Dostum, səksən ili vurursan başa...
Min doqquz
yüz otuz səkkizinci il mart ayının
14-də Azərbaycanın iki böyük şairinin bir
oğlu oldu. O zamanın yenilikçi iki gənc şairi
oğluna yaraşan yeni bir ad da dünyaya gətirməyi qərara
aldılar. Dünyada, tarixdə deyə bilmərəm,
amma dəqiq deyə bilərəm ki, Azərbaycanda o günə
kimi belə ad yox idi. Bu adı da həmin
iki şair yaratdı, oğluna yaraşdırdı -
"Anar" qoydular adını. Kimi dedi ki, bu cavanlar ad
qoymada da hoqqabazlıq edirlər, bu nə addır? Gül kimi adlarımız var. Həsən, Məmməd,
Əli. Kimi dedi ki, bəlkə demək istəyirlər Anası - Nigar, Atası - Rəsuldur,
yəni hər ikisinin baş hərflərini
götürüblər. O da ola bilər...
Amma dövr çox gərgin bir dövr idi. Nigar
xanımın tərcümeyi-halı hər kəsə məlum
idi. Doğmaları pərən-pərən
düşmüşdülər. Tutulanı,
sürgün olunanı, güllələnəni, xaricdə
qalanları vardı. Hətta
özünü də sürgündən Mircəfər
Bağırovun "saxlanılsın" dərkanarı xilas
etmişdi. O dövrdə belə bir ailənin
qızı ilə evlənmək üçün gərək
dəliqanlı bir cavan ola idin, ya da eşq
atəşinə yanan bir şair.
Bunların hər ikisi də Rəsul Rzada vardı. Gərgin həyatlarına
ümid və sevinc gətirən körpəyə baxıb,
onun gələcəyini, öz gələcəklərini
düşünüb, oğlumuz bizi "Anar" - deyiblər,
oğlumuz bizi "Anar" ən gözəl tapıntı,
dil ucunda olan söz, göz qabağında olandır, amma az adamın
diqqət yetirdiyi, baxdığı, gördüyü,
eşitdiyidir. Mənə elə gəlir
adın da insan taleyində öz kölgəsi, təsiri,
iştirakı var.
Anarın yaradıcılığının
böyük bir hissəsi anılarla bağlıdır. Baxın,
"Min beş yüz ilin Oğuz şeiri" antologiyası,
iki cildliyi "Sizsiz" sənədli romanı. Üzeyir bəy haqqında film. Hüseyn
Cavid haqqında film. M.F.Axundov haqqında.
"Kərəm kimi" Nazim Hikmət
haqqında. Rəfibəylilər... "Qalib
gəldi, qalib getdi" Heydər Əliyev haqqında. "Gecə düşüncələri". "Ədəbiyyat, incəsənət, mədəniyyət"
üçcildliyi. 1986-dan sonra ölkəmiz-xalqımız
yollar ayrıcında qalanda yazdığı ən vacib əsər
"Ağ qoç, qara qoç" idi.
Bütün bu illər ərzində bir əli
düşüncələrini yazdığı vaxtda, o biri əli
isə anasına, atasına, özünə, klassiklərimizə,
ümumiyyətlə, ədəbiyyatımıza
çamır atanlardan qorunub, qara milçək kimi
vızıldayanları susdurmağa çalışıb. Doğrudur, o
vızıldayanlar da öz zəhmətinin bəhrəsini
gördü. Bu səksən illiyi ərəfəsində
Anarın sinəsini açıb ürəyinin
havasını dəyişdilər. Onu da deyim, belə əməliyyatdan
sonra ürəyin azı on beş il
köhlən at kimi sahibini gəzdirəcəyi şübhəsizdir,
deyir həkimlər.
Dostum, səksən
ili vurursan başa...
Həkimlər
dedilər get yüz il yaşa.
Mən də
yüz il desəm, bəlkə ağ olar,
Yeni səksən
ilə başlamaq olar...
Anar min
doqquz yüz otuz səkkizinci ildə tək idisə, Anarın
adını deyirəm, - indi Anarlar Azərbaycanda minlərlədir.
Anar - şadlıq evləri, Anar - restoranlar, Anar
- mağazalar. Hətta Anarın dalınca
vızıldayanların da övladları öz
uşağına atasının adını yox, Anarın
adını qoyub. Əlbət ki,
ziyalıya, xüsusilə yazıçıya xalqın məhəbbətinin
göstəricisi, adının belə əziz tutulması və
belə populyarlaşmasıdır.
Onu da deməyi özümə borc bilirəm. Anarın gənc
yaşından ilk çap olunan yazılarından məşhurlaşmasında
nə anası Nigar xanımın, nə də atası Rəsul
Rzanın rolu olmamışdı. 1969-70-ci
illər olardı, dəqiq yadımda qalmayıb. Gəncədən, ya da Mingəçevirdən gəlirdik.
Dostumuz rəhmətlik Yusif Səmədoğlu,
Anar, mən "Qobustan" jurnalının qara və
yorğun "Volqa" maşını ilə gəlirdik.
Kefimiz kök idi. O zamanlar axşam göydən
qəfil qara çadra kimi düşürdü yolların
üstünə. Hacıqabula az
qalmışdı. Hər yan zülmət
qaranlıq. Yol da sizin indi
gördüyünüz yollardan deyildi. Maşın
dayandı. Anar sürücüdən soruşdu:
- Nə
olub?
- Təkər
buraxıb, - dedi.
Maşından çıxdıq. Məlum oldu
ki, ehtiyyat təkər də yoxdu. Ümid
qaldı gələn-gedən maşınlara. Anar maşın sahibi kimi, maşın sahibi olmasa da,
bilirdi nə Yusifdən, nə məndən ona haray yoxdu.
Bizdən aralanıb maşın gəlməsini
gözlədi. Bizim yanımızdan bir
maşın keçdi. Əl qaldırdıq,
saxlamadı. Anara çatanda kimsə maşından:
- Anar
müəllim?! - deyib,
qışqırdı. Maşın dayandı.
Yusif
güldü:
- Ay Fikrət,
bu Anar çox populyardı ey, bax da, bunu gecə qaranlıqda
da tanıyırlar.
- Onun
burnu çox yekədi. Yolun yarısını
tutub. Burnundan tanıyırlar, - dedim.
- Ay Fikrət,
sən özünə haqsızlıq eləmə... - dedi,
Yusif. - Sən də fındıqburun deyilsən axı.
Anar elə ilk yazılarından fərqli dili, üslubu,
mövzuları, sətiraltıları, yumoru ilə fərqlənirdi. Gəncliyində
bəzi yaşıdları ilə yanaşı, yaşlı
yazıçılar da sanki ədəbiyyatı Anara
qısqanırdılar. İndi Anarın
ağsaqqal vaxtında da bəzi gənclər ədəbiyyatı
ona qısqanır. Hətta bəzi qocalar
da.
Belinski
Puşkin haqqında yazırdı: "Puşkin gəlincə
Rusiyada şair çox idi, lap çox. Lakin
Puşkin gələn kimi elə bil qurbağa gölünə
daş atdın. Səs kəsildi".
Mən cavanlığımda Belinskini bu və
bunu bənzər bəzi sərt fikirlərinə görə
ürəyimdə qınayırdım. İndi
illər sonra, çəkdiklərimizdən və
gördüklərimizdən sonra Belinskini anlayıram.
Anar ədəbiyyata
gəlincə kim idi?
Anar Nigar xanım Rəfibəyli və Rəsul Rza
ocağında (ocağı - məktəb mənasında
deyirəm) qızınmış, yetişmiş,
bişmişdi. Mütaliə vərdişi
qazanmışdı. Bizim və dünya
klassik və çağdaş ədəbiyyatını
acgöz mütaliə etmişdi. Doğrudur,
sovet dövrü idi. Dəmir zanaves
arxasında idik. Lakin burda da, Moskvada da
çox zəngin "qara bazar" vardı. Orada hər şey olduğu kimi, kitabların da, hər
növü vardı. Eyni zamanda Allah Anara
qeyri-adi yaddaş verib. Oxuduqlarından ona lazım
olanı yadında saxlayıb - hər kitabından dərs
alıb. Heç bir dəyərli əsəri
oxuyub üstündən keçib getməyib. Qeydlər aparıb, bəziləri haqqında
yazıb.
Məncə, ədəbiyyatçı olmaq nəyi
yazmamağı bilməkdi. Xüsusilə gələcəyi
olmayan problemi, mövzunu, konflikti ayırd etmək, ona vaxt
itirib yazmaq lazım deyil. Gələcəyi
yoxsa, problem özü ölüb gedəcək. Sənin ona sərf etdiyin vaxt, yazdığın əsər
də öləcək. Anar dünya ədəbiyyatında
yaranmış cərəyanlardan xəbərdar ola-ola
heç bir "izmə" ötəri də olsa
yaxasını qapdırmayıb. Milli ədəbiyyatımızda
da Mirzə Cəlil, mollanəsrəddinçilər məktəbinə
gənc Anar daha isti münasibətini "Molla Nəsrəddin-66"
ilə bildirib keçib. İndi isə
müasir Azərbaycan nəsrində oturuşmuş Anar yolu
var. Bu yol "Ağ liman"la qoyulub. Daha
sonra Ağ limanın içindən Təhminə ilə Zaur
çıxdı.
Anarın
"Ağ liman" əsəri sosializm cəmiyyətinin
insanlarını sovuran, boğan, məhv
edən bir bataqlıq idisə, Təhminə ilə Zaur o
bataqlıqdan xilas olmuş, yeni münasibətlərlə
yaşamaq istəyən iki gəncdir. Belə
münasibətə görə Təhminəyə "əxlaqsız"
deyirdilərsə, Təhminənin anlayışına görə
"əxlaqsızlıq" birini sevmədən onunla
yaşamaqdır.
Sosializmə görə bizdə qadın
azadlığı məsələsi keçən əsrin əvvəllərində
həll olunmuşdur. C.Cabbarlının Sevili
çadrasını çıxardıb atmışdı.
Hətta Bakının mərkəzində ona
heykəl də qoyulmuşdu. Anar da hiss edirdi ki, bu əsərdə
demək istədiyini sona kimi deyə bilməyib. Daha doğrusu, demək mümkün deyildi. Əsərlər üzərində senzura vardı.
Anar bu əsərin tamaşa variantını da
yazıb. Əsər iki dəfə Azərbaycanda
və Türkiyədə filmə çəkildi. Filmə sevilə-sevilə baxıldı. Qadın azadlığı deyəndə bizə nə
lazım idi? Sevil çadranı atmaqla azad
qadın oldumu? Təhminə sevdiyi
oğlanla gizli-aşkar görüşməklə xoşbəxt
oldumu? Bizə nə gərəkdi? Azadlıq - qəlbin - ruhun azadlığı, yoxsa
azadlığın imitasiyası. Anar səssizcə
bu məsələni müzakirəyə qoyub. Xalqın müzakirəsinə verib. Əsəri hər bir oxuyan, tamaşasına gedən,
filminə baxan şüuru ilə qəlbi arasında bu məsələni
müzakirə edib. Yazıçıya da
lazım olan budur. Həllini istədiyi məsələnin
toxumunu oxucusunun, tamaşaçısının qəlbinə
- şüuruna əkib. O azadlığın toxumunu insan
özü yetişdirib. O əqidəyə, o ideyaya sahib
çıxıb. O ideyanın imitasiyasına yox, özünə
nail olub. Əslində Anar öz
missiyasını yerinə yetirib. Fikri
oxucuya sırımayıb, onun toxumunu şüuruna salıb,
oxucu bu toxumu şüurunda - qəlbində bəsləyib
öz fikri kimi cücərdəcək, yetişdirəcək.
Beləliklə, özü də Anarın istədiyi
insan kimi yetişəcək. İnanıram,
Anar əsərlərinin əsl
araşdırıcıları yetişəcək. Əsərlərini eninə yox, dərinliyinə
doğru araşdıracaq.
İndi
isə əlli beş il
tanışlıq, qonşuluq, dostluq etdiyim Anara
cansağlığı arzusu ilə dağınıq söhbətimi
başa vurmaq istəyirəm.
Sonda
dostluq şarjı:
Anarın
qəzəbi gur səsindədi,
Sifəti burnunun kölgəsindədi.
Nasirtək
dünyada məşhurdu Anar,
İndi də şairlik həvəsindədir.
Fikrət QOCA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 10
mart.- S.3.