Qərb Universitetində Cavid
günü
"Qərb" Universitetində
Cavidşünas alim, "Ədəbiyyat qəzeti"nin
baş redaktoru Azər Turanla olan görüş…
"Əzməyi
də, əzilməyi də eyni dərəcədə xəta
adlandıran, insanlığı haqqı sevib, haqsızı dəf
etməyə atəşin bir qəlblə sövq edən
böyük şairimiz Hüseyn Cavid Nuhun Tufanının
bitdiyi, bəşəriyyətin salamata qovuşduğu torpaqda
dünyaya gəldi. Yafəsdən əvvəlcə
Tur… sonra isə bir Cavid
törədi, davam etdi" etirafı, qənaəti yenidən dil ucuna gəldi…
Unudulmaz Xəlil Rza Ulutürkün sonsuz sayğılarla söylədiyi fikirlər
birər-birər xatırlandı:
"Hüseyn Cavid üç böyük mədəniyyətin - türk,
fars və
ərəb uyğarlığının
qaynağından yetişmiş
klassikdir, sözün
gözəl və dərin mənasında böyük müsəlman
şairidir, onun dürüst və həryönlü qiymətini
verə bilmək üçün islam mədəniyyətinin dərin
qatlarını, xüsusilə
"Quran"ı bilmək
vacibdir".
Elə bu vacibliyin araya-ərsəyə
gətirdiyi idi "Qərb" Universitetində
cavidşünas alim,
"Ədəbiyyat qəzeti"nin baş redaktoru Azər Turanla olan görüş…
İyulun 4-də…
Cavid əfəndinin
nakam ciyərparası
Ərtoğrol həmin
günün bir ay əvvəlini - iyunun 3-dən
4-ə keçən gecəni
soyuq və sisli gecə kimi xatırlayırdı. Xatıralyırdı ki, babam həmin
o uğursuz gecədə
son dəfə qapıdan
çıxar ikən
(daha doğrusu, onu apararkən) axırıncı sözü
"Sağlıqla" oldu.
Xatırlayırdı ki, bu "uğursuz gecə bana yalnız bir şey öyrətdi;
həyat nəşələrlə
gülümsər ələmli
göz yaşlarından
sunulmuş bir badədir".
Bu da bir ruh
doğmalığıdı ki, Azər Turan
da Cavid əfəndi ilə bağlı söhbətinə
məhz o "uğursuz
gecə"dən keçən
bir aylıq zaman məsafəsindən
başladı: "Cavid
əfəndi məhz bu gün, iyulun
dördündə Bakıdan
Maqadana sürgün edilib… Cavid ailəsinin o günlərindəki
yaşantılarını ədibin
sevimli həyat yoldaşı Mişkinaz xanımın, nakam ciyərparası Ərtoğrolun
özü yazıb.
Əlavə sözə ehtiyac
yoxdur. Çünki heç əlavə
sözə yer də qalmayıb. Hər şeyi yazıblar. Başlıcası, kimdənsə oxuduqlarını,
eşitdiklərini deyil,
yaşadıqlarını yazıblar.
Öz talelərinin yazıçılığını da özləri ediblər… Hüseyn Cavidin son yadigarı Turan xanımın son nəfəsində unudulmaz
atası ilə bağlı son sözlərini
mənə söyləməsini,
o anı heç unutduğum olmadı… Söylədi və bir neçə dəqiqə sonra əbədi qapanacaq gözlərilə Cavid əfəndinin divardan asılmış şəklinə
baxdı, baxdı…"
Əhatəli məruzəsində H.Cavidin
şərəfli ömür
yolu və yaradıcılığının müxtəlif məqamlarını
incələyən Azər
Turan qeyd etdi ki, Cavid
əfəndi 1906-cı ilin
20 aprelində sübh
tezdən Boğazdan keçərək Türkiyəyə
Rəsizadə kimi qədəm basdı, doğma vətəninə
isə Cavidləşib
qaytıdı. İstanbulda təhsil aldığı
illərdə onun istifadə etdiyi "Qamusi-türki" kitabında
Şəmsəddin Sami "cavid, cavidani" sözlərini əbədi
həyat mənasında
şərh edirdi"…
Cavidin Türkiyəyə xüsusi
missiya ilə getdiyini, eyni zamanda dünyagörüşünün
formalaşmasında Rza
Tofiqin, Tofiq Fikrətin, Məhməd Akifin, Əbdülhəq Hamidin, Xalid Ziya Uşaqgilin, Cənab Şəhabəddin
və başqalarının
əvəzsiz rolu olmasından tutarlı dəlillər əsasında
bəhs edən Azər Turan, eyni zamanda Cavid
yaradıcılığının ədəbi, fəlsəfi,
tarixi, məfkurəvi
və teoloji qaynaqlarından söz açdı.
Tanınmış şair Vaqif Bəhmənlinin aparıcılığı
ilə gerçəkləşən
görüşdə Azər
Turan universitet tələbələrinin Cavid
yaradıcılığı ilə bağlı ona ünvanladıqları
sualları tutarlı dəlillərlə cavablandırdı.
Bildirdi ki, Cavid əfəndi ilə bağlı apardığı tədqiqat
işləri onun mənəvi dünyasında
geniş və zəngin üfüqlər
açıb, fikir tariximizin çox ünlü şəxsiyyətlərinin
tale yaşantılarından halı olmasına vəsilə olub. Cavid yaradıcılığı
düşüncələrdə böyük təkamül
yaşadır. Onun
"Peyğəmbər"i Azərbaycan romantizminin peyğəmbərlik sistemilə
ilk və XX əsr milli ədəbiyyatımızın
Hz.Məhəmmədlə son təmasıydı… O, ortaq
türk dilinin ixtiraçısı və
yaradıcısı idi.
Cavidin dili, milli şüurumuzun alt yapısında bərqərar
olan turançılıq
konsepsiyasını öz
ifadə imkanlarının
sayəsində məzahür
etdirmişdir…"
Sonda A.Turan "Cavidnamə"
kitabını və onun tərtibçiliyi ilə H.Cavidin Türkiyədə nəşr
edilmiş "Seçilmiş
əsərləri"ni
universitetin kitabxanasına
hədiyyə etdi.
Sərvaz Hüseynoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 7
iyul.- S.25.