Xavər xanımın xatirələri
və ona
ithaf olunmuş şeirlər... -
Xavər
xanım 1918-ci il martın 13-də Dərbənd şəhərində
məşhur şəxsiyyətlərdən olmuş
Nağıbəy Mirzəbəyovun oğlu Əhməd bəyin ailəsində
anadan olmuş, qardaşları məsul vəzifələrdə
çalışmış, özü isə 1946-cı ildə
Azərbaycan Dövlət Universitetinin filologiya fakültəsini
bitirmişdir. 1934-cü ildə Azərbaycanın xalq şairi
Səməd Vurğunla ailə həyatı qurmuş,
dünyaya üç övlad gətirmişdir: Yusif Səmədoğlu
- xalq yazıçısı, əməkdar incəsənət
xadimi, "Şöhrət" ordenli; Vaqif Səmədoğlu
- xalq şairi, əməkdar incəsənət
xadimi və Aybəniz Vurğunqızı - əməkdar mədəniyyət
işçisi, "Şərəf" ordenli.
Xavər
xanım 1975-ci ilin oktyabr ayından-Səməd Vurğunun ev
muzeyi açılandan ömrünün sonunadək - 16 yanvar
2006-cı ilə qədər muzeyin direktoru vəzifəsində
çalışmışdır. Əməkdar mədəniyyət
işçisi fəxri adına, Prezidentin fərdi təqaüdünə
layiq görülmüşdür.
...Anamın
gecəsi səksəkəlidir,
Anamın
gündüzü sınıq əllidir.
Anamın
çırağı yansa da sönüb,
Keçib
gəldiyi yol geriyə dönüb.
Daha
görə bilmir ötən günləri,
Hardan gəlib, hara gedən günləri.
Gözünün
işığı atamla gedib,
İşıqlı günləri o gündən itib.
Anamın
gözləri tuncla dolubdur,
Anamın
gözləri heykəl olubdur...
Bu misralar Vaqif Səmədoğlunun anasına - Xavər
xanıma həsr etdiyi şeirdəndir. O, bu şeiri 1982-ci ildə
qələmə alıb. Mən S.Vurğun muzeyinə işə
düzələndə-1980-ci ildə də Xavər
xanımı "elə bu misralardakı kimi"
görmüşdüm...
Xavər xanım muzeyə hamıdan tez - saat 9-da, mən
10-da, Aybəniz xanım isə bir qədər gec-11-də gəlirdi. Xavər
xanım bu bir saatı, demək olar ki, hər gün mənə
"Qara Səməd"indən xatirələr
danışırdı. Hər gün də
xatirəsini "Bilsəydim ki, məni Səmədin
ayağının altında basdıracaqlar, bəlkə onda təsəlli
tapardım. Amma bilirəm ki, bu istəyimə çata
bilməyəcəyəm"-cümlələri ilə bitirər
və... Belə məqamlarda S.Vurğunun bir vaxtlar "Günəşdən
daha parlaq şam"a bənzətdiyi, indi isə
işığı, elə "Vurğunu ilə də
getmiş" Xavər xanımın gözlərindən eynəyinin
arxasına çilənən-onun qalın şüşələrini
"çilikləyən" göz yaşlarına baxmaq, içində
batırmaq istədiyi, amma gücü yetməyən
hıçqırıqlarına dözmək olmurdu. O
kübar, qürurlu xanım bir anın içində acizləşirdi...
Xavər
xanım 22 il acılı-şirinli ömür
sürdüyü (Vurğun ömrünün, təxminən
yarısı), eyni taleyi yaşadığı,
sirdaşına çevrildiyi (bunu şairin Xavər
xanıma həsr etdiyi şeirlər,
yazdığı məktublardakı, vurduğu
teleqramlardakı müraciət formaları da təsdiq esdir)
ömür-gün yoldaşını, təbii ki, hamıdan
yaxşı tanıyırdı. Və o, S.Vurğunun
sıxışdırılması, təqib və təzyiqlərə
məruz qalması ilə bağlı elə faktlardan
danışır, elə şəxslərin adını
çəkirdi ki, nə deyilənlər o vaxtın mətbuatında
var idi, nə də onları o vaxt mətbuata çıxarmaq
olardı. Xavər xanım ağrılı və
qorxulu illəri əri ilə birgə yaşamışdı
- bunu da təkcə onun xatirələri yox, ağır məqamlarında
Vurğunun ona həsr etdiyi əsərlər və epistolyar
irsi təsdiq edir.
Xavər xanım Vurğunun
yaradıclığını, xüsusilə onun qələmə
aldığı əsərlərin tarixçəsini
(yazılma səbəblərini, şəraitini və s.)
vurğunşünaslardan da yaxşı bilirdi. Çünki
o, bu əsərlərin çoxunun
yaranmasının-doğulma prosesinin şahidi və ilk oxucusu
olmuşdu. Şairin ömürlüyü,
bütövlükdə yaradıcılığı və əsasən
də yaradıcılıq laboratoriyası haqqında Xavər
xanımın (eləcə də Mehdixan Vəkilovun, Yusif və
Vaqif Səmədoğluların, Aybəniz Vurğunqızının)
xatirələri maraqlı, eyni zamanda dəyərli və gərəkli
faktlarla zəngindir. S.Vurğun şəxsiyyəti və
yaradıcılığının öyrənilməsində,
onun elmi bioqrafiyasının hazırlanmasında bu xatirələrsiz
ötüşmək mümkün deyil...
Xavər xanımın xatirələri S.Vurğunun həyatının
müxtəlif, həm də çox mürəkkəb məqamlarına
işıq salır. Onların bir qismi şairin təqib və
təzyiqlərə məruz qalması, M.C.Bağırovun ona
münasibəti ilə bağlıdır. Xavər
xanım Bağırovun Səmədə münasibətinin
anlaşılmaz olduğunu söyləyirdi: "Yazığa
göz verib, işıq vermirdi. Onu deyim ki, mən
Dərbəndin imkanlı ziyalı nəslindənəm.
Babam Əlibəy Qırxlarqulubəyov general
olub. Atam Peterburqda ali təhsil
alıb, bank müdiri işləyib. Əmim
Hacıağa bəy Mirzəbəyov xəzinədar olub.
Qardaşım M.C.Bağırovu vətəndaş
müharibəsi dövründə
ağqvardiyaçıların əlindən qurtarmış,
ölümdən xilas etmişdi. Buna
görə də o, bizim ailəni yaxşı
tanıyırdı. Səmədlə
münasibəti yaxşı olanda bizi də digər sənətkarlarla
birlikdə ailəvi Zuğulbadakı məkanına qonaq
çağırırdı. Amma çox
incidirdi də. İlin iki ayını
başını tumarlayır, on ayını zülm edirdi ona.
Ora-bura çox çağırıblar,
incidiblər onu. Səmədi vaxtsız
qocaltdılar. Əlli yaşında o yazıq getdi, otuz səkkiz
yaşımda mən bədbəxt oldum"...
Şairin
ölümü də Xavər xanımın yaddaşında
ağır bir itki kimi "yaşayırdı": Vyetnama gedəcəkdi,
təyyarə uçmamış, evə
dönmüşdü. Səhərisi gün
uçdu. Yolda xəstələnib, Pekində
xəstəxanaya qoymuşdular. Evə
qayıdandan sonra əvvəlcə "epidemiyadır"
demişdilər. Sonra Mustafa bəy
Topçubaşov xərçəng diaqnozu qoydu. Səmədi Moskvaya yola salanda o da gəlmişdi.
Yazıq əllərini göyə qaldırıb
yalvarırdı ki, "Ay Allah, razıyam, qoy mən rüsvay
olum, amma qoyduğum
diaqnoz yalan çıxsın". Təəssüf
ki, yalan çıxmadı. Çox pis
oldu. Bir şeirində deyir e:
Sən də
de, yarıyaq, qarıyaq qoşa -
nə
yarıdıq, nə də birgə qarıdıq.
Ölənəcən
özüm, sonra da torpağım
"Səməd"
deyib ağlayacaq.
Son məqamında
dedi ki, məni öz yatağına keçir, keçirdim.
Bir az sonra dedi ki, Xavər, deyəsən, mən
gedirəm. Dedim, qoymaram gedəsən, qucaqladım onu - elə
qucağımda da keçindi... Qonaq
otağındakı saatın əqrəblərini
dayandırdım. Əqrəblər o andan 7:30-un
üstündə dayanıb. Əlbəəl qohumlar,
dostları (çoxları elə bizdəydi), Azdramanın
aktyorları, rəsmilər gəldilər...
Mənimçün
çox böyük bir itki oldu - evim yıxıldı,
qapım bağlandı"...
Bu cür
xatirələri danışdıqca da əlləri əsir,
hıçqırıqlar içində boğulur, "səsi
göz yaşı ilə dolurdu"...
Xavər xanımın danışdığı xatirələr
içərisində Vurğunla yaşadığı sevgi
nağılı da xüsusi yer tuturdu. Vurğunun ilk dəfə
onu görməsindən, görkəmli yazıçı
Abdulla Şaiqə "dərdini söyləməsi"ndən,
toylarında Mikayıl Müşfiq, Hüseyn Cavid, Mirzə
İbrahimov, Sabit Rəhman, Mehdi Hüseyn, Cəfər Xəndan,
Yusif Vəzir Çəmənzəminli, Məmməd
Kazım Ələkbərli və digər tanınmış
şəxslərin iştirak etmələrindən, Əhməd
Cavadın məclisdə tamadalıq etməsindən, xanəndə
Hüseynağa Hacıbababəyovun oxumasından, Qurban
Pirimovun isə tarda onu müşayiət etməsindən,
Müşfiqin və Vurğunun şeir demələrindən
danışarkən çöhrəsi gülür, gözlərinə
sanki işıq gəlirdi. "...Başıma xırda pullar
səpə-səpə məni Səmədin birotaqlı mənzilinə
apardılar. Yeni evə ayağım düşərli olmuşdu.
Təkgözlü otağımız sevinclə,
məhəbbətlə çağlayırdı. Ölən günədək də
Səmədlə "can" deyib, "can"
eşitdik"...
Xavər xanım S.Vurğunun ona həsr etdiyi şeirlərdən
də ürək dolusu danışırdı. Bu şeirlərin
də hər birinin yazılma səbəbi və özünəməxsus
tarixçəsi var. Onlarda da həm şairin
özünün, həm də həyat yoldaşının
ömürlüyünün bir parçası yaşayır.
Və əlavə edək ki, bu şeirlərin
sayı da çoxdur.
S.Vurğun Xavərə ilk şeirini 1932-ci ilin 17
fevralında yazıb. O, Xavəri günəşlə müqayisə edir və üz
tutduğu günəşdən özünə pay umur, səadət
diləyirdi:
Qaranlıqlar
çökürkən pəncərəmdə hər
axşam
Parlar, gülər, ruhimə gözlərində yanan
şam.
O şam
ki bir günəşdən daha parlaq işıldar,
Onda
şair qəlbinin başqa bir arzusu var...
Başından
keçənlərə işarə edən şair arzusunu da
dilə gətirir:
Gəl
ovla könlümü sən, inanmışam sözünə,
Bəzən
sadə və yoxsul görünsəm də gözünə,
Məni əfv
et eşq üçün,
bütün
bunlar düzələr,
İki gəncin payına yalnız səadət gülər.
Elə həmin
il Vurğun "Sevgilim Xavərə!"
adlı bir şeir də yazır. 1933-cü ildə
qələmə aldığı "Sevgi" poeması da
Xavərlə söhbətləşmələrə həsr
olunub.
Adətən, şairlər sevdikləri qızlara ailə
həyatı qurana kimi məhəbbət şeirləri həsr
edir, yaxud bu mövzuda sonradan yazdıqları şeirlərin əvvəlki
"dili və pafosu" başqalaşır. Səməd
Vurğunun isə Xavər xanıma yazdığı şeirlər
ailə qurduqdan sonra da davam edir və ona məxsusi həsr
etdiyi şeirlərdən əlavə onu bir neçə irihəcmli
əsərlərində də minnətdarlıqla
xatırlayır.
Vurğun Xavərlə 1934-cü ildə ailə həyatı
qurur. "Xəyalında aradığı qız"a
qovuşduqdan sonra onun təkcə həyat tərzi dəyişmir,
yazdığı şeirlərin ruhunda da bir sevinc məmnunluq
yaranır, həyat yoldaşına minnətdarlığı
dilindən düşmür. O, ailə həyatı
qurduqdan sonra-1934-cü ildə "Şairin sevgilisinə"
adlı şeirində deyir:
Sevgilim!
Xavərim! son bahar çağı
Uçub
tökülürdü ömrümün bağı...
Həyata
küsmüşdüm sözümün sağı,
Üzümə
ilk dəfə gülən sən oldun,
Şairin qədrini bilən sən oldun.
...İndi
xumar-xumar baxan gözlərin,
Süzülüb-süzülüb
axan gözlərin,
Ruhumda bir
günəş yaxan gözlərin,
Oldu sənətimin
ilham ocağı!
Ömrümün ən gözəl, ən xoşbəxt
çağı.
Şeirin hər bəndində, hər misrasında hər
sözündə Səmədin Xavərinə
vurğunluğu və bu izdivacdan məmnunluğu aşkar
görünür. Eyni duyğular
şairin 1936-cı ildə qələmə
aldığı "Anam gəlini" şeirində də
davam edir:
Başına
döndüyüm anam gəlini!
Sən ilk qönçəsisən bizim gülşənin.
Hər səhər
günəşə uzat əlini,
İşıqda,
qüvvətdə adın var sənin...
Sən
ilk qönçəsisən bizim gülşənin...
Şairin
1951-ci ildə, yəni ailə həyatı qurduqdan 17 il sonra qələmə aldığı
"Xavərə" şeirində də eyni səmimiyyət,
eyni sevgi yaşanır:
Ağzı
xeyir sözlüm, incimə məndən,
Yar yardan ayrılmaz, bülbül çəməndən.
Demə
ki, düşmüşdür saçlarıma dən,
Ürək qocalmayır, ürəyim sənsən.
...Yusifin,
Vaqifin görüm var olsun!
Aybəniz
hamıdan bəxtiyar olsun!
Yüz il də Vurğuna Xavər yar olsun!
Ən əziz sirdaşım, köməyim sənsən.
Səməd
Vurğun "Səmimiyyət yolçusu", "Deyin, gülün,
övladlarım", "Unudulmuş tək məzar",
"Mən tələsmirəm", "Şair, nə tez
qocaldın sən?!" şeirlərində və bir
neçə poemasında da Xavərinin ünvanına xoş
sözlər deyir.
Səməd Vurğun ömrünün, təkcə
xoşbəxt çağlarında deyil, çətin məqamlarında
da Xavərinə şeirlər həsr etmiş, bir sirdaş
kimi dərdini onunla bölüşmüşdür. Qəribədir
ki, Vurğunla Xavər arasında yaşanan sevgini də
gözü götürməyənlər olub. Bunu
şair 1935-ci ildə qələmə aldığı bir qitədə
dilə gətirir:
Ruhumda
ruhunun parçası vardır,
Təşəkkür yetirək təbiətə biz.
Xavərim,
ömrümüz nə bəxtiyardır,
Xalqı küsəndirir səadətimiz.
Şübhəsiz, şair "xalq" deyərkən,
xalqın arasındakı paxılları, xəbisləri nəzərdə
tuturdu. Bunun səbəbi
də şairin öz ifadəsi ilə desək,
"dargözlər"in, "müxənnətlər"in,
"iblislər"in fitnəkarlıqları olmuşdur. Bunu biz o illərdə şair haqqında dərc edilən
qərəzli məqalələrə və şairin öz əsərlərinə
əsaslanıb deyirik.
1949-cu ildə
vəsiyyət kimi qələmə aldığı "Dinlə,
Xavər!" şeirində də Vurğunun "sağ əli
baltalı cəllad"a bənzətdiyi ölümlə də
elə "mircəllad"ın minlərlə insanın
başına gətirdiyi ölümə işarə edirdi:
Başımın
üstünü kəssə də ölüm,
Sağ əli
baltalı bir cəllad kimi,
Mənim
taleyimə yanma, sevgilim!
Lakin bu dəhşətə
baxma yad kimi...
...Xavər
xanımın adı, mədəniyyətimizin tarixində
S.Vurğun muzeyinin yaradılması və fəaliyyəti sahəsindəki
xidmətlərinə görə, təbii ki, daim
xatırlanacaq. Düşünürük ki, onun adı həm
də Səməd Vurğun kimi şöhrətli bir sənətkarın
həyat yoldaşı və Azərbaycanımıza çox
böyük və istedadlı övladlar bəxş edən
bir Ana kimi də heç vaxt unudulmayacaq!
Aslan Salmansoy
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17
mart.- S.28.