Kütləvi teatr və
ya teatral kütlə
"Şərq arxetipləri"
kitabından
Əvvəli ötən
sayımızda
Qan və qurbanlar...
Aşura
mərasimləri barədə düşünərkən, nədənsə
ilk olaraq, məşhur "Əli və Nino" əsərində
Taziyə mərasimini müşahidə edən və zəncir
vuraraq baş yaranları görüb şok keçirdən
Ninonun reaksiyasını xatırlayıram...
-Əli
xan, sən barbarsan...
Bəli, düzünü etiraf edim ki, oxşar reaksiya ilə
uşaqlığımda mən də rastlaşmışam. Bizim
küçəmiz köhnə Bakının mikromühitini
saxlayan yuxarı məhəllələrlə, müasirləşmiş
aşağı məhəllələrin sərhədindəydi.
Və hər Məhərrəm ayında bizim uşaqlar
yaxınlıqdakı məsçiddə mərsiyə deyib zəncir
vuranda, aşağı məhəllənin ziyalı
oğlanları və qızları bizə eyni cür
yanaşırdı - Səfeh barbarlar... Normal adam
da səbəbsiz qan tökər?
Ümumən
bizimkilərin həyat tərzinə, gündəlik
davranışlarına da eyni cür reaksiya olurdu - Normal adam da kiminləsə dava eləyər? Normal adam da kiminsə üstünə bıçaq
çəkər? Normal adam da kimisə
güllələyər?
Əgər onlarçün bütün mübahisələr
yalnız milisin köməyiylə həll edilirdisə,
bizimkilərçün bu hərəkət ayıb
sayılırdı. Narazılıqların və mübahisələrin həlli
isə "dədə-baba qaydası" ilə həyata
keçirilirdi və əlbətə ki əksər hallarda,
qansız ötüşmürdü...
Bəli, bizimkilər cahil, mürtəce zəncirvuranlar,
adambıçaqlayanlar, onlarsa ziyalı mütərəqqi rep
oxuyanlar. Ancaq
bir neçə il sonra Qarabağ
müharibəsi başlananda, aşağı məhəlləyə
bircə şəhid tabutu da gəlmədi. Çünki
"humanist" həmyaşlarımızın hərəsi
bir yana qaçıb gizlənmişdi. Bizim məhəllədə isə şəhid verməyən
ailə demək olar ki, olmadı. Əksəriyyəti
də cəbhəyə könüllü getmişdilər.
Niyə? Çünki
"aşağıdakılar"dan fərqli olaraq, QANdan
qorxmurdular...
Yenə də uşaqlığımdan yadımda qalan
bir detalı xatırlatmaq istəyirəm. Hələ
Qarabağ müaribəsindən çox-çox əvvəlki
vaxtlarda, biz kiçik olarkən, ya yıxılıb eləyəndə,
ya dava-dalaş vaxtı kimsə bir yeri qanayanda ağlayıb
eləyirdisə, həmin adama ilk reaksiyamız tənəylə
"erməni qan görüb" ifadəsini işlətməyimiz
olurdu.
Bu sözü hardan öyrənmişdik,
xatırlamıram. Hərçənd ki, nə mən, nə
də küçə qonşularım ermənilərin qan
görərkən hansı reaksiya verməyindən bixəbər
idik, lakin altşüurumuzdan gələn hiss və ordan-burdan
eşitdiyimiz bu ifadə bizə belə bir fikri təlqin eləyirdi
- Qandan qorxmaq ayıbdı. Kişiyə
yaraşmaz.
Hətta qorxsan da, bunu gərək hiss elətdirməyəsən.
Və budur, son onilliklərin müasir hümanist təfəkkür
tərzi bizi də yavaş-yavaş "qandan qorxan" bir
kütləyə çevirir. Bu
yaxşıdırmı, ya pisdirmi, deyə bilmərəm.
Heç yazımızın mövzusu da bu deyil.
Ancaq bircə bunu bilirəm ki, bu gün Aşura tipli mərasimlərdə
bir-iki damcı qanın tökülməsini az qala ümummilli
faciə kimi qarşılayan və
sosial şəbəkələrdə özünə əl
qatıb müsəlmanlığa olmazın lənətləri
yağdıran müasir ziyalı həmvətənlərimiz
sabah Qarabağ müharibəsi başlarsa, vətən
uğrunda da yalnız virtual meydanda döyüşəcək,
Feysbukda ermənilərə lənətlər
yağdıracaq, İnstaqramda üçrəngli
bayrağımızın fotolarını vuracaq, hətta əskər
paltarında şəkillər də çəkdirəcək,
amma özü gedib vətən uğrunda qan tökməyəcək.
Çünki qan qorxusu bütün varlığına sahib
olub...
Mövzudan
yayınmayaq... Yenə Aşura mərasimlərinə
qayıdaq...
Qurbangah
Kütləvi
tamaşaların ssenarisini heç kim
yazmır. Bunların hamısı yüzilliklər
boyu sanki toplumun özü tərəfindən formalaşaraq
cilalanır və məhz toplumun kollektiv təhtəlşüurunun
tələblərinə uyğun formaya düşür.
Eyni sözü Aşura mərasimləri barədə
də demək olar. Əlbəttə, bu mərasimin
arxasında real tarixi hadisə durur. Lakin bu
faciənin hansı formada qeyd olunması, mərasimlərin
quruluşu məhz toplumun ruhunun tələbinə yaxın
formadadır.
Başqa cür anlatmağa çalışaq - toplumun
kollektiv təhtəlşüurunun daxili tələbatı
sanki müəyyən qəliblər formasındadır. O qəliblərə istənilən
hadisələri yerləşdirmək olar. Sadəcə
həmin hadisələr bu qəliblərin tələblərinə
uyğun olanda, daha rahat yerləşir. Qəliblər
isə öz obrazlarını və süjetlərini tələb
edir.
Bəs bu
"obrazlar və süjetlər" deyəndə, nəyi nəzərlə
tuturuq?
İlk olaraq, mərasimin (kollektiv tamaşanın)
möhtəşəm bir baş qəhrəmanı
olmalıdır. Daha sonra bu möhtəşəm qəhrəman
özündən daha güclü rəqiblərlə rəşadətlə
döyüşməli, qan tökməli və faciəvi surətdə
həlak olmalıdır (Qədim yunan teatrında tanrılarla
mübarizəyə qalxıb qəhrəmancasına həlak
olan Titanlar barədə göstərilən faciələri
xatırlayaq).
Bu əsas süjet xəttidir. Ətrafında çoxsaylı
köməkçi süjet xətləri də mövcud
olmalıdır ki, baş qəhrəmanın şücaətləri
çılpaq fonda olmasın. Köməkçi
süjet xətlərində isə mütləq sevən nakam
qadınlar; baş qəhrəman yolunda canından keçməyə
hazır olan kiçik qəhrəmanlar; baş qəhrəmanı
satan xainlər; həlak olan baş qəhrəmanın
qisasını almağa gələn başqa qəhrəmanlar...
Və əlbəttə ki, tökülən çoxlu qanlar,
sonsuz iztirablar, əzablar, ağrı-acılar... Bütün
süjetin ana xətti, fəlsəfəsi - öz şücaətli
ölümüylə ölümə də qalib gəlməyin,
əbədiyyət qazanmağın mümkünlüyü...
Dünya
xalqlarının kütləvi teatr tarixlərinə diqqət
verəndə görərik ki, bir çox xalqlarda oxşar
süjetli xalq tamaşaları, kütləvi teatrlar olub -
Hindistandan tutmuş, əski Amerika xalqlarına qədər...
Əlbəttə, ruhanilərimiz, dindarlarımız mənimlə
razılaşmayacaq və bildirəcəklər ki insanları
bu mərasimlərə İmam Hüseyn eşqi gətirir.
Təbii
ki, xalqımızın içində İmam Hüseyn
eşqinin olmasına heç kim etiraz edə
bilməz. Lakin mən belə düşünürəm ki,
onun da, başqa islam müqəddəslərinin
də həyat və fəaliyyəti barədə məlumat
almaq, ibrət götürmək üçün evdə
oturub kitablar oxumaq da kifayət edir. Belə mərasimlərə
getmək ehtirası isə məncə kütləvi sakral mərasimlərdə
iştirak etmək tələbatından doğur ki, bu daxili tələbatın
psixoloji mənşəyi barədə
danışmışdıq.
Bəli, Kərbəla faciəsi bütün bu tələblərə
cavab verən süjet və hadisələrlə zəngindir. Orda qan var,
ağrı-acı var, iztirab var, nakam eşq var və
bütün bu hadisələr ilahi-sakral auraya
bürünüb. Buna
görə də, əsrlər boyu xalqımız bu kütləvi
mərasimlərdə aktiv şəkildə iştirak
edib...
İştirakçıların və
tamaşaçıların hər biri bu mistik auranın
içinə düşmək ehtiyacı duyub, qısa
müddətə də olsa, zaman səddini qırıb qədim
dövrlərə getmək, özlərini bu sakral hadisələrin
iştirakçısı hiss etmək istəyib...
Və xatırlamaq faktoru. Kollektiv təhtəlşüurun ən
gizli qatlarındakı informasiyaları xatırlamaq...
Niyə?
Çünki daxili hiss sanki pıçıldayır ki, həmin
qədim sakral dövrlərdə insanlar indiki kimi deyildi... Qədim qəhrəmanlar
ölümdən qorxmurdular, ölümə qalib gələ
bilirdilər....
Həmin dövrlər ki, ölüm insanlara hakim deyildi,
insanlar ölümə hakim idilər. O zamanlar ki, insanlar əzabdan
iztirabdan və ağrıdan qorxmurdular. O zamanlar ki, insanlar
Tanrıya yaxın idilər və məhz buna görə də
dünyaya məxsus olan heç nə onları vahiməyə
sala bilmirdi. Qorxuya qalib gələ bilirdilər.
Qorxuya, vahiməyə qalib gəlmək - bütün
dövrlərin Aşura tipli "qanlı qurbangaha" bənzəyən
kütləvi tamaşalarının, xalq teatrlarının əsas
psixoloji, şüuraltı səbəbi məhz bu olub.
Qandan
qorxmamaq və ölümü üstələmək...
(Dediyimiz kimi, digər müsəlman və ya qeyri-müsəlman
xalqlarının da oxşar mərasimləri var, sadəcə
bəziləri deformasiyaya uğrayıb, bəziləri
olduğu kimi saxlanılıb, bəziləri də müasirləşdirilib.)
Yenə də qan barədə
Bir
çox müasir Avropa alimləri qədim mifləri
araşdırarkən, yazırlar ki, torlum üçün
"qanlı qurbangah" ideyası ən önəmli və
aparıcı ideyadır, Freydin kəşf etdiyi
"tonatos" (ölüm ehtirası) energetikası minillər
boyu bu cür qanlı qurbangahlarda təzahür edib. Bu mifik təfəkkürün
mənşəyi barədə çoxsaylı elmi əsərlər
yazılıb və bir çox alimlər qeyd edir ki, müasir
dövrümüzün əksər sosial hadisələri məhz
bu energetikadan qidalanır, hətta az qala
bütün idman yarışlarını da məhz bu faktorla
bağlayırlar.
Yazılanlar həqiqətən də
inandırıcı görünür. Axı həqiqətən də,
heç bir rasioal humanist məntiqlə izah etmək olmaz ki,
niyə görə ildə on minlərlə müasir insan
İspaniyaya axışır ki, "Korida" arenasında qəddar
"öküz döyüşləri"nə tamaşa eləsin;
niyə indiyə qədər "qaydasız
döyüş" yarışları ən çox reytinq
gətirənlərdən biri olaraq qalır; niyə görə
boks, karate və sair qəddar döyüş idman növləri
ən hörmətli Olimpiya oyunları
sırasındadır... Və nəhayət, ən çox
populyar olub milyonlarla gəlir gətirən kinofilmlər məhz
"qanı dizə çıxan" ekşn filmləridir...
Bəli,
bütün bunlar "cahil Şərq"də, "nadan
Afrikada" yox, mütərəqqi humanist Qərbdə
reallaşır... Müasir rasional məntiqlə götürsək,
onda gərək humanist, insanpərvər, mərhəmətli
Qərb cəmiyyətləri bütün bu dediklərimizdən
çoxdan imtina edəydi və cəhalət
dövrünün qalıqları kimi üstündən xətt
çəkəydi...
Amma bunu müşahidə eləmirik. Niyə?
Çünki dediyimiz kimi, toplumun sakral "qanlı
qurbangah"lara ehtiyacı var. Bu ehtiyac onun
özündən asılı deyil. Altşüurunun ən dərin
qatlarından gəlir və qarşısını almaq
mümkün deyil... (Damarlarda qaynayan adrenalin
kimi). Sadəcə, bu enerjini müəyyən qədər
nəzarətdə saxlamaq və dağıdıcı tərəfə
yönəlməsinin qarşısını almaq
mümkündür və lazımdır... Məhz
bu zaman "qanlı və qəddar oyunlar"ın hər
dövrdə nə qədər lazımlı olduğu üzə
çıxır. Hümanist təfəkkürümüz
bu faktı bəyənməsə
də, fakt faktlığında qalır - "qan qoxusu" ən məstedici
bir qoxudur...
İndi isə, nə qədər qəribə
görünsə də, Aşura mərasimlərindən Novruz
bayramına keçmək istərdim.
Niyə?
Axı Novruz bayramının "qanlı
qurbangahlar"la heç bir əlaqəsi yoxdur.
Bəlkə də var? Sadəcə, biz əhəmiyyət
verməmişik?
Ardı var...
İlqar FƏHMİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 31
mart.- S.24.