"Heç bir rejissor aktyoru uçuruma doğru
aparmaz"
Sənət təvazökarlığı
sevir. Bu sevginin qaynağında həqiqi istedad, qabiliyyət
və bacarığın sirləri gizlənir. İyirmi
ildən artıq Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində
bir-birindən fərqli, yaddaşlarda qalan rollara
imzasını atan aktyor Rövşən Kərimduxt da təvazökar
və bir o qədər sadə, mehriban, işini, sənətini
yüksək qiymətləndirən insandır. Onunla söhbətləşməyi
beş-altı il əvvəldən
arzulasam da, qismət bu yağışlı, çiskinli
qış səhərinə təsadüf etməli oldu.
Bugünkü "Dördüncü divar" layihəsinin
qonağı sözün əsl mənasında aktyor
Rövşən Kərimduxtdur
- Rövşən
bəy, sizin haqqınızda “istedadlıdır, lakin
istedadının fərqində deyil” kimi fikirlər səslənir.
Bu fikirlərdə nə dərəcədə
həqiqilik var?
- İstedadım haqqında
mən heç nə deyə bilmərəm. Amma işimə,
teatra qarşı çox məsuliyyətli insanam.
Düzdür, bir ara ola bilər ki, bir az
soyumuşdum. Amma məncə, bu hər bir sənət
adamının həyatından keçib gedən haldır.
Mən həmişə işə gələn,
tamaşalardakı rollarımı məsuliyyətlə ifa edən
aktyoram. Özünüz də yəqin ki,
məni səhnədən izləmisiniz. Mənim
elə bir rolum olmayıb ki, onu elə-belə, necə gəldi
oynayım. Ürəyimcə olsa da, olmasa
da, rollarımı həmişə ürəklə ifa
etmişəm.
- Ümumiyyətlə,
aktyor roldan nə dərəcədə imtina edə bilər?
- Teatr qanununa əsasən aktyor
heç bir tamaşadan, roldan imtina edə bilməz. Çünki istənilən rolu ifa etmək aktyorun
bilavasitə borcudur. Əgər rejissor tərəfindən
aktyora rol həvalə olunubsa, o, aktyor teatra gəlməli və
öz rolunu oynamalıdır.
- 1991-ci ildə
İncəsənət Universitetinə daxil olmusunuz. O
dövrü yəqin ki, xatırlayırsınız. Necə oldu elə çətin bir dövrdə
aktyor olmaq qərarına gəldiniz?
- Anam çox arzu edirdi ki, mən cərrah
olum. Amma tibb sahəsi, xüsusən də cərrahlıq
xasiyyətimə uyğun peşə deyildi. O vaxtı da
bir neçə sinif yoldaşım İncəsənət
Universitetində açılan gecə kurslarına məşqlərə
gəlirdilər. Bir dəfə onlar məni də
özləri ilə gətirdilər. Ondan
sonra aktyorluq sənətinə, teatra həvəs yarandı.
Elə öz istəyimlə də sənədlərimi
aktyorluq fakültəsinə verdim. Həmin
sinif yoldaşlarım imtahandan kəsildilər, mən isə
qəbul olundum.
- Müəllimləriniz
kimlər olub?
- Birinci kursda müəllimim Həsənağa
Turabov olub. İkinci kursda isə öz
xahişimlə Əlabbas Qədirovun kursuna keçdim. Səhnə danışığı müəllimimiz
isə Əzizağa Quliyev olub. Elə
diplom işi tamaşamdan sonra da Həsənağa Turabov məni
bəyənib teatra işə dəvət etdi.
Adətən aktyor olandan
sonra çoxları peşman olduqlarını qeyd edirlər. Mən isə
əsla peşman deyiləm.
- Sənətinizi
sevmisiniz…
- Mən sənətimi həmişə
sevmişəm, indi də sevirəm. Əvvəllər beş gün tamaşalar olan vaxtı elə
olurdu ki, səhər məşqlərdə, axşam isə
tamşalarda çıxış edirdim. Çox çətin
iş prosesidir. İnsandan həm fiziki, həm də
mənəvi güc tələb edən peşədir.
- Bayaq dediniz ki,
ananız cərrah olmanızı istəyirdi. Amma
elə aktyorluq sənəti də hardasa cərrahlıq
peşəsinə yaxındır.
- Həm də çox
yaxındır. Aktyorluq da insandan cərrah kimi səliqəli,
ehtiyatlı olmağı tələb edir. Bir
balaca səhv, ehtiyatsızlıq bütün tamaşanı məhv
edə bilər.
- Tamaşanı,
ya obrazı?
- İlk olaraq, təbii ki,
tamaşanı. Təsəvvür edin ki, tamaşadakı
rolu ifa edən zaman ağlamaq əvəzinə, aktyor
gülür. Həmin an artıq şəxsən
mənim aləmimdə tamaşa bütünlüklə
sıfıra bərabər olur.
- Sizinlə indi
söhbət edirik. Çox müsbət enerjiniz var. Amma kənardan
ciddi, qaraqabaq, hətta bir az da davakar təsir
bağışlayırsınız.
- "Generalın son əmri"
tamaşasında əyyaş rolu ifa edirəm. Jurnalist
xanımlardan biri həmin tamaşanı izləyəndən
sonra mənim haqqımda yazmışdı ki, mənim tamaşada
içkili olub-olmamağımı yəqinləşdirmək
üçün tamaşadan sonra arxamca gəlib. Amma ona o qədər zəhmli, ciddi təsir
bağışlamışam ki, söz soruşmağa məndən
çəkinib. Ola bilər ki, kənardan
zəhmli, qəddar təsir bağışlayıram. Amma inanın, mən həyatda çox səmimi,
deyib-gülən adamam. İnsanları çox sevirəm...
- "Qətibə İnanc" tamaşasında sərkərdə
Hüsaməddin rolunu ifa edirsiniz. Tamaşaçı kimi Hüsaməddin
obrazı mənim çox xoşuma gəldi.
Özünüz necə, razı qaldınız?
- Bilirsiniz, rejissor gərək məni
ifa edəcəyim rola inandırsın. Mən,
sözün düzü, həmin obrazdan qaçmaq istəyirdim.
Amma Bəsti xanım Cəfərova, Mərahim Fərzəlibəyov,
Çingiz Ələsgərli məni həmin rola
inandırdılar. Üç-dörd məşqdən
sonra hiss etdim ki, Hüsaməddin obrazı elə-belə adi,
sıradan rol deyil. O, sərkərdədir, həbsə
düşür. Ordan əsəbləri
tarıma çəkilmiş vəziyyətdə
qaçırılır. İllərdir
özündən yaşca böyük qadına aşiqdir.
Qadının hər dediyini həyata
keçirir, axırda həmin qadının faciəsinə səbəb
olur və özünü də öldürür. Fikir verin, görün istər tamaşa, istərsə
də rol nə qədər dramatik, ziddiyyətli və dərindir.
Çətin obraz idi.
İnanırınız ki, məşq
prosesində mən Hüsaməddin obrazının ifa
olunmasının iyirmi cür variantını rejissora göstərmişdim. Neçənci
variantdan sonra nəhayət, sonuncu ifada dayandıq. Ancaq bu gün siz yenidən gəlib tamaşaya
baxsanız, tam fərqli ifalar görəcəksiniz.
Səhnədə azadlıq
olanda, daxildən də vəhy gələndə aktyor bir metr
yox, bir metr yarım da hərəkət edə bilər. Təbii ki,
mizanları pozmadan.
- Siz səhnədə
çox sərbəst və eyni zamanda da məsuliyyətli ifa
nümayiş etdirirsiniz. Bu nədən
yaranır?
- Bilirsiniz, belə bir söhbət
var ki, guya aktyor səhnəyə çıxanda zalı
görmür, dördüncü divarı adlamaq olmaz və s.
Amma mən sizə bir söz deyim ki, aktyorlar hamısı
zalı çox gözəl görürlər və hiss edirlər.
Zaldakı müsbət və mənfi auralı
tamaşaçının enerjisini hər bir həssas aktyor
hiss edir.
- Siz hiss edirsiniz?
- Əlbəttə, hiss edirəm. Mən rolu ifa edəndə,
hətta rola özümü dərindən qapdıranda belə
əgər zalda mənfi enerjili adam varsa, bunu dərhal duyuram.
- Bəsti
xanımla tandem necə alındı?
- Əla alındı. Rollarımızı
çox böyük sevgi ilə oynayırıq. Mənə elə gəlir ki, biz ikimiz səhnədəki
sevgi yerlərini ifa edəndə, bir-birimizə baxanda zal da həmin
sevgini hiss edir. Bəsti xanımla tərəf-müqabili
olmaq məni sevindirir. Ondan çox şey
öyrənirəm. Eləcə də
Ramiz Novruzdan, Rafael Dadaşovdan və b.
- Yəni öyrənmək
heç zaman bitən proses deyil…
- Bəli. Məşq
proseslərində həqiqətən də öyrənirik.
Səhv olur, böyük sənətkarlar
mütləq deyirlər, başa salırlar. Görürsən, hiss edirsən ki, onlar sənə
qarşı can yandırırlar. Bu da təbii
ki, adama stimul verir.
- Öhdəsindən
gələ bilmədiyiniz rol olubmu?
- Olub. Özü də
çoxlarının arzusunda olduğu qəhrəman
obrazı idi. Rejissor rolu verəndən
sonra baxdım ki, həmin obraz üçün çox
yaşlıyam. Rejissora demişdim ki, başqa aktyora
versin. Çünki mənim artıq on doqquz,
iyirmi yaşım yoxdur.
- Onda sizi sənət
naminə vicdanlı aktyor hesab etmək olar?
- Əgər rol mənə uyğun
deyilsə, mən gedib rejissordan özüm rica edərəm
ki, məni kütləvi səhnəyə
çıxartsın, amma həmin rolu mənə yox, uyğun
gələn aktyora versin. Bunun üçün
yenə deyirəm rejissordan xahiş edərəm, hətta ona
deyərəm ki, sənin tamaşana xələl gətirəcəm,
məni bu tamaşadan uzaqlaşdır. Çünki
səhnə elə bir yerdir ki, orda bir nəfər əziyyət
çəkmir. Rejissor, tərəf-müqabilləri, bəstəkar
və s. Əgər üç-dörd məşqdən sonra
mən hiss edirəmsə ki, rol mənlik deyil niyə həm
özümə, həm də tamaşaya zərər verməli,
digər aktyorların zəhmətini yerə vurmalıyam?
- Tarixən kişi hökmdarlar, sərkərdələr
mütləq qadın əli ilə qətlə yetirilib. Amma
"Qətibə inanc" tamaşasında qadın kişi əli ilə öldürülür.
Bir az ağrılı məqamdır…
- Bəlkə də səhv edərəm.
Amma mənə belə gəlir ki, bu
tamaşanın son zəhərlənmə hissəsində
iştirak edənlər Azərbaycanın, belə deyək də,
qaymaqları olurlar. Nizami Gəncəvi,
Atabəy Məhəmməd, Qızıl Arslan və b. kimi qəhrəman
surətləri var.
Onların zəhərlənib ölməsi ilə hər
şey məhv ola bilərdi. Amma Hüsaməddin də bütün hallarda Qətibəni
sevir və onun ölümündən sonra özünü
öldürür.
- Filmlə
bağlı son işiniz İlqar Nəcəfin "Nar
bağı" filmi olub. İlqar Nəcəflə
işbirliyi necə idi?
- Çox gözəl. Həmin filmə qədər mən on səkkiz filmə
çəkilmişdim. İlqarla isə tələbə
yoldaşı olmuşam. Amma 1994-cü ildən
sonra biz görüşməmişdik. Onunla mən bir də
"Nar bağı"nın seçimlərində
görüşdüm. İlqar da mənim
rolumun üzərində israrla dayandı ki, həmin rolu məhz
mən ifa edim. Onda bir rejissor kimi ən
çox bəyəndiyim xüsusiyyət bu idi ki, İlqar
seçim etdiyi aktyor üzərində israrla dayanır və
həmin israrından bircə addım da olsun geri çəkilmir.
Və aktyordan istədiyini almayınca əl
çəkmir. Amma mən həmin filmdə
çox rahat çəkildim.
- Bəlkə bu
rahatlıq həm də sizin teatrdan gələn peşəkarlığınızla
bağlıdır? Axı səhnə aktyoru həmişə
canlı saxlayır.
- Əlbəttə. Aktyoru sənət
baxımından elə hər baxımdan səhnə qədər
yaşadan ikinci heç nə ola bilməz.
İnanın, mən səhnənin daşını, divarını bu
dəqiqə gedib öpməyə hazır adamam. Filmlə səhnənin isə fərqi ondadır ki,
filmdə hansısa hissə düz alınmayanda rejissor onu
yenidən çəkə bilir. Amma səhnə
elə deyil. Hər şey canlı şəkildə
baş verir. Misal üçün,
İlqar Nəcəf, Ramin Hacılı kimi rejissorlar aktyordan
istədiyini almayana, qane olmayana qədər çəkilişi
davam etdirəcək rejissorlardır. Bu
rejissorlar yaxşı yox, əla ifa olana qədər aktyordan əl
çəkmirlər. Kaş çox yox, beş
nəfər o cür iş prinsipi, peşəkarlıq ilə
işləyən rejissorlarımız olaydı.
- Rol alınmayanda
siz özünüz hiss edirsiniz?
- Aktyor özü bunu mütləq
hiss edir. Teatrda aktyor amma yerinə lakin deyə
bilər. Aktyor robot deyil ki, iki, üç
saatlıq tamaşanın bütün sözlərini birəbir
beynində saxlasın. Amma əsas odur ki,
aktyorun içindən gələn hiss təbii olsun. Əgər o, ürəklə, səmimiyyətlə
oynayırsa, həmin səmimiyyət hansısa səhvin,
çaşmağın da üstünü qapayır.
- Rol üzərində
iş prosesi necə gedir?
- Bütün rollarımı gedib stol arxasında oturub oxuyuram desəm, yalan olar. Hərdən deyirəm yaxşı ki, mən
Sumqayıtda yaşayıram. Hər gün
məşqə gələndə yolboyu öz işləyəcəyim
hissələri oxuyuram. Ümumiyyətlə,
mən ən ciddi rolu belə təhvil alanda onu həmişə
gülə-gülə oxuyuram. Ona görə
ki, mən həmin rolu dərindən oxuyub ordakı fikirləri
dərhal tutsam, öz fikirləşdiyimi ifa etmək istəyəcəm.
Mən isə istəyirəm ki, öz
gördüyümü yox, rejissorun görmək istədiyi
obrazı yaradım. Nə qədər desəm
də ki, özüm yaratmaq istəyirəm bu yalan söhbət
olacaq. Ona görə ki, rejissor aktyora
kömək etməsə, o, heç vaxt özü təkbaşına
rol yarada bilməz. Heç bir rejissor da
heç vaxt aktyoru uçuruma doğru aparmaz. Çünki heç bir rejissor öz
tamaşasının pis olmasını istəməz. Mənim bəxtimə həmişə yaxşı
rejissorlar çıxıb. Həmişə
deyiblər ki, buyur, göstər öz bildiklərini.
Aktyorun göstərdikləri
rejissorun xoşuna gəlirsə, onun davamını
götürüb aparır. Bəyənmirsə,
ona faktiki olaraq başa salır ki, göstərdikləri niyə,
hansı səbəbə görə uyğun deyil. Bundan sonra o, artıq öz görmək istədiklərini
də izah edir. Mənə görə əsl
rejissorluq, peşəkarlıq budur.
Əgər aktyor deyirsə ki, bu rol mənim üçün heç nədir. Onu ürəyim istəyən kimi ifa edə bilərəm. Deməli o, öz işinə, sənətə məsuliyyətlə yanaşmır. Yüz rolu necə gəldi edib, yüz birincini də onun yanına aparır. Amma tarixdə kəmiyyət yox, keyfiyyət qalır. On ildən, iyirmi ildən sonra aktyor olmayanda tarix dil açıb danışacaq ki, kim hansı rolu necə ifa edib.
- Teatrda ən çox kimdən öyrənmisiniz?
- Öyrənməyinə hamıdan öyrənmişəm. Çünki məşq prosesləri, tamaşalar istər-istəməz səni öyrədir. Bütün bunlar da kollektiv şəkildə baş verir. Amma konkret olaraq rəhmətlik Kamal Xudaverdiyevdən, Əlabbas Qədirovdan çox şeylər öyrənmişəm. İndi isə dara düşən kimi məsləhət aldığım insan var… Bir də teatrşünas İlham Rəhimlini həmişə özümə müəllim hesab etmişəm. Və onun yazısına həmişə inanmışam. Çünki İlham müəllimin yazısında heç vaxt qərəz olmayıb.
- Hal-hazırda
yeni işiniz var?
- İndi "Sinif yoldaşları" tamaşasının məşqlərinə başlamışıq. Tamaşanın rejissoru Azərpaşa Nemətovdur.
- Burda hansı
rolu ifa edirsiniz?
Məsələ
burasındadır ki, bu tamaşada baş rol yoxdur. Hamı
kapitandır.
Söhbətləşdi:
Samirə Əşrəf
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 3 mart.- S.26-27.