Kamal Abdulla: Kosmik
fəzada hamı eyni çəkidə olur
- Kamal müəllim, oxucunun müəlliflə tanışlığı,
adətən, kitab vasitəsilə olur və bəyəndiyi əsərin müəllifi
haqqında olan bütün bilgilər oxucuda maraq yaradır.
Məsələn, mən
yazıçı Elçini
orta məktəbdə
oxuyarkən "Bülbülün
nağılı" hekayəsi
ilə tanımışam
və Elçin mənim üçün ənənələri dəyişən,
yeni üfüqlər
nişan verən müəlliflərdən olub.
Nəzərə alsaq ki, Elçin yaradıcılığından
təsirlənən oxucular
çoxdur, demək, bizim üçün bədii əsərlərilə
yanaşı, müəlliflə
bağlı kənarda
cərəyan edən
hadisələr də
maraqlıdır. O üzdən
Elçinlə ilk tanışlığınızdan
danışmağınızı istərdim.
- İlk tanışlığımızın
vaxtını dəqiqləşdirmək
mənim üçün
bir az
çətindir. Hər halda,
o zaman Elçin tanınmış bir yazıçı idi.
Mən filoloji fakültədə
təhsil alırdım.
Mən də, qələm yoldaşlarım da Elçinə gələcəyin
böyük yazıçısı
kimi baxırdıq.
Əlbəttə ki, bu gümanımızda səhv
etməmişdik.
Zaman göstərdi
ki, Elçin də həmin vaxtlar bizimlə maraqlanırmış, yazdıqlarımızı
oxuyurmuş.
Mən bunun şahidi olanda Elçin Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının
katibi idi və məni dəvət etdi, görüşdük. Heç vaxt
unutmaram, Elçin o zaman mənə yazdığım bütün
məqalələri kitab
halına salmağı
təklif etdi. O,
bu kitabın Yazıçılar İttifaqı
tərəfindən nəşrini
nəzərdə tuturdu.
İndiki oxucunu bununla
təəccübləndirmək çətin olsa da, onu qeyd
etməliyəm ki, o zaman bir kitab
perspektivinə çıxmaq
son dərəcə, bir
də təkrar edirəm, son dərəcə
böyük bir məsələ idi.
O zaman kitab barədə yalnız xəyal qurmaq olardı.
Belə bir təklifi mənə ilk dəfə
Elçin edib. Əlbəttə ki, o kitab nəşr
edildi və Elçin o kitaba ürək dolusu ön söz yazdı. Kitabın adı "Müəllif,
oxucu, kitab" idi. Burada keçən ideyalar
başqa kitablarımda
da dadıma çatdı. Elçinin o zaman mənim ədəbiyyata olan marağımı, sevgimi görüb qiymətləndirməyi,
mənim üçün
bu gün də qiymətlidir.
- Azərbaycan ədəbiyyatında Elçinin
imzasını necə
qiymətləndirirsiz?
- Elçin Azərbaycan
ədəbiyyatının böyük
simalarından biridir. Ədəbiyyatımızın çox böyük
simaları var və Elçin də onlardan biridir.
- Bu məsələyə
özünəməxsusluq prizmasından diqqət etsək, necə?
- Elə bir müstəvi
var ki, orada
özünəməxsusluqlar itir, yalnız yazıçı qalır.
Mən belə düşünürəm.
Həmin
müstəvidə Elçin,
Anar, İsa Hüseynovun özünəməxsusluqlarından
danışmaq olmur.
Kosmik fəzada hamı eyni çəkidə olur. Bu şəxslər
də bizim fəzaya qalxmış nasirlərimizdir. Özünəməxsusluq xüsusi bir şey deyil. Əslində, hamı özünəməxsusdur,
eyni zamanda, heç kəs özünəməxsus deyil.
- "Altmışıncılar"ın
Azərbaycan ədəbiyyatına
gətirdikləri yenilikləri
bu gün nəzərdən keçirsək,
aktuallıq hiss olunurmu?
- Bu gün aktual olmaya da bilər.
Kimin üçünsə
yenə də aktual ola
bilər. Baxır bu oxucunun ədəbiyyatı dərk
etmə mərhələsinə.
Həmin
estetikadan xəbəri
olmayan bir şəxs "Altmışıncılar"ı
oxuyub bayıla bilər. Həmin dönəmin ədəbiyyatını
zamanında oxuyan şəxslər üçün
bu çox da aktual görünməyə
bilər. Amma ədəbiyyatçı
baxışıyla baxdıqda
60-cı illər nəsri
yeni idi, həmin hava, meyil çox diri idi. Yeni olmaq o demək deyil ki, bu
nəsil özlərindən
qabaqkılarının üstündən
xətt çəkmişdi,
bunlar oxucunun formalaşmaqda olan yeni zövqünü, yeni bir ehtiyac
duyumunu tutdular. Oxucu artıq böyük romanlar oxumaq istəmirdi. 1960-70-ci illərdə artıq həyatın dinamikası
artmışdı, küçələrdən
artıq maşınlar
şütüyürdü, artıq küçələrdə
maşınlar bir-birini
ötməyə başlamışdı,
şəhərlər böyüyürdü,
sürətlə yeni
evlər tikilirdi, yeni küçələr,
meydanlar salınırdı.
Yəni,
həyat sürətlə
dəyişirdi, bu istiqamətdən baxanda nəsr də köhnə təmkinini dəyişirdi. Nəsrdə də artıq qış gecələrinin
uzun nağıl havasından - Əli Vəliyev, Süleyman Rəhimov, Əbülhəsən
kimi müqtədir yazıçılarımıza məxsus havadan yeni nəsr dilinə, yeni poetikaya keçidə ehtiyac yaranmışdı.
Elçin də daxil,
həmin nəslin nümayəndələri bu
işi həyata keçirən şəxslər
oldu. Onlar oxucunun istəyini
çox yaxşı duydular və onlara elə bir nəsr təqdim
etdilər ki, oxucu bu əsərləri
oxuduqda çox vaxt itirmədən lazımı intellektual və bədii zərbəni ala bildi.
3 romanın vuracağı
bədii zərbəni
bir povestlə vurmağa çalışdılar.
- Kamal müəllim, bəs müasir Azərbaycan ədəbiyyatı həyatın
dinamikasını izləməyi,
onunla adekvat səsləşməyi bacarır?
- Bu sualı cavablandırmaq bir az çətindir. Yəni, mən qlobal,
masştablı bir nəsrlə "altmışıncılar"
nəsrinin qarşıdurmasını
görə bilirəm,
intellektual, mənəvi,
formal xüsusiyyətlərini hiss edə bilirəm və bu qarşıdurma
müstəvisində "altmışıncılar"
nəsrinin yeniliklərlə
ayaqlaşdığını demək mümkün olur. Sonra "altmışıncılar"
da artıq böyük-böyük nəsr
əsərləri yazmağa
başladılar. Sanki nəsrin əbədi lənətlənmiş damğasıdır,
kiçik hekayələr
yazdıqdan sonra hökmən romana keçməlisən. Halbuki, Borxesin
bir romanı da yoxdur, hamısı
kiçik hekayələrdir.
- Əgər
"intellektual nəsr"
bölgüsü varsa,
Elçini intellektual nəsrin nümayəndəsi
saymaq olarmı?
- Əslində, hər
bir yazıçını
intellektual nəsrin nümayəndəsi saymaq
olar. İntellektual nəsr nə
deməkdir? Oxucunu düşündürən
nəsr. Əgər oxucu
hansısa yazıçının
əsərindəki cümləni
ancaq o kontekstdə deyil, başqa bir müstəvidə araşdırırsa, həmin
cümləni, deyimi, sözü, metaforanı axtarırsa, demək o əsər intellektual nəsrdir. Əgər hansısa nəsr
əsəri oxucunu labirintlərlə - gizli, ya açıq şəkildə - dünya
ədəbiyyatının hansısa
bir nöqtəsinə,
məsələn, Bulqakova,
Ekoya, Borxesə və digər görkəmli şəxslərin
yaradıcılığına apara bilirsə, təbii ki, bu intellektual nəsrdir. Nəsr yalnız öz
cümləsindən ibarət
olmayıb, digər müstəvilərə də
istiqamət verirsə,
bu dediyimiz kateqoriyaya aiddir. Bir yazıçı kimin üçünsə
intellektual nəsrin nümayəndəsi
ola bilər, digəri üçün
yox. Hər bir nəsrin
öz intellektuallıq
çəkisi var. O, diletant
söhbətidir ki, filankəsin nəsri intellektualdır, digər birinin nəsri deyil. Birində azdır, o birində
çoxdur. Əgər
belə düşünürsənsə,
istəyirsənsə, 100 il fransız ədəbiyyatı ilə
tanış ol, yenə də diletantlığının içində
qalırsan.
- Kamal müəllim,
sizinlə görüşümüz
yazıçı Elçinin
75 illik yubileyi ərəfəsinə tən
gəlir. Bu münasibətlə
yubilyarı qəzetimiz
vasitəsilə də
təbrik edə bilərsiniz.
- Mən gözəl alimimiz, ədəbiyyatşünasımız,
tənqidçimiz, Azərbaycan
ədəbiyyatının müqtədir
nümayəndəsi olan
Elçini səmimi-qəlbdən
təbrik edirəm. Ona Azərbaycan ədəbiyyatının
inkişafı yolunda fədakarlığının, zəhmətinin yeni bəhrələrini görməyini
arzulayıram.
Söhbətləşdi: Sərdar AMİN
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 5
may.- S.9.