Hekayə diskurs kimi:
Şərif Ağayar
- “Cəfər əmimin yolları”
Hələ illər öncə Şərif
Ağayarın "Haramı" romanı ilə bağlı
yazdığım məqalədə qeyd etmişdim ki,
"Ş.Ağayarın nəsrində müharibə
insanının içindəki ağrını,
daşıdığı həyat yükünü ifadə
eləmək gücü var. Şərif müharibənin
odunu-alovunu, yandırıb kül etdiyi arzuların insan
içində doğurduğu fəsadlarını,
atdığı şırımlarını göstərir. Vektorun oxunu
"quşu uçan budaqlar"a yox, o quşların
daldalandığı, məskən saldıqları yeni məkanların
istiqamətinə tuşlayır". Şərifin
sonradan ard-arda yazdığı roman və hekayələrində
həmin qata vurğu bütöv xətlə keçir, mətnləri
əsasən müharibə mövzusunun inikas və təcəssümündən
sıralanır. Məsələ aktual
problematikaya sadiqliklə ölçülmür əlbəttə,
dediyim kimi, daha çox insan taleyi, insan
ağrı-acısı, insan gerçəklərinin Şərifin
mətnlərində bədii mənalandırma gücü kəsb
etməsidir. Bizdə Qarabağ məsələsindən
nəşət tapan faciəli talelər daha çox Şərifin
mətnlərinə sığınıb davamlı şəkildə
hekayətini anlatmadadır. V.Şklovskiyə
görə proza həyat adiliklərinin təhkiyəsi, bədiiyyata
gətirilməsidir. Bu mənada Şərif
Ağayar həm bədii tipaj, həm də bədii əhval,
psixoloji ovqat baxımından adiliklərin rəsmini cızır,
kiçik isanların böyük faciələrini nəsrin hədəfində
saxlayır.
"Hekayə
diskursu" ilə bağlı Şərifin hekayələrini
bir də nəzərdən keçirdim, mənzərənin
yaratdığı ümumi təəssürat budur:
ictimai-sosial problemlər Şərifin mətnlərindən nəinki
aparıcı xətt olaraq keçir, bütünlükdə
"müharibə insanı", "müharibə
gerçəkliyi" və bundan doğan, zəmin alan hər tarixi kontekst müəllifin mətnlərində
əsas problematika kimi yer alır. Bu sıradan
müəllifin "Cəfər əmimin yolları" hekayəsi
realist-psixoloji mündəricə və sosial problemlərə
vurğusu baxımından müharibə acılarını
daha bütöv təqdim edir.
Əgər
desəm ki, Şərifin əksər mətnlərində
"Kərpickəsən kişinin dastanı" əsərinin
ovqatı, üslubu, nəfəsi, məğrur qəhrəman
tipi (!) iştirak edir, yaradıcılığını əvvəldən
izləyən həssas oxucu mətləbi göydə
tutmalıdır. Bu hekayədə də tanış
motiv və intonasiyalar özünü
görükdürür: "Cəfər əmimin arvadı Mədinə
bibim yüngülvari ayın-oyun, yatıb-duracaq və yeyəcək
götürüb bizimlə bir maşında Hacı
Süleymana gəlmişdi. Uşaqları da yanında... Köhnə yataq yerindəki uçuq-sökük
daxmaları birtəhər abıra salıb içinə
yığışmışdıq".
Bu,
artıq "Kərpickəsən kişinin dastanı"ndan
bizə tanış məkan və
situasiyadır. Məkan demişkən, bura
tozanaqlı düzəngahlardır. "Cəfər
əmim qaçhaqaç vaxtı itkin
düşmüşdü. Biz bu xəbəri
Hacı Süleymanın tozanaqlı düzəngahlarına gəldiyimiz
gündən təxminən bir ay sonra eşitdik". Sonradan bu məkana müəllifin
"Gülüstan" romanında rast gələsiyik. Şərif nəsrimizdə məlum ikili məkan
arifmetikası - kənd, yaxud şəhər nəsrinin
bölgüsü üzərində qərarlaşmadı.
Yeni bir yol tutdu. Səhradan,
Haramı düzündən, Hacı Süleymanın
tozanaqlı düzəngahlarından yazdı. Bu düzəngahlarda həyat, yaşamaq uğrunda
mübarizə aparan insanları, müharibənin soldurduğu
gülüstanları, parçalanan arzuları, arzulardan
sonrakı şəhərin çəhrayı
yuxularını yazıçı fəhmi ilə milli nəsrimizin
hüdudlarına çıxara bildi.
Qəribədir, bu dəzəngahlarda qərarlaşan
insanlar üçün ömür sanki o tayda qalır. Qoyub gəldikləri
torpaqlarda. Həyat bitib onsuz da. Nə dəxli var, indən belə yaşayasan, ya
yoxa çıxasan. Həyatı ruhən
dəf edən qəhrəmanlar üçün ölüm o
qədər də vahimə doğurmamalıdır,
doğurmur da. "Cəfər əmimin yolları" məhz
içində çoxdan bitib-tükənmiş insanların
"son" problematikasını bədii təcəssüm
predmetinə çevirir, üstəgəl başqa mətləbləri
də içinə alır, onların natural təsvirlə
psixoloji dərinlik ölçülərini bir araya, bir
müstəviyə gətirməyə müvəffəq olur.
Hekayənin
hadisə planı konkretdir: Hacı Süleymanın
tozanaqlı düzəngahlarında qərarlaşan Cəfər
kişinin mal-qarasını Yelli gədikdə qaçaqlar əllərindən
alır. Bu, ailənin əsas güzəranının
əlindən alınması deməkdir, əslində.
Bir də kişilik qürurunun! Evdə gözləmədiyi
reaksiya - arvadı Mədinənin sərt təpkisi ilə
qarşılaşan Cəfər kişi
mal-qaranın dalınca getmək adı ilə evdən
çıxır və bir daha geri qayıtmır. Qardaşının axtarışına
çıxan Ziyad iki aydan sonra Cəfərin kanalda
boğulması xəbərini gətirsə də kimsə bu
gerçəyi qəbullanmaq istəmir. Çünki
bu iki ayda Cəfər şəhid adı ilə qələmə
verilib ki, heç olmasa ailəsi hökumətdən müəyyən
məbləğdə pul alıb qalan ömrü
yaşamağa davam edə bilsin.
Belə...
İlk baxışdan hekayənin ideya planı
ironiya ilə yüklənmiş təsiri
bağışlayır. Lap "Ölülər"dəki
ölüləri diriltməyin mümkünsüzlüyü
kimi... Amma qətiyyən
belə deyil. Hekayədə ironik modus yoxdur, əksinə
bütün parametrlərində insan çarəsizliyinin dirənib
qalmış reallığı, acısı, ağır
duruma mübtəla insan həyatının amansız mənzərələri
var. O kağız parçası ailəyə sadəcə
ölməmək, yaşamaq üçün bir imkandır:
"Alpənah
dayı: "Ziyad, sənin də zayın çıxdı
eee... deyirəm! A kişi, biz burda icra
nümayəndəsinə yalvar-yaxar eləyirik ki, Cəfoya
şəhidlik kağızı alaq, sən də gəlib
deyirsən, budu burda, burnumuzun ucunda kanala yıxılıb. Sən
Allah, utanmırsan heç?"
Dədəmdən hənir gəlmirdi.
Alpənah
dayı: "Saxlıyacaqsan Cəfonun uşaqlarını?! Bacım heç, bacımı apararam evimə, sən
yiyə duracaqsan o altı yetimə? Biri də
o cür xəstə, uzanılı qalıb. Allah canını da almır ki, dincələ!"
- ağlamsındı - "Niyə
danışmırsan, ay nadürüst? Utanıb-ölmürsən?!"
Bura
"son"un
başlanğıcıdır artıq. Hekayənin süjet xətti
çarəsizliyə dirənib qalmış ömürlərin
dramını verir. İnsanların sonunu
yetirən səbəblər nədir? Müharibə,
onun fəsadları, özü ilə gətirdiyi problemlər...
Hər iki səbəbin əsasında sosial
çətinlik, ictimai-sosial naqislik dayanır. Cəfər
əmi ona görə gedərgəlməzi seçir ki,
arvadı Mədinənin ("Mədinə bibim daxmanın dəhlizinə
çıxıb ötkəm səslə dedi:
"Heyvansız qayıtma!". Cəfər əmim o gedən getdi".), altı
baş külfətinin yanına əliboş qayıdıb
üzüqara yaşamağın acısını sinirə
bilməyəcək. Cəfərin ölüm səbəbini
qəbullanmamağın əsasında da məhz, sosial çətinlik
dayanır: "Dünyagörmüş adamsan, niyə
başa düşmürsən ki, uşaqlara şəhidlik
pensiyası lazımdı, sənin
danışdığın nağıllar yox. Cəfo
kanalda batdısa da getdi, düşmən gülləsinə
tuş gəldisə də!"
"Cəfər əmimin yolları" hekayəsində
təhkiyə üçüncü şəxsin dilindən -
Ziyad dədənin oğlunun nəzərlərindən
aparılır. Şərifin nəsrində sözlərin psixoloji
effekt yaratması obrazın gizlinlərinin,
iç dünyalarının ifadə olunmasına yol
açan mühüm cəhətdir. Obrazlar öz
daxili intonasiyaları ilə daha çox səciyyələnirlər.
Müəllifin adi insan həyatlarını
ön plana gətirib ona bədii həll verməkdə
qazandığı uğurun səbəbi də bununla əlaqədardır,
zənnimcə. Problemi nüans səhihliyi ilə təsvir
etmək, saldığı tipik situasiyada insan mahiyyətinin hər
növ - məişət, sosial-ictimai, psixoloji səviyyədə örtüksüz, boyasız,
çılpaq tərəflərini üzə
çıxarmaq, bədii düşüncə hədəfinə
zəmanə işləklərini alıb ordan insan xislətinin
intəhasız dərinlərinə yönəlmək Şərif
nəsrinin əsas xüsusiyyətidir.
"Cəfər əmimin yolları" hekayəsindən
keçən hər kəsin - Cəfər əmi, Mədinə
bibi, Ziyad dədə, Alpənah dayının dialoqları
onların psixoloji hissləri, ruhi çarpışmaları
ilə qoşa verilir. Müəllif əsər boyu bizi iki
intonasiya ladında saxlayır. Obrazların
səssizliyinin belə yozumunu bilir oxucu. Məsələn,
elə yuxarıdakı dialoqdakı bir cümlədəki
kimi: "Dədəmdən hənir gəlmirdi"... Bu hənirsizlik, sükutun dili ilə müəllif
daha çox nəsnə anlada bilir oxucuya. Belə
intonasiya qütbləşməsində yolun hər iki
üzü görünür: bir tərəfdə, Cəfərin
ölüm səbəbi, o biri üzündə bu səbəbdən
imtina etmək reallığı. Ziyad dədə deyilənlərlə
barışmağa məcburdur, çünki reallıq
qarşısında gücsüzdür, Alpənah demiş,
"altı baş külfəti saxlamaq gücündə
deyil", amma həm də ona agah olan gerçəkdən
asanlıqla vaz keçə bilmir:
"Qəfil
boynuna atılıb gücüm çatan qədər
sıxdım:
"Ziyad dədə, bizi qoyub getmə!"
"Hara gedərəm ki, oğlum, adam heç
balasını qoyub gedər?"
"Bəs Cəfər əmim niyə getdi?"
"Onu müharibədə öldürdülər,
sağ olsa gələrdi, balalarını atmazdı."
"Yox, kanalda boğuldu."
"Elə demə, oğlum, sən də hamı kimi
denən ki, müharibədə öldü."
"Bə sən niyə demirsən?"
"Mən doğru-dürüst bilmək istəyirəm
ki, qardaşımın başına nə gəlib. Sən fikir
vermə".
"Cəfər əmimin hekayəsi"ndə müəllif
sosial fonu bir ailənin faciəsini yetirən əsas səbəb
kimi qabarda bilir. Məsələn, o qədər ki, Cəfər əmi
kimi zəhmətkeş, ailəsinə bağlı, həyat
eşqi ilə dolu bir insan ("Mehriban, qılıqlı adam idi. Uşaqları
başına yığıb elə şirin-şirin əhvalatlar
danışırdı ki, adamın ağzı
sulanırdı. Çoxlu şeir də
bilirdi. Kefi lap durulanda oxuyur, stula döyüb bizi
oynadır, bəzən özü də uzun qollarını yana açıb meydana girirdi. Onda
biz balacalar burnumuzu qırışdırıb elə
şirincə gülürdük ki, Mədinə bibim də
xoşbəxt olur, evin bir küncündə durub bizim
üçün əl çalırdı".) güzəran xəcilliyi ilə yaşamaqdansa
ölümü tərcih edir. Yaxud Mədinə
bibi əslində Cəfər kişinin ölümündən
ağlını itirəcək dərəcədə
sarsılır. Amma həm də qaynı
Ziyad kişinin söylədiyi "özünü kanala
atıb" kimi ölüm səbəbi ilə
barışmaq istəmir, reallığı qəbul etmir.
Niyə? Çünki bundan
sonrakı aqibət onu qorxudur, bir ailənin yükünü
çəkə bilmək reallığı daha güclü
çıxır. Sosial-ictimai yaşam xofu
qadının mənəvi sarsıntısının
üstünü örtür sanki.
Hekayədə
hadisələrin şəbəkəsinə uğurla
bağlanan "istilik" amili var, ilk söhbət anından özünü büruzə verir: "Köhnə
yataq yerindəki uçuq-sökük daxmaları birtəhər
abıra salıb içinə
yığışmışdıq. Bir azdan dəhşətli
istilər başlayacaqdı"...
"İsti"
sözü hekayə boyu assosiasiya verir, semantikləşir,
hekayədəki müxtəlif situasiyalarla əlaqədar məna
vurğusu qazanır, Şərif tozlu düzəngahları, səhra
istiliyini getdikcə azalan enerji, nəfəs tutulmasının əsas
amili kimi təqdim edir mətndə. Vətənsizlik
nəfəs kəsilməsi anlamında mənalanır.
Cəfər əminin yoxa çıxdığı gündə
də müəllif "istilik" məsələsini gətirir
mətnə: "Səhər Hacı Süleyman
torpaqlarında bir isti vardı ki, adamın bədənindən
cızdıq qoxusu gəlirdi. O istinin, o bürkünün
altında oba camaatı yardım üçün Qərargaha
getməli idi. Cəfər əmim də maşının
kuzasına qalxdı, dedi, Qarabağ kanalının
yanındakı dayanacaqda düşəcək, yol
maşınları ilə yoldaşlarının yanına
qayıdacaq".
Fəridənin
ölümünü tezləşdirən səbəb də
"istilər" olur: "Ziyad dədəm qayıdıb gələndə
Fəridə artıq yataqdan qalxmırdı. Üstü
Ay-ulduzlu ambulansda arabir Hacı Süleyman torpaqlarına gələn
yardım həkimlərinin dediyinə görə, istilərdə
damarları genişlənmiş, qanın bədəndə hərəkəti
daha da çətinləşmişdi".
Hekayədə
belə anlam yaradan
detallar, mətnaltı fikirlər, informasiya
yüklü ifadələr çoxdur. Qardaşının
ölümü ilə bağlı düzənlənən
yalana göz yummağa məcbur olan Ziyad dədənin
ruhi-psixoloji sarsıntıları hekayədə dərin təcəssümünü
tapa bilir. Şərif həqiqətin susdurulması, onun
reallıq önündə çöküş məqamını
əsl yazıçı məharəti ilə inikas etdirir:
"Ziyad dədəm boğazını üç-dörd kərə
arıtlayıb içinin dərinliklərində itmiş səsini
axtardı. Amma, deyəsən tapa bilmədi.
Bu məni yaman qorxudurdu. Üşənirdim.
Mənə elə gəlirdi ki, Ziyad dədəm
içində itmiş səsini bir daha tapa bilməyəcək
və bundan sonra ömrü boyu danışmayacaq. Beləcə boğazını arıtlayıb
udqunmaqla keçinəcək".
Hekayədə
hər kəs qoruya bilmədiyi daha böyük gerçəyin
acısını çəkir, əslində: Cəfər əmi
qürurunun, Mədinə bibi xəstə qızının,
Ziyad dədə içinin "həqiqəti"nin. Yekun olaraq itirilən və bütün faciələrin
səbəbi sayılan yurd yerinin...
Bir də zavallı Fəridənin taleyi keçir hekayədən. Hər şeydən xəbərsiz,
məsum, uşaq dünyasının rəngləri
doğuluşdan əlindən alınmış Fəridə: "Fəridə anadan ürək
qüsuru ilə doğulmuşdu və dodaqları həmişə
gömgöy, əlləri bumbuz olurdu. Böyüdükcə
bu göyərti, bu soyuqluq daha da artırdı. Həkim deyirdi, bədəni iriləndikcə ürəyi
qan çatdıra bilmir, ona görə vəziyyəti
ağırlaşacaq". Bu motiv hekayəyə
sıradan salınmayıb. Hadisələr
artan, gərginləşən xətt üzrə inkişaf
etdikcə Fəridənin xəstəliyi şiddətlənir.
Son anına qədər gözlərini
atasının şəklinə zilləyib onun
qayıtmasını gözləyir, qayıdacağına
inanır çünki. Onu ölüm yox,
atasının varlığı düşündürür.
Hekayədəki bütün
çarpışmalar Fəridənin ölüm səhnəsində,
onun yaşatdığı sarsıntılarda təcəssüm
olunaraq xüsusi bədii effekt yaradır. Mətnin
psixoloji dramatizmlə gedən axarı qızcığazın
ölümü ilə sonuca varır. İnsan həqiqəti
istəyirik! Bax, bu da bizə əsl insan həqiqəti... O həqiqət ki, hamını bir
məxrəcə cəm edib akkord sonluq yaradır:
"Mədinə
bibim Ziyad dədəmi görən kimi Fəridəni onun
üstünə atıb qışqırdı: "Qoyma balam
ölsün, Ziyad! Cəfo gəlsə nə deyəcəm
ona?! Necə deyəcəm ki, istəkli
balanı qoruya bilmədim?!"
Bu
haray-hıçqırıqların arasından Fəridənin
son pıçıltısı eşidildi: "Atam gəlsin..."
"Gəlsin də, ay bala, qoymuram bəyəm?" - bunu da Ziyad dədəm
dedi və Fəridənin cansız bədənini sinəsinə
sıxıb çiyinlərini ata-ata ağladı".
"Cəfo gəlsə nə deyəcəm ona?!"... Əslində müharibə ilə bağlı bütün əsərlərdə Yol simvolikasına yer var. "Gedənlərin qayıtmağı"na ümid kimi. Amma bu yoldan dönüş varmı?! Sabir Əhmədlinin "Ömür urası" romanının sonluğunu xatırlayıram: "Hər şey yerini alacaq. Dağılmış şəhərlər, kəndlər yenidən qurulacaq, əzəlkindən də abad olacaq. Qaçqın-köçkün yurda qayıdacaq. Bircə şəhidlər qayıtmayacaq. Onlar biryolluq köçüblər".
Cəfər əmi də şəhiddir. Müharibənin qurbanı...
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 21 iyul.- S.6-7.