90-cı illərin əvvəlləri
türkmən ədəbiyyatına
eksklüziv nəzər
1980-ci illərin ortalarından keçmiş SSRİ-də
geniş vüsət almış yenidənqurma siyasəti nəinki
ideologiya, iqtisadiyyat, mədəniyyət, həm də ədəbiyyatın
inkişafına öz fərqli təsirini göstərməyə
başladı.
Bu, heç də yalnız Sovetlərin mərkəz
hissəsində hiss olunmur, həm də Cənubi Qafqaz, Orta
Asiya və Qazaxıstan regionunda da özünü büruzə
verirdi. Proses Türkmənistanda da öz
milli xüsusiyyətləri ilə ortaya
çıxırdı. Çünki bu
dövrdə siyasətdə və ideologiyada özünü
daha qabarıq şəkildə əks etdirən nöqsanlar cəmiyyətdə
də susqunluqla qarşılanmırdı. Uzun zaman kəsiyində sosialist realizmi cərəyanının
qəlibləri daxilində doğulub inkişaf edən ədəbiyyat
artıq onun hüdudlarına sığmır, həmin qəliblərin
hüdudlarından kənara çıxmağa daha çox
meyillənirdi. Belə vəziyyət həm də türkmən
yazıçılarının yaradıcılıq istiqamətlərinin
mahiyyəti ilə bağlı olurdu.
1990-cı illərin əvvəllərindən türkmən
ədəbiyyatında əksər janrlardan daha çox
operativliyilə fərqlənən publisistika digər
janrları önləyirdi. Bu zaman publisistikada
istedadlı jurnalist Tacgəldi Qutluyevin imzası daha yetərincə
və tez-tez görünürdü. Onun "Hesablı
dost uzağa gedər" ("Kasaply dost uzağa gider") və
digər publisist məqalələrini, "İttifaq və
müstəqillik" ("Soyuz hem Qaraşsyz lyk")
mövzusunda nəşr etdirdiyi kitabını oxucular
böyük rəğbətlə
qarşılamışdılar. Tacgəldi
Qutluyevin publisistik məqalələrinə olan belə
coşğun maraq ilk növbədə onun cəmiyyətdə
qadağan edilmiş məsələlərlə bağlı
aydın-açıq fikir yürütməsinə görə
idi. O, məqalələrində SSRİ, onun struktur və
məzmununda olan əyintilər, müstəqil respublikalara fərqli,
ögey-doğma münasibət, mərkəzin ağalıq
iddiasında olması ilə əlaqədar nəzər
nöqtəsini həmin dövrdə çap etdirmək
üçün özündə cəsurluq hiss etməsi ilə
bağlı idi.
Ümumiyyətlə, təhlilə cəlb etdiyimiz
dövrdə türkmən publisistikası həmin mərhələdə
bir sıra uğurlar əldə etmişdi ki, bunun da
başlıca mənbəyi B.Ankarovun, A.Nuriyevin, N.Xocagəldiyevin
və başqalarının yaradıcılığına
söykənirdi. Anna Paytıgin "Ədəbiyyatımızın
ağsaqqalı" ("Edebiyatymyzyn aksakaly"), Şirincəmal
Gəldiyevanın "Ustadlarım və özüm haqda"
("Halypalarym hem özüm haqda"), Qurbanyaz
Daşqınovun "Şirin dilli ustadım"
("Şirin tilli ussaydım") "Sözlər sevişəndə"
("Sözler söyşende"), Tirkiş Sadıqovun
"Xalqını ucaldan şair" ("Halkyny biraz beygeldip
biljek şayır") və başqalarının bir sıra
məqalələri məhz 90-cı illərin əvvəlləri
türkmən publisistikasının güclənməsindən
xəbər verirdi.
Bu dövrdə türkmən nəsrinin canlanması da
kifayət qədər relyefli görünürdü. Belə ki, bir sıra
türkmən yazıçılarının (R.Esenov
"Çürümək" (Çüyremek), O.Yağmur
"Duman çəkiləndə" ("Duman
dağanda"),
G.Danatarov "Qara ekran", H.Meləyev "Yolunu
azmış atlı" ("Melgun atly") və başqalarının) kiçik
çaplı əsərlərində doğma cəmiyyətdə
yer almış nöqsanlar
açıq-açığına göstərilirdi. Ömrünün əsas hissəsini sovet
dövründə keçirmiş başqa bir türkmən
yazıçısı B.Xudaynazarov "İnsafın
yarası" ("Ynsabyn yzasy") romanında insaf, vicdan, əxlaq
məsələlərini təsvir zamanı ön plana çəkirdi.
Onun həm bu, həm də digər əsərləri
dilindəki yeniliyi, aydınlığı və
axıcılığı ilə diqqəti cəlb edirdi.
Romanın baş qəhrəmanı insaf olsa da,
həm də burada başqa bir baş qəhrəman Allanur
ağanın insaf qarşısında pak yaşamağa
çalışdığı görünməkdədir.
Onun belə xarakteri oğulları Mədəminə
və Atayada keçib. Onların
hamısı insaf qarşısında pak olmaqda
israrlıdır. Eyni zamanda həm də
yerindən asılı olmayaraq, öz doğru sözlərini
harada olsa deməyi bacaran insanlardır. Allanurun
oğulları ədəbli-əxlaqlı olduqlarından, əsərdə
onların başqalarından da əxlaq, ədəb, ədalət
gözləmələri də məntiqə uyğun
görünməkdədir.
Atay ədəb-ərkanlı batır olmaqla
yanaşı, həm də olduqca ağıllı və cəsarətli
bir igiddir. Romanda müsbət və mənfi surətlər
bolluğu var. Mənfi personajlardan biri Esen oxucuda özünə
daha çox hiddət yaradanlardandır. O, binamusdur, əxlaqsızdır.
O, arvadının əxlaqsızlıq etdiyini bilsə də,
bunu görməzliyə vurur. Onun belə
davranışı Allanur ağanın ürəyini
bulandırır. Esenin arvadı Artıqcəmal
isə sanki haramlıq etməyi də dərk etmir. Onun öz fəlsəfi-etik, mənəvi-əxlaq
dünyası mövcuddur. Çünki
ona namus, halallıq kimi anlayışlar tamamilə yaddır.
Bir ədəbi personaj və insan kimi onun mənəvi
dünyası və həyat fəlsəfəsi yalnız dəbdəbəli
geyinməkdən, bəy kimi eyş-işrətdə yaşamaqdan
ibarətdir. B.Xudaynazarovun əsərində
diqqət mərkəzinə təqdim etdiyi problematikalar həmin
dövrdə əxlaq, insaf, mənəviyyat məsələləri
və s., həm də digər çoxsaylı türkmən
yazıçılarının əsərlərində
geniş yer almışdır. Elə
buradaca bu istiqamətdə başqa türkmən müəllifi
Araz Yağmurun "Duman çəkiləndə"
romanının qəhrəmanı Bayrı da ədalət
uğrunda mübarizə aparan koloritli obraz kimi qeyd
olunmalıdır.
Anna Paytıq da özünün "Mübarizənin
qızışması" ("Darkaş") romanında
dövrün səciyyəvi xüsusiyyətlərini
ustalıqla təsvir mərkəzinə qoyur. Romanın başlıca
problematikası türkmənlərin taleyi, türkmən əxlaqı,
türkmən elmi düşüncəsi, türkmən
ekologiyası, tükmənlərin bir xalq kimi təbliği və
s. məsələlərlə bağlıdır. Romandakı hadisələr öz
başlanğıcını XX əsrin 30-cu illərindən
götürür. Əsərin baş qəhrəmanlarından
biri Qumlugözəl Çərkəzovnadır. O, 30-cu
illərdə Qaraquma, bu səhranın landşaftına, onun adına vurulub işləməyə gələn
rus qızı geoloq Qalınanın - Qumluqgözəlin
iqbalının sonrakı səhifələri məhz onun bu
torpaqda kamala yetişməsini əks etdirir. Qumlugözəl
türmən igidinə dönüb cəsurluq və
uzaqgörənlik nümayiş etdirməklə, türkmən
çölünü, türkmən səhrasını elmi
nöqteyi-nəzərdən öyrənməyə səy
göstərir. Əsərin mahiyyətində
Qaraqum çölündə baş verən hadisələrdə
insaf və insafsızlığın insanların
düşüncəsində hansı şəkildə cərəyan
etdiyi göstərilir. Bu problemlər romanın
aparıcı personajları Ağa Ballıyevin, Ağtelpek
ağanın, Qumlugözəl Çərkəzovanın,
Ömər Soltanoviçin, Qara Durdıyevin, Xurmanın,
Qiyasın, Ojarberdinin, Ajap ejənin, raykom katibi Palvanovun və
başqalarının hərəkət və
davranışlarında aydınlaşıb ortaya qoyulur. Romanda hadisələr Aşqabadda və Repetekdə cərəyan
edir. Qumlugözəl Çərkəzovna
Qaraqumun yerüstü sərvətlərini öyrənən
yüksək intellektli qadın akademikdir. Onun
qızı Xurmagözəl isə elmi-tədqiqat işləri
aparmaqla məşğuldur. Əsərdə
iki etik-mənəvi düşüncə
daşıyıcıları üz-üzə dayanıb.
Burada Qumlugözəl Çərkəzovna, Ağa
Ballıyev, Qiyas insaf, vicdan və əxlaq
daşıyıcıları olsa da, Qara Durdıyev, Ömər
Soltanoviç və Palvanov onlara qarşı dayanan tiplərdir.
Məsələn, Ömər Soltanoviçin
düşüncəsi yalnız mənfəət, qazanc əldə
etməyə istiqamətlənib. O, akademik Qumlugözəl
Çərkəzovanın qızı Xurmayla evlənib, onun
kölgəsində kölgənməyi və
adlı-sanlı adam olmağı
qarşısına məqsəd qoyub. Namizədlik
dissertasiyasını da özü yazmayıb, başqasına
yazdırmaqla, haram yol tutub. Əsərin
lap sonlarında onun dissertasiyasını Qiyasın
yazdığı məlum olur. Rayon partiya komitəsinin
katibi Palvanovun şəxsində yazıçı sovet
dövrünün nadan
partiya funksionerlərinin surətlərini
ustalıqla cəmləşdirə bilib. Palvanovu
pambıqdan başqa heç nə
düşündürmür. Ümumiyyətlə,
müəllif bu əsərdə sovet dövrünün əyintilərinin
realist və relyefli təsvirdə təqdim edilməsinə
nail ola bilib. Əsərin
sonunda oxucu türkmən cəmiyyətində yer almış
əyintilərin, roman yazılana qədər üstü
bağlı qalmış cinayətlərin, təzə-tər
ruhlu bədii nümunənin dünyaya gəldiyinin şahidi
olur.
Bəhs etdiyimiz dövr türkmən nəsrinin nümunələrindən
söhbət düşmüşkən Q.Danatarovun "Qara
ekran" povestini də qeyd etməyə ehtiyac vardır. Əsər
90-cı illər türkmən cəmiyyətinin bir sıra
köklü problemlərini diqqət mərkəzinə
çəkmək baxımından səciyyəvidir. "Qara ekran"la tanışlıq zamanı həmin
mərhələdə türkmən cəmiyyətində yer
almış neqativ halların əsaslı şahidi oluruq.
Povestin bütün mətnində fəaliyyəti
ilə seçilən əsas qəhrəman Juvan türkmən
ədəbiyyatında yeni qəhrəman tipi kimi xarakterizə
olunmağa layiqdir. Burada mənəvi
müstəvidə Xeyirlə-Şər arasında gedən
mübarizədə Şər Xeyirə üstün gəlir.
Minilliklərin dolanbaclarından gələn bu
tipik düşmənlərin mübarizəsi
yazıçı tərəfindən bir qədər fərqli
müstəvidə həllini tapır. Povestin
dili aydınlığı, cümlə və ifadələri
yapışqanlığı, üslubusa özünəməxsusluğu
ilə seçılməsinə baxmayaraq, müəllifin məzmun
və mahiyyət axtarışları da yetərincə
novatorluğu ilə fərqlənməkdədir.
Q.Danatarovun povestində Juvanın timsalında Xeyir və Şərlə
bağlı mülahizələr yeni dövrün tələbləri
mövqeyindən işıqlandırılır. Burada obrazlar da fərqli üslubda göz
önündə canlandırılır. Məsələn,
əsərdəki personajlardan biri Məlikənin dilində
müasir şəhərli qızının
danışıq və davranış tərzi
özünü büruzə verir. Əsərdə
bütün təsvirlər canlı olmaqla, cəmiyyətdə
gedən prosesləri müəllifin müşahidəli qələmi
ilə ortaya qoyulması diqqət çəkir.
Yuxarıda qeyd etdiklərimiz bir daha sübut edir ki,
doğrudan da 1990-cı illərin əvvəllərində
türkmən ədəbiyyatında bir sıra yeni xüsusiyyətlər
özünü daha aydın göstərmişdir ki, orada
milli ədəbiyyat nümayəndələri öz əsərlərini
sosialist realizmi qəliblərindən çıxarmaqda israrlıydılar. Siyasi
publisistika daha çox işlək janr kimi ön plana
keçirdi. Dramaturgiyada və nəsrdə
türkmənlərin tarixi ilə bağlı məsələlər
daha çox gündəmi zəbt edirdi. Sovet
dövründə qadağa və senzura altında olan
mövzulara xüsusi önəm verilirdi. Sənətkarlar
milli ədəbi irsin yenidən öyrənilməsinə daha
çox can atırdılar.
Nizami Tağısoy
Ədəbiyyat qazeti.- 2018.- 2 iyun.-
S.29.