Sərhəddən o tayda kimlər görünür
Bozarmış bir xatirənin təzələnməsi
Bir neçə il
əvvəl Alma Atada olarkən Anarın 50 illik yubileyi ilə bağlı xatirələrim təzələndi
və yenidən
1988-ci ilin yazına qayıtdım. O vaxt "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində
Anarın 50 yaşı
ilə bağlı təbrik mətni və bir fotosu
çap olunmuşdu, mən də o şəkli səliqə ilə kəsib çərçivəyə salmış,
kitab rəfimin ən görünən yerində qoymuşdum. Anar mənim üçün "Molla Nəsrəddin
- 66"dan başlayırdı. Duzlu atmacalar, yerində olan yumor hissi,
dövrə, cəmiyyətə
qarşı fərqli
bir üslubda etiraf adı çəkilən mətnin
əsas qayəsi idi. Yəni, sadə və
səlis yumorun konkret hədəfə ünvanlanan ironiyasının
kefini yaşamamaq mümkün deyildi. Sonrakı sevgilər isə mənim üçün daha ciddi oldu.
Bəlkə, nə vaxtsa
kinossenarist olmaq arzusuna düşməyimin
səbəbkarı da
elə Anar olub. Azərbaycan kino tarixində "Gün keçdi" filmi qədər lirik, ədəbiyyatında
"Gürcü familiyası" hekayəsi
qədər romantik bir hekayə xatırlamıram. Bu barədə
fikirlərimi bir neçə il əvvəl "525-ci qəzet"də çap olunan "Anar imzası ekranda: "Gün keçdi"dən
"İblis"ə qədər" adlı məqaləmdə paylaşmışam.
Bu gün xatirələrimdə
qalan başqa bir fakt - Anarın
qıpçaq səmimiyyəti
ilə sevilməyi - barədə danışmaq
istəyirəm.
Qazax tanışlarımdan
biri məndən ədəbiyyatda ideal olaraq
kimi seçdiyimi soruşmuşdu və mən düşünmədən
Anar demişdim. Əslində, bir anın içində
yüzlərlə imzanı
və simanı xatırladım. Gerçəkdə
sevdiyim və dəyər verdiyim yazarlar çox idi və eqoistcəsinə
bu vaxta qədər onlardan kimisə ideal seçmək
barədə düşünməmişdim.
Nə üçünsə
88-ci ili xatırladım... Nə üçünsə
Anarın qəzetdən
kəsilərək çərçivəyə
salınmış şəkli
düşdü yadıma
və ağlıma gələn cavabı qətiləşdirdim. "Yəqin ideal o kəsdir ki, şəklini illər uzunu gözünün qarşısından
asırsan. Mən iyirmi
ildən çoxdur ki, Anarın şəklini qəzetdən
kəsib kitab rəfimin görünən
yerində saxlayıram.
Sevdiyim yazarlar çoxdur, amma çox güman ki, mənim üçün dəyişməz qalan imza - Anardır".
Qazax dostum bu sözə bənd imiş kimi, Anar haqqında
xeyli xoş sözlər danışdı
və onun mənim tanıdığım
və sevdiyim Anar haqqında bu cür xoş
sözlərini eşitmək
xoş bir duyğu, bu cavan oğlanın Azərbaycan ədəbiyyatına
olan sevgisini və bu sevgiyə
stimul verən imzanın məhz Anar olduğunu dinləmək gözəl
idi. Hiss olunurdu ki, adam
Anarı diqqətlə,
sətir-sətir oxuyub.
"Mən, sən, o və telefon"
Dostum məndən
"Hekayə hansı
sözlə başlayır?"
soruşdu və cavab verməyə çətinlik çəkdim. Susduğumu
görəndə gözlərini
üzümə dikib qazax dilində nəsə dedi, xırdalığına qədər
başa düşməsəm
də, söylədiklərinin
ölümlə bağlı
olduğunu anladım.
Sonra da rus dilində "dünən sənin telefonun öldü" dedi. Xatırladım...
"Ölən ancaq adamlar olmur ki...
Telefon nömrələri
də ölür..."
Sonra bu hekayə haqqında uzun-uzadı söhbət etdik, hekayənin motivləri əsasında
"Mosfilm"in çəkdiyi
filmi xatırladıq.
"Dantenin yubileyi"
Kəbirlinskini unutmaq olarmı? Köhnə xatirələrin,
pafos teatrının, səmimiyyətin və saflığın bir parçası. Ağ
saçlarını həmişə
səliqə ilə yana darayan,
yaxası nişastalı
ağ köynəyini,
uzun paltosunu, buxara papağını illərdən bəri qoruyub saxlayan, sərtləşən, azğınlaşan,
güzəştsiz dünyada
darıxan, özünə
yer tapa bilməyən Kəbirlinski.
Rəhmətlik Həsənağa
Turabov o obrazı elə gözəl yaratmışdı ki... Bəs o xarakterin rəsmini çəkən Anar necə?
Dostumun gözlərindən
onun Kəbirlinskiyə
olan sevgisini oxumaq çətin deyildi. Əgər mənə diqqətlə
baxan olsaydı, yəqin mənim də gözlərimdən
Kəbirlinskiyə olan
açıq-aydın həsədi
duymaq olardı.
Nöqtəli vergül...
"Siz dünən Anarın
şəklini qəzetdən
kəsib çərçivəyə
saldığınızı deyəndə sözün
düzü, çaşıb
qaldım. Mənim də ofisimdə
Anarın şəkli
var. Ağ-qara bir şəkli. Mən də çərçivəyə
salmışam onu və hər dəfə o şəklə
baxanda nədənsə
Kəbirlinskini xatırlayıram..."
Bu sözləri qazax
dostum deyirdi. Sözlərindən başa düşdüm ki, Anara, onu
yaradıcılığına olan sevgi və
maraq təkcə onun özü ilə məhdudlaşmır.
Ailədə Anara olan sevgi atadan başlayaraq
bütün ailəyə
ötürülüb. Bunun şahidi olmaq və bu fikirlərə
inanmaq çox da çətin deyildi. Dostumun Qazaxıstan parlamentinin məsul işçisi olan böyük bacısı Astanaya yola düşməzdən əvvəl həyat yoldaşının təyyarəyə
gecikə bilərik çağırışlarına məhəl qoymadan Anarın yaradıcılığına
münasibət bildirməyi,
iri metallurgiya zavodunun sahiblərindən
biri olan digər bacısının
özündən başqa
qızına da Anarın yaradıcılığını
sevdirə bildiyini söyləməsi məndə
xoş ovqat yaratmaqla bərabər, həm də bir qürur hissi oyadırdı.
Ayrılarkən, demək olar ki, bütün ailə üzvləri
"Anar müəllimə
bizim salamlarımızı
çatdırmağı unutmayın",
- sözləri də
sadəcə, protokol xətrinə deyildi.
Və sonda...
Qazaxıstanda qıpçaq səmimiyyəti
ilə Anara olan bol-bol sevginin
şahidi oldum... Mən bu sevgini zaman-zaman
təkcə Qazaxıstanda
yox, Polşada, Ukraynada, Türkiyədə,
Almaniyada da gördüm və duydum.
Həm də Kəbirlinskiyə həsəd aparan insanlara qoşulub həsəd aparmaqdan böyük zövq aldım...
İndi
də zövqlə deyirəm: "Anar çağdaş ədəbiyyatımızın
canlı klassikidir. Onun adı M.F.Axundov, Mircə Cəlil, C.Cabbarlı, Ə.Haqverdiyev
kimi imzalarla yanaşı durur."
P.S. Hörmətli Anar müəllim, 80 yaşınızı
ürəkdən təbrik
edirəm.
Əyyub QİYAS
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 10
mart.- S.21.