"Mən məni bilirəm"
rahatlığı
Kitab xəyal
gücü sərhədsiz
olan alternativ dünyadır. Yaxşı kitabın mütaliəsi heç vaxt izsiz ötüşmür,
şüurumuzda kəlmələrin
"yeri" qalır…
Anarın "Beşmərtəbəli evin altıncı mərtəbəsi" romanı
sığındığım cənnətimdə ilk "qadağan
olunmuş meyvə"
sayıla bilər: Yeniyetməykən dayımın
şəxsi kitabxanasından
hər dəfə bir neçə kitab gətirib oxuyardım. Mütaliə siyahıma nəzarət edən anam artıq 10-15 səhifəsini
oxuduğum kitabı görəndə əlimdən
alıb, onu mənə uzun müddətlik yasaq etdi. Az sonra mənə Reşat Nuri Güntekinin "Dodaqdan qəlbə", "Çalıquşu"
romanları, "Min bir
gecə nağılları",
"Kəlilə və
Dimnə" kimi çox sayda kitab yasaqlandı. Yalnız çox sonralar bildim ki, 11-12 yaşlı yeniyetmənin
mütaliəsi üçün
bu əsərlər ən doğru variant deyilmiş. Yenə çox sonralar
öyrəndim ki, Təhminə cəmiyyətin
qəbullanmadığı qadın obrazı kimi ədəbiyyatımızda
ən çox müzakirə olunan bədii qəhrəmanlardan
biridir. O illərdə
valideynlər yeniyetmə
övladlarının bu
romanı oxumasından
ehtiyat edirdilər - qızları Təhminəyə
bənzəmək istəyər,
oğulları Təhminə
kimi bir qız sevər deyə... Tələbə ikən mühazirə
zamanı mərhum Arif Əmrahoğlunun
"Hər bir azərbaycanlı kişi istəyər ki, Təhminə kimi sevgilisi olsun, amma onun kimi
arvadı olmasını
istəməz" sözləri
də yaddaşıma
həmişəlik həkk
olunub.
Həyatımızı bir kitabın dəyişməsi mümkünsüzdür,
küll halında isə oxuduqlarımız dünyaya baxışımızı
formalaşdırır. Xalq yazıçısı
Anarın əsərləri
bizim nəsli "böyüdən", özünə
tanıdan kitablar sırasındadır. 80-ci
illərdə onun kitabları çox böyük tirajlarla (bildiyim qədərincə,
20, 30-40 min) çap olunur
və əl-əl gəzirdi. Kim deyə bilər ki, bugünkü Azərbaycan qadınının
azadfikirliliyə meyillənməsində,
sevgiyə və dünyaya baxışının
formalaşmasında həm
də Təhminə obrazının təsiri olmayıb? Biz özümüz
də hiss etmədən
zamanla oxuduğumuz kitablara çevrilirik.
Yazıldığı vaxtdan ötən bu 40 il ərzində
Anarın "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi" romanından
güclü əsəri
də oldu, zəifi də - onun qədər çox müzakirə ediləni isə olmadı. Bu roman hələ
də müzakirə obyekti olaraq qalır, motivlərindən
istifadə olunaraq yeni əsərlər yazılır (hələ
ki, onun motivləri üzərində
yazılmış 3 romanla
tanışam).
40 ildir bu əsərin və onunla birgə qəhrəmanlarının sevilməsinin,
tənqid olunmasının,
müzakirə və mübahisə obyekti olmasının səbəbi
bədii dəyəri
ilə yanaşı, bu gün belə
çağdaşlığı, aktuallığıdır. Yalnız
Təhminə ilə Zaurun faciəvi sonluqla bitən romanı deyil, Anarın onlarla digər əsəri günümüzlə səsləşir,
çağdaş insanın
ağrılarını nişan verir. Yaradıcılığın hər
dövr üçün
aktuallığı müəllifin
uğuru, zamanla ayaqlaşmaqla yanaşı,
həm də zamanüstü ola
bilməsidir.
Anarın yaradıcılığı nəsildaşları
ilə bütün oxşar və fərqli cəhətləri
ilə yanaşı, xarakterik xüsusiyyətləri
ilə seçilir, çağdaş bədii-fəlsəfi
düşüncə sferasında
özünəməxsus mövqeyə
sahibdir. Onun obrazlar qalereyasının
əsasını zamanı,
mühiti ilə çəkişmədə olan
insanlar təşkil edir. Nəsrinin poetik məkan
və zaman imkanları ruhuna dar gələn cahanla savaş içində yaşayan obrazların, xarakterlərin
açılışına xidmət edir. Diqqətlə nəzər
saldıqda Anarın hər bir hekayəsində,
romanında "altıncı
mərtəbə"nin
var olduğunu, qəhrəmanların ona doğru "dartındığını"
sezmək mümkündür.
Eynən həyatda olduğu kimi - hər kəs özünün üst mərtəbəsinə çatmağa
can atır və çox vaxt həyat elə bu canatmadan ibarət
olur.
Ədəbiyyatımızda nasir, dramaturq, publisist, ssenarist ünvanlarına sahib olan Anarın yaradıcılığı
çoxsəsli, çoxistiqamətlidir
və bu illər ərzində onun yaradıcı imkanları və fəaliyyət çevrəsi
haqqında kifayət qədər geniş və layiqli yazılar meydana gəlib. Bu kiçik mətni yazmazdan öncə bloknotumda Anarın yaradıcılığı
ilə bağlı neçə ildir ara-sıra etdiyim qeydlərə nəzər
saldım. Fərqində oldum ki, onun
nəsrində bütün
digər məqamlarla yanaşı, daha çox topoqrafiklik diqqətimi cəlb edib və bu
qeydlər "Anarın
Bakısı" adı
altında cəmlənib.
Köhnə Bakının
obrazı az-az müəlliflərdə uğurlu
bədii həllini tapır; coğrafi topoqrafiya olmaqla yanaşı, həm də paytaxtın "metafizik topoqrafiyası"na çevrilə bilir. Anarın nəsri ədəbiyyatımızdakı
o azların sırasındadır.
60-cılar nəslindən bütün yönləri
ilə müzakirələrə
ən çox səbəb olan müəllif, yəqin ki, Anardır. Onun yaradıcılığı
heç vaxt birmənalı qarşılanmayıb.
Bir vaxtlar yenilikçiliyi bəyənilməyən yazıçının,
dövr gəldi ki, yaradıcılığı
"zamanla ayaqlaşmadığına"
görə tənqid olundu.
Zaman-zaman Anarın yaradıcılığı
kimi, şəxsiyyətinə
də ikili münasibətlər oldu;
təhlil və tənqidlərdə qeyri-obyektivlik,
hətta qərəzli
münasibət sərgiləyənlər
də oldu, ifrat sevgi nümayiş
etdirənlər də. Bununla belə,
əsla bütləşdirmədən,
toxunulmaz elan etmədən, mübaliğəyə
yol vermədən də demək mümkündür ki, Anar yaradıcılığı
ilə Azərbaycan oxucusunun ürəyini fəth edib və o, özlüyündə
böyük bir dəyərdir.
Xalq yazıçısı Anar
bu ədəbi mühitdə azsaylı
tolerant müəlliflərdən biridir: hər şeyə rəğmən,
çox vaxt susdu, çox vaxt haqsız danışanları onların
özünə bağışladı. Ünvanına yönləndirilən haqlı-haqsız,
sayğılı-sayğısız fikirlərin çoxuna sükutla cavab verdi. Sükut müdriklik
əlamətidir, sükunət
halıdır, mənən
rahat olmanın təzahürüdür. Bu
hüzurun qaynağı
daxili zənginlik, özünə əminlik
və komplekssizlik,
"Mən məni bilirəm" rahatlığıdır.
Sükut
- qarşı tərəfdə
çox vaxt boş-boş danışanlara
verilmiş bir daha düşünmək
şansı, insan imkanlarının hüdudu,
ruhun zənginliyidir.
Anarı bir şəxsiyyət kimi dəyərli edən xüsusiyyətlərindən
biri də elə mövqeyindən enmədən, cılız
intriqalara baş qoşmadan bütün danışılanların cavabını
yalnız yaradıcılığı
ilə verməsidir. Son illərdə
ərsəyə gətirdiyi
böyük türk şairi Nazim Hikmətin həyat və yaradıcılığı
haqqındakı "Kərəm
kimi" sənədli
romanı, "Göz
muncuğu" povesti kimi nəsrimizin uğuru hesab olunan əsərlər sübut edir ki, Anar yazıçı
missiyasını vicdanla
davam etdirməkdədir.
Bir neçə gün sonra tamam olacaq
80 yaşı münasibətilə
sevimli yazıçımızı
təbrik edir, cansağlığı və
yeni yaradıcılıq
uğurları arzulayıram.
Mətanət VAHİD
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
10 mart.- S.24.