"Abdulla Şaiqin nəsr
yaradıcılığı"
Baba Babayevin eyniadlı
monoqrafiyası haqqında
"Abdulla
Şaiqin nəsr yaradıcılığı" adlı tədqiqat əsərində fil.e.d.Baba Babayev ədibin nəsr tarixində rolunu belə səciyyələndirir: "A.Şaiqin epik yaradıcılığının nümunəsində Azərbaycan nəsrinin XX əsrin əvvəllərindən tutmuş 60-cı illərə qədər keçdiyi inkişaf yolunu izləmək mümkündür. Yalnız ona görə yox ki, o bu illərdə
uzun və səmərəli yaradıcılıq yolu
keçmişdir. Daha çox ona görə ki, A.Şaiqin
hər bir nəsr əsəri janrından və həcmindən
asılı olmayaraq, bədii yaradıcılıq
axtarışlarının səciyyəvi meyillərini, istiqamətlərini
bu və ya digər dərəcədə özündə əks
etdirir".
Məlumdur ki,
EA-nın müxbir üzvləri Ə.Mirəhmədov,
A.Zamanov, fil.e.d. Y.İsmayılov, fil.e.d.
Ə.Məmmədov A.Şaiqin həyat və
yaradıcılığını; akademik M.Cəfər,
fil.e.d. V.Osmanlı, prof. K.Əliyev ədibin
yaradıcılığındakı romantizmin nəzəri-estetik
əsaslarını; fil.e.d.B.Babayev, fil.f.d.S.Həyatova,
fil.f.d.T.Xəlilova, p.f.d.M.Mürşüdlü,
fil.f.d.A.Hacıyeva A.Şaiqin çoxcəhətli
yaradıcılığının müxtəlif tərəflərini
tədqiqat müstəvisinə gətirmişlər.
Fil.e.d.Baba Babayevin yazdığı "Abdulla Şaiqin nəsr
yaradııcılığı" monoqrafiyası ədibin bütün
nəsrinin poetikasını təfərrüatlı şəkildə
şərh edən ilk və hələlik son tədqiqat əsəridir.
İlk dəfə 1999-cu ildə nəşr
olunan əsər 2018-ci ildə müəyyən əlavələrlə,
daha əhatəli şəkildə nəşr olunmuşdur.
Monoqrafiyada A.Şaiqin nəsr əsərlərinin
müxtəlif nəşrləri arasındakı fərqlər
üzə çıxarılmış, əsərlərin
metodu, janrı barədə məsələlərə
aydınlıq gətirilmişdir.
"Məktub
yetişmədi", "Köç", "İblisin
hüzurunda" hekayələri, "İki müztərib,
yaxud əzab və vicdan", "Araz", "Əsrimizin qəhrəmanları"
romanları ilə A.Şaiq epik növün klassik nümunələrini
yaratmış, Azərbaycan bədii nəsrini mövzu, janr,
problematika baxımından zənginləşdirmişdir."Abdulla
Şaiqin nəsr yaradıcılığı" adlı tədqiqat
əsərində fil.e.d.Baba Babayev ədibin nəsr tarixində
rolunu belə səciyyələndirir: "A.Şaiqin epik
yaradıcılığının nümunəsində Azərbaycan
nəsrinin XX əsrin əvvəllərindən tutmuş
60-cı illərə qədər keçdiyi inkişaf yolunu
izləmək mümkündür. Yalnız ona
görə yox ki, o bu illərdə uzun və səmərəli
yaradıcılıq yolu keçmişdir. Daha çox ona görə ki, A.Şaiqin hər bir nəsr
əsəri janrından və həcmindən asılı
olmayaraq, bədii yaradıcılıq
axtarışlarının səciyyəvi meyillərini,
istiqamətlərini bu və ya digər dərəcədə
özündə əks etdirir".
Fil.f.d.B.Babayev
A.Şaiqin nəsr yaradıcılığının
özünəməxsus cəhətlərini belə xarakterizə
edir:"A.Şaiqin bədii nəsrinin özünəməxsus
cəhətləri romantik üslubu, sakit, həlim təhkiyəsi,
cazibəli süjet və kompozisiyası,
yığcamlığı, məlum prototiplərə əsaslanan
canlı obrazlar aləmi, tip və xarakterləri, xalq ədəbiyyatına,
adət-ənənələrə bağlılığı
ilə səciyyələnir".
Müəllif, yeri gəldikcə, Şaiqin epik əsərləri
ilə yanaşı, digər janrlarda yazdığı əsərlərinə
də müraciət edir, onlar arasında paralellər
aparır. Fil.e.d.B.Babayev A.Şaiq
yaradıcılığında bədii yaradıcılıq
metodlarının işlənməsi baxımından
romantizmin prioritet təşkil etdiyini, hətta realist əsərlərində
belə romantik ruhun hakim olduğunu yazır. A.Şaiqin nəsr əsərlərinin romantizmin nəzəri
prinsipləri baxımından təhlil olunması əsərin
dəyərini daha da artırır. Məlumdur
ki, uzun illər A.Şaiq irsinə ideoloji aspektdən
yanaşılmış, onun romantik
yaradıcılığı realizmin meyarları
baxımından təhlil edilmişdir. Romantizm
ədibin yaradıcılığında ötəri meyil və
mənfi cəhət kimi qiymətləndirilmiş, onun romantik
əsərləri zorla realizm qəliblərinə
sığışdırılmışdır.
B.Babayev araşdırmasına A.Şaiqin ilk nəsr əsərinin
axtarışlarından başlayır, bu məsələyə
şaiqşünasların fərqli yanaşmalarını təqdim
edir. Polemikaya özü də qoşulan alim A.Zamanov,
Ə.Mirəhmədov, Y.İsmayılov kimi ədəbiyyatşünas
alimlərin qənəti ilə, yəni ədibin ilk nəsr əsərinin
"İki müztərib, yaxud əzab və vicdan"
romanı olması fikri ilə razılaşır.
Baba
müəllim tədqiqatçıların A.Şaiqin
yaradıcılığını əsasən sosial aspektdən
təhlil etməsini
problemə yanaşmanın
yanlışlığı kimi dəyərləndirir. Müəllifin qənaəti ilə tamamilə
razılaşaraq qeyd etmək istərdik ki, bədii əsərin,
xüsusilə də romantik əsərin təhlili onun
poetikasına nüfuz etmək, əsəri bədii-struktur, sənətkarlıq
məsələləri baxımından şərh etmək
istiqamətində olmalı, əsərin və onun müəllifinin
ideologiyaya xidmət edib-etməməsi baxımından qiymətləndirilməməlidir.
Təəssüf ki, müasir dövr istisna
olunmaqla, ədəbiyyatşünaslıqdan hər zaman ideologiya
vasitəsi kimi istifadə olunmuşdur. Söhbət
Şaiqin "Məktub yetişmədi" kimi klassik sənət
nümunəsindən gedirsə, burada, təbii ki,
bütün ideoloji maraqlar kənara qoyulmalı, əsərin
ortaya qoyduğu əsas ideya - insan və onun xoşbəxtliyi
problemi, onun sənətkar tərəfindən necə işlənməsi
müəyyənləşdirilməlidir. Digər
romantik əsərlərdə olduğu kimi, "Məktub
yetişmədi" hekayəsinin əsasında insan
konsepsiyası dayanır, burada əks olunan bütün
başqa təfərrüatlar - dövr, mühit, obrazlar əsərin
əsas qayəsinin fövqündə dayanan, ona
yardımçı olan detallardır. Əsas
məsələ Qurbanın kimliyi, nə işlə məşğul
olması, harada yaşaması yox, onun mənəvi
dünyası, nakam arzuları, puça
çıxmış xəyallarıdır.
Məlumdur ki, A.Şaiqin nəsr əsərləri,
xüsusilə hekayələri avtobioqrafik səciyyə
daşıyır. Onların bir çoxu yüksək
müşahidə qabiliyyəti olan yazıçının hələ
uşaqlığından qarşılaşdığı,
başına gələn real həyat faktlarını ehtiva
edir. Fil.e.d.B.Babayev Şaiqin epik əsərlərinin bu cəhəti
barədə danışmış və məsələyə
belə şərh vermişdir:"Tədqiqatçılar
(M.İbrahimov, Y.İsmayılov, Ə.Mirəhmədov və
başqaları) A.Şaiqin bədii əsərlərinin bir
çoxunun əsasında tarixi faktlar
dayandığını onun "Xatirələrim"
kitabının təhlil və tədqiqinə əsasən
dönə-dönə qeyd etmişlər. Gerçəklik
dünyası A.Şaiqin romantik xəyalına qol-qanad
vermiş, onu həyatın sərt və acı həqiqətləri
ilə ziddiyyət təşkil edən və ya ona
qarşı dayanan bədii dünya yaratmağa
ruhlandırmışdır".
Rus və
Avropa ədəbiyyatşünaslığından
sıx-sıx barınan Baba müəllim Q.A.Qukovskinin
"Puşkin və rus romantikləri" monoqrafiyasına
istinadən, romantizmin "psixoloji romantizm" və "vətəndaşlıq
romantizmi" kimi iki tipini fərqləndirir. A.Şaiq
romantizmini bu qəlibə uyğunlaşdıran alim "Məktub
yetişmədi" hekayəsini psixoloji romantizmin,
"Köç" hekayəsini vətəndaşlıq
romantizminin nümunəsi hesab edir.
B.Babayev "Köç" hekayəsinin janrı məsələsinə
aydınlıq gətirir. O, əsəri povest hesab edən
Y.İsmayılov, Ə.Məmmədovdan fərqli olaraq,
"Köç"ü hekayə adlandırır və bu qənaətini
"Povest janrını (eləcə də digər
janrları) həcm yox, həyatı əhatə dairəsi,
zaman miqyası müəyyənləşdirir" - fikri ilə
əsaslandırır. "Köç" hekayəsini
"A.Şaiqin vətən torpağına
yaratdığı abidə" adlandıran müəllifə
görə "vətəndaşlıq təkcə gurultulu
sözlərlə vətəni tərənnüm etmək
deyil, ilk növbədə onu sevmək, qiymətləndirmək
və ona sözün möcüzəsi və qüdrəti
hesabına əbədi heykəl yaratmaqdır"
Məlumdur ki, təbiət romantiklər
üçün təkçə gözəllik mənbəyi
olmaqla qalmır, o, həm də munislik, saflıq simvoludur. Təbiətdən
uzaq düşən insan öz saflığından, mənəviyyatından
uzaq düşmüş kimidir. Təbiət,
romantiklərə görə, həm də harmoniyadır.
Orada yaşamaq uğrunda mübarizə gedir,
güclülər gücsüzləri məhv edir, orada da
azadlıq sevinci, ölüm qorxusu var. Baba müəllim
A.Şaiqin epik əsərlərində təbiət məfhumunun
rolundan danışır. Alim o fikrində
tamamilə haqlıdır ki, "A.Şaiqin nəsr
yaradıcılığındakı romantizm təbiətə
münasibətdə daha qabarıq şəkildə üzə
çıxır. Yazıçı burada
da təbiətlə cəmiyyət, təbiətlə insan
arasındakı uyğunluqları, paralelləri təbiətin
insan taleyindəki metaforik rolu ilə tamamlayır. Başqa sözlə desək, A.Şaiq klassik Azərbaycan
poeziyasının ulu bir ənənəsini yaradıcı
şəkildə davam və inkişaf etdirmişdir; təbiət
yazıçı qələmində rəmzləşmiş
surətin və ya hadisənin gələcəyi, aqibəti
haqqında qabaqcadan təsəvvür oyadan, bədii məlumat
verən poetik xarakterə çevrilmişdir".
Doğrudan da, nəsr əsərlərində, təbiət hadisəsinin əsərdəki
hadisə ilə əlaqələndirilməsi, təbiət
hadisəsinin baş verəcəkləri qabaqcadan xəbər
verməsi A.Şaiqin yazıçı kimi fərdi
üslubunu səciyyələndirən xüsusiyyətlərdəndir.
Təhkiyənin geniş imkanlarından yararlanan
ədib əsərdə baş verəcək faciəni boz,
buludlu, soyuq təbiət təsviri ilə xəbər verir.
Yaxud əksinə, günəşli, parlaq təbiət
təsviri süjetdə rastlaşacağımız xoşbəxt
hadisənin sanki proloqudur.
Fil.e.d.B.Babayev bir şəxsiyyət kimi tolerant olan
A.Şaiqin bu cəhətinin onun
yaradıcılığına da sirayət etməsindən
söhbət açır. Ədibin epik əsərlərində,
xüsusilə avtobioqrafik hekayələrində beynəlmiləlçilik
ideyalarının olmasını onun təbiətindən, fitrətindən
gələn cəhət kimi qiymətləndirir. Alim
"Daşqın, yaxud himmətli cavan", "Qarakilis xatirəsi",
"İntiharmı, yaşamaqmı?" hekayələrini,
"Xatirələrim"dən "Üç ailənin
dostluğu" hissəsini Şaiq kimi tolerant
yazıçının yaradıcılığı
üçün labüd hesab edir.
Fil.e.d.B.Babayev ədibin epizodik surətləri belə səciyyəvi cəhətləri ilə birgə təqdim etmək, obrazları fərdiləşmiş və tipikləşmiş dili ilə danışdırmaq, milli həyat və mental dəyərlərdən, etnoqrafik faktlardan yerli-yerində istifadə etmək, irihəcmli nəsr əsərlərində bədii detalın poetik gücündən yararlanmaq qabiliyyətini Abdulla Şaiq yaradıcılığının sənətkarlıq xüsusiyyətləri kimi qiymətləndirir.
Milli nəsr tarixində xüsusi
yeri olan Abdulla Şaiq nəsri fil.e.d.Baba Babayevin "Abdulla
Şaiqin nəsr yaradıcılığı" adlı
monoqrafik tədqiqatında konseptual şəkildə
araşdırılmış, onun poetikası bütün
pozitiv və neqativ cəhətləri ilə birlikdə tədqiqat
predmeti olmuşdur. Alimin sözügedən
monoqrafiyası A.Şaiqin epik irsinin öyrənilməsi və
milli nəsr tariximizin bütöv mənzərəsinin
canlandırılması baxımından dəyərlidir.
Arzu Hacıyeva
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 21 iyul.- S.29.