Vermeyerin "İnci sırğalı qız"ı:
O, kim
idi?
Soluna dönərək,
o, qəfildən bizə tərəf
baxır, onun yumşaq siması gecə göy üzündəki
Ay kimi parlaqdır. Başında dəbdəbəli mavi- sarı çalma
vardır, inanılmaz dolğunluqda inci isə onun
qulağından asılmışdır. Parlaq yaş ləkə
sanki indi danışacaqmış kimi açıq olan
ağzının küncünü bəzəyir. Lakin onun
sözləri sirr olaraq qalır.
Cazibədar, ancaq səssiz olan bu incə, adsız varlıq sadəcə
"İnci sırğalı qız" kimi tanınır. Treysi Şevalyenin bestseller
olmuş və öz növbəsində 2003-cü ildə
baş rolda Skarlett Yohanssonun iştirakı ilə
ekranlaşdırılmış tarixi romanına ilham verən
bu rəsm təqribən 1665-ci ildə holland Qızıl əsr
incəsənətinin sənətkarlarından biri, Yohannes
Vermeyer tərəfindən çəkilmişdir.
Son iki il ərzində
Vermeyerin şedevri dünyanı gəzərək,
Haaqadakı Mauritsxeys Royal Şəkil Qalereyasının
kolleksiyasını nümayiş etdirən qastrol sərgisi
çərçivəsində Tokionu, Kobeni, San-Fransiskonu,
Nyu-Yorku, Atlantanı və Bolonyanı ziyarət etmişdir. Rəsm
1903-cü ildən bu qalereyanın kolleksiyasının daimi
parçasıdır. Bu sərgiyə, holland rəsmlərinin
dünyada ən gözəl kolleksiyalarından birinə malik
olması ilə öyünən və təzəlikcə
yenidən ictimaiyyətə açılmış Mauritsxeysin
30 milyon avroya (41 milyon dollara) başa gələn
rekonstruksiyası vəsilə olmuşdur.
Getdiyi hər yerdə Vermeyerin
"Qız"ı kino ulduzunun belə həsəd
aparacağı qədər kütlə cəlb etdi. Məsələn, o, Tokioda
olduqda, həmin il istənilən başqa qlobal sərgidən
daha çox ziyarətçi qəbul etmişdi. Ümumilikdə,
dünyada 2,2 milyondan çox adam Vermeyerin "Şimalın
Mona Lizası" kimi təsvir edilən xəyali obrazına
qiymət vermək üçün gəlmişdi.
İndi ki o, sağ-salamat evə,
Haaqaya qayıtmışdır və Mauritsxeysin afişası
kimi yenidən gündəmdədir, bu əsrarəngiz gözəllik
haqqında daha çox şey öyrənməyin əsl
zamanıdır. Başlanğıc üçün, o kim idi? Və niyə
o, ürəklərimizi fəth etməkdə bu qədər
uğurlu olmuşdur?
"Qaranlıq fiqur"
Həqiqət budur ki, çılğın fərziyyələrə
baxmayaraq (o, rəssamın qızı idi, ya bəlkə də,
onun sevgilisi?), ehtimal ki, biz Vermeyerin "Qız"ı
üçün modelin kimliyini heç vaxt bilməyəcəyik-
əgər ümumiyyətlə belə bir model var idisə. Vermeyer özü incəsənət
tarixində qaranlıq bir fiqurdur. Vaxtilə heç vaxt tərk
etmədiyi doğma şəhərinin şərəfinə
"Delftin sfinksi" ləqəbi qoşulmuş Vermeyer, az əsər
ərsəyə gətirmişdir - bu gün təqribən
yalnız otuz şəklin ona məxsus olduğu qəbul
edilmişdir. O, həmçinin arxasınca bir neçə
bioqrafik iz buraxmışdır, ən azından həyat
yoldaşının ondan 15 uşaq dünyaya gətirdiyini
bilirik.
O, qadınları dağınıq
ev interyerlərində təsvir etməkdə
ixtisaslaşmış işıq ustası kimi tanınır
və onun rəsmləri qismən ona görə yüksək
qiymətləndirilir ki, onlar çox vaxt sirlərlə
doludur. Kompozisiyalarını maddi obyektlər və təhkiyə
detalları ilə dolduran holland müasirlərinin bir
çoxundan fərqli olaraq Vermeyer,
seyrçini cırnatmaqdan və mənanı gizlətməkdən
zövq alırdı. Məsələn, onun kətanlarından
birində zərif bir cütlük musiqi dərsi ilə məşğuldur
- lakin centlmen qadının müəllimidir,
nişanlısıdır, yoxsa sevgilisi? Bunu biz heç vaxt
bilməyəcəyik.
Onun
"Qız"ına
gəlincə, bu əsər
adamı daha çox çətinə salır. Mauritsxeysin
direktoru Emili Qordenkerin bu yaxınlarda mənə dediyi kimi, XVII
əsrdə seyrçilər Vermeyerin rəsminə baxaraq bir
portret yox, "troni" kimi tanınan şəkil tipi
görürdülər. "Troni ", ekzotik qiyafətlər
geydirilmiş baş və çiyinlərin eskizidir", - o izah edir. Burada
qeyri-ixtiyari ipucu çalmadır: o seyrçiləri uzaq xəyal
dünyasına apararaq kətana Şərq koloriti qatır.
"Hərçənd ola bilər ki, kimsə bu rəsm
üçün model olmuşdur",- Qordenker deyir,- "necə
ki Rubens çox vaxt xanımına bənzəyən obrazlar
çəkirdi, lakin o konkret bir şəxs deyil, daha ümumiləşdirilmiş,
əbədi, əsrarəngiz bir kəs- bəlkə də
sivilla və ya Bibliya obrazı idi". Bundan əlavə, bir nəzəriyyəyə
görə, əslində geyilmək üçün həddindən
artıq böyük olan qeyri-real inci, ümumi atmosferə
uydurma və fantaziya qatan bijuteriya parçası kimi başa
düşülməlidir.
Qordenkerə görə, insanları
"Qız"a cəlb edən şey,
bu "gizəm duyğusu"dur. "Bir tərəfdən, o, sadəcə
möhtəşəmdir- bunu görmək asandır"- o
deyir. "Lakin kompozisiya da çox mahiranədir. Bu qaranlıq
fondan, o, çox canlı görünüşlə birdən
bizim fəzamıza daxil olur - və jest bu sehrin böyük
bir hissəsidir. Onun ağzı açıqdır, bunu holland
rəsm əsərlərində çox da görə bilməzsiniz,
buna görə də o elə görünür ki, sanki sizinlə
söhbət etməyə hazırlaşır. Onun nə deyəcəyini
bilmək üçün maraqdan çatlayıram. Və
dünyanın hər yerində - Yaponiyada, ABŞ-da,
İtaliyada - hamının reaksiyası eynidir: siz insanların
necə bu hekayəni tamamlamağa
çalışdığını görə bilərsiniz
".
"Obraz böyük
təsirə malikdir,
çünki o həll edilməmişdir," rəsm
haqqında romanı üç milyondan çox nüsxə
satmış Treysi Şevalye razılaşır. "Siz heç bir zaman onun
nə düşündüyü və ya necə hiss etdiyi
sualına cavab verə bilməzsiniz. Əgər bu həll
olunarsa, onda siz sonrakı şəklə keçə bilərsiniz.
Ancaq olmur, buna görə də siz təkrar-təkrar şəklə
qayıdaraq, bu sirri açmağa
çalışırsınız. Bütün şedevrlərin
üzərimizdə təsiri belədir: biz onları
anlamağa can atırıq, lakin heç vaxt
anlamayacağıq. "
İtirilmiş və tapılmış
Maraqlı olsa da, bu, heç də həmişə belə
olmamışdır. Yüz il bundan əvvəl Mauritsxeysə gələn
ziyarətçilər Paulyus Potterin, baş qəhrəmanı
böyük, üstünə palçıq
sıçramış buğa olan və Hollandiya naturalizmində
son söz kimi qiymətləndirilən nəhəng
"Öküz" (1647) kətanını görməyə
daha çox can atırdılar. O zamanlar Vermeyerin "İnci
sırğalı qız"ı super ulduzdan çox
kənarda durmuş çəkingən bir qız idi.
Rəsm 1881-ci ildə Haaqada hərraca
çıxarılmışdı. "O, çox çirkli idi və
yalnız iki nəfər bunun nə olduğunu başa düşdü
- görkəmli sənətşünas və
kolleksiyaçı", - Qordenker açıqlayır. Dost
olduqları üçün, iki kişi bir-birinə
qarşı təklif verməməyə
razılaşdılar. Nəticədə kolleksiyaçı,
Arnoldes des Tombe, onu kiçicik
bir məbləğə, iki qulden və 30 sentə ala bildi- bu
" əsl sövdələşmə" idi. "Sonra
1903-cü ildə Des Tombe onu öz vəsiyyətində
sürpriz kimi Mauritsxeysə miras buraxdı", - Qordenker davam
edir.
Bu gün insanların
vaxtilə şəklin keyfiyyətini
müəyyənləşdirə bilməmələri
inanılmaz görünür. Məlumdur ki, Vermeyer, ağ boyalı
fırçanın yalnız iki mahiranə toxunuşu ilə
tünd boz ləkə üzərində mirvari
illüziyası yaratmışdır: ön tərəfdə,
pəncərədən gələn işığı
qaytaran aydın parıltı ləkəsi və
aşağıya doğru qızın
yaxalığının əksini göstərən digər
xəfif parıltı. Şəklin hərracda ortaya
çıxdığı il, 1881-ci il olmasına baxmayaraq,
fransızların Vermeyeri "yenidən kəşfindən"
yalnız on il keçmişdi. 1675-ci ildə rəssamın
ölümündən sonrakı iki əsr ərzində isə
o, qaranlıqda çürüyürdü.
İncəsənət tarixi dəyişkən ola bilər - bu elə də
təəccüblü deyil.
Lakin Vermeyerin taleyi dəyişdiyi kimi, onun "Qız"ı da XX əsrin sonuna doğru populyarlıq sıçraması
yaşadı. Dönüş nöqtəsi 1995-ci ildə
Vaşinqtonda Milli İncəsənət Qalereyasında
açılan və giriş rekordları qıran Vermeyer sərgisi idi. "Qız" sərgini
müşayiət edən
afişa üçün
sima olaraq seçilmişdi və bununla onun məşhurluq
statusu təmin edildi. Qordenkerin izah etdiyi kimi:
"Bu şəkildə maraqlı
bir şey var: o, çox yaxşı reproduksiya olunur. Və biz reproduksiya əsrində
yaşayırıq. Bu
ona şöhrət qazandırdı. "
"Ondan mükəmməl
afişa alınır",
Şevalye razılaşır. "Rənglər,
işıq, təsvirin
sadəliyi, o düz baxış: Vermeyerin çox rəsmləri bizə baxmayan, öz dünyalarında olan insanlardır, lakin o, bizi içinə
çəkir. Bu mənada o, çox müasirdir. Mona Liza haqqında düşündükdə,
o da bizə baxır, amma o cəlbedici deyil - şəklin içində
arxaya söykənib, müstəqilcə. Halbuki "İnci
sırğalı qız"
düz oradadır- onunla bizim aramızda
heç bir şey yoxdur. O, eyni zamanda, son dərəcə açıq
və yenə də sirli ola bilmək kimi sehrli keyfiyyətə
malikdir - və onu bu qədər
cazibədar edən şey budur".
Elister Suk
İngilis dilindən tərcümə
edən: Günay Rzalı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17
mart.- S.21.