"Xocalı Simfoniyası"
N.Günün "Xocalı
simfoniyası" poeması
haqlı davamızın
aynasıdır
Vətən, torpaq, insan, Cənub mövzusu, müharibələr və
xüsusilə Qarabağ
savaşı Nurəngiz
Günün yaradıcılığından
qırmızı bir xətlə keçir. Nurəngiz
xanım əsərlərində
vətənpərvərlik, məğrurluq, əyilməzlik
ehtiva edən kişi qeyrətli bədii obrazlar yaratmaqla bərabər,
90-cı illər poeziyasına
həm də yalnız özünəməxsus,
orijinal, heç kimi təkrarlamayan bir üslubla, fikrin bənzərsiz ifadə tərzi ilə kövrəklik, zəriflik, duyğusallıq
gətirmişdir. Müharibə
poeziyasında şairəni
bir ana, bir qadın kimi ən cox
narahat edən cəhət körpələrimizin,
uşaqlarımızın göz
yaşları, məhrumiyyətləri,
valideynlərini vaxtsız
itirmələri, ac, kimsəsiz
qalaraq qurbana çevrilmələri olub.
Şairə "Kərəm ol sən, o gözəlin Allahı" şeirində
ana bətnində körpələrimizin ermənilər
tərəfindən vəhşicəsinə
öldürülməsindən bəhs edir. Bir-birini görüb tanımayan ana və balanı bir-biri ilə şairə tanış
edir. N.Gün bu şeirilə
dünyada mənfur erməni qaniçənlərinin
xislətini əks etdirir.
Qan içində olan körpə barmaqların ana döşü aramağa macal tapmaması, ana sinəsində gəzə
bilməməsi dünyada
ən ağır mənzərə, sətirlərə
sığmayan, sözlə
ifadəsi mümkün
olmayan müsibətdir.
Barmaqların qan içində.
Cuqqanacıq o barmaqlar
Ana döşü
aramadı,
Titrəmədi sinəsində
Ana qoxusu dadmadın,qızınmadın
istisinə.
Bu kədərli
duyğular silsiləsi
şairənin "Xocali
simfoniyası" adlı
poemasında da davam etdirilir. "Xocalı simfonyası"
əsəri Xocalıda
şəhid olmuş insanların xatirəsinə
həsr edilən ən dəyərli, ən sanballı poeziya çələngidir.
Dünyaya ucalan haqq səsidir, Xocalı soyqırımının qurbanlarına
ucaldılan möhtəşəm
sənət abidəsidir.
Əsər, "İlahi! Sən onlara rahatlıq ver!.." nidası ilə başlayır. Tənqidçi Vaqif Yusifli çox haqlı olaraq N.Günün şeirlərini oxunmuş
bir duaya bənzədir.
Əsərdə güclü bir obraz diqqəti özünə cəkir. Törədilən qətliamı, yaşanan faciəni dünyaya çatdırmaq ücün
haqq səsini ucaldan Qadın-Ana-Şairə obrazı.
Əsərdə müəllif
hər mənada rüzgardan güclüdür
və onun görmədiyi, görə
bilmədiyi hadisələri
təhlil edir, erməni vəhşiliyini
dünyaya çatdırır:
Yox, rüzgar!
O cürə əsmə sən!
Torpaqda-
Torpağın altında
Dipdiri ölülər
var!
Diksinə bilər
onlar-
Alt-üst etmə torpağı,
Onlar onsuz da yazıq!
Tələf olubdur, onlar!
Əsərin fərqli xüsusiyyətlərindən
biri də müəllifin hadisələri
torpağın üstündə
deyil altında, dünyanın bu üzündə deyil o biri üzündə baş verməsini əks etdirməsidir. Torpağın
altında ölə bilməyən insanlar, xüsusilə körpələr,
onların torpaq altında havasız, anasız zarıltıları,
inqaları, ən əsas isə əmmək istədikləri
ana döşü...
Çocuqlar birtəhər
ovunar
Havasız... nəşəsiz...
Torpağın altında...
...Ancaq ki, ana məməsi
istəyir körpələr,
Torpağın altında!
Heç bir şey anlamır inqalar!...
İnqalar ana döşü əvəzinə
İndicə torpağı
əməcəklər!..
Torpağın altında ah, nalə var. Şairə o ahın şəklini çəkmək
istəyir. Belə baxış, fərqli
yanaşma Azərbaycan
poeziyasında tamamilə
yenidir. Əslində faciələrdən, soyqrımlarından, qətliamlardan
çox yazılıb.
Amma faciənin, ahın, nalənin şəklini çəkmək, dipdiri ölülərin səsini
eşitmək, onların
həyatlarını yaşamadan
torpağa gömülməsinin
faciəsini duymaq və yaşamaq poeziyada yalnız Nurəngiz Günə məxsusdur.
Nurəngiz xanım
az işlənən,
şeirə gətirilməsi
çətin olan sözləri şeirin nərmə-nazik sapına
düzməkdə ustadır,
səliqəli və cəsarətlidir. Əgər
80-ci illər yaradıcılığında
itirilmiş və itirilməkdə olan zəngin arxaizmlərdən
məharətlə istifadə edirdisə,
90-cı illərdə yaratdığı
bədii nümunələrdə
həmin illərdə
az-az izlənən, şeirdə nadir işlədilən
ifadələrdən daha
çox istifadə edirdi. Məsələn, şair, poemada qospodi, əndişə, moto-atıcı və s. ifadələrdən çox
məharətlə istifadə
edərək, şeirdə
eşitməyə alışmadığımız
bu ifadələrlə
şeirin ahəngdarlığını
heç də pozmamış, əksinə,
ideyanın bədii şəklini daha da güçləndirmişdir.
Nurəngiz Günün
poeziyasının dili
barədə Səlim
Babullaoğlu məqalələrinin
birində yazır:
"Nurəngiz Günün
lüğət ehtiyatında
çoxlu itirilmiş
və itirilməkdə
olan arxaizmlər, keçmə sözlər
var ki, bu
məndə müəllifin
həmin sözlərdən
daha çox, o sözləri öyrəndiyi,
oxuduğu, eşitdiyi
itirilmiş gözəl
(!) zamana olan xiffəti kimi göründü. İnsan ömrü yalnız keçmiş zamandadır.
Bunu anlayırsa, anladığını üslub
halına gətirirsə, o daha çox insan (şair,yazıçı)
olaraq qala bilir".
N.Günün "Xocalı simfonyası"
- zamanın həyəcan
simfoniyası, tarixin poetik abidəsidir. Erməni
qəddarlığını, vəhşiliyini, qaniçənliyini,
rəhmsizliyini, nanəcibliyini,
hiyləgərliyini, xəyanətini,
cinayətini... unutmağa
qoymayan abidə!
Mərziyyə NƏCƏFOVA
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru,
dosent
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 24 fevral.- S.13.