Əşrəfsiz Veysəlli, Veysəllisiz Əşrəf
Əşrəf
Veysəlli - 80
Bu danılmaz həqiqətdir
ki, söz insanın daxili dünyasını açmaq vasitəsidir. Yaradıcılıq
isə şəxsiyyətdən başlayır. Özü daxilən zəngin,
duyumlu, müdrik, həssas, kövrək, yeri gələndə
haqq sözü deməyi, hadisələri dəyərləndirməyi,
mənalandırmağı bacarmayan, mənəvi-əxlaqi
saflıq nümunəsi olmayan
insan özgələrə nə verə, nə öyrədə
bilər ki?! Ulu Füzuli təsadüfi demirdi ki, kim nə miqdar olsa, əhlin eylər ol miqdar
söz…
Eləsi var ki, özü daxilən zəngin
olsa belə,
iç dünyasını açmaq gücündə
deyil. Elələri də var ki,
həm daxilən zəngindir, həm də bu zənginliyi
üzə çıxarmaq, doğmalarla, əzizlərlə,
duyumlu insanlarla
bölüşmək, ürəklərin sarı
siminə toxunmaq gücündədir… O qələm adamı xoşbəxtdir
ki, daxili dünyasını sözlə ifadə eləyə bilir və
əməkdar mədəniyyət işçisi, gözəl
şairimiz Əşrəf Veysəlli məhz belə
insanların sırasındadır.
Əşrəf müəllimlə
tanışlığımın tarixçəsi çox
uzundur, 1966-cı ildən bir şəhərdə
yaşayırıq, bir yerdə oturub-durmuşuq, bir yerdə
poeziya gecələrində çıxışlar eləmişik. Xeyli yaş fərqimiz
olsa da, Əşrəf müəllimin səmimiyyəti, sadəliyi,
təvazökarlığı bu fərqi elə ilk gündən
unutdurub. Söhbətimiz alınıb, zarafatlarımız
uc-uca calanıb… Getdiyimiz
görüşlərdə, çıxış elədiyimiz
tədbirlərdə
dəfələrlə onun oxuduğu şeirlərin
oxucular tərəfindən necə
hərarətlə qarşılanmasının şahidi
olmuşam.
"Yarımçıq qalmış dərs haqqında
ballada" şeirini Əşrəf Veysəllinin ifasında
o qədər dinləmişəm ki, elə bil o şeiri indi
də onun səsində dinləyirəm, indi də
alovlu alqışları eşidirəm. Səciyyəvi bir
detal üzərində qurulan bu şeirdə ayrılıqda
"a", ayrılıqda "t" yazan qızın
heç cür "ata" sözünü yazmaq istəməməsi
bu balaca qəhrəmanın daxili dünyasını
açmaq vasitəsinə çevrilir. Məsələdən
xəbərsiz müəllimin israrından sonra
gözüyaşlı uşağın "atam atıb,
müəllim" deməsi ürəkləri göynədir, onun iç
dünyasındakı etirazın, təlatümün təzahürünə
çevrilir:
Qəlbinin bir küncünə
Sığınaraq o çiçək
Kövrəldi, köks
ötürdü.
Sanki elə bu zaman
Onun nankor atası
Öz qızının yanından
Ögey qızla ötürdü…
Qız istədi çağırsın,
Qız istədi desin ki,
Ata, ata, ay ata,
Əllərini istəyən
Əllərim yetim qalıb,
Aylarım yetim qalıb,
İllərim yetim qalıb...
"Qız istədi desin ki"
anaforası ilə davam eləyən bu şeirdə o qədər
ürək göynədən, insanı kövrəldən məqamlar
var ki… "Qız istədi desin
ki, heç bir şey istəmirəm, istəyir könlüm
səni. Barı küçəmizə gəl, bir kərə
görüm səni" - misraları ata həsrəti
çəkən uşağın daxili dünyasının
aynasına çevrilir. Bu şeirdə elə bil Əşrəf Veysəllinin
çox sevdiyi şair Əli Kərimin "Qaytar ana
borcunu" şeirinin ruhu, ritmi var…
Əşrəf müəllimin
yaşantıları onun poeziyasında yüksək şəkildə
öz əksini tapıb. Bu mənada Əşrəf Veysəllinin
şeirləri onun keçdiyi ömür yolunun poetik salnaməsi,
silinməz izləridir. Çoxları bilməsə də, bu gözəl
insanın illərlə uzanan övlad həsrəti, nəhayət,
arzularına qovuşması məni bir dost kimi sevindirib. Tale elə gətirib ki, hələ
dünyaya gəlməmişdən adını Səadət
qoyduğu qızının müəllimi olmuşam
Əşrəf müəllimin.
"Övlad ailənin güzgüsüdür"
prizmasından yanaşanda öz balam kimi sevdiyim Səadət
bu gözəl insanın görmədiyim tərəflərini
mənə göstərib… Sonra Əşrəf müəllimin
ömrünün ixtiyar çağında o biri övladları
ilə bağlı söylədiyi sözlər, xüsusən, "Şahin
dostluq eləməli oğuldur" söyləməsi məni çox
duyğulandırıb…
Övladları ilə sıx-sıx
görüşə bilməsəm də, xoşbəxtəm
ki, onun mənəvi
övladları ilə - şeirləri ilə daim
dostluq eləyirəm. Özü də bəri
başdan deyim ki, mən hər adamın şeirini oxuyanlardan
deyiləm. Meyarım belədir: hər şeydən əvvəl,
şair istedadlı olmalı, yeni söz deməyi bacarmalı,
dilin incəliklərini bilməli, mənəvi-əxlaqi
saflıq, ədəb-ərkan, təvazökarlıq nümunəsi
olmalıdır. Bu sadaladığım bütün keyfiyyətləri
Əşrəf Veysəllidə görmüşəm
və görməkdə davam eləyirəm… Şair
dostumu təvazökar eləyən ədəbiyyatımızı,
poeziyamızı yaxşı bilməsi ilə birbaşa əlaqəlidir.
Seyid cəddinə arxayın olduğu kimi təkcə
istedadla böyük uğurlar qazanmaq olmur. Bunun
üçün çox oxumalı, çox öyrənməlisən,
özünü başqaları ilə müqayisə etməyi
bacarmalısan…
...Canımda Füzuli
yanğıları var,
Verə bilməmişəm
imtahanımı...
Oxuya-oxuya qərib durnalar
Apardı qürbətə yarı
canımı...
İndi o böyük Füzuli
yanğısına başqa bir Füzuli yanğısı da əlavə
olunub, düşmən tapdağı altında qalan doğma
Füzuli, kimsəsiz qalan ev-eşik, doğmaların məzar
tənhalığı, yolumuza göz dikən
bulaqlarımız, çaylarımız… İndi vətəndən
də qürbət qoxusu gəlir və bu qoxu Əşrəf
Veysəlli poeziyasına əvəzolunmaz bir çalar, nisgil, göynərti gətirir.
Kim yandırdı yurdumuzu?
Bu sorğular yordu bizi.
Dərdli bilər dərdimizi,
Dərdsiz olan bilməz, ana.
Ürəyim bir himə bənddi,
Özü boyda ahdı, dərddi.
Hara getsək, evdir, kənddi,
Kəndimizdən olmaz, ana.
Əşrəf Veysəlli öz
taleyinin şairidir, gördüklərini, duyduqlarını, həyat
yollarında mərdi-mərdanə çəkdiyi əzabları,
haqsızlığa etirazını, sevgisini, sevincini, ürək
göynərtisini poetik misralara çevirir, elə buna görə də
onun şeirlərini həyəcansız oxumaq mümkün
deyil… Yad
tapdağı altında qalan yurdun dərdini çəkən
insanın ağrılarını, əzablarını bundan
gözəl necə vermək olardı ki?!
Orda uşaqlığım əsirlikdədir,
Burda qocalığım xəcalət
çəkir...
Yurd ağrısı, yurd həsrəti
onun poeziyasında elə yığcam, mənalı ştrixlərlə
verilir ki, bədii sözün gücü dərdin
ağırlığını bir az da
artırır, insanın ürəyində mənəvi-əxlaqi
üsyan dalğası yaradır:
...Hirsimdən gözlərim olub qan
kimi,
Yenə də bəxtimin
yatan vaxtıdır.
İndi Qarabağın Xuraman kimi
Özünü qayadan atan
vaxtıdır...
Əşrəf Veysəlli
poeziyasındakı ağrını, nisgili, itirdiklərimizin
dəyərini anlamaq
üçün onun "Qarabağda talan var" publisistik
yazısından bir neçə cümlə oxumaq kifayətdir: "Ata-baba
ocağım, ümidim, gümanım, arxam, dayağım, hər
yay uşaqlarımın pənah gətirdikləri, heç
vaxt məni dostlarımın yanında xəcalət qoymayan, həmişə ilıq nəfəsini sinəmdə
duyduğum, əllərini ata əli kimi çiynimə qoyan
Yuxarı Veysəlli kəndinin hər yolu, hər
cığırı, hər döngəsi, hər
gülü, hər tikanı mənim üçün müqəddəsdir.
Göyərçin xəyallarımın, şirin xatirələrimin,
sonsuz arzularımın beşiyi idi bu kənd"…
İndi beşiksiz qalan arzular
şairin ürəyində anasız quzu kimi mələyir,
dağı-daşı lərzəyə salır…
...O nədir qəlbimi
yandırıb-yaxan?
O kimdir həsrətlə yollara baxan?
Ərləri şəhidlik
taxtına qalxan
Cavan gəlinlərin saçı
göynəyir...
Həyat həqiqətini görüb
onu dəyərləndirmək, mənalandırmaq bacarığı sənətkarlığın
ən mühüm məsələlərindəndir. Bu baxımdan yanaşdıqda da Əşrəf Veysəlli
qibtə olunası söz adamıdır. Məsələn,
oğlunun toy tədarükünü görmək
üçün Nemət Veysəllinin anası, Əşrəf
müəllimin isə bibisi Nənəxanımın avtobusun
içində yanıb kül olması faktı ürək göynədici
bir həyat hadisəsidir. Bu fakt əsasında
yazılan şeiri həyəcansız oxumaq olmur, bibi ilə xəyali
söhbət fonunda nakam qadının mükəmməl bədii
obrazı yaradılır. Bütün bu
hazırlıqdan sonra şair öz şeirini belə bitirir:
Daş dodaqlı bir sükut məclis
boyu uzanar,
Eh, onun məşəqqəti
hamımıza tanışdır.
Övladının yolunda
bütün analar yanar,
Ancaq heç kəs onuntək
yanıb kül olmamışdı...
Əşrəf Veysəllinin
şeirlərində "Özü bir gün görməsə
də həyatda, gün, ay", "həsrətinin odunu
söndürmək üçün gözlərində
çay", "düşən qışın, yağan
qarın içində yaz , yay", "namərdlərin
önündə alçalmadan qız - toy" böyüdən anaların bədii obrazı
canlanır. Ənənəvi qoşma formasında belə, ən
adi, dəfələrlə işlədilmiş qafiyələrlə
belə yeni söz deməyin mümkünlüyünü
görürük Əşrəf Veysəllinin bütün
qoşmalarında… Bax, sənətkarlığı
da elə burada,
dilin incəliklərini bilmək, onu yerində
işlətmək
bacarığında axtarmaq lazımdır…
Yeri gəlmişkən, onu da deyim ki,
Əşrəf
Veysəlli poeziyasında ən aparıcı janr əsrlərin
sınağından çıxan qoşmadır. Hansı
mövzuda yazırsa-yazsın, Ə.Veysəlli öz duyğu və
düşüncələrini qoşmaya etibar eləyə
bilir. Hamının - ustad sənətkarlarımız Qurbaninin, Abbas
Tufarqanlının, Vaqifin, Zakirin, Aşıq Alının, Aşıq Ələsgərin, Səməd
Vurğunun, Hüseyn Arifin at oynatdığı bir meydanda
öz sənət köhlənini səyirtməyi bacarması
Ə.Veysəlli istedadının digər bir göstəricisidir.
Şairin uğurlu gəraylıları da ədəbi irsdən
yaradıcı şəkildə bəhrələnmə
bacarığından xəbər verir:
Salam bu köhnə dünyaya
Təzə gələn
şairlərə.
Söz qanıb, mətləb anlayan,
Qədirbilən şairlərə.
...Əriyib sözə
yığılan,
Gözlərinə qan sağılan,
Hər gün təzədən
doğulan,
Hər gün ölən şairlərə...
Əşrəf Veysəlli mədəniyyət evlərinin
rəhbəri, Hüseyn Ərəblinski
adına Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının
direktoru, Sumqayıt şəhər
Mədəniyyət şöbəsinin müdiri olanda da, Həmkarlar
təşkilatına sədrlik eləyəndə də
şair idi…
Təpədən-dırnağa
şair, həssas, kövrək, səmimi, yeri gələndə
sərt bir insan olan, böyük-kiçik yeri bilən,
gözəl yumor duyumu ilə adamı maqnit kimi özünə
çəkən Əşrəf Veysəllinin nəşr
olunan kitabları barmaqla sayılacaq qədər azdır… Ancaq
nə yaxşı ki, o, ilhamsız yaranan bircə şeirin belə
müəllifi deyil…
Ə.Veysəlli şeirinin lirik qəhrəmanı
haqsızlıqlar, ağrılar, əzablar, itkilər görəndə göynəyə-göynəyə dünyaya üsyan eləsə də, "nəvələrin
gülüşüylə könlümüzü alan"
dünyayla barışır, onun gözəlliyini etiraf etmək
zorunda qalır:
Gözlərim gözəllik gəzər
dünyada,
Dizlərim diz çökər
daşda çeşməyə.
Mənim vaxtım olmaz gözəl
dünyada
Pis şeylər haqqında
fikirləşməyə.
Gəlin ürəyimdən bənövşə
dərin,
Sinəm başdan-başa
duyğudur, hissdir.
Bənövşə hisslərin, nərgiz
hisslərin
Tanrının yanında xətri əzizdir...
Bu lirik qəhrəman nə
qədər haqsızlıqlarla üzləşsə belə,
son məqamda anlayır ki, əslində bütün pisliklərinə
baxmayaraq, dünya gözəl, yaşamalı dünyadır. Həmin lirik qəhrəman
əslində
Əşrəf Veysəllinin özüdür.
Gözəlliyə, saf duyğulara heç zaman laqeyd qala bilməyən
incə ruhlu şairimizdir…
Hər bir təbiət
elementinin obrazlaşdırılması sənətkarın əsas
uğurları sayıla bilər. Əşrəf Veysəlli gözəl
peyzajlar yaratmaq ustasıdır. Özü də
ən əsas cəhət mənzərənin
yaradılması yox, onun lirik qəhrəmanın daxili
dünyasını necə açması, hiss-həyəcanlarını
necə verə bilməsi ilə, təbiətə
baxış bucağının yeniliyi və bu yeniliyi nə
şəkildə əks etdirə bilmək bacarığı
ilə əlaqəlidir.
Dolusuyla göylər bizi
"daşladı",
Qaçıb girdik
daldasına daşların.
Əmim oğlu bir
"Heyratı" başladı,
Əli qaldı çənəsində
dağların...
Əşrəfsiz Veysəlli, Veysəllisiz
Əşrəf
taleyi Əşrəfi də, Veysəllini də
göyüm-göyüm göynədir… Neyləmək olar, bu
da bir qismətdi… Allah
Leyli Məcnun taleyi yaşayan Əşrəfi Veysəlliyə, Veysəllini
Əşrəfə çox görməsin, onların
bir-birinə qovuşmaq arzusunu gözümüzdə
qoymasın…
Son ümid - son mənzilində,
Həsrət göyərib
dilində.
Qocalığın sahilində
Ömrümüz gəmi axtarır...
Ömrünün səksəninci
zirvəsinə ləyaqətlə gəlib çıxan
şair qardaşımıza cansağlığı, yeni-yeni
yaradıcılıq uğurları arzulayıram.
Ümid eləyirəm ki, Əşrəf Veysəllisiz,
Veysəlli Əşrəfsiz qalmayacaq…
Rafiq Yusifoğlu
şair, əməkdar mədəniyyət
işçisi,
filologiya elmləri doktoru, professor
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 3 mart.- S.28-29.