"Səksən"dən görünən
yaxınlar və uzaqlar
Ömrünü, tərcümeyi-halını millətin
yaddaşına çevrilə
biləcək şəxsiyyətlərin
olmadığı illər
zamanın yaddaşında
boşluğu ifadə
edir. Anar yaradıcılığı bu mənada tarixi-milli özünüdərkin
faktıdır, milli təfəkkür sivilizasiyasının
epizodu deyil, hadisəsidir. Tarixin, idrakın
hansı tərəfindən
- uzağından, ya yaxınından baxsaq qarşımızda yarım
əsrdən artıq
bir dövrün tərəqqi hərəkatında
iştirak edən bir ömür dayandığını görərik.
Anar mənim
uşaqlıq yaddaşımdır,
onun bir parçasıdır. Bütövləşən, formalaşan ədəbi
zövqümün, ədəbiyyata
baxışımın təməlində
dayanan yazıçılardandır.
Bizim evdə ən çox oxunan əsər "Sizsiz"
olub. Atamın səliqə ilə
düzdüyü kitabların
arasında özünün
də tez-tez əlinə götürüb
nəfəsi ilə tozunu aldığı
"Dünya bir pəncərədir" kitabı
da var idi.
Amma mən "Ağ liman"la sevdim Anar nəsrini. Ümumiyyətə, o dövrün
ab-havasını əks
etdirən iki-üç
əsər oxuduğum
gündən bu yana cazibəsini
itirməyib: "Adamlar
və ağaclar"
(Ə.Əylisli), "Ağ
liman" (Anar), "Baladadaşın ilk məhəbbəti"
(Elçin)... Ömrün daha
saf, daha qatqısız anları kimidi bu əsərlər.
Oxuduqca durulur, həyatın xeyir-şər, işıq-qaranlıq
arifmetikasından qurtulub
metafizik bir huzura qovuşursan.
Bu bir faktdır. 60-cı illər ədəbiyyatımızın
istiqlala aparan zaman kəsimi oldu. Uzun müddət öz
tarixi yaddaşından
uzaq düşmüş
xalqı yenidən yaddaşına qaytarmaq vəzifəsi, bu vacib missiyanın milli şüurda ideya-bədii dərki və labüdlüyü məsələsi 60-cı illər
bədii nəsrinin əsas problematikasını
təşkil etdi.
Anar nəsri bu prosesə
yeni düşüncənin
ifadəçisi olaraq
qatıldı, tarixi yaddaşın təhrifsiz
təlqin olunması, xalqın gen yaddaşına
ötürülmüş məlumatların milli mövqedən yenidən bərpa edilməsi istiqamətinin episentrində
dayandı.
Hər gəlişin
bir missiyası olur. Mənə elə gəlir
ki, 60-cı illərdə
itmiş, güdaza verilmiş tarixi yaddaşın bərpası
üçün böyük
bir missiyaya tapınan Anar bunu bütün yaradıcılığının amalına çevirməyə
nail oldu. Namizədlik dissertasiyamın
üzərində çalışdığım
vaxt Anarın 1985-ci ildə yazdığı
"Dədə Qorqud
dünyası" araşdırması
keçmişdi əlimə.
Sovet dövrünün
hələ bitmədiyi
illərdə Anar
"Dədə Qorqud
dünyası"nda qədim
abidənin mənşə,
dil, ərazi nöqteyi-nəzərindən Azərbaycan
xalqına aid olduğuna
diqqət çəkir,
Dədə Qorqud dövrü oğuzlarının
qədim kökə malik olması, öz torpaqlarında qədim zamanlardan məskunlaşması, mənəvi-əxlaqi
dəyərləri ilə
seçilməsi məsələlərini
diqqətə çatdırırdı.
Üstündən onilliyin və
təlatümlü dalğaların
ötdüyü bir dönəmdə, 1995-ci ildə
yazılan "Otel otağı" əsərini
oxuyanda mən nədənsə, bu araşdırmanı xatırlamışdım.
Yazıçı baş
qəhrəmanın - Kərimin
şəxsində retrospeksiya
vasitəsilə tez-tez
keçmişə qayıdaraq
yaddaşa müraciət
edirdi: "Dad yaddaşıyla,
qoxu yaddaşıyla bərabər uşaqlıq
çağının ayrı-ayrı
səhnələri, mənzərələri,
sifətləri də
bir-bir xəyalında
canlanırdı. ...İstisuda
üç yerdə su püskürüb yerdən çıxırdı,
amma bu su
yoldakı bulaqların
suyu kimi soyuq, sərin deyildi, istiydi, hərarətiylə, tərkibiylə
şəfalı idi...
indi buraların yer adları - sanki kimsə qulağına bircə-bircə
pıçıldayırmış kimi - yaddaşında səslənirdi: Yağlı
bulaq, Qızıl qaya, Keçili dağı, Pəri çınqılı, Ayğır
qayası, Şiş qaya, Daşlı yurd, Kotan qayası,
Eyvazlı dağı,
Novlu bulaq. İndi bütün bu yerlər ermənilərin
əlindəydi".
Anarın
digər - "Yaşamaq
haqqı" traktatı,
"Gecə düşüncələri"
esselər toplusu,
"Ağ qoç, qara qoç", "Göz muncuğu" və s. kimi əsərləri də tarixə, milli yaddaşa və keçmişimizə çəkilən
illüstrasiyalardır. Nə
deyirsiz-deyin, yazıçı
üçün tarixi
qata aludəlik, bağlılıq və bələdlik çox şeydi. A.V.Mixaylovun çox sevdiyim bir fikri var:
"Bizim mədəniyyət
barədə bilik səviyyəmiz - bu "tarix" anlamıdır."
Anarın əsərlərindəki
tarix konsepti - yaddaşa bağlılıq
və meyar sabitliyi ilə mənəvi-əxlaqi dəyərlərimizin
sabitliyi arasında birbaşa əlaqə var.
Bu əlaqə nə sxolast bolşevik şüurun və vulqar sosioloji psixologiyanın hakim olduğu
sovet epoxasında pozuldu, nə də ən çətin məqamlarımızda
- total siyasi stress, sosial
böhran, xaos və deqradasiyanın ölkə həyatını
bürüdüyü 90-cı illərdə məhvərindən
ayrıldı. Qlobal təfəkkürün
bütün ərazilərimizi
zəbt etdiyi qaçılmaz olan indiki zamanda da Anar yaradıcılığı
milli ahəngə xidmət edir, yeni fəlsəfə axtarışına milli əxlaqın özündən
başlayır, onu oriyentir seçir, onu meyara çevirir.
Bəli, böyük bir epoxa həm də Anar nəsrindən
keçir, durulur. İctimai və
milli- mədəni həyatımızın son 60 ilində
Anar faktoru vardır. Ya əsərləri danışıb, ya incə yumoru, ya ağrısı, ya da sükutu.
Amma bütün hallarda öz "mən"i ilə estetik fenomenlər arasında simmetriyanın pozulmasına
imkan verməyib.
Anar yaradıcılığındakı
yaddaş özülü
ilə çox mənəviyyat və ənənə aşınmalarını
dəf etmək mümkündür.
80 yaş tarixə
və zamana daha ucada dayanıb
baxmaq üçün
gözəl fürsətdi. Mübarək
olsun!
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 10
mart.- S.12.