İynə
Hekayə
Biri-birinə bitişik çoxsaylı
kiçik odalardan birində Əliqurban kişi,
həftələr, aylar idi ki, kirayənişin
yaşayırdı. Onu gördüyüm ilk
gündən, ömrünün son gününəcən o,
çiçək alverilə məşğul oldu. Əvvəllər qərənfil alveri edərdi.
Qərənfillərin alverini iyirmi yanvar
qırğınının - günahsız
oğullarımızın şəhid olduqları
günün səhərisi tamamilə dayandırdı.
Deyirdi ki, kişi olan kəs bu boyda
qan-qadadan, ölüm-itimdən sonra qərənfil satmaqla pul
qazanmaz. Bu qərənfillər şəhidlərin
qanıyla boyanıb, deyirdi. Elə bu məqsədlə
də o, keçdi başqa növ çiçəklərin,
dərman bitkilərinin alverinə. İndi
onun gecələdiyi kiçik, dar odanın içərisindən,
yaxın ətraflarından cürbəcür qurudulmuş
bitkilərin xoş rayihəsi duyulur, ümumi
yaşayış sahəsi olan böyük həyəti
başına götürürdü.
Əliqurban kişini ilk dəfə görəndə
ondan heç xoşlanmamışdım. Burnu ördək burnuna
oxşayırdı. Ağzı qulaqlarının, az qala dibinəcən uzanmışdı. Gözləri çox ölgün və biri-birindən
çox da aralı və xırda idi. Qısası,
xoş heç nə ifadə etmirdi. Amma
sonrakı tanışlığımız əsnasında
onun həlimxasiyyət, qonaqpərvər, dostcanlı, mehriban
birisi olduğunun şahidi oldum. Bir deyimlə,
çox maraqlı insanmış. Onunla
yaxınlaşmamıza səbəb isə bir hadisə oldu.
Onun qaldığı odadan qalxan qatı
tüstü dumanını ilk gördüyüm anda
çaşıb qaldım; bu, adi ocaq tüstüsü
deyildi. Birdən anladım ki, odada
yanğın var. Həyət-bacada kimsə görünmədiyindən
özümü ora yetirdim və taxta qapını itələyib
açdım. İçərini qatı
tüstü bürümüşdü. Amma hələ
alov hiss olunmurdu. Diqqətlə hər tərəfə
göz gəzdirdim, tüstünü yaradan səbəbi, nəsnəni
aramağa başladım. Handan-hana çarpayıya sərilmiş
Əliqurban kişi dəydi gözümə.
Barmaqlarının arasında kötüyü
qalmış siqareti, çarpayının düz yanında
qoyduğu stulun üstündəki külqabını görəndə
məsələni anladım. Yatağa
uzanıqlı vəziyyətdə siqaret çəkə-çəkə
yuxulayıbmış və barmaqları arasında
sıxılıb, "nəfəsi qaralan" həmin siqaret
də bundan yararlanaraq, bir quldur, cani oxşarı sivişib
aradan çıxmış və pambıq döşəyə
düşmüşdü. Bununla da az
sonra baş verə biləcək dəhşətli
yanğının ilk közərtilərinə rəvac
vermişdi.
Vaxt itirmədən kişini süpürləyib
bayıra çıxardım. Bir tərəfi yanmağa
başlayan döşəyin üstə su tökdüm, onun
tamamilə söndüyünə əmin olunca, yerə sərilib
hələ də özünə gəlməyən kişiyə
yaxınlaşdım. Divar küncündəki
vedrədəki azacıq suyu da kişinin üzünə
çilədim ki, ayılıb özünə gəlsin.
Bundan sonra o, sinəsi
xışıldaya-xışıldaya aramsız öskürməyə
başladı. Handan-hana zorla gözlərini
açıb mənə baxdı. Ona bir az
da yaxınlaşanda tünd araq qoxusu vurdu məni. Məsələ aydın idi - o, əməlli-başlı
sərxoş idi və hadisə də bu səbəbdən
törəmişdi.
Növbəti gün o, mehribanlıqla mənə
yaxınlaşdı və gülümsəyərək, iri əlini
kürəyimə qoyub dedi:
-Əmiqurban, ilk gördüyüm gündən
sənin üz-gözündən xeyirxah insan olduğunu hiss eləmişdim.
Bu sözlər mənimçün
çox xoş idi. Nəsə
demək istəsəm də o, aman vermədi, dedi:
-Xeyirxah insanlar Tanrının ən sevimli
bəndələridir, əmiqurban. Sağ ol, sən məni
ölümün cəngindən qopardın! Mənim ölməyim
qalsın bir yana, gör neçə mənzili
yanğından qurtardın?..
Və biz o gündən dostlaşdıq. Tez-tez məni
gül-çiçək qoxulu otağına dəvət
edir, birlikdə bitki çayı içir, söhbətləşirdik.
Bir gün mənə tanımadığım
bir qəzet uzatdı. Alıb baxdım.
Köşklərdən hər gün bir çox qəzetləri
alıb oxusam və ümumən qəzet həvəskarı
olsam da, bu adda qəzetlə rastlaşmamışdım... Qəzetdə Əliqurban kişinin şəklini
vermiş, haqqında da geniş məqalə yazmış, onu
el təbibi kimi tərifləyib göylərə
qaldırmışdılar.
-Görürsən, əmiqurban,
bütün hikmətlər, əminin qüdrəti -
hamısı gördüyün bu bitkilərdədir... Bura bax
bir, - o, məqalənin sonunda sıralanmış adları mənə
göstərdi: -Bunların hamısı mənim xəstələrim
olub. Birinin xərçəngini, birinin zobunu,
birinin qaraciyərini sağaltmışam. Düzdür
tibbi savadım olmasa da, bu sahədə çox səriştəliyəm.
Yaxın gələcəkdə çözəl
bir poliklinika açmaq istəyirəm.
Tanınmış professorlar, həkimlər mənimlə
işləməyə çox can atırlar, amma mən
yaxamı ələ vermirəm. Qorxuram xərçəngin
müalicə üsulunu məndən öyrənib,
bütün resepti mənimsəyər, sonra da arxamdan elə
bir təpik vurar, qovarlar ki, yarandığım günə
peşiman olaram.
Əliqurban kişinin söylədikləri
də, təbibliyi də mənə vız gəlirdi. Çünki bu cür
adamlarla həyatımızda çox rastlaşırdıq və
hamısının da kimliyi, təbibliyi
rüsvayçılıqla sonuclanırdı.
-Əliqurban dayı, deyə bilərsinizmi,
keçmişdə insanlar niyə yüz iyirmi, yüz
qırx il ömür sürürdülər,
amma bu gün bu yaş həddi altımış-yetmişə
qədər azalıb?-qəfil ağlıma gələn
sualı verdim.
-Həəə, əmiqurban, bəla da elə
bundadır dəəə... Keçmişin
adamları savadsız, avam idilər. Ona
görə də çox dərin düşünmür,
heç nəyin qayğısını çəkmirdilər.
Məsəl var, deyirlər: "Ayağını isti et, başını sərin, yeməyinə
fikir ver, düşünmə dərin". Bir
də o adamların yeyib-içdikləri indiki kimi zəhərli,
dərmanlı deyildi. Çayı da, bax,
bu gördüyün bitkilərdən dəmləyib
içirdilər.
-Yox, - qətiyyətlə dedim, - elə
deyil. Bilirdim ki, onun sözlərində həqiqət var, amma
birdən-birə ağlıma gələnləri söyləməklə,
açığını deyim, özümü
ağıllı, düşüncəli göstərərək,
bir daha bu kişinin mənə olan etimadını, sevgisini bir
az da gücləndirmək istəyirdim.
Yaşımın da elə vaxtı idi ki, elə zənn
edirdim çox ağıllı, həddən ziyadə ədəbli
və bir az da uzağa gedib deyim ki, dahi
birisiyəm. Dedim:
-Keçmişdə insanlar, burdan
Hindistana, Ərəbistana getmək üçün nə qədər
vaxt itirməli olurdular?
-Aylarla,-Əliqurban kişi
dedi.
-Amma bu gün, cəmisi bir günə bu məsələni
həll edirlər. Çünki
keçmişin at, eşşək, dəvə kimi nəqliyyat
vasitələrindən fərqli olaraq, bu gün qatarlar, təyyarələr
mövcuddur. Deməli sürət hər
şeyi həll edir və vaxt itkisinə yol verilmir. Vaxt itkisi, həm də ömür itkisi deməkdir.
-Elədir.
-Deməli, Allah da, artıq ömür
israfçılığına yol vermir! Bir
gündə həll oluna bilən məsələyə
ayırılan aylarla vaxt və ömür itkisinin bununla da
qarşısı alınır. Bax, budur bu
zamandakı insanların qısa
ömürlülüyünün səbəbi.
-Əhsən, əmiqurban, əhsən! Mən
bilirdim ki, sən çox dərrakəli oğlansan,-kişi məni təriflədikcə
özümdən müştəbehliyim artır, filosofluq həvəsinə
düşürdüm.
-Əgər siz insan ömrünün
uzanmasına səbəb ola biləcək
müalicə üsulu tapsanız, şöhrətiniz daha da
artar, dünyaya yayılar,-bunu qəsdlə dedim.
-Doğrudur... Əslində bununla
bağlı çalışmalarım da var. Görürsən,
bu bitki kökünü?.. Bu
çox bahadır. Bunun yüz qramı min
dollardır. Bir kurs dəmləyib içən adamın
ömrü, azı on il uzanır. Amma baha
olduğundan bunu hər adam almır...
Əliqurban kişinin bu qəfil
uydurması gülüşümə səbəb olsa da,
özümü ələ aldım. Onun yalan
danışdığı bəlli idi. Mənə
göstərdiyi bitki kökü andız bitkisinin kökü
idi. Onu dağ-dərədə kefin istəyən
qədər tapmaq olardı.
-Əmiqurban, sən mənim təbibliyimdən
daha yaxşı yaza bilərsən. Görürəm, sənin insanlara, həyata
baxışın daha aydın və mənalıdır, - kişi məni inamla tərifləməyə
başladı. Bax, bu tərifinə inandım,
deyəsən. Onun uzun-uzadı tərifinin
qarşısında uçmağa qanadım yox idi. Bilmirdim neyləyim. Elə
coşquyla arzu edirdim ki, kaş jurnal tez dərc olunaydı.
O jurnal ki, orda mənim ilk hekayəm işıq üzü
görəcəkdi. Yerə-göyə
sığışmırdım. İndidən
qoltuğum bu cür qarpızlanmışdı, ilk hekayəm
mötəbər bir jurnalda çıxandan sonra axırım
noolacaqdı?.. Həmin
jurnalı tezliklə gətirib Əliqrban kişiyə
göstərəcəyim günü elə səbirsizliklə
gözləyirdim ki, necəliyini özünüz təsəvvür
edin. Sanki həmin gün, doğrudan da
hamı elə biləcəkdi ki, mən çox böyük
adamam, dahiyəm, nə bilim kiməm. Allah vursun
insanın bu müştəbehliyini və bu gün sevinirəm
ki, o vaxtkı müştəbehliyi, nə yaxşı ki,
doğrudan da Allah vurdu və heç, məncə, izi-tozu da
qalmayıb və çoxlu sayda hekayələrim, bir neçə
kitabım nəşr olunmasına baxmayaraq, dahi-zad da deyiləm
və heç belə bir iddiam da yoxdur. İnanıb-inanmamaq
sizin öz işinizdir.
Həmin ilk hekayəmi jurnalda
gördüyü ilk gündən Əliqurban müəllim,
aramızda otuzdan çox yaş fərqi olmasına baxmayaraq,
birdən-birə mənimlə "siz"lə
danışmağa başladı. Bunlar öz yerində... Məsələ,
doğrudan da ciddiləşirdi. El-oba
axışıb öz təbibinin yanına gəlir, dərdinə
çarə axtarırdı. Əliqurban
kişinin dar, çiçəkqoxulu odasına xəstənin
biri girir, o biri çıxırdı. Qəribəsi
də o idi ki, gələnlərin hamısı qadın idi.
Aralarında bəzənib-düzənmiş, iri
sağrıları erkək toğlunun yağlı quyruğu
kimi sağa-sola yırğalana-yırğalana, titrəyə-titrəyə,
yerə-göyə naz sata-sata, ətrafa bahalı fransız ətirlərinin
xoş qoxusunu yayaraq, özünü bu dar odaya salanlar da az deyildi. Amma onlar xəstə
yox, hansısa ağır bir xəstənin yaxınlarından
idilər. Gəlir, çox baha qiymətə
Əliqurban kişidən dərman bitkiləri alır,
aparırdılar.
Xəstələri Əliqurban kişi üçün cürbəcür
dadlı yeməklər də bişirib gətirirdilər. Xoşbəxtlikdən bəzi xəstələrin
sağalmaları da müşahidə olunurdu. Bunu xəstələrin özləri etiraf etdikcə,
mənim də bu qəribə adamın təbibliyinə
inamım artır, həvəslənirdim ki, qələmimi
itiləyib kişini özüməməxsus tərzdə vəsf
edim. Amma qələmi hara
fırladırdımsa, bax, elə bu cür bir hekayə ortaya
çıxırdı. Ona görə də
bu fikirdən birdəfəlik vaz keçməli oldum, düz
bu günə qədər.
Əliqurban kişi məni
odasına tez-tez dəvət edirdi. Deyirdi, xəstəm mənə
dadlı yarpaq dolması bişirib gətirib, tələbəsən,
ac olarsan, gəl adama bir az yeyək. Birtəhər boyun qaçırırdım. Qarın otarmaqla işim yox idi. Bu
cür adamlara da, birmənalı olaraq, nifrət edirəm.
Onun odasına o vaxt ayaq basırdım ki, o,
artıq yeməyini yemiş olurdu. Bitki
çayına isə heç bir sözüm, etirazım yox
idi. Bu çayı həvəslə qəbul
edir, içirdim.
Bir axşamüstü yenə xahişlə
məni öz odasına dəvət elədi. Hərəmizə bir stəkan
çobanyastığı çiçəyilə dəmlənmiş
çay süzdü. Sonra əlinə kiloluq bankanı
götürüb, qapağını aça-aça dedi:
-Əmiqurban, bu dovğanı bir az öncə bir xəstəm gətirib.
Əla dovğadır, gəl, adama bir boşqab içək!
Etiraz etmədim. Dovğanı çox
xoşlayıram, xüsusilə də yarpız
dovğasını. Hələ bir az
da tərxun, bir az da, bizim tərəflərdə adına
"camış caynağı" deyirlər, əslində
isə quş caynağına daha çox oxşayan (üstəlik
də, çox gülməlidir-camışın
caynağı olmur axı) bitkinin
qarışığından bişirilərək, içinə
də noxud vurulanda dadından doymaq olmur.
-Hə, əmiqurban, deyəsən bu
dovğanı çuğundur yarpağından bişiriblər!.. Görürsən dəəə,
xəstələrim məni necə çox istəyirləəər?
- Əvvəl mənim, sonra da özünün
boşqabına dovğa tökərək dilləndi.
Sonra qaşığı əlinə götürüb
boşqabdan bir qaşıq dovğa içərək dedi:
-Bəh-bəh-bəh!..
Əmiqurban, başla, çox dadlı dovğadır!
Qaşığı dovğayla doldurub
ağzıma yaxınlaşdırmaq istəyəndə
qaşıqdakı iynəni gözüm alınca bədənimi
buz kimi soyuq tər basdı. Öz dovğasını iştahayla
içməkdə olan kişi birdən bu
halımı görüb soruşdu:
-Niyə içmirsən, əmiqurban?.. Olmaya dovğa
xoşlamırsan?
-Xoşlayıram, amma bu,..
Görürsünüz?!
-Nəyi?
-İynəni!
-Nə iynə, hanı?
Qaşığı onun gözlərinə
yaxınlaşdırdım və sanki zəhərli bir ilan
barmağımı çalacaqmış kimi çox ehtiyatla
iynəni çıxarıb ona göstərdim. İynəni görüncə,
yerində donub qaldı, stula keçə kimi yamandı.
Rəngi avazımış halda nəsə demək
istədi. Udqundu, amma heç nə deyə
bilmədi. Xeyli sonra dilə gəldi:
-Əmiqurban, sən Allah ürəyinə
heç nə gəlməsin, bu, mənim işim deyil! Birdən
elə bilərsən... Özün gördün ki,.. ikimizin də
boşqabına eyni bankadan tökdüm dovğanı!..
Görəsən, bu, kimin əməlidir?..
Axı niyə belə iş tutublar?
Mən özümdə deyildim. Əliqurban kişini də
görmürdüm daha. Gözümə
görünənlər balaca Bombuluşa ilə Ala pişik
idi. Qucaqlaşır, biri-birinin
üz-gözünü yalayır, mehriban-mehriban
oynaşırdılar. Ömründə
görünməmiş bir olay idi. Həmişə
deyərdilər ki, filankəslər heç yola getmir,
biri-biriylə itlə pişik kimi davranırlar. Amma indi biri-biriylə mehriban davranan adamlara, çox
asanca demək olardı ki, onlar itlə pişik kimi (bizim
Bombuluşa ilə Ala pişiyimiz kimi), mehribandırlar. Bax, bu mehribanlıqdan dolayı həmişə
düşünürdüm ki, köhnə dünya, deyəsən
həqiqətən öz köhnəliyində qalıb və
indi elə bir dünya qurulub ki, bu dünyada bütün
canlılar biri-biriylə mehriban yaşayırlar. Neyləməli ki, hansı qonşununsa gözü
götürmədi bu mehribanlığı. Kənddə atamın, çox böyük məhəbbətlə
"Bombuluşa" adlandırdığı həmin
itimizin, həyətdə öyümək, nəyisə qusmaq
istədiyini gördüm bir gün. Bütün
günü həmin nəyi isə qusmaq istəsə də
heç nə qusa bilmədi və axşamtərəfi
öldü. Atam dedi ki, itə çörəyin
arasında iynə veriblər. Ən dəhşətlisi nə
idi, bilirsiniz?.. Ala pişik, göyçək
pişik, Bombuluşanın başının üstünü
kəsdirib, tüklərini yalayır, imsiyir, onu oyatmağa
çalışır, yazıq-yazıq miyoldayırdı... Sanki indicə mən həmin vəziyyətə
düşəcəkdim. Bombuluşa kimi nəyisə
qusmaq, qusmağa çalışmaq, hansı əzabdansa yaxa
qurtarmaq üçün son qüvvəmi sərf etmək
zorunda qalacaqdım. Ağlıma hər
cür qara-qura fikir gəlirdi. Bəlkə
Əliqurban kişinin məni öldürmək qəsdi
vardı. İstedadlı adamı (o vaxtkı
özündən müştəbehliyimin bir tərəfi də
bu) gözləri götürməyənlər azmı idi?.. Ola bilərdi ki, ani diqqət
yayınmamdan istifadə edib boşqabıma iynə atsın.
Amma niyə?.. Bax, bu, çox şübhəli
idi...
Biz ayrıldıq. Ayrılarkən nə o, mənə,
nə də mən ona bir söz söylədim. Hiss
edirdim ki, o, özünü günahkar hiss
edir. Nəsə deməyə, özünə
haqq qazandırmağa gücü çatmır. Baş verənlərin dəhşəti, sadəcə
olaraq, onu keyitmişdi. Mən də beləcə bir vəziyyətdəydim...əhəri
gün, o biri gün, lap o biri gün də Əliqurban
kişini həyətimizdəki odasında görmədim. Bu günlərdə sağrıları quzu quyruğu
kimi titrəyən və üz-gözündən eybəcər
bir həyasızlıq tökülən bir qadın gəldi
həyətə. Dinməz-söyləməz
Əliqurban kişinin qaldığı odanın taxta
qapısını taqqıldatdı. Qapını
açan olmadığını görəndə cəftəni
dartışdırdı. Bundan da kar aşmayanda
haray-qışqırıq salmağa başladı:
"Hanı o qurumsaq?.. Dünya-aləm
pulumu aldı ki, xəstəni sağaldacam. Nooldu bəs?.. Kopayoğlu, dünyanın bilikli həkimləri
xərçəngin əlində aciz qalıblar, sən xərçəng
sağaldan idin, başımı aldadıb var-dövlətimi
mənimsədin, məni quru yurdda qoydun?..
O boyda xərcdən-xəsərratdan sonra ərim getdi əlimdən...
Dayan, qurumsaq, sənin də axırına mən
çıxacam!..
Qadın çox danışdı,
Əliqurban kişinin qarasınca çox söyləndi. Yalnız qonşulardan kiminsə
"Əliqurban kişi daha burda yaşamır" deməsindən
sonra sakitləşib, dodaqaltı deyinə-deyinə həyətdən
çıxdı və qara rəngli bir xarici maşına əyləşib
getdi...
Daha iki gün keçdi. Əliqurban kişinin
odasının həndəvərinə fırlandım;
buralardan çiçək qoxusu da gəlmirdi. Onun o iynə məsələsindən sonra qəfil
harasa çıxıb getməsi şübhələrimi daha
da artırdı. Deməli, onun məni
öldürmək qəsdi varmış. İşin
üstü açıldığından və bir daha
üzümə çıxa bilməyəcəyindən bu
yolu seçib, deyə düşündüm. Amma bayaqkı qadının ardınca başqa bir
qadının da qəzəbdən kükrəyə-kükrəyə
Əliqurban kişini axtardığını görüncə,
şübhələrim yoxa çıxdı. Tam
inandım ki, iynə məsələsi nə Əliqurban
kişinin işidir, nə də mənimlə bir
bağlılığı var. Sadəcə, həmin iynə
bu qadınlardan biri tərəfindən "tilsimlənmiş"
və Əliqurban kişini öldürmək
üçün göndərilmiş bir ölümdür...
Səhər dedilər, qonşu həyətdə
kimsə bir kişi ölüb. Az
keçmiş xəbər gəldi ki, ölən adam
Əliqurban kişidir. İndi bildim ki, o, uzağa
qaçmamış, qonşu həyətdə yaşayan bir
rus qarısının ikiotaqlı evini kirayələyibmiş.
Bu gecə də yatıb, səhərə ölü çıxıbmış.
Onun bu qəfil ölümünün səbəbi
kimsəyə bəlli olmasa da, təxminən mənə bəlli
idi. Əminliklə deyə bilərəm ki, onu dovğanın
içindən çıxan iynənin xofu
öldürmüşdü...
Zəka Vilayətoğlu
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 3 mart.- S.20-21.