Şəxsiyyətin
harmoniyası
Ədəbiyyatşünaslıq
elmində böyük nüfuza malik olan görkəmli tənqidçi,
mədəniyyət və incəsənət xadimi,
yazıçı, publisist, filologiya elmləri doktoru, fəlsəfə
professoru Gülrux Əlibəyli əsərləri ilə
özünə böyük rəğbət və məhəbbət
qazanan zəngin və geniş
dünyagörüşlü ləyaqətli şəxsiyyət
idi.
Gülrux
xanımın çoxşaxəli
yaradıcılığını bütövlükdə əhatə
etmək qeyri- mümkündür, lakin təkcə bədii -
fəlsəfi yaradıcılığına nəzər
salsaq görərik ki, bütün bədii- fəlsəfi və
publisistik əsərlərinin, istər məqalə olsun, istər
hekayə və yaxud kiçik esse- hər birinin
sətirləri axasında zəngin mütaliə, həyat
təcrübəsi, dərin düşüncələr,
xeyirxahlıq və gözəllik
uğrunda mübarizə durur. Gülrux xanımın əsərləri
özünəməxsusluğu və cazibə qüvvəsi
ilə seçilir. Bunun da sirri,
ilk növbədə, Gülrux xanımın zəngin
dünyagörüşü, cəlbedici və sərrast,
şirin qələmidir.
Müəllifin
səmimi etirafları, mənəvi əzabları və
sarsıntıları, həyatında baş verən hadisələr
və bunlarla əlaqədar müxtəlif həyat lövhələri
əsərlərində öz əksini tapır. Necə də
tanış, ürəkdə dərin çatlar qoyan
haqsızlıqlar, iztirablar, ağrılar və acı həqiqətləri
üzə cıxardan
düşüncələrdir:
- O vaxtdan qəlbimdə fatal bir inam,
qarşısı alına bilməyən bir qorxu yuva
salmağa başladı, dərk etdim ki, həyat işıqda
kölgə, kölgədə işıq, ağda qara, qarada
ağ, kədərdə sevinc, sevincdə kədərin ruşeymləri olan tərzdə
dövran edir. Hər sevincin dərinliyində qəm kədər
toxumu, hər faciənin içərisində sevinc dəni
cücərir...
Bu anlar, əlbəttdə,
insanı müdrikləşdirən həqiqətlərdir.
Düşünürsən ki, həyatın bu
ağrılı-acılı yollarını keçən
insanda qibtə ediləcək qədər yaşamaq eşqi
olmuşdur. Deyirlər,
sağlam bədəndə sağlam ruh olmalıdır.
Gülrux xanımın həyat tərzi bu həqiqətin əyani
təstiqidir. Onun fiziki mədəniyyətə müraciəti, öz etirafına
görə, fiziki cəhətdən
zəif olmağından irəli gəlib.
İnsanda
nə qədər iradə və təmkin olmalıdır ki, o, uzun müddət
ərzində dəhşətli
ağrılar və göz
yaşları bahasına bir gün də ara vermədən
idmanla müntəzəm məşğul
olsun və heç kəslə
məsləhətləşmədən, daxili qüvvəsini səfərbər edərək
fiziki dirçəliş cəbhəsinə qatılsın.
Xatirələrində o
yazır:
" Mən
belə fikirdəyəm ki, həyatım da, taleyim də iradəmlə hərəkətə
gəlir". Təsadüfi deyil ki, daxili aləmi ilə
harmoniyada olan bu mərd insan
"təlatümlü dünyamız" kimi daim hərəkətdə və
fəaliyyətdə idi.
Yüksək
amallarla yaşayırdı
Gülrux xanım! Həyata gözəllik qanunları və
meyarları ilə yanaşırdı bu insan!
Dünya, zaman və insan
mövzusu onu yazmağa sövq edir: orijinal silsilə
kitablar "Düşünən
dünya" ("Razmışləöhiy mir"), "Təlatümlü
dünya" ("Mətuhiysə mir), "Hərəkətli
dünya" ("Dvijuhiysə mir"), "Dağılan
dünya" ("Razruşaöhiysə mir") və yekun
olaraq "Zaman və
özüm haqqında" ("O vremeni i o sebe").
Zaman və insan (özü ) haqqında
yazdığı etüdlərin birində Şərqin müdrik zəkalarından olan Yunis Əmrənin "Biz gedirik- gələnlərə
salam!" məşhur kəlamını epiqraf kimi götürən Gülrux xanım yazır ki, "Bu dünyaya insan xoşbəxt olmaq
üçün gəlir və
yalnız xoşbəxt insanın ruhu özündən sonra gələn
insanı alqışlaya bilər, onun mənəvi ruhunu zənginləşdirər.
Dolğun,
mənalı həyatla
yaşayan insan üçün
Ölüm qorxulu deyil". Bu
məqamda onun tez-tez dilə gətirdiyi Mişel
Montenin müdrik fikri yada
düşür:
"
Ölüm haqqında fikirləşmək - Azadlıq
haqqında fikirləşməkdir". Həmçinin o,
çox sevdiyi F.Nitşe fəlsəfəsinin "rəqs edən
insan" nəzəriyyəsinə müraciət edərək "rəqsdə insan
özünü daha yüksək " icmanın"
üzvü hiss edir" məşhur
ifadəsini epiqrafa çevirib, mən deyərdim, bənzərsiz və təsirli bir esse yaratmışdır - "Rəqs
və ölüm".
- Gözlərimi yumub həyatımda ilk dəfə
özüm-özümlə tam harmoniyada bulunmuşam.
- Birdən
rəqsin ən yüksək, ekstaz pərdəsində
gözlənilmədən,
ölüm gəlir! Deyə bilmərəm ki, onu
canlı bir varlıq kimi görürəm...
Sartr,
Kafka, Kamyunun ekzistensial
dünyasına yiyələnən, idrakından
keçirdən insanın gözləri önündə bir
anlıq ölümün
fantasmaqorik cizgiləri və siluetinin peyda olması heç də təsadüfi
deyil, çünki belə xəyal və illüziyalar, belə
irreal mötivlər və
obrazlar yalnız ekstremal şəraitdə baş
qaldıra bilər və ölümün əbədi məğlubedilməzliyini,
onunla mübarizənin mənasızlığını dərk
edən insan bunu sanki bir
absurd kimi qəbul edir və
ölüm daha ona qorxulu görünmür.
-
Ölüm insanın güzgüsüdür, hər kəsin ölümü özünə
oxşayır. Ölüm də işıqlı
olmalıdır. Onu müdrik, mədəni
adam kimi sakit qarşılamaq lazımdır... İçindəki
musiqiylə!
- Mən rəqs edirəm - deməli
yaşayıram! Ecaskar musiqi sədaları altında həyatın gözəlliyini, dolğunluğunu,
varlığını hiss edirəm. Dünya hərəkətdir
! Yer kürəsi dayanmadan
fırlanır, hər şey, hər kəs - hərəkətdir!
Hərəkətsizlik-
ölümdür! Olduqca məntiqli və kəsərli fikirdir.
Gülrux
xanımın nurla dolu daxili aləminin, mənəvi
dünyasının zənginliyi onun geniş maraq dairəsindən
və mütaliəsindən irəli gəlirdi, böyük və
müdrik simalara daim müraciət
etməsi də təsadüfi deyildi.
Bəşər
tarixində adları qarşısında baş əydiyi Demosfen, Epikur, Monten, Nizami, Nəsimi,
Volter, Tolstoy, Dostoyevski və bir çox
başqalarının dünyəvi
düşüncələrindən bəhrələnirdi və
onları, öz təbirincə desək, "uzaq məsləkdaşları"
kimi qəbul edirdi.
Qədim
yunan filosofu Epikurun "öz bağını becərən
insan" fəlsəfəsini həyat devizinə çevirmiş və bu dinamik təlim əsasında mənəvi
inkişafa nail olmuşdur. Bir çox hallarda o, irəli
sürdüyü fikir və mülahizələrinə təsdiqi
və inamı dahi şəxsiyyətlərin ifadələrində və həyat
fəlsəfəsində araşdırır, tapır və
onlara istinad edirdi. Əsas maraq dairəsi fəlsəfə, ədəbiyyat,
estetika, mədəniyyət
idi. Onu daha çox
maraqlandıran insanın mənəvi- intellektual səviyyəsi
idi.
Əsas oriyentir və istiqaməti - mənəviyyat, məqsədi isə
- mükəmməllik, onun tənqidcilik
ruhu da , əsasən bununla bağlıdır və hətta
publisistikasına da siraət
etmişdir.
Onu ən
cox narahat edən cəmiyyətimiz
və bu cəmiyyətdə
forma ilə məzmun
arasındakı uyğunsuzluq, başqa sözlə, mənəviyyatsızlıq
idi. "Mənəviyyatsızlıq
isə sahibsiz bir səhra kimi tənha və ümidsizdir".
Gülrux
xanımın belə etirafları və müşahidələri, müasir cəmiyyətin analitik-
pisxoloji təhlilləri bizi dərindən düşündürməlidir.
Onun milli dəyərlərə
diqqət yetirməsi, estetikanın cəmiyyətdə və
onun inkişafında rolu, milli sərvətlərin
qoruyub-saxlanılması haqqında fikirləri çox dəyərli
və aktualdır.
İncəsənət,
teatr, musiqinin rolu insanın və bütövlükdə cəmiyyətin inkişafında estetikanın əvəzsiz
rolundan bəhs edən Gülrux xanım hər sahədə
dediklərini təhlil edərək əyani sürətdə
məqsədinə nail ola bilir və öz zəngin mütaliəsində
və praktiki təcrübəsindən istifadə etməyi də unutmur.
(20 il estetikadan mühazirələr oxumuşdu). O, izah edir ki,
dünyanın estetik tələbata böyük ehtiyacı var
və onsuz inkişaf edə bilməz. Estetik tələbat - təbii
tələbatdır və
bununla bərabər o, insan və bəşəriyyətin
inkişafında güzgüdə olduğu kimi öz əksini tapır. Estetika - təkcə
incəsənət, təkcə
mükəmməl forma
deyil, estetika insan həyatının məğzidir. Misal
üçün, teatr və səhnə mədəniyyətindən
danışarkən o, bu incəsənət məbədinə xüsusi diqqət
yetirir, çünki burada
insan saflaşır, Aristotelin
adlandırdığı "katarsis"dən, yəni
ruhun təmizlənməsindən keçir, yüksəlir.
Ruhu ilə
harmoniyada yaşayan, öz geniş fəaliyyəti və
xeyirxah əməllərilə xalqına xidmət edən
böyük ziyalı, ləyaqətli şəxsiyyət
Gülrux Əlibəylinin siması unudulmaz və əbədidir.
Aida Feyzullayeva
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 17 mart.-
S.19.