Nə Vətən məndən doydu,
nə mən Vətəndən…
Müasir
Azərbaycan ədəbiyyatının tanınmış
nümayəndələrindən biri, Naxçıvan ədəbi
mühitinin yetirməsi olan şair-publisist, tarix üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent Vaqif Məmmədov,
yaradıcılığının ayrı-ayrı dövrlərində
bədii ədəbiyyatın müxtəlif növlərinə
müraciət etsə də, ən çox lirik şair kimi
tanınıb, sevilmişdir. Onun poeziyasının əsasını
Vətən sevgisi, yurd həsrəti, təbiət təsvirləri,
müəllifin öz sevgi dünyası, ictimai-siyasi ruhlu və
xarici ölkələrə səfərdən
aldığı təəssüratlardan yaranmış
şeirlər təşkil edir. Vaqif Məmmədovun mövzu
dairəsi geniş, əlvan və zəngindir. Lakin bu zənginlik
içərisində müəllifin poetik şəxsiyyətini
müəyyənləşdirən bir amil, xüsusilə diqqəti
cəlb edir. Şair bütün əsərlərində
oxucularını vətəni, torpağı, xalqı,
insanları sevməyə çağırır. Bu da əbəs
deyil, çünki insan həmişə sevdikləri
uğrunda daha çox mübarizə aparır, onları
yaşatmağa, qorumağa can atır.
Şair
Vaqif Məmmədovun yaradıcılığında Vətən
anlayışı özünəməxsus orijinal deyimlərlə
tərənnüm olunur, toxunulmazlıq simvolu kimi bir daha təsdiqlənir.
“Ürəyimə təkcə Vətən yerləşir”, “Vətənsizi
qızıla bük, dərd olur”, “Yavan çörək belə
baldı vətəndə” və s. misralar şairin Vətənə
cismani-ruhani bağlılığının poetik ifadəsidir.
Vaqif Məmmədovun “Bizim ellər yaylağından dönmədi”,
“Sarı dolamanın sarı həsrəti”, “Bu torpağın
ahı səni tutacaq”, “Xocalı”, “Şəhid ataları” və
s. şeirlərində, bəlkə də, dünyanın
özündən də ağır bir kədər
yükü var. Şairin adi sözünün içindən
belə göynərti keçir:
Qəm tuş oldu təzə köçən gəlinə,
Göz yaşları döndü yazın selinə.
Durnalar da
döndülər öz elinə,
Bizim ellər yaylağından dönmədi.
Bu göynərtilər oxucunu bəzən kədərləndirir,
hətta bəzən ağladır da. Lakin dərdlərini
dilə gətirməkdə şairin məqsədi o deyil ki,
oxucularını kövrəltsin, ağlatsın, məqsəd
dərdin böyük-lüyünü oxucuya çatdırmaqdır.
Biganəlik, laqeydlik zülmətində olan
insanları bu zülmətdən çıxarmaqdır.
Bir ürəyə, məmləkətə qarşı
haqsızlıq ediləndə biz həmişə həyatdan
küsür, dünyadan gileylənir, ulu tanrıdan kömək
umuruq. Vaqif Məmmədovun poeziyasında bu mövzulara
tez-tez rast gəlirik. “Yalan dünya”, “Bu dünyanın
belə gəlib gərdişi”, “Deyəsən, dünyadan
küsəcəyəm mən”, “Bu dünyanın sevinci nə,
qəmi nə”, “Dünyanın” və s. şeirlərində
o da həyatdan küsür, dünyadan gileylənir. Dərdin
böyüklüyündən doğan sualların cavabsız
qaldığını görən, yer aləmində bu
suallara cavab tapa bilməyən şair üzünü ulu
tanrıya tutub cavabsız qalan suallara cavab istəyir:
Nədir
bu körpənin günahı, Allah!
Ayağı yalındır, başı da açıq.
Nədir
bu körpənin günahı, Allah!
Niyə öz yurdundan o düşüb qaçaq?!
Deyir insan dərdə düşəndə
özünü daha yaxşı dərk edir. Son illərin hadisələri,
bir sıra haqsızlıqlar, düşmən tapdağı
altında inləyən torpaqlarımızın harayı,
sönmüş ocaqların nisgili, didərginlik dərdi
şairi möhkəmləndirdi, mətinləşdirdi, bəlkə,
bir az da ucaltdı. Ancaq o,
xalqın bu ağır günündə əyilmədi, acizləşmədi,
əksinə, meydanda döyüşü həm sözlə,
həm silahla apardı. Vətən yolunda
canlarını qurban verən oğulların qeyrəti
önündə diz çökən şair bu
döyüşdən boyun qaçıran bir qrup həmvətənlərinə
də “Bu torpağın ahı səni tutacaq” deyə, öz kəskin
nifrətini bildirməkdən çəkinmədi. Torpaq dərdini,
Vətənin bölünməsinin böyük faciəsini həssaslıqla
duyan şair “ağır gündü, bərki sən!” deyərək
xalqı birliyə, həmrəyliyə
çağırdı:
Bölüm-bölüm
bölündün,
Xəlbirləndin,
ələndin,
Dünyaya
səpələndin,
Özünə
qayıt, xalqım!..
Bu
misralarda illərin, əsrlərin ağrısı nalə
çəkir və bu şeirlər oxucunu məcbur edir ki, o,
özünün kim olduğunu dərk
etsin, millətin tarixini, taleyini düşünsün.
Vaqif Məmmədov bütün
yaradıcılığı boyu yeni söz deməyə, yeni
fikir aşılamağa çalışıb, eyni zamanda, hər
misraya çox diqqətlə yanaşıb. Şair beş
bəndlik şeirdə nə qədər böyük poetik
fikirlər söyləyir. Müharibəyə nifrət oyadan
və ilk qələm təcrübəsi olan “Qara
kağız” şeiri bu cəhətdən çox
uğurludur:
... Nədənsə,
öz adı “qara” olsa da,
Çoxunun
saçını ağ eyləyibdir...
...Verdiyi
xəbərdən xəcalət çəkib
Kağız da qaralıb, bəlkə, nə bilim?!
Bir qara gözlünün
gözünün nuru
Axıb kağızları qaraldıb, bəlkə.
Bir
şimşək qəzəbli ata qüruru
Çaxıb kağızları qaraldıb, bəlkə.
...Dönməsə
Vətənə qara kağızlar,
Qara
gün Vətəndən dönə bilməzdi...
Akademik Bəkir
Nəbiyev Vaqif Məmmədovun “Qara kağız” şeirini oxuyandan
sonra həmin şeir haqqında yazmışdır: “Cəbhədə
həlak olmuş Vətən oğulları haqqında
müdhiş xəbərləri “Qara kağız”
adlandırarkən o zaman, bəlkə də biz bu məsələnin
üzdə olan mənası ilə kifayətlənmiş və
niyə belə deyildiyinin fərqinə varmamışıq. Vaqif Məmmədovun nəzərində isə bu
kağızlar məzmunundakı matəm xəbərindən
pərt olaraq, xəcalət çəkərək
qaralmışlar”.
Vaqif Məmmədovun güclü müşahidə
qabiliyyəti vardı. İnsan psixologiyasını duymaq,
gördüklərini, duyduqlarını mənalan¬dır¬maq
bacarığı vardı. İlk
baxışdan diqqəti o qədər də cəlb etməyən,
bəlkə də çoxlarımızı
düşündürməyən hadisələr onu
dü¬şün¬dürüb və narahat edib. Bu narahatçılıqsa şeirə çevrilib.
“Xarici xəstəlik” şeirində olduğu kimi:
Xarici
musiqi xoş idi ona,
Muğam dinləməyi arzulamazdı.
Fəxr
ilə divara, evə, hər yana
Xarici dillərdə adını yazdı.
Bir
gün xəstələndi, həkim çağırdı,
Endi gözlərinə dünyanın çəni.
Həkim
çox yoxladı, dedi: - ağırdı,
Xarici xəstəlik tutubdur səni.
Yaxud da,
“Mənim kişilərə yazığım gəlir”
şeirində:
Əzmindən
alçalıb enəndə kişi,
Xəbis
tənəsindən sönəndə kişi,
Çörək
ağacına dönəndə kişi,
Mənim kişilərə yazığım gəlir.
Gördüyümüz kimi, şair ictimai ruhlu poeziya
nümunələrində də çox ciddi məsələlərdən
bəhs edir, bunları fəlsəfi mövqedən ziddiyyət
və incəlikləri ilə işıqlandırır. Vaqif Məmmədov
bu səpkili şeirləri ilə oxucunu düşündürür,
həyat hadisələrini dərk etməyə
çağırır.
Şair-publisist Vaqif Məmmədov
yaradıcılığı boyu şifahi xalq ədəbiyyatından,
onun ayrı-ayrı janrlarından bəhrələnmişdir. Şairin poeziyasında
biz klassik ədəbiyyatımızın təsirini də,
müasir poeziyamızın axtarışlarını da,
folklor ənənələrimizin davamını da yeni
biçimdə görürük. Vaqif Məmmədovun
yaradıcılığında xalq ədəbiyyatına
bağlılıq onun əsərlərində həyatiliyi, təşbehlərində
reallığı, fikir və ifadələrindəki
aydınlığı daha da artırır, sənətkarlığına
təravət, ilhamına qaynaq verir və şeirlərindəki
təsvir meydanını genişləndirir. Biz baharın təsvirinə həsr olunmuş
şeirlərə tez-tez rast gəlirik. Bu
şeirlərin əksəriyyətində baharın təsviri
lirik qəhrəmanın daxili aləminin müxtəlif cəhətləri
ilə bağlı şəkildə təsvir olunur.
Vaqif Məmmədovun “Yaz nəğmələri” şeirində
bahar fəslinin daha başqa gözəllikləri, bənzərsiz
epitetləri diqqəti çəkir:
Açır
novruzgülü, açır ağ çiçək,
Torpağa neçə cür töhfə verilir.
Yamaclar bəzənir
toy xonçası tək,
Çən də yaylıq kimi üstə sərilir.
Qarı əridibdir
yazın nəfəsi,
Ağaran zirvənin sal daşlarıdır.
Şırıltı
- dağların hıçqırıq səsi,
Axan sular isə göz yaşlarıdır.
Gördüyümüz kimi, şair üçün həyatda
hər şey mənalıdır. Şairə görə
gülün, çiçəyin, hətta axan suyun belə
özünəməxsus mənası var. Şairin Azərbaycanın
gözəl mənzərələrini əks etdirən
şeirləri sanki torpağımızın bədii portretidir.
Biz onun şeirlərində tez-tez bitkin poetik təbiət
lövhələri ilə qarşılaşırıq.
O, klassik irsimizdən bəhrələnəndə də, xalq
yaradıcılığından qidalananda da heç kimi təkrarlamır,
fikri özü kimi deyir, özü kimi yazır.
Çünki şairin duyduqlarını, gördüklərini
mənalandırmaq bacarığı var:
Bu meşələr
oğlu ölmüş anadır,
Bulud qara yaylığıdır başında.
***
Sıra
dağlar bir gözəlin kəməri,
Göl də, yəqin o kəmərin qaşıdır.
Həqiqətən də, şair adidə qeyri-adiliyi,
sadədə böyüklüyü ifadə etməyi
bacarır.
Doğrudan da, əsl sənətkar xalqın tarixini,
soykökünü, milli adət-ənənələrini
gözəl bildikdə, dərindən duyduqda kamil sənətkar
olur. Bu baxımdan, şair Vaqif Məmmədovun folklor
örnəklərindən yaradıcı bəhrələnməsi
diqqətəlayiqdir. Maraqlı cəhətdir
ki, Vaqif Məmmədovun özünün atalar sözü qədər
dəyərli misraları onu müdrik şair kimi xalqa sevdirib.
Onun deyimlərində pirani, ulu
babalarımızın səsi, sözü var. Və bu səs
elə-belə adi deyil, əsrlərin süzgəcindən
keçən sözdür. Hətta
ata-babalarımızdan bizə miras qalan adət-ənənələri,
unudulmuş sözləri o, şeirə gətirib, nəzmə
çəkib:
Nehrədə
biz boyda yağ olsun deyə,
Çatmanın başına qoyublar bizi.
***
Çatmamışdıq
şirin-şəkər günlərə,
Darı çadı sac üstündə bişərdi.
Bu şeirlərin hər misrasında xalq təfəkküründən
süzülən ifadə tərzi var. Xalqı dərindən
tanımadan, onun soykökünə, folkloruna, etnoqrafiyasına
dərindən bələd olmadan bu cür ifadələr
işlətmək olmaz. Bu mənada, şairin
yaradıcılığında, Mirzə Cəlilin dili ilə
desək, “Anamın kitabı”ndan süzülüb gələn
sözlər hakimdir. Vaqif Məmmədov
bütün yaradıcılığı boyu doğma dilimizin
saflığını, gözəlliyini qoruyub
saxlamışdır. Xalq dilinin zənginliyindən
bəhrələnmişdir. Məhz bunun nəticəsidir
ki, tanınmış bəstəkarlar şairin iyirmidən
çox şeirinə musiqi bəstələmişdir.
Vaqif Məmmədov yaradıcılığa poeziya ilə
başlasa da, özünü ifadəetmə potensialı
güclü, bənzərsiz və çoxşaxəlidir. Onun elmi-pedaqoji fəaliyyəti,
elmi araşdırmaları, maddi-mədəni irsimizin təbliğində
göstərdiyi fədakarlıq, ədəbi-ictimai
missiyası Vaqif müəllimi bədii
yaradıcılıqdan nəinki uzaqlaşdırmış, əksinə
poeziyasının, publisistikasının mövzu əlvanlığına
yeni çalarlar və keyfiyyətlər gətirmiş, həyati
lövhələrin milli koloritini artırmış, müəllifin
bədii-fəlsəfi dünyagörüşünün təşəkkülünə
müsbət təsir göstərmişdir.
Vaqif Məmmədovun elmi-publisistik kitabları, səfər
təəssüratlı şeirləri də çoxdur. O, xarici ölkələrə,
xüsusən də oğuz ellərinə tez-tez səyahətə
çıxıb və gəzib gördüklərini qələmə
alıb. “Salam, oğuz elləri” (2001), “Arazdan keçə
bildim” (2004) , “Özüne dön
halkım” (2006), “Anadolu və Rumeldən esintiler” (2009) və
s. kitabları da səfər təəssüratlarından
yaranmışdır. Vaqif Məmmədovun əsərlərini
oxuyarkən də hiss olunur ki, o, kifayət qədər
mütaliəsi olan, klassik və müasir ədəbiyyatımızdan,
Şərq və Qərb mənəvi dəyərlərindən
xəbərdar olan intellektual səviyyəli qələm sahibidir.
Məhz buna görə də AMEA-nın vitse-prezidenti, millət
vəkili, akademik İsa Həbibbəyli Vaqif Məmmədov
haqqında yazdığı “Sənətə Vaqifik” adlı
kitabında yazır: “Azərbaycan ədəbiyyatında Molla
Pənah Vaqifdən başlayaraq Vaqiflər ədəbi nəsilləri
ənənəsi davam etməkdədir. Vaqiflərin,
demək olar ki, hamısında bənzərsiz sənətkarlıq
imkanları, özünəməxsus istedad və ilham, ədəbiyyata,
şeirə, sənətə vaqiflik müşahidə
olunmaqdadır. ...İstedadlı şair
Vaqif Məmmədovun da Molla Pənah Vaqifdən Səmədoğluna
qədərki Vaqiflərin sırasında Vaqifliyi bir daha
nümayiş etdirmək və təsdiqləmək mənasında
öz yeri, mövqeyi və xidmətləri vardır. Hətta şeirimizdəki çoxsaylı Vaqiflər
arasında elmi fəaliyyətlə məşğul olan, tarix
elmləri namizədi alimlik dərəcəsi qazanan tək
Vaqif Məmmədovdur”.
Həqiqətən,
Naxçıvan Dövlət Universitetinin Jurnalistika və
dünya ədəbiyyatı kafedrasında, “Qeyrət” nəşriyyatında
işlədiyi 17 il ərzində 500-dən artıq elmi,
publisist, bədii kitabların, ildə 4 seriyada çıxan
“Elmi əsərlər”, “Fikir” jurnallarının, “Oğuz
yurdu” qəzetinin redaktəsinin Vaqif Məmmədova
tapşırılması, “Cəlil Məmmədquluzadə
adına Naxçıvan Dövlət Müəllimlər
İnstitutunun yaranması və tarixi” mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə etməsi, ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevin 90 illik yubileyi ilə əlaqədar
hazırladığı “Qalib gəldi, qalib getdi” miniatür
kitabı, “Müasir dövrdə nəşriyyat işi”
adlı dərs vəsaiti, “Naxçıvan tarixi”
çoxcildliyinin hazırlanması, 200-ə yaxın elmi məqalənin
müəllifi olması və s. onun yüksək savad və
dünyagörüşünə malik olmasına canlı
sübutdur.
Bildiyimiz kimi, yaradıcı insanın taleyində istedad,
cəsarət və müdriklik çox böyük rol
oynayır. Amma bu yaradıcılıq atributlarının
üçünün də bir adamda cəmləşməsi
hər kəsə nəsib olmur. Ən
azı ona görə ki, istedad və cəsarət Tanrı
payı olsa da, müdrikliyi insan özü qazanır. Bu
mənada, Vaqif Məmmədov 1990-cı illərdə erməni
quldurlarının Sədərəyə
hücumlarının qarşısının alınması
üçün istər Sədərək kənd əhalisindən,
istərsə də qonşu kəndlərdən, muxtar respublikanın
yaşayış məskənlərindən, hətta Azərbaycanın
bir sıra rayonlarından gələn insanların düşmən
hücumlarının dəf olunması, ermənilərə
qarşı mübarizə üçün təşkilatlanması
sahəsində xüsusi rol oynayıb. Sədərəkdəki
ikimərtəbəli şəxsi evini hərbi qərargaha təhvil
verərək, ailəsini başqa yerə
köçürüb və üç ilə yaxın davam
edən Sədərək döyüşləri məhz bu qərargahdan
idarə olunub. Təkcə Vaqif Məmmədovun
bu fədakarlığı, məncə, onun kimliyi,
müdrikliyi haqqında aydın təsəvvür yaradır.
Elə insanlar var ki, ulu tanrı onlara şairlik
istedadı ilə bərabər, həm də bütöv bir
xalqın adından danışmaq kimi səlahiyyət də bəxş
edib. Bütöv bir xalqın adından danışmaq
işinin nə qədər çətin, məsuliyyətli və
şərəfli olduğu artıq hər birimizə məlumdur.
Düşünürəm, nə yaxşı
ki, erməni işğalçıları tərəfindən
14 dəfə hücuma məruz qalan Sədərək kəndində
Vaqif Məmmədov kimi şairlərimiz olub. Həm xalqın gün-güzəranını olduğu
kimi qələmə alıb, gələcək nəsillərə
çatdırıb, həm də xalqın adından
danışıb, onların haqqını, hüququnu
müdafiə edib. Vaqif Məmmədov
yaşadığı o illərin mühüm ictimai-siyasi, mədəni
hadisələrini “Heydər Əliyev və Sədərək
rayonu”, “Sədərək harayı”, “ Sədərəkdə
yazılan gündəlik”, “Unutsaq unudularıq”, “Sədərək
şəhidləri”, “Kərkinin taleyi” və sair bədii-publisist
kitablarında elə dəqiq şəkildə əks
etdirmişdir ki, hər hansı bir tarixçi onun əsasında
o dövrün salnaməsini yarada bilər.
Vətənpərvərlik, milli birlik mövzusu, azərbaycançılıq
ideyasının tərənnümü Vaqif Məmmədovun
yaradıcılığının ana xəttidir. Vətənin
istiqlalı, dil, söz, torpaq uğrunda apardığı
söz mücadiləsindən alnıaçıq,
üzüağ çıxan şair vətənin
azadlığı uğrunda əsl vətənpərvər
insan, vətəndaş kimi iz qoydu. Hər
qarışı ecazkar, füsunkar gözəlliklər
yatağı olan Vətənimiz şair üçün
müqəddəs bir məkan oldu. Vaqif
müəllimi şöhrətləndirən və sevdirən
başlıca səbəb vətən sevgisi, yurdun hər
qarışından aldığı ilham və
özünün əsl “vətən daşı” olduğunu dərk
etdiyindən aldığı zövq olmuşdur. Vətəninin əsl vətəndaşı olan
şair qırılmaz tellərlə, canlı rişələrlə
xalqına, el-obasına bağlı olub. Vaqif
Məmmədov poeziyası məhz xalqdan, torpaqdan güc
aldığı üçün böyükdür, əzəmətlidir,
müqayisə olunmazdır. Vətəninə,
el-obasına bağlılıq, vətəndaşlıq pafosu
onun yaradıcılığında aydın əks olunur.
“Ürəyimə təkcə vətən yerləşir”
şeirində yazdığı kimi:
Mən
ürəksiz ağlamıram, gülmürəm,
Hər istəyim ürəyimdə birləşir.
Böyükmüdür,
kiçikmidir, bilmirəm,
Ürəyimə təkcə Vətən yerləşir.
Şairin ürək titrəyişləri hər
sözdə, hər misrada hiss olunur. Çünki o, bu vətənin
torpağından, bu vətənin suyu ilə yoğrularaq
anaların laylası ilə vətən kürəsində
bir vətəndaş kimi bişmişdir. Vətən
onun cisminə və ruhuna hoparaq onu var etmişdir. Elinə,
obasına, doğma torpağına cismən, ruhən
bağlı olan şair ömrünün son günlərində
belə “Nə Vətən məndən doydu, nə mən Vətəndən”
deyərək sanki fəryad qoparır:
Vətənə
sevgimi aça bilmədim,
Vətənin başına dolandım gendən.
Uca zirvələrdə uça bilmədim.
Nə Vətən
məndən doydu, nə mən Vətəndən…
Əminik
ki, 70 illik yubileyini qeyd edəcəyimiz, 40-a yaxın kitabın
müəllifi olan və ömrünün 45 ilini bədii və
elmi yaradıcılığa həsr edən, vətənə
qırılmaz tellərlə bağlı olan mərhum
şairimiz Vaqif Məmmədovun ömrü və
yaradıcılığı Azərbaycan xalqına
bütün zamanlarda örnək olaraq qalacaq. Çünki
Vaqif Məmmədov şəxsiyyəti milli şüur və
vətənpərvərliyin timsalı,
yaradıcılığı isə böyük bir nəslin
milli mənlik şüurunun inkişaf etdirilməsi və cəmiyyətdə
vətənpərvərlik hislərinin tərbiyəsində əvəzsiz
xəzinədir.
Aypara Behbudova
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 9
iyun.- S.29.