Əbədi tənhalıq təhkiyə
strategiyasında
Nəqletmə,
təhkiyə strategiyasında belə bir mühüm
düyün nöqtəsi var: sanki bu şeyləri artıq
bir dəfə, dünyadan köçdükdən sonra
görmüş kimi təsvir edirsən. Dünyasını dəyişmiş
nə qədər sənət adamı var, qayıdıb mətnlərini
oxuduqda bu hissi keçirmirsən, əksinə, indi, bu an onun
sözünün qırıldığının şahidi
olursan. Bu iki
hiss yazıçı naturasındakı, yazı
manerasındakı fərqə dəlalət eləsə də,
həm də nəsə tam başqa bir şeydir.
Anarın
nəsrində bu anlamda əşyaların yaddaşına
nüfuz etmə var. Süjet quruculuğunda fəal komponent
hadisələr zəncirinin çözülməsindən
çox məhz bu faktordur: əşyaların
yaddaşında fiziki anım hadisələrlə ruhani aləm
arasındakı bu sərhəd zonasında daim itir və yenidən
qayıdır. Yəni, ötəri, keçici
olan hər şey yaşanıb tükənəcək,
ötüb keçəcək, əbədi tənhalığı
heç nəynən dəf etmək mümkün deyildir.
"Göz muncuğu" povestində iki aləm
arasında qalıb bu şəkildə "közərən
tel" Azərbaycan və dünya nəsrinin bir çox mətnlərini
üz-üzə gətirir və hər şey əvvələ
- uşaqlığa qayıdır. Necə
ki, ölüm anında insan qəfildən
uşaqlığına qayıdır.
Y.Lotmanın
yay məktəbinin müdavimlərindən biri qəfildən
belə bir ifadə işlətmişdi: bu həyat mətn
deyilsə, bəs nədir? Bədii mətnin
öyrənilməsi janr identifikasiyasında əsas yerlərdən
birini tutur. Bu vəzifəni yerinə yetirə bilmək
üçün biz əsasən
aşağıdakıları bilməliyik: a) kommunikativ
strategiya; b) hadisə kateqoriyası; c) intriqa; d) epizodların
konfiqurasiyası; e) nəzər nöqtəsi, i) səs və
f) gerçəkliyin bədii mətn vasitəsi ilə verilən
"xəritəsi".
Müasir narratologiya süjet-təhkiyə strukturunun
öyrənilməsi sahəsində çox geniş imkanlara
malikdir.
"Narratologiya" (təhkiyə haqqında elm)
anlayışı Rolan Bart, Klod Bremon, Svetan Todorov (xüsusən
onun "Dekameronun qrammatikası" əsəri) kimi alimlərin
əsərləri ilə dövriyyəyə daxil edilib (rus ədəbiyyatşünaslığında
- Veselovski, O.Freydenberq, Baxtin və sair). Ədəbiyyatşünaslıqda
"narrativlik" anlayışı var. Və bu, müxtəlif
şəkildə şərh edilir. Bir məşhur
filoloqun fikrincə, "İntriqanın qurulması bu və
ya digər hadisənin nəql edilməsi yolu ilə tarixə
məna aşılamaq məqsədini güdür, bu təsadüfdə
adı keçən hadisələr məlum təhkiyə məcrasında
arxetipik formada (hər şeyi əhatələmək
baxımından) bir tam kimi birləşir" (White
H.Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century. Baltimore; London. 1973. P. 7, 8.).
Narratologiyanın
mərkəzi problemi əsasən aşağıdakı kimi
müəyyənləşdirilmişdir: "hər bir əhvalat
(hekayə, hekayət...) hadisələri bir-biriylə
münasibətdə qruplaşdırmaqla və onlardan bəzilərini
kifayət qədər əhəmiyyətli olmadıqları
üçün çıxdaş etməklə onlara tətbiq
edilən bir strukturdur". Burada, yəni bu təyindən
sonra əsas məqama cığır salmaq olar: "Biz
dünyanı olduğu kimi deyil, kiminsə ağlından, təfəkküründən
keçib dərk edilmiş bir şey kimi
qavrayırıq" (V.İ. Töpa. Narratoloqiə
kak analitika povestvovatelğnoqo diskursa. Tver,
2001.). Demək, hadisələr haqqında
bilavasitə (yəni, vasitəçi olmadan) bilik əldə
etmək mümkün deyildir. Çünki
hadisə ilə təfəkkür arasında həmişə
kommunikativ mühiti kəsib-doğrayan bir prizma mövcud olur.
Bu təsadüfdə biz "Göz muncuğu"
povestini təhkiyə strategiyası baxımından, yəni
hadisələrin bədii mətnə çevrilməsi,
kommunikativ mühitin yaranması və sair kimi məsələləri
öyrənəcəyik. Ancaq bu məqamda
adı keçən əsərdə təhkiyə
strategiyasını araşdırmaq üçün ona Baxtin
yanaşmasını yada salmalıyıq. M.Baxtin bu
münasibətlə "nitq janrları" ifadəsini
işlədirdi: birincili (şifahi dialoqun müvafiq tipləri)
və ikincili (ideoloji) janrlar, bunlar nitqin bir tam kimi qurulması,
tamamlanması, dinləyicinin nəzərə alınması
kimi faktorları müəyyənləşdirir. M.Baxtinə görə janr dildənkənar keyfiyyətə
malikdir, buna görə o, dilarası mövqeyini
qoruyub-saxlayır. Ancaq başqa bir tərəfdən
janrlar dilnən sıx şəkildə bağlıdır,
onun qarşısında konkret vəzifələr qoyur və
onun içində müəyyən funksiyaları icra edir.
Bu ikili xüsusiyyət, dildənkənarlıq
və dillə sıx bağlılıq təhkiyə
strategiyasında əsas həlqədir. Nitqimizi
qurduğumuz zaman biz həm konkret janr sxemini, həm də fərdi
nitq özəlliyini işə salırıq. Bu səbəbdən V.Tyupaya görə "müəlliflik
bir növ maskadır".
"Göz muncuğu" povestində təhkiyə bir
neçə qarışıq mövqedən
açılır. Hadisələr elə seçilir, yaxud ən müxtəlif
hadisələr içindən elələri seçilib nəql
edilir ki, bu müəllifin, müəllif obrazının
gerçəkliyə tuşlanan baxışını həm
mükəmməl şəkildə gizlətməyə, həm
də onu açıq fonda nümayiş
etdirməyə yardımçı olur. Müxtəlif
motivlər (seçkin-!) bu mənada bir təhkiyə massivindən
digərinə adladıqca dəyişir və beləliklə,
konkret mətn dünyanın "ədəbi xəritəsinə"
səyahətə çıxır. Ağrı
motivi. "Ağrı ona şüurunu
qaytarırdı, şüuru damla-damla, qətrə-qətrə,
misqal-misqal qımıldanmağa başlayırdı".
Qəhrəmanın həyatından
qayçı ilə kəsilmiş epizodlardan ən önəmlisi
- onun həyatında uçurum yaradan, təfəkkürünü
olmazın əzab və məşəqqətlər
bahasına aydınladan bir hadisə götürülür.
Müəllifin təhkiyə strategiyasında
bu, önəmli və vacib metoddur. Diqqət edilərsə,
yazıçının demək olar əksər əsərlərində
qəhrəmanın ömrünün əksər
detallarından vaz keçilərək onlardan ən
mühümünün seçilməsi və bu fonda hadisələrin ziqzaq trayektoriyası ilə
inkişaf etməsi göz önünə gəlir. "Macal" povestində bu üsulun seçilməsi
qəhrəmanla birgə mühitin alt qatlarındakı mistik
auranın çölə çıxmasına
yardımçı olur. Ancaq burada bir məqam önəm
daşıyır, işarə edilən mistik mühit məsafədə
saxlanılır, iki mühit arasında mərz çəkilir,
ona ən müxtəlif intervallardan edilən işarələr
insanın həm asan, anidən "oxunan" olması, həm
də oxu imkanı yarandıqda anidən pozulan əlifbaya
çevrilməsini vurğu altında saxlayır. "Göz muncuğu" povestində də eyni hadisə
baş verir. Qəhrəman ölür, qəbrə
qoyulur və dirilir: bu təsadüfdə Azərbaycan nəsrinin klassik
janrları da bir araya gəlir, həm də ölülər və
dirilər kontekstində. Müdriklik və cahillik, həyat və
ölüm... bu kimi dilemmavari sxemlərin tərs üzü
görünür, yəni əks formada: ölüm və həyat.
Mətn laylara bölünür, bir tərəfdə
ölüm həyat kimi yaşanılır, digər tərəfdə
həyat ölüm kimi. Təhkiyə
strategiyasının unikallığı
çaşqınlıq yaradır: insan əvvəlcə
ölür və sonra yaşamağa başlayır (Deyəsən
gətirilən sitatlardan biri budur: müşahidələrim məni
inandırdı ki, təbiət aləmindən ruh aləminə
keçərkən insan hər şeyi özüylə
aparır, quru cəsədindən başqa...), bu təsadüfdə
onun yerin altından insanalrın bilmədikləri sirlərlə
gəlməsi maraq doğurur (bu bir şans və imkandır:
ölüb qayıdırsan və insanlara onların bilmədiklərindən
tamaşa edirsən...) və metamarfoza doğurur: təəccüb,
işıq, qaranlıq, yüksəklik, uçurum... sonra bu
sözlər arasında ritmik əlaqələr:
"...Ağrı… dəhşətli, dözülməz
ağrı… Yavaş-yavaş yaddaşım oyanır… Yüksəklik. Çoooox-çoooox
uca yüksəklik. Dağ zirvəsi?
Yox, deyil. Qarşımda dibi görünməz
uçurum… Uçuram…". Daxili qafiyələr, təhkiyə düşüncə
axarının ritminə köklənir və biz o
uçurumları seyr edirik. Yuxarıda
deyilən fikir, müəllifin hadisələrə maska
olması, bu cümlələrdə və ümumən əsərin
hər bir nöqtəsində mövcuddur; fikrin ikinci hissəsi
(...əsərin hər bir nöqtəsində) üstün
mövqeyə malikdir, bu olmasa ümumi təhkiyə
strategiyası pozulmuş olar. Nəsr mətnində
daxili-assosiativ qafiyələr həmin strategiyanın ümumi
kontekstini bəlləyir. Diqqət yetirin: "Kim idi itələyən
onu bu yüksəklikdən? Ani uçuşdan
sonra içində ani partlayış, sanki bütün
içalatı qopub töküldü. Bəs
bu su hardandı, leysan yağış kimi başına
yağırdı. Duş,.. "duş" türklər yuxuya deyir. Bizdə duşa çilək deyənlər də
var. Amma bu su duş kimi çiləmirdi, "ucundan tut göyə
çıx" yağmur da deyildi. Dopdolu
ləyəndən əndərilmiş kimi, başdan-ayağa
bütün bədənini islatmışdı, bütün
vücudunu soyuq bir gündə sızım-sızım
sızıldatmışdı, ətini biz-biz etmişdi.
… Vücud… Vücudnamə. İnsanı
dünyaya gəldiyi andan son dəqiqəsinəcən təsvir
edən şeir. Hətta ölümündən sonra qəbirdəki
vəziyyətini də… Hansı filosof deyib, ölüm
anında, - bu qəfil ölümdürsə belə, - hər
bir insan bütün yaşanılmış ömrünü
görür, ən xırda hadisələrinədək…" Çilək-çiləmək,
uşuş-duş, vücud-vücudnamə, buza-biz-biz və
sair kimi sözlər müəllifin "maska
formatından" süzülüb gəlir, təhkiyənin
başlanğıcındakı qırıqlıq, insan həyatından
qayçılanan bir epizodun götürülməsi fonu dəyişir,
beşikdən məzara kimi insan həyatını bir ovuc
içinə yerləşdirən strateji mövqe yaranır:
vücudnnamə. Həm də mətn burda
olmayan çox sayda anım və duyğuları yada salır.
Bax, bu cümlə: hansı filosof deyib, ölüm anında,
- bu qəfil ölümdürsə belə, - hər bir insan
bütün yaşanılmış ömrünü
görür, ən xırda hadisələrinədək…" yada
salınan ən mühüm hissə isə budur: ölüm
anında uşaqlıq qayıdır... Təhkiyə,
nəqletmə irəlilədikcə sonra yenə qırıq
xətlər gəlir, əsas, müəyyənləşdirici
mövqe qazanır. Qəbrə qoyulmuş
şəxs başına yağan şıdırğı
"yağışın" təsiri ilə üzündə
çapıq olan kişini xatırlayır. Nərdtaxta
səsləri, atılan zərlər və qoşa pənc...
Sonra, qocaman alim, alimin yanması, od tutub
alışması. Alovdan canını qurtarmaq
üçün xalçaya bürünməsi,
xalçanın mifik düzümü, butaları. Qırmızı zolaq-zolaq xalat, bərəli
gözlər, çılpaq qadın bədənində
küpə yerləri. Qaranlıq, zülmət salonda
süd kimi ağ qadın dizləri. Bunlar nədir. Fraqmentallıq.
Ölən yaddaşın damla-damla özünə
gəlməsi, özünü tapmaq üçün hadisələri
adda-budda xatırlaması. Burda təhkiyə
strategiyası baxımından diqqət ediləsi məqam odur
ki, nəql alt və üst deyə iki narrativ plan yaradır:
hadisənin nitq sferasından keçirilərək
qavranılması və müəllif obrazı. Müəllif
obrazının səs-səs yaranan səsi, onun
danışması, danışa bilmək üçün qəhrənmanla
birgə qaranlıq dünyadan işıqlı dünyaya
dönməsi və beləliklə təhkiyədə
nağıl stixiyasının baş qaldırması:
qaranlıq və işıqlı dünya
qarşıdurması və yenə də: ağ
qoç, qara qoç, yəni janrdaxili əlaqələrin
intensivləşməsi. Bu iki plan xəyalla həyatı, yəni
gerçəkliyi bir müstəvidə yerləşdirir.
"Ölüm beləymiş… Bəs o yüksəklik,
uçuş, ağrının xatirəsi… Tanış sifətlər…
Ölübsə, bunları necə
xatırlayır? Bəlkə o dünya dedikləri budu…
Nədi ölüm - həmişəlik son, ya başqa bir həyatın
başlanğıcı…
Ən
çox darlıqdan sıxılırdı… Əl-qol atmaq istəyirdi,
əli-qolu bağlıydı… Yaddaşında
bir xatirə oyandı. Misirdəydi, dar tunellə
ehramlara, piramidalara tərəf sürünürdü… Birdən
ürəyi sıxıldı, durmaq istədi, amma boru kimi dar
tunelin içində qalxa bilməzdi, qarşısında da
onun kimi sürünən turistlər, arxada da turistlər… daha
nə arxaya, nə qabağa keçmək mümkün idi,
başını da qaldıra bilmirdi, bax, bu saat təngiyəcək,
ürəyi partlayacaq…".
Tyupa qeyd
edir ki, "nəqletmədə kommunikativ hadisənin parametrlərinə
adlayarkən belə bir cəhəti dəqiqləşdirmək
lazımdır ki, narrativ diskursda aşağıdakılar
kommunikativ satatusa malik ola bilər: a) bilik,
b) inandırma, c) rəyi və ya 4) anlama - yəni narrativin
kreativ kompetensiyası". "Göz
muncuğu"ndan gətirilən sitatda bu kreativ kompetansiya
daxili ritmin oynaması vasitəsi ilə açıq-aydın
görünür. Müəllif daha sonra qeyd edir ki,
adları çəkilən referent məzmunlu statuslardan hər
biri müvafiq janr çərçivəsində müəllif
mövqeyinin invarinatı kimi "becərilir" ki, bu da mətnin
təşkilində böyük rol oynayır və təhkiyəçi
tərəfindən xüsusi kommunikativ davranışın
(nitq maskasının-!) yaradılmasını tələb
edir.
"Göz muncuğu" povestində təhkiyə
strategiyası ilə birbaşa əlaqəsi olan hadisə
kateqoriyası hansı modusda reallaşır? N.D.Tamarçenko hadisədən
bədii mətn çərçivəsində bəhs edərkən
yazırdı: "... hadisə kateqoriyası süjetin dinamik
başlanğıcını bildirir" (Tamarçenko N.D.
Sobıtie // Literaturovedçeskie terminı (materialı k
slovarö). Vıp. 2. Kolomna,
1999.). Doğrudan da, bədii narrativdə
neytral və əhəmiyyətsiz heç nə yoxdur. Burda hətta yeknəsəqlik, təkrar, hadisəsizlik
belə bədii baxımdan hadisə səciyyəsi
daşıyır (əlbəttə ki, kommunikativ strategiya
çərçivəsində). Bədii
mətndə hadisə müvafiq situasiyalar arasında
kontrastın yaradılması və bunun mətn inkişaf
etdikcə güclənməsidir. Narrativ mətndə
hadisə bu şəkildə meydana gəlir. Tyupanın
fikrincə, burada aşağıdakı elementlər əsas
rol oynayır: reallıq (təhkiyənin fiktiv
dünyasında); relyativlik (fiktiv dünyanın
masştablarında əhəmiyyətlilik, canlanma), nəticələrin
hasil olması, gözlənilməzlik, geriyədönməzlik
və nəhayət, təkrara yol verilməməsi (yəni, hər
hansı dəyişiklik öz ardınca təfəkkürdə
və subyektin hərəkətlərində əksini
tapmalıdır).
Və bu
da sonuncu sitat: "Qədim və dəqiq qanunlardan imtina edən
insan nəyin Xeyir, nəyin Şər olduğunu artıq
yalnız özü müəyyənləşdirməlidir".
F.M. DOSTOYEVSKİ, "Karamazov
qardaşları", "Böyük inkvizitor" fəslindən...
Cavanşir YUSİFLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 10
mart.- S.26.