Yaponiya - Günəşlə oyanıb yüksələn
ölkə
Tanınmış
yazıçı-dramaturq, Milli Məclisin deputatı
Hüseynbala Mirələmov həm nəsr, həm dram, həm
də publisistik əsərlərin müəllifi kimi geniş
oxucu kütləsinə yaxşı tanışdır. Onun
publisistikasında müxtəlif ölkələrə səyahətlərlə
bağlı təəssüratları özünəməxsus
yer tutur. "Çində möhtəşəm
on gün" və 2015-ci ildə rus dilində işıq
üzü görmüş "Çin - dünyanın səkkizinci
möcüzəsi" əsərləri ədəbiyyatsevərlər
tərəfindən maraqla qarşılanıb. Müəllifin
Yunanıstan, Birləşmiş Ərəb Əmirlikləri,
Küveyt, qonşu Gürcüstan və s. ölkələrdən
bəhs edən yol qeydləri də bu qəbildəndir. Yazıçı son dəfə Azərbaycan
nümayəndə heyətinin tərkibində Yaponiyada
olmuş və öz təəssüratlarını əhatəli
şəkildə qələmə almışdır. H.Mirələmovun "Yaponiya - Günəşlə
oyanıb yüksələn ölkə" adlı publisistik
qeydlərini oxucularımıza təqdim edirik.
Yaponca "muda" - "israf"
deməkdir
Yaponlar yemək haqqında
danışmağı çox xoşlayırlar və elə
hey yemək barədə fikir mübadiləsi edirlər. Yemək yeyəndə
də elə hey yeməyin ləzzəti və onlara necə
xoş gəlmələri barədə söhbət edirlər.
Bu ölkədə nahar etmək və bir
neçə dəfə yemək zamanı "oishii", yəni
dadlıdır deməmək ədəbsizlik sayılır.
...Bununla belə, yaponlar
israfçılığa qarşı çox həssasdırlar
və nemətləri
israf etmənin böyük günah olduğuna inanırlar. Bu dəyər onların işlərinə də, təbii
ki, öz təsirini göstərir. Elə
buna görə də deyirlər ki, "lazımsız bir
işi ixtisar edərkən lazımsız bir işçi də
avtomatik olaraq ixtisar olunacaq". Onlar üçün qənaətcillik,
resursları minimum həddə istifadə etməklə, məhsul
və müştəriyə orientasiya və bunu edərkən
də ən az xərclə etmək, ən
yüksək keyfiyyətə nail olmaq, ən vacibi isə tələbi
ən sürətli şəkildə qarşılamaqdır.
Yaponları qərblilərdən
fərqləndirən digər bir cəhət də
ixtisaslaşma ilə bağlıdır. Belə ki Qərbdə,
adətən, işçi bir sahənin mütəxəssisi
olur, o sahədən kənar heç nə ilə
maraqlanmır. Yaponiyada isə
işçilər fərqli vəzifələrdə
çalışdırıldığından hər sahədən
xəbərdar olurlar. Bunun əksi olduqda, yəni bir
işçi yalnız bir şeyi mükəmməl bildikdə
onda eqo hissi oyanır, "bu şeyi ən yaxşı mən
edərəm" fikri formalaşır ki, bu da şirkətdaxili
uyğunsuzluğa gətirib çıxara bilir, işçi
özünü əvəzedilməz hesab eləməyə
başlayır... Şirkətlər
üçün əsl təhsilin işçinin işə
qəbul edildiyi andan başladığı qəbul edilir.
Yeni işə girən üçün
giriş törəni hazırlanır. Bu
törənə işə girənin ailəsi də
çağırılır, ailəsindən işçiyə
dəstək olması xahiş olunur. Rəhbər
heyət işçini təqdim edir, nitq söylənir, bəzən
ziyafət belə verilir. Məsələn, bir çox
yapon şirkətlərində iş gününün
başlanğıcında şirkətin himni hamı tərəfindən
oxunur.
Onu da qeyd edim ki, Yaponiyada orta təhsil
ali təhsillə müqayisədə daha
çətindir. Tokioda Jkesiri Ohaşi kəsişməsi
adlanan beşmərtəbəli keçidin damında birlikdə
dərs hazırlayan dörd məktəbliyə rast gəldik.
Açığı, məni heyrətə gətirən
binanın damında meşəni xatırladan park oldu. Əgər bu göydələnin damına liftlə
qalxmasaydıq, deyərdim ki, bu park torpaq üzərində
salınıb. Məktəblilər dərslərini
irigövdəli bir ağacın altında
hazırlayırdılar. Səfirliyimizin
nümayəndəsi Fuad mənim xahişimlə soruşdu ki,
bu şagirdlər neçənci sinifdə oxuyurlar. Məlum
oldu ki, dördü də doqquzuncu sinifdə oxuyur və
riyaziyyatdan ev
tapşırıqlarını hazırlayırdılar. Onlara bir tənlik verdim ki, həll etsinlər. Dördü də gah tənliyə, gah mənə,
gah da bir-birinə baxdılar. Hiss etdim ki, tənliyin həllində
çətinlik çəkirlər. Tənliyi
özüm həll edib, onlara göstərdim. Onlar da bütün yaponlara
xas təbəssümlə "sağ olun!" dedilər. O
an mənə orta məktəbdə riyaziyyatdan dərs
demiş Əlheydər İsayevi və fizika müəllimim
Xalidə Hüseynovanı hörmətlə xatırladım.
Dünyasını dəyişən
bütün müəllimlərimə uca Tanrıdan rəhmət
dilədim.
***
Yaponiyada oxuyub-yazmağı bacarmayan adam yoxdur. Ekspertlərin rəyinə görə, yaponlar yer
üzündə ən savadlı xalq sayılırlar.
Yaponiyada təhsil sahəsində
çalışan məsul şəxslər - nazirdən
tutumuş universitet rektorlarına və eləcə də məktəb
direktorlarına qədər, hər biri öz təcrübələri,
səriştələri, istedadları ilə ölkənin gələcəyi
qarşısında eyni missiyanı yerinə yetirirlər. Çünki
bu ölkədə təhsil sistemi yaponlar üçün həyatı
davam etdirmə səbəblərinin ən önəmlisidir.
Bu səbəbdən Yaponiyada mövcud olan 9
illik məcburi təhsil ölkə əhalisinin də 99
faizini əhatə edir. Ən
maraqlısı budur ki, gənclərin 94 faizi təhsillərini
universitet səviyyəsinə qədər davam etdirirlər.
Yuxarıda dediyim kimi, işə qəbul zamanı tələbənin
ali təhsil səviyyəsi çox da diqqətə
alınmır, əsl təhsilin işçinin işə qəbul
edildiyi andan başladığı qəbul edilir. Bəlkə
elə buna görə Yaponiyada yoxsul yoxdur, çünki burada işsizlik
problemi çoxdan həll edilib.
***
Yaponiyanın hər iki
sakinindən biri gözəl rəsm çəkir və
yaxşı səsə malikdir. Bu ailədəki və
məktəbdəki təlim-tərbiyə ilə izah olunur -
uşaqlara əvvəl rəsm çəkməyi və
oxumağı öyrədirlər, sonra isə yazmağı və
danışmağı. Uzunömürlülüyünə,
yüksək yaşayış normasına və ən az uşaq ölümünə görə
Yaponiya dünyanın 3-cü ölkəsi sayılır. Təsadüfi deyil ki, yapon xalqı uşaqların
doyunca əylənə bilməsi üçün hər
cürə şərait yaradıb. Məsələn,
"Disney-si", "Disneylend", "Universal Studio"
kimi dünyanın ən yaxşı əyləncə parkları
Yaponiyadadır.
Uşaqlardan söz
düşmüşkən, onu da vurğulayım ki, Tokio ən
təhlükəsiz meqapolis hesab olunur. Buna görə
də valideynlər ictimai nəqliyyatdan istifadə edən
altı yaşlı övladları üçün belə
narahatlıq keçirmirlər.
Yaponlardan çox şey
öyrənmək olar.
Gündoğar ölkədə
diqqəti cəlb edən əsas məsələlərdən
biri uşaqların tərbiyəsinə olan
yanaşmalardır. Burada uşaqların tərbiyə sistemi
"ikudzi" adlanır. Bu, təkcə
bir pedaqoji metod deyil, yeni nəslin təlim-tərbiyəsinə
yönəlmiş böyük bir fəlsəfədir. Yaponiyada
belə hesab edirlər ki, uşaq 5 yaşına qədər
Allah, 5 yaşından sonra qul, 15 yaşından sonra isə
dostdur.
Yapon müdrikləri demişdir:
"Ata sevgisi dağlardan uca, ana sevgisi dənizlərdən dərindir".
Bəlkə ona görədir ki, Azərbaycanda olduğu kimi, bu
ölkədə də uşaqlar bütün suallarını
analarına ünvanlayırlar. Gün ərzində
yapon analar uşağa 7 saat yarımdan çox vaxt
ayırırlar. Yaponiyada qadınlar və
kişilər uşağa görə uzun müddət məzuniyyət
götürə bilirlər. Lakin kişilər
bu hüquqdan imtina edirlər, çünki bu onların
maaşlarının azalmasına səbəb olur. Yaponiyada əhalinin çox hissəsi kişinin
işləməsini, uşağın tərbiyəsi ilə
ananın məşğul olmasının tərəfdarıdır.
Ana və övladın vahidliyi:
Yaponiyada "ana"ya "amae" deyirlər. Bu
dərin mənalı sözü tam olaraq tərcümə
etmək və anlamaq çətin məsələdir. "Amaeru" feilindən yaranan bu sözün mənası
"nazını çəkmək", "himayə etmək"
deməkdir.
Ta qədim zamanlardan yapon ailəsində
uşaqların tərbiyəsi qadının başlıca vəzifələrindən
biri olub. Əlbəttə, XXI əsrdə
yanaşmalar olduqca fərqlidir. Əgər zərif cinsin
nümayəndələri əvvəl yalnız ev təsərrüfatı ilə məşğul
olurdusa, indi müasir yapon xanımları oxuyur, işləyir,
səyahət edirlər. Bununla belə, əgər
qadın ana olmağa qərar veribsə, o özünü
büsbütün buna həsr etməlidir.
Uşağın 3 yaşı tamam olmamış onu nənənin-babanın
yanında qoyub işə çıxmaq olmaz. Qadının
əsas vəzifəsi ana olmaqdır. Ana
kimi öz öhdəliklərini başqalarının
ixtiyarına buraxmaq yolverilməzdir. Bir
yaşına qədər ana və uşaq praktik olaraq vahid
tamdır. Ana hara gedirsə-getsin, nə
edirsə-etsin, körpə mütləq onunla olmalıdır
- ya sinəsində, ya da kürəyində. Bizim
anaların "kenquru" adlandırdıqları
"beybi-slinqlər" Avropadan xeyli əvvəl Yaponiyada
çıxmışdı və yapon dizaynerləri hələ
də bu "kenquru"ları təkmilləşdirməklə
məşğuldurlar.
"Amae" - öz
tüstüsünün kölgəsidir. Daimi fiziki və
mənəvi əlaqə möhkəm ana nüfuzunu
yaradır. Yapon üçün öz
anasını incitməkdən və məyus etməkdən
daha pis heç nə yoxdur.
Uşaq - Tanrı: "İkudzi"
prinsiplərinə əsasən, uşaq beş
yaşa qədər - Allahdır. Ona heç nə
qadağan etmir, üstünə qışqırmır, onu cəzalandırmırlar.
Onun üçün bu sözlər mövcud deyil:
"olmaz", "pisdir", "təhlükəlidir".
Körpə öz idrak fəaliyyətində
azaddır. Avropalı və amerikalı
valideynlərin baxış bucağından baxsaq, bu, ərköyünlükdür,
uşağın şıltaq olmasına gətirib
çıxarır və bu halda uşaq üzərində nəzarət
etmək çətinləşir. Əslində
isə Yaponiyada valideyn hakimiyyəti Qərbə nisbətən
daha güclüdür. Hər şeyin
kökündə isə şəxsi nümunə dayanır.
1994-cü ildə Yaponiyada və
Amerikada təlim-tərbiyəyə yanaşmalarda fərqin tədqiqatı
keçirilmişdi. Alim Azuma Xiroşi hər iki mədəniyyətin
nümayəndələrindən öz uşağıyla
konstruktor-piramidanı birlikdə yığmağı
xahiş edirdi. Müşahidə nəticəsində
aşkar edilmişdi ki, yaponlar əvvəlcə uşağa
konstruksiyanı necə yığmaq lazım olduğunu
göstərirdilər, sonra ona bunu təkrarlamağa icazə
verirdilər. Əgər o səhv edirdisə,
qadın hər şeyi yenidən başlayırdı.
Amerikalılar isə
başqa yolla gedirdilər. Konstruksiyanı
quraşdırmağa başlamazdan əvvəl onlar
uşağa hərəkətlərin alqoritmini ətraflı
başa salırdılar və yalnız bundan sonra onunla birlikdə
konstruksiyanı yığırdılar. Bu
tədqiqatdan bəlli olur ki, yaponlar sözlərlə başa
salmaq əvəzinə, onu əməldə göstərməyə
üstünlük verirlər.
Bu üsulla onlar həm də
uşağa lap erkən yaşlarından ətrafdakı
insanlara, hətta əşyalara qarşı diqqətli
olmağı öyrədirlər. Balaca körpə isti su ilə dolu
fincana əl uzadanda ona "olmaz" demirlər,
uşağın əli yandıqdan sonra "amae" ondan
üzr istəyir. Və uşağın
yadına salır ki, onun tələsik və düşüncəsiz
hərəkəti ona nə cür ağrıya başa gəldi.
Başqa nümunə: şuluqluq
etmiş körpə sevimli maşınını
qırır. Amerikalı və ya avropalı bu
halda nə edəcək? Ehtimal ki,
oyuncağı onun əlindən alacaq və onu almaq
üçün nə qədər əziyyətə
qatlandığı barədə moizə oxuyacaq. Yapon isə
sadəcə deyəcək: "Sən onu (oyuncağı - tərc.)
incidirsən".
Beləliklə, Yaponiyada
uşağa 5 yaşına qədər rəsmən hər
şey olar. Bununla onların şüurunda yaxşı tərbiyə
edilmiş və valideynlərini sevən "Mən"
obrazı formalaşdırılır.
Uşaq - qul: Beş yaşından
sonra uşaq "sərt həqiqətlə"
rastlaşır. O, riayət etməli olduğu qaydaların və
məhdudiyyətlərin altına düşür. Məsələ ondadır ki, əzəldən yapon
cəmiyyəti icmalar halında olub. Coğrafi
və iqtisadi şərtlər insanları əl-ələ
tutub yaşamağa və işləməyə məcbur
edirdi. Yalnız qarşılıqlı
kömək və fədakar xidmət yaxşı düyü
məhsulu əldə etməyə imkan verirdi ki, bu da tox həyat
demək idi. "Syudan isiki"nin (kollektiv
şüur) və "ie" sisteminin (patriarxal ailə tərzi)
güclü inkişafı məhz bununla izah olunur.
İctimai maraqlar hər
şeydən üstündür. İnsan - mürəkkəb
mexanizmin vintidir. Əgər sən bu
mexanizmdə öz yerini tapmadınsa, deməli,
lazımsızsan. Buna görə də 5
yaşından sonra uşağa qrupun bir hissəsi
olmağı öyrədirlər. "Əgər
sən özünü belə aparacaqsansa, sənə güləcəklər".
Yapon üçün sosial yadlaşmadan daha
qorxunc heç nə yoxdur və uşaqlar fərdi
maraqlarını qurban verməyə tez alışırlar.
Tərbiyəçi (yeri gəlmişkən,
o, daim dəyişir) - uşaq bağçasında və ya
xüsusi hazırlıq məktəbində müəllimlik
rolunu yerinə yetirmir, o, sadəcə, koordinatordur. Daha ağıllı uşaqları seçərək
qrupların başçısı təyin edir, o
başçılara öz qrupuna yaxşı nəzarət
etmək tapşırılır və tərbiyəçi
ümumi nəzarət edir.
Yapon uşaqlarının sevimli məşğuliyyətləri
- komanda idman oyunları, estafet oyunları, xor oxunması və
s. "Sürü qanunları"na riayət
etmək, həmçinin anaya bağlılığa da
kömək edir. Axı kollektiv normaları
pozularsa, "amae" məyus olacaq. Bu,
ananı biabır etmək deməkdir. Beləliklə,
növbəti 10 ildə uşağa mikro-qrupların hissəsi
olmaq öyrədilir, kollektivdə işləmək vərdişləri
aşılanır. Onun kollektiv
şüuru və sosial məsuliyyəti belə
formalaşdırılır.
Uşaq - bərabərdir: 15
yaşından sonra uşaq praktik olaraq, formalaşmış
şəxsiyyət hesab edilir. Sonrakı qısa
mərhələ isə üsyankarlıq və identikliklə
müşahidə olunur. Amma əvvəlki
iki mərhələdə təməli qoyulmuş dəyərlər
nadir hallarda pozulur. İkudzi - paradoksal və
hətta qəribə tərbiyə sistemidir. Ən azından bizim qərbli düşüncəmizdə.
Ancaq bu sistem ənənələrə söykənir,
əsrlərin sınağından keçib və öz
ölkəsinin intizamlı qanunlarından çıxmayan vətəndaşlarını
böyütməyə kömək edir.
"Təvazökarlıq
müdrikliyin yaraşığıdır" Yapon məsəli
Yaponiyada dövlət
quruluşu konstitusiyalı monarxiyadır. Ölkənin
konstitusiyası 1947-ci ildə qəbul edilmişdir. Yaponiya 2016-cı ildə müdafiə xərclərinə
42 milyard dollar ayırıb. Stokholm Beynəlxalq
Sülh Araşdırmaları İnstitutunun hesabatına
görə, Yaponiya müdafiə xərclərinin həcminə
görə dünyada 5-ci yerdədir. Qeyd edim ki,
Yaponiyanın ötən il
üçün ümumi büdcəsi 800 milyard dollar olub.
Gündoğar ölkə
son vaxtlar dünya ictimaiyyətinin diqqətini daha çox cəlb
edir. Bəzi ekspertlər bunu orada kapitalizmin
dağılması, eyni zamanda yaponların öz ölkələrini
turizm regionu kimi göstərmək bacarığı, həmçinin
alimlərinin qeyri-adi kəşfləri ilə əlaqələndirirlər.
Unikal ənənələri, ləziz mətbəxi
və yüksək mədəniyyəti, doğrudan da, turistlərə
qeyri-adi Şərq dünyasına daxil olmaqda yardımçı
olur.
"Yaponiya gözəl
diyardır, çox şairanədir. O dərəcədə şairanədir
ki, onu olduğu kimi təsvir etsən, oxucu inanmaz, deyər ki,
yazıçı hissə qapılıbdır. Yaponiya elə
bil böyük bir dekorasiyadır, elə bil hər şey
burada insan əli ilə yaranmışdır..." Bu fikirləri
mən hələ ali məktəbdə tələbə
olanda bu gün Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində
adı gözəl nasir, istedadlı ssenarist, kinorejissor,
hörmətli ictimai xadim kimi xatırlanan mərhum Həsən
Seyidbəylinin "On beş gün Yaponiyada" kitabından
oxumuşdum. Və həmin kitabdan bəzi
maraqlı fikirləri yaddaş dəftərçəmə
qeyd etmişdim.
Düz yarım əsr əvvəl -
yəni 1966-cı ildə Yaponiyada 15 günlük səfərdə
olan Həsən Seyidbəyli öz təəssüratlarını
belə qələmə alırdı: "Təəssüf
ki, hətta mədəni yaponların çoxu belə, Azərbaycanın
harada olduğunu bilmirdilər". O zaman bu fikirlərin müəllifi
belə qənaətə gəlirdi ki, Yaponiya bizdən
çox uzaqdır, ancaq əsas səbəb uzaqlıq deyil, mədəni
əlaqələrimizin zəifliyidir...
Həsən Seyidbəylinin təvazökarlığının
o zaman təbii ki, yapon həmkarları da şahidi
olmuşdular.
Yaponiya səfərinin məqsədini yapon jurnalistlərinə
açıqlayan Həsən müəllim belə fikir
söyləmişdir: "Bizim bura gəlməkdə əsas
məqsədimiz Yaponiyanın görkəmli kino xadimləri ilə
yaxından tanış olmaq, mədəni əlaqələrimizi
möhkəmlətmək, onların
yaradıcılığını öyrənmək və
mümkün qədər öz kinematoqrafiyamız haqqında
onlara məlumat verməkdən ibarətdir. Biz
istəyirik ki, hər birimizin beş-on nəfər
yaxşı yaponiyalı dostumuz olsun, bir kino xadimi kimi onlarla
möhkəm əlaqə saxlayaq".
Bu fikri təkrar oxuyandan sonra, istər-istəməz,
məndə belə bir sual yarandı: Bəs görəsən
ölkəmiz müstəqillik əldə etdiyi 25 il ərzində bu əlaqələr nə
şəkildə inkişaf edib?
Əvvəla, onu qeyd edim ki,
"Gündoğar ölkə" Azərbaycan
Respublikasının müstəqilliyini 1991-ci ilin dekabrında
tanımışdır. Bundan doqquz ay sonra, yəni 1992-ci ilin
sentyabrından iki ölkə arasında diplomatik əlaqələr
qurularaq inkişaf etməyə başlayıb. Lakin bu, heç də o demək deyil ki, Yaponiya ilə
ölkəmiz arasında mədəni əlaqələr məhz
bu dövrdən başlayır. Hələ
buna qədər Yaponiya ilə mədəni əlaqələrin
mövcud olması barədə kifayət qədər məlumatlar
var. Və iki ölkə arasında əlaqələrin əməkdaşlıq
səviyyəsində davam etdirilməsi həmin tarixi təcrübəyə
söykənir. Şübhəsiz ki,
diplomatik əlaqələr sistemində mədəni və hər
hansı sahədə qarşılıqlı əməkdaşlığın
da xüsusi rolu vardır.
Ardı var
Hüseynbala Mirələmov
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 24 fevral.- S.18-19.