Hekayə diskurs kimi:
"Dəli Bəybala"
"Ədəbiyyat qəzeti"nin
yeni layihəsi: 25 çağdaş Azərbaycan hekayəsinin
ədəbi-nəzəri təhlili Elnarə Akimovanın təqdimatında
Son
zamanlar hekayə janrında inkişaf, keyfiyyət fərqi nəzərə
çarpmaqdadır. Ard-arda oxuduğumuz, ədəbi ictimaiyyətə
təqdim olunan bir çox hekayə bu qənaəti
doğurur. Bu hekayələr haqqında
danışmağın, onların cari ədəbi prosesin
hay-küyündə, bozluğunda it-bata düşməsinin
qarşısını almaq üçün yazmağın,
seçilən mətnləri dəyərləndirməklə
diqqət önünə gətirməyin gərəkli
olduğunu düşünürəm.
İlk təhlil predmetinə çəkmək
istədiyim hekayə Meyxoş Abdullanın "Dəli Bəybala"
hekayəsidir.
Meyxoş
Abdullanın "Dəli Bəybala" hekayəsi az qala milli ədəbiyyatımızla
yaşıd olan dəlilik məqamı üzərində
düşündürür. Bu
mövzunun işləkliyi ədəbiyyatımızda
Füzulinin Qeysinin Məcnuna çevrilməsindən
başlasa da, daha fərqli, tragikomik məzmununu Cəlil Məmmədquluzadənin
"Dəli yığıncağı" əsərində
tapmışdır. "Dəli Bəybala" hekayəsi də
iki əks stixiyanın - ağıl və dəlilik
qütbünün psixoloji yaşantılarına diqqət
çəkən hekayədi. Əvvəlcə onu deyək ki,
"Dəli Bəybala" klassik mətndən gələn dəlilik
obrazının yeni və müasir mühitin
işığında görünən davamıdır. Təbiidir,
nə qədər nadanlar, cahillik durur, ağıldan bəlalıq
motivi hər zaman işlək olacaq.Yəni, motiv
tanışdır, xam deyil, həm də daha geniş planda
ifadəsi bəllidir. Məsələ, sadəcə
aktuallıqdadı. Mətləbi canlı dil potensialında
anlatmaq, qələmin təsvir yaratmaq gücündədir.
Müəllif kiçik bir hekayədə dərin insan
böhranını xarakterizə edən tam bir mənzərə
yaratmış, fərdi dəliyə çevirən cəmiyyətin
naqisliyini dramatik əhvalda, həm də yazıçı həssaslığı
ilə canlandırmağa müvəffəq olmuşdur:
"Şəhərdə onu Dəli Bəybala
çağırırdılar. Yaşı əllini keçsə
də, bədəninin cılızlığına görə,
ona otuz-otuz beş yaşdan artıq vermək olmazdı.
Saçları heç vaxt daranmayan, gözlərinin içi
qıpqırmızı olan, bu arıq vücudlu adamın,
yay-qış əynində bir dəst köhnə paltar
olardı. Nə qışda qalın geyinər, nə də
ki, yayda əynini yüngül edərdi, elə həmişə
bir görkəmdə gözə dəyərdi. Qışda
da, yayın cırramasında da, ayağında rezin qaloş
olardı. Şalvarının balağı ayaqlarına
dolaşmasın deyə, onu cırıq və kirli
corablarına salardı".
Bəybala
üstün keyfiyyətlərə malik, düşüncəsi
sağlam, yaxşını-pisdən, rəzilliyi mərdlikdən
seçməyi bacaran insandır. Hətta sevmək instinktinə
qədər gözəl duyğuları keçirə bilir
içindən. Amma ağlın öz mövqeyini itirdiyi yerdə
Bəybalanın bütün addımları adamların
gözündə şər mücəssəməsi statusunda
təzahür edir. Heç kəsə
dəyib dolaşmayan, qarşısına çıxan adamlara
güldən ağır söz deməyən Bəybala
nadanlar mühitinin qınaq və tənələri altında
yaşamağa məcburdur. Adətən belə olur, fərdlə
mühit arasında kolliziya yarananda fərd
çıxış yolu kimi ya içkiyə aludəliyi
seçir, ya da tərkidünya olub təkliyə
qapdırır özünü. Bəybalanın isə belə
bir şansı yoxdur. Cəmiyyət dəli adını ona
ağlı kəsəndən qoyub: "Gözünü
dünyaya açıb, ağlı bir şey kəsməyəndən,
adının qarşısına qoyulmuş "dəli"
sözü onu hey düşündürüb, narahat edərdi.
Bəybalanın "dəli" sözündən lap əvvəldən
zəhləsi gedərdi. O, bu söz üstündə bir
neçə dəfə qonum-qonşunun uşaqlarının
baş-gözünü də vurub yarmışdı. Anlaya
bilmirdi ki, camaat ona niyə dəli deyir? Gündə neçə
hoqqadan çıxan məhəllə uşaqlarını niyə
bu adla çağırmırdılar?!
Bəybalanın
başından cinlərini oynadan "dəli" kəlməsi
deyildi. Onu əsəbiləşdirən qonum-qonşunun öz
uşaqlarına "mənim ağıllı" balam demələriydi.
O ağıllı balalar ki, gündə neçə kərə
ağılsız işlər görərdilər. Elə
pis-pis işlər tutardılar ki, Bəybala ömründə
belə işlər görməmişdi. Pis-pis işlər görən
bu "ağıllı balaların", ağıllı
ata-analarına baxanda, o, əlini-əlinə vurub, qəh-qəhə
çəkər və gülməkdən uğunub gedərdi.
Öz-özünə fikirləşərdi ki, vallah,
bunların başları çatmır".
Bəybala
kənd adamlarının hissiz davranışları əhatəsində
öz faciəsini yaşayır. Bu nadanlıqlar
qarşısında onun nə üsyana gücü yetir, nə
də kiminsə qarşısına keçib ədalət tələb
eləməyə, haqqını tanıtmağa həvəsi.
Bəybalanın qəhqəhə çəkib gülməkdən,
ya da ən dözülməz anında kənara çəkilib
"Dədöün... dədöün" deməkdən
başqa əli heç nəyə çatmır. Bu bir kəlməni
Bəybalanın dilindən ən kəskin sözlər kimi qəbul
etmək, gülüşünü isə nadanlığa
çırpılan tərs sillə kimi anlamaq lazımdır.
Çünki o, öz faciəsini kifayət qədər dərindən
duyan qəhrəmandır. Hekayədə toplu halında
"ağıllılar" iştirak edir. Onlar Bəybalanı
ələ salıb gülür, aşağılayır, kənddə
baş verən bütün yaramaz əməlləri onun
üstünə atır, daşa basıb yaralayır, ruhunu
incidirlər. Yalnız nadanlar mühitində əxlaqsızlıq əxlaq kimi
yozula bilər (Qəmzənin əxlaqsız həyat tərzinin
normal qarşılanması), rəzillik ağıllı bir əməl
kimi sığalla, tumarla qarşılanar (Qəmzə ilə
məzələnən oğlanlara qarşı qızın
anasının xoş rəftarı), görməzə-bilməzə
kimsə nədəsə suçlana bilər (şikəst
qadın Sənəmin su quyusundan çıxan
ölmüş pişik balasının günahını Bəybalanın
üstünə atmaları). Mühitə yad olan Bəybala bu
faciəni içində yaşayır və nə qədər
qəribə olsa da "dəli" adı ilə
razılaşır, çünki yalnız bu halda cəmiyyətlə
özünün fərqi problemini içində həll eləmiş
olur: "Sonradan yaşa dolduqca, nəinki
tay-tuşlarının, onlardan böyük uşaqların, hətta
yaşlıların da pis-pis əməllər
tutduqlarını görəndə, Bəybala istəmirdi ki,
bu adamlarla adı eyni çəkilsin. İstəyirdi ki,
qonum-qonşudan, tay-tuşlarından, elə bu şəhərin
adamlarının hamısından fərqlənsin. Və istəyirdi
ki, onun adı, elə "Dəli Bəybala" qalsın.
Çünki bu ağıllı adamlardan onun gözü su
içmirdi. Özlərini ağıllı sayıb, dəli-dəli
işlər görən bu adamlara qoşulmaqdansa, elə dəli
olub ayrıca gəzmək lazımmış, -
düşünürdü. Onun düşüncəsinə
görə, dəli olmaq dünyanın ən yaxşısı
olmaq deməkdir".
Dəli
deyib damğaladıqları Bəybala kənd
adamlarının arasında tək və yalnız
görünür. Müəllif vətəndaşlıq
problematikasından çıxış edərək fərd-cəmiyyət
problemini sosial-əxlaqi mövqenin işığında sonadək
aça bilir. Bəybalanı "dəli" deyib aşağılayan,
kənddəki bütün naqisliyin,
çatışmazlığın suçunu onda görən
mənəviyyatı kor insanların arasında həqiqi dəliyə
çevrilmə təhlükəsi labüdləşir.
"Dəli yığıncağı" pyesinin möhtəşəm
sonluğu xatırlanır: ruhi xəstələri sağaltmaq
üçün şəhərə təşrif buyuran
Lalbyuzun özü axırda "Kim dali"
çaşqınlığına mübtəla olur,
özünün ruhi müvazinətini itirmək
reallığı ilə üzləşmirdimi? Bu hekayədə
də Bəybala insani keyfiyyətlərinə məhəl
qoymadan onu dışlayan, yaxşılıqlarını
yaramazlığa yozan, əvəzində pislik edənləri "ağıllı"
adlandıran kənd adamlarının rəftarı
qarşısında müvazinətini itirməyə
başlayır və bu anda həqiqi və məcazi dəlilik
məqamları üz-üzə gəlir, dəlilik təbii-ruhu
hal kimi yaşanır: "Gecələr sübhə qədər
o, gözlərini bir nöqtəyə zilləyərək,
susub qalardı. Gün ərzində gördüyü hər
bir hadisəni yenidən xəyalında canlandırıb,
xatırlamağa çalışardı. Əzab verirdi ona
gördüyü hər şey. Elə bil bu boyda şəhərin
camaatının ağrısını o çəkirdi.
Adamların hərcayi hərəkətləri,
ağılsız tutduğu işlər az qalırdı ki,
onun ürəyini infarkt eləsin...
...Günlər
ötdükcə, şahidi olduğu hadisələrə tab gətirməyən
Dəli Bəybalanın az qalırdı ki, başına hava gəlsin...".
Meyxoş
Abdulla obrazın daxili aləmini açmağa gücü yetən
hekayə yazmışdır. Zahirən soyuqqanlı
görünən Bəybalanın sakitliyində onun
bütün daxili narahatlığını, həyəcan və
yanğını əks etdirmişdir. Dərin psixoloji məqamlar
hekayədə peşəkar bir qələmlə ifadə
olunmuşdur. Qaranlıq və nadan mühitdə Bəybala
yeganə işıq topası kimi əks olunur. Həm də
yalnız bir kəndin faciəsi olaraq deyil. Yazıçı
bunu bütün dönəmlərdə cəmiyyətin
küncə sıxışdırdığı adamların
faciəsi olaraq ümumiləşdirir, "dəli"
adı qoyulub fəal dövriyyədən çıxdaş
olunan insanların məruz qaldığı sosial-psixoloji vəziyyət
kimi bədii təcəssümün predmetinə çevirir.
Bu vahid konsepsiya ilə səsləşən bütün məqamları
hekayənin ümumi ideya səviyyəsinə qaldırmağa
nail olur. Diqqət edək: "Məhəllə
uşaqları Bəybalanı dəli, ağılsız
saydıqlarına görə, öz gizlin işlərini də
onun yanında açıb danışar və elə
düşünərdilər ki, Bəybala belə şeyləri
anlamır. Əslində, Bəybala bu axmaq uşaqların
bütün axmaq işlərindən xəbərdar idi. Amma
öz-özünə fikirləşərdi ki, mən dəliyəm,
özümü onlara tay tuta bilmərəm".
Hekayədə
geniş təfərrüata varılmır, müəllif
zahiri təsvirlərdən yerində və qənaətlə
istifadə edir. Hər təsvir olunan detal hansısa psixoloji
halın işarəsinə çevrilir. Meyxoş Abdulla qəhrəmanının
ruhsal-mənəvi vəziyyətini anlatmaq, dərk etdirmək
üçün lazım olan sözləri, işarələri
panoram halında önə gətirə bilir. Və ən əsası,
"Dəli Bəybala"dakı psixologizm dərin insan
böhranını, insan ağrısı və həqiqətini
yazmaq, çatdırmaq baxımından qüvvəti və təbiiliyi
ilə seçilir. Məncə, uğur da elə bundadır.
Yazıçının insan ağrısını
bütövlüyü ilə çatdıra bilən təhkiyə,
dil və təsvir gerçəkliyində, onu ədəbiyyatlaşdıra
bilməsi bacarığında...
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 31
mart.- S.6.