Xəyanət üçün zəhər
Emil Zolyanın "Tereza Raken"
romanı üzərinə qeydlər
Elə
yazıçılar var ki, onların adı çəkiləndə
əsərlərindən daha çox yaşadığı
dövrdə gördüyü hansısa tarixi əhəmiyyətli
bir iş, əməl xatırlanır. İnsanlar o
yazıçıları mənsub olduqları millətin
taleyində iz buraxan əməlin müəllifi kimi
tanıyırlar. XIX əsr klassik fransız naturalist nəsrinin
parlaq və ziddiyyətli simalarından olan Emil Zolya bu tipli
yazıçılardandır. Onun adı çəkiləndə
hökmən "Dreyfus hadisəsi" də yada
düşür. Bu haqda bir qədər sonra
danışacağıq.
Emil Zolya
1840-cı il dekabrın 2-də Parisdə yoxsul bir ailədə
dünyaya gəlmişdi. Lakin uşaqlıq illərini
Fransanın Ekzi şəhərində keçirməli oldu.
Atası Venesiya immiqrantı mühəndis Fransua Zolya,
anası fransız Emili Ober idi. Atası erkən
dünyasını dəyişdiyinə görə kiçik
yaşlarından evin bütün yükü Emil Zolyanın
üzərinə düşmüşdü. Atasız uşaq
Burbon kollecində təhsil alır, elə həmin dövrdə
də ədəbiyyatla maraqlanır, dövrünün
bütün məşhur yazıçılarının əsərlərini
oxuyur. Emil Zolyanın yazıçı kimi yetişməyində
bu yazıçıların, xüsusən, Viktor Hüqonun
böyük rolu olub. Gələcəyin
yazıçısı ailəsinin tanışları
hesabına Parisdə təhsil almağa cəhd edir, lakin bu cəhdi
uğursuzluqla nəticələndiyindən özünə
iş axtarmağa başlayır. Bir neçə il işsiz qalan
Zolya məcburiyyət qarşısında qəzetlərə,
yazılara tənqidi yazılar yazmağa başlayır.
Ədəbiyyat onu özünə doğru çəkirdi, həmin
dövrdə Zolya bir neçə əsər yazsa da bu əsərlərin
heç biri ona uğur gətirmir. Lakin içindəki yazmaq
ehtirası onu tərk etmir. Nəhayət, XX cildlik "Ruqan Makkar: İkinci
imperiya dövründə bir ailənin təbii və sosial
tarixi" silsiləsini yazmağa başladı. Bu silsiləyə
o, ömrünün 22 ilini sərf edib. Bu silsilə ona bir
yazıçı kimi şöhrət qazandırdı. Emil
Zolya daim Parisin qaynar yaradıcı mühitinin içində
olub, müntəzəm şəkildə kafelərdə incəsənət,
ədəbiyyat müzakirələrinə qatılır,
Sezan, Pyer Egüst Renuar kimi impressionist rəssamları
müdafiə edir. "Jerminal" əsərində Borinajda
kömürçıxaranlara vaizlik edən dünyəvi Məsihin
obrazını yaradarkən onun məhz Van Qoq olduğu
ağlına belə gəlməyib. O, özünün
yaratdığı obrazla Parisdəki kafelərdən birində
təsadüfən rastlaşır və söhbət əsnasında
həmin vaizin Van Qoq olduğunu bilir və heyrətlə
içini çəkir: "Deməli, həmin o ikinci Məsih
sizsiniz!"
Uzun illər
öncə Van Qoq haqqında yazımda bu barədə
yazmışam. Yeddi-səkkiz il əvvəl Emil Zolyanın
Fransanın Baş Qərargahında vəzifə
daşıyan 25 yaşlı topçu Yüzbaşı
Dreyfusun həbs edilməsiylə bağlı Felix Fauerə (o
dövrdə Fransanın prezidenti - müəllif)
ünvanladığı "İttiham edirəm"
başlıqlı məktubunu
da ədəbi saytlardan biri üçün mən dilimizə
çevirmişdim. Bu hadisədən sonra yazıçı
ölkəsindən getmək məcburiyyətində
qalmışdı.
O zaman hələ
Emil Zolyanın heç bir əsərini oxumamışdım.
Sonralar "Fransız ədəbiyyatı antologiyası"nda
onun "Dəyirmanın mühasirəsi" adlı uzun hekayəsini
oxudum və bu əsər məni sarsıtdı. Romanı
dilimizə mərhum yazıçımız Ənvər Məmmədxanlı
çevirib. Prussiyalılar hücuma keçib dəyirmanı
mühasirəyə alırlar, əcnəbi gənc qoca dəyirmançının
qızına vurulub, bu sevgi qarşılıqlıdır.
Prussiyalılar dəyirmançını da, onun
qızının sevgilisini də öldürürlər. Bu
zaman fransız əsgərləri "qalibiyyət!" deyə
hayqıraraq dəyirmana gəlib çıxırlar,
atasının və sevdiyi oğlanın meyiti üstündə
ağlını itirməkdə olan zavallı qızı
görürlər. Bu məqamda "qalibiyyət"
sözü nə qədər miskin görünür.
Emil Zolya
naturalizmin görkəmli nümayəndəsi idi. Amma daha bir
Nobelçi fransız yazıçısı Anatol Frans ədəbi
araşdırmalarında Zolyanın naturalizmini birmənalı
şəkildə qəbul edə bilmirdi, onun fikrincə realizm
daha geniş spektrə malik bir sahəni əhatə etməli,
insanın mənəvi dünyasının qatlarına enməyi
bacarmalıdır. Amma Emil Zolyanın estetik konsepsiyası məhz
ictimai və sosial sferanın mərkəzində insan faktoruna əsaslanırdı.
Ona ən çox uğur gətirən əsərlərindən
hesab edilən "Tereza Raken" romanı Floberin "Madam
Bovari"sindən sonra yazılmışdı və
sözsüz ki, Zolya Floberdən təsirlənməmiş
deyildi. Emma Bovarinin tək içdiyi zəhəri Tereza öz
oynaşı ilə birlikdə içirlər. Qadın xəyanəti
və bu xəyanətdən doğan mənəvi iztirablar...
Bu mövzuda bir dəfə "Fransız romanlarında
qadın xəyanəti" adlı bir yazı
yazmışdım. Flober, Zolya, Mopassan - bu
yazıçılar XIX əsr fransız cəmiyyətinin
aynası idilər. Qadın xəyanəti Mopassanın
"Gözəl dost" əsərində dahiyanə şəkildə
öz bədii həllini tapıb. Zolya isə təkcə
qadının deyil, kişinin də mahiyyətindəki xəyanət
meyillərinin köklərini araşdırır. Çarli
Çaplin deyirdi ki, "hər kəs məni öz səviyyəsinə
uyğun başa düşəcək". Bu sözləri
Emil Zolyaya da aid etmək olar. Onun əsərləri zamanın
testindən çıxmış mətnlərdir.
"Jerveza" romanı çap olunanda yazıçıya
qarşı hücumlar olmuşdu. O zaman yazıçı
özü-özünü müdafiə etmişdi: "Mən
gerçəkləri yazdım, romanın qəhrəmanları
pis insanlar deyil, sadəcə, təhsilsiz, hüquqsuzdurlar,
onlar düşdükləri mühitin
yıpratdığı insanlardır. ...Əsərim məni
müdafiə edəcək. Gerçəklərin
kitabıdır bu. Xalqı olduğu kimi göstərən ilk
romandır". Jerveza fransız toplumunun qurbanıdır, əyyaş
kişilər ona axtardığı səadəti verə
bilmirlər, qadın öz evinə qəbirə girirmiş
kimi girir, onu bu evdə qəbir əzabından da betər əzablar
gözləyir. Jerveza xəyanət etmir, o, dəfələrlə
aldadılır, müdafiəsiz qalır, səfalətə
sürüklənir.
Nədənsə
Emil Zolyanın əksər əsərləri oxşar tale
yaşayıb. "Tereza Raken"də çap olunanda
fransız elitası romana qarşı hücuma
keçmişdi. Yazıçı romana geniş bir ön
söz yazmaq məcburiyyətində qalmışdı və
mətanətlə öz əsərini müdafiə
etmişdi. Romanın ön sözündə naturalizmin
yaradıcısı yazırdı:
"Romanı
diqqətlə oxuyan hər kəs onun hər fəslinin
maraqlı psixoloji hadisələrlə
araşdırıldığına əmin olmalıdır.
Bir sözlə, tək və yeganə istəyim fiziki cəhətdən
güclü bir kişi ilə tələbatı təmin
olunmayan bir qadının timsalında insanın heyvani mənşəyini
açmaq, bütün diqqəti bu heyvan mənşəyinə
yönəltmək, bu varlıqların amansız
dramını göstərmək, onların hisslərini və
hərəkətlərini diqqətlə təsvir etmək
idi. Cərrahlar cəsədləri necə müayinə edirlərsə,
mən də bu iki canlı cəsədi müayinə etməyə
çalışdım".
"Tereza
Raken" romanında hər kəs istədiyini tapa bilər.
Əsərin kəskin süjet xətti var. Xırdavat
alverçisi olan Xanım Raken Sena çayının sahilinə
enən yolda bir ev kirayələyib, oğlu və müharibədə
həyatını itirmiş qardaşının qızı
ilə birlikdə bu evdə yaşayır. Xanım Rakenin
uşaqlıqdan xəstə olan zəif cüssəli oğlu
Kamill kişilik xarakterindən məhrum, iradəsiz bir
adamdır, Tereza ilə onların uşaqlığı birlikdə
keçib, sonda ev sahibəsi oğluna ancaq öz
qardaşı qızının münasib arvad ola biləcəyini
düşünür və onları evləndirir. Tereza
gözünü açandan qapalı, cansıxıcı bir
mühitdə böyüyüb, ərə getsə də bu
sönük, darıxırıcı həyat tərzi davam
edir. Onun isə içində fırtınalar baş
qaldırır, gənclik eşqi onu həyata səsləyir.
Günlərin bir günü ərinin dostu Doran gəlib
çıxır və elə həmin gündən
onların arasında gizli eşq başlanır. Doran
Terezanın əri Kamillin tam əksidir, qüvvətlidir, onda
kişiyə xas olan bütün keyfiyyətlər var, qız
onu görən kimi vurulur və onunla ərinə xəyanət
edir. Xanım Rakenin başı aşağı mərtəbədə
xırdavat mağazasına qarışanda, Terezanın əri
işdə olanda onlar elə həmin evdəcə
görüşüb özlərini vəhşi
ehtiraslarına təslim edirlər. Doran qızın ərini
öldürür və bu cinayət Terezanın gözü
qarşısında baş verir. Qadın seyrçi mövqedə
durur, ərini qatilin əlindən xilas etmir. Onlar cinayət
ortağıdırlar və bu fikir onlara rahatlıq vermir,
birlikdə yaşadıqları hər gün, hər saat, hər
dəqiqə mənəvi işgəncə onların
sağlam şüurunu sıradan çıxarır. Doran rəssamdır
və o, çəkdiyi bütün rəsmlərdə
özündən asılı olmayaraq öldürdüyü
adamı çəkir. "Onun şüuraltı hissi
barmaqlarına yalnız Kamilli təsvir etməyi diktə
edirdi; dəhşət içində əllərinə
baxdı. Sanki bu əllər artıq ona məxsus
deyildi".
Nəhayət,
çıxış yolunu birlikdə intiharda görürlər.
Bu intihara qədər yazıçı onların psixoloji
durumunu təşrih edir, hər ikisini çıxılmaz
dalana gətirib çıxarır. Cinayəti artıq iflic
olub bir küncdə qalmış Xanım Rakendən də
gizlədə bilmirlər. Zavallı qadın oğlunun qatilləri
ilə bir damın altında yaşamaq məşəqqətinə
dözür, onun yeganə arzusu onların cəzalanacağı
günü görməkdir, bunun üçün hər
gün səssizcə Tanrıya yalvarır. Onlar elə bu
şikəst qadının gözləri önündə
canlarını tapşırırlar.
"Tereza
Raken" elə bir əsərdir ki, bu əsəri həm
şeytan olmaq, həm də şeytandan qorunmaq istəyənlər
bir dərslik kimi oxuya bilər. Emil Zolyanın əsərlərində
naturalizmdən ekzistensializmə cəmi bir addım yol var.
Kənan Hacı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 23
iyun.- S.31.