Daha”...bir nəzər”
Səhv nəzərləri sərf-nəzər
etmə vaxtı
Əvvəli
ötən saylarımızda
S.Ə.Şirvaninin mənzum məktublarına bir
küll halında nəzər saldıqda onun müxtəlif vəsilələrlə
təxminən 40 şəxsə (onların da çoxu
şerin-sənətin qiymətini bilənlər idi) 60-a
yaxın təmənna ifadəli mənzumə həsr etdiyi
aydın olur.
Bu mənzumələr daha çox klassik mədh, təbrik-eydiyyə,
gözaydınlığı, hacət, giley-güzar,
üzrxahlıq və təvəqqe, ümidvarlıq, təşəkkür
və s. mündəricəsi daşıyır. Hər birinə misal göstərməklə
fikrimizi aydınlaşdırmağa çalışaq.
Mədh:
Mən
deməzmidim, könül,
qəm
çəkmə dərdi-fəqrdən
Kim olur
bir gün ki,
axır
dərdüvə dərman gəlir?
Mən
deməzmidim ki, qalmaz çox da bijən çahdə
Qurtarırsan
qüssədən çün
Rüstəmi-dastan
gəlir? (...)
Gər səni
Qeysər desəm,
vardır
qüsuri nəzmimin,
Gər səni
Kəsra desəm, əlbəttə,
kəsri-şan
gəlir. (...)
Sərvəra,
alinəjada, şahi-gərdun rüfəta,
Ey ki, vəsfindən
təni-əfkarə hər dəm can gəlir -
"Fərhad
Mirzəyə" qəsidə;
Təbrik-eydiyyə:
Seyyida, sən gülü vəsf eyləmə, güldən
nə bitər?
Qulu bəy mədhini qıl, ta sənə xələt
versin.
Sənə
noruzdə hər il eləyib ənam əta
Yenə mədh
eylə, bu il könlüvə behcət
versin.
Əli bəy
vəsfini qıl, vəchi ələnnəqd olsun
Nisyə
sözdən nə bitər, nəqd ilə nemət versin.
Qulu bəy
nəqdşünasi-şüəradır, Seyyid
Var
ümidim ki, sənin şerüvə qiymət versin.
Hər nə
kamın ola bir rəng ilə eylər hasil
Razı
olmaz ki, sənə rəngi-xəcalət versin -
"Əli
bəyə" qəsidə);
Gözaydınlığı:
Yəni
ki, xuda hacıya çudü kərəmindən
Bəxş
eylədi fərzəndi-mütəhhər, gözün
aydın! -
"Hacı
Rüstəm bəyə" qəzəl;
Hacət:
İndi səndən
qalmışam müşküldə,
imdad istərəm
Təşnəkaməm, şəfqətin abi-Fəratımdır
mənim.
Müxtəsər,
var bir atım kim Zülcənahi-əsrdir
Filhəqiqə
həm qolumdur,
həm
qanadımdır mənim.
Ol
Buraqım, Rəfrəfimdir, izzü-cahım, dövlətim
Həm səlatım,
şövkətim,
xümsüm,
zəkatımdır mənim.
Bir
neçə gündür qalıb heyvan samansız, arpasız
Heyf ol bədbəxtü kəmtale ki, atımdır mənim.
Öldü
at, ey dust, qıl arpa-saman əncamını
Sanma kim arpa-saman
qəndü
nəbatımdır mənim -
"Qulu
bəyə" qəsidə;
Giley-güzar:
Məqsədim
Novruz vəsfindən nə eydi-tazədir
Yüz
belə eyd oldu, hərgiz karə saman olmadı (...)
Çoxları
feyzə çatıb ol mənbəi-ehsandan
Kimsə
Seyyiddən siva, məhrumi-ehsan olmadı.
Kəbəyi-iqbalını
səy ilə övsaf eylədim
Navdani-rəhmətindən feyz baran olmadı.
Var
ümidim ki, bu gün Novruzdur, etsin əta
Hacıdan
gərçi mənə
Qurbanda qurban
olmadı -
"Hacı
Molla Qəniyə qəsideyi-digər";
Üzrxahlıq
və təvəqqe:
Məazalla,
şikayət söylədim, səhvü xəta
qıldım
Və lakin
bir gileydir eylərəm,
ey
bəy, sana səndən.
Bu il qoydu məni avarə bu gərduni-dulabi
Uzaşdı bir qədər bu Seyyidü-bəxti-qəra
səndən.
Kəsildi
ol kərəmlər, ol səxalər, lütfü-ehsanlar
Ki, hər
il bitəvəqqe
hasil olmuşdu
mana səndən -
"Kərim bəy Şıxəlibəyova"
qəsidə;
Ümidvarlıq:
Keçən
il eyd-Novruz idi, gördüm lütfü
ehsanın
Bir ildir indi zövqü xatiri-zarımda peydadır.
Yenə
vardır ümidim ki, bu il, ey
mürşidi-kamil
Görüm
əltafü-ehsanın ki, xatir pürtəmənnadır -
"Mir Əbdülqəni
ağaya" qəsidə;
Təşəkkür:
Gəldi
Novruz, yenə mövsümi-işrət görünür
Mötədil oldu, hava, özgə lətafət
görünür. (...)
Xassə
kim, göndərib,ey saqi, Həsən bəy
ənam,
Yenə asari-səxa, lütfi-inayət
görünür.
Etmədi
gör ki, inayətdə fəramuş məni
Bakıdan xitteyi-Şirvanə inayət
görünür.
Darxanəmdə
səmavar, dəxi çayım, qəndim
Gecələr xaneyi-dövlətdə ziyafət
görünür.
Göndərib
Mehralı bəy mehrə gəlib
çay ilə qənd
Yenə öz əbdinə asari-şəfəqqət
görünür.
Çay
otağımda yenə çay kimi cari olub
Kasələr içrə yenə şirəvü
şərbət görünür.
Bu iki bəhri-səxa,
sərvəri-alişandan
Seyyidi-bisərü
samana inayət görünür -
"Həsən
bəy Nəbibəyova və
Mehrəli
bəyə" qəsidə)
Bəzən
eyni şeir mətnində təşəkkürlə hacət,
güley-güzarla mədh və s. xəlitə təşkil
edir. Amma hər bir halda müraciət edən tərəf
olmasına baxmayaraq (çıxılmaz durumlarda, misal
üçün, "Hacı Ağabəy oğlu Əliyə"
qitəsində yalvardığını da görürük:
At qaldı samansız, neçə gün səbr elədim Səbr
eyləməyə dəxi təvanım yoxdur.
Qurbanın olum, bunun sərəncamı üçün Səndən
qeyri bir kəsə gümanım yoxdur), şairin
özünü sındırmaq və alçaltmaq bir yana,
xahiş və ricası ilə asılı vəziyyətə
düşmədiyi, bunun mövcud adətlər çərçivəsində
bir davranış
olduğu qarşı tərəfə hiss etdirilir,
bəzən açıq şəkildə bildirilir:
Nəqd
filməclis əgər sən
həm
sərəncam etməsən
Dad əlindən
eylərəm ta kim,
həyatımdır
mənim.
Şairin kiminsə əlindən dad etməsi
aydındır ki, həmin şəxsin el içində bədnam
olması demək idi və belə bədnamçılıqla
ad çıxarmaq heç kimə sərf etməzdi. Amma Seyid
Əzim hər təhdidini hələm-hələm gerçəkləşdirməyən,
öz sözünə və şəxsiyyətinə qiymət
qoyan, daha çox qarşısındakını
"qorxudub" istədiyinə nail olan şair idi. Əlbəttə, qarşı tərəfdən
hörmətsizlik, saymazyanalıq gördüyü hallarda bir
bəyə yazdığı mədhiyyə xarakterli şeirdə
o birini aşağılamağı da var idi ("Əhməd
bəyə" qəsidəsində Uğurlu bəy
haqqında deyirdi:
Təng
olub axır Uğurlu bəyə yazdım namə
Möhrəmiz salmadı ol tasə səda, Əhməd
bəy.
Qənim
olsun görüm öz adı onun nazirinə
Mustafadə yox imiş hiç səfa, Əhməd bəy.
Şeyxəlibəylidə
tək bircə Kərim bəydi kişi
Gəlməyib,
gəlməyəcəkdir ona ta/y/, Əhməd bəy...
Var
ümidim ki, Kərim bəy görə bu əşarı
Bəndədə bilməyə bu işdə xəta,
Əhməd bəy).
Şair kimdən nə istədiyini də, kimə necə yanaşmaq lazım olduğunu da yaxşı bilir, tanımadığı, şöhrətini uzaqdan-uzağa eşitdiyi şəxslərə ağız açmır, şeir yazıb göndərmir, özünü ucuz salmır. Çoxdan tanıdığı, ünsiyyət qurduğu şəxslərə sözünü birbaşa, kəsə və zarafatyana deyir, hacətini dilə gətirmir, onların özlərinin maraqlanmasını gözləyir. Bu sırada Mahmud ağa xüsusi yer tutur. Şamaxı sakini olduğu bilinən bu mötəbər şəxslə şairin münasibəti məhrəm və səmimidir. Birbaşa özünə ünvanladığı 4 qəsidədən əlavə, Seyid Əzimin başqa şeirlərində də Mahmud ağa dövrünün savadlı, bir neçə dil bilən, səxavətli, musiqi, muğam, söz-sənət adamları ilə istiqanlı əlaqələr saxlayan şəxsiyyətlərindən biri kimi dəfələrlə xatırlanır. "Şamaxının vəziyyətinin təsviri" mürəbbesində zəlzələdən sonra doğma şəhərinin üzləşdiyi problemləri Tiflis, Peterburq və Moskvada yüksək mənsəbli çar məmurlarına çatdırmaq üçün əhali tərəfindən vəkil edilmiş 4 nəfərlik heyətdə Mahmud ağanın yer aldığını xüsusi nəzərə çatdıran şair yeri gələndə, onu haqsızlıqlardan müdafiə etməyi də özünə borc bilir. Misal üçün, Şamaxıda ağanın qonağı olmuş Humayun Şuşaya qayıtdıqdan sonra onun haqqında hədyan danışdığı üçün Seyid Əzim tərəfindən həcv edilir:
...Neyləmişdi sənə Mahmud ağa,
ey ruhi-rəvan?
Şərm edib gözləmədin həqqi-nəmək,
hörməti-nan
Gedibən Qələyə həqqində danışdın hədyan,
Filhəqiqə, nə onu, sən özüvi xar elədin.
Ağanın neməti-əlvanı gözündən gəlsin!
Süfreyi-bəzmi-Süleymanı gözündən gəlsin!
Kababı, çaxırı, büryanı gözündən gəlsin!
Meyi olsun cigərin qanı, gözündən gəlsin!
Çünki həqqində olan feyzini inkar elədin...
Şair özünə yaxın bildiyi Mahmud ağaya qəsidələrini məzəli üslubda yazıb və bu da müəyyən mənada təbiidir:
Gəlmişəm xidmətüvə gözləyirəm
Lütf ilə çeşmi-inayət səndən.
Seyyidə lazimədir vasil ola
Nəqd bir cameyi-xələt səndən.
Yaz bəratimi
bu gün eylə əta
Ta yetə
qəlbə məsərrət səndən.
Yazmış
idim sənə də əşarı
Ki edim hasili-hacət səndən. (...)
Sahiba, ərzimi
ki, guş etdin
Gör nədir indi ləyaqət səndən.
Zarafat öz yerində, amma sənətin qayda-qanun məsələsinə gəlincə, Seyid dostlarına yazdığı şeirlərdə xüsusilə ciddi hədd-hüdud gözləyir: üzgörənlik göstərmir, tərifin şitini çıxarmır, onların və özünün haqqında artıq-əskik söhbətlərin yayılmasına imkan vermir. Mahmud ağaya bir qəsidəsində ona müraciətlə deyir ki, əgər bu mədhdən təmənna güdməsəydim, onu yüz qat artıq edərdim:
Vəli eybi budur mədhdən var bir təmənnası
Təmənna olmasa istər ki,
mədhi səd həzar olsun.
Yeri gəlmişkən, şair burada həm də şair-məmduh münasibətlərinə baxışını əks etdirir. İdealda şair kimisə mədh edirsə, bunu təmənnasız etməlidir. Şairlərə yaxşılıq fikrinə düşənlər də bundan təmənna güdməməlidirlər. Əlbəttə ki, bu ideal baxış əvvəllər də gerçəkliklə toqquşmuşdu, Seyidin yaşadığı dövrdə isə çox güclü deformasiyaya məruz qalmışdı. Lakin mənzum müraciətlərindən də gördüyümüz kimi, tək Mahmud ağa yox, şairin Şamaxıda və ya ölkənin başqa yerlərində yaşayan xeyirxahları, mədh etdiyi şəxslər əksər hallarda sənətə qərəzli niyyətlərlə, yaxşı ad çıxarmaq üçün, şan-şöhrət qazanmaq üçün yox, sadəcə hörmət və xeyriyyəçilik naminə dəstək göstərən həqiqi bəylər, ağalar, hacılar idi. "Hacı Mehdiquluya" sərlövhəli məsnəvisində şair bu cəhəti xüsusi vurğulayırdı:
Qalmış idim məəttəlü heyran,
Bir kəsə gəlməyirdi hiç güman.
Etdi piri-xirəd məni hali
İndi yaz Haciyə bu əhvali.
O səni, qorxma, şadkam eylər,
Lütf ilə məğziyül-məram eylər.
Şöhrət üçün o eyləməz ehsan
Lütfü ehsanıdır onun pünhan.
Müşahidələr göstərir ki, Seyid Əzim xroniki ehtiyac içində yaşasa da, hacətdən çox minnətdarlıq mənzumələri yazmağa həvəslidir, başqa sözlə, artıq aldığı ənamlara görə mədhiyyəni daha rahat və şövqlə söyləyir. Belə şeirlərində qabarıq nəzərə çarpan poetik incəlik, "nüktədanlıq" xahiş-minnət səciyyəli mənzumələrində xeyli sönükləşir və zəifləyir. Bu psixoloji ikiləşmə bəzən şairin öz-özünü tənqid və hətta həcv etməsinə gətirib çıxarır. "Hacı Ömər bəy Şirvaniyə" qəsidəsində bu, daha aydın görünür:
Şikayət eyləyirdim dün gecə yüz ahü-zar ilə
Çəkirdim rişteyi-nəzmə ki,
çəkmişdim nələr bəydən.
Zəbani-pənd
açıb bir
yari-danadil
ki, ey Seyyid
Qiyas etmə
təmamən
bəyləri
sən bir nəfər bəydən.
Tutaq ki, bəylərin
vardır ziyanı qeyri kəslərçün
Təvəqqe əhlisən sən, şairə olmaz zərər
bəydən.
Gözündən
gəlsin ol ənamü ehsanlar, o nemətlər
Ki aldın gah buğda, gah pul, gah atü xər bəydən.
Belə bədxərclik
kim, səndə var tab eyləməz dərya
Əgər
mədən ola, canım, qutarır
simü zər bəydən.
Gərəkdir
səndən etsin əlhəzər bəylər əcəbdir
bu,
Utanmazsan
ki, bəs sən eyləyərsən əlhəzər bəydən?..
Amma bütün hallarda
Seyid Əzimin mənzumələrinin ən əlamətdar
xüsusiyyəti dilə gətirilməsi heç də asan
olmayan mətləblər üçün də həm məntiqi,
həm də bədii cəhətdən kamil, duzlu-məzəli
(və gözəl!) ifadə üsulları tapa bilməsidir.
Diqqət yetirin və cəhd edin ki, ifadənin qüsursuzluğuna
heyrətlənməyəsiniz:
Sahiba,
Mahmud ağa, lütfü mürüvvət dəmidir
Eyləyib Seyyidi-miskinə xəyanət buğda.
İndi beş aydı ki, məndən qaçıb ol
ruysiyah
Qoyub avarə məni-zari bu nikbət buğda.
Tutmuşam
indi sorağın, sizin anbardadır
Qorxuram ki, qaça ordan dəxi xəlvət buğda.
Babamız
Adəmin ol qəlbiqara düşmənidir
Eyləyib həzrəti-Həvvayə ədavət
buğda.
Qoyma
anbarda qalsın, onu ixrac eylə
Nə
bilir nanü nəmək, rəsmi-məhəbbət buğda!
Ver mənə
ta ki, dəyirmanda onu un tək əzim
Çox veribdir məni-biçarəyə xiffət
buğda.
(...)
Qərəz
oldur ki, bu il həm dəxi bildirki kimi
Edəsən Seyyidi-biçarəyə inayət
buğda.
Yaxud da:
Varmı
yadunda ki, Bakudə didüm saat alaq
Vədə verdin verəsən sən mənə digər
saat.
İmdi
üç aydu ki, dörd aya gedir, yox əsəri
Quş olub yoxsa gögə uçdi, tapub pər saat.
Gərçi mövcud idisə illəti-təxiri nədür?
Yoxsa
yadundan olub məhv o kafər saat (...)
Dedim: ey
çərx, mənim va/r/, Ağa bəg tək şahim
İstəsə
yer yüzü hər gün olu yeksər saat...
Müxtəsər,
tuli-kəlamımdan, əya kani-kərəm
Seyyidi-zarə
gərəkdür ola zivər saat.
"Ağa
bəy Soltanzadəyə"
Əslində eyni bədii struktura malik bu iki yumoristik mənzumənin
birində şair umacağını hasil edəcəyinə əmin
olduğundan, ikincisində isə şübhə etdiyindən
söz üzərində zərgər kimi işləyir. Birinci halda
halallıq almaq, ikincidə sözün gücü ilə hacətini
Ağa bəyin boynuna qoymaq üçün. Amma ədəbiyyat tarixi rakursundan nəzər yetirəndə
şeirin əhəmiyyəti onun yazılma səbəbi yox, bədii
dəyəri ilə ölçülür. "Mənzumə"
adlandırdığımız bu örnəklər isə bədii
dəyəri baxımından nə Seyid Əzimin
özünün, nə də başqa şairlərin digər
janr və şəkillərdə qələmə
aldıqları şeirlərdən geri qalmır. Əksinə, əlavə informasiya yükü
daşıdığı üçün qiyməti daha da
artır. Bir sıra hallarda Osmanlı
şeirinə xas tarixnamələrdə olduğu kimi, şair
mədhiyyədən birbaşa yox, tamam başqa məqsədlə
yazdığı mənzumənin, yada düşmüşkən,
yeri gəlmişkən, ehtiyac duyulan tərkib hissəsi kimi
istifadə edir. S.Ə.Şirvaninin müxtəlif mənzumələrində
Rusiya imperatoruna münasibətini göstərən şeir
parçaları buna misal göstərilə bilər. Qeyd etmək lazımdır ki, böyük şairin
rus çarına ithafları bu qəbildən olan nadir
nümunələrdir və son vaxtlar daha çox diqqət
çəkməkdə, qəribə, hətta anormal bir hal
kimi qiymətləndirilməkdədir. Həqiqətən,
ədəbiyyatımızda Rusiya çarının şəninə
Seyid Əzim kimi açıq mətnlə və birbaşa təriflər
yazan, onun, habelə Romanovlar sülaləsinin digər üzvləri
üçün dualar edən ikinci bir şairlə
rastlaşmırıq (hərçənd 1850-ci illərin əvvəllərində
canişin Mixail Vorontsovun tapşırığı ilə
Rusiya vəliəhdi, çar I Nikolayın oğlu II
Aleksandrın Qafqaza gəlişi şərəfinə
M.F.Axundovun farsca qəsidə yazdığı bilinir. Burada Axundovun çar hökumətinə münasibətini
əks etdirən "Kapitan İqranoviç haqqında" mədhiyyəsini
də yada salmaq yerinə düşər). Maraqlıdır ki, biz görmək istəməsək
də, Seyid Əzim ithaflarında çara minnətdarlığının
səbəblərini gizlətmir. Bu, ilk
növbədə Şamaxı zəlzələsindən
sonrakı dövrdə hökumət tərəfindən zərərçəkmişlərə
yardım göstərilməsidir.
"Şamaxının vəziyyətinin təsviri" mənzuməsində
oxuyuruq:
Qəhtdə,
zəlzələdə üsrətimiz gördü əyan
İmperaturi-müəzzəm bizə qıldı ehsan.
Nəqd
pul, möhləti-tövci, həm əta eylədi nan,
Filhəqiqət ki, bu dövlətdə səxavət
görünür.
Həqq
edə Sani Aleksandra daim rəhmət
Eyləsin mənzili-məvasını baği-cənnət.
Verməsin
salis Aleksandra hərgiz afət
Ki, bu
övladdə asari-ədalət görünür...
"Rəbiül-ətfal"
dərsliyinin "Nazimin ifadəsi" adlı
başlanğıc hissəsində də eynimotivli şeir
parçası yer almışdır. "A.S. Puşkin
haqqında" qəsidəsində isə şair (çar və
ailə üzvləri istisna edilməklə, Puşkin Seyid
Əzimin qiymət verdiyi milliyyətcə rus olan yeganə
şəxsdir) sanki çara və hakim xanədana həmd-səna
etmək üçün yaranmış fürsətdən
sui-istifadə edir:
Xudaya,
baqi olsun dövləti-sultan Aleksandr
Ki, əhli-elmə
etdi ehtiram ol şahi-bihəmta...
Həmişə
qıl dua, Seyyid, bu şahi-qədrdan üçün
Ki oldur əhli-Qafqazə vəliyyi-neməti-kübra.
İlahi,
qıl özün, qardaşların, həm oğlunu daim
Bəlalərdən səlamət, cümleyi-düşmənlərin
rüsva.
Adətən, mədhlərini əsaslandırmadan
sözə başlamayan Seyid Əzimin Puşkindən
danışdığı yerdə qəfildən
çarın tərifinə keçməsi, əlbəttə,
qəribə görünür. Lakin XVIII-XIX əsrlərdə
Osmanlı və İranla permanent müharibələr aparan
Romanovlar xanədanının müsəlmanlara, o cümlədən,
Azərbaycan türklərinə münasibəti nəzərə
alınanda şairin məqsədi aydınlaşır. Məsələ burasındadır ki, tez-tez baş
verən müharibələr zamanı çarizmin Osmanlı
və İranla həmsərhəd bölgələrdəki
siyasəti yerli əhaliyə ziyan verəcək dərəcədə
aqressivləşir, münasibətləri nisbətən
yumşaltmaq vəzifəsi isə təbii ki, vətənpərvər
ziyalıların üzərinə düşürdü.
Seyid Əzimin çara və xanədan mənsublarına
bəzən yerli, bəzən yersiz mədhlər söyləməsi
də məhz bununla bağlı idi. Nəsrlə
başlayıb, məsnəvi ilə davam edən "Həsən
bəy Məlikova" müraciətində şair
"Əkinçi" qəzetinin bir həftə nəşr
olunmamasından qorxuya düşdüyünü dilə gətirir
və Zərdabiyə xitabən yazırdı:
Qəzetin
olmadı bu həftə əyan
Yüz yerə getdi zənnü fikrü güman.
Belə
fikr eylədik olub məsdud
Zaye oldu o gövhəri-məqsud.
Çünki
hər işdə macəra görünür
Hər sözü söyləmək xəta
görünür.
Çün
bu günlərdə nəqli-qisseyi-cəng
Bizlərə ərsəni edibdir təng.
Tabeyik gərçi
biz şəhi-Rusə
Bir xələl dəyməyibdi namusə.
Gərçi
ixlasımız firavandır
Heyf kim, adımız müsəlmandır.
Xələflərindən,
xüsusilə böyük Sabirdən fərqli olaraq (Sabir,
ümumiyyətlə, Azərbaycanın Rusiyaya ilhaq edilməsi
faktını heç bir şeirində dilinə gətirmir,
sanki unutmaq və unutdurmaq istəyirdi) Seyid Əzim
reallığı görür və göstərir:
"şəhi-Rusə" tabeçilik məsələsini
etiraf edir, bunun namusa xələl gətirmədiyini
vurğulayır, müsəlmanların hökumətə xəyanət
etmədiklərini söyləyir və... adımızın
müsəlman olmasından heyifsilənir - təəssüflə
bildirir ki, hökuməti müsəlmanlar barədə
böhtanlara asanlıqla inandırmaq mümkündür. Seyid Əzim müharibə dövrünün təhlükələrini
yaxşı başa düşdüyü üçün
"Əkinçi"yə görə (əslində milli-mədəni
dəyərlərimizə görə) haqlı narahatlıq
keçirir. Bu məqam
eyni zamanda onu da düşünməyə əsas verir ki,
Seyid Əzimin çarı mədh etməkdən təmənna
və məqsədi öz millətinin taleyi üçün
dərin məsuliyyət daşıyan bir şairin Azərbaycan
cəmiyyətində rus iqtidarına və hakim xanədana
loyal münasibət bəslənildiyini nəzərə
çarpdırmaqdan, müsəlmanların gözdən
salınmasına imkanı çatdığı qədər
mane olmağa çalışmaqdan başqa heç nə ola
bilməzdi.
Birinci hissənin sonu
Nizaməddin Mustafa
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 14 iyul.- S.30-31.