Daha "...bir nəzər"
Səhv nəzərləri
sərf-nəzər etmə vaxtı
Əvvəli ötən
saylarımızda
Şeirin və şairin sosial
statusu-4:
Azərbaycan, XIX əsr (davamı)
Mənbələr göstərir ki, XIX əsrdə Azərbaycan
şairləri ictimai sifarişlərlə bərabər,
şeir-sənət xiridarı olan müəyyən
imkanlı adamların fərdi xahişlərini də yerinə
yetirmişlər. Seyid Əzim
"Lənkəranlı Şirəli bəyə"
qəsidəsində belə
azsaylı faktlardan birini açıqlayır. Mənzumənin
əvvəlində Şirəli bəyin şairdən onun
üçün beş qəzəl
yazmağı "təmənna etdiyi" məlum olur. Özü də bəy şairdən adi, basmaqəlib
şeirlər yox, elə qəzəllər yazmasını istəyib
"Kim, nəziri olmasın aləmdə bir divandə".
Altı ay keçməsinə baxmayaraq, müəyyən səbəblər
ucbatından bəyin xahişinə əməl eləyə
bilməyən şair üzüqara qaldığını,
qarşılaşmamaq üçün onu hər görəndə
yan qaçdığını, keçirdiyi həyəcanları
səmimi bir şəkildə təsvir edir:
...Hər
zaman kim, şəhrdə gördüm
uzaqdan
mən səni
Şərmdən qaçdım ki, ta punhan olum hər
yandə.
Eylə
bil, bir seyd səyyadə olur qafil düçar
Nagəhan bir gün düçar oldum sənə meydandə.
Gərçi
həqqin var idi, etdin məzəmmət bəs mənə
Var məzəmmətlər yeri bu Seyyidi-nalandə.
Sən
buyurdun ki, mənə, ey Seyyidi-bietibar
Bu necə ətvardır sən tək ülüvvi-şandə?
Beş qəzəl
etdim təmənna, səndən ayid olmadı
Altı
ay qoyduz məni avarə bu dövrandə...
Xüsusi
maraq doğuran məsələ budur ki, söhbət əsnasında
Şirəli bəy Seyid Əzimə rişxənd edərək,
bir mühüm mətləbi də dilə gətirir:
Özgə
vəqti şerüvə filfil bükər əttarlər
Köhnə dəftərlər kimi hər parə bir
dükkandə.
Qeyd edək ki, S.Ə.Şirvaninin şeirlərinin
dükanlarda satılması görkəmli yazıçı
və alim Əzizə xanım Cəfərzadənin "Aləmdə
səsim var mənim" romanında da əksini tapıb. Amma burada
söhbət, əttar dükanından yox, kitabfüruşdan
gedir. Ə.Cəfərzadə həmin dükanı və
onun sahibi Məşədi Qulamı belə təqdim edir:
"Şərqin ən mötəbər şəhərlərindəki
xəttatlar, əlyazma divanları, zəngin ornamentli, zərrin
və qiymətli Quranlar tərtib edən və satan şəxslər
Qulam kişini, qiyabi də olsa, tanıyır, sarvanlar vasitəsilə
ona satmaq üçün müntəxab məcmuələr,
risalələr, "Şahnamə" və "Xəmsə"lər,
təfsirlər, "Qisasül-ənbiya",
"Qisasül-övliya", incə ornamentli divanlar göndərir
və Şamaxı, Gəncə, Şuşa qalası və
başqa şəhərlərdə çalışan xəttat
və nəqqaşların əsərlərini də onun
köməkliyi ilə əldə edirlər... Məşədi
Qulamın bir azarı var: yaman həcviyyatpərəst, həcv
aludəsidir. Kimə həcv qoşilsa, gizlicə
"xəttat və azurğu şair"
adlandırdığı Nəcəfquluya üzünü
köçürtdürüb saxlayacaq, alıcı
düşəndə yüz and-aman eləyib, satacaq".
Romanda Sarvan Kərbəlayi Vəli haqqında deyilənlər
də bizim üçün istinad nöqtəsi ola bilər: "Qayıdanda (yəni
Şamaxıya karvan gətirib geri qayıdanda - N.M.) da Seyyidin
çox sevdiyi əşarından bir neçəsini alıb
uzaq ellərə, şeir-qəzəl həvəskarlarına
aparırdı. Radionu, qəzeti əvəz elərdi
kişi". Aydın olur ki, müasir oxucu üçün qəribəliklərlə
dolu olan XIX əsrdə şeir maraqlısı olan bəylərin
xahişi, iltiması ilə orijinal və nəzirə
şeirlərinin yazılması, məşhur nəzm əsərlərinin
satın alınıb sarvanlar vasitəsilə karvan yolları
boyunca yayılması (xiridarlara satılması), eləcə
də yerli dükanlarda başqa mallarla birlikdə sat(dır)ılması nonsens deyil, adi hal
sayılmış, bir növ, o zamanın poliqrafiya və
efirini əvəz etmiş, hər bir halda poeziyanın təbliği
kimi mütərəqqi rol oynamışdır. Bu
əsnada Hüseyn Cavidin bir xatirəsini də yada salmamaq
olmur. Şairin yazdığına görə, Məhəmməd
Hadi XX əsrin əvvəllərində Bakıda öz
şeirlərini küçədən keçənlərə
satırmış, bir gün Cavidi tanımayıb ona da təklif
etmiş, tanıyanda isə
utandığından vərəqləri
atıb qaçmışdır. İstənilən halda
sözügedən dövrdə başqa fəaliyyət
növü ilə məşğul olmaq istəməyən,
yaxud buna imkanı olmayan şairlərimizin öz (intellektual) zəhmətləri
hesabına yaşamaları ehtimalına inanmamaq üçün əlimizdə
ciddi əsas yoxdur. Amma burda bir incə məqam
da var. Biz Azərbaycan şairlərinin o pleyadasından
danışırıq ki, (Seyid Əzim həmin pleyadaya mənsub
idi) imkanlı şəxsləri mədh etməyi, onlardan
yardım gözləməyi normal hesab edirdilər. Çünki əsrlər boyu bunun belə
olduğunu eşitmiş, özləri də belə
görmüş, buna öyrəşmişdilər (son vaxtlar
keçmişin şairlərinə və poetik ənənələrinə
indinin arşını və meyarları ilə yanaşan
"təzə xunveybin"lərə dediklərimizi öz
bildikləri kimi yozmamalarını tövsiyə edirik).
Seyyidin Mahmud ağaya
yazdığı qəsidələrdən birinə
əsaslanaraq deyə bilərik ki, hətta məmduhun istəmədiyi
hallarda belə şair bir vəsilə tapıb, onun yüksək
keyfiyyətlərini öyməyi özü üçün
fəxr bilir:
Hər il ondan səxalər görmüşəm mən,
lütfü ehsanlar
İlahi,
dövləti payəndə, bəxti payidar olsun!
Fələk
qədra, bu sözlərdən qərəz
mədhin
deyil, amma
Budur
fikrim ki, mədhindən
mənimçün
iftixar olsun.
Mübarəkbadiyi-novruzdur
bu fəsli-zibadə
Yazıb
bu şeri göndərdim ki,
məndən
yadigar olsun.
Deyildir
eyb şair mədh qılsa sən tək ağanı
Böyüklər mədhi şairçin gərəkdir
hər bahar olsun.
Eyni zamanda bu pleyada şairləri edilən ehsanın dəyərinin
də öz istedad və ustalıqlarına adekvat
olmasını vacib şərt sayır, bunu əsas
götürür və məmduhları qarşısında
da irəli sürürdülər. Meyar isə birdir və hələ
pozulmayıb: mədhiyyənin, yaxud ithaf şeirlərinin ənam
ekvivalentində qiymətləndirilməsi, yuxarıda da qeyd
edildiyi kimi, sırf poetexniki kriteriyalar əsasında
aparılmalıdır. Seyid Əzim deyəndə ki:
Yazıb
bir şer göndərsin dəxi Mahmud ağayə
Nəsibin
gövhəri-qəltan, dürri-şəhvar olsun.(...)
Əgər
bilsə səni feyzinə layiq çox edər ehsan
Bu xasiyyət gərəkdir onda gün tək aşikar
olsun.
Deyil divanə
kim, versin pulun hər bisərü payə
Bu rəmzi
bilməyənlər indi bilsin, huşyar olsun-
məhz
bu məqamı vurğulayırdı. Yəni Mahmud ağa
şeir-söz xiridarıdır, pulunun dəlisi deyil və hər
yoldan ötənin vulqar tərifi onun feyzinə layiq ola bilməz.
"Əhməd bəyə" qəsidəsində isə
salam-kalamdan sonra yazırdı:
...Dün
eşitdim ki, sənə şer yazıbdır Müşfiq
Etmisən sən də ona lütfü əta, Əhməd
bəy.
Elə
bildim ki, mənə lütfü əta eyləmisən
Olmusan
nasiri-qövmi-füqəra, Əhməd bəy...
Sonra hacətini
söyləyib, şeirini belə yekunlaşdırırdı:
...İki
Müşfiq qədəri etməyəsən lütf mənə
Xatirim olmayacaq hiç riza, Əhməd bəy.
Bəli, Seyid Əzim şeirin nə demək olduğunu,
hansı zəhmət bahasına başa gəldiyini
yaxşı bilirdi və zəmanəsindən də ilk
növbədə ona görə gileyli idi ki, sənətin
qiyməti əvvəlki kimi bilinmir. Şairin bu gileyi müxtəlif mənzumələrində
öz əksini tapıb, Hacı Əbdüləhəd
Mütəllibzadəyə yazdığı iki qəsidədən
birində isə fikrini lap açıq bildirir:
Tutaq
Hacı Əhəd qıldı bu il də
on manat ehsan
Get
özgə kar tap, bundan sənə hasil nə kar olsun?
Bu gunə
şair olmaqdan sənə culablıq xoşdur
Nə şer olsun cahanda, həm nə şairlik
şüar olsun.
Nəsici-ənkəbut
əfzəldir indi şeri-şairdən
Mətai-fəzlə müşgüldür ki, minbəd
etibar olsun.
Şəhi-Səlcuqlərdən
sonra getdi rövnəqi şerin
Baxan yoxdur dəxi gər şer düri-şahvar olsun.
Şeirin Səlcuqilər dövründəki
büsatını xatrıladan şair əslində,
sözünü öz dövrünün bəy-xanlarına
söyləyir, onları qədim sələflərindən
ibrət götürməyə dəvət edir. "Şamaxının təzə
bəylərini həcv"ində ağır ifadələrlə
"daşladığı", Əli Əsgər bəyə
yazdığı "Şamaxı bəylərindən
şikayət" qəsidəsində "Bunlar eylər
özünü hər biri bir şəxs xəyal",
"Hanı ol arşın ilə Ay işığın
ölçənlər Hanı ol özlərini eyləyən
əyanə misal?" - deyə rişxənd
etdiyi bəylər şeirə-sənətə gəc
baxdıqları üçün Seyid Əzim taziyanələrinin
daimi sarkazm obyektləridir. Şair Uğurlu bəy Şıxəlibəyova
xitabən bəylərdən birinin eyş-işrət məclisində
verdiyi sözü xatırladıb yazır:
Varmı
yadında ki, ol məclisi-işrətdə mənə
Keçən
il mülki-Qəşətdə nə bərat
eylədi bəg?
Bir
tağar buğda idi şəfqəti alişanın
Bir də yazda aparam yanı buzovlu bir inək.
Evə gəlcək
elədim nəql inək söhbətini
Nəhrəsin
çalxamağı başladılar öyrənmək.(...)
Bir
neçə vəqt keçib olmadı buğda hasil
Fikr
qıldım ki, hələ yaxşı deyildir dinmək...
Amma
şairin abrına qısılması vədəxilaf bəyləri
ağıllandırmayanda insanların heysiyyəti ilə
oynayan bu üzdəniraqlar
buğda və yanı balalı inəkdən əlini üzən
şairin "cəngi və qəhhar" (N.Nərimanov) təbindən
kəskin həcv payını qazanırlar. Seyid Əzim belələrinə
elə zərbələr
vurur ki, günü bu gün də kəsərli söz abidəsi
kimi dillərdən düşmür:
Üstümü
unnu görüb sanma dəyirmançı məni
Aç bəsirət
gözüvü, ləli xəzəfdən tani!
Gərçi
zahirdə fəqirəmsə, qənidir təbim
Bu gədalıqda
pəsənd eyləmənəm sultani!
"Fəqr
fəxrimdü" o gündən ki deyib Peyğəmbər
Bilmənəm zərrəcə dünyanı və
mafihani.
Mən ki
ənqa kimi bir qafi-qənaətdi yerim
Neynirəm cifeyi-rəmz ilə belə dünyani?
Kişi
namərd ətəyin tutmayıb ölmək xoşdur
Çünki namərddə yox bəzlü əta
imkani.
Mən səni
mərd bilib xidmətüvə gəlmiş idim
Fərz
bildim ki, Həsən bəydə olur bəy qani...
Yaxud:
Atası
sadiq, özü bəs nə üçün kazibdir,
Bilir
anası ki, hardandı munun nöqsanı...
Hələ biz şairin qan donduran ittihamnamələrini
yada salmırıq. Şair ürək ağrısı ilə belə namərdlərin
hökm sahibi olmasından həzər edir, təəssüflənir
ki:
Qalmayıb
hiç sahibi-ehsan
Nə əmirü, nə xanü bazərgan.
Diş
çıxardıb olubdu bəylər səg
Orda-burda
qalıbdı xan tək-tək...
Bir belə
əsrdə bəs ey mövla
Kimi mədh eyləsin dəxi şüəra?
"Mirsadıq xan Lənkəraniyə"
Yaxud
müasirlərindən Mirzə İsmayıl Qasirə gileylənir
ki:
Bundan
artıq nə olur həcv ki, şair olduq
Xassə
bu əsrdə kim, qəhtdir ehsan, Qasir.
Fələki-nəzmdə
sən mahi-təmam olsan əgər
Verəcək
çərxi-cəfacu sənə nöqsan, Qasir...
Yuxarıda
xatırlatdığımız "Nəsrəddin
şahın həcvində" adlı tarixnaməsində isə
böyük sənətkar guya özü də şair
olan İran şahına türkcə (onun ana dilində) qəsidə
yazmasından, ənam gözlədiyi halda
etinasızlığa tuş gəlməsindən qəzəbini
belə ifadə edir:
Şüəra,
həm füqəra cümləsi göz dikdi yola
Filhəqiqət ki, rahi-şahə dikildi bəbəyim. (...)
Mən də
bir türki qəsidə yazıb inşa elədim
Duzlu, şirin söz idi, nə özümü nəzmə
çəkim.
Həqqi,
zənnim budu kim,
söz
tanıyan kimsədi şah
Sayeyi-qadiri-sübhan
olacaqdır köməyim...
Tutdular xəlq
çörək, kəsmədi çün bir löqmə,
Görüb ol surəti bildim ki, kəsildi çörəyim.
Nə mənim
şerimə baxdı, o nə dərvişlərə
Dedi: bu xəlqdən
əfzəldi mənə bir qəpəyim.
Dedilər
kim, mənə bu qissəyə yaz bir tarix
Mən
dedim kim, demənəm,
zaye
olubdur əməyim...
"Əhibbanın
ricası" şeirində artıq qəzəlin, şeirin əhəmiyyətini
itirdiyini yazır, istedadlı ədiblərə bu işdən
əl götürməyi nəsihət verir:
Demə əşar,
rəsmi-şeri unut,
İndi sən bir təriqi-digər tut. (...)
Nə
olur, ey ədibi-əhli-cahan
Edəsən pəndimi qəbul əlan.
Çəkəsən
şiveyi-qəzəldən əl
Qəzələ qoymayır qəzal məhəl.
Lakin bütün bunlara baxmayaraq, S.Ə.Şirvaninin mənzum
məktublarına bir küll halında nəzər saldıqda
onun müxtəlif vəsilələrlə təxminən 40
şəxsə (onların da çoxu şeirin-sənətin
qiymətini bilənlər idi) 60-a yaxın təmənna ifadəli
mənzumə həsr etdiyi aydın olur. Bu mənzumələr daha
çox klassik mədh, təbrik-eydiyyə,
gözaydınlığı, hacət, giley-güzar,
üzrxahlıq və təvəqqe, ümidvarlıq, təşəkkür
və s. mündəricəsi daşıyır. Hər birinə misal göstərməklə
fikrimizi aydınlaşdırmağa çalışaq.
Davamı gələn sayımızda
Nizaməddin Mustafa
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 7 iyul.- S.27.