Müasir hekayəyə
bir nəzər
Hekayə
janrı həyatımızın içində olub, onun hər
saatını, hər anını əks etdirməyə
imkanı olan formaca kiçik, lakin özlüyündə
böyük mətləbləri ifadə edə bilən
janrdır. 2017-ci ilin hekayə janrında baş verən
yenilikləri öyrənmək üçün həm müəllif
kitablarını, həm dərgi və məcmuələri, həm
də internet portallarını sərf-nəzər etdik və
qarşımıza maraqlı cəhətləri ilə diqqəti
cəlb edən bir çox mətnlər çıxdı. Təbii ki nəzərimizdən
qaçan bədii nümunələr ola bilər. Lakin ədəbi
prosesi daima inkişaf edən, irəliləyən canlı
orqanizm kimi götürsək onu çərçivələmək,
hüdudlarını müəyyən bir sistemə salmaq o qədər
də asan deyil. Bununla belə, təhlilə cəlb etdiyimiz
hekayələr haqqında əminliklə deyə bilərik
ki, bacardıqca diqqəti cəlb edən, digərlərindən
seçilən əsərləri dəyərləndirməyə
və 2017-ci ilin ədəbi mənzərəsində hekayənin
mövqeyini müəyyənləşdirməyə cəhd
etmişik.
İl ərzində
ictimaiyyətə təqdim olunan bədii nümunələri
nəzərdən keçirərkən bu kiçik janra
xüsusi diqqət və qayğı ilə
yanaşıldığı, həm də bu marağın təkcə
nasirlərin deyil, tənqidçi və ədəbiyyatşünasların
yaradıcılığında da özünü göstərdiyi
məlum oldu. Ağır, çoxhəcmli və
çoxqatlı romanlardansa məhz bu lakonik nəsr forması
daima harasa tələsən cəmiyyətimiz, hətta deyərdik
dünyamız üçün səciyyəvidir. Sön
dönəmlərdə böyük həcmli əsərlərdənsə
mətləbi daha kiçik formalarda ifadə edə bilən
hekayə və esselər daha çox maraq kəsb edir.
Müxtəlif mətbu orqanlarda kifayət qədər hekayə
nümunələri çap olunsa da çox zaman sırf hekayə
kitablarınıın azlığından şikayət edərdik,
bu il yenə də təəccüblənəcəyik. 2017-ci
ildə kifayət qədər
hekayə kitabları nəşr olunmuşdur. Həm yeni qələmə
alınmış, həm də ötən illərdə
yazılmış, mətbuatda təqdim edilmiş mətnlərin
yer aldığı bu toplularda janrın inkişafı
baxımından yüksək əhəmiyyət
daşıyan əsərlərin olduğu inkaredilməzdir.
İlin
ilk hekayə kitabı Kamal Abdullanın əksər hissəsi
ötən illərdə çap olunmuş hekayələrindən
ibarət olan, adı da bu hekayələrin birinin adından
götürülmüş "Edam vaxtını dəyişmək
olmaz" toplusu oldu.
"Adaşlar", "Platon, deyəsən, xəstələnib",
"Sirri-zəmanə", "Mağara", "Mənə
uçmağı öyrət", "Kölgə",
"Göyəzən dağının ilahəsi",
"Sağlıq" "Səsimdən yapış"
hekayələri maraqlı olduğu qədər, bədii-estetik
baxımdan seçilən, simvolik məqamlarla zəngin,
şüuraltı düşüncənin ön planda
olduğu, dünyanının fərqli
halını anladan hekayələrdir.
Ötən
ildə tanınmış
şair Faiq Balabəylinin son illərdə qələmə
aldığı "Lənətlənmiş həyat"
povesti, hekayələri və publisistik
yazılarının yer
aldığı "Bayıldan bayıra" kitabı oxucuların
ixtiyarına verilmiş, hər zaman maraqlı nəsr nümunələri
ilə qarşımıza çıxan Natiq Məmmədlinin
"Tiflis yolçuları", "Sevgi məbədində
qətl", "Tututquşunun günahı" və s.
hekayələri əsasında "Bekketə salam" toplusu
nəşr olunmuşdur. Yazıçı-publisist, Əməkdar
jurnalist Sadıq Elcanlının son illərdə
yazdığı hekayə, esse, ədəbi-tənqidi və
publisistik yazılarının daxil edildiyi "Sirli söz
qapısı" kitabı da 2017-ci ildə çapdan çıxan
toplulardandır.
Əminliklə
deyə bilərik ki, həyata keçirilən ortaq layihələr
keçən il hekayə mənzərəsinin zənginləşməsində
xüsusi rol oynadı. İlin əvvəlindən "ATV
Kitab" layihəsi ilə "Hədəf nəşrləri"
arasında imzalanan Əməkdaşlıq Memorandumuna əsasən
birgə kitabların nəşrinə
başlanmışdı. Bu anlaşmaya əsasən
"Çağdaş nəsrin ustaları" adlı silsilə
kitabların nəşri nəzərdə tutulmuş, bu
seriyadan işıq üzü görən ilk kitab
çağdaş milli ədəbiyyatımızın təmsilçisi,
istedadlı nasir Mübariz Örənin
"Qazanılmış günün siestası, yaxud Balıq
gülüşü" adlı povest və hekayələr
toplusu oldu. Təbii ki, ədəbiyyatımızın bu
kiçik janrının inkişaf pilləsində
mühüm addım hesab edilən bu anlaşmanın növbəti
addımı ikinci kitabın nəşri
ilə reallaşdı. Müasir
ədəbiyyatımızda portret hekayələrin bir
janr kimi formalaşmasında xüsusi rolu olan
yazıçı Əjdər Olun "Qəzənfər
müəllimgilin Şuşaya yürüşü" hekayələr
kitabı nəşr edildi.
"ATV"
Kanalı və "Parlaq İmzalar" Nəşriyyatının
ortaq layihəsi olan "ATV Kitab" seriyası da müasir ədəbiyyatımızın
inkişafına yönələn, yazarlarımızın,
xüsusən də gənclərimizin çap olunmaq problemini
aradan qaldırmağa xidmət edən layihə kimi dəyərləndirilir.
2017-ci ildə bu seriyadan olan Ülviyyə Tahirin "Ortaq
şəhər" hekayələr kitabı, Günel
Eminlinin "Cənnətdə payız" hekayələr və
esselər toplusunun nəşr olunması xüsusilə diqqətəlayiqdir. 2017-ci ildə bir sıra gənc
yazarlar da kitabları ilə diqqəti
cəlb etməyə nail olmuşdur. Ayxan Ayvazın 10 hekayəsinin
daxil edildiyi "Buri", Çinarə Ömrayın "Məcnunxana"
kitabları bu qəbildən olan toplulardır.
Bunlardan
başqa son dönəmlərdə ədəbiyyatımızın
dünyada tanınması baxımından mühüm
addımlar atılır, tanınmış
yazarlarımızın romanları müxtəlif ölkələrdə
nəşr olunur. Azərbaycan Respublikasının Nazirlər
Kabineti yanında Tərcümə Mərkəzinin, Azərbaycan
ədəbiyyatının dünyada tanıdılması və
təbliği istiqamətində həyata keçirdiyi beynəlxalq
layihələrindən olan "Sirr" (Azərbaycan hekayələri)
kitabı da Almaniyada işıq üzü
görmüşdür. Azərbaycan ədəbiyyatının
müxtəlif mərhələlərini təmsil edən Cəlil
Məmmədquluzadə, Mir Cəlal, İsa Hüseynov, Sabir Əhmədli,
İsi Məlikzadə, Maqsud İbrahimbəyov, Yusif Səmədoğlu,
Anar, Elçin, Mövlud Süleymanlı, Kamal Abdulla, Etimad
Başkeçid, Orxan Fikrətoğlu kimi ədəbi
simaların hekayələrinin toplandığı kitab alman və
avstriyalı tərcüməçilər tərəfindən
alman dilinə çevrilmiş və maraqla qarşılanmışdır.
Bu
kitablarla yanaşı, "Azərbaycan", "Ulduz",
"Yazı", habelə, "Ustad" jurnallarında,
"Ədəbiyyat qəzeti"ndə, "525-ci qəzet"
və "Aydın yol" və adını çəkmədiyimiz
bir çox həftəlik mətbu orqanlarda kifayət qədər
hekayə mətnləri oxuculara təqdim edilir. Belə
olduğu halda Zamanımızın nəbzini tutmağa
çalışan bu hekayələr hansı cəhətləri
ilə diqqəti cəlb edir? Və ya Müasir hekayədən
nə tələb olunur? Çağdaş hekayənin əsas
məziyyətləri nələrdir? kimi suallar mühüm və
cavablandırılması vacib olan məsələlərdən
hesab edilməlidir. Bu qədər hekayənin
yazıldığı bir dövrdə təbii ki, onların
dəyərləndirilmə prinsiplərinin də müəyyənləşdirilməsi
janrın inkişafına öz töhfəsini verəcəkdir.
Nəzərə
almalıyıq ki, bu əsərlər yaxşısı ilə,
pisi ilə zamanımızın, çağdaş
dünyamızın hekayələridir. Bu əsərlər
bir növ güzgü rolunu oynayır: dilləndirə bilmədiyimiz,
ürəyimizdən keçirib, aşkar etməyə çəkindiyimiz
məqamları görə bilirik bu hekayələrdə. Əminliklə
deyərdik ki, bu kiçik janrın bədii nümunələrini
birləşdirən başlıca cəhət onlardakı həyat həqiqətinin
gücündədir. A.Hüseynlinin bu haqda maraqlı bir fikri
var: "... Sənət əsərlərindən umduğumuz,
gözlədiyimiz ilkin məziyyət - gerçəkliyin
real mənzərəsinə
istinaddır, yaşadığımız dövr haqqında,
özümüz və cəmiyyətimiz barədə
açıq və ciddi söhbətdir. Boş, uydurma
süjetlərlə, qurama münaqişələr və təbiilikdən
uzaq qəhrəmanlarla, yalnız bəsit zövqlü
oxucuları əyləndirmək mümkündür". Təbii
ki, bədii mətnlər nəzərdən keçirilərkən
əsərlərin reallığa uyğunluğu, həyatı
əks etdirmə prinsipləri mütləq şəkildə
diqqətdə saxlanılmalıdır.
Yerli və
xarici mətbuatda davamlı olaraq nəsr nümunələri
ilə çıxış edən
ədəbiyyatşünas, görkəmli alim,
professor Vaqif Sultanlı bu il bədii
yaradıcılığında
hekayə janrına xüsusi yer ayırmışdır.
Alimin "Yarpaqsız budaqların yaşıl nəğməsi"
"Vatan", "Dərviş" və "İlan əfsanəsi",
"Kül qəfəs" hekayələrinin xarici ölkələrdə
nəşri müasir Azərbaycan hekayəsinin uğuru kimi dəyərləndirilən
bilər. İstedadlı alim-nasirin "Kül qəfəs",
"Zolaqlı yuva" hekayələri yerli mətbuatda da
çap olunmuş, ədəbi sferada maraqla
qarşılanmışdır. "Zolaqlı yuva" hekayəsi
müharibə səbəbindən ev-eşiyindən didərgin
düşmüş insanın çətin həyat şəraitinin
təsviri ilə başlasa da, əsl həngamə
uşağın quduz it tərəfindən dişlənməsi
ilə başlayır. Adi bir it dişləməsinin
ölümə qədər gedən yolu, çəkilən
iztirablar olduqca real və təsirli lövhələrlə təqdim
edilmişdir. Hadisəyə əsaslanan
mətndə müəllif hekayəni uşağın əzabları
üzərində deyil, ata-ananın iztirabları üzərində
qurur, psixoloji məqamların
işlənməsinə xüsusi diqqət yetirir.
Çarəsizliyin
insana yaşatdığı əzabların ifadəsi
başqa bir mətndə Azər Qismətin qələmindən
çıxan "Şi-Tsu" hekayəsində
qarşımıza çıxır. Çırpınan, əzab
çəkən, qayğılanan insanlar o qədər
real və inandırıcı təsvir
edilir ki, sanki onları görə bilirsən. Əslində, hər
iki hekayədə insanın çarəsiz vəziyyətə
düşərkən, tutacaq yeri qalmazkən normalda qəbul
etməyəcəyi, doğru hesab etmədiyi hər şeyi
etməsinin mümkün ola biləcəyini göstərir. Hər
iki hekayədə əziyyət çəkən şəxs
ilə onun əzablarını kənardan izləyən
insanların duruşu, mübarizəsi və gəldikləri
nəticə əsasında qurulmuş bir həyat modeli
vardır.
Henri Ceyms
"Roman estetikası" əsərində təhkiyəni
"pəncərədən görünən
görüntü" ilə müqayisə edir. Pəncərədən
baxan hər kəs fərqli mənzərəni seyr edir. Hekayənin
təməl xüsusiyyətlərindən
biri də təhkiyədir. Çünki hər kəs müəyyən
bir əhvalat nəql edə bilər. Mətnin hekayə
olması üçün mükəmməl, oxunaqlı bir təhkiyə,
canlı, həyatın içindən gələn obrazlar
artıq bir şərt kimi qəbul edilir. Ötən ilin hekayə
nümunələri arasında monoton təhkiyəsi, heç
bir eniş-yoxuşu olmayan Elçin Mehrəliyevin "Təbiət
hekayələri", Kamuranın "Alov saçlı
qız", Şəfa Vəlinin "Qətl
üçün mükafat" hekayələri olsa da,
maraqlı ifadə sistemi ilə seçilən hekayələr
də nəzərimizdən yayınmadı.
İkinci
Mahmudun "Bəkir kompleksi", Meyxoş Abdullahın
"Gecə qapısı döyülən qadın", Azər Qismətin "Bumeranq",
Natiq Məmmədlinin "Günah", Mübariz Cəfərlinin
"Ağır səfər", Mirmehdinin
"Qırmızı çəpiş" hekayələri
təhkiyə prinsipləri, obrazlarının canlılığı
ilə seçilən əsərlərdir. İkinci Mahmud
müasir həyat hadisələrini, obrazlarını əsər
qəhrəmanına çevirməyi, real dünyamızı
əks etdirən əsərlər yazmağı sevən
yazıçıdır. Mahmudun təsvirləri
obrazlılıq və canlılıq, dəqiqlik
baxımından uğurludur. Fəhləliyini, əlinin
qabarını özünə kompleks edən, evləndiyi
Uğurla normal münasibət qura bilməyən Bəkir
düşdüyü vəziyyətdən
çıxış yolu tapmaqda acizdir. Hekayənin əvvəlində
Mahmud qəhrəmanını zəif, hər şeyə boyun
əyən biri kimi təsvir etsə də, sonda bu zəif adamı
az qala bir qatilə çevrilir, mehrini saldığı
tutuquşusu Firanı öldürməklə sanki
bütün komplekslərindən qurtulduğunu əks etdirir.
Müəllif təhkiyəsi üzərində qurulan hekayədə
onun daxilindəki təlatümləri, keçirdiyi hissləri,
Zəki-Uğur-Bəkir üçbucağı arasında
baş verənləri müdaxilə etmədən izləməli
oluruq.
Qısa
hekayə formasının aktual olduğu bir dönəmdə
Kənan Hacının "Yeraltı külək" adlı
uzun hekayəsi həm ideya-bədii xüsusiyyətləri, həm
strukturu, həm də sənətkarlığı ilə diqqəti
cəlb edir. Sabit olmayan təhkiyəsi ilə oxucunu öz
ağuşuna alan müəllif fərqli həyat hekayələrini
təqdim etsə də, onları
ana xətlə birləşdirə
bilən məqamları diqqətlə seçir, Bibixanım
Nənə, Lala Əhməd, İmranın atası Sabir
kişi arasında olanlar yavaş-yavaş çözələndikcə
bu əlaqə də aydınlaşır. Hekayədə
ayrı-ayrı dönəmlər canlandırılır,
müəllif operator kimi projektoru gah müasir dövrə, gah
da keçmişə tuşlayır.
Son
dövr hekayə yaradıcılığında az da olsa,
simvolikaya, mistik düşüncələrə diqqət
yönəldən, sirli, fövqəltəbii qüvvələrə
inamla müşayiət olunan bədii nümunələr
yaranmışdır. Kölgə motivindən istifadə edilməsi
diqqəti cəlb edən məqamlardandır. Bu cəhətdən
Kənan Hacının "Kölgələr şahiddir",
V.Sultanlının "Çarpaz kölgələr", Kamran Nəzirlinin "Ağ
kölgə" hekayələri məzmun və struktur orijinallıqları
ilə seçilir.
Daha
çox sevgi macəralarından bəhs edən romanları ilə
böyük oxucu kütləsi qazanan Varis Yolçuyevin
"İyirmi bir" hekayəsi də ötən ilimizin
uğurlu nümunələrindən hesab edilə bilər.
Varis Fransanın "L Autographe" ("Avtoqraf") almanaxına
daxil edilmiş bu hekayəsinə görə "Antuan de Sent Ekzüperi
diplomuna" layiq görülmüşdür. Maraqlı
situasiyaları, fərqli təsvirləri və müəllif
mühakimələri ilə zəngin hekayə müəllif
təhkiyəsi əsasında yazılsa da, müəllifin
özünün də hadisələrdə iştirakı əsərə
ağırlıq gətirmir. "Bir qoca, bir uşaq, bir də
mən üzügündoğana gedirdik" deyərək
başlayann yazıçı maraqlı, maraqlı olduğu qədər
də fərqli bir hekayəyə başladığına
işarət verir.
Son
dönəmlərdəki bədii mətnlərdə qəhrəman
və qəhrəmana münasibət məsələsi də
fərqliliyi ilə diqqəti cəlb edir. Nəzərə
alsaq ki, hekayədə qəhrəman və xarakter məsələsi
roman və povestlərdən fərqlənir, onlar kimi ön
planda olmur, müşahidə etdiyimiz məqamlar təəccüb
doğurmamalıdır. Müasir modern və postmodern ədəbi
mərhələdə konkret obrazlardansa onun
yaşadıqları, hissiyyatı
əsərin qəhrəmanına çevrilir,
Çinarə Ömrayın "Daş
ağrısı", Günel Natiqin "İşıq
sorağında", Elçinin "Çingiz xanın
daşları"nda olduğu kimi. Hərçənd, bəzi
hekayələrimiz sırf qəhrəman üzərində
qurulsa da (Vəfa Mürsəlqızının "Nana",
İradə Aytelin "Taleh"), əksərən anlıq
hisslər, fikirlər, düşüncələr daha
yaddaqalan olur, qəhrəmanımızın xarakteri yox,
düşüncəsi, şüuru ön plana
çıxır. Müasir hekayələrdə xarakter üzərinə
yüklənmələr görülmür, bu səbəbdən
də hekayə yazarlarımız bəzən qəhrəmanlarına
heç ad da qoymur, onların hissiyyatına yönəlib,
duyğu-düşüncələr seli üzərində əsəri
qurur və çox zaman da uğurlu mətn ərsəyə gətirirlər.
Maraqlı
hekayələri, özünəxas yazı tərzi ilə
seçilən Kamran Nəzirlinin "Şopenin sonatası"
hekayəsi müəlliməsinə
aşiq olan uşağın dilindən
yazılmışdır. Əslində son dönəmlərdə
modernist, postmodern cərəyanların
izlərini daşıyan, qeyri-adi formalarda yazılan əsərlər
əvəzinə, daha sadə, insan hisslərini təcəssüm
etdirən hekayələr xüsusi bir maraqla
qarşılanır. On dörd yaşlı uşağın
hiss-duyğuları və reallıq arasındakı fərqlərin
təqdimi bizi bu saf hisslərə təbəssümlə
yanaşmağımıza səbəb olur. Keçmişin
şirin xatirələri tərzində yazılmış
hekayədə ən saf, təmiz hisslərlə müasir
insanın laqeydliyi, gərgin həyatın qovğaları
altında özünü, keçmişini unudan insanları
qarşılaşdırır.
Hekayəyə
olan marağın gücləndiyini əks etdirən məqamlardan
biri də "Ulduz" jurnalı, "Kaspi" qəzeti və
artkaspi.az saytının birgə layihəsi olan
"Variasiya" müsabiqəsinin keçirilməsi oldu.
2013-cü ildən start götürən, maraqla
qarşılanan müsabiqədə 2017-ci ildə Yazıçı
Elçin Hüseynbəylinin "Qəfil getmək" hekayəsi
yarımçıq şəkildə təqdim edilmiş və
onu tamamlamaq üçün yazarlar arasında müsabiqə
elan olunmuşdu. Göndərilən çoxsaylı mətnlərdən
yazıçı Vüsal Nurunun yazdığı sonluq daha
çox bəyənilərək qalib elan edilmişdi. Psixoloji
məqamlara toxunulan mətn həyatından bezən,
yaşadığı günləri dəyərsiz hesab edən
bir kişinin dilindən verilib. Son illərdə artıq bir dəb
halını almış intihar motivinə toxunan müəllifin
qəhrəmanın qərarsızlığını
göstərməkdə əsas məqsədi, əslində,
həyat eşinin gücünü təsvir etməkdir. Ola
bilsin ki, Vüsal Nurunun nikbin sonluğu da məhz bu məqamı
ilə müəllifin diqqətini cəlb edib.
Son
zamanlar ədəbi sferada yazdığı hekayələri ilə
diqqət çəkən müəlliflərdən biri də
Vəfa Mürsəlqızıdır. Maraqlı təhkiyəyə,
fikrin sistemli ifadəsinə önəm verən müəllif hansı mövzuda
yazırsa-yazsın həyat həqiqətinə sadiq
qalmağa, real, müasir dünyamızın problemlərini əks
etdirən hekayələr yazmağa cəhd edir. Daha çox
lakonik hekayələri ilə tanınan Vəfa Mürsəlqızı
son hekayələrində ailə-məişət məsələlərinə
toxunsa da, ənənəvi təsvirlərlə yox, daha
çox duyğu-düşüncələr fonunda bu problemləri
əks etdirməyə çalışır. Avtobusda yol gedərək
müxtəlif fkirlərə dalan bir qızın dilindən nəql
olunan "Ekler", yolda gördüyü qıza vurulan, lakin
ilk çətinlikdə geriyə çəkilən gəncdən
bəhs edən "Səs"
hekayələri həyatiliyin, təbiiliyin güclü
olması, qəhrəmanlarının canlılığı,
hissləri, düşüncələri, əzabları və
sevinclərini də real yaşamaları baxımından dəyərlidir.
Müasir insanların sevgiyə modern münasibətinin təcəssümü
olan, sevgisizlikdən bəhs edən əsərləri nəzərdən
keçirərkən Leyli-Məcnun məhəbbətini əsas
götürən maraqlı bir hekayə qarşımıza
çıxır. Seyran Səxavətin "Leyli və Məcnun"
və ferma müdiri" hekayəsi.
"Ümumiyyətlə,
Seyranın istənilən əsərində Cəlil Məmmədquluzadə
nəsrindən gələn incə bir meh əsir" deyən
Vaqif Yusifli haqlı olaraq bu hekayədə də sətiraltı
anlamların olduğunu, bir çox məqama incə yumorla
münasibət bildirildiyini vurğulamış, fikrimizcə də,
çox düzgün bir hədəf seçmişdir. Sədaqətli,
bir-birini anlayan, hörmət edən Fəmil-Nisə sevgisi bir
növ Leyli-Məcnun sevgisilə bir müstəviyə qoyulur,
onların da öz sevgisi var. Həyatlarında müəyyən
çərçivələri, hüdudları olan sevgisi.
Müasir
həyatı təqdim edən, hekayələrində modern
insanın düşüncələrinə yer verən Qan
Turalının "Uzaqlar" kino-hekayəsi ailə-məişət
münasibətlərinin deqradasiyaya uğramış, məhvərindən
çıxmış modern halını təqdim edir.
Qadının kişini, kişinin də qadını
aldatdığı bir ailədə skayp
danışıqları üzərində davam edən
münasibətlər çağdaş dünyamızın
çatışmazlığı kimi dəyərləndirməlidir.
Vəfa Mürsəlqızının "Qabyuyan", Azər
Qismətin "Bumeranq", Çinarənin "Corab
tayı", "Daş ağrısı", Günel
Eminlinin "Ağ kəpənək", Yaşar
Bünyadın "Ata" hekayələrində də bu
mövzular fərqli mövqelərdən işlənmişdir.
Müxtəlif məzmunlu hekayələrdə müəlliflərin
mətləbi çatdırmaq, ailə daxili problemlərin
insan həyatındakı təsirini, ata-uşaq nisgilini,
peşmanlıqları göstərmək üçün
uzun-uzadı təhkiyə, lüzumsuz söz oyunlarından
yox, lakonik və tutarlı faktlardan istifadə etməsi təqdrəlayiqdir.
Günümüzün
hekayələrində cəmiyyətin obrazı, ictimai
düşüncənin bədii şəkli, zamanın adi, ya
qeyri-adi qəhrəmanlarının, insanlarının portreti
arxa planlı olur, daha çox
şəxsi, subyektiv psixoloji durum əks edilir. Bu baxımdan
Elçinin "Tut Budağı, Ərik Budağı və
Sarı Bülbülün nağılı", " Firuz
Mustafanın "Fantast yazıçının Marsda dəfni",
Varisin "Sonuncu mogikan", Aslan Quliyevin "Duman" kimi
maraqlı quruluşu və ideya məzmunu, dil-ifadə səlisliyi
ilə seçilən hekayələrdir.
Yaxşı
hekayə ustası kimi qəbul edilən Elçinin
"Çingizxanın daşları" hekayəsində qəhrəman
sanki öz-özündən hesabat alır, öz
dünyasını, yaşadığı həyatı
sorğulayır. Həyatına başqa pəncərədən
baxmağa cəhd edir. Eyni məqsədi gənc yazarlardan olan
Günel Eminlinin "Naxış"sız
çilçıraq" hekayəsində də görə
bilirik. Varlı, hər cəhətdən təmin olunmuş
bir ailənin tavanında asılan və evdə yaşananlara
yuxarıdan baxan çılçıraq sanki bir canlı kimi
gördüklərindən, eşitdiklərindən təəssüflənir.
Ona görə də biz də çalışaq ki, həyatımıza
bir qədər kənardan, üçüncü şəxs
kimi baxaq. O zaman bütün
çatışmazlıqlarımızı, mənfilərimizi,
doğru hesab etdiyimiz yanlışlarımızı görə
bilərik.
Artıq
bir neçə ildir ki, yazdığı hekayələrlə
diqqəti cəlb edən Çinarə Ömray haqqında
danışdığımız 2017-ci ilə öz töhfəsini
vermiş, "Məcnunxana" adını verdiyi hekayə
kitabını ictimaiyyətə təqdim etmişdir.
Maraqlı mətnlərin yer aldığı kitabda 6
yaşında sevdiyi hər şeydən-evindən, həyətindən,
doğulduğu torpaqdan, demək olar ki, həyatından əl
çəkmək məcburiyyətində qalan, baş verənləri
tam dərk edə bilməyən qızın düşüncələrini oxuyuruq. Düzdür, kitabda
başqa mövzularda yazılmış hekayələr olsa da,
Çinarənin əsərlərinin ana xəttini müharibə
və onun yaşatdığı faciələr təşkil
edir. Biz "Tirdə dirilmə", "Erməni tut
ağacımızı vurdu", "Məcnunxana",
"Ağcaqanad" hekayələrində bu
ağrı-acını yaşamış kiçik
qızın iztirablarını görə bilirik. Təqdirəlayiqdir ki, Çinarə
müharibə dəhşətlərini, qanlı döyüş səhnələrini,
müxtəlif ölüm formaları ilə üzləşən
günahsız müharibə qurbanlarını təsvir etməkdənsə,
daha çox müharibənin insanlara yaşatdığı
hissləri, onun nəticələrini əks etdirməyə cəhd
etmişdir.
Son illərdə
müşahidə etdiyimiz hekayə axınının nəticəsi
olaraq maraqlı nümunələrin yarandığı
inkaredilməz olsa da, nəsrdə yeni qələm təcrübələrini
sınaqdan keçirən hekayəçilər haqqında bu
fikri bildirmək asan deyil. Qəzet və məcmuələrdə
boy göstərən bu mətnlərdə müasir həyatı
əks etdirmək, dövrün mənzərəsini yaratmaq məqsədi
qoyulsa da, problemin bədii həllinin kifayət qədər hərtərəfli
işlənməməsi əsərlərin bədii
gücünü zəiflədir. Xuraman Hüseynzadənin
"Qatır Qulam", Aləm Kəngərlinin
"Velosiped", "Oğru", Şəhla Aslanın
"Quran", Məmməd Namazoğlunun "Beş
manat" hekayələri bu qəbildəndir. Müəllif təhkiyəsi
üzərində qurulan, banal süjetə əsaslanan bu hekayələrin
modern ədəbiyyat nümunəsi kimi oxuculara təqdim edilməsi,
fikrimizcə, ədəbiyyyata qeyri-ciddi münasibətin ifadəsi
kimi dəyərləndirilməlidir.
Lakin təkcə
gənc yazarların deyil, kifayət qədər təcrübəsi
olan müəlliflərin yaradıcılığında da
alınmayan hekayə mətnlərinin olması inkaredilməzdir.
Səfər Alışarlının "Limb və
Alidada", Alpay Azərin "Üç günün
içində" hekayələri
bunlardan biridir. Böyük həcmə malik olan "Limb və
Alidada" daha çox söz oyunu üzərində
qurulmuş, solğun, oxucunu cəlb etməyən mətndir.
Müasir həyatın çevik janrlara və formalara ehtiyac
duyduğu bir mərhələdə uzun-uzadı mətnlər,
bir cümləlik fikrin uzadılaraq iki-üç abzasda verilməsi
yorucu və oxucu üçün mənasız
görünür. Monoton təhkiyəsi nəticəsində
hekayəni oxuduqdan sonra "hə , nə olsun" deməkdən
başqa bir yol qalmır. Halbuki müasir ədəbiyyatımız
həyatın gözəlliklərini, rəngarəngliyini,
habelə, çatışmazlıqlarını,
acımasızlıqlarını, daha doğrusu real
dünyamızda yaşanan ictimai-sosial prosesləri göstərə biləcək və
bunu qısa, lakin sərrrast
fikirlərlə deyən mətnlərə ehtiyac duyur.
Nəticə
olaraq deyə bilərik ki, yola saldığımız 2017-ci
il Azərbaycan ədəbiyyatında janrın
inkişafında irəliyə doğru atılmış bir
addım kimi səciyyələndirilə bilər. Bir cümlə
ilə fikrimizi yekunlaşdırmalı olsaq deyə bilərik
ki, bu ilki hekayələrdə əsas məqam obrazların mənəvi
dünyasına daha çox önəm verilməsi,
şüuraltı düşüncələrin ön plana
çıxarılması ilə xarakterizə olunur.
Nərmin Cahangirova
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 2
iyun.- S.25-26.