Nigar Rəfibəylinin çiçək
dünyası
Nigar xanım Rəfibəylini ömrümdə bircə
dəfə gördüm. 1980-ci ilin 1 mart
günündə. "Azərbaycan" jurnalından mənə
tapşırıq vermişdilər ki, böyük şairimiz
Rəsul Rzanın may ayında 70 yaşı tamam olur, onun
yaradıcılığı ilə bağlı bir müsahibə
hazırla. Qapını döydüm. Nigar xanım idi qapını açan və
"Buyurun, oğlum, Rəsul sizi gözləyir". Kiçik bir otaqda bir neçə dəqiqə Rəsul
müəllimi gözlədim. Gəldi.
XX əsrin böyük şairi ilə mənim aramda cəmi
bir metrlik məsafə... Heç nə
soruşmadı, yalnız adımı, familiyamı öyrəndi.
Mən müsahibə üçün
hazırladığım sualları Rəsul müəllimə
təqdim etdim. Bu zaman Nigar xanım
çay gətirdi. Və mən bir
anlıq gənclik təbəssümü, gözəllik nuru
illərin sərt sınaqlarında belə
üz-gözündən çəkilib getməyən Nigar
xanımı daha yaxından gördüm. Bir il sonra - aprelin 1-də Rəsul Rza vəfat edəcək,
Nigar xanım isə iyulun 9-da dünyasını dəyişəcək.
Mən Nigar Rəfibəylinin vəfatından az
sonra onun həyatı və yaradıcılığı ilə
bağlı "Həzin xəyal" adlı bir yazı
yazdım. Bu ad onun bir şeirindəki misralardan
doğmuşdu...
Demirəm
dünyadan köçüb gedəndə,
Vətəndə şöhrətli bir adım
qalsın.
İstəyirəm
bircə həzin xəyalım
Bir də
uçmaq istəyən
İki qanadım qalsın.
Nigar
xanım Rəfibəylinin yaradıcılığı, əlli
beş illik şeir-sənət yolu barədə
ciddi bir tədqiqat əsəri qələmə
alınmayıb. Halbuki, onun lirikası, sənət
dünyası özünəməxsus fərdi, bənzərsiz
xüsusiyyətləri ilə seçilir. Şeir aləminə 13-14 yaşında qoşulan
Nigar Rəfibəyli həyatındakı şəxsi faciələri
- atası Xudadat bəy Rəfibəylinin güllələnməsini
(atası Müsavat hakimiyyətinin liderlərindən idi), bir
ailənin taleyin ümidinə qalmasını unuda bilməzdi.
Lakin Nigar xanım fitri istedadını, qandan və
gendən gələn sənət yanğısını
taleyin ümidinə buraxmadı. Doğrudan
da, indinin özündə də adamı heyrət
bürüyür. 13-14 yaşlı bir
qız uşağı Bakıya gəlir, çox tezliklə
buranın ədəbi-mədəni mühitinə qoşulur,
ilk şeirlərini mətbuatda çap etdirir, hətta onun əleyhinə
hücum kompaniyası başlayanda da özünü itirmir
(Bolşevik lideri Əliheydər Qarayev və onun əleyhinə
yalan-iftira ilə dolu bir yazı çap etdirmişdilər,
guya Nigar xanım "günəşin parlaq şəfəqlərinə
dözə bilmir, Müsavat və kapitalist dövlətinin bərpasını
arzulayır". Nigar xanım isə
artıq yeni quruluşu tərənnüm edən şeirlər
də yazırdı, o zamankı mətbuatda Mirvarid Dilbazi ilə
yanaşı, gənc sovet şairləri kimi etiraf olunurdu.
Və həyatındakı ən böyük
hadisə isə onun Rəsul Rza ilə evlənməsi oldu.
Sonralar, onların oğlu - xalq yazıçısı Anar
yazacaq ki: "Heç bir şey, nə qubernator
qızının "xofu", nə otuzuncu illərin ədəbi
döyüşləri, nə 37-ci il, nə də
Moskvadakı təhsil illəri, nə müharibə, nə
sonrakı dövrün ağrı-acılı günləri
Rəsul Rza ilə Nigar Rəfibəylini bir-birindən
ayıra bilmədi".
Sevgi ilham
kimidir:
Təmiz,
yüksək, müqəddəs...
xoşbəxtdir,
Məhəbbət
duyğularıyla
Könüldən-könülə
bağlanan hər kəs.
Sevənlərin
xətrinə
Dəyməyin, insanlar.
Sevgi
insan
ömrünə
insan
ümidinə
gətirir bahar.
Nigar Rəfibəylinin yaradıcılığı
başdan-ayağa lirika üstündə köklənmişdi. Onun lirik
şeirləri - bu şeirlərin aşıladığı
hisslər - onların forma və məzmunca özünəməxsusluğu
barədə əsl yazılar hələ yazılmayıb.
Mən Nigar Rəfibəylini ömrümdə
bircə dəfə görsəm də, onun lirikasında Azərbaycan
şeirin Nigarını gördüm. Onun ən
adi bir mövzuya yanaşma tərzinin orijinallığı məni
özünə cəlb etdi. "Yazı stolum" -
şairlərimizin bir çox şeirlərində yazı
stolu az qala inqilabi tribunaya çevrilir. Amma
görün Nigar xanım nə yazırdı:
Üzərinə
sarı xəzan yarpaqları tökülən
Soyuq bir xiyabana bənzəyir stolum.
Toxunanda
qolum
Yazda
meşədən gətirdiyim
Vələs
budağı
Saldı
həzin-həzin,
Yazı masama axırıncı sarı yarpağı.
Şairlərimizin hər birinin lirikasında Təbiətdən
nəsə var, Təbiət Azərbaycan lirikasına ta əzəldən
qaynayıb-qovuşub. Amma mən Nigar xanımın müasiri
olan heç bir şairdə güllərə, çiçəklərə
bu qədər vurğun ikinci şair görmədim.
"Qərənfil", "Qərənfillər",
"Zanbaq çiçəklər", "Güllərim",
"Xərabədə bitən çiçək",
"Hollandiya çiçəkləri",
"Çiçəklər", "Lalə", "Nərgiz
gülləri", "Ağ çiçəklər",
"Yasəmən", "Güllər" - baxın, onun
poeziyasının bu çiçək sərgisinə (hələ
başqa şeirlərində də çiçəklərdən,
güllərdən söz açır). Natəvandan
sonra deyərdim ki, qərənfilə aid ən yaxşı
şeirləri Nigar xanım yazıb. "Qərənfili
sevir könlüm çiçəklər arasından. Elə bil iki damla qan sızır ürəyimin
yarasından". Hər bir çiçək
şeirində də özünəməxsus poetik rəng,
naxış görürsən. Lalədən çox
yazıblar, Nigar xanımın laləsi isə onun poetik təxəyyülündən
doğa bilərdi:
Səni kim yaratdı böylə alyanaq?
Kiçik
yarpağında incəliyə bax!
Sənin
rəngindədir sevdiyim bayraq
Sən
ilk salamlarsan baharı, lalə!
"Nərgizgülü"
şeiri isə məncə, Nigar xanımın nə qədər
həssas, həzin təbiətli, özünü təbiətdən,
təbiəti özündən ayırmayan bir şair
olduğunu yekcümlə təsdiqləyir:
Mən
dağlardan nərgizgülü gətirdim,
Şaxta vurdu, nərgizlərim dondular.
Yuvasından
ayrı düşən quş kimi
Həzin-həzin sinəm üstə qondular.
Ürəyimdə
nə hərarət vardısa,
Mən bu solan çiçəklərə
bağladım.
Şaxta
vurub nərgizlərim donanda
Mən dözmədim, sakit-sakit ağladım.
Hər dərdimi
dərin-dərin gizlədim
Gizlin dərdim
gözlərimdən oxundu:
Nadan
gördüm, sərt nəfəsi şaxtatək
Ürəyimin nərgizinə toxundu.
Görəsən, güllərə, çiçəklərə
bu qədər məftunluq hardan gəlirdi? Əlbəttə,
burada nəsə bir səbəb axtarmağı
düşünmürəm. Güllərə,
çiçəklərə vurğun olan şairin
özünün daxili dünyası zərif çiçək
kimiydi. Nigar xanım 1964-cü ildə - onda ki,
yaşı əllini təzəcə keçmişdi - "Mətbəx
şeirləri"ni yazdı. "Ürəyim bu mətbəx aləmində yaman
darıxır, Mən bir azca da şairəm axı" -
deyirdi. Amma sonra o, qab-qacaqla, yer-yeməklə
dolu olan mətbəxin özündə də bir şeiriyyət
görürdü.
Bəzən
yüksək məclislərdən
daha
parlaq, daha təmiz olur
adi mətbəxlər.
Bir
kiçik mətbəx pəncərəsindən
İlin dörd fəslini görürəm.
Ürək
geniş olarsa,
xəyal
dərin olarsa,
Könüldə
bir işıq
bir atəş
varsa,
Balaca bir
mətbəxdən də
böyük bir dünya görünür.
Nigar Rəfibəylinin Azərbaycan sevgisi haqqında ayrıca
danışmaq olar. Onun bu sevgisi şablon, ritorik ifadələrlə
"süslənməmişdi". O, bircə Xəzər
istisna olunmaqla, Azərbaycanın konkret olaraq heç bir
dağından, rayonundan, meşəsindən söz
açmayırdı, amma dağdan, meşədən,
çöldən, çəməndən yazanda sənə
tanış olan dağı da, meşəni də,
çölü də görə bilirdin. Azərbaycandan bir az uzaq düşəndə isə Vətən
sevgisi bütün varlığını titrədirdi:
"Bakıdan beş gün ayrılanda, yuxuma Xəzər
girir. Həm şad gündə, həm tufanda
Alagözlü gəlin Göy gölümü
düşünürəm" - deyirdi.
Nigar Rəfibəyli haqqında düşünəndə
bir də onun lirikasındakı mahnı ahəngini
xatırlayırsan. Ayrılıq haqqında elə bir
şeir yazıb ki, bu şeiri əsrlər boyu Ayrılıq
şeirlərinin bayrağına həkk etmək olar. Bu
şeirdə - bu qəmli, kövrək mahnıda Füzulidən
gələn "badi-səba"nın nəfəsini
hiss edirsən:
Alagözlüm,
səndən ayrı gecələr
Bir il kimi uzun olur, neyləyim?
Bağçamızda
qızılgüllər hər səhər
Tezdən açır, vaxtsız solur, neyləyim?
Nərgizlərin
gözü yaşla dolanda,
Bənövşələr
baxıb qəmgin olanda,
Qərənfilin
gözü yolda qalanda
Yasəmənlər saçını yolur, neyləyim?
Çəkir
çiçəklərin gözü intizar,
Ayrılıqdan
betər dünyada nə var,
Bu bahar
axşamı səni bax, Nigar
Həzin-həzin yada salır, neyləyim?
Nigar Rəfibəyli poetik istedadı etibarilə də
dolu şair idi. Hecada da, sərbəstdə də, əruzda
da eyni istedadla yazırdı. Rəsul Rza ilə
bir evdə, bir sevgi cazibəsində yaşayasan - bu bir amil,
amma istedad insanın özündə varsa, əsas budur. Bu istedad Nigar xanımın təkcə orijinal
yaradıcılığında deyil, həm də bədii tərcümələrində
də şəffaflığı ilə əks olunurdu. İngilis yazarı E.Voyniçin "Ovod"
romanı mükəmməl tərcümə olunub - tərcüməçi
Nigar xanım idi. Amma o, daha çox poeziya əsərlərini
tərcümə edirdi. Məhsəti Gəncəvi,
Nizami Gəncəvi, Əlişir Nəvai, Puşkin, Lermontov,
A.Mitskeviç, Ş.Petefi, R.Berns, Şelli, V.Nezval, A.Axmatova,
M.Svetayeva və b. şairlər N.Rəfibəylinin doğma
dilində danışdılar. Mən bu tərcümələr
içərisində Məhsəti Gəncəvinin rübailərini
daha çox bəyənirəm. Yəqin oxucular da bu
fikrimə şərik olarlar ki, həmin rübailəri ikinci
dəfə bu kamillikdə bir kimsə tərcümə edə
bilməz:
Xərabatdan
çıxan bir Ay ucaldı,
Fələyin damında bir çadır saldı.
Qəflətən
ucaldı hatifdən bir səs:
"Bu dünya bir saman çöpünə dəyməz?"
Toxunma
könlünə biçarə gülün,
İncitmə
qəlbini avarə gülün;
Səbanın
eşqiylə olmuşdur, ey dost,
O
qanlı köynəyi sədparə gülün.
Nigar Rəfibəylinin xanım-xatın, sevgili, vəfalı
həyat yoldaşı kimi obrazını Rəsul müəllim
silsilə şeirlərində yaratdı. Heç bir izahata ehtiyac
duymadan bu yazını da elə Rəsul müəllimin
misraları ilə bitirirəm:
Çox
gözlərə baxdım
səmavi,
siyah,
qonur
gözlərindən qəşəng
görmədim.
Çox
qumaşa baxdım,
atlasa
baxdım,
qumral
saçın kimi ipək
görmədim.
Ürəklərə
baxdım,
bir sərraf
oldum,
qəlbin
kimi böyük ürək
görmədim.
Yer
salıb könlümdə sağalmaz izi,
varmı
bir qüvvət ki,
ayırsın bizi?
Vaqif YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 7
iyul.- S.2.