Məni öpüb-qucaqlayıb dedi ki,
"qorxma, get. Bu tamaşadır, həyat
deyil"
"Dördüncü divar"
layihəsinin qonağı Hamlet Xanızadənin qızı
Aygün Xanızadədir.
Böyük aktyor Hamlet
Xanızadəni ilk dəfə "Topal Teymur" televiziya
tamaşasında görmüşdüm. Uşaq ağlımla mənə elə gəlmişdi
ki, çapıqlı siması, axsaq yerişi, amansız
baxışları ilə o, elə tarixdə var olmuş
Teymurləngin özüdür. Sonralar bir-birindən fərqli
rollarda onun qeyri-adi səsi, monoloqlar arasındakı amansız
qəhqəhələri bu aktyora olan sevgimi bir az
da gücləndirib, ona olan ehtiramımı artırdı. Həmin sevgini daha da dərinləşdirmək və
aktyoru xatırlamaqdan ötrü bugünkü
"Dördüncü divar" layihəsinin qonağı
aktyorun böyük qızı Aygün Xanızadədir.
- Aygün xanım, vaxtilə
atanızın işlədiyi teatrda indi özünüzün
işləməsi, gəlib-getməsi necə hissdir?
- Biz həmişə
uşaqlıqdan bura gəlmişik. İndi burdakı iş
yoldaşlarımla hərdən söhbətləşəndə
deyirəm ki, teatrın qoxusu mənim üçün
tanışdır. Çünki
uşaqlıqdan atam bizi həmişə bura gətirirdi.
Əlbəttə ki, atama doğma olan teatrda indi
özümün işləməyim fəxrvericidir. Teatrda mən
sanki özümü tapmışam.
- Atanız uzun illər işlədiyi
teatrdan sonralar uzaqlaşır. Sizcə, buna səbəb
nə idi?
- Teatrla əlaqələrini
kəsəndən sonra o, daha çox kinolara çəkilməyə
başladı. Əlbəttə ki, teatrdan getməsinin
səbəbləri var idi.
Ancaq o, ümumiyyətlə, evdən kənarda
baş verənlər haqqında, problemləri barədə
danışmağı sevməzdi. Bizim
qonşularımızın çoxu sənət adamları
idi. Bürcəli Əsgərovun ailəsi
ilə çox yaxın olmuşuq. O, da evdə söz
danışan adam deyildi. Amma
arada qulağımıza çatırdı ki, atamı teatrda
incidiblər. İndi özüm burda
işləyəndən sonra daha çox buna əmin oldum ki,
onu həm incidiblər, həm irəli getməsinə imkan
verməyiblər. Elə rollar olub ki,
onları atam ifa etməli olduğu halda, onu başqa aktyorlara
veriblər. Düzdür, atam işdən çıxma
səbəbini maaşının az
olması ilə əlaqələndirirdi. Lakin mən
buna inanmıram. Çünki o, sənətini sevən insan idi.
Bu sevgidə maddiyyat rol oynaya bilməzdi. Sadəcə olaraq incimişdi.
- Təxminən üç-dörd
il əvvəl siz atanızın fotosunun
teatrdan asılmaması barədə də
narahatlığınızı dilə gətirmişdiniz...
- Mənim
anamın bir sözü vardı. O, həmişə deyirdi ki,
"elə insanlar var ki, onlar ölünü belə
qısqanırlar". Özümün də
ağlım kəsəndən sonra görürdüm ki,
Hamlet Xanızadənin adı gələn yerə istəyirlər
ki, başqa bir ad yazsınlar.
Bir dəfə də teatra gələndə
atamın şəklinin foyedəki divarda
olmadığını gördüm. Amma
təmirdən əvvəl var idi. O vaxtı burada işləyən
baş rejissora yaxınlaşıb
narazılığımı bildirdim. O, isə mənə
dedi ki, "təmir vaxtı şəkli çıxarıb
bir kənara atıblar". Onda dedim ki, "necə yəni
atıblar? Siz bu sözü necə belə
rahatlıqla deyirsiniz?"
Doğrudan da bu laqeydlik bizə pis təsir etmişdi. Axı atam
teatrda uzun illər böyük sənətkarlarla işləyib,
canını qoymuşdu.
Həmin adam mənə şəkli
asdıracağı barədə söz verdi. Sonralar
atamın və digər sənətkarlarımızın
şəkilləri divara vuruldu. Hansılar
ki, onların şəkilləri də foyedə yox idi.
- İki bacı olmusunuz. Atanızın nə vaxtsa oğul xiffəti çəkdiyini
hiss etmişdiniz?
- Xeyr. Həmişə deyirdi ki, "mənim iki
qızım min oğula dəyər." Həm də
bizi elə oğlansayağı, kişi
kimi böyütmüşdü. İndinin
özündə bacım da, mən də istənilən
işi görə bilərik. Çətinlikdən
qorxan deyilik. Düzdür, bu dövrün uşaqları ilə
müqayisədə biz - sovet dövrünün
uşaqları çəkingən olmuşuq. İndi
yaşa dolduqca bir az bu xasiyyətimizi yerə
qoyuruq. Amma atam bizi cəsarətli
böyütmüşdü.
- Atanızı bir aktyor kimi necə
xarakterizə edərdiniz?
- Mən
atamı heç vaxt komik obrazda təsəvvür etməmişəm.
Məncə, o, komik rolu ifa edə bilməzdi.
Bir balaca fraqment "Yaramaz" filmində olub.
Amma həmin obrazda da ciddiliyi hiss olunur. Hərdən
teatrda qoyulan tamaşalara baxıram. Onların
bir çoxunda atamı görürəm. Fikirləşirəm
ki, bu rolu atam tamam başqa cür ifa edərdi. Ümumiyyətlə, atam sağ qalsaydı, çox
böyük rollar yaradardı.
- Ən çox hansı
obraz sizə atanızı xatırladır?
- "Şah Qacar" tamaşasındakı Şah Qacar
obrazını ona çox yararşdırıram. Düzdür,
rəhmətlik Fuad Poladov da o rolu qəşəng ifa edirdi.
Amma mənə elə gəlir ki, Fuad müəllim
də həmin rol üçün atamdan çox şeylər
götürüb. Çünki o, atamdan
nisbətən cavan olsa da, atamla çox ünsiyyətdə
olub.
Premyeraya Fuad müəllim bizi də dəvət
etmişdi. İlk dəfə həmin tamaşaya baxanda, tüklərim
biz-biz oldu. Sanki səhnədə atamı
görürdüm.
- Bəs özünün ən
çox bəyəndiyi rolu hansı olmuşdu?
- "İblis" tamaşasındakı İblis
obrazı onun üçün unudulmaz idi. O, ümumiyyətlə,
Hüseyn Cavidin əsərləri ilə çox
maraqlanırdı. Onun qəhrəmanlarını
canlandırmaq istəyirdi. İblis onun
teatrdakı son rolu olmuşdu. Doğrudan da
həmin rolu gözəl ifa etmişdi. Dublyoru
isə Həsənağa Turabov idi.
Ümumiyyətlə, Turabov da, atam da, hər ikisi
güclü aktyor olublar. Onların arasında həmişə rəqabət,
rol üzərində mübarizə olub. Düzdür,
mən inanmıram ki, atam Turabova məxsus hansısa obraza yiyələnsin.
Amma bildiyim qədər Turabov atama qarşı
belə rəqabət ovqatında olub. Təbii
ki, mən sənət müstəvisində rəqabətdən
bəhs edirəm.
- Bəhs etdiyiniz rəqabət, sizcə,
hansı rollar üzərində olub?
- Elə
İblis rolu barədə eşitmişəm. Ümumiyyətlə,
elə nə olubsa, "İblis" tamaşasından sonra
olub. Həmin tamaşadan sonra atam teatrdan
getdi.
Teatrda Mehdi Məmmədovun yubileyi keçirilirdi. Foyedə də
onun yaradıcılığı ilə bağlı şəkillər
düzülmüşdü. İblis
tamaşasından olan şəkillərdə İblis rolunda
ancaq Turabovun şəkli verilmişdi. Mən
bundan gec xəbər tutdum. Tez bilsəydim,
atamın şəklinin qoyulmasını tələb edərdim.
Çünki bayaq dediyim kimi, axı həmin
rolu həmişə atam ifa edib. Necə ola bilər ki,
onu həmin tamaşa ilə bağlı yada salmasınlar?..
- Aygün xanım, böyüməyə,
özünüzü dərk etməyə təzəcə
başladığınız dönəmdə birdən-birə
həm böyük bir sənətkarı, həm də,
sözün əsl mənasında, qayğıkeş
atanı, ailə başçısını itirdiniz. Üç qadın günün birində gözlənilmədən
Hamlet Xanızadəsiz qalır. Necə
xatırlayırsınız həmin dövrü?
- Atam rəhmətə
gedən günü evimizdə təmir gedirdi. Üçotaqlı
evimizin təmiri üçün də atamın çox
böyük planları vardı. 20 Yanvar
hadisəsi olan günü atam qonşularımızla birgə
yığışıb şəhərə getdilər.
Səhəri gün rəngi boğulmuş,
qapqara vəziyyətdə hardasa saat on birdə qayıdıb
gəldi. İnsanların ölümü,
küçələrdəki meyitlər, şəhərdə
baş verən qırğın onu dəhşətli dərəcədə
sarsıtmışdı. Hər gün
Şəhidlər Xiyabanına gedirdi, meyitxanaları gəzib
kimisə axtarırdı, kimlərəsə kömək etməyə
çalışırdı. Evə də
gələndə nə çörək yeyərdi, nə
söhbət edərdi. Hətta televizoru
yandırmağımıza da icazə vermirdi. Onsuz da
siqaret çəkən adam idi. Həmin hadisələr vaxtı da siqareti siqaretə
calayırdı.
Fevral
ayının birində də elə qəfildən bizi də
özü ilə götürüb Şağan
kəndinə getdi. Bütün qohum-əqrəbayla
görüşdü, söhbət elədi, hətta şəhərdəki
qırğından danışıb
ağladığını da xatırlayıram. Növbəti gün, yəni ayın ikisində yenə
Şəhidlər Xiyabanına getdi. Kimisə
dəfn etdikləri zaman başından ağrı tutur. Yanında aktyor dostları və rejissor Hafiz Fətullayev
olmuşdu. Onlar atamın vəziyyətinin
pisləşdiyini görüb evə gətirirlər. Evə gələndə artıq o, halsız və
huşsuz idi. Bürcəli müəllimin
oğlu da kardioloq idi. Onu çağırdıq.
O, atama baxandan sonra kədərli halda evlərinə gedib
atamın vəziyyətinin pis olduğunu deyir. Sən
demə, o, artıq bilirmiş ki, atamın beyninə qan
sızıb. Sonra "Təcili
yardım"la atamı xəstəxanaya apardıq. Orda dərhal reanimasiyaya götürdülər, bizi
isə evə göndərdilər. Səhərə
yaxın anam hazırlaşıb evdən çıxanda əmimin
həyat yoldaşı gəlib xəbər verdi
ki, atam artıq keçinib.
Mən indi-indi başa düşürəm ki, atamın
itkisi anam üçün nə qədər ağır zərbə
olub. Düzdür, ata qohumlarımızdan, onların bizə
qarşı olan soyuq münasibətlərindən fərqli
olaraq, ana baba və nənəm bizə atamın
sağlığında da, elə sonralar da köməklik
ediblər. Onların, belə deyək də,
bir əli elə həmişə bizim üstümüzdə
olub. Amma yenə də cavan qadın, iki
qız xeylağı ilə qəfildən təkbaşına
qalmışdı. Onun yoxluğu bizim
üçün çox çətin oldu. Düzdür, hər şey pis-yaxşı yerbəyer
oldu. Bircə o, bizim həyatımızda
olmadı.
- Ən çox hansı məqamlarda
onu axtarmısınız?
- (xeyli müddət susur) Çox axtarmışam. Demək olar ki, həmişə...
O, mənim yuxularıma tez-tez girir. Evdə kimin yuxusuna girsə,
mütləq xeyirliyə bir iş olur. Yuxularımda
da həmişə gülür, nəvaziş göstərir.
Nə vaxt çətinlikdə,
sıxıntıda olmuşamsa, mütləq yuxuma girib. Ondan sonra da həmin çətinliyim aradan
qalxıb. Atamın yeri rəhmətə
gedəndən sonra da, elə indi də çox
görünür.
- "Qətl
günü" filmi son çəkildiyi film olub. Filmdəki Sədi Əfəndi obrazı, elə bil, bir
az da onun öz taleyi ilə səsləşdi...
- Filmdəki
rolu çox ağır idi. Filmdən də əvvəl
Fuad Poladov və Nəsir Sadıqzadə ilə birlikdə yol
qəzasına düşmüşdülər. Onda çox ağır əməliyyat keçirdi.
Həkimlər ona danışmağı və
ağır işi qadağan etmişdilər. Amma atam buna əməl
etmirdi.
Ondan sonra Gülbəniz xanım onu "Qətl
günü" filminə dəvət etdi. O filmdə də
üç rol ifa edirdi. Ümumiyyətlə,
son vaxtlar fikirli, qaraqabaq olmuşdu. Bəzən
söz deyirdik, eşitmirdi, bizə yaxşı vaxt ayıra
bilmirdi. Çəkilişlər də onu
xeyli yormuşdu.
- Evdə hansısa rolunu məşq
edirdi?
- İblisi premyeradan əvvəl məşq edərkən
görmüşəm. Hətta bir dəfə "İblis"
tamaşasından sonra evə gələndə tamaşada
geyindiyi qırmızı plaşı, bir də ona yazılan
məktubları da özü ilə evə gətirmişdi.
Qırmızı plaşı bacım Xumarla
geyindiyimizi xatırlayıram. Bizə
teatrdan gələn material kimi maraqlı gəlmişdi.
- Özü iştirak edən
tamaşalara sizi aparırdı?
- "Dəli yığıncağı",
"İblis" tamaşına gətirmişdi. "Dəli
yığıncağı" tamaşasında bir hissə
var ki, o, səhnədə yıxılır. Həmin məqamda mən "ata, ata" deyib
ağlamağa başladım. Yadıma gəlir
ki, məni tez zaldan bayıra çıxarmışdılar.
Foyedə də ağladım ki, məni
aparın atamı görüm. Fasilə
vaxtı atamın otağına apardılar. Onda məni
öpüb-qucaqlayıb dedi ki, "get, get,
qorxma. Bu tamaşadı, həyat deyil. Rol ifa edirəm".
- Tamaşalarda istifadə etdiyi əşyalardan
qalıb?
- Elə
həmin tamaşada Molla Abbas obrazı üçün istifadə
etdiyi eynəyi qalmışdı. Başqa əşyaları
ilə birlikdə Şağan kəndindəki
muzeyə bağışladım. Ümumiyyətlə,
şəkillərindən başqa evdə heç nəyi
qalmayıb.
- Bildiyimə görə, evinizdə
uzun müddət telefon olmayıb. O da heç kimə bu barədə
xahişə getməyib.
- Çünki
bir dəfə bu işlə məşğul olan bir nəfərdən
bu barədə xahiş etmişdi, sözü yerə
düşmüşdü. Ondan sonra bir də
heç vaxt, heç kimə ağız açmadı.
Qonşumuzda telefon vardı. Onu
tanıyanların hamısı qonşumuzun nömrəsini
bilirdi, kimsə onu axtaranda da gedib qonşudan
danışardı. O, rəhmətə gedəndən
sonra Fuad Poladovun köməkliyilə bizim evə telefon xətti
çəkildi.
- "Qətl
günü" filmini izləyə bilmədən
dünyasını dəyişmişdi. Hətta filmi səsləndirmək belə
qismət olmamışdı. Onun obrazını səsləndirmək
Fuad Poladova tapşırılanda xeyli tərəddüd edib...
- Fuad
müəllim demişdi ki, mən səsimi Hamletin səsinə
oxşada bilmərəm. Oxşatsam belə, Hamletə baxa-baxa
bunu etmək mənim üçün çox çətin
olar... Amma
oxşada bilmişdi. Ümumiyyətlə,
mənə elə gəlir ki, Fuad müəllim atamdan çox
təsirlənmişdi.
- Atanızın qəbri üzərinə
mütəmadi olaraq bir qadın tərəfindən
qırmızı güllər qoyulurdu. Həmin
qadının kimliyini bilə bildiniz?
- Yox,
heç nə öyrənə bilmədik. Son
üç-dörd ildə o qadının gəlişləri
azalıb. Daha gəlmir. Amma əvvəllər nə vaxt gedirdiksə, təzə
güllər görürdük. Kənd
adamlarının dediyinə görə, hündürboylu bir
qadın avtomobillə gəlib gülləri düzüb, bir
müddət orda ağlayıb gedirmiş.
- Ananızın buna münasibəti
necə olmuşdu?
- Anam həmişə
deyirdi ki, mən ailə quranda bilirdim ki, aktyorla ailə qururam.
Atam həm də çox ailəcanlı idi.
Onu bəlkə də anamın
qısqanclıqlarından ailəcanlı olmağı xilas
edirdi (gülür). Amma atamın ətrafında
ona rəğbət bəsləyən qadınlar həmişə
olub. Yadıma gəlir ki, atam rəhmətə
gedəndə rejissor Gülbəniz Əzimzadə ən
yaxın qohumlarından belə yanıqlı-yanıqlı
ağlayırdı. Sonra Zərnigar
Atakişiyevanın qara şlyapa, üzünə
atdığı qara örtüyün altından atamın
hüzründə çox ağladığını
xatırlayıram. Əminə
Yusifqızı, Flora Kərimova atamın çox yaxın
dostları idilər.
- Bayaq dediniz, ata qohumlarımızla
atamız rəhmətə gedəndən sonra əlaqələrimiz
itdi. Bu nə ilə bağlı oldu?
- Vallah,
bunun səbəbi mənim üçün də məlum
deyil. Atam sağ olana qədər onun bütün qohumları
ilə get-gəlimiz olub. Atam özü də dəhşətli
dərəcədə qohumcanlı idi. Həmişə
də bir əli elə qardaşının,
bacısının və digər qohumlarının
üstündə olub. Onlar üçün
canını da verən adam idi. Sadəcə olaraq onun qırxı məclisindən
sonra hamı ayağını bizdən çəkdi. Biz onda uşaq idik. Anamız da təkbaşına
qalmışdı. Onlar bizə heç
bir maddi və mənəvi köməklik etmədilər.
Hərdən fikirləşirəm ki, elə
sağ olsun dostlar, qonşular. Bəzən deyirlər ki,
insana ən yaxın adam onun qohumudur. Məncə,
yaxşı dost da, qonşu da adama qohum qədər yaxın ola bilir. Adam yaşa dolduqca
başa düşür ki, elə ətrafında kimlər ki,
yaxşıdır, onlarla da həyata davam etmək
lazımdır. Başqa kimlərisə
axtarmağa ehtiyac yoxdur.
- Aygün xanım, tam məsuliyyətlə
demək olar ki, böyük bir sənətkarın
qızısınız. Hamlet Xanızadədən
Aygün Xanızadə kimi sizə nə qaldı?
- Təbii
ki, onun soyadı həmişə bizim üzərimizdədir.
Ailə quranda da yoldaşıma dedim ki, "atamın oğlu
yoxdur, ona görə də icazə ver, onun soyadını mən
yaşadım".
Bacım da, mən də bu yaşa
çatmışıq, atamın soyadı bizim
üçün həmişə açar rolunu oynayıb. Harda onun qızı
olduğumuzu biliblərsə, bizi çox böyük hörmətlə
qarşılayıb, yola salıblar.
Sosial
şəbəkədə onun adına
açdığım səhifədə o qədər məktublar
gəlir ki. Hərdən onlardan anama, bacıma
oxuyuram, söhbət edirik, atamı yada salıb
ağlayırıq, sonra da sakitləşib hərəmiz bir tərəfə
çəkilirik.
Mən həmişə bir şeyə əmin olmuşam
ki, atam onu tanıyanların, dostlarının yaddaşında
qüvvətli aktyor və yaxşı insan kimi qaldı. Biz sağ
olduqca da o, həmişə bizim xatirələrimizdə
gözəl ata kimi yaşayacaq.
Söhbətləşdi:
Samirə Əşrəf
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 14
iyul.- S.12-13.