Mövlud Süleymanlı: Mən yazmıram deyəndə
də yazıram
- Xoş gördük, ustad!
Az-az
görünürsünüz. Yaş, yorğunluq, yoxsa ədəbi
inzivaya çəkilmisiniz? Əgər elədirsə, bədii
təsərrüfatda nə(lər) var, nə yox?
- Xoş gördük, Sayad Aran. (Mövlud Süleymanlının üslubuna toxunulmamışdır - S.A.) Görüşümüzə çox şadam... Sualın yerindədi; heç nə... əl-ətəyimi yığışdırmaqdayam, getdiyim yerlərdən qayıtmağım da demək olar. Hər halda əlim doludu, ürəkdən şükür, deyə bilirəm. İndiki yaşda bu çox gözəl duyğudu. Bilməliyik ki, yaşadığı ömür hər kəsin yurdudu, bu yetmiş beş illik ömür də əslində mənim yurdumdu. Qanrılıb baxırsan, yaşadığın ömrü təmiz, yaltaqlıqdan, qorxaqlıqdan, satqınlıqdan, indinin sümük ləkəsi olan acgözlükdən, tamahkarlıqdan uzaq görüb, “çox şükür” deyə bilirsənsə, doğrudan da çox- çox şükürlər! Yazıya (dilə) gətirdiyin "inziva", "bədii təsərrüfat" sözlərindən xoşum gəlməsə də, ilk və son olaraq o dillə də deyim, bədii təsərrüfatda yazmadıqlarım yazdıqlarımdan çox oldu. "İnzivaya çəkilmək" məsələsinə cavabımsa belədir: Vaxt gəlir, vədə bitir, adını nə qoyursan qoy, axşam çağının işığı kimi özünə çəkilməyə başlayırsan...Doğrudan da belədir; hətta deyərdim, özündən də asılı deyil, anladığın ya anlamadığın səmtə çəkilmək. Daralmağını, azalmağını hiss edirsən, durduğun yerdə nə üçünsə darıxmağın, qəribsəməyin də olur. Mənim görünməməyim özünə sığınmaqdı, özün də yazıdan, sözdən ayrı kimsən ki? Onnan başqa nəyin var?!. Vəssalam, yolun qalmır. Yazıya, sözə sığınırsan. Amma keçdiyin yollar mənalarla, halallıqla gedilibsə, bu, yaşamağa dəyər deməkdi... Mənim, açığı, indi özümə daha çox vaxtım gedir, özümü oxumaqla, özümü anlamaqla daha çox məşğulam...
Bir vaxtlar heç bilmirdim neynirəm, yazdıqlarımdan elə bil, xəbərim yox idi. Bu fikri belə ifadə eləmişdim bir zamanlar: "külüngümün səsini eşitməyəndə yazım daha yaxşı alınır"... Bu gün bu, mənim "yaşamağa dəyərimdi"...
- "Erməni adındakı hərflər"
romanında (şifahi söhbətlərimizdə demişəm,
indi də təkrar edirəm, romanın belə
adlanmasını istəməzdim! Elmi-tədqiqat əsərinin adına oxşayır)
türkün ana torpağı olan Qərbi Azərbaycanın
(indiki Ermənistan respublikasının) geniş və
yaxından, bir övlad sevgisiylə təsvirinə rast gəldik.
Eyni zamanda, burda baş verən tarixi faciələrə, ermənilərin
törətdikləri genosid siyasətinə şahid olduq.
Sözsüz ki, Qərbi Azərbaycan torpaqlarında doğulub
boya-başa çatmanız həmin hadisələri canlı,
bütün reallığı ilə əks etdirməyinizə
səbəb olmuşdur. Bu tarixi faktorun sizin öz taleyinizdə
rolunu bilmək maraqlı olardı.
- "Erməni adındakı hərflər" roman adı kimi mənim üçün də böyük mətləblər daşımır. Mən məsələyə, yəni romanın adına o biri əsərlərimdə olduğu kimi, çox da əhəmiyyət vermədim, daha doğrusu, gərəkli bilmədim. Təkcə "erməni" kəlməsi də kifayət edə bilərdi, çünki mən erməniyə hay yox, erməni dediyim üçün bir müddət dava salanlar arasında böyümüşəm. Bir vaxtlar, yəni mənim məktəbli vaxtlarımda erməniyə erməni desəydin, doğrudan da əsəbiləşəcəkdi, ən azından: erməni özünsən, deyəcəkdi, mən hayam, bir də mənə erməni demə, hay de! Bütün bunları biz öz gözlərimizlə görmüşük. Qocalı, cavanlı erməni deyiləndə hamısı əsəbiləşirdi. "Bizə hay deyin, biz hay millətiyik!" Amma sonralar elə bir vaxt gəldi ki, elə bil, kütləvi olaraq onları başa saldılar. Anlatdılar, anladılar ki, onlara hay yox, erməni olmaq lazımdı...çünki tarixdə hayların mövqeyi yox idi, olsa da çox zəifdi. Beləliklə, "hay" adını hamılıqla həm unutdular, həm unutdurdular. Görün, çox çətin bir məsələni, "hay" məsələsini necə haysız-küysüz həll eləyiblər. Əslində yaşayışları, həyatları da adlarındakı bu, hay - erməni oyunu kimidi, oyundadırlar həmişə. Ona görə də ada çox da fikir vermədim, siz də fikir verməyin..."Erməni adındakı hərflər" romanı mənim yeganə əsərimdi ki, ad elə də böyük əhəmiyyət daşımır, çünki açan kimi hiss edirsən ki, ermənilərə həsr olunub. Bizim kəndlə erməni kəndinin arasında Çaxmaq deyilən dağ vardı, ətəyiylə çay axırdı, Əyriçay. Əslində o dağ, o çay indi də var, ancaq biz yoxuq. Bu çay həm də bu iki kəndin sərhəddi idi. Dağın bir üzündə erməni kəndi Şahnazar, bir üzündə bizim kəndimiz, Cücəkənd. Erməni kəndi, dəqiq bilmirəm, təxminən 18-ci yüz illiyin əvvəllərinə yaxın gəliblər buralara. Kəndin Şahnazar adını da özləriylə gətiriblər. Söylənənlərə görə Şahnazar elə gələnlərin ağasıymış. Onların düşdüyü yerdə Sarıkilsə adında bir tikili vardı. Çox sonralar alban abidəsi olduğunu öyrənəcəm. Sarıkilsənin yanında yurd salırlar. Belə deyirlər ki, gəlmələr ağsaqqallarını bizim ağsaqqalların yanına minnətə göndərirlər ki, izin verin qonşuluğunuzda yurd salaq, elə də yurd salırlar... 50-ci illərdə artıq dəfələrlə böyümüş bir kəndə dönmüşdü. Yaxın keçmişimiz olduğuna görə deyilənlər, söylənənlər hələ də aradaydı.
- Sanki bir an əvvəl idi: Xalq yazıçısı
Mövlud Süleymanlının 70 illiyini qeyd elədik.
Müdriklik çağında ümumoxucu rəğbətini,
xalq və dövlətin yaradıcılığınıza
verdiyi qiyməti gördünüz. Daha beş
il keçmiş, 75-ə çatmısınız.
Ömrün zirvəsindən olub-keçmişlər necə
görünür? Ümumən, bir şəxsiyyət, fərd,
insan kimi öz-özünüzlə həsb-hal dəmlərində
necə qiymətləndirirsiz, yaşamağa dəyərmi?
- Bu suala qismən də olsa cavab verdim, məncə. Həmişə yazdıqlarımın, yaratdıqlarımın arasında olmuşam, indi də ordayam. Yazdım- yazmadım, fərqi yoxdu... Yaşamış olduğum bu ömürdə yersiz, səviyyəsiz, xəcalət doğuran bir kəlmə belə yoxdu. Mən bunu bu gün iftixar hissiylə deyirəm. Yaşamağa dəyər - əlbəttə! Bu gün, bu 75 illik ömrümdə öz içimdə tapdığım, yazıb-yazıb rast gəldiyim istedadlı, nəcabətli, hər yerdə, həmişə düzən daşıyan (səliqəsiz görünsə də) xalqıma dərin təşəkkürlərimi bildirirəm, mən onun ağlıyla yaşadım, düşüncəsiylə düşündüm, gücüylə çalışdım. "Yaradana aid olan səmt" adında mərhum dostum Natiq Səfərova həsr etdiyim bir yazım var. Xalq da elə o səmtdədi, Natiq olan səmtdə, daha doğrusu, Natiq də xalq olan səmtdədi. O səmt, o yön-yörə Yaradanındı, ona görə ayağını atan kimi sənin olmur, onu halal zəhmətinlə, təmizliyinlə, "meyli haqqa dolanmağınla" tapa-bula bilərsən. Əslində də belədi... Gerçək olan budu!
- Yazıçı üslubunuzun xalq dilinə dərindən
bağlılığı əsərlərinizdən bəllidir.
Dilin saflığını, doğmalığını
qoruyan yazıçılarımızdansınız. Hətta
bir ara, 1990-cı illərdə "Xəzər"
jurnalında "Söz" adlı xalq sözlərindən
ibarət lüğət də dərc etdirməyə
başladınız. Nə ilə bağlı idi bu?
- İlk öncə deyim ki, o yazının adı "Söz içində söz" idi. O vaxtlar mən "Bulaq" verilişiylə məşğuldum. Bu veriliş də, dediyim kimi, "Yaradana aid olan səmt" üçün yazılmalıydı, yəni dili də üslubu da, ruhu da yaradana aid... hər şey seçilməliydi, üstü vurulmadan, hay-küysüz, "qarğa məndə qoz var"sız, "Yaradana aid olan səmt"in dili mətbuata gəlməliydi, gəldi... Mən dilimizdəki doğma sözləri gəlmə sözlərdən seçməliydim, hirssiz-hikkəsiz... səmimi olaraq ayırd eləməliydim. Minilliklər boyu ruhuma hopmuş dahiyanə xalq yaradıcılığında olduğu kimi öz sözlərimizi seçmək, öz səsimizi tapmaq... Əgər bu günümüzün özündə də çox-çox dünya dillərində dilimizin təsiri duyulursa, niyə də olmasın... Elə verilişin ilk sayından "əziz" sözünü işlətmədim. "İstəkli" olsun. "İstəkli dinləyicilər"in nəyi pisdi? Beləcə, üzümü Yaradana tutub "Bulağ"ı o səmtə işlədim. Xalq başının üstündən öz doğma səsini-sözünü eşidib kövrələ-kövrələ mat-məəttəl qalmışdı...mən sözün əsl mənasında xəzinə üstə çıxmışdım. El bunu məndən gizlətmədi, əksinə, nəyi var açıb tökmüşdü, çünki mən Ona doğma idim. Biz bir-birimizi tanımışdıq... Elə o vaxtdan arxaik hesab etdiyimiz, amma canı-qanı olan sözləri kitab halında toplayıb "Söz içində söz" adıyla ictimaiyyətə təqdim etdim, amma təəssüf ki, doğmalar əlinə düşmədi...
- Sizin yaradıcılıq bioqrafiyanızdan
danışanlar "Bulaq"dan yan ötmürlər. Buna
paralel sual versək, "Bulağ"ın şöhrətində
rolunuzu necə görürsünüz?
- "Bulaq" radio verilişinin şöhrəti birbaşa mənimlə bağlıdı... Doğrudu, bir vaxtlar səs-küy qaldıranlar olmuşdu: biri deyirdi, yığışıb bir yerdə yazdıq, biri deyirdi elə mən yazmışam ki, varam... o vaxt boş sözlərdi, deyib, çox fikir vermədim. Çünki ürəklə görülən bütün işlər yiyəsinə oxşayır; Tanrı üzüsuyuna bağışlasın, mübarək "Bulaq" mənə oxşamağını hələ də itirməyib, sağ olsunlar, Tahir Talıblıyla Əhməd Oğuz iş başındadılar...
- Tarixi taleyimizin acı səhifələrini təmsil
edən Qarabağ müharibəsinin başlanması sanki
yaradıcılığınızda müəyyən
susqunluğa səbəb oldu.
- Doğrudu, mən bir ara, susqunluq, çaşqınlıq içərisində çapalaya-çapalaya qaldım; bizim bir millət, bir xalq kimi heç nəyə, heç kəsə baxmadan azadlığımız uğrunda ayağa qalxmağımız, göz belə qırpmadan ölümlə üz-üzə durmağımız bir də lazım gəldikdə ölməyi bacarmağımız bizi qələbələrə apardı, tarixdə bir kərə qalxmış üçrəngli bayrağımız örtülərdən çıxıb başımız üstə dalğalanmağa başladı. Mübarizəmiz alınmışdı! Çünki biz içdən güclüydük, ruhumuz qalib gəldi! Amma müharibəmiz alınmadı. Çünki içdən möhkəm olsaq da, çöldən dağınıqdıq, bir deyildik, aramıza dolan yadlar bizi parçalamaq istəyirdi, ona görə də müharibəmiz alınmadı. Biz öz müharibəmizi 2016-cı il aprel döyüşlərində göstərə bildik...Yalnız qarı düşmən yox, dünyanın özü ayaq saxlamalı oldu, boyumuzu göstərə bildik! Bu, Ali Baş Komandanın möhtəşəm tarixi əsəriydi!
- Bu ərəfələrdə imzanız görünmədi,
bir neçə "Satqın", "İt dərsi",
"Ağacan" hekayələrindən başqa...
- Mən bunu da az iş hasab etmirəm...Üç əsərin üçü də dərin məna yükləri olan öz vaxtının yazılarıdır. O ərəfələrdə hər şey elə gərgindi ki, yazı yazmaq ikinci dərəcəli işə dönmüşdü. Döyüşmək, vuruşmaq zamanıydı...
- 2012-ci ildə nəşr olunmuş "And olsun əsrə"
kitabınızda ulu öndər Heydər Əliyev haqqında
xatirələrinizi oxuduq: "Qırx ilin yeddi
görüşü". Və məlum oldu ki, bir çox
yazıçılar kimi ulu öndərin sizin də
yazıçı taleyinizdə birbaşa rolu olub. Həyatınızın
müxtəlif dönəmlərinə təsadüf edən
həmin yeddi görüşdən hansı biri ulu öndərin
obrazını tamlıqla təsəvvür etməkdə həlledici
olub? Və ümumən bu gündən həmin obrazı necə
görürsüz?
- Ulu öndər Heydər Əliyevin gözünün ucuyla baxmağı bəs edərdi ki, yanılmadan ətrafı anlasın, nəinki yazıçıların taleyində, bir xalq, bir millət, nəhayət, bir dövlət olaraq, taleyimizdə əsaslı rolu olub...Ulu öndərə həsr etdiyim "Qırx ilin yeddi görüşü" əsərində ətraflı yazmışam. Onu deyim ki, ilk dəfə Heydər Əliyevi 1963-cü ildə gördüm...O zaman S.M. Kirov adına Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültısinin 2-ci kursunda oxuyurdum. Bir-iki ilə artıq tələbələr seçilib bir-birimizi tanıyıb, birləşib "dərdləşməyə" başlaqmışdıq. Kirədə qaldığımız erməni evlərində, yataqxana hücrələrində gizlin görüşlər keçirir, get-gedə daha dərin mətləblərə varırdıq; gündəlik, aylıq, hətta illik proqramlar işləmişdik, üzvlük haqqınacan müəyyənləşdirmişdik. Günlərin birində bu gizlin işlərimizdən KQB xəbər tutdu... Mənim o vaxt iyirmi yaşım vardı, bir az az, bir az çox, hamımız o yaş ərəfəsindəydik. İndiki ağlımızla ölçsək, buracan düşünə bilmişdik, buracan, yəni bir addımlıq. Elə də oldu, addımımızı atan kimi tutulduq...İkinci gedən mən oldim, bir də jurnalistika fakültəsindən Hüseyn... Səhər tezdəndi, yataqxananın dördüncü mərtəbəsindəki qapımız döyüldü: - Balakişiyev kimdir? .. Qorxudan keyləşmiş kimiyəm. Mənəm, - deyirəm...
Baş verən çox şeyləri dərinliyinəcən anlamasam da KQB-nin əslində nə demək olduğunu bilirəm: KQB-nin zərbəsi insanın canına yox, ruhuna tuşlanıb, deyirəm, öz-özümə, elə cəmiyyətin də ruhuna tuşlanıb. Bir var, ölüm, bir də var məhv olmaq... beləcə, məhv etməsə əl çəkməyəcək.
Alaqaranlıq dəhliz boyu iki adamın arasıyla hara getdiyimi bilmirəm. Qaranlıq düşdüyü hiss edilir. Birdən qapı açılır, getdiyim yerdə, məni içəri ötürürlər, özümə gələnəcən xeyli çəkir... İri pəncərəli geniş otaqdı, mən harda olduğumu anlaya bilmirəm. Yaxın gəl! - Başda əyləşmiş iri cüssəli adam bərkdən gülüb məni yaxına çağırdı...
Mən xırda, titrək addımlarla yaxınlaşdım: "Sovet hökumətini yıxmaq istəyən uşağa bax..." Mən baxışları iliyə işləyən bu zəhmli adamın gülməyini belə anladım, qorxuma pərtlik də qarışdı... Amma belə deyilmiş. Bir-iki sorğu-sualdan sonra onun əksinə sevindiyini- rəğbətini hiss etdim. Bayaqdan bu hissimi ifadə etmək istəyirəm, bu cür təfərrüata varmağım da ona görədir. Onun kim olduğunu da yanından çıxandan sonra bildim: Heydər Əliyev... Onun səsində, sözündə, görünüşündə qəzəb yox idi. O vaxtdan əlli ildən çox keçib, sizi inandırıram ki, mənim hissim doğrudu... Aradan əlli ildən də çox keçib, səsi hələ də qulaqlarımdadı: "...sizin gizlin fəaliyyətinizdən Moskvanın da xəbəri var, amma mən sizi Moskvaya verməyəcəyəm! Ağıllı olun, dünya dillərini öyrənin, gələcəyə hazır olun! Sizin dediklərinizinsə hələ vaxtı çatmayıb" Elə də oldu, sıxıntıdan, təqibdən qurtardıq. Şəxsən məni heç vaxt unutmadı, dəstəyini, köməyini də əsirgəmədi. "Şeytan"a, "Dəyirman"a, "Səs" romanına və s. əsərlərimə görə üstümə yeriyən qaragüruh hücumundan qorudu... Bu müddət ərzində mən dərindən inandım ki, O bizə kömək etmək istəyirdi, etdi də! Yarım əsr bundan öncə cəzası ancaq ölüm olan xatalarda bulunmuş gənclərə üz tutub dediyi sözləri bir də eşidirəm: "...Burda, mənim yerimdə bir başqası ola bilərdi, güllələtdirərdi hamınızı! Bu xalqa sizin kimi oğullar lazımdı..." Gerçəyi budu, "...bir başqası"nın kim olduğunu tanımağımızdı, gerçək olan. Sabahlara hazır olmağımızdır! Qazandığımız bu uğurların, - azadlığın, müstəqilliyimizin qaynağı nədi bəs! Ulu öndərin uzaq görənliklə yaşadığı və gənc nəslə yaşatdığı duyğular deyilmi?!
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyev elə o zamandan içlərdə gedən azadlıq duyğularını hiss edb sevinirdi...
- Mövlud Süleymanlı bir yazçı kimi, demək
olar ki, iki ədəbiyyt epoxası yaşayıb. 1960-1980-ci
illər və müstəqillik dövrü ədəbiyyatı.
Müqayisələr sizə nə deyir?
- Mənim üçün bir yazıçı kimi vaxt "izm"lərə ayrılmır, yəni mən yazarkən harda yaşayıram-yaşayım, sərbəst olmuşam. Səmimi sözümdü, başqa cür düşünsəydim, yəqin ki, heç nə yazmamışdım... İndi öz halal, müstəqil dövlətimdə yaşayıram, yalnız əbədi, qayım-qədim olmasını düşünürəm, bunun üçün nə etməkdən başqa heç nə fikirləşmirəm; bir vətəndaş kimi, yazıçı kimi əlimdən nə gəlirsə, ölüm qarışıq, onu eləyim. Doğru sözümdü. Mənim içimdə onsuz da başqa səmt yoxdu. İndi hər şey mənim özümündü, bizimdi, buna görə daha məsuliyyətliyəm. Daha güclü olması üçün doğma dilimizin gücünü qorumalıyam, hamılıqca yabançı sözlərə qarşı olmalıyıq, ictimai yerlərdə işimizə burnunu soxan yad dillərə, hamılıqca yox - deməliyik! Dəyişib daha da gözəlləşən küçələrimizə- sokaklarımıza bəlkə də qəsdən yad adlar qoyub korlayan yad adamlara qarşı indi daha sərtəm! Sərt də olmalıyıq...
- "Müstəqillik" dediyiniz sizin
üçün nədir? Xalqın içtimai-siyasi müstəqilliyi
bir qələm adamının fərdi
yaradıcılığından necə görünür?
- Müstəqilliyi tək
bir adam üçün də izah etmək olar, bir xalq
üçün də. Sonda
eyni nəticəyə gələcəyik, ikisində də
azad olmaq, azadlıq mənası anlaşılacaq. Fikrimcə, tək bir adam kimi də, xalq kimi də
azadlığa hazır olmaq lazımdı. Yəni, bilinməlidi
ki, müstəqil olmaq
özbaşına olmaq demək deyil; tək bir adam
üçün də, xalq üçün də.
Azadlığı əslində içindən azad olan xalq
qazanır və yaşaya bilir. Müstəqil olub da
yaşaya bilməyən xalqlar mövcuddur. Bu cür insanlar da
var. Uzağa getməyək, ermənilər azad olan kimi
yaşaya bilmədilər, çünki onlar ömür boyu
himayəsiz yaşamağı bacarmayıblar... Belə bir məsəl var: "Yalan
aparar, qaytarmaz"... ermənilər yalana getdilər. Müstəqillik həm də mənliyi
yaşatmaqdı, öz kökün üstə bitib dikəlməyindi.
- 1979-cu ildə
"Azərbaycan" jurnalında dərc olunmuş "Dəyirman"
əsəriniz ədəbi həyatımızda
dönüş məqamı kimi vurğulanır. Əsərdə
sistemin çürüməsi aşkar faktlarla
qabardılır. Bundan daha əvvəl sizin
problematika etibarıyla daha kəskin "Şeytan"
povestiniz dərc olunmuşdu. Bu gün necə
fikirləşirsiniz, niyə məhz "Dəyirman"?
- Biz
yaşadığımız real həyat baxımından
"Dəyirman"a daha yaxınıq. Hara üz döndərsək,
"Dəyirman"a rast oluruq. Belə deyə bilərik ki,
"Dəyirman" yolumuzun üstədi, "Şeytan"sa örtülü yerdi, yəni içimizdə...
- Bu günün ədəbiyyatşünaslıq
təsnifatı Mövlud Süleymanlının
yaradıcılıq üslubunu bir qayda olaraq magik realizmə
aid edir.Yaradıcılıq dəst-xəttinizi hətta Qabriel
Qarsiya Markesin təsiriylə bağlayanlar var.
Özünüz bu məqama necə qiymət verirsiz?
Yaradıcı bəhrələnmə, yoxsa təsir... Mövlud Süleymanlı üslubunun yaranmasında
Markesin rolu olubmu?
- Bu sualı mənə çox
veriblər, “yox” demişəm. Düşünərəkdən,
yox. Mən Markesi oxuyanda artıq bir
çox əsərlərimi yazmışdım. Bu oxşarlıq mənsub olduğumuz xalqdan gələ
bilər, xalq yaradıcılığından.
"Koroğlu" dastanında belə bir ifadə var:
"Koroğlu Qıratın belində elə gəlirdi, elə
gəlirdi, elə bil bir dağ idi, buludunu başına
alıb gəlirdi..." Özümün
anladığıma, bildiyimə görə üslubum burdan gəlir...
Amma Markesin Nobel çıxışında deyib ki, mənim
Folknerdən təsirlənməyim dağlarımızın
oxşarlığından ola bilər...
- Ümumən necə
yadınıza gəlir, qələm təcrübənizin
formalaşmasına hansı yazıçılar və daha nələr təsir
etmiş?
- Bu suala mənim başqa cavabım
yoxdu... Xalqın bütün janrlarda
yaratdıqları mənim ədəbi dərsliklərim olub.
Sabirin, Mirzə Cəlilin, Üzeyir bəy Hacıbəylinin
yaratdıqlarını çox gərəkli işlər
görmək anlamında bəyənmişəm, həmişə
də fəxr eləmişəm ki, belə müəllimlərimiz
olub...
- "Dəyirman"dan sonra mübahisələrə səbəb
olmuş daha bir əsəriniz "Köç"dü. Romanı təqdir edənlərlə yanaşı,
konsepsiysına etiraz edənlər də oldu.Latın
Amerikası romançılığından gələn həmin
modelin Azərbaycan tarixinə tətbiqinin uyğunsuzluğunu
deyirdilər. İndi daha aşkar danışmaq
olar. Nəyin "köçü" idi
bu?
- Ümumiyyətlə götürsək,
mən yazıda heç nəyi əvvəlcədən
qurmuram, istəsəm də heç nə alınmaz.
Günümüz, ayımız,
anlarımız belə "gözlənilmədən",
"qəflətən", "birdən"lərlə
doludu, bir an sonra nə olacağını heç kəs bilməz.
Mən də nə yazmaq istəyirəmsə
ancaq olacaqları gözləyə-gözləyə yazıram.
Fikrimdə, düşüncəmdə olur yazıram, bu mənim
iç hərəkətimdi. Mənim
üçün ən böyük güc, enerji hərəkətin
içindədi. Getməsən də,
olanları hiss edirsənsə bunun özü də hərəkət
deməkdi, səni hansı səmtə istəyirsən
aparacaq... 1966-cı ildə 4-cü kursda oxuyurdum, yay tətilində
işləmək üçün Ural tərəflərə
getdim. Əmioğlularım orda tikintidə
işləyirdilər. İlk dəfədir
gördüyüm Ural çayı, ətrafı, dağlar, təpələr
mənə tanış gəlməyə
başladı. Hər şey o qədər
doğma idi ki, yaddaşımnan boylanırdı. Hətta
Taşqazqan deyilən yamacda çoxlu çiyələyin
olduğunu da qabaqcadan bildim... Beləcə, təsadüfən
yaddaşımda oyanmış bu tanışlıqdan
"Köç" romanı yarandı. Ümumiyyətlə,
yazı mərhələsində baş verənlər mənnən
irəlidədi, yəni mənnən öndə işin
içindən iş çıxmasa yaza bilmərəm. Yaddaşımda,
düşüncəmdə yaranan "öz
adamlarımın",- bədii
obrazların da öz hadisələri olur, yazıya gələnlər
də onlardı. Başqa "modellərdən"
söhbət belə gedə bilməz.
- Sizin nasir kimi
çap etdirdiyiniz ilk kitab "Ayın
aydınlığında" olmuşdur.
Yaradıcılığınızı tədqiq edərkən
mən bu kitabdakı hekayələrə,
"Şanapipik" povestinizə kifayət qədər diqqət
yetirmişəm. Zənnimcə, Mövlud
Süleymanlı dəsti-xətti burda artıq aydın
görünürdü. Bir yandan sosial həyatın
çıxılmaz, ziddiyyətli, az qala
çığıran problemlərini, o yandan özünəxas
nağılçılıq təhkiyəsi ilə nəsrə
gətirilən üslub, sanki gerçəklərlə arzular
arasında mümkün bir yol axtarırdı. Bir
anlığa o dövrə qayıtsanız, sizcə,
Mövlud Süleymanlı yaradıcılığında
sonradan hansı başlanğıc daha mühüm rol
oynadı. Gerçəklərin diktəsi, ya
insan arzusu?
- Əlbəttə ki, gerçəklərin
diktəsi... həmişə aradığım, asanlıqla ələ
gəlməyən gerçəklik...
- Mövlud Süleymanlı həmişə
yazıçı cəsarəti ilə seçilmiş, əsərlərində
zamanın suallarını qoya bilmişdir. Bu baxımdan, fikrimcə,
yaradıcılığınızda repressiya mövzusunu
qabardan brincilərdən olmusuz. Hələ 1980-ci illərdə
"Ceviz qurdu"nda, 1990-cı illərdə "Satqın"da,
daha geniş şəkildə "Erməni adındakı hərflər"də
XX əsrdə Azərbaycan türkünə qarşı məqsədyönlü
repressiyalara diqqət cəlb edilmişdir. Amma belə bir fikir var ki, bu həqiqətlərin
təsvirində ədəbiyyatımız həmişə
gecikmişdir. Necə qiymətləndirirsiniz, nə ilə
bağlıdır bu gecikmələr? Gec
ayılmağımız, ya bildiyimizi vaxtında deyə bilməməyimiz?
- Məncə, biz də hər
şeyi vaxtında görüb vaxtında da anlayanlardanıq.
Məlum səbəblərə görə, ola
bilsin, özümüzü elə aparmışıq, yəni,
eşitmədim, görmədim, anlamadım... Bu
söhbətlərimizdə də "azadlıq",
"müstəqillik" məsələlərinə
toxunduq, hamısı ona bağlıdır, bizi əhatə
etmiş mühitdən asılıdır. Adlarını çəkdiyiniz yazılarıma
görə çox əziyyətlər çəkmişəm.
"Dəyirman" povestınə görə
isə ağır cəzalardan məni birbaşa ulu öndər
Heydər Əliyev qurtardı.
- Belə bir fikir
var ki, müasir ədəbiyyatımızda
türklüyün, türkçülüyün təbliğatçılarındansınız.
Hətta ədəbi tənqiddə belə bir fikrə rast gəldim
ki, konseptual milliyyətçilik
mövqeyiniz əsərlərinizi dünya kontekstinə
çıxarmaqda bir maneədir. Nə dərəcədə
razılaşırsız bu fikirlərlə?
- Belə fikirlər olub, doğrudur. Amma bu deyilənlər, qarışıq,
bulaşıq adamların fikirləri olduğuna görə
heç vaxt razılaşmamışam. Əvvəla,
özümdə yaşatdığım bu inama, əqidəyə
ad qoymaq düzgün deyil. Bu təbliğat
yox, mənim həyatımın mənasıdır. Bütün təbliğatlar qeyri-səmimidi. Mənsə
hər kəlməmdə səmimi olmuşam... Mən
özümü, özümüzü,
yaşadığım yurdu, mənsub olduğum xalqı, milləti
daha yaxşı dəyərləndirmişəm. Hər kəs bir millətin, bir xalqın
övladıdır, hamının yox. Ona
görə də birinci özündən başlamalısan.
Bu isə millətçilik deyil, milli və
güclü olmaqdı. Dünyanın dahi
sənətkarları milli olduqlarına görə birincidilər.
O fikirdə olanlar ki, düşünürlər, millilik bəşərilik
deyil, özlərini aldadırlar.
- Yaradıcılığınız
haqda tədqiqatlarda Azərbaycanla
bağlılığınız
türkçülüyün etnoqrafik mənzərəsini əks
etdirməyiniz xüsusi vurğulanır. O cümlədən,
Mövlud Süleymanlı yaradıcılığında
"su", "torpaq",
"od", "dəyirman", "səs" və
s. arxetiplərin, türk mifolojisindən
gələn şamançılıq mistikasının
canlı təsviri "Şeytan", "Dəyirman",
"Köç", "Yel Əhmədin bəyliyi",
"Səs"və s. əsərlərinizdən məlumdur.
Müstəqillik illərində də bu amil və
motivlər əsərlərinizdə müxtəlif kontekstlərdə
olsa da eynən qorunub saxlanır. "Erməni
adındakı hərflər"də də,
"Teymurlar" povestinizdə də xalqımızın
etnoqrafik zənginliyini üzə çıxaran "Yer
üzünə məktub" tarixi-fəlsəfi- etnoqrafik
yaşantılarınızda da. Aktuallıq
öz yerində. Belə bir israr və
ardıcıllıq nəylə bağlıdır? Bu mənada yazıçını narahat edən, məşğul
edən, yenə nələrsə varmı?
- Tanıyanlar bilir, mən dəyişməz
adamam. Bu qədər yaşadım və bu qənaətə
gəldim. İndiki şəraitdə dəyişmək
yaxşıdı-pisdi deyə bilmərəm, amma onu bilirəm
ki, mənim bacardığım iş deyil... Şairlik
çıxmasın, yazdığım yazılar içimin mənzərəsidi,
dəyişə bilməz, nə var, necə var, odur! Dünən azad deyildim, eləydi, bu gün azadam, dəyişim,
belə yazım.Ona görə də bu gün fəxrlə
qalxıb deyə bilirəm və deyirəm ki, mənim utanc gətirən,
dəyişiləsi bir kəlməm də yoxdur. İndiki narahatçılığımı
soruşursuz. Əlbəttə insan
yaşayırsa deməli, narahatçılığı da
yaşayır. Hər bir insan üçün öz
inamı həm də özünün and yeridi: -
İnandığım haqqı, inandığıma and olsun!
- deyib and içir. Ümumxalq dilində də
ifadəsi var: "İnan inandığına...!" Dəyişmək, başqa adam olmaqsa, inamın itdiyi yerdə baş verir.
Mən heç vaxt inamımı itirməmişəm... "Yer üzünə məktub"u doğrudan da
səmimi-qəlbdən Yer üzünə yazmışam,
tanıdım-tanımadım, indinin də yox, yüz illərin,
min illərin dahilərinə yazmışam. Dünya xalqlarını
özü qədər tanıyıb, vəsf edib əbədi
olaraq yaşadan, sevən, yol göstərən sənətkarlara
yazmışam: Sən məni bir millət olaraq tanı. Qeybətlərlə,
dedi-qodularla yox, yaradıcılığıyla,
yaratdıqlarıyla tanı!
- Belə bir
ümumiləşdirici sual: Sizin
yaradıcılığınızdan bəhs edənlər əsərlərinizdə
bir "kamerton həssaslığı" olduğunu
vurğulayırlar. Məsələn, 1980-ci illərin yad səslərini
üzə çıxarmağa imkan verən
"Duzsuzluq", "Səs", "Günah duası"
həm də sosial diaqnozları müəyyən edirdi. Sizcə,
mövzuları
zaman diktə edir, ya yazıçı?
- Xəbəriniz olsun ki, mən
özünü tərifləməyi işgəncə
içində keçirirəm. Əsərlərimdəki
"kamerton həssaslığı"nı
görüb duyanların özlərinə daha dərin təşəkkürlər
düşür. Deyim ki, mənim özüm hər cəhətdən
çox həssas adamam, göz yaşlarımacan gəlib
çıxan, ordan da yazılarıma yayılan həssaslıq...
Zaman-vaxt əslində həmişə daha
çox kəsirəri, intizamsızlığı,
nöqsanları diktə edir. Vaxtın diktəsinisə
vaxtın dilini bilənlər anlayır. Doğru
anlayanlar da özünün yox, vaxtın sözünü
demiş olur...
- Bu gün
Mövlud Sülemanlının zahirən ədəbi-ictimai fəallığı
görünmür. Halbuki, sovet dönəmində
"Azərbaycan" kimi əsas ədəbiyyat
jurnalımızın nəsr şöbəsinə uzun
müddət başçılıq etmisiniz.
Doğrudur, bir neçə il qabaq AYB-nin
Novruz müsabiqəsi də sizə
tapşırılmışdı. Mənfi rezonanslar olsa da, nəticələri
müsbət qarşılandı. Ədəbi
müsabiqələrə münasibətiniz?
- Ədəbi müsabiqələrə
münasibətim çox yaxşıdı; sağlam olsa, əlbəttə. Çünki müsabiqə,
bütün hallarda iş deməkdi, görülən işlərin
araya-ərsəyə gəlməyidi. Əsas
aradakı işlərə olan münasibətdi və
düşünsək ki, Yer üzü də əslində
belə münasibətlər üstündə bərqərardı,
nə demək istədiyim tam aydın olar. Novruz müsabiqəsi haqda onu deyim ki, əsas nəticədi,
yaxşıdrsa heç nəyə baxmadan alqışlamaq
lazımdır. Zahirən ədəbi-ictimai
fəallığım görünmür deyirsiniz. Mənə
zahiri fəallıq lazım deyil... Məcburam
deyəm ki, mən cox ciddi yaradıcılığı olan
müəllifəm. Bu, hər şeydən
əvvəl mənim fəallığıma görədir.
Sizdən haşa, elə səviyyəyə çatmışıq ki, gündə
bir paltar geyinib telekanallarda ağzına gələni
danışanları ictimai fəal adlandırırıq,
yazıçı olmadığını görüb,
günahkar Mövlud Süleymanlıdı, deyib, "fəallıq" eləyənləri
ictimai-bədii fəal adlandırırıq, öz abrına
qısılıb susan Süleymanlınınsa elə bilirik
sözü qurtarıb.
- Bu məqamı
həm də ona görə yadınıza salıram ki,
müstəqillik illərində "daldan atılan
daş" qismindən "Azərbaycan"
jurnalındakı fəaliyyətinizi qaralayan, əleyhinizə
kifayət qədər fikirlər də səsləndi. Bir qayda olaraq belə həmlələri susqunluqla
qarşılayırsınız. Sözünüzmü
yoxdur, ya sadəcə ötüb keçənlər barədə
danışmaq istəmirsiniz?
- Yazıçı ola bilməyən,
iddiası böyük, istedadı xırda olanların
qaraqışqırığıydı. Necə ola bilər ki, mənim sözüm olmasın. Mən sadəcə, cavab verməyi özümə
yaraşdırmadım. Onların
hamısını mən yaxşı tanıyıram. O
hikkə ki, onların içindədi, heç nə
anlamayacaqlar ki... anlasaydılar, oturub yazılarını
yazardılar.
- Ədəbi tənqidin fikri belədir ki, erməni xislətini
sizin qədər dərk edən ikinci bir
yazıçımız yoxdur. Sizcə,
ağrılarını yaşadığımız
Qarabağ müharibəsinin sonucu necə olacaq? Azərbaycan Prezidentinin var gücü ilə
çalışdığı sülh yolu ilə erməniləri
yola gətirmək mümkün olacaqmı?
- Möhtərəm
Prezidentimiz İlham Əliyevin bu mənada da fəaliyyətindən
razıyam. Qarabağ münaqişəsinin sonu bizim istədiyimiz
kimi olacaq, buna şübhəm yoxdu. Prezidentimizin
bu məsələylə də bağlı atdığı
addımlar belə düşünməyə və inanmağa
əsas verir. Məncə belə uca məqamlarda
vaxt, vaxtı anlamaq, duymaq əsas mərhələ
sayılmalıdı ki, belə də var.
Başlanğıcdan vaxtdan düzgün istifadə edildi.
Ən əsası hiss edildi, anlaşıldı, vaxtın səmtini,
yetişməyini gözlədik, yalnız ondan sonra
danışdiq. Vaxtın dilini bilmək, vaxtın
sözünü demək, budur! Nə tez, nə gec... səbrlə
gözləmək! Vaxt bunu diktə edirdi, çünki biz,
vaxtı özümüzə işlətməyi
bacarmışdıq... Xatırlayaq: 1990-cı illərin əvvəlləri,
xarici səfərlərin birində ulu öndərə sual
ünvanlanır. Bildiyimizə görə siz əslən
Zəngəzur mahalındansınız? Dünya,
içi biz qarışıq, nəfəs dərmədən
bir anlığa donub qalıb, cavab gözləyir. Cavabsa
vaxta bağlıdır, çünki bizlərdə belə
bir məsəl var, ulu öndər bilməmiş deyil: "Hər
şey vaxta baxar, vaxt heç nəyə baxmaz"...
"Vaxtı deyil hələ..." Ulu öndər
cavabdan yayındı. İllər keçdi, hər
şeyi içinə alan vaxt öz əbədi
səliqə-sahmanıyla keçib çox düyünləri
açdı, qaranlıqları aydınlığa
çıxartdı. Ulu öndərin, - atanın yolunu şərəflə
davam etdirən oğul - İlham Əliyev siyasi
çıxışlarının birində yenə Vaxtın
sözünü, - qonşu dövlətlərin dəstəyiylə
ermənilərin ələ keçirib yurd saldıqları Zəngəzur,
Göyçə və İrəvan xanlığından
danışıb dünyanı təəccübləndirdi...
Bütün bunlar vaxtında və yerində
atdığımız addımların sayəsində qazanılan
uğurlardı ki, gətirib bizi Aprel qələbələrinə
çıxartmış oldu. Mən bu Qələbəni
öz vaxtında Ali Baş Komandan İlham Əliyein tarixi əsəri
adlandırdım. Elədir ki var. Mənli-
mənsiz tarix bunu belə də qəbul edəcək. Ona görə də Qarabağ müharibəsinin nəticəsinə
nikbin baxıram. Burda bir millət-xalq olaraq, erməni
amili də var; bir-birinin ardınca elədikləri səhvlər
göz qabağındadı: yuxarıda dediyim vaxt
anlayışından uzaqdılar, heç nəyə baxmadan
yalanı gerçəyə qatıblar və siyasətdə
bunun fəlakət olduğunu bilmirlər. Bu haqda bir atalar
sözüylə cavabımı bitirirəm: "Yalan aparar,
qaytarmaz"...Yalanlar, uydurmalar, saxtakarlıq erməniləri hələ
də alıb aparmaqdadır.
- Bir nasir kimi məşhurlaşandan
sonra çoxları unutmuşdu ki, Mövlud Süleymanlı ədəbiyyata
"Bir ünvan" adlı şeir kitabıyla gəlmişdir.
Şeirə münasibətinizi bilmək istərdim.
Həm də... yenə şeir
yazırsızmı?
- Yox, şeir yazmıram. Qocalandan sonra şeir yazmaqdan ötrü burnumun ucu
göynəsə də, yazmıram. Eləcə,
ayağımın ucuna qalxıb yaddaşıma
yapışıb qalmış, içində özümdən
də olan misraları pıçıldayıram:
Gün gələr, yorularsan
yaşamaqdan,
Həp sevməkdən
yorularsan.
Gün gələr, açılar
alnında
qırışlar
dərin-dərin,
Gün gələr, çəkilib
gedər,
bütün
sevdiklərin.
Bax, o zaman sən, mənə bənzərsən...
- Dəfələrlə
vurğuladığım kimi, kifayət qədər ictimai
rezonansı olan yazıçısınız. Bununla
bağlı ənənəvi bir sual. Bu
gün ədəbi tənqidin
yaradıcılığınıza münasibətindən
razısınızmı? Ümumən, ədəbi-tənqidi
fikir yaradıcılığınıza münasibətdə
nəyisə qaçırmamışdır ki?
- Sizin nəzərdə tutduğunuz ədəbi-tənqid
mənim üçün bir mühit kimi yox, ayrı-ayrı
ünvanlar şəklində var. Zaman-zaman məni hər
cür qaragüruhdan qoruyan, həmişə də hörmət
və sayqı bəslədiyim bu ayrı-ayrı ünvanlar
niyə mühit yarada bilmədilər; təəccüblü
olduğu qədərində də kədərlidir. 1970-ci illərin
sonlarında böyük şairimiz Rəsul Rzanın
yazdığı "Dəyirman dərdi" məqaləsi,
öz səviyyəsi, sağlam düşüncəsi,
obyektivliyi ilə seçildi və "Dəyirman"
povestini müdafiəyə qalxdı. 1980-ci ildə
"Köç" romanının nəşrindən dərhal
sonra Bəxtiyar Vahabzadənin yazdığı "Mövlud
Süleymanlıya açıq məktub"u, Anarın,
Elçinin, Vaqif Yusiflinin, Kamil Nərimanoğlunun, Sayad
Aranın, Elnarə Akimovanın, Bəsti Əlibəylinin,
Anar Mahmud oğlu Niftəliyevin mənim
yaradıcılığıma həsr olunan ağıllı
məqalələri, həm də ümumi ədəbiyyatımıza
aiddi, desək də, bizdə mövcud olan ədəbi-tənqidi
fikrini bir mühit kimi ifadə etmədi. Mən
belə fikirləşirəm ki, indiki ədəbi-tənqid mənə
hazır deyil. Açığı, bilmirəm,
nəylə bağlıdı. Heç nə, mənim şəxsən
özümü unudub, götürüb yazılarımı
oxumalıdırlar. Ordan-burdan eşitməklə, ala-yarımçıq
fikir demək olmaz. Hamıya
cansağlığı arzulayıb səmimi
olmağımızı arzulayıram.
- 75 yaşlı
Mövlud Süleymanlının
yaradıcılığında özgə, ədəbiyyatla
daha nə qədər təmasda olmağı
maraqlıdır. Yəni mütailəniz, cari ədəbi
prosesə münasibətiniz? Gəncliyi izləyə
bilirsizmi? Ədəbi gəncliyə və
ümumən ədəbi sabahlarımıza
baxışlarınız?
- Bir vaxtlar
yaradıcılığıma belə bir epiqraf
götürmüşdüm: "...mən sevməkdən və
yazmaqdan başqa heç nəyi yaxşı
bacarmıram..." Bilək ki,
düşünməyin də hardasa yazmağa bənzəyən
məqamları var. Nə vaxtsa cavablarımın birində
demişəm: "Mən yazmıram deyəndə də
yazıram..." Bir az mücərrəd
alınsa da, iç məsələləridi, dərindən
düşünsək, anlamaq olar. Yaxşı yazılara həmişə
can atmışam, axtarmışam. Yaxşı
çətin tapılandı, ona görə də dönə-dönə
oxuduqlarım var. Gəncliyi dərindən izləmək
mümkün deyil, çünki özünü elə
aparır ki, elə bil görünmək istəmir. Bununla belə, istedadlı olduğu bilinir. Ona görə də ədəbi gəncliyin
sabahına inanıram.
- Belə bir təsəvvür
vardır ki, yazıçı daim yazır. Bu
belədirmi? Mövlud Süleymanlı yenə
də yazırmı? Ya artıq
sözünü demiş hesab edir?
- Özünün xəbəri var,
ya yox, məncə, yazır. Əslində belə
də olmalıdır. İnsanın içindən
başqa söz heç yanda yoxdur, ona görə də
sözü deyilmiş hesab etmək olmaz... deməmisənsə
- sənindi, dedin - sənin deyil!..
2018 yanvar-fevral
Söhbətləşdi:
Səyyad Aran
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.-3 mart.- S.8-10.
Ədəbiyyat
qəzeti.- 2018.-3 mart.- S.8-10.