Tarix kitabından qopan vərəqlər
İnsan xisləti etibarilə unutmağa meyillidir. Biz bəzən həyatımızda önəmli rolu olmuş insanları da amansızcasına unuduruq. Tale bizi tez-tez bir yerdən başqa yerə atır, uzaq məkanlara düşürük, uzaqlaşdıqca keçmişdə qalanlar bizim üçün bir ilğıma dönür, yaddaşımızın üfüqlərində sərab kimi əriyib görünməz olur. Bəzənsə əlimiz çatacaq qədər yaxın olan tale qonşularımızı da unuduruq. Unutmaq da qəlpə kimi canımızda qalır, yeri zaman-zaman sızıldayır.
Bu günlərdə türk nəsrinin tanınan yeni imzalarından birinin - Əsli E. Perkerin "Cəllad məzarlığı" romanını oxudum, əsərdə rastıma çıxan bir cümlə mütaliə boyu fikrimi sürəkli məşğul etməkdəydi. Kitabı neçə gündür bitirmişəm, amma hələ də o cümlə yaxamı buraxmaq bilmir. Taleyindən qaçıb İstanbula gələn İsa adlı məzar gözətçisinin gəldiyi qənaət - o məşum həqiqət elə bil beynimə mismarlanıb. Yazıçı yazır: "İsa bu qəbiristanlıqda bir şey öyrənmişdi: unutmağın nə qədər asan olduğunu..."
Məzar keşikçisi insanların əzizlərini necə unutduğunu əyani şəkildə görür. Hansısa məzara aparan
cığırı ot basanda o məzar
yetim qalır. İnsan kimi məzarların da
yetimi olurmuş. Tale məzarda da insanı
rahat buraxmır, onunla belə kədərli zarafatlar edir.
İnsan oğlunu yaratmağa sövq edən də
unudulmaq qorxusudur. Çünki "həyat
müvəqqəti, sənətsə əbədidir".
Səhv etmirəmsə, bu fikir K. Stanislavskiyə
məxsusdur. Səməd Vurğunun
"Unudulmuş tək məzar" şeirini yəqin ki,
oxumayan tapılmaz. Əsli P. Perkerin fikri yaddaşımda
Səməd Vurğunun bu şeirinə qədər uzun bir
cığır açdı:
Bu xəyalla
gəzdikcə mən
Qəbiristanı
qarış-qarış,
Gözlərimə
dəydi birdən
Üstünü
ot, alaq almış
Bir məzar
ki, nə baş daşı,
Nə
ünvanı, nə adı var,
Nə həmdəmi,
nə sirdaşı,
Nə doğması, nə yadı var.
Fikrə
getdi qəlbim bir an...
Qəbiristana
keşik çəkən,
Gül basdırıb, ağac əkən.
Dünya
görmüş bir qocadan
Soruşdum
ki: sən bilərsən,
Kiminkidir bu tək məzar?
Nə
yazısı, nə daşı var,
Nə üstünə gəlib gedən?
Qoca bir az gülümsədi,
Sonra qəbrə
baxıb dedi:
- Qafil,
özün bilməyirsən?
Səninkidir
o tək məzar,
Onu
dövran verdi bada;
Çox
danışıb az yazanlar
Unudulur bu dünyada.
Məzar keşikçiləri olumlü dünya ilə
ölümlü dünyanın sərhədində çox həqiqətlərə
vaqif olurlar və onlar məzarlarda yatanların
ismarışlarını dirilərə
çatdırırlar. Əsli E. Perkerin "Cəllad məzarlığı"
romanı elə məzarçı İsanın
ağlından keçən həmin bir cümlə üzərində
qurulub; insan üçün unutmaqdan asan heç nə yoxdur.
Əsərin qəhrəmanı killer Həmid
öldürdüyü adamları İsanın köməkliyi
ilə bu məzarlığa gömür, onun qurbanları məcburən
unudulmağa məhkumdurlar. Doğmaları
onların harda olduqlarını, ümumiyyətlə,
yaşayıb-yaşamadıqlarını bilmirlər. Yaxınları onları unutmasa da, həyat onları
öz səhifəsindən silir.
Bir
qadın vardı, tək yaşayırdı, zaman
üz-gözündə, alnında öz ilməsini
toxumuşdu, saçları pilə kimi ağ
idi. Deyirlər, o qadının gözəlliyi
dillərdə dastanmış, amma olduqca abır-həyalı
imiş, universitetdə oxuyanda dərsə örpəklə
gedib-gələrmiş. Müəllimlər,
tələbələr nə qədər inad etsələr də,
başından örpəyini açmırmış. Danışırdılar ki, onu çox məşhur
bir yazıçı sevirmiş, sonralar romanlarından birində
onun obrazını da yaradıb. Tələbəlik
illərində onu bir oğlan da sevirmiş, bu sevgi
qarşılıqlı olub. Amma biləndə
ki, oğlanın rayonda ailəsi var, xəyal
qırıqlığına uğrayır və bir daha ərə
getməyəcəyini qət edir. Qəlbinin
qapılarını onu sevənlərin üzünə
bağlayır.
İllər keçir, onun bacıları bir-bir ata evindən
gəlin köçür, oğul-uşaq sahibi olurlar. Ata-anası
dünyasını dəyişəndən sonra qardaşı
onu evdən qovur. Orta məktəblərdən
birində dərs deyən bu qadın naəlac qalıb
içki düşkünü olan bir fəhləyə ərə
getməli olur. Bu kişini sevmədən
onunla sadəcə, yaşamaq zorunda qalır.
Uzun müddət övladları olmur, nəhayət,
Tanrı onlara bir oğul payı verir. Qadın bütün
sevgisini övladına verir.
Beləcə, öz içində bir qadını
öldürür…
Əri
dünyasını dəyişəndən bir müddət
sonra yeganə övladı da doğma anasını atıb
Rusiyaya yollanır və bir daha qayıtmır… Qadının
gözü yollardan çəkilmir, hər gecə
övladının şəkillərini, uşaqlıq
paltarlarını qoxlayıb yatır. Hər
dəfə kəndə yolum düşəndə o
qadını dəmiryol stansiyasının həndəvərində
görürdüm, yaxınlaşıb hal-əhval tuturdum.
Deyirdi ay bala, sənin Urusetdə
tanışın-zadın yoxdu ki? Deyirdim
yoxdu, ay bibi. Ağlamsınıb deyirdi ki, oğlumdan xəbər
tuta bilmirəm, ömrümə az
qalıb, gəlsəydi, rahat ölərdim…
Bilə-bilə ki, oğlu gəlməyəcək, əbləhcəsinə
ona təsəlli verirdim. Aradan uzun müddət keçdi, mən o
qadını unutdum.
Bir dəfə əmim oğlu ilə əzizlərimizin
məzarlarını ziyarət etmək üçün qəbiristanlığa
getmişdik.
Üstü götürülməmiş bir qəbir diqqətimi
çəkdi, qəbrin üstünü adam
boyu ot basmışdı. Düşündüm
ki, bu yetim qəbir kimindi görən? Əmim
oğlu içimdən keçəni üzümdən oxudu.
- Bu,
bilirsən kimin qəbridi? Həmişə dəmiryol
stansiyasının həyətində gəzib-dolaşan arvad
vardı ee, onun…
Qəbrin məhzun görkəmi ürəyimi
parçaladı, əyilib ot-ələfi təmizlədim,
tikanlar əllərimi cızıq-cızıq elədi. Namərdcəsinə
unudulan o qadını doyunca ağladım. Üzünə
yenicə tük çıxmış cavan molla
yaxınlaşıb "Allah rəhmət eləsin" -
dedi. Dindar olmasam da cibinə bir manatlıq basıb
"başla" dedim. O, "Yasin"i oxuyub qurtarınca
dünyadan nakam getmiş qadının bütün həyatı
gözümün önündə canlandı. Əmim oğlu
"onun da taleyi beləymiş", - dedi. Yox, dedim, o, istəsəydi,
hər şey başqa cür ola bilərdi…
Unutdular o
qadını…
Ulduz kimi
parlayıb sönən insanlar hardasa tənha ömür
yaşayırlar, unudulmağın adrenalini onların iç
dünyasını təlatümə gətirir,
yaşanılmış ömür lent kimi geri
fırlanır, ağ-qara kadrlara rənglər qatmağa
çalışırlar. Sınmış qəlblərin
uçurumu... Əsli E. Perker bu tematikanı digər
romanında - "Sufle" romanında başqa tale
bucaqlarından təşrih edir. Paris,
İstanbul, Nyu-York üçbucağında qərarlaşan
üç qadının qəlb
sınıqlıqlarının ən yaxşı çarəsini
yemək reseptində tapır. Sufle
fransız mətbəxinin ən önəmli yeməklərindən
sayılır. Dairəvi formada olan bu
şirniyyat növü elə bişirilməlidir ki, ortası
çökməsin. Parisdə yaşayan Fərda nə
qədər cəhd edirsə, buna nail ola
bilmir. Sufle sanki dünyanın üç ayrı-ayrı
qütbündə yaşayan, doğmaları tərəfindən
unudulan insanların incikliklərinin simvoludur. Həyəcanla gözləyirsən, amma yenə
çöküş baş verir. Hər
insanın həyatında unuduluşun macərası fərqlidir.
Ana kimi, ata kimi, övlad kimi, aktyor kimi, yazıçı kimi
unudulmağa məhkum olanların hərəsinin bir
tarixçəsi var. Cığırını ot
basmış məzarlar unuduluşun maddiləşmiş
formasıdır. Unutqanlıq
həm fərdi, həm də toplumsal bir yaradır. Bu
yaranın ağrılarını ən çox məzar
gözətçiləri yaşayırlar, çünki onlar
artıq məşum həqiqəti məzarlara uzanan ot basmış cığırlardan öyrəniblər
- unutmağın nə qədər asan olduğunu...
Sürət
əsrinin insanı "fast food" yeməklərlə
böyüyür və onun beynindəki proseslər də
sürət qatarı kimi irəliyə
doğru şığıyır. Ötən əsrdən
bu əsrə adlamışlar isə zamanla ayaqlaşa bilmir və
əsr unuduluşun sürət yığdığı
dövrdür. Bütün hallarda gecikənlər
geridə qalır. Əsli Perker və yeni
nəsil türk yazıçılarının əksəriyyətinin
yazdığı romanlarda da bu "qaçış
marafonu"nun bədii proyeksiyası oxucuya təqdim edilir.
Bu əsərlərdə geridə qalanların
kədərli taleyindən bəhs olunur, onların faciəsi
qabardılır.
Zaman nəhrinin
yuyub apardığı məzarlıqlar tarix kitabının
qopmuş vərəqləri kimidir; orda nələr
yazıldığını heç vaxt bilməyəcəyik...
Kənan HACI
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 31 mart.- S.25.