Kütləvi teatr və
ya teatral kütlə
"Şərq arxetipləri"
kitabından
Kollektiv oyun
Əvvəlki yazılarımızda Şərq, ələlxüsus
da türk düşüncə tərzində dəqiq rasional
sistem və irrassional improvizasiya məsələlərini
müqayisə etmişdik. Sonda da bu nəticəyə
gəlmişdik ki, bütün Şərq xalqlarında
olduğu kimi bizim xalqımız da incəsənətin
sistemli, dəqiq, rasional istiqamətlərinə o qədər
də meyilli deyil. Tarixən, daha çox
kütləvi interaktiv teatr, interaktiv fəaliyyət növlərinə
həvəslidir.
İndi isə ümumiyyətlə, dünya mədəniyyətinə
qısa nəzər salıb dediyimiz sənət istiqamətinin
tarixçəsindəki bəzi maraqlı məqamlara toxunmaq
istərdik.
Dünyada elə bir xalq, elə bir etnos yoxdur ki,
özünün kütləvi interaktiv tamaşaları
olmasın.
Bunların etnik adət-ənənə kimi, xalq
tamaşaları, kütləvi oyunlar və sair kimi səciyyələndirsələr
də, fəlsəfi psixoloji baxımdan mahiyyət dəyişmir
- kollektiv oyun...
Deməli toplumun kollektiv oyuna ehtiyacı var.
Əvvəlcə
istərdim sözün mahiyyətinə fikir verək - həm
Azərbaycan, həm fars, həm rus, həm də
yanılmıramsa, ingilis dilində oyun termini bir neçə
məna kəsb edir - nəyəsə (kiməsə) bənzər
hərəkətlər nümayiş etdirmək (şərti
olaraq, aktyorluq); əyləncəli yarışma məzmunlu
oyunlar (şərti olaraq nərd, şahmat və ya
bugünkü kompüter oyunları); idman
yarışmaları; uşaq oyunları; bizim dildə
bunların sırasına üstəlik rəqs mənası
da əlavə olunur...
Zahirən bir-birindən fərqlənsə də, mahiyyət
etibariylə bu oyunların hər biri bənzəmə üzərində
qurulub - reallığa bənzəyən quruluş.
İdman yarışları döyüşlərə bənzəyib;
uşaq oyunları böyüklərin həyatına bənzəyib
və sair və ilaxır. Deməli, yunan dilində olan Mimessis
(bənzəmə) termini oyun fəlsəfəsini açmaq
üçün ilk açar ola bilər.
(Şərqdə də bu termin şəbih kimi
anlaşılıb. Düzdü, biz bu gün şəbih
adı çəkərkən konkret Aşura-taziyə mərasimlərini
xatırlayırıq. Əslində isə
ərəb dilindən gələn Şəbih kəlməsi
təqribən, bənzəyən mənasını kəsb
edir. Lakin bu barədə bir qədər sonra...)
Həm fərdlərin, həm də toplumların həyatındakı
bu oyunları analiz edən çoxsaylı müasir alimlər,
sosioloqlar sonda təqribən eyni nəticəyə gəliblər
- toplumların kütləvi oyunlara çox böyük,
qarşısıalınmaz tələbatı var və bu tələbat
şüurdan daha çox altşüur səviyyəsində
olan tələbatdır (Baxtinin "karnaval" nəzəriyyəsi
də oxşar fikirləri təsdiq edir).
Başqa sözlə desək, fərd olaraq insanın yeməyə,
içməyə, havaya ehtiyacı olduğu kimi, toplumun da
kolletkiv tamaşaya, kütləvi interaktiv oyunlara ehtiyacı
var.
Və hətta
bəzi alimlər müxtəlif dünya xalqlarının qədim
kütləvi tamaşalarını, dini misteriyalarını,
sakral ayinlərini müqayisəli şəkildə analiz edəndən
sonra belə qərara gəliblər ki, toplumun, kütlənin
nəinki sadəcə kütləvi tamaşaya (oyuna) , hətta
konkret atributlara, konkret obrazlar sisteminə malik kütləvi
tamaşalara ehtiyacı var.
Əvvəlki
yazımızda qeyd etmişdik ki, kütləvi mərasimlər
tarixən daha
çox doğuluş və ölümlə bağlı
olub.
Bəli,
məhz bu baxımdan burada mütləq gözəl
doğuluşları və faciəvi ölümləri (ali qurbanları) simvolizə edən elementlər
olmalıdır. Kütlə qurban tələb
edir - bu məşhur ifadənin də kökü gedib
çox-çox qədim, mifik görüşlərə
çıxır.
Bəli, şəxsən mən də belə
düşünürəm ki, bu cür kollektiv tamaşalar
kütlənin, toplumun çörəyidir. İnsana qida,
hava, su verməklə idarə etmək mümkün olduğu
kimi, toplumu da bu cür kollektiv tamaşalar vasitəsilə tam
idarə etmək mümkündür. Məhz
bu səbəbdən minilliklər boyu dünyanın əksər
xalqlarında bu cür kollektiv tamaşalar müəyyən
sakral formada çıxış edərək, məhz
dini-ruhani zümrənin - şamanların, kahinlərin nəzarəti
altında olub. Çünki toplumun bu zəif
damarından şər qüvvələrin istifadə edə
biləcəyindən çox qorxublar.
Eyni zamanda, bu cür kütləvi interaktiv tamaşalar
toplumun aqressiv energetikasının oyun müstəvisində sərf
olunmasına xidmət edib. (Tarixə diqqət etsək,
görərik ki, müharibə dönəmlərində bu
cür kütləvi oyunlara, idman yarışlarına və
sairlərinə o qədər də ehtiyac olmayıb,
çünki toplumun aqressiv energetikası real mübarizəyə,
döyüşə sərf olunub.)
Lakin Avropa tarixində İntibah dönəmi
adlandırdığımız dövrdən başlayaraq,
Dini zümrənin təsiri məqsədli şəkildə
yavaş-yavaş zəiflədilməyə başladı. Yeni yaranan
ticarət burjuaziyası bunu öz maddi maraqları xətrinə
edirdi və get-gedə hakim dairələr də bu səylərdə
onları dəstəkləyirdilər.
Əfsus
ki, nə yeni burjuaziya , nə də hakim təbəqənin
nümayəndələri toplumun hansı mənfi aqressiv
energetikasını açıb buraxmaq üzrə
olduqlarının fərqində deyildilər.
Bəli, əsrlər boyu dünyanın bir çox
xalqlarında olduğu kimi, xristian Avropasında də ruhani
zümrə kollektiv tamaşaların, kütləvi
oyunların iplərini əllərində saxlamaqla və
onları sakral-ilahi müstəviyə yönəltməklə
toplumun daxilindəki aqressiv energetikanın
dağıdıcı təsir verməsini əngəlləyirdi. Lakin yüzilliklər ərzində
rühani zümrə zəiflədildiyinə görə, bu
kütləvi tamaşalar heç kim tərəfindən
idarə olunmayan, sürreal xaos halını almış oldu.
Xaotik tamaşalar
Avropadakı
bütün sosial inqilabları bu kontekstdən analiz edəndə,
görürük ki, əslində toplum üçün
bütün bu "tarixi əhəmiyyətli hadisələr"
sadəcə sakral qurbanlarla dolu faciəvi qanlı
"kütləvi interaktiv tamaşa-oyun"dan başqa bir
şey deyil.
Hamısını
bir-bir sadalamağa ehtiyac yoxdur, elə bütün Avropa
inqilablarının ən çox "dəbdəbəlisi və
qanlısı" olan Böyük Fransa Burjua
inqilabının Napoleona qədərki onillik tarixçəsinə
diqqət etsək, dediklərimin təsdiqini görərik. Amma bunu görməkçün gərək onilliklər
boyu təsiri altında olduğumuz marksist tarix fəlsəfəsini
unudaq. Axı bizə bütün tarix
kitablarımızdan belə təlqin olunub ki, maarifçilik hərəkatının
təsiri altında zəhmətkeş kütlələr cəhalət
yuxusundan oyanmağa başladılar və öz
hüquqları uğrunda döyüşə qalxdılar, cəhalət
dolu köhnə mürtəce cəmiyyəti yıxıb yeni
və gözəl mütərəqqi cəmiyyət
yaratmaqçün mübarizəyə başladılar,
sosial-hüquqi ideyaları reallaşdırmaq yolu tutdular və
sair və ilaxır. Bəli bizə belə təlqin
olunub.
Əfsus
ki, heç kim bizə normal şəkildə
izah edə bilmirdi ki, dünən zadəganları, dövlət
məmurlarını küçələrdə
parça-parça edən kütlə, niyə özünün
hakimiyyətə gətirdiyi inqilab qəhrəmanlarını
da eyni vəhşiliklə öldürürdü... Hətta məşhur
ifadə də yaranmışdı - inqilab öz
övladlarını yeyir... Axı niyə?
Bu inqilablar əgər həqiqətən də
mütərəqqi, müsbət və yaradıcı enerjiyə
söykənirdisə, niyə belə olurdu?
Ona görə belə olurdu ki, qiyama, inqilaba qalxan
kütlə, əslində heç bir mütərəqqi
ideya, sosial quruculuq barədə düşünmürdü. Həmin məqamda
toplum özünü kollektiv bir tamaşanın - oyunun
iştirakçısı hesab edirdi. Bu oyun-tamaşa isə
əski sakral ayinlərdə, kollektiv oyunlarda olduğu kimi
qanlar və qurbanlar tələb edirdi...
Yoxsa həqiqətən
elə düşünürük ki, kral Lüdovikin, Mariya
Antuanettanın edam mərasiminə az qala
bayrama gəlirmiş kimi gələn və beş gün sonra
onları edam edən Dantonların, Robespyerlərin də
gilyotin qarşısında dayanmasına eyni həvəs və
şövqlə tamaşa edib alqışlayan toplum həmin məqamda
hansısa sosial quruculuğu, mütərəqqi ideyaları
fikirləşirdi? Axı bu toplum zatən avam
kütlə olaraq qalırdı. Nə qədər
maariflənmiş kimi görünsə də, yenə də kütlə
idi və kollektiv altşüurun qanunlarıyla idarə
olunurdu.
Kollektiv altşüur qanunları isə toplumun hansı
savad və maarif yiyəsi olduğuna qətiyyən fikir vermir. Kollektiv altşüur (və
ya kolletktiv təhtəlşüur) toplumun vahid ruhunun
(şüurunun) çox dərin qatlarında gizlənən
elə bir energetika mənbəydir ki, bundan sonra bəşəriyyət
yüz dəfə artıq savad və maarif sahibi olsa da, o dərin
qatlarda yenə də heç nə dəyişməyəcək...
Toplum yenə də kütləvi tamaşalar,
kollektiv oyunlar, təntənəli mərasimlər, bu
günün diliylə desək, kəskin süjetli, dəbdəbəli
dekorasiyalı tok-şoular istəyəcək. Və bu
kütləvi oyunları yaradaların iradəsinə tabe
olacaq... Çünki
bu tələb kütlənin özündən asılı
deyil, bəşərin fitrətindən gəlir.
Fransa inqilabı barədə dediklərimizi son iki
yüz ildəki əksər qanlı inqilablara,
dağıdıcı qiyamlara şamil eləmək olar. Elə
faşist Almaniyası və ya Sovet İttifaqında da eyni
hadisələri müşahidə etmək olar. Hitler
Almaniyasındakı kütləvi marşlar, təntənəli
mərasimlər, qanlı qətliamlar, yaxud Sovet İttifaqındakı
çoxminlik nümayişlər, paradlar, qanlı repressiyalar
da oxşar kütləvi tamaşaların müxtəlif
növləri idi....
Bəli,
bütün bu dediklərimizdən belə nəticə hasil
olur - xristian dininin zəifləməsiylə paralel, Avropada,
Amerikada, Rusiyada il ərzində mütəmadi keçirilən
mifik, dini, sakral mənşəli kollektiv ayinlər, interaktiv
kütləvi tamaşalar yavaş-yavaş aradan qalxdığına
görə, toplumun "kollektiv təhtəlşüuru"nun
altqatlarında onilliklər boyu sıxılıb qalan aqressiv
energetika dağıdıcı inqilablar və qanlı qiyamlar
formasında təzahür edib, toplumun nəzarətsiz
"kütləvi tamaşaları"nın hansı xaos
yarada biləcəyini bizə bariz şəkildə
nümayiş elətdirdi. Məhz bu zaman hər
bir toplum öz yaratdığı xaosdan vahiməyə
düşərək, yeni nizam yarada biləcək
"qüvvətli əl"ə ehtiyac hiss elədi.
Napoleon, Bismark, Stalin və b. bu cür diktatorların hakimiyyətə
gəlməyi, əslidə toplumun "özbaşına"
yaratdığı qanlı kütləvi oyunlar
qarşısında vahiməyə düşməsiylə
bağlı idi...
Ancaq diktat rejimləri də Qərbdə uzun müddətli
və effektiv olmadı. Bunların ardıyca Qərbin "düşünən
başları"
yenə fikirləşməyə başladılar -
Budur, "kütləvi
oyunları"nı dini-ruhani zümrənin əlindən
alıb toplumu sərbəst buraxdıq, nəticədə
yüz il ərzində böyük inqilablarla, qiyamlarla
üz-üzə qaldıq. Nəticədə
qanlı diktatorlar kütlənin bu tələbatını
ödədiklərinə görə, xalqı öz
ardıyca apara bildilər. Beləcə
daha ağır faciələr yaşandı. Deməli
mütləq şəkildə topluma öz "kollektiv
tamaşalar"ını qaytarmaq lazımdır, lakin bu
tamaşalar zahirən interaktiv , daxilən
isə idarəedilən olmalıdır.
Müasir
dövrümüzdə mənşəyi Amerikaya, Avropaya gedib
çıxan müxtəlif interaktiv tele-layihələr realiti-şoular,
tok-şoular və yaxud TV-dən kənardakı müxtəlif
kütləvi proyektlər, son illərdə dəbə minən
rəngarəng "Flaş-mob"lar əslində eyni
"kütləvi tamaşalar"ın müasir
formasından başqa bir şey deyil...
Qərbdə
baş verən tarixi prosesləri kənara qoyub yenə də
öz mövzumuza, öz ölkəmizə qayıdaq...
Şəbih-təşbeh
Əvvəlki
yazımızda da, qeyd etdiyimiz kimi, bu gün
xalqımızın kütləvi interaktiv
tamaşalarının müasir formalarına cəhalət
damğası vuraraq tənqid edirik və bu halların aradan
qaldırılmasına çalışırıq...
Bəli,
toylarımızın təntənəsini bəyənmirik,
matəm məclislərimizin dəbdəbəsini tənqid
edirik, məhərrəmlik mərasimlərini lağa qoyuruq və
sair və ilaxır... Ancaq, göz qabağındadır ki, bu
tənqidlərin heç bir nəticəsi olmur,
çünki toplum öz kütləvi tamaşalarının
qalıqlarını qeyri-şüuri şəkildə,
göz bəbəyi kimi qoruyur, əlində bərk-bərk
saxlayır...
Axı
bunlara hava-su kimi ehtiyacı var...
İndi isə gəlin düşünək. Bir insanın əlində
çörək var. Biz çörəyini əlindən
almaq istəyirik. Əgər əvəzində başqa
qida təklif etmiriksə, deməli o, öz çörəyini
az qala canı bahasına da olsa, qorumağa
çalışacaq.
Haqqında danışdığımız mərasimlərə
bir qədər də diqqət etməyimizi istərdim.
Toylar barədə ötən yazımızda bir qədər
geniş danışmışdıq. İndi isə matəm-taziyə
məclislərimizə diqqət etmək istərdim.
Bu gün Azərbaycanda haqqında ən çox
danışılan və eyni zamanda ən çox tənqid
olunan mərasim Məhərrəmlikdəki Aşura mərasimləridir. Qəzetlərdə-saytlarda
müasir "intellektuallar"ın yazdığı kor-koranə
tənqidləri hələlik bir kənara qoyub, müşahidə
elədiyimiz halı daha dərindən araşdırmağa
çalışaq.
Ən əvvəl onu qeyd edək ki, şəbih ifadəsi,
ərəb dilindən tərcümədə bənzəyən
mənası verir ki, bu barədə yuxarıda qeyd
etmişdik. Poetikada işlətdiyimiz təşbeh sözü də
eyni kökdəndir. Şübhə
sözü də eyni mənşəyə malikdir.
Və tarixən bu termin ümumən xalq
tamaşalarına aid edilib. Yalnız son
yüzilliklərdə Kərbəla hadisələrinin mütəmadi
qeyd olunması milli adət ənənənin bir hissəsinə
çevrildikdən sonra, bu termin sırf Aşura mərasimlərində
göstərilən tamaşalara aid edilməyə
başladı. Bununla belə, Kərbəla
mövzusuna aid olmayan başqa şəbihlərin də
adları müasir dövrümüzə qədər gəlib
çatıb ki, mövzuyla maraqlananlar Şərqin teatr
tarixinə aid həm Azərbaycanda, həm Rusiyada, həm də
Avropada yazılmış əsərlərdə dediklərimin
təsdiqini tapa bilərlər. Mənim məqsədim
isə ümumilikdə şəbih teatrının tarixini
araşdırmaq deyil. Məqsəd bu
tamaşalara, bu mərasimlərə həm tarixən, həm
də bugünkü gündə olan marağın psixoloji səbəblərini
düşünməkdir.
Ardı var
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17
mart.- S.20.