An və əbədiyyət
Fraqmentlər
İçində
olduğun anı tutub saxlamaq - "Carpe diem" fəlsəfəsinin
tarixi çox uzaqlara gedir: adətən, qədim Roma şairi
Kvint Horatsinin (e.ə.65-e.ə.8) adı ilə
bağlayırlar. Horatsi: "Sabaha bel bağlama,
yaşadığın anı tut!" - deyirdi. Azərbaycan klassik ədəbiyyatında
Nəsiminin qəzəlində bu anlayış təsəvvüf
fəlsəfəsindən gəlir: "Qafil olma, dəm uzat,
vermə dəmi özgə dəmə,// Ol keçən dəmdən
nə hasil, çün bizə həmdəm degil", - deyən Nəsimi, içində
yaşanılan anı özgə anla əvəz etməyi həqiqətdən
bixəbər olmaq hesab edir və
"bu anı" uzatmağı məsləhət
görürdü. Çünki keçən an,
keçmişə dönmüş zaman artıq insana həmdəm
deyil (Burada "dəm" (an) sözü ilə "həmdəm"
(yaxın dost - hərfi mənada anın ortağı)
sözü arasında qafiyə və fikir oyunu var: keçən
dəm indiki anın ortağı deyil, artıq keçib). Cəlalləddin
Rumi isə: "Keçmiş və gələcək
Tanrını bizim gözümüzdən gizlədir, ona
görə də hər ikisini oda atıb yandırın",
- deyirdi. Qısaca desək, təsəvvüf təliminə əsasən,
bu an insanla Allah arasında rabitə anı, Allahı zikr etmə,
didarı görmə zamanıdır...
***
1930-cu illərdə Azərbaycan ədəbiyyatında anı yaşamaq fəlsəfəsinə marağın fəallaşması, heç şübhəsiz ki, zamanın yaratdığı təlaşdan gəlirdi. Bəşəriyyətin üstündə əsən ölüm havası və bir yanda faşizm, o biri yanda kommunizm ideologiyasının xoşbəxt gələcək təbliğatı yaşamaq arzusunu, həyat sevgisini gücləndirdiyi kimi ölüm hissini də yaxınlaşdırırdı. Mikayıl Müşfiqin "Həyat sevgisi" əsərində məqsəd yeni zamanın tərənnümü olsa belə, şeir dünyadan "əl çəkməyin" təlaşını əks etdirir:
Ah, mən gündən-günə bu gözəlləşən
İşıqlı dünyadan necə əl çəkim?..
Bu, əslində, addım səsləri aydın duyulan ölümün yaratdığı təlaş idi. Mikayıl Müşfiqin Azərbaycan ədəbiyyatının ən tragik əsərlərindən biri olan "Yenə o bağ olaydı" şeirində içində yaşanılan zaman "bu yaz"dır, konkret desək, 1937-ci ilin yazıdır. Həmin yazın əvvəlində keçmiş, sonrasında isə gələcək var:
Bu yaz bir
başqa yazdır,
bu
yaz daha da xoşdur,
Vay o qəlbə
ki, boşdur!..
Yolumuzdan
daş-kəsək
təmizlənmiş bir az da.
Ellərin
keyfi sazdır,
Bu yaz, bir
başqa yazdır!
M.Müşfiqin
son əsəri hesab edilən bu şeirin faciəviliyi
bundadır ki, müəllif həmin yazın "ölüm
yazı" olduğunu görə-görə,
ölümün labüdlüyünə inana-inana onu
özündən uzaqlaşdırmaq, sanki özünü
ovutmaq, "yoldan təmizlənmiş daş-kəsəkdən"
kənarda tutmaq istəyir. Zamanın əbədiyyət boyu dəyişməyən
sıralamasına görə, yazdan sonra yay gəlməlidir.
"Bu yaz bir başqa yazdır" deyən
şair yaşanılan yazdan sonra gələcəyi (gələcək
yayı) deyil, keçmiş yayı arzulayır. İndiki zaman labüd gələcəyə deyil,
geri qaytarılması mümkün olmayan keçmişə
"bağlanılır". Bu, şairin
ölümün bir qədər uzaqda olduğu vaxt
yazdığı başqa bir şeirinin də fəlsəfəsi
ilə təzad təşkil edirdi:
Babam
derdi: "Keçən günə gün çatmaz!"
Mənim könlüm bu sözlərə heç yatmaz.
O
düşünüb deyir ki,
Hələ
bunlar nədir ki...
Ay
işığı, dolu ürək, yaşıl bağ,
Qızğın
günəş, sərin çeşmə, qarlı dağ
Hələ
qarşımızdadır!
"Yenə
o bağ olaydı" şeirində Mikayıl Müşfiq qarşıdakı günün
dəhşətini şüur altında boğub saxlamağa
çalışır, dilinə gətirməyə ürək
eləmir. İçində yaşadığı və tərənnüm
etmək, tərifləmək istədiyi zamanı "hələ bunlar nədir
ki..." deyib böyük ümidlərlə gözlədiyi
gələcəklə deyil, "mənim könlüm bu
sözlərə heç yatmaz" dediyi keçmiş
günlərlə, olub-bitmiş anlarla doldurur.
Keçmişin xoş xatirələrini, gözlərinin
önündə yanıb-sönən romantik lövhələrini
(anlarını) sevgilinin teli qədər incə təqdim
edir:
Yenə o
bağ olaydı, yenə o qumlu sahil,
Sular ötəydi dil-dil.
Saçın
kimi qıvrılan, dalğalara dalaydım,
Dalıb ilham alaydım.
Əndamını
həvəslə, qucaqlarkən dalğalar,
Qəlbimdə
qasırğalar,
Fırtınalar
coşaydı, qısqanclıqlar doğaydı,
Məni hirsim boğaydı.
Cumub
alaydım səni dalğaların əlindən,
Yapışaydım belindən.
Xəyalımız
üzəydi, sevda dənizlərində...
***
Səməd
Vurğunun 1943-cü ildə İkinci Dünya müharibəsinin
vurhavurunda, qırhaqırında gəraylı janrında
yazdığı "Dağlar" şeirini (şairin eyni
ildə yazdığı iki "Dağlar" şeiri var)
müharibə qurtarandan sonra tamamladığı "İnsan"
pyesində görürük. Kommunist ideologiyasının
faşizm üzərində qələbəsinin
yaratdığı eyforiya əhvalı aydın duyulan bu pyesdə
həmin şeir sanki nəqarət rolunu oynayır, müxtəlif
vəziyyətlərdə üç dəfə - bir dəfə
şair Cəlalın, iki dəfə də Cəlalın dostu
və döyüş yoldaşı Eldarın dilindən
verilir. Şeirin son bəndi pyesin adında ifadə olunmuş
insanlıq fəlsəfəsi ilə yaxından səsləşməkdədir:
Bir
qonağam bu dünyada,
Bir
gün ömrüm gedər bada...
İnsan
ömrünün faniliyi haqqında bu yığcam, lakin son dərəcə
tutumlu və düşündürücü misraların
yaratdığı əhval-ruhiyyə, heç şübhəsiz
ki, zamanın məzmununu ifadə edirdi: bu şeir yazılanda
dünya müharibəsi gedirdi və şeirdəki
ölüm motivi bilavasitə müharibənin əks-sədası
idi. Mənə elə gəlir ki, "İnsan" pyesi bəşəriyyətin
üstündə dolaşan ölüm qorxusundan qurtuluş
axtarışı kimi daha maraqla oxunur...
"İnsan"ın baş qəhrəmanı
Şahbaz adında filosofdur. Onun tədqiq etdiyi mövzu, ortaya
çıxartmaq istədiyi həqiqət isə dünyada
insan idrakının qalib gəlib-gəlməyəcəyidir:
Şahbaz "dünyanı insan idrakı xilas edə biləcəkmi?"
sualına cavab axtarır. Bu, əslində, Səməd
Vurğunun özünün cavab axtardığı sual idi və
İkinci Dünya müharibəsi dövründə
aparıcı fikir axınlarından birinə
çevrilmiş ekzistensializm fəlsəfəsinin də əsasını
təşkil edirdi. Alber Kamyunun "Sizif əsatiri"
də İkinci Dünya müharibəsi zamanı, 1942-ci ildə
yaranmışdır. Kamyu həyatın mənası
haqqında sualı insan düşüncələrinin ən
vacibi hesab edirdi. Məşhur bir meyxanada
deyildiyi kimi, "görəsən dünyaya nöş gəlib
insan?" sualına cavab axtaran insan əvvəlcə öz
mühitini dərk etməyə çalışır,
mühitindən laqeydlik və soyuqluq gördükdə isə
qənaəti bu olur ki, həyatın mənası idrakdan kənardadır,
dünya dərkolunmazdır. Buna görə
də insan öz ümidlərini yerdən kəsib göyə
- Allaha bağlamalı olur. Kamyu bunu
insanın "metafizik intiharı" hesab edirdi. Kamyunun
təqdim etdiyi "absurd insan" - yəni ömrün fani
olduğunu bilə-bilə yaşayan insan yerin-göyün onu
vecinə almadığına əmin olandan sonra bütün dəyərlərin
mənbəyinin, eləcə də insan taleyinin yeganə hakiminin
insanın özü olduğu qənaətinə gəlmiş
insandır: insanın həyatına məna verən isə
onun yerin və göyün asılılığından
qurtarması, azadlığıdır. Azadlığı
dərk edən insan, içində mövcud olduğu anda
yaşayır və həyatı mövcud anların bir-birinə
calanması, bir-birinin ardınca gəlməsi kimi dərk edir.
Səməd Vurğun "Mən tələsmirəm"
şeirini 1946-cı ildə - ömrünün sonuna qədər
tərənnümçüsü olduğu kommunist
ideologiyasının faşizm üzərində qələbəsindən
sonra yazmışdır. Həmin vaxt bütün dünya olmasa da,
sovet insanları qələbə coşqunluğu ilə
yaşayırdı.
Səməd
Vurğunun insanları "mehriban düşüncələrin
isti qucağında qızınmağa"
çağırdığı şeiri isə "anı
yaşamaq" düşüncəsi üzərində
qurulmuşdur:
Dostlar,
badələri qaldırın içək!
Gecə ulduzludur, hava da sərin.
Demirəm
məst olub dünyadan keçək...
Deyirəm
mehriban düşüncələrin
İsti
qücağında qızınaq bir az...
Uzadaq
ömrünü hər bir anın da,
Yel kimi
keçməsin vaxt üstümüzdən...
"Mən
tələsmirəm" şeirində anın
ömrünü uzatmaq, anın içində qalmaq istəyi
zahirən indini keçmişdən və gələcəkdən
təcrid etmək kimi görünsə də, an
keçmişlə gələcəyin arasındakı fasiləsiz
zamanın "en kəsiyidir" və bir ucu keçmişə,
bir ucu da gələcəyə bağlıdır. "Mən tələsmirəm" şeirində
anın ömrünü uzatmaq gələcəyi gecikdirmək
istəyi kimi dərk olunur. Çünki əbədi
görünən gələcəkdə insanı
ömrün sərhədi - ölüm gözləyir. Ölümdən sonranı isə hər fəlsəfə
bir cür izah edir və bu barədə Səməd
Vurğunun da öz mülahizəsi vardı. Üzeyir
Hacıbəylinin vəfatı münasibətilə
yazdığı şeirində "sevərək yaşayan,
sevilərək ölən" insan "şirin bir xatirə
tək qalacaqdır dünyada". Bunu şairin
ədəbiyyət haqqında qənaəti kimi də başa
düşmək mümkündür. Ölüm
insanın əbədiyyətə qovuşmasıdır...
***
Nazim Hikmətin
yaradıcılığında yaşanılan an ilə
ölüm arasındakı məsafə bir xalq deyimindəki
kimi "qaşla göz arası" qədərdir,
Mikayıl Müşfiqin və Səməd Vurğunun
şeirləri ilə müqayisədə bu məsafə daha
yaxındır. Bu, yəqin ki, Nazimin tərcümeyi-halı ilə
bağlıdır: ömrünün çox hissəsi həbsdə
və sürgündə keçmiş Nazimin şeirlərində
insanı ölüm qarabaqara izləyir. Nazim
Hikmət "Nə ölümdən qorxmağı, nə də
ölümü düşünməyi" ayıb sayır.
Onun qənaətincə, yaşamaq insanın
Allaha şükür etmək borcunun ən əsas
qarşılığıdr. Nazim
üçün "şakaya gələməz"
yaşamaq "nağılların
nağılıdır". "Yaşamak
güzel şey be kardeşim" romanının adı da gəlişigözəl
təsadüf deyil. Nazim Hikmət üçün
"çox şükür, yaşayırıq" demək
sevginin ölçü vahididir: "Seviyorum seni,
"yaşıyoruz çok şükür, der gibi".
Nazim Hikmətin
1947-48-ci illərdə yazdığı "Yaşamağa
dair" şeirlər silsiləsində həyatla ölüm
elə yaxındır ki, bir-birini "görür":
Diyelim ki,
ağır ameliyatlık hastayız,
yani
beyaz masadan,
bir daha
kalkmamak ihtimali de var.
Duymamak
mümkün değilse de
biraz
erken gitmenin kederini
biz yine
de güleceğiz anlatılan
Bektaşi
fıkrasına,
hava
yağmurlu mu, diye
bakacağız
pencereden,
yahut da
sabırsızlıkla bekleyeceğiz
en
son ajans haberlerini...
***
Anı
yaşamağa XX əsrin mütəfəkkir söz
ustalarından Xorxe Luis Borxesin xeyli fərqli baxışı
var. Borxes buna 85 yaşın, ömrün təbii sərhədinə
çatdığı zamanın içindən baxır və
heç vaxt mümkün olmayacaq ikinci həyat
şansının yaratdığı bir utopiya kimi
yanaşır. 85 yaşında insana ikinci dəfə yaşamaq
imkanı verilməyəcəyinə inanır və
insanın bir dəfə yaşadığı ömürdə
anı yaşamağa üstünlük verir:
... yaşamaq elə budur:
Anlar, sadəcə anlar.
Siz də anı yaşayın.
Özümlə
su, çətir və paraşüt götürmədən
bir yerə
getməzdim.
Yenidən
başlaya bilsəydim əgər,
heç
nə götürməzdim.
Əgər yenidən başlaya bilsəydim.
Yaz gələndə ayaqqabılarımı
çıxarıb atardım.
Payızın sonuna qədər ayaqyalın gəzərdim.
Heç
kəsin bilmədiyi yollar tapar,
günəşdən
ləzzət alar,
Uşaqlarla
oynayardım,
bir
şansım olsaydı əgər.
Ancaq daha
85 yaşım var və bilirəm ki...
Ölürəm...
Borxes
"Ölümsüzlük" adlı essesində isə
zamanın içindəki an haqqında
fikirlərini bölüşür:
"İstəklərlə doluyuq. Onlardan biri əbədi yaşamaq,
mövcud olmaq; digəri isə ölümdür. Bundan
başqa, qorxu və onun astar üzü - ümid də
var... Əgər
özüm haqqında desəm, mən
ölümsüzlüyü istəmirəm və hətta
ondan qorxuram.
Əgər zaman doğrudan da sonsuzdursa, onda
keçmişə gedib çıxan sonsuzluq haqqında təsəvvür
açıq-aşkar ziddiyyətdir. Əgər zaman
sonsuzdursa, onda bugünkü günə necə gəlib
çatır. Tutaq ki, zamanın
ucu-bucağı yoxdur. Onda istənilən indi bu sonsuz
zamanın içindədir... Əgər zaman sonsuzdursa, istənilən
an onun mərkəzi ola bilər.
Paskal üçün sonu olmayan aləm - əhatəsi
hər yeri tutan, mərkəzi isə heç yerdə olmayan
bir qübbədir. Onda niyə təsəvvür etməyək
ki, ucu-bucağı olmayan bütün keçmiş bu
anın arxasındadır. İstəlilən anda biz
sonsuz düz xəttin lap mərkəzindəyik, nə məkanın,
nə də zamanın sonu olmadığına görə bu
sonsuz mərkəzin istənilən nöqtəsi isə
kainatın mərkəzidir"...
Məti OSMANOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17 mart.- S.6.