Bir imzanın izi ilə: "Mömin çinovnik"
kim idi...
S.Mümtaz
üç fərqli imza ilə - "Müxbiriniz: Mömin
çinovnik", "Hərbi müxbiriniz: Hacı
Gülabdan" və "Xəbərçiniz: Hacı
Badamlı" imzaları ilə diqqətəlayiq satirik
yazıları dərc olunmuşdur
Təkcə Cümhuriyyət dövrünün
jurnalları ("Zənbur", "Məşəl",
"Övraqi-nəfisə" və s.) içərisində
deyil, bütövlükdə Azərbaycan satirik mətbuatı
tarixində önəmli yer tutan "Şeypur" jurnalı
Bakıda 1918-ci ilin 5 oktyabrından 1919-cu ilin 18 yanvarınadək
nəşr olunmuşdur. Cəmi on dörd sayı
çıxmış jurnalın müdiri, yəni redaktoru
görkəmli maarifçi Məhəmməd Tağı
Sidqinin oğlu, tanınmış publisist Məmmədəli
Sidqi, naşiri isə məşhur ədibimiz Səməd Mənsur
idi.
İctimai-siyasi hadisə və proseslərə
aydın mövqedən münasibət bildirən
jurnal vətən və xalq taleyi üçün xüsusi
önəm daşıyan məsələlərə həssaslıqla
yanaşır, milli mənafelərin ardıcıl müdafiəçisi
kimi çıxış edir, bu yolda heç nədən
çəkinmir, qətiyyətli mövqe ortaya qoyurdu.
Xüsusən Azərbaycanın yenidən işğalına
can atan rus bolşevizminin əsl mahiyyəti, onlara və digər
havadarlarına arxalanan ermənilərin fitnəkar əməlləri,
ölkəmizə əsassız torpaq iddiaları, 1918-ci ilin
martında soydaşlarımıza qarşı törətdikləri
qanlı qırğınlar "Şeypur"
jurnalının səhifələrində tutarlı faktlar, əhatəli
təhlillər vasitəsilə gah ciddi, gah da satirik tərzdə
öz ifadəsini tapırdı.
M.Ə. Sidqi və S. Mənsurla yanaşı, Salman
Mümtaz, Cəfər Cabbarlı, Əliabbas Müznib,
Əmin Abid, Balaqardaş
Mürşüd, Məmmədəli Nasir, Mirhəsən
Münsif və digər ədiblərin həmin jurnalda dərc
edilmiş əsərləri satirik poeziyamızın və
publisistikamızın inkişafında özünəməxsus
rol oynamışdır.
Ümumiyyətlə,
"Şeypur" jurnalının səhifələrində
müxtəlif müəlliflərin əllidən artıq
gizli imza ilə çoxsaylı əsərləri
verilmişdir.
Bu imzalardan bir qisminin sahibi konkret şəkildə
bəllidir. O cümlədən
"Pampuşalı", "Kənarçı
Pampuşalı" imzaları ilə dərc olunmuş
çoxsaylı poeziya və publisistika nümunələrinin
Səməd Mənsura məxsusluğu şübhəsizdir.
Bununla yanaşı, onun bu jurnalda digər imzalardan istifadəsi barədə
də bəzi fikirlər var. Bu məqalədə biz həmin
imzalardan biri - "Mömin çinovnik" barədə bəzi məsələləri
aydınlaşdırmağa səy göstərəcəyik.
Vaxtı ilə Səməd Mənsurun
şeirlərini toplamış şair Əliabbas Müznib
"Şeypur" jurnalında "Mömin çinovnik",
"Biz", "Yaftımalı", "Yaftım",
"Hatif", "Cingirov"
imzalarıyla verilmiş bir neçə mənzuməni
də onun əsərləri sırasına
qatmışdır. Ə. Müznibin toplayıb tərtib
etdiyi həmin kitab xeyli sonralar nəşr olunub və
yuxarıdakı imzalarla "Şeypur"da
çıxmış şeirlərin əksəriyyəti də
orada yer alıb (bax: S.Mənsur. Birinin
bayramı, birinin matəmi. Bakı: Nurlan, 2003, s.7, 37,
39-40, 44, 49-50, 51-52).
Ə.Müznib "Şeypur"
jurnalının 9 noyabr 1918-ci il tarixli 5-ci sayında
"Mömin çinovnik" imzasıyla
çıxmış "Yaraşıqlı
"Ceyranıma" töhfə" adlı satirik şeiri də
Səməd Mənsurun qələminə məxsus sayaraq
hazırladığı kitaba daxil etmişdi. Həmin
kitabın 2003-cü ildəki ilk nəşrində bu əsərin
S.Mənsura aidliyi bildirilsə də oxuculara təqdim
olunmayıb. Səməd Mənsurun beş il sonra
çapdan çıxmış "Əsərlər"ində
isə Ə.Müznibin ona aid etdiyi yuxarıdakı
imzalarla "Şeypur"da
verilmiş bir neçə şeirə
("Yaraşıqlı "Ceyranıma" töhfə"
şeiri də daxil) rast gəlirik (S.Mənsur. Əsərlər.
Bakı, Nurlan, 2008, s.74-76, 80-81, 83, 91-94)...
Tədqiqatçı Novruz Ağayev
də, güman ki, Ə.Müznibə əsaslanaraq "Şeypur"dakı "Mömin çinovnik"
imzasını S.Mənsura aid etmişdir. (bax:
Ağayev N., Paşayeva M. İmzalar. Bakı, Elm
və təhsil, 2015, s.29). Bəzi ədəbiyyatşünaslıq
əsərlərində də "Şeypur"da
"Mömin çinovnik" imzasıyla verilmiş "Yaraşıqlı
"Ceyranıma" töhfə" satirasından Səməd Mənsurun
şeiri kimi qısa şəkildə söz
açılmış və bu gün də
açılmaqdadır (əlavə sadalamalara ehtiyac duymuruq).
Bəs əslində vəziyyət
necədir?
Araşdırmalarımız
göstərir ki, bu şeir Səməd Mənsurun deyil. Onun müəllifi
məşhur ədəbiyyatşünas və şair Salman
Mümtazdır. Əlbəttə, S.Mənsur,
onsuz da, ədəbiyyat tariximizdə layiqli yer tutub və bu
möhtəşəm mövqe hər hansı bir əsərin
ona aid olub-olmaması ilə dəyişən deyil. Lakin aydınlıq naminə
bəzi digər faktlara da diqqət
yetirib dəqiqləşdirmə aparmağa ehtiyac duyuruq.
Mərhum salnaməçi, tədqiqatçı Qulam Məmmədli
"İmzalar" kitabında "Şeypur" jurnalında
işlənmiş "Mömin çinovnik", "Müxbiriniz
mömin çinovnik", "Xəbərçiniz Hacı
Badamalı", "Hərbi müxbiriniz Hacı
Gülabdan" imzalarının Salman Mümtaza aidliyi barədə
məlumat vermişdir. Qulam Məmmədlinin həmin qeydlərinin
dürüstlüyü, fikrimizcə, şübhə
doğurmamalıdır, çünki, o, kitabın müqəddiməsində
vaxtı ilə ünsiyyətdə olduğu bir sıra
ziyalıların, o cümlədən Salman Mümtazın da
müxtəlif imzaları dəqiqləşdirməkdə ona
kömək etdiyini yazmışdır. Şübhəsiz
ki, başqa imzaların sahiblərini dəqiqləşdirməkdə
Q.Məmmədliyə yardım göstərən Salman
Mümtaz öz imzalarını da konkret bildirmişdir.
Salman Mümtaz irsinin
araşdırıcılarından ədəbiyyatşünas Nəcəf Nəcəfov
da 1987-ci ildə nəşr olunmuş "Salman
Mümtazın ədəbi və elmi
fəaliyyəti" kitabında onun imzaları sırasında "Mömin çinovnik"i də
xatırlatmışdır.
Tədqiqatçı Səadət
Bünyadzadə isə "Satirik gülüşün hikməti"
məqaləsində ("Kredo" qəzeti, 12 iyul 2014) Salman
Mümtazın "Tuti"
jurnalında "Mömin çinovnik" imzasından istifadə
etdiyini göstərmişdir...
Aşkara
çıxardığımız aşağıdakı təkzibolunmaz
fakt isə "Şeypur"dakı "Mömin
çinovnik" imzalı şeirin kimə aidliyi barədə
konkret fikir söyləməyə imkan verir. Salman
Mümtazın şəxsi arxivində "Öz şeirlərimin
mətlələri" adlı iki vərəqlik bir material da
var. Burada S.Mümtaz müxtəlif vaxtlarda yazdığı mətbu
və qeyri-mətbu şeirlərinin siyahısını
vermişdir. Həmin siyahıda "Şeypur"da
çıxdığı konkret şəkildə bildirilən
"Ey görkəmi insan, özü ceyran,
qarabağlı" şeiri də göstərilmişdir (bax:Salman Mümtazın şəxsi arxivi. Azərbaycan MEA Əlyazmalar İnstitutu, fond 24,
saxlama vahidi 33). Bu isə məhz "Mömin
çinovnik" imzası ilə həmin jurnalda verilmiş
"Yaraşıqlı "Ceyranıma" töhfə" adlı şeirdir, S.Mümtazın
başlığa çıxardığı
yuxarıdakı misra da bütün bəndlərin sonunda təkrarlanır.
Yəni qəti şəkildə deyə
bilərik ki, söz sənətimizdə danılmaz xidmətləri
olan Əliabbas Müznibin vaxtı ilə yol verdiyi bir
yanlışlıq nəticəsində ona istinadən Səməd
Mənsura aid edilən
"Yaraşıqlı "Ceyranıma"
töhfə" satirik
şeiri əslində Salman
Mümtazındır.
Bir neçə kəlmə
də həmin şeirin mövzu-ideya mündəricəsi barədə. Ayrı-ayrı
ədəbiyyatşünaslar bu şeir haqqında fərqli, bəzən
də birtərəfli mülahizələr
yürütmüşlər. Əslində isə
beş bəndlik satiranın əvvəlində müəllif
yalnız özünü düşünən, şəxsi
maraqları üçün ən müxtəlif üsullara əl
atan bəzi başabəla həmvətənləri tənqid etmiş, həmin
şeirin sonrakı bəndləri, yəni əsas qismi isə
Qarabağda xalqımıza qarşı əsassız iddialar
irəli sürən, vəhşilik edən, nahaq qanlar törədən
gəlmə ermənilərin tənqidinə həsr
olunmuşdur. Müəllifin onlara "kirvə"
deyə istehzalı müraciəti də bunu dəqiq şəkildə
göstərir. (Haşiyə çıxaraq deyək ki,
"Şeypur"dakı çoxsaylı bədii və
publisistik materiallarda həmişə "kirvə" sözü
ilə birmənalı şəkildə ermənilərdən
bəhs edilmişdir). Salman Mümtaz
Qarabağdakı həmin fitnəkar erməniləri tutduqları
qanunsuz yoldan, nahaq işlərdən çəkinməyə
çağırırdı. Şair onu da
vurğulayırdı ki, artıq Azərbaycanın ordusu var və
hər cür haqsız iddiaların cavabını qətiyyətlə
verə bilər:
Get, kirvə, çalış tap
özünə bir iyi peşə,
Biçarələri çəkmə
böyürdək kimi şişə.
Çalma füqəra rişəsinə
qəhr ilə tişə,
Hərçənd
qılıbsan bizə sən zülm həmişə.
Lənət oxu, bəsdir dəxi bu
tutduğun işə,
Bax zabitə, bax orduya, bax əsgərə,
cişə...
Şair onu da bildirirdi ki,
havadarlarına arxalanıb lovğalanan, "qaztək
döşünü gərən", "mən-mən"
çığıran" bədnam "kirvələrin"
fitnəkar əməllərinə, başqalarının
hüququnu tapdamasına gec-tez son qoyulacaq, necə deyərlər,
örkən nə qədər uzun olsa da, axırda gəlib
doğanaqdan keçəcəkdir:
Gücsüzlər ilə
güclü hüququnda olub tən,
Yoxsa xəbərin, kirvə, biləndən
soruş, öyrən!
Qaz tək döşünü gərmə,
çığırma, demə mən-mən,
Çox da gücünə,
xəncərinə olma sən eymən.
Örkən nə qədər olsa
uzun, bilməlisən sən,
Axır doğanaqdan keçəcəkdir
yenə örkən...
Təsəvvür
tamlığı üçün başqa bir əsərə
də nəzər salaq.
"Şeypur"un 26 oktyabr 1918-ci il tarixli 4-cü
sayında "Mömin çinovnik" imzasıyla başqa
bir əsər - "Simavar"
felyetonu dərc olunmuşdur. Nəsr və nəzmin növbələşdiyi
bu felyetonda müəllif o
zaman bolşeviklərin
Bakıda qısa hakimiyyət dönəmindən sonra
yaranmış iqtisadi çətinliklərə, möhtəkirliyə,
bəzən adicə qənd-çayın qəhət
olduğuna, bir çox evlərdə samovarların qaynadılmadığına diqqət
yönəldirdi. Maraqlı süjetə malik bu felyetonun daxilində
ayrı-ayrı şəxslərin dilindən verilən
"simavar" rədifli müxtəlif bəndlər də mövzu ilə
bağlanmışdır:
Hər kim onu
görsə düşər, əlbəttə, sücuda,
Hər bəzmdə çün rəşk
verir məcməri-uda,
Şaqqıldamağı şur
salır çərxi-kəbuda,
Əlqissə, o hər evdə əgər
gəlsə vücuda,
Güya o evə
şami-münəvvərdi simavar".
Müəyyənləşdirdik ki, buradakı şeir
parçaları felyetonda bildirilməsə də, əslində
geniş tanınmayan bir şairin - Dərbəndli Molla Əhməd
Faizin "Simavər" adlı müxəmməsindən
götürülərək cüzi dəyişikliklə
verilmişdir. Maraqlıdır ki, həmin müxəmməsə Salman
Mümtazın tərtibi ilə bir neçə il sonra nəşr
olunmuş "El şairləri" kitabında da rast gəlirik.
Ədəbiyyat tariximizin mötəbər tədqiqatçısı
kimi məhz S.Mümtazın bu şeirə bələdliyi və felyetonda ondan istifadəsi
daha inandırıcı görünür.
Bu fakt da bir daha yəqinləşdirir
ki, "Mömin çinovnik" imzası və həmin imza
ilə verilmiş
"Simavar" felyetonu da Salman
Mümtazındır.
"Şeypur"
jurnalında S.Mümtaz bəzi digər imzalarla da
çıxış etmişdir. Dərginin 12 oktyabr 1918-ci il tarixli 2-ci
sayındakı "Əhəmiyyətli teleqraflar"
rubrikasında S.Mümtazın
üç fərqli imza ilə - "Müxbiriniz: Mömin
çinovnik", "Hərbi müxbiriniz: Hacı
Gülabdan" və "Xəbərçiniz:
Hacı Badamalı"
imzaları ilə diqqətəlayiq
satirik yazıları dərc olunmuşdur. 4 yanvar
1919-cu il tarixli 12-ci sayında
"Hərbi müxbir" imzasıyla dərc etdirdiyi
satirik xəbərlərdə də
Salman Mümtaz dövrün aktual məsələlərinə
münasibət bildirmişdir...
Deyilənlər göstərir
ki, Salman Mümtaz "Şeypur" jurnalında yaxından
iştirak etmişdir.
Hüseyn
HƏŞİMLİ
filologiya üzrə elmlər doktoru,
professor, əməkdar elm xadimi
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 24 fevral.- S.26.