl xüsusi səlahiyyətli heyət
göndərdilər. Bir azdan iyul ayında buraya
2 nəfəri də qoşdular. Səlim bəy
Behbudov və Əsəd bəy Rüstəmbəyov. Bunları da Türkiyə ilə
danışıqlar aparmaq üçün göndərdilər.
Cümhuriyyətin ilk diplomatik missiyası bu
oldu. Səlim bəylə Əsəd bəy
Cümhuriyyətin Azərbaycan pullarının nəşrini
Türkiyədə həyata keçirmək və Azərbaycana
borc almaq məsələsi ilə məşğul idi. Rəsulzadənin
missiyası isə daha geniş idi, Türkiyə-Azərbaycan
arasında müqavilələr imzalamaq. Düzdür,
4 iyunda Batumda bu müqavilə imzalanmışdı. Amma indi isə oktyabr ayında, çünki bu ayda
Muqros müqaviləsi imzalandı, Türkiyə
qoşunlarını bütün Qafqazdan çəkməli
oldu. Və vəziyyət tamamilə dəyişdi.
İlk Azərbaycan Cümhuriyyəti
dioplomatiyası Rəsulzadənin
başçılığı ilə göndərilmiş
heyəti-mürəxxəsə idi. Onlar bütün işləri yerinə yetirdilər,
müqavilələri imzaladılar. Çox təəssüf
ki, Bolqarıstanda üsyanlar başladı, ara
qarışdı və nəticə olmadı. Azərbaycan
öz pulunu burda kəsməli oldu. İkinci
diplomatik missiya Ə.Topçubaşovun
başçılığı ilə Parisə sülh
konfransına göndərilən nümayəndə heyəti
ilə oldu. O dönəmdə ayrı-ayrı ölkələrlə
də diplomatik münasibətlər qurulmuşdu. Bakıda səfirliklər
açılmışdı, Azərbaycanın
özünün bəzi ökələrdə elçiləri
var idi və diplomatik əlaqələr inkişaf edirdi.
Təbii ki, bütün bu işlərin nəticəsi olaraq
20-ci il yanvarın 11-də Azərbaycan
istiqlalı Paris Sülh konfransında təsdiq olundu.
Elnarə Akimova: - Vaqif müəllim,
qısa zaman kəsiyində Azərbaycan Cümhuriyyəti
hansı mədəni-ədəbi islahatlar həyata keçirə
bildi?
Vaqif Sultanlı: - Cümhuriyyət
dövrü ədəbiyyatı haqqında xeyli əsər
yazılıb, Alxan müəllimin də bir kitabı var. Mənim
fikrimcə, Cümhuriyyət ədəbiyyatının
yalnız konkret zaman kəsiyində yaranmış əsərlər
fonunda, sadəcə filoloji müstəvidə dəyərləndirilməsi
doğru deyil. Bu baxımdan yanaşılarsa,
iyirmi üç aylıq bir dönəm çərçivəsində
yaranmış şeir, nəsr, dram əsərlərindən,
habelə ədəbiyyatşünaslıq araşdırmalarından
bəhs olunacaqdır. Əlbəttə,
qısa bir dövr ərzində böyük ədəbiyyatın
yaranması mümkün deyildir. Bu mənada
Cümhuriyyət ədəbiyyatı dövrün özü
ilə əlaqə və münasibətdə təhlil
olunmalı, bu ədəbiyyatın sosial-siyasi yükü, məfkurəvi
təməli qabardılmalıdır. Nəyə
görə? Çünki cümhuriyyətçilik
bir məfkurədir. Buna qədər gələn bir yol, ədəbi
proses var. Xatırlayırsınızsa, sovet dövründə
yazılan ədəbiyyat tarixləri 1917-ci ilə qədərki
dövrü əhatə edir, 1920-ci ildən isə sovet ədəbiyyatı
mərhələsi başlayırdı. Aradakı
dövr - Cümhuriyyət illəri haqqında bəhs
olunmurdu. Dövrün üzərindən məharətlə
keçirdilər. Oxumağa, öyrənməyə
də bir qaynaq yox idi. Əhməd bəy
Ağaoğlunun, Əli bəy Hüseynzadənin adını
tənqid etmək üçün çəkirdilər, Amma
Məhəmməd Əmin Rəsulzadənin adı büsbütün
yasaq olunmuşdu.
Müstəqilliyin ilk
dövrlərində ədəbiyyat tarixinə yenidən
baxılması zərurəti yarandı. Xüsusilə
də, ədəbiyyatın dövrləşdirilməsi
prosesi bərbad vəziyyətdə idi. Ədəbiyyat
tarixinin əvvəlki mərhələləri xronoloji, sovet
dövrü isə siyasi-ideoloji prinsiplə dövrləşdirilirdi.
Bu isə təbii olaraq Güney Azərbaycan və
mühacirət ədəbi irsini milli ədəbiyyat tarixi
içərisində öyrənməyə imkan vermirdi.
Ona görə də universitet üçün
dərsliyi yenidən işlədik. Düzdür, bir qədər
tələsik oldu...
Elnarə Akimova: - Neçənci ildə dəyişdiniz
bu dərsikləri?
Vaqif Sultanlı: - 2007-ci ildə.
Alxan Bayramoğlu: - Vaqif müəllimin
sözünə qüvvət, Cümhuriyyət dövrü ədəbiyyatının
mənim tərəfimdən araşdırılmasında o
zaman Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru olan Yaşar Qarayevin
rolu böyükdür. 1989-cu ilin sentyabrında
bir gün o, institutun gənc alimlərini öz kabinetinə
yığdı. Yaşar müəllim mövzular tərtib
etmişdi ki, bunları kim yazsa, onlara
maaşdan əlavə müqavilə ilə pul verəcəyik.
Gördüm Cümhuriyyətə heç kim
yaxın düşmur. Həmin mövzunu mən
götürdüm. 1990-cı ilin may nömrəsində
"Ulduz" jurnalında "Azərbaycan Demokratik
Respublikası dövründə ədəbiyyat"
adlı 10 səhifəlik bir
yazım getdi. Türkiyədə 2 jurnal o
yazını təkrar çap elədi. Bir gün dəhlizdə
dayanmışdım. Liftdən Əziz Mirəhmədov
çıxdı, o da çox ciddi, həqiqətpərəst,
hər kəsi bəyənməyən bir alim idi. Mənə
dedi ki, Alxan, sənin o məqaləni dünən oxudum.
Çox sağ ol. Demə,
bizim belə bir ədəbiyyatımız varmış, xəbərimiz
olmayıb.
Azər Turan: - Siz belə deyirsiz, amma
Əziz müəllimin özü o dövrün ədəbi
hadisələrini, dövrün proseslərini dərindən
bilən nadir alim olsa da, bildiyinə rəğmən, sovet
dönəmində o həqiqətləri yetərincə təkzib
edib.
Ədalət
Tahirzadə: - Bəli,
Mərkəzi Komitənin şöbə müdiri idi. Amma
sovet dövründə
Əli bəy Hüseynzadəni, Əhməd bəy
Ağaoğlunu ən gözəl bilən alim o idi.
Azər Turan: - Əli bəy Hüseynzadə,
Əhməd Ağaoğlu barədə sistemli və
yazılı müsbət fikir söyləmək
tendensiyası ilk dəfə "Fikrin karvanı"
kitabında aktuallaşıb və məncə, bu da həmin
kitabın tərtibçisi və redaktoru Elçin müəlimin
- Elçin Əfəndiyevin
xidməti kimi dəyərləndirilməlidir.
Alxan Bayramoğlu: - Əziz müəllim
vaxtı ilə MK-nın ideoloji şöbəsində rəhbər
vəzifə tutub. Hər bir fikir, söz sovet
ideologiyasının diktəsinə tabe idi. Əziz müəllim də fikri, "əl-qolu
bağlananlardan" biri kimi həmin ideologiyaya xidmət etməyə
məcbur idi. Hətta onun M.Hadidən
yazdığı dissertasiya da, aldığı alimlik diplomu
da ideoloji səbəblərə, güya pantürkist bir
şairdən - Hadidən əsər yazdığına
görə ləğv edilmiş, özü işdən
çıxarılmışdı. Başı
çox bəlalar çəkmişdi.
Elnarə Akimova: - Eyni mövqedən
çıxış edən Kamal Talıbzadənin də
sonralar "Azərbaycan" jurnalında bir yazısı
çıxmışdı. Səhv etdiyini
etiraf edirdi. Təbii ki, dövrün
özünün mürəkkəbliyindən doğan səhvlər
idi bunlar.
Alxan Bayramoğlu: - Vaqif müəllim deyirdi
ki, bəzilərinin adları çəkilmirdi. Adlar əvvəl pisliyə çəkilirdi. M.Ə.Rəsulzadəni, digərlərini "vətən
xaini", "mənfur müsavatçı" epitetiləri
ilə gözdən salmağa çalışırdılar.
Sonra gördülər bununla da yadda qalırlar.
İstər-istəməz Rəsulzadənin
kimliyi ilə maraqlanırlar. Sovet
ideoloqları sonradan 7 nəfərin adını senzuraya
vermişdilər ki, o adlar nə yaxşılığa
çəkilsin, nə də pisliyə. Onlar
yaddaşdan silinməliydi.
Azər Turan: - Cümhuriyyətə
qayıdaq. 1918-ci ilə qədər məncə,
bu proseslərə kompleks şəkildə yanaşmaq
lazımdır. Türkiyə amili
qıraqda qalmamalıdır. 1915-ci ilin yanvarında
İstanbulda Rusiya müsəlmanlarının haqlarını
müdafiə edən heyət yaradılıb - Turan Heyəti. Və
Turan Heyəti Şərqi Avropaya səfərlər edib.
Bu Turan heyətinin rəhbərləri Əli bəy
Hüseynzadə, Yusuf Akçura və Mukiməddin Beycandır. Onlar 1915-1916-cı illərdə Şərqi Avropa
ölkələrinin prezidentləri, baş nazirləri, məclis
sədrləri ilə görüşüblər. Hər biri ilə ayrı-ayrılıqda. Bu görüşlər hələ inqilab etməmiş
ölkənin başçısı Leninlə
görüşə qədər davam edib. Bu haqda alman
şərqşünası, professor Gothard Jaske hələ 1937-ci ildə
yazdığı bir məqalədə Hüseynzadə və
Akçuranın bu əməlini "Rusiya məhkumu türklərin
beynəlmiləl ölçüdə və həm də
geniş bir Avropa cəmiyyəti önündə ilk
güclü istiqlal həmləsi" olaraq dəyərləndirir.
Və bu hərəkatı "Rusiya türklərinin
beynəlxalq miqyasda bağımsızlığa doğru
atılan ilk addımı" kimi səciyyələndirir.
Alxan Bayramoğlu: - Onlar ictimai təşkilat
idi. Rəsmi dövlət qurumu deyildilər.
Fəaliyyətləri təqdirəlayiq olsa da,
elə bir kəsərə malik deyildi.
Ədalət
Tahirzadə: -
Yox, əlbəttə ki, bu çox ciddi bir mövzudur.
Azər Turan: -
Aydınlaşdırılmalıdır, tədqiq edilməlidir
ki, "Təşkilati-məxsusə"nin
fəaliyyəti Azərbaycanda hara qədər davam edib. Bizim alimlər, xüsusən də, sovet
dövründə deyirdilər, təəssüf ki, bəzən
indi də deyirlər ki, Əli bəy Hüseynzdə 1918-ci
ildə Azərbaycana jurnalist qismində gəlib. Amma onun öz əlyazmasında "Müxtəsər
bioqrafik məlumat"ı "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
dərc etdik. Məlum oldu ki, o, xüsusi tapşırıqla gəlmiş
bir adamdır. Bu günə qədər Azərbaycan
elminə tam məlum olmayan ciddi bir fakt var. 1918-ci il mayın
23-də Ə.Hüseynzadə Əhməd Ağaoğlu ilə
birlikdə Tiflisdən, seymin iclasından birbaşa Ənvər paşaya məktub
yazırlar. Burdakı qafqaz deputatların İrəvan məsələsi
ilə bağlı fikirlərini bildirirlər və Ermənistan
dövlətini yaradılmasının verə biləcəyi fəsadları Ənvər
Paşanın diqqətinə çatdırırlar. Məktub mayın 23-də Tiflisdən yazılıb.
Mayın 27-də isə Ənvər Paşanın Vehib Paşaya
göndərdiyi teleqramda belə məqamlar var:
"Anlaşıldığına görə, ermənilər
bizə qaytardıqları ərazilərə müqabil Cənubi
Qafqaz müsəlmanlarına aid ərazidən bir qisim almaq istəyirlərmiş
və müsəlmanlar da buna muvafakat edəcəklərmiş.
Məncə, bu, tamamilə yanlışdır.
Əgər bu gün Qafqazda beş-altı yüz min əhalisi
olan və kafi miqdarda əraziyə malik kiçik bir Ermənistan
təşəkkül edərsə, gələcəkdə əmrləri
Amerikadan alaraq, o tərəfdən gələn ermənilərlə
bu hökumət milyonlarla əhaliyə sahib olacaqdır. Və bizim üçün şərqdə bir
Bolqarıstan daha yaranar ki, bu bizim üçün Rusiyadan daha
müzir bir düşmən olar". Doğrudur,
bu teleqram Vehib Paşaya ünvanlanıb. Amma
mayın 23-də yazılmış məktubu Əhməd bəy
Ağaoğlu və Əli bəy Hüseynzadə
imzalayıb.
Ədalət
Tahirzadə: -
Onlar Cümhuriyyət yaranana qədər, Trabzon və Batum
konfransları zamanı Ənvər paşa ilə də gizli
görüşlər keçirib. Türkiyədə
bu haqda Ediz Şahin "Trabzon və Batum konfransları"
adlı kitabda yazır. Orada açıq
yazılıb ki, seymin heyətində olan azərbaycanlılar
istər Rauf bəylə, istər də Ənvər paşa
ilə gizli görüşlər keçirmişlər və
bu məsələləri müzakirə eləmişlər.
Ta ki Cümhuriyyət qurulana qədər.
Alxan Bayramoğlu: - Amma bir məqam var. Qeyd
etdiyim kimi onların bütün bu görüşləri rəsmi
deyildi ki. Onlar ictimai təşkilat nümayəndəsi
kimi görüşüblər, xüsusi diplomatik
missiyaları yox idi. Əlbəttə,
bunların hamısı dövlətə hazırlıq idi,
missiya yox. Elnarə xanımın sualı
başqadır. O, Cümhuriyyət qurucularının
diplomatik missiyasının nə olduğunu soruşmuşdu. Bu qurucular Azərbaycanın dövlət müstəqilliyini
elan etdilər. Lakin əsas məsələ
Paris Sülh konfransında həll edilir, dünyanın yeni xəritəsi
orada cızılırdı. Orada da qəbul
edilmək üçün avropalı kimi düşünmək
əsas götürülürdü. Əli bəy
Hüseynzadə vaxtı ilə yazırdı: "Bizə
türk imanlı, Avropa qiyafəli, islam əqidəli fədailər
gərəkdi… Biz əgər avropalının mədəsində
ərimək istəmiriksə, onların beynini mənimsəməliyik.
Yəni "oyunu" onların qaydası ilə
oynamağı bacarmalıyıq." Orada müəyyən
şərtlər vardı: Avropa tipli məhkəmən
varmı, universitetin varmı? Ona görə M.Şahtaxtlı
yazırdı: "Biz Avopa masştablı darülfünun
açmalıyıq ki, Avropanın əlindən siz
inkişaf etməmisiz, universitetiniz yoxdu, sizə müstəqillik
verə bilmərik bəhanəsini alaq". Görün
universitet açmağın necə böyük əhəmiyyəti
vardı. Daha sonra - 1920-ci ildə Məhəmməd
ağa "İstiqlalımızın beynəlmiləlcə
təsdiqi" məqaləsində əsaslandırırdı
ki, bizim operamız, alimlərimiz, teatrımız var,
qadınlarımız ictimai həyatda
çalışırlar. Bunların
hamısını oraya - Parisə
çatdırmalıyıq. Ü.Hacıbəyov da
"Mühüm məsələlər"də
yazırdı: "Vaxtı ilə xanlıqlar dövründə
dövlətimizin, olmağını, mədəniyyətimizin,
musiqimizin yüksək səviyyəsini, dilimizin Qafqazda hər
kəs tərəfindən anlaşılmasını onlara
çatdırmalıyıq".
M.Hadi qeyd edir ki, yer
üzü insanların yarış və vuruş
meydanıdır. Həqiqətən də, 1918-ci ildən
1920-ci ilə qədər Azərbaycan Cümhuriyyəti
üçün gərgin yarış və vuruş
dövrü oldu. Fikrimcə, Azərbaycan
Cümhuriyyətinin ən böyük missiyası həmin
yarış-vuruş meydanında özünü təsdiq
etdirməsi idi. Onlar əsl dövlət olduğumuzu
avropalının beyninə, qulağına yeridə bildilər.
Çəmənzəminlinin "Xarici siyasətimiz"
adlı silsilə məqalələri var. 11 məqalədir.
Biri "İstanbul səfirliyi" adlanır.
O, yazır: "İstanbulda səfirliyimiz olmalıdır ki,
dünyanın bütün xalqlarının, dövlətlərinin
orada informasiya agentlikləri, nümayəndəliyi yerləşir.
Biz varlığımızı
avropalının qulağına bağırmaq istəyiriksə
İstanbulda səfirlik açmalıyıq və ondan istifadə
etməliyik. Qoy onlar bizi etiraf eləsin. Tomson da gəldi, gördü ki, doğrudan da, burada
- Azərbaycanda dövlət var. Ondan sonra müstəqilliyimizi
tanıdı, İngiltərə də arxamızda durdu.
Təxminən yanvarın 12-13 arası iclasda Azərbaycan və
Gürcüstanın müstəqilliyinin tanınması təklifini
verdi. Mənə belə gəlir ki, bu işdə Tomsonun
rəyi, mövqeyi də mühüm rol oynadı.
Elnarə Akimova: - Başqa bir məsələ
də məni maraqlandırır: Cümhuriyyətlə
bağlı bu gün aparılan tədqiqatlarda hansı metodoloji
yanlışlar var? Sovet dövründə bu
yanaşma məlum idi. Bəs bu
günün dəyərləndirməsində hakim
yanlışlar nədə özünü göstərir?
Vaqif Sultanlı: - Cümhuriyyət
dövrü tariximiz kimi, ədəbiyyatımızın da
çox mühüm bir mərhələsidir. Amma
deyək ki, konkret ədəbi-bədii örnəklərin
yaranması baxımından bu dövr zəngin görünməyə
bilər. Bayaq qeyd etdiyim kimi, cümhuriyyətçilik
məfkurəsi ilə baxılarsa, bu dövrün mahiyyəti
üzə çıxar. Cümhuriyyət
ədəbiyyatının zəngin ərəfəsi
olduğu kimi, davamı da var. Mühacirətin ədəbi-kulturoloji
irsi bu ədəbiyyatın davamı və ayrılmaz bir
parçasıdır. Çünki
Cümhuriyyət süqut etməsəydi, mühacirət
olmayacaqdı. Cümhuriyyəti quranlar
sonralar mühacirətin qurucusuna çevrildilər. Ona görə də cümhuriyyətçilik məfkurəsi
Azərbaycan mühacirətinin əsas ideoloji xəttini təşkil
etməkdədir. Mühacirətin təşkilatlanmasında,
istiqlal hərəkatının yürüdülməsində,
ictimai-siyasi və ədəbi-kulturoloji fəaliyyət
sferasında bu amil mühüm rol oynamışdır. Azərbaycan mühacirəti dövrün
ağır siyasi şərtlərinə baxmayaraq bir an olsun
belə Cümhuriyyətçilik məfkurəsindən vaz
keçməmişdir.
Elnarə Akimova: - Cümhuriyyət
qalsaydı yəqin ki, repressiya da olmayacaqdı.
Vaqif Sultanlı: - Təbii ki, Cümhuriyyət
yaşasaydı, repressiya da olmayacaqdı, mühacirət də.
Təsadüfi deyildir ki, bütün sovet siyasi
rejimi dövründə cümhuriyyətçilik bir məfkurə
kimi təqib olundu. Həmin dövrün ədəbiyyatına
baxılarsa, orada istisnasız olaraq Cümhuriyyətin qara rəngdə,
qara boyalarda təsviri görünəcək. Ancaq Cümhuriyyət dövrü, bu dövrün ədəbi-kulturoloji
irsi bütün sonrakı dövrlərin ədəbiyyatına,
mədəniyyətinə təsirsiz qalmadı. Sovet siyasi rejimi dönəmində bədii ədəbiyyatda
Cümhuriyyətin qara boyalarla təqdiminə baxmayaraq,
cümhuriyyətçilik məfkurəsi ölmədi.
Elnarə Akimova: - Ya toxunmayıblar, ya da
neqativ yöndən toxunublar.
Vaqif Sultanlı: - Toxunmamağın da təhlükəsi
vardı, münasibət birmənalı olmalı idi. Mühacirət ədəbiyyatı isə
Cümhuriyyət məfkurəsindən doğmuşdu. Ona görə də mühacirətin fəaliyyətinə
baxsanız, görəcəksiniz ki, onu yaradanlar elə
Cümhuriyyəti quran insanlardır. Cümhuriyyət
kimi, mühacirət də sağlam təfəkkürlə
formalaşmışdır. Həm təşkilatlanma,
həm ideoloji istiqamət, həm nəşr fəaliyyəti
baxımından. Məsələn,
M.Ə.Rəsulzadənin fəaliyyətini əvvəldən
sonadək izləsəniz, hər hansı bir sarpmaya rast gəlməyəcəksiniz.
İstər ədəbi-nəzəri əsərlərində,
istər siyasi düşüncəsində, istərsə də
şəxsi həyatında. O bir örnək idi. Bir daha
təkrar edirəm ki, Cümhuriyyətçilik mühacirətin
ədəbi məfkurəsində, ideoloji xəttində əsas rol
oynayıb.
Alxan Bayramoğlu: - Doğrudan da, Paris Sülh
konfransında müstəqilliyimiz tanındıqdan sonra da
Rusiya bizi tanımadı. Rusiya xarici işlər nazirinin Azərbaycan
Cümhuriyyətinə bir neçə, daha dəqiq desək,
3 notası var. Həmin notada bizi təhrik edirdilər ki,
Denikinə qarşı vuruşun, bizə kömək edin. Azərbaycan Cümhuriyyəti isə bu oyuna getmədi.
Elnarə Akimova: - Bəli, bildirir ki, biz
Rusiyanın işinə qarışmırıq.
Alxan Bayramoğlu: - Rusiya da axıra qədər
bizi tanımadı. Sülh konfransının qərarında
Rusiyanın imzası yoxdur. Çünki
tanısaydı, apreldə bizi işğal edə bilməzdi.
Tanımadı və işğal etdi. Lakin nədənsə, SSRİ-nin tərkibində
müstəqil respublika kimi saxladı. Formal
da olsa, saxladı. Bu isə, söz yox ki,
Cümhuriyyətin beynəlxalq miqyasda tanınması ilə
bağlı idi. Əlimərdan bəyin,
diplomatik missiyanın xidməti idi. Bəlkə
də SSRİ-nin tərkibində formal müstəqil respublika
kimi qalmasaydıq, bugünkü müstəqil respublika da
olmayacaqdıq. Sovet imperiyası bizi öz
içində əridəcəkdi. Leninin
yazılarında, ayrı-ayrı əsərlərində
Bakı Rusiyanın sənaye və proletariat, inqilab mərkəzlərindən
biri kimi vurğulanır. Burada Azərbaycan
söhbəti yox idi, Bakı vardı.
Azər Turan: - 1918-ci ildə Əli bəy
Hüseynzadə Azərbaycanı tərk edib İstanbula
döndükdən sonra yazırdı ki, "Daha iki həftə
olmadı ki, bu gənc dövlətin müvəqqəti
paytaxtı olan Gəncə şəhərini tərk etdim. Müvəqqəti paytaxt diyorum, çünki Azərbaycanın
təbii paytaxtı petrol mənbəi olan Bakıdır.
Bakını Azərbaycana çox görən kim
olursa-olsun Azərbaycan xalqının ən mənfur
düşmənidir! Gəncəyə gəlincə bu şəhər
ancaq irəlidə Azərbaycanın maarif mərkəzi ola bilir..."
Alxan Bayramoğlu: - Sözünüzün
qüvvəti, Rəsulzadə yazır ki, Lenin "Bakı
sovet Rusiyasına lazımdır", - deyə Bakını Azərbaycandan
qoparmaq istəyirdi. Mən belə
düşünürəm ki, Leninlə Atatürkün
arasındakı gizli razılaşmada XI ordunun Bakını zəbt
etməsi qarşılığında Naxçıvanın
Türkiyənin qarantına razılıq verilmişdi. Bəzən
deyirlər ki, Atatürk Bakını təhvil verdi.
Ancaq məncə, Atatürk "siyasi şahmat
taxtasında" müvəqqəti olaraq "Bakı
füqurunu" qurban verməklə əsas oyunu udmağı
nəzərdə tutmuşdu. Tarix göstərdi
ki, 70 ildən sonra Mustafa Kamal Paşa bu uzaqgörənlikdə
yanılmamışdı; o, əsas oyunu uddu. Bu gün Azərbaycan müstəqildir. Türk dünyası dünyaya meydan oxuyur.
Ədalət
Tahirzadə: -
Mühacirət mövzusu çox ciddi bir məsələdir,
çünki o Cümhuriyyətin davamıdır. İstiqlal ideyasının davamıdır. 20-ci ilin 28 aprelində faktiki olaraq Cümhuriyyətin
fəaliyyəti dayandı, amma onun fəaliyyəti, istiqlal
düşüncəsi mühacirətdə yaşadı.
Rəsulzadə və digərlərində.
Düzdür, bizim bir çox görkəmli
xadimimizi Tiflisdə öldürdülər - F.Xoyskini
öldürdülər, Həsən bəy Ağayevi, Nəsib
bəy Yusifbəylini - 2 baş nazirimizi və parlament sədrini.
Bunu sovetlər erməninin əliylə həyata
keçirdi. Amma yerdə qalan digər şəxsiyyətlərimiz
əsasən Türkiyə və Fransada toplaşdılar. Parisdə Əlimərdan
bəy və komandası, İstanbulda da Rəsulzadə, Xəlil
bəy Xasməmmədov, Əbdüləli bəy
Əmircanov, Xosrov bəy Sultanov, Mirzəbala Məmmədzadə,
Kərim Odər. Bunlar çox böyük
şəxsiyyətlər və çox böyük ideoloqlar
idi. Sonradan "Prometey" təşkilatı
Polşanın köməyi ilə bu ideyanı yaşatdı.
Bir şeyi də hökmən qeyd etmək istəyirəm
ki, Azərbaycan mühacirət tarixi haqqında
yazılmış ən gözəl əsərlərdən
biri Georgi Mamulia və Ramiz Abutalıbovun "Odlar yurdu Azərbaycanın
siyasi mühaciət tarixi" kitabıdır. Bu həm həm
rusca, həm Azərbaycan türkcəsində, həm də
Türkiyə türkcəsində nəşr olunub. İstərdim
ki, oxucuların bundan xəbəri olsun və Azərbaycanın
siyasi mühacirət tarixi həmin kitabda
Ə.Topçubaşovun Parisdə saxlanan arxivi əsasında
yazılmış
olduqca dəyərli bir əsərdir.
Elnarə Akimova: - Ədalət müəllim,
bəs sizcə bugünkü metodoloji yanaşmada hansı
yanlışlıqlar özünü göstərir?
Ədalət
Tahirzadə: -
Bu gün daha çox subyektivlik özünü göstərir.
Məsələn, 93-cü ildə biz orta məktəblər
üçün ədəbiyyat dərslikləri yaratdıq və
9-cu sinfin ədəbiyyat dərsliyi rəhmətlik Ə.Səfərlinin
idi. Ə.Səfərlinin həmin
kitabında M.Rəsulzadə, Ə.Hüseynzadə,
Ə.Ağayevin hər biri haqqında ayrıca oçerklər
var idi. Onların tərcümeyi-halı verilir,
yaradıcılığı təhlil olunurdu... Azərbaycan Cümhuriyyəti bizim müqəddəs
evimizdir, ocağımızdır, onu yaradanlar da bizim valideynlərimizdir.
Onların içərisində Şəfiqə
xanım Əfəndizadə kimi ləyaqətli bir
xanımımız var. Ondan başqa Xədicə xanım
Ağayeva - parlamentin sədri Həsən bəy Ağayevin
yoldaşı, bunlar hamısı ziyalı insanlar idi. Qadınlar necə böyük rol oynayırdılar.
Nəsib bəy Yusifbəylinin iki həyat
yoldaşı (bir qədər gülməli səslənsə
də) bu işlərdə fəal iştirak ediblər.
Elnarə Akimova: - Bir də Cümhuriyyət
tələbələri var. 100 nəfər seçilib
müxtəlif ölkələrə göndərilir. Onların sonrakı fəaliyyəti, taleyi
haqqında nə deyə bilərsiz?
Alxan Bayramoğlu: - Bu da Cümhuriyyətin
daxili tədbirlərindən biri idi.
Ədalət
Tahirzadə: - Bu, Cümhuriyyətin təhsil sahəsində,
həm də təkcə təhsil deyil, dövlətçilk
sahəsində atdığı mühüm addımlardan idi.
Çünki Cümhuriyyəti idarə edənlərin
əksəriyyəti ana dilini bilmirdi. Kadr
çatışmazlığı var idi. Nazirliklərin
70 faizi qeyri-millətlər idi. Onların
işçilərinin də əksəriyyəti özləri
kimi. Məhz bu kadr yoxluğunu aradan
qaldırmaq üçün Cümhuriyyət 100 nəfəri
seçib öz pulu ilə, 2 nəfəri isə şəxsi
hesabı ilə xaricə göndərdi. Amma
onların bütün sənədlərini,
pasportlarını, vizalarını, inzibati məsələləri
həll edib 102 nəfəri göndərdi. Onların qayıdıb gələnlərinin
içərisində Azərbaycana böyük töhfələr
verən alimlər oldu. Məsələn,
İsgəndər Rzazadə - həm Almaniyada, həm də
Fransada oxumuşdu. Energetik idi. Azərbaycanın ilk elektrik stansiyalarının
energetiki idi. Təxminən 12 layihə həyata
keçirmişdi. Sonra Cəfər
Kazımov. Onu iki il NKVD-nin
zindanında saxladılar. Boynuna yıxmaq istədilər ki, Sovet hökumətini
yıxmaq istəyib, boynuna heç nə qoya bilməyib Sibirə
sürgün elədilər. Almaniyada
oxumuşdu, ən yüksək səviyyəli geoloq idi.
SSRİ-də qarşısına çıxa bilən adam yox idi. Sibirdə
sürgündə olarkən uran tapdı. Əhməd
Rəcəbli - İtaliyada kənd təsərrüfatı
üzrə oxumuşdu. İki dəfə həbs elədilər,
ən gözəl bioloqlardan, kənd təsərrüfatı
üzrə mütəxəssislərdən biri idi. Yaxud əmisi
oğlu Mürsəl bəy Şahsuvarlı - ən
böyük cərrahlardan biri idi. Sibirə
sürgün elədilər. İsmayıl
Axundov- Almaniyada, Münhendə həkimlik oxumuşdu. Qayıdıb gələndə -Mustafa bəy
Topçubaşovun xahişi ilə 1927-ci ildə
qayıdıb gəldi - Azərbaycanda qızdırma xəstəliyi
yayılmışdı. Xüsusən də,
Cənub bölgəsində. Kütləvi
şəkildə epidemiyalar yayılırdı. Məhz bu xəstəliklərin aradan
qaldırılmasında professor İsmayıl Axundovun
böyük rolu oldu. Daha sonra
İsmayıl Vəliyev- Gəncədə, kənd təsərrüfatı
üzrə akademik idi. Yeni pambıq
növlərinin yetişdirilməsində rolu oldu. Bütün bunlar Cümhuriyyətin xidməti idi.
Alxan Bayramoğlu: - Onların içində
kimin ki ideoloji mövqeyi yox idi, onlardan kadr kimi istifadə etdilər,
lakin kim ki məfkurə
daşıyıcısı idi, onları ya sürgün etdilər,
ya da həbsə saldılar.
M.Şahtaxtlının
"Azərbaycanda darülfünun" məqaləsində
bir məqam var; müzakirə olunur ki, Darülfünunu
hansı dildə açaq? Çünki o zaman Azərbaycan
dilini təmiz bilən müəllim, alim, kadr yox dərəcəsində
idi. Ona görə Məhəmməd
ağa yazır ki, bu saat bizdə türk professorları yoxdur.
Ancaq hazırda Rusiyada qarışıqlıq
olduğundan oradakı professorların əksəriyyəti
işsiz qalıb. Biz o professorların
intellektindən istifadə etmək üçün ilk olaraq
darülfünunu rusca açaq, rus kadrlarından istifadə edək,
tələbələrimiz də rus dilini yaxşı bilirlər.
Ancaq get-gedə darülfünunu milliləşdirmək istiqamətində
dayanmadan iş görmək lazımdır.
Doğrudan da, elə oldu. Həmin o tələbələr
də elə o məqsədlə xaricə göndərilmişdi.
O dövrdə qabaqcıl ictimaiyyəti düşündürən
aktual məsələlərdən biri də milli kadr
çatışmazlığı problemi idi. Abdulla Şaiqin
dramları içərisində 1919-cu ildə qələmə
alınmış "Tələbə həyatı"
adlı bir pərdəli bir pyesi də var. Həmin pyesin qəhrəmanı
universitetdə Türk-Azərbaycan dilində dərs deyən
professor statusu qazanmaq üçün xüsusi komissiya
qarşısında imtahan verməyə
hazırlaşır...
Bir şeyi də əlavə
edim. Sovetlər dövründə Cümhuriyyətə
münasibət də birmənalı olmayıb. İllərlə onları anmağa bizə
qadağa qoyulmuşdu. İndi sanki
onların könlünü alır, yarasına məlhəm
çəkirik. Ona görə belə
sahiblənirik. Bir az eyofariyaya
qapılıb onları daha çox vəsf etməyə
çalışırıq. Çoxumuz
heç o mətnləri oxumamışıq, ərəb əlifbasında
olduğundan məlumatsızıq. Mən
o vaxt Yaşar müəllimin təşəbbüsü ilə
həmin dövrün ədəbiyyatını işləyərkən
ərəb əlifbasından ədəbi-bədii
materialların da üzünü köçürdüm,
kitabda, məqalədə çap elətdirdim, mətbuatda
verdim. Cümhuriyyəti anlamaq
üçün gərək həmin məqalələri
oxuyasan, sonra ayıq başla təhlil edəsən.
Bizim Ədəbiyyat
İnstitutunda çoxcildlik ədəbiyyat tarixi
hazırlanır. Onun 5-ci cildinə 20-ci əsrin əvvəlləri
və Cümhuriyyət dövrü ədəbiyyatı
daxildir. Həmin cilddə Cümhuriyyət
dövrü ədəbiyyatını mən yazıram. Çalışırıq ki, mətndən
çıxış edək. “Bu dedi, onun
fikrincə belədir” deyib kənara çəkilmirik. Konkret mətnlərdən, ədəbi-tarixi
faktlardan çıxış edirik.
Birinci Dünya müharibəsinin
əvvəllərindən Türkiyə ərazisindən
Batuma, Acarıstana çoxlu qaçqın gəlmişdi. Bakı Xeyriyyə Cəmiyyəti
həmin türk qaçqınlarına - müharibə zərərçəkənlərinə
yardım göstərmək üçün xüsusi
komissiya ayırarkən onun tərkibində savadlı, cavan və
zirək bir adamın olması ehtiyacı yarananda Nəsib bəy
Yusifbəyli Gəncədən keçmiş şagirdlərindən
Ə.Cavadın namizədliyini irəli sürmüşdü.
Əhməd Cavad Acarıstana (Acariyaya) gələn türk
qaçqınlarının uçotunu aparır, onların
ehtiyaclarının miqyası və xarakteri (ərzaq, dərman,
paltar, sığınacaq, pul və s.) haqda Bakı Xeyriyyə
Cəmiyyətinə informasiya verir və göndərilən
yardımların ünvanına çatdırılmasında
fəal iştirak edir, yeri gəldikdə oradakı,
sosial-psixoloji, mədəni-mənəvi atmosfer haqda Bakı mətbuat
orqanlarına, əsasən "Açıq söz" qəzetinə
məqalələr göndərirdi... Şükriyyə
xanımla da həmin vaxtlar tanış
olub evlənmişdi.
Cümhuriyyət qurulanda elə
neçə vaxtdan göz qabağında olub özünü
təsdiqlədən Əhməd Cavad Parlamentdə rəsmi
işlə - kargüzar, stenoqrafist vəzifəsi ilə təmin
edildi. Onun yaradıcılığında tərənnüm,
istiqlalın vəsfi üstünlük təşkil edir.
Məhəmməd Hadinin
şeiriyyəti fəlsəfi dərinliyi, sosial-siyasi
ayıqlığı və nikbinliyi ilə seçilir. Ümgülsümdə
çağırış hayqırtıları, düşmənə
qarşı kəskin barışmazlıq
aparıcıdır. Abdulla Şaiqdə
ulu babalarımızın qəhrəmanlıq əzminə,
genetik qüdrətinə layiq olmağa
çağırış, təlqin və s. var.
Elnarə Akimova: - Alxan müəllim, tədqiqatlarınızla
tanış olanda bir şairin adını
çəkirsiz - Əli Yusif Rai.
Çox faciəli taleyi olub. Məsələn, biz
Ə.Cavadı müsavat şairi kimi tanıyırıq.
Halbuki, o dövrdə digərlərinin
yaradıcılığı da büsbütün hürr
duyğular üstündədir.
Alxan Bayramoğlu: - Bəli, onlardan biri - gənc
şair və publisist Əli Yusif haqqında mənin məqaləm
də var. 2005-ci ildə "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
çap edilib. Bir də sonralar professor Nazif Qəhrəmanlı
Əli Yusiflə bağlı kitab yazıb. Bir az elmi-kütləvi şəkildədir. Əliyusif xaricə
təhsil almaq üçün göndərilən gənclərdəndir.
1923-cü ildə vətənə
qayıtdı. Gələn kimi həbs olundu....
Ədalət
Tahirzadə: -
Müsavatın gizli təşkilatının rəhbərlərindən
biri idi.
Alxan Bayramoğlu: - Əli Yusifin oxumağa gedərkən
yazdığı "Əlvida" adlı bir şeiri var. Həmin
şeirdə lirik qəhrəman öz vətəni ilə belə
halallaşır:
Ey müqəddəs, şanlı,
sevimli ölkəm,
Haqqını halal et,
biz gedər olduq.
Kim bilir qəzayı dönmədik bəlkə,
Haqqını halal et,
dönmədik bəlkə.
Sanki taleyini hiss edərcəsinə
yazmışdı. Qayıdanda ölkə sovetləşmişdi,
o isə sürgün olundu, orada da məhv oldu. "Yeni
Kafkasya" dərgisində Əliyusifin Sibirdə vəfatıhaqqında
məlumat var.
Repressiya ilə bağlı
bir cəhət diqqətimi çəkir. Tutulanların içərisində
kim ki yaşlı idi, onu 8-9 illik
sürgünə göndərirdilər. Cavanları isə
güllələyirdilər: Əli Yusif, M.Müşfiq,
Ə.Cavad kimilərini güllələyib, Cavidi, Çəmənzəminlini
sürgün etdilər. Çünki
cavanların sürgündən qayıtmaq ehtimalları
olduğu halda, belə bir ehtimal nisbətən
yaşlılarda yox dərəcəsində idi. Olmadı da.
Azər Turan: - Müsavat şairi ifadəsinə
münasibət bildirmək istəyirəm. Rəsulzadə
yazırdı ki, bolşeviklər bu dövrə müsavat
dövrü deyirlər. Xalq isə bu
dövrü istiqlal dövrü kimi xatırlayır.
Elnarə Akimova: - O dövrdəki ideoloqlar və
onların proseslərə yanaşma rakursları barədə
danışaq.
Vaqif Sultanlı: - Ötən əsrin əvvəllərində
Azərbaycan tarixində üç şəxsiyyət daha
parlaq görünür - Ə.Ağaoğlu, Ə.Hüseynzadə
və M.Ə.Rəsulzadə. Onların cərəyan edən
hadisələrə yanaşmasında və
baxışlarında müəyyən fərqlər var. Bu,
yaradıcılıq yollarından da əsas xətt kimi
keçir: Belə ki, Ə.Ağaoğlu daha çox Şərqin
taleyini düşünürdü,
araşdırmalarının əksəriyyətində
konseptual şəkildə Şərqin problemi qoyulurdu. O, bir
mütəfəkkir kimi mənsub olduğu millətin taleyini
Şərqin azadlığından kənarda təsəvvür
etmirdi. Ə.Hüseynzadənin baxışlarında Şərq amili
olsa da, daha çox türklüyə,
turançılığa meyilli idi. M.Ə.Rəsulzadə isə
Şərqi də düşünür, yazılarında
Türk dünyası ilə bağlı məqamlar var, amma
hadisələrə bir az praqmatik
yanaşır, müstəqil Azərbaycan dövlətinin
yaradılması ideyasını hər şeydən
üstün tutur. Millətə çox şey vermək olar: ədəbiyyat,
mədəniyyət, təhsil, güclü iqtisadiyyat və s.
Ancaq millətə verilə biləcək ən böyük sərvət
müstəqil dövlətçilikdir. Yalnız müstəqil
dövlətçilik millətin varlığının, gələcəyinin
qarantı ola bilər. Bu mənada
M.Ə.Rəsulzadənin ən böyük xidməti müstəqil
dövlət quruculuğu ilə bağlıdır. Onun
1923-cü ildə İstanbulda nəşr olunan "Azərbaycan
Cümhuriyyəti" kitabına ön söz yazan Əli bəy
Hüseynzadə Məhəmməd Əmin bəyə
müraciətlə etiraf edir ki, biz Azərbaycanın mürəkkəb
bir dövründə dözümsüzlük göstərərək
vətəni tərk elədik, siz isə bütün çətinliklərə
baxmayaraq, məhrumiyyətlərə
sinə gərdiniz, Azərbaycan dövlətini qurdunuz.
Elnarə Akimova: - Rəsulzadənin
özünün də bu haqda maraqlı bir fikri var: deyir ki,
biz misli Avropada görünməyən bir Cümhuriyyət
qurduq.
Ədalət
Tahirzadə: -
İstərdim ki, o illərdə Seyid Hüseynin
başçılığı ilə yaradılmış
"Yaşıl qələmlər" haqqında da məlumat
verəsiniz.
Vaqif Sultanlı: - "Yaşıl qələm"
Azərbaycan Cümhuriyyəti dövründə görkəmli
tənqidçi və yazıçı Seyid Hüseynin rəhbərliyi
ilə qurulmuş yaradıcılıq təşkilatı idi.
Bu cəmiyyətin o dövrdə yazarların təşkilatlanması,
ədəbi-mədəni irsin qorunması sahəsində
mühüm xidmətləri olub. Dövrün
yaradıcı potensialı bu cəmiyyətdə birləşərək
ədəbiyyata yön verməyə
çalışmışlar. Şübhəsiz
ki, "Yaşıl qələm" ədəbi cəmiyyətinin
fəaliyyət göstərməsi milli ədəbi prosesinin
inkişafına təsirsiz qalmamışdır. Cəmiyyətin
sıralarında Məhəmməd Əmin Rəsulzadə,
Hüseyn Cavid, Seyid Hüseyn, Nəcəf bəy Vəzirov,
Üzeyir bəy Hacıbəyov, Abdulla Şaiq, Əhməd
Cavad, Cəfər Cabbarlı, Salman Mümtaz, Əli Yusif kimi
nüfuzlu şəxsiyyətlərin olması Cümhuriyyət
illərində ədəbiyyatın inkişafına diqqətin
artması kimi şərtlənməkdədir. Məramnaməsində
qeyd olunduğu kimi, "Cəmiyyətin məqsədi Azərbaycan
xalqının fikrən yüksəlməsinə
çalışmaq və Azərbaycan ədəbiyyatında
müşahidə edilməkdə olan yeniliyi qüvvətləndirmək,
onu türklüyə və sadələşməyə
sövq etmək" kimi xarekterizə olunmuşdur. Fəaliyyət
tarixinin qısaömürlü olmasına baxmayaraq,
"Yaşıl qələm"in
yığıncaqlarında Mirzə Ələkbər Sabir,
Hüseyn Cavid, Abbas Səhhət, Tofiq Fikrət kimi sənətkarların
yaradıcılığı müzakirə olunmuş, habelə
"Hophopnamə"nin nəşri probleminə diqqət
yetirilmiş, "İsmailiyyə" binası mövzusunda
yazı müsabiqəsi keçirilmişdir. "Yaşıl
qələm" cəmiyyəti, eyni zamanda, ədəbiyyat
tarixinin öyrənilməsi və araşdırılması
məsələlərinə, ədəbi tənqidin
inkişafına xüsusi diqqət yetirmişdir. Lakin məlum səbəblərdən Cümhuriyyətin
süqutu cəmiyyətin başladığı mühüm
işləri yarımçıq qoymuşdur.
Ədalət
Tahirzadə: - Məni
çox təəccübləndirən nədir? Bu Rəsulzadə,
Ağaoğlu, Mirzə Bala sanki yazı maşını
olublar, bu səviyyədə məqalə yazmaq olarmı? İndi də jurnalistlər var ki, qəzetin hər
nömrəsinə köşə yazıları verir. Lakin o sistemlilik, millətsevərlik
görünmür. Bunlar elə ideoloji məsələlər
qoyurdular ki, hər məqaləsi bir tarixi sənəd kimi dəyərləndirilə
bilər.
Vaqif Sultanlı: - Azərbaycan Cümhuriyyətinin
tarixi sovet siyasi rejimi dövründə büsbütün təhrif
olunub. Bunu biz ancaq mühacirətin irsini öyrənməklə
bərpa edə bilərik. Mühacirətin
siyasi-kulturoloji irsi nəzərə alınmadan Cümhuriyyətin
gerçək tarixini yaratmaq mümkün deyil. Düzdür, arxiv sənədləri qalır, ancaq
cümhuriyyətçilik məfkurəsi daha çox
mühacirətin tarixi-siyasi və ədəbi-kulturoloji irsində
yaşayır. Bayaq himnin sözlərinin
müəllifi ilə bağlı fikir səsləndirildi.
Qeyd edim ki, Azərbaycan
mühacirətinin irsində bununla bağlı heç bir
mübahisə və ya fikir ayrılığı yoxdur. Mətn çap olunub və bütün mətnlərdə
Üzeyir Hacıbəyli ilə Əhməd Cavadın adı
yanaşı çəkilir.
Elnarə Akimova: - İki onillikdən
çoxdur ki, yenidən müstəqilik. Bu
müddət ərzində Cümhuriyyətin obrazını
yaradan hansısa bədii ədəbiyyat nümunəsi meydana
qoyulubmu? Məsələn, Türkiyədə
Müslim Oğuzun "Nisan ağlar mayısa" adlı
kitabı var, bizdə qurulan Cümhuriyyət dövrü
proseslərinə həsr olunub. İsmayıl
Şıxlının "Ölən dünyam" əsərində
də bəzi məqamlara, Cümhuriyyətin qurulması, dağılması
kimi məqamlara toxunulur.
Alxan Bayramoğlu: - Cümhuriyyət ictimai-ədəbi
düşüncə tərəfindən hələ
yetərincə dərk olunmayıb ki, haqqında da bir şey
yazsınlar.
Ədalət
Tahirzadə: -
15 il bundan qabaq elə bilirdim ki, Cümhuriyyətlə
bağlı heç bir sənəd yoxdu, sovet hökuməti
hamısını məhv edib. Amma arxivlərə
gedəndən sonra gördüm ki, kifayət qədər
material var. Dəqiq bilirəm ki, sovet hökuməti
bütün sənədləri saxlayıb. Məqsəd xalqın tarixini yaşatmaq deyildi, əlbəttə
ki, əsas məqsəd hər zaman "Qara keçmişlərini
üzə vurmaq imkanını əldə saxlamaq
üçün idi ki, desinlər sənin baban
müsavataçı olub və ya hansısa işlər
görüb. Parisdə
Ə.Topçubaşovun çox zəngin arxivi var. Ramiz
Abutalıbovun təşəbbüsü ilə
Ə.Topçubaşovun 4 cildlik əsərləri nəşr
olunub. Həm Vaqif Həsənovun yenə 4
cildlik sanballı nəşri var, sonra
Ə.Topçubaşovun M.Ə.Rəsulzadə ilə
yazışmaları öyrənilib. Və
bu müəlliflər qeyd edir ki, bizim nəşr etdiyimiz 4
cildlik dənizdə bir damladır. O qədər zəngin
arxivi olub ki, araşdırmaya ehtiyac var.
Ə.Topçubaşov hüquqşünas olub, o səbəbdən
bütün sənədlərə diqqətlə
yanaşıb və hamısını saxlayıb. Ramiz
Abutalıbov YUNESKO-da şöbə müdiri işləyən
zaman mühacirlərlə əlaqə saxladı və
yarım tona qədər sənədləri Parisdən gətizdirib
bizim arxivlərə verdi. Dövlət
arxivinə, ədəbiyyat-incəsənət arxivinə
verildi, bir qismi isə ayrı-ayrı şəxsi arxivlərdə
qaldı. Rəsulzadənin arxivi, təəssüf ki,
üç yerə parçalanıb - Kərim Odərdə,
Yavuz Akpınarda,
bir də Eldəniz Qurtulanda qalıb. Bizim gənc araşdırmaçılarından biri
Dilqəm Ahməd onun fotolarını, məktublarını
satın alıb. Şəxsən mən
iki foto almışam, həmin arxivdən çıxan,
Türkiyədən gətirtmişəm. Bizim
borcumuz bu sənədləri nəşr etmək, ondan sonra
Cümhuriyyət tarixini öyrənmək istəyiriksə,
“Azərbaycan” qəzetinin mətnini nəşr etməliyik.
Yavuz Akpınar "Yeni Kafkasya"nı 4
cilddə nəşr etdirir. Niyə bunu o eləməlidi,
biz eləməməliyik?! Xüsusən
“Azərbaycan” mütləq nəşr olunmalıdı. "Odlu yurd", "Türk yurdu"
çıxıb. Ən mühüm məsələlər
bunlardır. Lakin bütün bunları həyata
keçirmək üçün dövlət dəstəyi
lazımdır.
Vaqif Sultanlı: - Əhməd
Ağaoğlunun cild-cild əsərləri, əlyazmaları,
müsahibələri, məktubları və s. mövcuddur. M.Ə.Rəsulzadənin də həmçinin.
Hələ mühacirət ədəbiyyatını
təmsil edən digər müəllifləri demirəm.
Təəssüf ki, mühacirətə mənsub
bir çox imzalar hələ kifayət qədər
tanıdılmayıb, əsərləri üzə
çıxarılmayıb.
Mühacirətin irsi sistemli şəkildə
öyrənilmədikcə bir çox həqiqətlər
aşkarlanmayacaq. Təəssüf ki, bu
sahədə nəzərə çarpacaq səviyyədə
irəliləyiş hiss olunmur.
Ədalət
Tahirzadə: -
36-cı illərdə Peterburq qəzetlərində
Ağaoğlunun yazılarına təsadüf etmişəm.
Elnarə Akimova: - Nəhayət, son
sualım, Cümhuriyyətin tənəzzülünü
şərtləndirən məqamlar... Ölkədaxili
məhəlli ziddiyyətlər, yoxsa dünya siyasətindəki
çəkişmələr?
Ədalət Tahirzadə: - Azərbaycan dünya xəritəsində çox kiçik mövqeyə malikdir. O vaxt onun taleyini o özü həll eləmirdi. Azərbaycanı Qafqaz İslam Ordusu yaratdı. İndi burda Azər Turanın otağında Ənvər Paşanın şəklini görürəm. Bu gün burda oturmuşuqsa, Allah Ənvər Paşaya rəhmət eləsin, Nuru paşaya rəhmət eləsin, Osmanlı ordusuna minnətdar olmalıyıq. Dövləti bizə Qafqaz İslam Ordusu verdi.
Vaqif Sultanlı: - Bir də Cümhuriyyətin bəxtsizliyi unudulmamalıdır. Məhəmməd Əmin bəyin "Əsrimizin Səyavuşu" əsərinin bir bölümü məhz belə adlanır: "Cümhuriyyətin bəxtsizliyi". Azərbaycan Cümhuriyyətinin yarandığı dövr dünyaya əsrlərlə hökm edən Osmanlı imperiyasının süqutu dövrünə təsadüf elədi. Osmanlı imperiyasının çöküşü ilə Azərbaycan ona arxa dura biləcək böyük qüdrətdən məhrum oldu. Yoxsa Cümhuriyyət yaşayacaqdı... Və Azərbaycan dünya siyasətində fərqli bir tarix yaradacaqdı...
Alxan Bayramoğlu: - Cümhuriyyət tənəzzül etmədi, işğala məruz qaldı. Hakimiyyət devrildi. Cümhuriyyəti Qafqaz İslam Ordusu qurmadı. Cümhuriyyət qurulmuşdu, Qafqaz İslam Ordusu isə onun xarici işğalçılardan və daxili qüvvələrdən qorunmasında çox böyük rol oynadı. Cümhuriyyət süqut eləsə də, mühacirətdə yaşadı, məfkurədə yaşadı və təsadüfi deyil ki, 1991-ci ildə Dövlət müstəqilliyimizi bərpa etdikdə Cümhuriyyərtin varisi kimi yenidən ayağa qalxdıq.
Vaqif Sultanlı: - Ancaq bütün zamanların fövqündə dayanan bir həqiqət var: "Bir kərə yüksələn bayraq bir daha enməz". Bu həqiqət üçün yaşamağa, hətta Sibirin buzlu cəhənnəmində işgəncələrə dözməyə də dəyərdi...
Elnarə Akimova: - Necə ki, dəydi də... Hər
birinizə təşəkkürlər.
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-24 fevral.- S.4-7.