Abdulla bəy Divanbəyoğlunun ədəbiyyatşünaslıq
irsindən: "Məcnunun Leyliyə məhəbbəti"
İyirminci əsrin əvvəlləri Azərbaycan nəsrində diqqətəlayiq yer tutan Abdulla bəy Divanbəyoğlu (1883-1936) ədəbiyyatşünaslıq sahəsində də əhəmiyyətli fəaliyyət göstərmişdir. Bu baxımdan onun "Məcnunun Leyliyə məhəbbəti" əsəri xüsusi maraq doğurur. Əlyazması ədibin şəxsi fondunda saxlanılan həmin əsərin 1910-cu illərdə yazıldığı güman olunur (Azərbaycan Respublikası Mərkəzi Dövlət Ədəbiyyat və İncəsənət arxivi, fond 517, siyahı 1, iş 12). On səhifəlik əlyazmanın 4-cü, 8-ci və 9-cu səhifələrinin arxa üzü də yazılmışdır. Müxtəlif səhifələrdə müəllif redaktə xarakterli düzəlişlər etmişdir.
Ustad şairimiz Məhəmməd Füzulinin "Leyli və Məcnun" poemasının əsasında məcnunluğun, ümumən ilahi eşqin mahiyyəti, mühitin sevgililərə münasibəti, ayrı-ayrı obrazların xarakteri və s. məsələləri elmiliklə bədiiliyin qovuşuğunda, oxunaqlı, təsirli bir dillə, müəyyən qədər də fəlsəfi aspektdə nəzərə çatdıran bu məqaləni ədəbi fikrimizdə esse janrının ilk nümunələrindən saymaq da mümkündür. Maraqlıdır ki, mətndə heç bir yerdə Füzulinin və onun poemasının adı çəkilmir, lakin təhlilə cəlb olunan məhz ustad şairimizin "Leyli və Məcnun" əsəridir və gətirilən nümunələr də həmin poemadandır. Onu da deyək ki, poemadan verilən parçaların bəzilərində cüzi fərqlər də var (məqaləmizdə onlarda düzəliş etməyi lazım bilmədik).
A.Divanbəyoğlu təhlil boyunca öz ədəbi mülahizələrində əsas diqqəti Məcnuna yönəldir, onun sevgi iztirabına bürünmüş tale yolu, hüdudsuz məhəbbəti, bu eşq naminə qatlaşdığı əzablar barədə söz açmışdır. Müəllif, hər şeydən öncə, Məcnunun məhəbbətinin qeyri-adi mahiyyətinə diqqət yönəldir, nəzərə çatdırırdı ki, "Məcnunun məhəbbəti gündən-günə önümüzdən keçən məhəbbətə bənzəmiyor". Çünki həmin "müşahidəsində bulunduğumuz məhəbbət bir az müddət çarəsiz edər, həyatını insana unutduracaq bir halə gətirər. Fəqət bu isə pək az zaman çəkər, sevgili sevgilisini unutar, yaşa dolduqca məhəbbət sübhə qalan şəm kibi sönər". Məcnunun eşqi isə belə sevgilərdən deyil. A.Divanbəyoğlu yazırdı ki: "Məcnunun məhəbbəti zatında var. Buna qarşı Leylidə də məhəbbət peyda olmuş. Leyli bunu Qeysdə gördü, meylini ona saldı. Bunlar:
Bir camdən içdilər meyi-şövq,
Ol iki xərabi-badeyi-zövq.
Böylə
məhəbbət Məcnunu çocuq ikən bəlayə
saldı:
Ol dəm
ki, bu xakdanə düşdi,
Halini bilib fəğanə düşdi".
Məhəbbət Məcnunun bütün varlığını çulğamışdır. "Sidqi-dildən məhəbbətə aris olan aşiq yarına vasil olmağı həyatdan artıq ədd ediyor". Məqalə müəllifi onu da vurğulayırdı ki, ən çətin məqamlarda da Məcnunun qəlbində bir inam var: "Aşiqin qəlbində daima bir ümid işığı parlayır. Bunu söndürmək heç aşiq istəməz. Bir də dünyadə vücudunu eşqin cövrü cəfasilə mübarizədə bulunıyor".
A.Divanbəyoğlu yazırdı ki, Məcnun ilahi eşqə mübtəla olmuşdur, kamillik yolunun yolçusudur, ona görə də "məhbubəsinə irişmək üçün fəna hərəkətlərdən kəndisini saxlayır. Nə etməli ki, yolunda pək çoq məmaneətə təsadüf ediyor. İştə, məhəbbət nə olduğunu anlayan budur. Buna Məcnun adı verirlər, çünki bunda peyda olan məhəbbət başqaları bildigi və gördigi məhəbbətə bənzəmiyor, insan məhəbbəti degil, bu, gögdən nazil olmuş, Qeys namında hissiyyata malik olan bir kəsdə təzahür etmişdir".
Poemadan bəllidir ki, Məcnunla Leylinin məhəbbətindən xəbər tutan valideynləri qızı məktəbdən uzaqlaşdırırlar. Bundan sonra Məcnunun sarsıntıları, əzabları qat-qat artır. A.Divanbəyoğlu bütün bunları çox təsirli şəkildə şərh etmişdir: "Məcnunun zövqü səfa evi uçdu, cövrü cəfa daşları başına düşdü. Məhəbbət odu alışdı. Dudü dumanı buğun-buğun bürüdü. Dünya gözünə görünməz oldu. Yaxasını yırtdı, fələgi təhdid etməyə başladı... Bundan sonra Məcnun üçün məktəbdə dəvam etməgə bir bəhanə qalmadı. Leylinin qəddü qamətinə bənzəyən "əlif"i, qaşlarına oxşayan "nun"i, dəhani şəkli olan "mim"i gözünün önündən və dəhənindən qovdi:
Düş, ey əlif, istiqamətindən,
Şərm eylə bu qəddü qamətindən.
Qəddi həvəsilə dəm urarsan,
Ol getdi, əcəb ki, sən durarsan.
Ey nun, çü nihandır əbruyi-yar,
Sən dəxi nəzərdə durma, zinhar.
Ey mim,
çü ağzı oldu qaib,
Oldu sənə həm ədəm münasib.
Məcnunun səhralara düşməsi, insan cəmiyyətindən
uzaqlaşması barədə də Abdulla bəy müvafiq
şərhlər vermişdir. Məqalə müəllifinin qənaətinə
görə, bunun bir səbəbi də insanlar arasında Məcnunun dərdini
anlayanların olmaması ilə bağlıdır. Beləcə,
getdikcə tənhalığa düçar olan Məcnun
öz dərdi ilə baş-başa qalır: "Dərdi artdı, qərarı
itirdi... Leyli diyarında buna yer dar oldu. Libasını siyirtdi, əmmameyi-siyahını
yandırdı. Arkadaşları ilə əlvida
edib qəm və dərdi ilə səhralara düşdü.
Leyli fərağı bunun üçün
böyük matəm. Matəm içində
olanlar dərdini dağlara, daşlara söylər,
çünki əhli-dərd insanlar arasında qaib bulunur.
İnsanlar bunu gözdən salmışlar, tənə
edirlər, barmaqla göstərib bundan həzər edirlər".
Məcnunun
içərisində olduğu mühitə münasibəti məsələsinin
təhlilinə də Abdulla bəy müvafiq diqqət
yetirmiş, nəzərə çatdırmışdır
ki, ilahi eşqə düçar olmuş, kamillik yoluna qədəm
qoymuş aşiqlə fanatik cəmiyyət arasında kəskin fərq var, lakin tənələr
onu geri döndərə bilmir. "Məcnun ...
yaşadığı əsrin hal və övzainə uyğun
olmadığını dəxi
anladı. Fəqət qorkmadı,
köksünü bəlayə qarşı açdı.
Bütün dünyayi mübarizə meydanına
çağırıb diyor:
Söylərdi
ki: - Ey cəfaçı dünya...
Gəldim
ki, olam qəmin hərifi,
Gəl təcrübə eylə sən zəifi.
Hər
handa qəm ola, qılma ehmal,
Cəm eylə, dili-həzinimə sal".
A.Divanbəyoğlu
yazırdı ki, əsl aşiq olan Məcnun dövrün və cəmiyyətin fövqündədir, onların
hökmlərinə boyun əymir, zəmanənin
sazının çaldığı havalara oynamır. O bilir
ki, "mühitinin adəti-müamilatini nəzərə
alacaq olsa, məhəbbətə rəvac verəməz".
Məcnunun "zəmanədən sərfi-nəzər etməsinin digər
bir səbəbi vardır. Zəmanənin
sazını oynardısa, mühitində sabit olamazdı.
Çünki zəmanə bir halda qalmıyor.
Səfa gördikcə cəfayı heç kəs
istəməz. Bu səbəbdən Məcnun təmənna
edib diyor:
Zövq
ilə keçirmə ruzigarım,
Zövq əhlinə yoxdur etibarım".
Sufi aşiqlər ötəri həvəslərə, nəfsə
uymazlar, zövqi-səfaya aludə olmazlar. Ona görə də "Məcnun
səhralərə düşüyor, insanlardan qaçır ki,
bunı zövq və eyş-işrətə təşviq edən
olmasın. İstiyor ki, məhəbbətdən sonra bunın
qəlbinə başqa bir hiss daxil olmasın".
Göründüyü kimi, A.Divanbəyoğlunun təhlilləri və
gəldiyi qənaətlər, verdiyi izahlar təsəvvüfün
mahiyyətinə uyğundur və əsaslıdır.
Getdikcə ilahi eşqin daha dərin qatlarına dalan Məcnunun
bu mənəvi təkamülünü nəzərdən
keçirən Abdulla bəy yazırdı ki, aşiqin
bütün cismi, ruhu Leyli eşqinə bağlıdır. Çünki Leylinin simasında mütləq
(ilahi) gözəllik təcəlla tapmışdır. Məcnun
hər yerdə yalnız sevdiyini, onun nişanələrini
görür: "Vücudilə Leyli bunı
bürümüş, səhradə atasını dəxi
tanımayır. Leyli kəlməsindən başqa bir şey fəhm
edəmiyor... Atası kəndini tanıtmaq istiyor, amma "ata
və ana" kəlməsini "Leyli" kəlməsi bunun hifzindən
silibdir... Leylinin simayi-mütləqiyyəsində hürufat
arayır, qaş-gözünə, ağız-burnuna bənzər
hərflərə diqqət verirdi:
Məşq
etməgə Qeys alsa bir xətt,
Leyli qaşı idi ona sərxətt.
Bu hərflərdən
ögrəndigi
"lam" ilə "ya" idi, çünki
"Leyli" kəlməsi bu iki hərfdən mürəkkəbdir".
Məcnun nə qədər ilahi eşqə mübtəla
olsa da, ata-anasına münasibətdə bir sıra etiraflarda
da bulunur. A.Divanbəyoğlu diqqəti həm də ona yönəldirdi
ki, Məcnun valideynlərinin iztirablarını da, xalqın tənəsini
də duyur. Lakin digər oğullar kimi, o,
atasının arzularına uyğun övlad olmaq istəsəydi
də belə, bu, baş tutmazdı. Çünki
atasına etiraf etdiyi kimi, qarşısı alına bilməyən,
müalicəsi mümkünsüz olan bu eşq bəlası
Məcnunun qədərinə, qismətinə yazılıb:
"Bir tərəfdən oğul həsrətini çəkmiş
olan ata və ana və xəlqin tənə və şəmatəti
və digər höccət müdam mübarizədə,
münaqişədədirlər... Atasının can cövhərinə
bədəl ona qabil övlad olmaq və özündən
xoşdil etməkdən geri durmazdı. Fəqət əlacı
əlində degil. Çünki:
Fəzayi-eşqi
çün gördüm,
səlahi-əqldən
durəm.
Sonra
atasından üzr istiyor:
Bəni
rüsva görüb eyb etmə,
ey
naseh ki, məzurəm...
Sonra
bunlara təsəlli veriyor, başına gələni qəzavü
qədərin boynuna qoyur:
Təqdir çü böylədir,
nə tədbir,
Təqdiri edərmi kimsə təğyir?"
Məqalə müəllifi
yazırdı ki,
Məcnun ilahi eşqə düçar
olmasaydı, valideynlərinin nəsihətini dinləyib,
onların mal-mülkünün varisi olardı, bir
başqasını da "kəndinə təzvic edərdi"
(zövcə edərdi). "Lakin
Eşq dərdi,
ey müalic, qabili-dərman degil,
Cövhərindən eyləmək cismi cüda asan degil.
Bunun üçün bu dərdə bir çarə var
isə, o da Leyliyə vasil olmaqdır".
Lakin bütün platonik sevgilər kimi, Məcnunun Leyliyə
məhəbbətinin də vüsalı yoxdur. Bu çarəsiz
dərdi oğlundan uzaqlaşdırmaq istəyən atası Məcnunu
Kəbəyə aparır. Fəqət Məcnun
dua edərək daha çox bəla istəyir.
Çünki təsəvvüf yolunun yolçuları nə
qədər çox bəlalara qatlaşsalar, sınaqlardan mətanətlə
çıxsalar,
haqqa o qədər yaxınlaşarlar. Məcnun
"Kəbəyi köksü qara daşlı, üzəri
qara örtüklü görüncə, "qibleyi-əhli-iqbali"
görüncə bunı da kəndi kibi aşiq ədd ediyor. Eşqin daha artmasını Rəbbdən "bu hərəmsarəra
həqiçün, bu məbədi pürsəfa həqiçün"
təmənna edir ki, bunda "binayi-eşqi daim"
qılsın. Çünki bəlayi bu, bəla
bunı istər".
Başqa bir məqam. Nofəlin Məcnuna kömək göstərmək
məqsədi ilə Leylinin atası ilə döyüşə
başlaması, son nəticədə mübarizəni dayandırmaq zorunda
qalması ədəbiyyatşünaslıqda müxtəlif aspektlərdə izah olunmuşdur. A.Divanbəyoğlunun
da şərhi diqqətəlayiq olub sufi-platonik eşqin mahiyyətinə
uyğundur: "Cani-dildən toğan, can cövhəri olan məhəbbət
zor ilə nəticə vermir. Qılınc zoruna
Leyliyə vasil olmasını məhəbbətdən uzaq
bilir".
Məqalə
müəllifinin dediyi kimi, Məcnun adı alan aşiqi "bu məhəbbət aləmində
... anlayan başqa bir vücud var isə, o da Leylidir. O isə insanlar aləmində
əsarətdədir, əli və ayağı
bağlıdır. Kəniz və kəmtər
kibi hər kəs olursa-olsın, sormadan onı verirlər".
Məcnundan uzaqlaşdırılan Leyli üçün bu da
digər faciə və iztirab mənbəyi...
Leylinin
zorla verildiyi İbn Səlamın ölümündən
sonra sevgililərin
qovuşması üçün müəyyən şərait
yaransa da, Məcnunun bundan imtina etməsini də məqalə
müəllifi düzgün izah edərək
vurğulayırdı ki, "Məcnunun var vücudu məhəbbətdən toqunmuşdur. Məhəbbət
bunun aləmidir... İmdi Məcnun eşq dəryasından
çıqacaq olursa, yaşaması müşküldür...
Məcnunun həyat şöləsi məhəbbətdir.
Bunun mənbəyi Leylidir. Leylinin məhvəri
bunın ömri-intəhasıdır".
Lakin Məcnun artıq könlündəki Leylinin xəyalı
ilə təsəlli tapır, vüsal istəmir: "Cismən
Məcnunu yox hesab etmək olar. Məhəbbət
onu bu dünyadan bilmərrə almış. İstədigi
də bu idi.Tanrıdan təmənnası meyi-məhəbbəti
nuş etməklə
məst və mədhuş olub dünyayi idrak etməmək
idi. Duası müstəcəb oldu.
Dünyayi idrak etmiyor...:
Öylə sərməstəm ki,
idrak etməzəm,
dünya nədir,
Mən
kiməm, saqi olan kimdir,
meyi-səbha nədir?
Əvvəl yarına vasil olmağı arzu edərdi. Leylini görmədikdə kəndini çaşırırdı və fələkdən şikayət ediyordu... İndi isə məhəbbət başqa bir halə təhəmmül etmiş.Yarə vasil olmayı artıq arzu etmiyor. Çünki:
Xəyalilə təsəllidir, könül meyli-visal etməz,
Könüldən dışra bir yar olduğun
aşiq xəyal etməz".
...Və sonluq: "Aqibət nə oldu?... Leyli dami-dünyadən çıqdı, başqa bir diyarə getdi. İmdi Məcnun da o diyarə köçmək arzu ediyor..." Və diləyinə çatır...
Ümumiyyətlə, "Məcnunun Leyliyə məhəbbəti" əsəri tanınmış yazıçımız Abdulla bəy Divanbəyoğlunun ədəbi görüşlərini aydınlaşdırmaq baxımından əhəmiyyətlidir, həmçinin füzulişünaslığımızın araşdırılmamış bir səhifəsi kimi özünəməxsus dəyərə malikdir.
Hüseyn
HƏŞİMLİ
filologiya üzrə
elmlər doktoru, professor,
əməkdar elm
xadimi
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17
mart.- S.24.