Daha “...bir nəzər”
Səhv nəzərləri sərf-nəzər
etmə vaxtı
Əvvəli ötən
saylarımızda
X.B.Natəvanın
1885-ci ildə dünyasını dəyişmiş gənc və
nakam oğlu Mir Abbasın
vaxtsız vəfatına həsr etdiyi qəzəl də
bu növ mərsiyələrin parlaq və klassik nümunəsidir:
Bahar
əyyamıdır, açıldı güllər,
ey cavan, sənsiz!
Təəccübdür,
nədən divanə olmaz
Natəvan sənsiz?
Güli-röymdən
ayrı neylərəm
mən gülistan seyrin?
Edər
bülbül kimi nalə bu zarü Natəvan sənsiz.
Ədəbiyyat
tarixindən öyrəndiyimiz kimi, bu dövrdə hakim
çar üsuli-idarəsinin şeirə himayəsindən
danışmaq qeyri-mümkündür. Ədib və şairlərimizin
kiçik bir qismi (Bakıxanov, Natəvan və b.) imkanlı
ailələrə, zadəgan və mülkədar silkinə mənsub
idilər, irsən sahib olduqları mal-mülk hesabına
(Bakıxanovun adı Qubanın Amsar, Zakirin adı
Qarabağın Xındırıstan kəndi ilə
bağlı çəkilir və s.) yaşayır, hətta bəziləri
(misal üçün, Natəvan) başqa şairlərə
də himayədarlıq edirdilər. Bir qismi Axundov və Bakıxanov kimi
çar hakimiyyəti orqanlarında müxtəlif vəzifələrdə
çalışır və yaşayışlarını məmurluqla
təmin edirdilər. Bu dövrün ədibləri arasında
mütərcim, həkim, mirzə, musiqiçi olanlar da vardı. Müdərrislər
və məktəbdarlar sayca üstünlük təşkil
etsə də, çarıqçı, dülgər, bəzzaz,
əttar baftaçı kimi sənətlərlə kəsbkarlıq
edənlər də az deyildi. Əksəriyyət
isə dolanışığını əkin-biçindən,
yaxud kiçik ticarətdən
"çıxarırdı". Əlbəttə,
aralarında bunu özlərinə yaraşdırmayanlar, azad
yaradıcı həyat yolu seçib, intellektual əməklə
məşğul olmaq istəyənlər də
tapılırdı. Əslində, belələri
özlərinin və ailə üzvlərinin maddi
rifahını riskə atır, təsadüfi gəlirlərə
bel bağlayırdılar. Seyid Əzimin tərcümeyi-halından
gördüyümüz kimi, zehni əməklə məşğuliyyət
yolları olduqca məhdud idi. Rəsmi yazışmalar da
(mərhum professor Xeyrulla Məmmədov bəzi sənədlərdən
parçaları açıqlamışdır) göstərir
ki, Seyid Əzim 1874-cü ildə Hacı Səid Ünsizadənin
təşəbbüsü və səyi ilə "30 nəfər
dil kağızı verib məktəbi saxlamaq
üçün ayda 1 manat verəcəklərini öhdəsinə
götürdükdən" sonra Şamaxıda "ruhani
"okrujnoy" məclisinin təhti-nəzarətində"
açılmış "Məclis" adlı "camaat məktəbində"
fars dili müəllimi təyin olunmuşdu. Şair özü
H.B.Zərdabiyə yazdığı mənzum məktublardan
birində bu haqda yazır:
Əhli-Şirvan
edib hədisini səm
Şiəvü sünni oldu bir yerə cəm.
Sözlərin
etdi onlara təsir
Etdilər məktəb açmağa tədbir.
İttifaq ilə tutdular dəftər. (...)
Əvvəli-kar
o qövmi-fərzanə
Tutdular yüz mənatə bir xanə.
Məsləhətçün
dübarə oldu cülus
Manveli tutdular müəllimi-rus.
Onu
üç yüz mənata söylədilər
Mərhəba,
fikri-bikr eylədilər...
Biz də
olduq müəllimi-sani
Ta ki təlim
edək "Gülüstan"i.
Tapdılar
həm müəllimi salis
Odu Qürrai-Səbəyə varis.
Pürlətafət
kəlam, ibni-Lətif
Adı
Molla Hüseynağayi-zərif.
Verə ətfalə
dərsi-Qurani
Artıra
rövnəqi-müsəlmani...
X.Məmmədovun qeyd etdiyi kimi, cəmi ilyarım sonra
Hacı Səid və Cəlal Ünsizadə
qardaşlarının Tiflisə köçməsi ilə
"məktəb və onun 70 nəfər şagirdi Seyid
Əzim Şirvaninin öhdəsinə
qalmışdır". Dilindən kağız verənlər isə vədlərini
yerinə yetirməkdən imtina etmişlər ki, şair bu
barədə yazmışdır:
...Nisfi-məbləğ
deyildi cəm hənuz
Əhli-fisqin fəsadı etdi büruz.
Vermədi
yazdığı pulun hüzzar
Hamı iqrarın etdilər inkar.
Müvafiq
çar idarəsinin rəsmi sənədlərində də
qeydə alınmışdır ki: "Məclis" məktəbi"
ancaq Seyid Əzim Məhəmməd oğlunun səyi ilə
yaşayır". Şair əlinə düşən hər
fürsətdə məktəbin dərdini dilə gətirir,
millətin başbilənlərindən yardım gözləyirdi:
İndi
Şirvanda açmışıq məktəb
Dərsimiz rusü, türkü, farsü, ərəb.
Zəhmətim
çoxdu, hiç nəfim yox,
Leyk həqqə
ümidvarəm çox -
Kim, bu zəhmətlər
olmaya zaye
Bəlkə
bu macəra ola şaye.
Şeyxül-İslamü
müftiyü-İslam
İkisi bir olub edə əncam.
Çünki
bunlar rəisi-millətdir
Mədəni-lütfü
kani-qeyrətdir...
Seyyida, bəsdi
nəzmi qıl kütah
Xatirin cəm
qıl ki, inşallah
Şeyxülislamü
müftiyi-xoşnam
Uşqola
əmrinə edər əncam!..
Göründüyü
kimi, şair "Məclis" məktəbində
çalışmaqla güzəranını keçirə
bilmədiyini gizlətmir: "Zəhmətim çoxdu,
hiç nəfim yox". Məlumdur ki, 1877-ci
ilin sentyabrında o, H.Zərdabinin köməyi ilə
Şamaxı şəhər məktəbinə də müəllim
təyin edilmişdi. Lakin görünür, bu da problemin
həlli üçün yetərli olmamışdı və
Seyid Əzim bu və ya başqa səbəbdən iki il sonra Qori Müəllimlər
Seminariyasının Azərbaycan şöbəsində
türk dili və şəriət fənləri üzrə
müəllim yerini tutmaq üçün ərizə ilə
müraciət etmişdi (hərçənd, cəhdi nəticəsiz
qalmışdı).
Bəzi mənbələrdə şairin seyid olması məqsədli
şəkildə qabardılır və bununla seyidlərin nəzir
yığmasına işarə vurulur. Yəqin, müasirlərindən
Məhəmməd ağa Cürminin ona həcvində də
bu məsələ xüsusi vurğulandığından Seyid
Əzim cavabında yazmışdı:
Zahirən
seyyidəm, əmma nə o seyyiddən kim
Xüms
alam, mali-imam,
yox
buna imkan, Cürmi.
Deyiləm
müftəxori-gərkəsi-murdartələb
Mənə
öz rəncim olub vasiteyi-nan, Cürmi...
Şair
seyid olsa da, imam malı, xüms-zəkat
alıb dolanmadığını qətiyyətlə bəyan
edib, ruzisini "öz rənci", işi, zəhməti ilə
qazandığını yazır. Onun əsas
işi isə şairlikdir. Nə qədər qəribə
və tərəfimizdən ehtiyatsız səslənsə də,
Seyid Əzimin güzəranının böyük hissəsini
məhz şairliklə- mərsiyələri, mədhiyyələri,
şəbihxanlığı, qəzəlxanlığı
müqabilində din xadimlərindən, məscid və vəqflərdən,
şeirə-sənətə qiymət verən müasirlərindən
aldığı "ehsan" hesabına təmin etməsi
ehtimalı çox böyükdür. "Hacı Molla Qəniyə"
qəsidəsində "Quran" ayəsinə istinad edərək
Allahın kasıbı (burada şairi) özünə dost
bildiyini, lakin il ərzində gah şəbihxanlıq,
gah mərsiyəxanlıq etməsinə baxmayaraq, axund tərəfindən
əməyinin aşağı qiymətləndirildiyini
yazır:
...Əhli-kəsbi
eyləyib mədh şahənşahi-rüsul
Dedi
"kasibdi həbibulla", əya ruhi-rəvan! (...)
Sizdən
ötrü bu il, ey dust, çəkirdim zəhmət
Gəh şəbihxan olurdum sizə, gəh mərsiyəxan.
Öz əlinlə
elədin pulları yeksər təqsim
Göftguyə ləb açıb eyləmədim
şikvə bəyan.
On manat
oldu o məclisdə bərati-Seyyid
Məndən
artıq aparıbdır pulu hər bir heyvan...
Şair burada "vasiteyi-nan"ının mərsiyə,
növhə, sinəzən, şəbih mətnləri yazmaq
(birbaşa, yaxud dolayısı ilə) olduğuna işarə
edir. Lakin düşünürük ki, türk-İslam
poeziyasının çox mühüm bir qolunu təşkil
etmiş mərsiyə şeirinin XIX əsrdə geniş
yayılmasını yalnız sırf merkantil maraqlarla əlaqələndirmək
də sadəlövhlük olardı. Bu
amil, şəksiz ki, var və nəzərdən
yayındırıla bilməz. Amma başqa, daha ciddi
amilləri də
unutmağa haqqımız yoxdur.
Mərsiyə və mərsiyəxanlıq
Öncə
qeyd olunmalıdır ki, hər il məhərrəm ayında
Kərbəla müsibətinin, müqəddəs şəhidlərin
anıldığı təziyə və təkyə məclisləri
şairlərin yaradıcı qüdrətlərini
nümayiş etdirmələri üçün əlavə
bir meydan açır, ədəbi mühitin əhatə dairəsini
genişləndirirdi. Ölkə boyunca mərsiyələrə
ehtiyac hansısa şeir növü ilə müqayisəyə
gəlməyəcək dərəcədə böyük
idi. Əgər həqiqətən də bədii
sözə ictimai sifariş deyilən şey varsa, XIX əsrə
nisbətdə bu anlayış ilk növbədə mərsiyə
şeirinə aid edilməlidir. Kərbəla mərsiyələrinin
auditoriyası bütün Azərbaycanı- hər bir eli, obanı, şəhəri, kəndi, məscidləri,
bazar-dükanları, hətta məhəllə və əza məclisi
qurulan ayrı-ayrı evləri əhatə edirdi. Əlbəttə,
belə bir miqyasda yaddaqalan
söz söyləmək, özünü göstərə
bilmək, Füzuli kimi azman bir sənətkarın hələ
diri olduğu bu meydanda eşidilmək kiçik şərəf
sayıla bilməzdi, şairə şan-şöhrət,
kütləvi ehtiram vəd edirdi; bir şərtlə ki,
insanların dəruni duyğularına təsir göstərmək
məharəti olsun. Şəbih tamaşalarında hər məhəllə,
hər dəstə Kərbəla şəhidlərinin yoluna
başqalarından daha çox bağlı olduğunu isbat etmək
üçün ən qatı və qanlı üsullardan necə
istifadə edirdisə, təziyə məclislərində də
təzə söz, təzə nəfəs qızıl qiymətində
tutulurdu. F.Köçərli "Azərbaycan ədəbiyyatı"
əsərində diqqəti mərsiyəxanlığın məhz
bu cəhətinə yönəltməkdə haqlı idi:
"Beş-on sənə bundan əqdəm artıq hörmət
və şöhrətdə olan ancaq İmam Hüseyn
müsibətinə dair növhə və mərsiyə yazan
şairlər idi ki, onların kəlamı məscidlərdə,
təkyələrdə oxunurdu və onlar öz kəlamlarını
eşidib, xalqın tərifü tövsifi ilə sərəfraz
olurdular və növhə yazmağa dəxi də artıq
şövqmənd olub bütün vaxtlarını və
qüvveyi-şeriyyələrini bu yolda sərf edirdilər".
Yaddan çıxarmayaq ki, mərsiyələrin
meydanı əza məclisləri ilə məhdudlaşmır,
gündəlik yas mərasimlərinə qədər
uzanırdı. Hüzr yerlərində
ağıçılar, adi günlərdə küçə-bazarda,
çayxanalarda dərviş və qissəxanlar tərəfindən
mərsiyə söylənilməsi adi hal almışdı.
Belə demək mümkündür ki, mərsiyə
şeiri ictimai-kütləvi həyatın ayrılmaz tərkib
hissələrindən birini təşkil edir və
toy-düyün məclislərində xanəndələr tərəfindən
muğam üstündə oxunan qəzəllə belə rəqabətdə
uduzmurdu. E.Sultanovun "Azərbaycanlılar
nə oxuyurlar?" məqaləsində mərsiyənin
yüksək populyarlığını xüsusi
vurğulaması təsadüfi deyil. Maraqlıdır
ki, yenilikçi təmayüllərin başında gələn
mətbuat da mərsiyəyə "dəyib-toxunmurdu".
"Əkinçi"nin kimliyi bu gün də mübahisə
mövzusu olan anonim müxbirlərindən (cəsarətinə
görə anonimliyi vacib idi) Əhsənül-Qəvaid belə
baş yarmaq, qan tökmək kimi vaxtı keçmiş aşura adətlərinə
münasibətdə göstərdiyi radikallığın
onda birini mərsiyə şeirlərinə münasibətdə
göstərməmişdir. "Ziyayi-Qafqaziyyə"
isə 1881-ci ilin sonlarında Qumrinin "Kənzül-məsaib"ini
"məcmuəyi-mötəbər" adlandırır,
kitabın ədəbi aləmdə rəğbətlə
qarşılandığını yazırdı (Zaman Əsgərli).
Bu amil Mirzə Məhəmməd Tağı Qumri, Mirzə Kərim
Şüai, Mirzə Cəbrail Sipehri, Əbülhəsən
Raci, Mirzə Həsən Qüdsi, Məhəmmədəmin
Dilsuz, Seyid Rza Sərraf, Hacı Əli Pərişan, Hacı
Şıxəli Tuti kimi bir
çox şairlərin, istedadlarını məhz bu sahəyə
yönəldərək, belə demək mümkünsə, mərsiyə, sinəzən,
növhə üzrə ixtisaslaşmasına əlverişli
imkan yaratmışdı. Seyid Əzim bu
şairləri məhz mərsiyə ənənələrini
yaşatdıqlarına görə təqdir edirdi. Qumriyə münasibəti bu cəhətdən
xüsusi maraq kəsb edir. Seyid Əzim qəsidələrinin
birində onu Şərq şeirinin ən görkəmli
nümayəndələri ilə müqayisə və tərif
edir. Bir neçə şeirində ortabab şair kimi qiymət
verdiyi, bəzi hallarda şeirin qayda-qanunlarını kamil bilmədiyinə
görə tənqid etdiyi Qumrini bu mərtəbəyə nədən
layiq gördüyü də qəsidədə açıq
göstərilmişdir:
Əgər
olsaydı Həssani-ərəb bu əsrdə zində
Fəsahət kəsbinə səndən edərdi iltica,
Qümri.
Sipehri gərçi
xurşidi-sipehri-nəzmdir, lakin
Olur xurşid nəzmin ərzgahında Şüha,
Qümri.
Xəlilin
gülşəni-təbi yetirməz bir güli-ziyba
Əgər
ol gülşən içrə olmasa
lütfün
səba, Qümri. (...)
Məcalislərdə,
məclislərdə təqrir etdim ol nəzmin
Oxundu hər
tərəfdə mədhinə
yüz
mərhəba, Qümri.
Olubdur cəddimin
övsafına çün təbiniz guya
Müin
olsun sənə daim Əliyyül-mürtəza, Qümri!
Səni mən
vəsf qıllam ta ki dünyada həyatım var
Neçin
kim olmusan
vəssafi-şahi-Kərbəla,
Qümri...
Qumrini
bütün həyatı boyu tərifləyəcəyinə
vəd verməyə, Həssani-ərəb, Sipehri,
Şüha kimi əfsanəvi şairlərlə
qiyaslamağa Seyid Əzimi vadar edən yeganə səbəb
onun Kərbəla şəhidlərinin vəsfində
tutduğu ardıcıl mövqe, bu yoldan dönməzliyi ola bilərdi. Böyük sənətkar,
bəlkə də bir şair kimi yox, bir seyid kimi cəddinin
(seyidlər Həzrət Əlinin və Kərbəla
çöllərində qanlarına qəltan edilmiş
imamların nəvələri hesab olunur) mədhini həyat
amalına çevirən Qumri qarşısında öz
borcundan çıxır.
Mərsiyə
şeirlərinin yüksək populyarlıq tapmasını
şərtləndirən başqa bir amil də Kərbəla hadisələrinin
ictimai yaddaş və şüurda tutduğu yerlə,
İslam tarixinin unudulmaz bir səhifəsini
təşkil etməsi ilə bağlıdır.
M.F.Köprülü XIII əsr ədəbiyyatından bəhs
edərkən yazır: "İslam ideologiyasının bu əsrdəki
bol məhsulları arasında "siyer" kitabları,
Fatmaya, Həsən və Hüseynə, Kərbəla faciəsinə
aid əsərləri, mövlud kitablarını saya bilərik".
Həmin dövrlərdən, bəlkə bundan da əvvəllərdən
etibarən Kərbəla faciəsi ictimai-kütləvi
şüurda bütöv bir ideyalar məcmusunu- şəhadətin
müqəddəsliyi, insanın öz əqidəsi, dini,
imanı uğrunda ölümə getməsinin, ən pis
şəraitdə belə ləyaqət və şərəfini
qoruya bilməsinin mənəvi ucalıq mərtəbəsində
qəbul olunması və s. rəmzləşdirmişdi. Bu hadisələrin şəhid personajları hər
bir azərbaycanlı üçün müqəddəs şəxsiyyətlər
sayılmaqla yanaşı, həm də dini-əxlaqi fəzilətlərin
həmişəyaşar simvolu kimi düşüncə və
duyğularda kök salmışdı. Ölümsüz
Kərbəla qəhrəmanların başında İmam
Hüseyn, onun qardaşları, oğulları, Əhli-beyt
üzvləri, bu hadisələrin şahidi olmuş
bacısı Zeynəb xanım dururdu. F.Köçərlinin
təbirincə, "həqq yolunda və eşq aləmində
nə qədər ağır cəfalara və böyük bəlalara
giriftar" olmağın rəmzi sayılan İmam Hüseyn obrazı hələ
Füzulinin "Hədiqətüs-süəda"sından
(xüsusilə əsərin sonundakı "Mərsiyeyi-həzrəti-İmam
Hüseyn əleyhissəlam" adlı ayrıca bölmədən)
üzü bəri türk-İslam şeirinin tərənnüm
obyektinə çevrilmiş, həqiqət və ədalət
ideallarından dönməzlik təcəssümü kimi mənalandırılmışdı.
Racinin İmam Hüseynin dilindən bacısı Zeynəbə
etdiyi xitab üstündən əsrlər keçsə də
poetik diskursun dəyişmədiyini
göstərirdi:
Bacı, əhdim
budu, bu çöldə gərək qanə batam
Qanımı Əkbərimin qanına şövq ilə
qatam.
Can verib təşnə,
gərək isti qum üstündə yatam
Cismi-məcruhum ilə, sineyi-suzanım ilən.
Əhli-Kufə
yetirər zülmünü itmamə, bacı,
Bədənimdə dəxi qoymazla qala camə, bacı.
Nizələrdə
apararlar başımı Şamə, bacı,
Bədənim yerdə qalar peykəri-üryanım ilən.
Daha
sonralar Əliağa Vahid də İmam Hüseyn fədakarlığını
ilahi insan eşqinin ən böyük simvolları ilə
qiyaslandırır və üstünlüyü ona verir:
Eşq
mülkini Hüseyn tək kimsə abad etmədi,
Kimdi Mənsur,
kimdi Məcnun, böylə bir ad etmədi,
Üz
verib yüz qəm ona, bir ləhzə fəryad etmədi,
Mərhəba, səd mərhəba, bu aşiqin sevdasına.
Bu və
bu kimi mərsiyələr Ömər Faiq Nemanzadənin Məhərrəm mərasimlərinin
simvolikası haqqında dedikləri ilə səsləşir,
bəzi hallarda onun qoyduğu aktual suallara cavab verirdi:
"Lazım deyilmidir bilək ki, nə üçün bu
riqqətəngiz, o ciyərsuz hal ilə şəhadətə,
o dəhşətamiz surət ilə fədai-canə razı
oldu? Şəksiz ki, qeyrət və həmiyyəti qəlbi ali hümmətinə sığmayan bu millət
aşiqi şəhadəti-ölümü, xeyr, bu
ölüm surətində əbədi varlığı, əsarət
və həqarət ilə yaşamağa tərcih verdi. Şəksiz ki, təlüqatının, hümmətinin
hüququnu mühafizə etmək, hürr və müstəqil
yaşamaq, özgələrə boyun əyməmək ən
birinci müqəddəs niyyəti idi. Şəksiz
ki, niyyət buyurduğu kimi həyat olmadığı surətdə
məqsədi-alisi, hüquqi-qövmiyyəsi, istiqbali-milliyyəsi
yolunda qurban olmağı canına minnət bildi". Yeni, maarifpərvər ziyalılar nəslinin görkəmli
nümayəndəsi Ömər Faiqin sözləri XIX əsrdə
mərsiyəçiliyin poetik fikirdəki yerini mühafizə
edərək, möhkəmləndirməsinin Kərbəla rəmzlərinin
yaşarılığı ilə şərtləndiyinə
daha bir sübutdur. Bunların bir-biri ilə əlaqəsi
qırılmazdır: Kərbəla rəmzləri
türk-İslam ədəbi fikrində kök salmış mərsiyəçilik
ənənəsinin ideoloji mündəricəsini, mərsiyə
şeiri isə müsəlman ideologiyasının ən
mühüm mövcudluq formalarından birini təşkli edir.
Davamı gələn sayımızda
Nizaməddin
Mustafa
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 30 iyun.- S.26-27.