Karvandan avtobusa
"Şərq
arxetipləri" kitabından
Qədim yollar
Bəşəriyyət
özünü dərk etməyə başlayandan, zənnimcə,
ilk olaraq onun şüurunda formalaşan məhz iki obraz arxetip
olub - İşıq və yol…
Müxtəlif
xalqların miflər tarixinə baxanda da bu iki obrazın həm
müstəqil formada, həm də birlikdə -
"işıq yolu" şəklində geniş
yayıldığını və bu günə qədər
gəlib çatdığını görərik… Hətta 19-20-ci əsrin ədəbiyyatında, incəsənətində
də bu iki arxetip aparıcı mövqelərdə olub.
Lakin məhz son 40-50-ildə dünya ədəbiyyatında,
incəsənətində işıq məfhumu
yavaş-yavaş əriyib, yalnız yol qalıb.
İşıqsızlıqda gedilən yol… ("Zülmət",
"qaranlıq" sözlərini məqsədli şəkildə
istifadə etmirəm, çünki yazının sonrakı
hissələrində bu məfhumlarla bağlı bəzi məqamlara
xüsusi diqqət yetirməyə
çalışacağıq.)
Əfsuslar
olsun ki, axır onilliklərdə, dünyada, ələlxüsus
da Avropada və Amerikada gedən ədəbi-mədəni
prosseslərin təsiri altında "işıqsız
yol", "ümidsiz yol", "sonu bilinməyəm
yol" və nəhayətdə "uçuruma aparan
yol" məfhumları Azərbaycan ədəbiyyatında və
incəsənətində də geniş yayılıb.
"Dekadans əhvalı", " modernist"
ədəbiyyat və mədəniyyət kimi qələmə
verilən bu təfəkkür prossesləri barədə
çox yazılıb, çox analiz edilib, müxtəlif
fikirlər irəli sürülüb, müxtəlif rəylər
verilib.
Bu dəfə isə müşahidə elədiyimiz
proseslərə məhz "yol" arxetipinin tarixi
prizmasından baxmağı qərara aldıq. Çünki bəzən
haranısa yaxşı görmək üçün geniş
açılıb yaxından baxan gözlər yox, uzaqdan baxan
durbinin balaca gözlüyü daha çox yardım edir… uzaqdan baxılmasına rəğmən,
bu balaca durbin gözlüyündə
hər bir obyekt, hər bir vacib detal daha dəqiq, səlis
görünür…
Müxtəlif
superetnosların mədəniyyətində insanların
"yol" arxetipinə necə
yanaşması, lakmus kağızı kimi onların bir
çox dərin fikir və düşüncələrini,
hiss və duyğularını,
dünyagörüşünü üzə
çıxardır, daha dərindən anlamağa kömək
edir və məhz müasir dövrümüzün bir
çox xoşagəlməz proseslərininin daha dərin səbəblərini
görməyə yardımçı olur.
Miflər, əsatirlər
Hələ fəlsəfədən əvvəlki
dövrlərdən bizə gəlib çatan mif və əsatirlərə
diqqət verəndə, "yol" anlayışının
ümumiyyətlə insan həyatı ilə eyniləşdirildiyini
müşahidə edirik. İlk olaraq yaranan fikirlər isə təxminən
belə olub - insan özünü dərk edəndən
"ölümə doğru" yol gedir. Həyatın özü yoldur. Sonu bəlli
olan, lakin keçilən yerlərin mübhəmliyini saxlayan
bir yol. İnsan isə "yolçu"dur. Və bu
yolçunun yola olan münasibəti onun bütün daxili aləminin
güzgüsü kimi çıxış edib…
Yol qəhrəmanların
sınaq meydanı olub. Yollar həm də insanın zahiri və
daxili seçim məqamını əks elətdirib. Axı
insan da həyatda ən böyük seçimini eləməlidi
- ya xeyirə, ya da şərə qulluq eləməlidi; miflərdə,
nağıllarda da oxşar yol seçimini görürük.
Sağa gedərsən, nələr görərsən, sola gedərsən
nələr görərsən və sair… Elə bizim məşhur
"cırtdan" nağılında da həmin yol
seçimini görürük - it hürən tərəfə
gedən yol, işıq gələn yerə aparan
"yol"... və Cırtdanın seçimi...
Miflərdə
yolun bir aspekti də işıqlı dünya ilə qaranlıq dünya
arasında körpü rolunu oynaması, hər insanı son nəticədə
yenə də ölülər dünyasına
aramasıdır.
Çünki
qədim mifik dövrlərdə insan təfəkkürü
indikindən nə qədər fərqli, nə qədər
qeyri-adi olmuşdusa da, məhz bir detal - "Ölüm
faktı" hər yerdə, hər dövrdə eyni cür
qarşılanıb. Bəli, məhz dünyavi yolun sonu,
finişi kimi… Yol yoxdusa finiş də yoxdur, həyat yoxdusa,
ölüm də yoxdur.
Təbii
ki, müxtəlif xalqlarda yol, yolçuluq məfhumunun ətrafında
çoxlu rəvayətlər, hekayətlər, mifik obrazlar
mövcuddur ki, bunların geniş şərhinə ehtiyac
görmürəm, çünki miflər tarixiylə məşğul
olan dünya alimləri bunları geniş
araşdırıblar. Təkrara ehtiyac yoxdur.
Fəlsəfə
Fəlsəfə
yaranandan sonra yol anlayışı daha geniş, daha məzmunlu
şəkildə izah olunmağa başladı. İlk olaraq
Yunan fəlfəsinə diqqət etsək, görərik ki,
"yol" və "yolçu" məfhumları fəlsəfənin
ana sütunlarını təşkil edən zaman, məkan və
hərəkət kateqoriyaları ilə sıx bağlı təqdim
edilib… Həqiqətən də diqqət edəndə
görürük ki, "yol"çuluq - müəyyən
"zaman" çərçivəsində bir "məkan"dan
digərinə "hərəkət"dir. Başqa sözlə
desək , yuxarıda dediyimiz bu üçlükdən (zaman
-məkan-hərəkət) hətta
biri də olmasa, yol-yolçuluq mövcud ola bilməz…
Beləliklə,
bu üç kateqoriyanın analiziylə məşğul olan
filosoflar istənilən halda "yol" məfhumunu geniş
izah etməyə məcbur olublar və əvvəlki dövrlərdən
fərqli olaraq, bir neçə fərqli istiqamət ortaya
qoyublar ki, sonrakı minilliklərdə də bəşəriyyətin
təfəkkürü əksərən elə həmin
istiqamətlərdə "yol gedib".
Bölgü
məhz yunan fəlsəfəsində başlanıb. Bir
neçəsinə diqqət edək:
Yolun
sahibi var və yolun sonu ona qovuşmaqla bitir. (teologiyanın ana
sütunu)
Yolun
seçimi yolçunun iradəsindən asılıdır, ya
yol sahibinin … (iradə azadlığı problemi)
Yolçu
hələ mövcud olmayanda, yol var idimi, ya yox idi… ( teoloji
mübahisə - dünyanın
mövcud olmadığı zaman kəsiyi olub, ya dünya əzəlidi…)
Yolun
sonunda işıq var, ya yoxdur. (romantizm, skeptisizim.)
Hər
şey dünyavi yolla başlanır və dünyavi yol bitəndən
sonra hər şey bitir. (materializm)
Yol bu
maddi dünyadan əvvəl başlanıb, maddi dünya
xaricində də davam edəcək. (idealizm)
İstənilən
yol yalnız uçuruma aparır.. (modernizm, dekadans)
Yol
mövcud deyil, hər yolçu özü öz yolunu
yaradır. (ekzistensializm)
Və
sair və ilaxır.
Dünyadakı
bütün fəlsəfi cərəyanları müəyyən
formada "yol-yolçuluq" məfhumlarıyla izah etmək
mümkün olar, lakin yenə də bu mövzunun içində
çox qalmaq istəmirəm, çünki bizi əsas istiqamətimizdən
yayındıra bilər.
Səhraların qoynunda
Şərq-İslam
mədəniyyətində yol obrazından danışarkən
ilk olaraq səhra və karvan məhfumları yada
düşür… Təbii ki, burda coğrafi şərait
ön plana çıxır. Müsəlman şərqinin ərazisinin
böyük hissəsi çöllükdən, səhralıqdan
və dağlıq zonalardan ibarətdir və belə yerlərdə
nəqliyyatın əsas yükü karvanların üzərinə
düşürdü. Və məhz
bu səbəbdən karvan, gəcavə, sarban, karvansara və
sair bu cür obrazlar Şərq-müsəlman şairlərinin
əsərlərinin ayrılmaz hissəsinə çevrilib.
Ey karivan,
ahəstə get,
arami
canımdır gedən...
Ey sariban,
qətarımızı kuyi-yarə çək...
…və
sair bu kimi beytlərə həm ərəbdilli, həm
farsdilli, həm də türkdilli ədəbiyyatda çox
rast gəlinir. Əlbəttə ki, dediyimiz hər bir obraz adi
reallığın predmetləri olmaqdan çıxır,
böyüyür, genişlənir, ümimiləşir və
hətta rəmzləşərək fərqli mənalar kəsb
edib, simvolik irfan ədəbiyyatına belə daxil ola bilir. Beləliklə,
sadə bir obraz olmaqdan çıxaraq zəngin, geniş
arxetipə çevrilir.
Karvan
obrazını təşkil edən obyektlərə keçməmişdən
əvvəl, qeyd edək ki, ümimilikdə bu obrazın
poeziyamızda yaratdığı ilk sintetik peotik fiqur
"ömür karvanı"dır.
Karvan hələ
çatmamış, yolunda
Köç
növbəti gəldi, canə yetdi.
Nizami
Ömür
karvanı deyərkən təbii ki, səfər, səyahət
anlayışları yada düşür…
Dünya
duracaq yer deyil ey can, səfər eylə…
Bəs, Nəsiminin
bu kəlamı gözümüzün önünə nə
gətirir? Dünya yaranandan bəri yol gələn, müxtəlif
aləmləri, dünyaları keçən, nəhayət bu
dünyaya yolu düşən, lakin burda da əbədi
dayanmalı olmayan və qiyamətə qədər də on səkkiz
min aləmi keçməli olan bir ümumbəşəri bir
karvan… Hamımızı aparan, eyni zamanda hamımızın
içindən keçən, ucu bucağı görünməyən,
əvvəli bəzmi-ələstdə, sonu ruzi qiyamətdə
olan bir karvan…
On səkiz
min aləmi mən
gərdiş ilə
gəlmişəm,
Ol səbəbdən
həqq ilə sirrdar idim,
sərdar
idim.
Xətai
Təbii
ki, bu məqamda "sarban" obrazı da xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Əgər dünyavi mənada, sarban deyəndə,
toplumu arxasıyca aparan hökm sahibi nəzərdə
tutulursa, irfani ədəbiyyatda, hidayət yolu göstərən
pir-mürşid obrazı kimi təqdim edilir və hardasa
"Saqi" arxetipi ilə eyniləşir. Eyni zamanda "səfər"
məfhumu da , adi həyatdan irfan müstəvisinə (Kəsrətdən
vəhdətə; maddi dünyadan tanrıya doğru səfər),
daha sonra isə fəlsəfəyə keçir. 16-cı əsrdə
məşhur Səfəvi filosofu Sədrəddin Şirazi
(Molla Sədra) insanın mənəvi yüksəlişini
dörd səfər mərhələsi kimi izah edir: 1
İnsandan Tanrıya səfər; 2. Tanrıda Tanrıyla səfər;
3. Tanrıdan insanlara Tanrıyla səfər; 4. İnsandan
insana Tanrıyla səfər…
Adlarını
təxmini olaraq tərcümə elədiyimiz bu səfərlər
əvvəlki irfan dünyagörüşündəki Şəriət,
Təriqət, Mərifət və Həqiqət
dördlüyü ilə təxminən eynidir.
Karvan məfhumunun
Şərqin eşq poeziyasında bir açması da var -
karvan məşuqu aşiqdən ayıran, özüylə
götürüb aparan mənfi personajdır... Karvan
ayrılığın səbəbkarıdır… Aşiqlərin
gözü karvanın ardıyca qalır, lakin rəhmsiz sarban
sevənləri ayırmaqdan sanki həzz alır.
Haqqında
danışdığımız obrazlar Şərq ədəbiyyatının
aparıcı obrazlarını təşkil edir və əslində
bunların araşdırılması ayrıca bir elmi əsər
mövzusudur, lakin bizim məqsədimiz yalnız bundan ibarət
olmadığına görə, qısa tarixi arayış zənnimcə
kifayət edər.
Qərb ədəbiyyatına ekskurs
Orta əsrlər
Qərb ədəbiyyatında yol,səfər obrazları da təxminən
elə Şərq ədəbiyyatındakına bənzərdir.
Lakin 18-19-cu əsrlərdən başlayaraq, ələlxusus dəmir
yolu kəşf olunandan sonra, bu obraz daha da zənginləşdi
və maraqlı mənaları əhatə eləməyə
başladı.
Təbii
ki, dəmir yolunun kəşfindən sonra Avropa və rus ədəbiyyatına
gələn ilk obraz, "qatar" obrazı və onun ətrafındakı
obyektlər oldu… Lakin qəribə də olsa, dəmir yolu,
qatar, paravoz kimi obrazlar ilk mərhələdə daha çox
mənfi çalar kəsb edir, hətta mistik vahimə, dəhşətli
bir qorxu yaradan obyektlər kimi təsvir olunurdu... Həm də
məsələ təkcə hərəkət edən
qatarların dəhşətli gurultusu, paravozun qara
tüstüsündə və sair vahimə yaradan detallarda
deyildi. Məlum məsələdir ki, ilkin dövrlərdə
dəmir yolu çəkilişi primitiv formada həyata
keçirilirdi, əmək təhlükəsizliyinə riayət
edilmirdi, fəhlələrin iş şəraiti çox pis
idi və dəmir yollarının çəkilməsi
zamanı müxtəlif qəzalardan, və ya xəstəliklərdən
yüzlərlə, hətta minlərlə işçi
dünyasını dəyişirdi…
Ölənləri də elə dəmiryolu xətlərinin
yaxınlığında basdırırdılar. Həmin
dövrlərdə qatarlarda gedənlər dəmir yolu xəttinin
yan-yörəsində tez-tez kiçik qəbristanlıqlar
görürdülər… Qatarlarda olan insanlarda (əlbətə
ki söhbət "düşünən insanlar"dan gedir)
belə bir hiss yaranırdı ki, onlar bu saat həmin
adamların ölümlərinin üstündə hərəkət
edirlər…
Yenə də
eşidilir, vahiməli nidalar,
Qorxunc
ayaq səsləri, dişlərin qıcırtısı
Buzlu
şüşələr üstə qara kölgələr
düşür,
Bu nədir?
Yoxsa qalxıb dəstə-dəstə ölülər...
Nekrasovun
"Dəmir yolu" şeirindəki bu misralar təkcə
rus poeziyası yox, həmin dövrdə ümumiyyətlə
bütün Qərb poeziyası üçün xarakterik
idi.
Qatara təşbeh
kimi istifadə olunan poetik obraz isə əlbəttə ki, ilan
idi. Düzənlik boyu qara ilan kimi uzanan qatar… Sanki cəhənnəm
məxluqlarına bənzəyən qara tüstülü
paravozun dartdığı və yerin altından (qaranlıq
tunellərdən) çıxan vahiməli varlıq…
Yenə də
dəhşət, qorxu…
Burda bir
incə mətləb də üzə çıxır - dəmiryolu
sadəcə nəqliyyat vasitəsi yox, ümumilikdə texniki
proqresin bir təzahürü idi. Və insanlarda bu obyektlərin
yaratdığı ilkin vahimə həm də, ümumilikdə,
qəfil sıçrayış edən texniki proqress
qarşısında vahiməsinin təzahürü idi. Sanki bəşəriyyətin XIX əsrdəki
sürətli texniki proqresi də yerin tərkindən; cəhənnəmdən;
qaranlıq dünyadan çıxan gizli bir varlığın
- hansısa naməlum, məşum bir enerji
daşıyıcısının fəaliyyətinin nəticəsi
idi. Bəli, texniki proqress qaranlıq və şər mənşəyə
malik bir enerji partlayışının nəticəsi kimi qəbul
edilirdi. (Yəqin ki, bu fikirdə
həqiqət zərrəsi yox deyildi. Çünki nəzərə
almaq lazımdı ki, XIX əsrdəki texniki inkişafın
bütün mərhələlərində ondan ilk olaraq hərbi
sənaye faydalanırdı.
Texniki inkişafın bir çox sahələrini məhz
hərbçilər maliyyələşdirirdi. Məqsəd
isə məlumdur - inkişafdan qalan qeyri-Qərb xalqları əsarətdə
saxlamaq, istismar etmək, dünyaya hakim olmaq. Başqa sözlə
desək, məqsədlər heç də mütərəqqi
deyildi. )
Sonrakı
mərhələlərdə, daha dəqiq desək XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəllərində bu qorxu, vahimə
hissi ədəbiyyatdan çəkilib getdi. Onun yerinə
müşahidə gəldi. Şairlər uzun yollarda vaqon pəncərələrindən
ətrafa - təbiətə, qəsəbələrə,
şəhərlərə baxıb keçirdiyi hissləri
şeirə çevirirdilər; yazıçılar vaqon
kupesindəki söhbətlərdən, hadisələrdən,
hətta konfliktli situasiyalardan hekayələr, povest və
romanlar yazırdılar.
Bu
dövr ədəbiyyatında ən yayılmış personaj
"sərnişin" obrazı oldu.
Bir də
qatar obrazı daha çox əyalət poeziyasında
maraqlı şəkildə təqdim olunurdu. Əvvəlki
vahiməli yanaşmadan fərqli olaraq, XX əsrin əvvəllərində,
əyalətdən mərkəzə gələn yazarların
ədəbi əsərlərində (həm Avropada, həm də
Rusiyada) "qatar" obrazı əlçatmaz xəyallara,
uzaq cənnətə aparan vasitə kimi təqdim olunurdu.
Bu da yəqin
ki, uşaqlıq hissləriylə bağlı olub. Təbii
ki, onlar üçün dəmir yolu, qatarlar əyaləti mərkəzlə
bağlayan yeganə nəqliyat vasitəsi olub. Xöşbəxtlik
dalıyca gedən böyüklər qatara minib gediblər, mərkəzdə
nələrəsə nail olanlar yenə qatarla
qayıdıblar. Qatara minib xəyalların ardıyca getmək
uşaqların yeniyetmələrin ən böyük arzusu
olub. Gedən qatarların ardıyca həsrətlə
baxıblar, gələn qatarları sevinclə
qarşılayıblar…
XIX əsrin
sonu, XX əsrin əvvəlində Rusiyada, Avropada və
Amerikada elə qələm sahibi olmayıb ki, əsərlərinin
arasında bu mövzulara aid böyüklü-kiçikli əsərlər
olmasın… Birinci Dünya müharibəsindən sonra isə
mövzuya fəlsəfi münasibət bir qədər dəyişdi.
Modernist sənət nümunələri arasında daha
çox belə obrazlar işlənirdi - "paravozsuz qalıb
uçuruma gedən faciəvi qatar",
"dayandırılması mümkün olmayan və getdikcə
daha da sürət yığan cəhənnəm
qatarı" və nəhayət "qaçılmaz
partlayış və qəza faciəvi qarşısında
aciz qalan və heç nəyi dəyişə bilməyən
sərnişinlər"
Əlbəttə
ki, iki dünya müharibəsi arasında Avropada bu cür bədbin
təfəkkür təmayüllərinin yayılması təbii
idi ki, sonradan ədəbiyyatçılar dekadans əhval-ruhiyyəsi
üstündə köklənmiş bu əsərləri
"Modernizm" cərəyanı adı altında birləşdirdilər.
Qatar və
dəmir yolu obrazından danışarkən qeyd edək ki,
bizim milli düşüncədə də, 20-ci illərin əvvəllərində
bu obraz bir qədər mənfi çalar kəsb etmişdi.
Hələ
1920-ci ilin əvvəllərindən 11-ci Qızıl ordunun
zirehli qatarlarının Azərbaycanın şimal sərhədində
dayanıb ölkəyə soxulmaqçün məqam gözlədiyi
barədə xəbərlər insanları psixoloji təzyiq
altında saxlayırdı. Və nəhayət aprel ayında
bu dəmir axın müstəqil Azərbaycanın
varlığına son qoydu. Beləcə, texniki proqresin təzahürü
olan qatar (silahlı, zirehli qatar)
millətçi təfəkkürlü insanlar
üçün həm də azadlığı, müstəqilliyi
məhv edən bir mənfi obraz (monstr) kimi təsəvvür
edilirdi.
Avtobus və sərnişin
Və nəhayət
yazımızın əsas məqamının üstünə
gəlib çıxırıq - Müasir ədəbiyyatımız
və nəqliyyat fenomeni. Nədənsə bu xüsusda
düşünəndə ilk olaraq, Vaqif Səmədoğlunun
bu misraları yada düşür.
Saxlayın
Yer kürəsini
Mən
düşmək istəyirəm...
Təbii
ki, insanın gözünün qabağına avtobus gəlir…
Bəli, ərazisi o qədər də böyük
olmadığına görə, Azərbaycanda əvvəl də,
indi də cəmisi üç-dörd böyük dəmiryol
xətti mövcud olub. Əksər rayonlarda nəqliyyat vasitəsi
kimi məhz avtobuslardan istifadə olunub. Buna görə də
bizim yazarlarımızın əsərlərində, nadir
istisnalar olmaq şərtiylə, qatar
obrazı o qədər də çox işlənməyib. Əvəzində, eyni yük "avtobus"
obrazının üstünə düşüb. Ədəbi
əsərlərimizdə də, filmlərimizdə
də… Və elə
indiyəcən də bu hal davam edir.
Məhz buna görə də, qatardan fərqli olaraq, məhz
"avtobus" obrazını müəyyən mənada
"Şərq arxetipi" adlandırmaq səhv olmaz. Bəli, əvvəllər
səhraları, çölləri adlayan karvanları əvəz
edən, müasir avtobus…
(Düzdür, Rusiya və Avropa ədəbiyyatında da
avtobus obrazı müəyyən qədər işlənib. Elə Marina
Svetayevanın bir zamanlar çox populyar olan "Avtobus"
şeirini xatırlamaq kifayət edər. Lakin
belə əsərlər o qədər də çox
yazılmayıb.)
Bizim də,
əsas məqsədimiz məhz bu günün insanlarında
bu obrazla bağlı fikir və düşüncələri,
hiss və duyğuları analiz eləməkdi.
Yazarlarımızın, ələlxüsus gənc qələm
sahiblərinin qəzet və jurnallarda, saytlarda gedən hekayə,
şeir, esse, oçerk tipli yazılarına, və hətta
gündəlik feysbuk statuslarına diqqət yetirəndə,
belə bir təəssürat yaranır ki, sanki bütün
bu qələm sahibləri hansısa qapalı mühitin
içində həyat sürürlər, ətrafdakı real
aləmlə yeganə kontaktları isə yalnız nəqliyyatda
- konkret olaraq avtobuslarda baş tutur.
Əslində, həqiqətən də elədir. Axı nəzərə
alsaq ki, yazarlarımızın böyük hissəsi müxtləif
mətbuat orqanlarında çalışırlar və daimi
ünsiyyətdə olduğu adamlar da elə özləri kimi
qələm sahibləridir. İş
gününün böyük hissəsi kompüter arxasında
keçir. Qrafik də çox
sıxdır. Gündəlik normanı
yerinə yetirməkçün neçə yazı, neçə
musahibə lahiyə və sair təhvil verilməlidir.
Axşamlar
isə yenə də qələm sahibi olan həmkarlarla birlikdə
yüngülvari pivə məclisləri, gərgin ədəbi
söhbətlər, qızğın mübahisələr... Bu baxımdan gün ərzində qələm sahiblərimizçün
yazı mühitindən kənarda mövcud olan
reallığı yaxından müşahidə etmək
üçün yeganə məkan yalnız avtobuslar olur.
Səhər işə gələrkən və
axşam işdən gedərkən qələm sahiblərimiz
də sanki məcburi şəkildə virtual ədəbi
müstəvidən çıxıb həqiqi sosial
reallığın içinə düşürlər.
Və ətrafdakı prosesləri müşahidə
eləməyə, reaksiya verməyə, hətta iştirak eləməyə
məcbur qalırlar. Və ən ilginc detal ondan ibarətdir
ki, bu "həqiqi reallıq"da onların "istedadlı
yazar", "bacarıqlı qələm sahibi"," gələcəyin
klassiki" kimi rütbələrinin qara qəpiklik də qiyməti
yoxdur. Bura çılpaq reallığın
özüdür. Bayaqdan bəri sağlığına
qədəh-qədəhə vurulan gələcəyin
Nobelçisi bu yırğalanan silkələnən avtobusda,
heç kimin tanımadığı, sadəcə oturacağın
küncünə sıxılıb büzüşmüş
adi sərnişindən başqa bir şey deyil… Hamıdan biri.
Buranın öz reallığı, öz
qayda-qanunları var. Və dahi qələm sahibi bu qaydaları
nə dəyişmək, nə düzəltmək
iqtidarında deyil. Onun hünəri yalnız acizliklə
müşahidə eləməyə və ən uzağı
feysbukda öz narazılığını bildirməyə
çatır.
İndi
isə "nəqliyyat" mövzulu yazılardan üzərində
apardığımız müşahidələri sistemləşdirməyə
çalışaq.
Məqamlar
1 Məqam. İfrat Eqo hissi və tələbləri
ödənməyən bu hissin yaratdığı psixoloji gərginlik
və daimi narazılıq halı.
Budur,
avtobusda oturan qələm sahibi pəncərədən ətrafı
seyr edir, yolda şütüyən müxtəlif
maşınları seyr edir və içində
narazılıq və qəzəb yaranır - Axı niyə
görə kimlərsə, cürbəcür rahat
maşınlar sürməlidi, amma mən bu narahat avtobusda silkələnməliyəm,
axı mən
bunlardan yüksəkdəyəm, mən ağıllıyam,
istedadlıyam, bacarıqlıyam; mən bu xalqın az qala mənəvi
sərvətiyəm, gələcək klassikiyəm, bəs
niyə mənim qiymətimi bilən yoxdu, mənə dəyər
vermirlər və sair və ilaxır...
Təbii
ki, bu da son iki yüz ildə dünyaya yayılan Antroposentrist
təfəkkür tərzinin nəticəsidir ki, hər
düşünən fərd (hətta düşünə
bilməyən də) özünü az
qala kainatın mərkəz nöqtəsi hesab edir. Bəli, eqo hissi insan varlığının
ayrılmaz hissəsidi. Dünyada mütləq
sənət kriteriyaları, mütləq ağıl, savad
istedad ölüçələri mövcud deyil. Mənim yzdıqlarım (yaratıqlarım) o birilərdən
mütləq şəkildə üstündür,
çünki onları mən yaratmışam. Mənsə,
kim olmağımdan asılı olmayaraq, cəmiyyətə hansı
töhfələr verməyimdən asılı olmayaraq,
böyük mənada "insan"am... Məhz
böyük hərflərlə yazılan insan olduğuma
görə, mən daha yaxşısına layiqəm.
(Əfsuslar
olsun ki, bu gün iki kəlmə yazanlar Nobel sevdasına
düşür, iki serialda çəilənlər Oskar xəyallarıyla
yaşayır... Təbiidi, deyə bilərsiz,
axı general olmaq istəməyən əsgər,
yaxşı əsgər deyil. Bəli,
razıyam. Lakin general olmaq istəyən əsgər,
əvvəlcə özünü yüzlərdən, minlərdən
biri olan sıravi əsgər olaraq tam dərk eləməlidi,
özünü bu dəryanın bir qətrəsi kimi tam
anlamalıdı, yalnız bundan sonra general olmaqçün
şücaətlər göstərməli, öz
bacarığını təkmilləşdirməlidi. Faciə isə onda başlayır ki, hər bir əsgər
hesab edir ki, elə bu saat onu general təyin etsələr,
yüz minlik ordunu bütün təcrübəli generallardan
daha yaxşı idarə edər. Bəli, eqo-sentrizmin
yaratdığı və şəxsən mənim heç bəyənmədiyim
bir hal məhz bundan ibarətdir... Mövzuya
qayıdaq.)
Bəli,
özünü daha yaxşısına layiq bilən
"istedad sahibi"ndə təbii ki, yol getməyə məcbur
olduğu bu avtobusa qarşı nifrət və qəzəb
hissi baş qaldırır və bu qəzəb ilk olaraq
avtobusun sürücüsünə, daha sonra isə ətrafdakı
sərnişinlərə yönəlmiş olur. Müşahidəçi əfsuslar olsun ki,
yalnız və yalnız pisləri görür, çünki
narazılıq və nifrət gözünü tutub. Son
illərdə bu
mövzuda yazılmış bir yazıya belə rast gəlmədim
ki, orada sürücü müsbət obraz kimi təqdim olunsun
və yaxud sərnişinləri içində hansısa
müsbət bir insan təqdim olunsun. Sürücü
mütləq vəhşidi, kobuddu, səviyyəsizdi, mənəviyyatsızdı.
Çünki avtobusu heyvan kimi sürür, sərnişinlərlə
kobud rəftar edir və ən nəhayət bütün yol
boyu yalnız mənasız küçə musiqilərinə
qulaq asır. Sərnişinlər də düşük
və səviyyəsizdilər, çünki avtobusda bərkdən
danışırlar, bir-birinə hörmət qoymurlar, nəzakət
nümayiş elətdirmirlər, birindən pis qoxu gəlir,
digəri sərxoşdur, üçüncüsü,
ümumiyyətlə, adama oxşamır və sair və
ilaxır...
İnsanda belə təəssürat yarana bilər ki,
bunları yazanlar özləri elitar bir zadəgan mədəniyyətinin
daşıyıcılarıdır, gecə-gündüz fəlsəfi
əsərlər oxuyurlar, klassik musiqi dinləyirlər, öz
davranışları da başdan-ayağa etika nümunəsini
bəyan edirlər. Və məhz buna görə də
avtobusda gördüklərindən bu qədər
narazıdır. Amma yox, öz yazısında kobud
sürücüyə, mədəniyyətsiz sərnişinlərə
xitabən az qala küçə
söyüşlərini belə əsirgəməyən qələm
sahibi, görəsən niyə ətrafdakıların
kobudluğundan və səviyyəsizliyindən
narazıdır? Axı özü də bəyənmədiyi
obrazın bir tayıdır. Sadəcə bunu bilmir,
çünki eqo (mən) gözünü tutub...
Bəli, səbəb yalnız
illüzor eqo hissidir.
İllüziya
İndi
isə gəlin təsəvvürümüzdə
belə bir mənzərə canlandıraq. Ümumiləşdirilmiş
bir obraz kimi, şərti olaraq, bir "yazar" götürək.
(Çünki, çıxardığımız nəticələr
məhz "yazılar" üzərində
apardığımız müşahidələrin məhsuludur)
Budur, qapılar açılır və "yazar"
avtobusa daxil olur. Sürücü onu görən kimi qalxıb salam verir, əhvalını soruşur, yeni
çıxan yazısı barədə tərifli fikirlərini
bildirir, ona "ən yaxşı yer"i göstərir. "Ən yaxşı yer"də oturan kəs
qalxıb "yazar"a yer göstərir. Ətrafdakılar
ona baxaraq öz aralarında nəsə
pıçıldaşırar, kimlərsə ondan hansısa əsərləri
barədə nəsə soruşur, kimlərsə selfi çəkdirmək
istəyir, kimlərsə avtoqraf xahiş edir, telefon nbmrəsini
alır, hansısa klassik əsərlər barəsində
fikirlərini soruşur...
Necə də idillik mənzərədir.
Bəli, bütün
narazılıqların arxasında, məhz bu arzular, bu xəyallar
durur. Daha doğrusu, bu xəyalların, arzuların
reallığa çevrilməməsi, bayaq dediyim
narazılığı və nifrəti yaradır...
Bütün
müqəddəslərə and içirəm ki, əgər
ən "narazı yazar"ımız da, bu cür vəziyyətlə
üzləşsə, elə dünənəcən nifrət
elədiyi, söyüşlər
yağdırdığı "avtobus əhli" onun ən
sevdiyi insanlara çevriləcək. Daha sərnişinlərin
kobudluğu, qabalığı, sürücünün səviyyəsizliyi,
yolların narahatlığı onu narahat etməyəcək,
heç bunları görməyəcək də - niyə? Çünki "lomkaya
düşmüş xudbin" eqo öz "tanınma"
(priznanie) narkotikinə
qovuşmuş olacaq, öz dozasını alıb sakitləşəcək,
rahatlanacaq...
(Rus dilində
"priznanie" məfhumunu bizim dilə tərcümə edəndə,
ortaya çıxan "tanınma" sözü əlbəttə
ki, məfhumu tam əhatə
etmir, çünki "priznanie" sadəcə fiziki olaraq
"tanınma" deyil. Tanınma,
"uznavanie" kimi qəbul edilir. Yəni
mən kimisə sadəcə tanıdım, kimliyini bildim.
"Priznanie" isə ümumiyyətlə, müəyyən
ali bir səviyyə, istedad sahibi kimi qəbul edilmə
anlamına gəlir... )
Bəli, ən pisi isə budur ki, bu narkotik bir dəfə
ilə əbədi təsir göstərmir. Həqiqi real
narkotik kimi mütəmadi vurulmalıdır. Tutalım, təsvir
elədiyimiz idilliyadan sonra bir gün "razı yazar" yenə
də bu narkotikdən məhrum edilsə, yenə də
tanınmasa, yenə də avtobusun bir küncünə
sıxılıb yazıq-yazıq ətrafı müşahidə
eləmək məcburiyyətində qalsa,
"razı"lığından əsər əlamət
qalmayacaq, sevgisi nifrətə çevriləcək, yenə
dönüb olacaq heç nəyi bəyənməyən əvvəlki
"narazı yazar"...
İndi isə təsvir elədiyim situasiyanı bir
avtobusdan çıxardıb ümumiyyətlə cəmiyyətə
şamil edək. Təhtəlşüur
səviyyəsində, avtobus əhli-sərnişinlər
ümumilikdə cəmiyyət, insanlar; sürücü isə
cəmiyyəti, dünyanı idarə edən insanlar, son nəticədə
isə Tanrı anlamına gəlir.
(Vaqif Səmədoğlunun
yuxarıda sitat gətirdiyimiz misraları da bu cür ümumiləşdirmənin
nəticəsidir - Ey Tanrı (sürücü), saxla Yer
kürəsini (avtobusu), mən düşmək istəyirəm
(ölmək istəyirəm). Çünki bu avtobus
(dünya) mənim yerim deyil, burda mənim qiymətimi bilən
yoxdur, mən bura səhv gəlmişəm və sair və
ilaxır... hərçənd
ki, şair burada bir varlığa müraciətlə
"Saxla Yer kürəsini" demir, topluma müraciətlə
"saxlayın" deyir. Səbəbi isə budur ki, Vaqif Səmədoğlu
da Azərbaycan ədəbiyyatında modernist düşüncə
tərzinin təmsilçilərindən idi və yuxarıda
qeyd etdiyimiz kimi, bu təfəkkür tərzi
üçün, dünyanı məhz bu cür təsəvvür
etmək xarakterik idi - Dünya "Tanrıdan məhrum
olmuş və xaos içində özbaşına
qalmış dünya"dır, başqa sözlə desək, bu avtobus sürücüsüz
qalan və hara getdiyi üz tutduğu bilinmədiyi halda getdikcə
sürətini artıran avtobusdur. Ona görə
də, şairin son ümidi yalnız ətrafdakılara
yalvarış dolu fəryad ünvanlamağa çatır -
Saxlayın, mən düşmək istəyirəm.
Hərçənd, özü də çox gözəl
bilir ki, bu fəryad boşluğa ünvanlanıb. Nə
danışırsan? Hara düşürsən?
Axı avtobusu saxlamaq mümkün deyil. Sən bu avtobusda sona qədər
oturmağa və bütün sərnişinlərlə birlikdə
böyük sürətlə uçuruma yuvarlanıb
partlamağa məhkumsan...)
Yenə də mövzuya qayıdaq. Avtobus və dünya
analogiyası göz qabağındadır - Öz
"tanınma" narkotikindən məhrum edilən
"Xudbin eqo"ların cəmiyyətdən, ətraf
mühitdən narazılığı və bunun nəticəsində
yaranan zəhərli nifrət - Bu cəmiyyət cahildir, geridəqalmışdır,
ona görə ki mənim qiymətim bilinmir; Bəli, bu cəmiyyətin,
bu insanların, bu xalqın cəhalətinin, nadanlığının
yeganə göstəricisi yalnız və yalnız "mənim
kimi dahinin" qədrini bilməməyidir; Bütün
başqa mənfi, xoşagəlməz halların da əsas səbəbi
budur; Əgər mənim qədrim bilinsə, mən layiq
olduğum şöhrət və hörmət dozasını
alsam, onda bütün problemlər aradan qalxacaq , hər şey
qaydasına düşəcək, mənasızlıqlar məna
kəsb edəcək, səviyyəsizliklər səviyyə
qazanacaq. Sanki uşaqlarçün hazırlanan qrafik rəngləmələrə
əlvan rənglər gələcək...
İndi
isə mövzuya aid analiz elədiyimiz müxtəlif
yazılardan ortaya çıxan ikinci nəticənin
üstünə gələk...
Saxlayın avtobusu
Budur,
özünü xalqın milli sərvəti hesab edən
"narazı yazar" ətrafda müsbət bir hal
görmür, heç nəyi bəyənmir, hər şeyə
bir qulp qoyur - lakin buna rəğmən heç nəyi dəyişməyə
çalışmır. Hətta Vaqif Səmədoğlu
kimi modernistlər kimi "avtobusu saxlatdırıb düşməyə"
də çalışmır. Sadəcə
müşahidə edir və yazır. Bütün
narazılıqlarını, nifrətini yazıya
tökür. Və nəticədə bütün bu mənfi
energetika klaviaturalardan, kompüter ekranlarından keçərək
minlərlə oxucunun şüuruna çökür...
Əlbəttə,
burda da, ideoloji faktoru irəli çəkib, deyə bilərsiz
ki, oturacağın küncünə çəkilib ətrafı
nifrətlə seyr edən aciz "düha" ona görə
mübarizə aparmır ki, son yüzillər ərzində
avtobus əhlini dəyişmək uğrunda aparılan
mübarizələrin heç biri yaxşı nəticə
verməyib... deməli biz bu avtobusa məhkumuq, sonu uçuruma
gedən bu yoldan çıxa bilmərik, heç bir
çıxış yolu yoxdur, xilas, qurtuluş mümkün
deyil... Ona görə də, nəyisə dəyişmək
uğrunda mübarizənin özü də mənasızdır.
Bu məlum. Lakin görəsən, avtobus əhlindən
daim narazı olan, əvvəllər nəyisə dəyişməkçün
uğursuz mübarizə aparan "tənha düha"
heç bircə dəfə də olsun,
öz-özünü dəyişmək barədə
düşünübmü? Yoxsa bu onun
heç ağlına da gəlməyib?
Əmin edirəm ki, düşünməyib. Axı ideal
olanın nəyini dəyişmək olar? Axı
o insandır, o idealdır. O dəyişə bilməz,
yalnız ətraf dünya dəyişməli və onun
eqosuna, istəklərinə uyğunlaşmalıdır. Çünki dünyada ideal-kamil
olan yalnız odur, ətrafda nə varsa, hamısı naqisdir...
Bəli,
heç bir eqo düşünməyib ki, əgər mənim
gözümdə bütün avtobus cəhalətə
batmış nadanlar, səfehlər
yığınıdırsa, tutalım, məndən
üç sıra arxada oturmuş mən tək başqa bir
"dahi"nin gözündə mən də
həmin nadan və cahil yığınının bir hissəsiyəm.
Deməli mənim nifrət elədiyim bu cahil
nadan avtobus əhlinin içində mən özüm də
varam. Mən özüm də bu nadan çoxluğun bir
hissəsiyəm...
Qırx
il əvvəl məşhur rus yazıçısı Sergey Dovlatovun
dediyi fikirlərlə yazımı yekunlaşdırmaq istəyirəm
- " Bir çoxları belə düşünür ki, cəhənnəm
"başqaları"dır. Mənsə belə
fikirdəyəm ki, cəhənnəm elə bizik."
Yəni mən
özüm də o cəhənnəmin içində
varam... mən özüm də
o cəhənnəmin bir hissəsiyəm....
Bu gün bizim ziyalı mühitində çox xoşagəlməz
bir hal yayılıb. İstənilən sahə barədə o
sahənin adamından soruşanda əksər hallarda yalnız
inkar cavabı alınır.
Ədəbiyyat xadimi deyir ki, bizdə ədəbiyyat
yoxdu.
Kino xadimi deyir bizdə kino yoxdur.
Musiqiçi
deyir ki, bizdə bəstəkar yoxdur...
Lakin bu "yox"ların ardıyca kiçik bir ifadə
nəzərdə tutulur ki, onu əksəriyyət ürəyindən
keçirsə də, dilə gətirməyə ehtiyat edir. Hansı kəlmədir?
"Məndən başqa"
Bəli, bizdə ədəbiyyat yoxdur, yalnız məndən
başqa.
Bizdə aktyor yoxdur, yalnız məndən başqa.
Bizdə müğənni yoxdur, yalnız məndən
başqa.
Deməli
belə cavab verən və belə düşünən adam "bizdə" deyərkən, özünü
o "biz"in bir hissəsi hesab etmir. Özünü "biz"dən yüksəkdə
dayanan yeganə varlıq hesab edir.
Ancaq
anlamır ki, əgər "bizdə filan şey yoxdur",
deyirsə, o özü də , həmin
"yox"un içindədir.
Əgər sən var olmaq istəyirsənsə, deməli
ətrafın da varlığını görməlisən.
Bəli, əslində bu uzun yazıda yol, nəqliyyat və
nəhayət avtobus düşüncələrini analiz eləməkdə
məqsədimiz də ziyalı mühitimizdə, ələlxüsus
gənclər arasında geniş yayılan bu təfəkkür
istiqamətlərini üzə çıxarmaq idi. Lakin əfsuslar
olsun ki, üzə çıxarmaq, hələ aradan
qaldırmaq demək deyil. Aradan
qaldırmaqçün çox böyük təfəkkür
təbliğatı aparılmalıdır.
Ən əsas təbliğat isə əski
altşüur arxetiplərindən qorxmamaq və onları dərindən
öyrənməkdir.
Axı yazının əvvəlki hissələrində
gördük ki, babalarımızın təfəkküründə
yol anlayışı bu qədər mənfi çalar kəsb
etməyib. Yolun çətinliklərini sınaq kimi
qarşılayıblar. Yol
yoldaşlarına nifrət yox, sevgi bəsləyiblər.
Çünki yolun çətinliklərini birgə
dəf eləməyə, çiyin-çiyinə verməyə
çalışıblar, yolun yarısında yol yoldaşlarını
tək qoymayıblar, çünki Yolun sonunda həmişə
işıq görüblər.
Məhz ona görə də, bizim kollektiv
altşüurun arxetipləri içində yol
anlayışı ilə bağlı olan arxetiplər
heç vaxt şər
energetikasının daşıyıcısı olmayıb, həmişə
işığa doğru aparıb.
Bəs niyə bu gün biz öz minillik arxetiplərimizdən
qorxuruq, Şərq arxetiplərini kənardan gələn
obrazlarla, əvəz edirik? Sanki öz
işığımızın üstünü
bağlayıb,
"özgə qaranlığı"na pənah
gətiririk.
Çünki belə dəbdir, müasir görünməkçün
belə lazımdır, əks halda kənardan baxanlar bizi geridəqalmışlıqda,
cəhalətdə suçlaya bilər.
Çünki işıq və ümid cəhalət əlamətidir. İnkişaf
eləməkçün ümidsizliyə və
qaranlığa pənah aparmalıyıq. Onda Nobelin də,
Kannın da, Oskarların da yolları bizimçün
açılacaq...
Lakin
unutmayaq ki, karvan öz yolundan sapırsa, özgə yoluna
çıxırsa, sonda mütləq yolunu azacaq. Və
Minotavrın labirintinə düşəcək...
Bu labirintdə isə "balaca dühalar"ı
ovcunda dəstələyib on-on, iyirmi-iyirmi udan qorxunc bir bədheybət
gizlənib.
Xudbin eqo adlı Minotavr...
Əgər içimizi zülmət işğal edibsə,
işığa çıxmağın yeganə yolu elə
ilk olaraq öz mənimizdən (eqodan) qurtulmaqdır.
Əks
halda, hamımız o qaranlıq labirintdəki Minotavr tərəfindən
udulmağa hazır olmalıyıq...
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 2 iyun.- S.12-14.