Roman janrı - yeni
texnologiyalar, yeni poetik xüsusiyyətlər
Son illərdə yaşanan roman bumu artıq əvvəlki
intensivliyi ilə davam etməsə də, digər janrlarla
müqayisədə ona maraq yenə də hissedilən dərəcədədir.
Statistik
göstəricilərə nəzər salınarsa, ötən
il "Azərbaycan" jurnalında və
kitab halında bir çox romanlar dərc edildi ki, bunların əksəriyyəti
öz bədii dəyəri baxımından roman
janrının inkişafı istiqamətində
atılmış əhəmiyyətli addımlar, əldə
edilmiş böyük nəticələr kimi qiymətləndirilə
bilər. Çünki yaradılan nümunələrin əksəriyyəti
müəlliflərin yazıçı həmkarları tərəfindən
adlandırıldığı kimi "hadisə" olmasa da,
fərqli yaradıcılıq eksperimentləri, həm də
profesionalcasına edilmiş eksperimentlər kimi yadda qaldı. Bundan başqa, nəzər saldığımız
nümunələr o qədər spesifik xüsusiyyətlərə
malikdir ki, onların əsasında roman janrının əldə
etdiyi keyfiyyət dəyişikliklərini, texnoloji baxımdan qazanılan
yenilikləri, poetik dəyişimi müşahidə etmək
və ümumiləşdirmələr aparmaq
mümkündür. Bu əsərlər
roman janrının təkamülündə əldə edilən
ümumi xüsusiyyətlərin mövcudluğunu artıq
meydana qoya bilir.
Ötən
il dərc edilən romanlar arasında "Azərbaycan"
jurnalında çap olunmuş əsərlərin - Mübariz
Cəfərlinin "Nur", Alpay Azərin "Həyat
epiqrizi", Hüseynbala Mirələmovun "Qazi Bürhanəddin
səltənətinin süqutu" romanları, nəşrlərdən
Sabir Rüstəmxanlının "Akademikin son əsəri",
Şərif Ağayarın "Arzularımdan sonrakı şəhər",
Zahid Sarıtorpağın üç romanı - "Dərdin
sarı çəpkəni", "Kül",
"Qarğa marşrutu" romanlarının dərc edildiyi
"Dərdin sarı çəpkəni" və Yunus
Oğuzun "Atabəy Eldəniz" kitablarının adlarını qeyd edə bilərik.
Bu əsərlərlə ötən illərdə dərc
edilən romanlar arasında müəyyən analoji müqayisələr
apardıqda çox maraqlı nəticələrə gələ
bilirik.
Faktlara əsasən qeyd etmək olar ki, tarixi roman
janrına yenə də diqqət ön planda oldu. Və yenə də tarix
yalnız tarixi roman janrında deyil, müasir romanda da
aparıcı və müəllif məramının
reallaşdırılması üçün istiqamətverici
fon - funksiya rolunu oynadı. Amma
bu ağır, məsuliyyətli istiqamətdə uğurlu nəticələr
müşahidə edilmədi. Daha doğrusu, yaradılan
əsərlər (bu mənada adını artıq qeyd etdiyim
iki əsəri xatırlaya bilərik - "Şəmsəddin
Eldəniz" və "Qazi Bürhanəddin səltənətinin
süqutu") sadəcə, tarixi faktların sadalanması, təkrarlanması,
müəyyən talelər fonunda qabardılması ilə - həm
də müəyyən mənada, bəsit bir dil-üslub
aparıcılığı anlamında - seçildi. Başqa bir fərqləndirici xüsusiyyəti ilə
yadda qalmadı.
Digər
əsərlər əsasında gəldiyimiz qənaət isə
belədir: yenə də ənənəvi roman texnologiyasının
dağılması, yenidən qurulması, rekonstruksiya edilməsi
prosesi aparıldı ki, burada həcm etibarilə kiçilmə,
struktur etibarilə sadələşmə, problemə, qəhrəmana,
süjetə, situasiyaya və s. yanaşmada qloballıqdan
lokallığa eniş yenə də müşahidə edildi.
Ən çox diqqəti çəkən bir
süjeti "tutaraq" irəliləmə, bundan da daha
qabarıq olan isə iki bir-birinə təmas etməyən -
daha doğrusu, zahirən təması olmayan süjet xətlərinin
təqdimindən, roman içində roman texnologiyasından
istifadədir. Əlbəttə, bunu roman içində
roman adlandırmaq məqsədəmüvafiq olsa da, iki fərqli
zaman və məkan müstəvisinə malik, bir-biri ilə
heç bir təması olmayan süjetlər arasında
konkret simvolik, əlamət keçidlərinin müəyyənləşdirildiyi,
yalnız o konkret simvollar (simvol obrazlar) vasitəsilə paralel
xətlər arasında kəsişmə olmasa da, eyni nöqtələrin
(məqamların) mövcudluğu diqqəti çəkdi. O
da nəzərə çarpdı ki, seçilən bu
simvol-obrazlar əsərin əsas və aparıcı
ideyasını çatdırmaq üçün də bir
vasitə kimi müəyyənləşdirilib (məsələn,
Şərif Ağayarın "Arzularımdan sonrakı şəhər"ində
ağzı bağlı çəhrayı atlar - təsvir
edilən hər iki xətdə, hər iki zaman və məkanda
ona işarə edilir. Bu atlar
azadlığın, "qaçış istəyi"nin,
"istədiklərini deyə-deyə bilməmənin"
simvoludur - həm qədim dövr üçün, həm də
müasir zaman üçün). Yəni təsadüfi
xarakter daşımır. Beləliklə,
müəlliflər sanki bu simvolik obrazları mətnə məhz
zamanlararası, məkanlararası lazımi keçidlərin
reallaşdırılması üçün gətirmiş
olurlar. Zaman və məkan bir-birindən çox fərqli
olsa da, bəşər övladının təkrar-təkrar
eyni taleyi yaşadığının və eyni problemlərdən,
çətinliklərdən adladığının
sübutu kimi....
Müşahidə edilən maraqlı bir dəyişim
dil və ifadə-təsvir texnologiyası ilə bağlı
oldu. Əvvəlki
illərdə xarakter zənginliyindən və
çoxqatlılığından qurtulma, dil qatında bəsitliyə
doğru addım atılması və poetik ifadə
texnikasından uzaqlaşma müşahidə edilirdisə,
ötən il bu xüsusiyyət nisbətən
arxa plana adlamış oldu. Bütün müəlliflərə
aid edilməsə də, ötən il dərc
edilən romanlarda - burada əlbəttə ki, müəllifdən
gələn üslub da ön plandadır - dilin zənginliyi,
poetik ifadə mürəkkəbliyi,
çoxqatlılığı və çoxrəngliliyi diqqəti
çəkdi. Müəyyən müəlliflər oldu ki,
son illərdə dərc edilmiş romanlarının (məsələn,
Zahid Sarıtorpaq, Şərif Ağayar) fərqli, formalaşmış,
öz xüsusi özəllikləri və fərqlilikləri
olan, başqalarınınkından məhz poetik ifadə
yükü, təsvir orijinallığı, obraz fərqliliyi
ilə seçilən üslub
formalaşdırdığını görürük. Bir də
təbii ki, dil özünəməxsusluğunu... Bununla da,
müasir roman ifadə bəsitliyindən qurtulmuş olur...
Daha bir xüsusiyyət - mistik romanların meydana
çıxmasıdır. İnsan məninin
çıxış yolu hansısa dünyaların və
varlıqların mövcudluğunda arandı. İnsanların mənəvi dünyasında
qurtuluş olaraq o fərqli, sirli dünyalara, sirli obrazlara
üz tutuldu.
Müasir dövrün, müasir dünyanın sosial və
siyasi ziddiyyətlərinin, müasir dünya və müasir
insanın romanda meydana çıxması tarixə
qayıdış, tarixə nəzərsalma olmadan
reallaşdırılmadı.
Eyni zamanda Azərbaycan tarixinin keçid
dövrünü adlamış və ziddiyyətli, mübahisəli,
həmçinin şərəfli ömür
yaşamış qəhrəmanların yenidən romana gəlişi
müşahidə edildi. Bunu biz Azərbaycan tarixinin çox fərqli
dövrlərini, şəxsiyyətlərini romana gətirmiş
Sabir Rüstəmxanlının
yaradıcılığının növbəti nümunəsində
gördük - "Polkovnikin son əsəri"ndə.
Həmçinin, Mirələmovun Qazi Bürhanəddinin, Yunus
Oğuzun Atabəy Eldənizin həyatına müraciət edən
əsərlərində.
Bir sözlə, roman janrı bəsit, ənənəvidən
daha aşağı səviyyəli nümunələr fonunda
ötən ilə çox maraqlı, fərqli nümunələri
ilə öz möhürünü vurdu. Biz məhz
möhür vurmaq gücündə olan və seçilən əsərlər
əsasında təhlillərimizi aparacağıq.
Bu ümumiləşdirmələrdən sonra qeyd etmək
istəyirik ki, son illərin roman janrına
qazandırdığı bir neçə uğurlu imza da oldu
ki, bu barədə xüsusi olaraq danışmaq gərəkdir.
Onlardan birincisi şair kimi tanıdığımız,
bəlkə də, şair kimi bir o qədər də
uğurlu olduğunu hər tənqidçinin qəbul edilmədiyi,
amma roman yaradıcılığında sözsüz iz sala
bilmiş Zahid Sarıtorpaqdır. Əslində, bu
yazıçının nəsrə gəlməsi onun
yaradıcılığına bələdliyi olan hər kəs
tərəfindən qanunauyğun hal kimi
qarşılanmışdı. Çünki
yazdığı şeirlərdə nəsr texnikasından
yararlanma hər zaman diqqəti çəkir, bu texnikanın
öz müəllifini bir gün mütləq nəsrə gətirəcəyini
xəbər verirdi. Həmçinin o da
vurğulanmalıdır ki, onun nəsrində də şair
ruhu, şeiriyyət, şeirdən gəlmə poetik
tapıntılar, obrazlar, təsvirlər bolluğu
müşahidə edilir. Amma bu, onun nəsrinə
qətiyyən ziyan gətirmir.
Zahid Sarıtorpağın "Dərdin sarı çəpkəni"
kitabına toplanmış hər üç romanı nəinki
yeni bir uğurlu romançının meydana
çıxdığından xəbər verir, eyni zamanda da
mistik roman janrında davamlı olaraq yazan bir
romançının özünəməxsus üslub-sistem
formalaşdırdığını göstərir. Hər
üç roman eyni sistem daxilində işlənilibdir.
Reallıq və mistik dünya, mistik qəhrəmanlar
arasında əlaqə, keçid, keçə bilməmə,
amma arayışda olma, o dünyanın aparıcı bir şəxsinin
ardınca düşərək keçidə doğru irəliləmə
və o dünyaya adlama.... Qəhrəmanların
qurtuluşu məhz bu xətt üzrə reallaşır.
Əlbəttə, hər üç romanda
keçid anı, keçmə məqamı nə qədər
həyəcanverici və qorxuducu olsa da, həm bir-birini təkrarlamadan
fərqli situasiyalar fonunda baş verir, həm də hüzur və
rahatlıq məhz Orada imiş kimi göstərilir.
"Kül" romanı haqqında keçənilki məruzədə
danışdığımızdan bu dəfə iki romanı
təhlilə çəkmək istərdik.
Əslində,
yazılma tarixinə görə əvvəlki illərə təsadüf
edən "Dərdin sarı çəpkəni"
ümumilikdə mühitdə maraq doğursa da, haqqında bir
neçə yazıçının dostcasına
sözündən və Məti Osmanoğlunun geniş məqaləsindən
başqa, yazıya rast gəlmədik.
Romanda bir gün ayılaraq dünyanı sarı rəngdə
görməyə başlayan bir institut müəlliminin -
artıq təqaüddə olan Bulud müəllimin
başına gələnlərdən bəhs edilir. O, həkimə getdiyi zaman
bu nadir xəstəliyin dünyada cəmi özü daxil olmaqla
yeddi adamda olduğunu - yeddi rəng məsələsi! - və onların da hərəsinin
dünyanı bir rəngdə gördüyünü, ən əsası
isə azarının sağalmaz olduğunu öyrənir.
Bulud müəllim öz dərdini deməyə də
bir kimsə tapa bilmir. Əvvəla, tutulduğu xəstəliyin
qeyri-adiliyi ucbatından, ikincisi isə getdiyi həkimin
"bunu gizli saxlayın" xəbərdarlığı
üzündən. Hətta baş
götürüb yanına getdiyi böyük qardaşı
Umuda belə açmır sirrini. Təkcə
verdiyi sözü tutmaq üçün deyil. Eyni zamanda
da ona görə ki, qorxur: "o da arvadına deyər, bundan
sonra xəbər elə yayılar və adına
"Sarıgöz Bulud"dan-zaddan qoşarlar"... Əlbəttə, dünyanı sarı rəngdə
görməsi bu rəngin imkanlarının,
çalarlarının müəllifə - eyni zamanda da qəhrəmana
yeni təəssüratlar, yeni duyumlar kəşf etməyə,
bir rəngə daha yaradıcı yanaşmağa şərait
yaradır. Bir yandan sarının fərqli
çalarları təsvir edilirsə, digər yandan da
seçilən hər obyektdə roman müəllifinin təsvir
və ifadə orijinallığı özünü göstərir:
"Həyətdə, qocaman tut ağacının altında oturmuşduq. On dörd günlük Ay elə bil Nikolayın
qızıl onluğuydu - asılmışdı gecənin
boynundan, bərq vururdu. Gecənin rəngi
də, nəfəsi də şamama qoxuyurdu". Və hər dəfəsində də rəng
yalnız rəng - görüntü olaraq deyil, öz qoxusu ilə
də mətnə gətirilirdi.
Orijinallıq sarının çalarlarının təsvirində
daha dəqiq görünür. Əsərlə tanış
olduqda sual meydana çıxır: Nə üçün
sarı? Qırmızı, yaşıl, qara və
s. yox, məhz sarı? Belə
düşünürük ki, burada həyat yoldaşı
dünyasını dəyişmiş, övladları
özündən çox uzaqda yaşayan təqaüdçü
bir müəllimin maraqsız - sarı rəngli həyatından
söhbət getdiyi üçün belə bir rəng
seçilmişdi. Sarı həm də xəstəliyin -(saralıb-solma), dərdin (yenə də
saralıb-olma) ifadəçisi kimi rəng-duyum
yaddaşımızda iz salmış bir çalardır. Əsərdə ruhun qurtuluşu üçün məkan
aranır. İkinci dünya - ruhun
qurtulacağı, xilas olacağı məkan kimi əvvəlcə
yuxu təklif edilir. Elə həkim də
ondan böyük maraqla yuxusunun rəngli
olub-olmadığını soruşur. Əgər
heç olmasa yuxuda rəng varsa, bu müvəqqəti də
olsa, qurtulma deməkdir. Bulud müəllim
uzun zaman bu sualın cavabını düşünüb tapa
bilmir. Ona elə gəlir ki, yuxuda da hər
şeyi rəngsiz görür. Lakin həmin ərəfələrdə
gördüyü bir yuxudan sonra ironik bir tərzdə
öz-özünə: "Muştuluğumu ver, professor Bürhan Nəcəfov müəllim! Mənim
yuxularım rəngliymiş! Belinə
çöpdən dirək!" Ümumiyyətlə
ironiya bu əsərin təkcə qəhrəmanının
özünün-özünə münasibətində deyil.
Halbuki eyni xarakterik cizgi Zahid
Sarıtorpağın digər romanlarının qəhrəmanları
üçün də xarakterikdir. Bu ironiya hadisələrin
gedişatında və əvəzlənməsində də var.
Məsələn, həkimin xəstəliyi haqqında
eşidən kimi onu təbrik etməsitək...
Zahid Sarıtorpağın digər romanlarında olan,
burada davam etdirilən, bir-birinə ötürülən
mistik elementlər, müəyyən məna daşıyan və
qəhrəmanı izləyən detallar, mistik obrazlar, simvolik
mənalandırmalar haqqında bəhs edilən hadisələrə
tam fərqli bir rəng qatır. Məsələn, göyərçinlər
kimi... Bir zamanlar Bulud müəllimin özünün də
sevə-sevə saxladığı göyərçinlər...
Həyatının ən gözəl dönəminin
ən dəyərli xatirəsi olan göyərçinlərlə
o, Moskvada xəstəxananın qarşısında
qarşılaşır. Onlardan biri -
axsağı onun gözünə çırpılaraq bir
anlıq görmə qabiliyyətini geri qaytarır. Və burada mənalandırma - mistik çalar bəxş
etmə mexanizmi ilk dəfə işə düşmüş
olur. Göyərçin mistik obrazı bir
də ona görə qurtuluş olacaq mistik dünya ilə
bağlantının simvoludur ki, sonda qəhrəman onun kimi
qanadlanır. Qanadlanır - xəyalında
və qurtuluşu olan dünyaya - o dünyaya uçur.
Zahid Sarıtorpağın dili çox maraqlıdır. Xüsusilə ifadə və
təsvir texnikası... O da maraqlıdır ki, Zahid
Sarıtorpağın romanlarının dilində bir çox
dialektlərdən istifadə edilir. Bunu əsər
üçün nöqsan tutanlar tapılsa da, məncə,
bu, mətnə maraqlı bir çalar qatır.
***
"Qarğa marşrutu" Zahid Sarıtorpağın
haqqında söz açmaq istədiyimiz ikinci romanıdır. Roman "Azərbaycan"
jurnalında povest adı ilə dərc edilibdir, yəqin ki,
haqqında bu cür də söz açılacaq. Amma kitabda roman kimi təqdim edildiyindən və roman
sərhədlərinə yaxın gəldiyindən biz də
bu əsəri təhlil etmək istəyirik.
Əsərdə cəmiyyətdən, həyatdan,
gördüyü haqsızlıqlardan təsirlənərək
öz ağrısını, qisas hissini,
yanğısını dişləri vasitəsilə - qəzəb
duyduğu adamı dişləyib qanını sormaqla ifadə
edən bir vampirdən söhbət gedir. Beləliklə,
biz ədəbiyyatımız üçün o qədər də
xarakterik olmayan bir obrazla qarşı-qarşıyayıq.
Amma istər ədəbiyyat, istərsə də
bu yazıçının yaradıcılığı
üçün xarakterik olan cəhət cəmiyyətdən,
ağrıdan, haqsızlıqdan qaçışın
yollarının aranmasıdır. Özündə gedən
bu prosesin fərqinə varan qəhrəmanın nicatı isə
yenə də hansısa mistik bir obraz - bu dəfə qoca kişi vasitəsilə başqa bir dünyaya
adlamadadır. Elə bir adlama ki, qocanın ardınca dəfələrlə
düşüb getsə də, buna nail ola
bilmir, qorxur.
Nihat hər dəfə haqsızlıqla
qarşılaşanda onun dişlərinin dibi gizildəyir. Əslində,
Nihatın qana olan meylinin səbəbinin gördüyü
haqsızlıqlar və onları qəbullana bilməməsi
olduğunu göstərməklə müəllif cəmiyyətin
insanı hansı hallara sala bildiyini göstərməyə
çalışır. Müəllif qəhrəmanını
təkcə gördüyü haqsızlıq
qarşısında qaniçənə çevirmir, eyni
zamanda da həm daxilən, həm də zahirən qocaldır:
"Anam haqqında belə danışılanda elə bilirdim
ki içimi qırış basır", - deyən Nihat, əslində,
zahirən də sürətlə yaşlanırdı. Əslində, qəhrəmanını qaniçənə
çevirməklə müəllif mənəvi
sıxıntılardan, cəmiyyət tərəfindən həyatın
dibinə itələnən birinin daxili sarsıntılardan
qurtuluş yolunu təqdim edir və bununla çox
böyük sosial, mənəvi problemlərin
qaldırılmasına nail olur. Çünki
qəhrəman qaçış yolu arayır (eynilə Zahid
Sarıtorpağın digər qəhrəmanları kimi).
Bu qaçış ya özünü unutmaqda, ya da
başqalarına zülm etməkdə mümkün ola bilir. Əsərin qəhrəmanı hər
iki yolu da sınaqdan çıxarır: "Nə
yaxşı ki bazar varmış... Onun
tünlüyündə hər şeyi unudurdum,
Şümürün də, anamın da üzü yadımdan
çıxırdı. Əvvəllər
onları elə bil bir boğçaya düyünləyib
daş kimi ürəyimdən asmışdım.
İçimdə eləcə də gəzdirirdim, sonra elə
bil bu boğça yırtıldı, onları salıb
itirdim"... Və bu ağrı içərisində onu daha
çox incidən doğma anasının laqeydliyi,
soyuqluğu idi...
Romanda bir çox sosial problemlər qaldırılır,
sosial mesajlar verilir. Məsələn, Əzizağanın başına gələnlər,
onun fəhləlik, hamballıq edərək çörəkpulu
qazanmaq istədiyi zaman cəmiyyətin "yuxarı" təbəqələri
tərəfindən təhqir edilməsi,
alçaldılması kimi...
Çıxılmazlığın ən böyüyü
görülən haqsızlığın
qarşısında haqqın aranması yox,
gücsüzlüyün böyüklüyünü dərk
edərək ümidin arzuya bağlanması, ilahi ədalətin
istənməsidir: "Əhd elədim ki, yəqin, bir gün
gələr, başıma oyun açan o cür danaların
Allahın qəzəbinə gələn gününü,
villalarının od-alova bürünən gününü
görərəm, onda bu pulları yetim-yesirə nəzir-niyaz
kimi paylayaram, ürəyimdən tikan çıxar"
sözlərindən sonra Nihat "Arxayın ol", desə də,
200 dolları götürsə də, bu fikirləri içərisində
çabalayır: "Ancaq onu bilirdim ki, bu iki yüz dollar mənimlə
ölənədək qalacaq, çünki Əzizağanın
arzusu, əhdi ağlabatan deyildi" .
Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, roman haqqında tənqidin
elə bir reaksiyası ilə qarşılaşmadıq. Yalnız Mətanət
Vahidin bir yubiley yazısı daxilində bu əsərin təhlilini
apardığını deyə bilərik.
***
Son illər bir çox romanları, xüsusilə də
tarixi və tarixi şəxsiyyətləri əks etdirməsini
qarşısına məqsəd qoyan, romanları ilə yadda
qalan müəlliflərdən biri də Sabir Rüstəmxanlıdır. O bu dəfə
"Akademikin son əsəri" adlı romanla gündəmə
gəldi. Hərçənd ki, tənqid bu əsəri
hələ ki susqunluqla qarşılayıb.
Ziyad
Şıxlı adlandırdığı və prototipi hər
anlamda Ziya Bünyadov olan romanda müəllif yenə də
öz dəst-xəttinə sadiq qalaraq özünü və
qəhrəmanını narahat edən problemlər, genetik dəyişim,
genefondun məhvinə yönəldilmiş siyasət aparan
sovet rejimi, repressiyaların reallaşdırılması, arxivlərin
açılması məsələsinə toxunur,
bütün həyatı boyu tarixin qədim qatlarını
araşdırmaqla məşğul olan bir akademikin həyatının
son dönəmlərində KQB arxivlərində
çalışması, qırmızı terrorun törətdiklərini
meydana çıxarması, bununla bərabər, necə bir
dövlət, millət, xalq fədaisi olması haqqında bəhs
edir. Müəllif qəhrəmanının
xarakterinin çox dəqiq, canlı, real təsvirini yarada
bilir. Romanda təkcə millətin düşünən
beyinlərinin məhv edilməsi, repressiyaya məruz qalması
faktı deyil, eyni zamanda da reallaşdırılan
köçürülmə siyasəti, onun qurbanına
çevrilən ailələr, nəsillər, tayfalar,
onların Fuad kimi sağ qalan və milli təəssübkeşlik
hissini itirməyən, eyni zamanda da Ziyad Şıxlının
əqidə, mübarizə, xarakter davamçısı olan gənclərin
mövcudluğu - ümid də elə bunadır! - məsələlərinə toxunur. Onun vətəninə
qayıdaraq bir zamanlar babalarının burada
basdırdığı, gizlətdikləri əlyazmaları -
izləri axtarması (bu əlyazmalar keçmişə
qayıdışın və tarixi yaddaşın
qorunmasının simvolik obrazıdır), bu axtarışdan
bir an belə geri çəkilməməsi, bu yolda, mübarizə
meydanında Ziyad Şıxlı kimi alimi özünə
ustad seçməsi təsadüfi deyil.
Bədii
yaradıcılıqla da məşğul olan Ziyad
Şıxlı öz repressiya arayışlarının məğzində
duran böyük faciələri o qədər ağrı, o qədər
əzabla mətnə ötürür ki, Sabir Rüstəmxanlının
bir çox əsərlərində olduğu kimi, burada da qəhrəmanla
müəllifin müəyyən məqamlarda eyniləşməsi,
üst-üstə düşən, onları birləşdirən
xarakterik xüsusiyyətlərin ortaya çıxması
müşahidə edilir. Halbuki bir müəllif
olaraq və "Azərbaycan" qəzetində fəaliyyət
göstərmiş mübariz kimi müəllifin
özünü də bir obraztək baş verən proseslər
içərisində görmək mümkündür.
Bundan başqa, romanda başqa bir xətt də genefonda
müdaxilə məsələsidir ki, bu, bir çox
yazıçıların diqqətini çəkən bir
problem kimi qabardılıb. Nağıl kimi mətn
içində mətn tək verilən bu əhvalatda
Şirbala adlı (ironiya ilə Şir bəla
adlandırılır) nazirin oğlunun evlənməsindən,
bağlılığından, övladının
olmamasından və bu problemi onun özünün də xəbəri
olmadan nazirin süni mayalanma vasitəsilə həll etməyə
çalışmasından söhbət açılır.
"Nazir bilmir ki, çevrələrində
olan adamlardan neçəsinin sevərək bağrına
basdığı körpə məhz bu yolla dünyaya gəlib.
Yaxşıdır, ya pisdir bu iş? Hökm vermək
çətindir. Bir yandan baxanda doğrudan
da inqilablar bir çox ailənin həsrətinə son qoyur,
ailənin dağılmaq təhlükəsinin
qarşısını alır. Lakin nəslin
qorunması baxımından bu bir fəlakət və ya bir
çox fəlakətlərin başlanğıcıdır...
Çünki bu yolla doğulub böyüyən
uşaqlarının kökünün hara, hansı insana,
hansı irqə, hansı soya bağlı olduğunu kimsə müəyyənləşdirə
bilməz. Bəlkə heç bu maya da təbii
deyil. İndi süni insan yaratmaq
yarışına giriblər. Bəlkə
insanları da meyvə kimi hibrid, qarışıq toxumdan almaq
istədilər. Onda nə olacaq? Kim çıxacaq bu yazıq anaların
qarnından?"
Bu Akademikin nağıl-roman adlandırdığı
üçüncü qovluqdan çıxan əsərin -
Ziyad Şıxlını narahat edən problemin ifadəsidir. Bu cür
qlobal problemi qaldıran Ziyad Şıxlı - millətin
ziyalısı (eyni zamanda da Sabir Rüstəmxanlı) millətlərin
məhv edilmə yollarından birinin də bu qloballaşmaqda və
genişlənməkdə olan üsulun yayılmasında
görür. Məhz buna diqqət çəkir.
Xatırladaq ki, eyni problem çox uğurlu bir şəkildə
qırğız yazıçısı Çingiz Aytmatovun
da "Kassandra damğası" adlı romanında əsas
motiv kimi götürülüb və bu, həqiqətən də,
diqqət yetirilməsi labüd olan, üzərində
düşünülməsi gərəkən bir problemdir.
Əsərdə
diqqəti çəkən əsas istiqamətlərdən
biri də 1990-cı illərdə baş verən hadisələrə,
azadlıq mücadiləsinə qayıdış, onların təsviri,
sözün yaddaşına köçürülməsidir:
"Bu il Bakı yazın gəlişini hiss eləmədi.
Əlini-qoluna bağlamaqla kifayətlənməyib,
həm də dilini susdurmuşdular. Ölü
sükutu, məğlubiyyət xəcaləti, çarəsizlik
ağrısı çökmüşdü şəhərə.
Bakı çarəsizliyin və
aldadılmağın dərdindən ölürdü".
Bu əsər son illərdə yaranan yeganə əsərlərdəndir
ki, bu hadisələr həm əks etdirilir, həm də onlara
qiymət verilir. Özü də olduğu
kimi və epizodik halda deyil. Sadəcə, əsərin
əsas qüsuru (Sabir Rüstəmxanlının bir çox
digər romanları kimi) publisistik ahənginin güclü
olmasıdır. Bu romanda texnoloji
baxımdan "roman içində roman" yaratmaq
üsulundan, müəyyən məqamlarda detektiv elementlərindən
istifadə müəllif üslubu üçün yeni olsa da,
mətn irəlilədikcə publisistik ahəng bəzən
azalsa da, ümumilikdə yenə də üst qatda qalır.
***
Ötən ilin ən maraqlı əsərlərindən
biri də Şərif Ağayarın "Arzulardan sonrakı
şəhər" romanıdır.
Romanla tanış olduqca yuxarıda qeyd etdiyimiz modeldən
yararlanmanın müasir roman üçün artıq
xarakterik hal aldığını təkrarlamalı oluruq.
İki süjet xətti, iki bir-birinə zidd dünya, zaman və
məkanlar, keçmiş və müasir dünyanın
paralel təqdimatı və kəsişmə məqamının
yalnız hansısa simvolik obrazlar vasitəsilə reallaşdırılması...
Bu, ilk baxışdan müşahidə edilən
xüsusiyyətlərdir.
Biz eyni modeldə yaradılmış bir neçə əsəri
xatırlada bilərik. Haqqında əvvəllər söz
açdığımız Qan Turalının "Fələk
qırmancı", Aydın Talıbzadənin "Əbuhübb"
romanı, daha əvvəlki dövrlərə getsək, Kamal
Abdullanın "Yarımçıq əlyazma"sı,
Anarın "Ağ qoç, qara qoç"u...
Romanda iki süjet xətti var. Birində firon
dövrünün əsir götürülən qəhrəmanı
geri - torpağına qayıdış mücadiləsi
aparır. Digərində isə bu günün - müasir
dünyanın torpağından qaçqın
düşmüş müharibə qəhrəmanı, nənəsi
ilə birlikdə yaşam mücadiləsi içərisindədir.
"Yaşıl vadi"nin sakini olan,
müqəddəs İterü çayını xilası bilən
qəhrəmanın qayıdışı ölümü
bahasına olsa belə mümkünləşir. Çünki
onu İterü çayına olan inamı qoruyur, sağ
qalmasına yardım edir: "Ömründə ağlıma
gəlməzdi ki, bir kölə ən çox at
çapmağı arzulaya bilər. Bir də
quş olub uçmaq keçir ürəyimdən. Cəmi bir dəfə Yaşıl vadinin
üstündə dolanmaq üçün, bəlkə, həyatımı
verərdim. Tələyə
saldığım quşlar gəlir ağlıma. Ovladığım haçabuynuz maralların incə
böyürtüsünü eşidirəm. Hərdən burnumu İterüdən əsən həzin
mehin dərinliklərinə soxub kedr çiçəyinin ətrini
axtarıram. Yəqin
düşündünüz; belə azad və xoşbəxt
insan ikən necə oldu köləyə çevrildim? Bu, uzun əhvalatdır və bu uzun əhvalat mənim
ilk dəfə kölə görməyimdən
başlayır".
Burada ülviləşdirmə, müqəddəsləşdirmə
ana hesab edilən İterüyə yüklənir. Bu qəhrəmanın
yaşantıları, düşüncələri,
başına gələn hadisələr köləlik
(azadlıq!) ideyasını aktuallaşdırır. Başlıca arzuya, başlıca qayəyə çevirir.
Və müəllif təsvir etdiyi hadisələrlə
təkcə köləliyi və azadlıq istəyini deyil,
uşaq ölümünü, müharibə fəlakətini
də əsərin qaldırdığı problemlər cərgəsinə
qoşur. Məsələn, kölənin
də insan olduğu düşüncəsi kimi. Onun bütün
mücadiləsi azadlıq mücadiləsidir. O yalnız
bu haqda düşünür: "Sizcə,
ağalarımız bizim azad olmaq istədiyimizi
düşünürlər? Əsla! Kölə
azadlıq xülyasına düşə bilməz. O,
yalnız qaça bilər. Burdan-ora, ordan-bura.
Qaçanda da gec-tez tutub gətirir, ağır
cəza verirlər. Ona görə, azadlıq
eşqimiz getdikcə təsirini itirir, içimizdəki o
işıq son işartısınacan sönüb gedir".
Digər qəhrəmanın geri qayıdışı
isə "arzularından sonrakı şəhər" şəklində
yaşayır.
O, bu şəhərin arzusu ilə çırpınır. Onun uşaqkən qoyub gəlmək məcburiyyətində
qaldığı, amma xəyallarında, arzularında
yaşatdığı şəhər müxtəlif
çalarlar, mənalandırmalar qazanır. Ümumiyyətlə,
Şərifin digər romanlarında da "itmiş şəhərin",
"itmiş uşaqlığın", "itmiş
doğmalığın", "itirilmiş
torpaqların" arayışı var. Gah
"Gülüstan" şəklində, gah da başqa bir
biçimdə. Amma ən əsası, hansı cildə,
hansı dona, hansı qılafa girirsə-girsin,
burada müəllif görünür. Onu
tanıyırıq. Onun
axtarışını, arayışını,
yanğısını, ümidini və ümidsizliyini,
özünə və ümid edən digərlərinə
ironiyasının şahidi oluruq.
Çox maraqlıdır ki, müəllif müharibənin,
döyüş səhnələrinin əyani təsviri ilə
məşğul olmur. Amma o səs hər yerdə duyulur. Qəhrəmanın müharibə təəssüratı
(elə oxucunun da) səslə yaradılır. Əslində, bu tək o qəhrəmanın deyil,
müharibə aparan ölkənin əksər vətəndaşlarının
müharibə təəssüratının və
yaşantılarının səslə simvolizə edilməsidir.
Romanın əsas xüsusiyyətlərindən
biri dövrün dəqiq, real və xarakterik cizgilərini məhz
cizgi, hətta ötəri cizgi şəklində verməsidir.
Çəhrayı rəngin bütün əsər boyu
hökmranlığı isə arzunun rəngi anlamında
özünü göstərir. Bu arzu - bu azadlıq arzulanan, istənən,
xoşbəxtlik gətirə biləcək olduğundan, mənəvi
rahatlıq vəd edən olduğundan çəhrayı rəngdədir...
Arzulardan
sonrakı şəhərə o qədər adlar verilir ki... Məsələn,
"Arzulardan sonrakı şəhərin adı Gülsüm
idi"... Bu isə şəhərini itirmiş birinin onu geri
qazanarkən o şəhərdə görmək istədikləri
ilə bağlı deyilənlərdir...
Əsərdə müəllifin üslubundan gələn
ironik bir yanaşma var ki, bu özünü ilk növbədə,
yaradılan obrazlarda göstərir. Məsələn, nənə
obrazında. Zahirlə daxilin bir-birinə
uyuşmadığı, amma düzünü desək,
çox realist bir obrazda: "Nənəmdir, vəssalam. Əyri dişli, donqar belli, çör-çöp
saçlı, cır səsli, zəhlətökən nənəm.
Mənim sevimli ifritəm! Miss 154-üm!"
Haqqında
təhlillər apardığımız romanlar ötən il dərc olunanlar içərisində fərqləndirdiklərimiz
və ümumilikdə roman təkamülünün əsas
poetik göstəricilərini özündə ehtiva edən
nümunələr idi. Və onlar əsasında
söyləmək mümkündür ki, müasir Azərbaycan
romanı yeni texnologiya və yeni poetik göstəricilər əldə
etməkdədir.
Nərgiz Cabbarlı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 2 iyun.- S.12-13.