Kamal Abdulla:
"Anar
yaradıcılığı ilə bir neçə fəzada
görünə bilir"
- Kamal müəllim, Anar müəllimlə ilk tanışlığınız
nə zamandan başlayıb?
- Anar müəllimlə ilk
tanışlığım - təbii ki, söhbət əyani tanışlıqdan gedir,
qiyabi mən onu tanıyırdım, oxuyurdum, sevirdim - ilk əyani tanışlığımız,
əl-ələ görüşməyimiz
1974-75-ci illərdə Moskvada
baş verdi.
Mən Moskvada aspiranturada oxuyurdum, aspirantlar evində qalırdıq, müxtəlif
sahələr üzrə
təhsil alan
aspirantlarla ünsiyyətimiz
var idi. Orada Azərbaycandan da təxminən 15 nəfərə
yaxın aspirant qalırdı.
Günlərin bir günü
eşitdik ki, Anar müəllim Moskvadadı, biz də onu aspirantlar evinə dəvət etdik. Onunla görüş keçirmək
fikrinə gəldik və Anar sağ
olsun, bu təklifimizi qəbul etdi və aspirantlar
evinə gəldi.
Orada azərbaycanlı aspirantlarla
artıq püxtələşmiş
yazıçı olan
Anarın görüşü
baş tutdu. Mən aspirantlar arasında yeganə filoloq idim, ona görə
də əsas məruzə, baş məqalə mənə tapşırılmışdı. Orada geniş bir çıxış etdim və Anar
haqqında ürəyimdən
keçən bütün
fikirləri dedim. Təbii ki, bu çıxış
tərif və Anar yaradıcılığı
qarşısında vəcdə
gələrək deyilən
sözlərdən ibarət
idi. Anar da orada eyni şəkildə mənim haqqımda fikirlərini bölüşdü.
Mənim
onun yaradıcılığında
toxunduğum məqamları
təqdir etdi. O görüşdə maraqlı
anlar oldu və mən o məqamları sonralar yazılarımda inkişaf
etdirməyə çalışdım.
Tanışlığımız, ünsiyyətimiz belə başladı.
- Ola bilsin ki, növbəti sualımdakı müqayisə
bir az
qüsurludur. Amma bunu
bilmək maraqlıdır.
Anar üslub, dil, yanaşma və digər texnikaları ilə hansı müstəvidə
qərar tutub? Yəni bu gösətiricilər
üzərində düşünsək,
Anarı hansı yazıçılarla eyni
müstəvidə görmək
olar?
- Maraqlı sualdır, mən də həmişə çalışmışam
ki, bir yazıçını
əlahiddə, digərlərindən
təcrid olunmuş şəkildə yox, hansısa əlaqədə,
bir-birilərilə səsləşən
məqamlarda dərk edim. Anar mənim yadıma
kimləri salır?
Gəlin
sualı belə qoyaq. Anar mənim yadıma
ən müxtəlif yazıçıları salır;
Turgenevdən Borxesə
qədər bütün
yazıçıları yadıma
sala bilər. Bu mənada Anar
yaradıcılığı çoxşaxəlidir. Elə yazıçılar
var ki, bir
istiqamətdə gedirlər,
onları başqa istiqamətdə, yaxud fəzada təsəvvür
etmək çətindir
və ya mümkün deyil, Anar isə yaradıcılığı
ilə bir neçə fəzada görünə bilir.
- Azərbaycan ədəbiyyatında xüsusi
əhəmiyyət kəsb
edən bir əsərinin adını
çəkməli olsanız,
Anarın hansı əsərini qeyd edə bilərsiz?
- Ayırmaq çətindir.
İndi bəlkə də beynimdə Anarın ən müxtəlif əsərlərindən müxtəlif
parçalar birləşib
xüsusi bir roman yaradıb, intertekst ərsəyə gəlib.
Bir az "Ağ liman"dan, bir az "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi"ndən, bir az
"Şəhərin yay günləri"ndən... Bunlar
hamısı beyində bir-biri ilə birləşən və
müəyyən bir yaradıcılıq emosiyası yaradan məqamlardır.
Amma faktiki olaraq oxuduğum bütün əsərləri
yadımdadır. Yadda qalmaq o əsərin süjet xəttini
başda-ayağa danışmaq deyil. Yadda qalmaq odur ki, onlar
yaddaşıma, içimə hopub və içimdə nəyəsə
çevrilib. Ola bilsin yazılarımda bəzən Anarla səsləşən
məqamlar tapan olsun və bunu təkrar kimi qiymətləndirsin.
Ola bilər. Bundan qorxmaq da lazım deyil. Çünki biz
ömür boyu təkrar edirik. Heç kim bu Günəşin,
bu solğun ayın altında birinci və orijinal deyil.
- Altmışıncıların
Azərbaycan ədəbiyyatındakı
rolunu və Anarın bu dalğa fonunda
yaradıcılığını necə qiymətləndirirsiniz?
- Altmışıncılar dedikdə
ağla yeni bir nəfəs gəlir. Bu nəsli
İsa Muğannasız, Anarsız, Əkrəm Əylislisiz,
Elçinsiz təsəvvür etmək mümkün deyil. Bu
adlar bir-birinin yanında durub Azərbaycan ədəbiyyatının
gözəl bir səhifəsini yaradıblar. Bu səhifəsiz
Azərbaycan ədəbiyyatı tam ola bilməzdi. 1960-70-ci illərdə
yazıb-yaradan yazıçıların əsərləri
olmadan biz Sovet dönəmi Azərbaycan ədəbiyyatının
son etapını qiymətləndirə bilmərik. Yeni nəfəs
o demək deyil ki, onlardan qabaqkı nəfəs köhnəlmişdi,
yaxud yaramırdı. Əli Vəliyev, Süleyman Rəhimov,
Mehdi Hüseyn, Əbülhəsən var idi, bunlar möhtəşəm
yazıçılardır. Yeni nəfəs əslində
başqa nəfəs deməkdir, nüansın içinə
girmək və s. yeniliklər... Bu nəslin nümayəndələri
elə fərqliliklər etdilər ki, onları oxumaq istəyənlərin
sayı çoxaldı, gənclər bu müəlliflərə
müraciət etdi. Yaxud ola bilər ki, gənclərin öz təbiətində
hansısa elementlər yaranmağa başlamışdı; tənbəllik,
kəmhövsələlik. Tutaq ki, 4 cildlik "Şamo"nu
oxumaqdansa, "Dantenin yubileyi"ni oxuyub ondan zövq almaq
fiziki baxımdan bəlkə də daha asan göründü.
Burada müxtəlif faktorlar rol oynaya bilər; ən təsadüfi
səbəblərdən başlamış, ən dərində
olan, fəlsəfi nöqteyi-nəzərdən insanı təəccübləndirən
faktorlara qədər. Hətta ən adi psixoloji nüanslar da
bu amillərə daxildir. Onlar ədəbiyyata kiçik hekayələrlə
gəldilər. Sonra İsi Məlikzadə, Mövlud
Süleymanlı, Şahmar, Azər Abdulla gəldi. Bu şəxslərə
də elə həmin nəslin davamçıları, bir kitab
səhifəsinin övladları demək olar.
- Anar bu nəslin içində
həm də kinoya ən yaxın yazıçılardan idi.
- Anarın Azərbaycan
kinosuna xidmətlərilə
bağlı məsələni
mütəxəssislər daha
düzgün qiymətləndirə
bilər. Mən bu barədə
çox maraqlı bir təəssüratımı
bölüşə bilərəm. Məni Strasburq Universitetinə
dəvət etmişdilər,
orada mühazirə deyəcəkdim. Mühazirəni fransız professorla bir yerdə dedik. Ardınca məni Azərbaycan
mədəniyyətilə bağlı
bir dərsə dəvət etdilər.
Artıq
orada dərsin bir iştirakçısı
idim. Bu Azərbaycan
mədəniyyətinə həsr
olunmuş bir mühazirə idi və mühazirə Anarın "Üzeyir ömrü" filminin nümayişi ilə keçirildi. O film nümayiş
etdirilirdi və müəyyən məqamlarda
filmi saxlayırdılar,
orada gördüyümüz
şəxsiyyətlər haqqında
məlumat verirdilər.
Məsələn, Haqverdiyev və
başqa şəxslər
filmdə göstərildikdə
kadr saxlanılır, bu adamlar haqqında
danışılırdı. Baxın, Anarın filmi budur. Bu, Azərbaycan
mədəniyyətini başqa
bir mədəni müstəvidə vicdanla,
ləyaqətlə təmsil
edən bir ziyalı mövqeyidir.
Anar böyük
bir şəxsiyyətdir,
o mənada ki, xalqının istəyini duyur, ona sədaqətlidir,
sadə insanların, qəhrəmanlarının mənafeyini
heç zaman bada vermir. Xalqın istəyi
anlayışı bizi
çaşdırmasın, əslində fərdlərin
istəklərini ümumiləşdirsək,
xalqın da bir istəyi ortaya çıxır.
9 milyonluq vətəndaşlarımızın
mənafeyini düşünmək
yetmir. Bizim sevimli yazıçılarımızın
- Anarın, İsa Hüseynovun, Süleyman Rəhimovun qəhrəmanları,
Dədə Qorquddakı
qəhrəmanlar da azərbaycanlılardı, həm
də ölməz azərbaycanlılardılar. Anar bütün
bu insanların arzusunu öz arzusu kimi ürəyində
və yaradıcılığında
saxlayan bir adamdır.
Söhbətləşdi: Sərdar Amin
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 10
mart.- S.6.