Hekayə diskurs kimi:
TUT BUDAĞI,
ƏRİK BUDAĞI
VƏ SARI BÜLBÜL
Elçin
mənə ədəbiyyatın yolunu tanıdan və sevdirən
imza olub. Ona görə yaradıcılığının
bütün tərəfləri haqda söz deməkdə
çətinlik çəkməmişəm. Çünki Elçin qələmindən
çıxan mətnləri yalnız sənət faktı
olaraq deyil, həm də milli məfkurə və amal adına yazılan əsərlər kimi qəbul
edib onlara güvənmişəm. Mənə
görə ədəbi dövriyyəyə qatılan istənilən
mətnin yaşama haqqı yalnız elmi-nəzəri, bədii-estetik
məziyyətlərinin sanbalı ilə ölçülməməlidir,
onlar həm də bədii-estetik dəyər və sərvət
olmalıdır, milli yaddaşa, ictimai əxlaqa, sosial tərəqqiyə
xidmətin miqyası ilə tutum qazanmalıdır.
Elçində bu meyar həmişə qorunub, şaxələnən
yaradıcılığında müstəqil dövlət təfəkkürü
və istiqlal təlimi ilə bağlı mətnlərlə,
bütün zamanların millət, din, şəxsiyyət və
milli "mən" anlayışına, bədii-estetik
ideallarına xidmət edən əsərlərlə
zamanı və yaddaşı ifadə edib, onu tarixi və
estetik özünüdərkin faktına çevirə bilib.
***
Ötən məqalələrimin birində
yazmışdım, oxuduğum vaxtdan təsirindən
ayrılmadığım hekayə "Baladadaşın ilk məhəbbəti"
olmuşdu deyə. Əslində bura Elçinin əksər
hekayələrinin adını yaza bilərəm. Hələ
tələbəlik illərindən sevdiyim bir hekayə
vardı: "Bozluq içində iki nəfər". Bu hekayənin içimdə dərin
şırım açan ağrısının təsiri ilə
magistr mövzumu Elçinin hekayələrindən
götürmüşdüm. "Nərdivanın
birinci pilləsi"ndən başlayaraq bütün sevdiyim
hekayələrin təhlilini aparmışdım elmi işimdə.
Unudulmaz Yaşar Qarayev diplom müdafiəsində
mövzumla bağlı alovlu çıxışımı
dinləyib sənədlərimi aspiranturaya təqdim etməyi ərz
etmişdi o andaca. Sonrası da məlum... Bəzən
bir təəssürat insan həyatında həlledici məqama
çevrilir. "Bozluq içində iki nəfər"
- bu hekayədən
başlanan yolçuluq bu günə qədər uzandı,
onun müəllifi ilə eyni zamanın və ictimai-siyasi, ədəbi-tarixi
proseslərin canlı iştirakçısına çevrilmək
taleyini yaşadım. Həm də yeni əsərlərlə
dolğunlaşan bir tərcümeyi-hala şahidlik edərək,
bu əsərləri ilk çap məqamında mütaliə
etməyin şansını qazanaraq, zövqünü
yaşayaraq...
***
"Hekayə diskurs kimi" layihəsi ilə əlaqədar
Elçinin müasir dövr hekayələrindən
hansını təhlilə cəlb etməyimlə
bağlı tərəddüd keçirmədim. Hərçənd
seçim etmək çətin idi, çünki
yaradıcılığının sovet epoxasına
düşdüyü illərdə olduğu kimi müstəqillik
dönəmində də milli arsenalımızı zənginləndirən
bir-birindən fərqli və rəngarəng hekayələrin
müəllifi Elçin olmuşdur. Sadəcə mənim
son oxuduqlarım arasında cazibəsindən, estetik
aurasından qopmadığım bir mətn vardı artıq:
"Tut Budağı, Ərik Budağı və Sarı
Bülbül"...
***
Elçinin
janr etibarilə nağıl kimi təqdim etdiyi "Tut
Budağı, Ərik Budağı və Sarı
Bülbül" mətnini oxuyandan sonra içimdən
keçirdiyim ilk fikir bu oldu: "Nağıl niyə? Bu ki,
gözəl bir eşq hekayətidir"... Hekayənin
təəssüratı o qədər dərinlərə
işləmişdi ki, mətndəki epiqrafı belə
unutdurmuşdu mənə. Sən demə müəllif nahaq yerə mətnə
Şekspirin "Romeo və Cülyetta"sından Knyazın
bu fikrini epiqraf seçməyibmiş: "... yoxdu dünyada
bundan da qəmli dastan".
Hekayədəki qısa məzmun və süjetin əsasında
gözəl bir Eşq məqamı dayanır. Elçin bu məsum
mövzunu orijinal bədii texnika ilə, alleqoriyanın mətnaltı
deyimi ilə ifadə edir. Dərindəki mətləb,
sevgi hisslərinin gizli anlamı məhz alleqoriyanın dili ilə
təcəssüm tapır. Sevginin hakim kəsildiyi
ruhun çarpışmalarını, həsrət və
gözəllik duyğusunu açmaq üçün müəllif
maraqlı bədii priyom-üslub kimi məhz alleqoriyadan
ustalıqla yararlanır.
Günü-gündən ucuzlaşan, dəyərini itirən
bu dünyada sevgi mövzusuna müraciətin özü
artıq fərqli yanaşma, həssas mənalandırma tələb
edir. Gərəkdir ki, daha fərqli düşüncə
sferalarına gedib çıxasan. Bu duyğu Elçinin
"Tut Budağı, Ərik Budağı və Sarı
Bülbül"
hekayəsində ağaclar üzərində
köçürülməklə orijinal bədii
interpretasiyada təqdim olunmuşdur.
İki ayrı ağac budaqları sevgi adlı qatda kəsişirlər,
onların duyğusu səssiz hisslərin inikasından yaranan təəssüratlar
fonunda verilir.
Hekayədə iki ağac, iki budaq və bir
Sarı Bülbül iştirak edir. Tut budağı sevgi
ilə doludur. Tumurcuqlamağa
başladığı vaxtdan ətrafa sevgi dolu nəzərlərlə
baxır, içi işıqla, fərəhlə
aşıb-daşır. Bunun səbəbi o biri budaqlara
məlum olmasa da Ana Tut Ağacına bəllidir:
"Onların başa düşmədiyini Ana Tut Ağacı
yaxşı bilirdi: bəli, eyni günəş idi, eyni ay,
ulduz idi, Ana Tut Ağacının torpağın dərinlərindən
sovurduğu eyni su idi ki, budaqlarına paylayırdı, eyni hava
idi ki, nəfəs alırdılar, ancaq bütün bunlarla bərabər,
bir səbəb də var idi ki, o səbəb təzə Tut
Budağına daha artıq istək, həvəs gətirir,
daha artıq qüvvə verirdi və o istəyin, həvəsin,
o qüvvənin adı - sevinc idi.
O Tut
Budağı bu dünyaya göz açdığı andan
sevinirdi: sevinirdi ki, günəşin belə istisi var, sevinirdi
ki, gecələrin bu cür Ayı, ulduzları var,
bütün ətrafda qış yuxusundan oyanmış
ağaclar da onun çox xoşuna gəlirdi və sevinirdi ki,
o ağaclar da tumurcuqlayır, yarpaq açır, qol-budaq
atır, sevinirdi ki, torpağın cürbəcür
yamyaşıl otu hər tərəfi bürüyürdü,
güllər, çiçəklər
açılırdı və gün
işığının hərarəti ətrafdakı o
yamyaşıl otu da, o gülü, çiçəyi də
üşüməyə qoymurdu".
Amma Ana Tut Ağacının bildiyi kimi, bunun adı hələ
sevgi deyildi, sevinc idi, sevgi sonra gələcəkdi. Sarı
Bülbülün nəğməsində nəzərləri
qarşı tərəfdəki Ərik Budağına
tuşlananda kəşf edəcəkdi sevgini özündə.
Tut Budağı bu sevgiyə addım-addım yol gəlir. İçindəki ilham və ekstaz, mənəvi
duruluq və işıq seli, dünyanı böyük sevinc və
həvəslə varlığına çəkmək nəhayətsizliyi
sevgini mükafat kimi yetirir bu balaca, fidan Tut Budağına.
Yaşamağın sevgidən başqa mənasını
tanıtmır ona: "O Ana Tut Ağacından bir az aralı,
üzbəüzdə bir Ərik Ağacı da qış
yuxusundan oyanıb, yarpaqlamışdı və Sarı
Bülbül o Ərik Ağacının da bu yaz
pırtlayıb boy atmış bir budağına qonub, bitmək
bilməyən o gözəl nəğməsini oxuyurdu.
Sarı
Bülbül Ərik Budağının təptəzə
qırmızımtıl-yaşıl yarpaqları arasından
güclə görünürdü, ancaq Tut Budağı
Sarı Bülbülün nəğməsinə qulaq asa-asa,
qəribədir, Sarı Bülbülə yox, heç
özü də bilmədən o təzə Ərik
Budağına baxırdı və həmin anlarda o Ərik
Budağının da yarpaqlarından bir titrəyiş
keçdi, onun qırmızımtıl-yaşıl
yarpaqları diksinərək dikəldi".
Müəllif bəri başdan bizi budağın sevgiyə
mübtəla olacağı situasiyasına hazırlayır
sanki.
Füzulinin "Leyli və Məcnun"unda olduğu kimi:
"Zatında var idi çün məhəbbət, məhbubu
görüncə tutdu ülfət". Qarşı
tərəfdə Ərik Ağacı da var. Bir budağı
Tut Ağacının budağı kimi işıqla, sevgi ilə
dopdolu olan. Bu hiss iki budağı ağacın digər
budaqlarından fərqləndirir. Tut Budağı özü
üçün "kəşf etdiyi" bu xəfif sevgi ilə
fərəhlənir. Ərik Budağı da
qarşı tərəfdən ona doğru axıb gələn
işıq selinə qarışıb xoşbəxt
görünür. Onları bir-birinə
doğru itələyən də içlərindəki sevgi
tumurcuqlarıdır.
Hər şey də elə bu məqamdan başlayır. Nə qədər
ki, bu sevgi ətrafa qarşı yönəlmişdi onlar
günü-gündən böyüyür, çiçəkləyir,
gözəlləşir, açılırdılar. Elə ki, bir sevda düşür içlərinə,
ardınca həsrəti, nisgili gətirir, dünya iki
budağın məsum səssizliyi arasına
sığışır, dərinliyin zirvəsinə çəkilirlər.
Bu hissin, bu duyğunun belə bir bədii priyomla
gerçəkləşdirilməsi yazıçıdan daha
artıq ustalıq tələb edir. Çünki sevgi təntənəsi
insan üzərində deyil, ağac üzərində
yaşanır. O incəlikləri, o hissi dərinliyi vermək
hər yazıçıya müəssər olan məsələ
deyil. Amma unutmayaq, sevgi mövzusu Elçin nəsrində
həmişə mənəvi-estetik ərazini təşkil
edib. Bu, yazıçıya həm də mənəvi
təmizliyin gəlib çatdığı zirvə məqamının
ifadəsi üçün lazım olub. Burda
başqa bir qanunauyğunluq da özünü göstərir.
Məlumdur ki, alleqoriyaya meyil daha çox sufi
mətnlərində nəzərə çarpır. Sənətdə fəlsəfilik və ürfanilik
duyğusu çoxalanda bədii rəmz və alleqoriyalara meyil
artır. Daxili təmizlənmə, dünya nəfsindən
uzaqlaşma məqamında Eşqin vəsfi insanı kamilliyə
doğru səslənişdə kara gələn
ən tutarlı bədii priyoma çevrilir. Elçinin də
yaşın bu dönəmində ürfani qatın ən uca
məqamına yetməsi, dünya nizamı və dərkini
sevgidə görməsi qanunauyğun hal olmalıdır:
"Eşq imiş hər nə var aləmdə"... Son yazdığı "Baş" romanı və
ard-arda çap olunan hekayələrində də Elçinin
idrak fənni kimi sevgi məqamlarına həssaslığı,
həyatın suallarına cavabı məhz ürfani-ilahi
qatlarda araması konsepsiya səviyyəsindədir. Bu
hekayədə də eşqin ilahi mahiyyətinə işarələr
var.
Baxmayaraq ki, yazıçı "Tut Budağı,
Ərik Budağı və Sarı Bülbül" mətnini
janrına görə nağıl adlandırıb. Uşaqlar
üçün yazıldığı üçün deyil
amma. Elçinin nağıl adı ilə
təqdim etdiyi heç bir mətn uşaqlar üçün
nəzərdə tutulmayıb. Bəlkə
içindəki uşağı qoruyub saxlayanlar
üçün? Həyata, dünyaya dan
yerinin işığından baxanlar, sevə biləcəkləri
ana qədər uşaq qalmağı bacaranlar
üçün?! Ona görə bu
nağıllarda nəyisə uydurmağa ehtiyac qalmır,
müəllif sadəcə adi dünya və məişət
sevgisini əbədiyyət qatına qaldırmaq
üçün romantik bir pritçanı
obrazlaşdırır. Poeziya intəhasızlığı
içrə yazılmış hekayə ilə müəllif
bəlkə də belə bir fikir ötürür ətrafa:
ağaclar da sevir. Onlara bir az başqa
gözlə baxmağı aşılayır. İnsan
özünü Tanrı,
dünya və təbiətlə birlikdə dərk edəndə
bütöv olur axı: "Ərik Budağı ilə Tut
Budağının baxışları bir-birinə zillənmişdi,
onlar baxışlarını bir-birlərindən ayıra
bilmirdilər və elə bil, bu dəm həmin
baxışlardan başqa da nə isə istəyirdilər, nə
isə çatışmırdı, ancaq onlar bir-birlərinə
baxmaqdan başqa nə edə bilərdilər?
Və elə bu vaxt Sarı Bülbül qəflətən
susdu, hər tərəfə sükut çökdü, ancaq
bu sükut həmişəki sükutdan fərqli idi - fərq
nədə idi? - Tut Budağı da, Ərik budağı da bunu bilmirdi,
ancaq o fərqi hiss edirdilər və Sarı Bülbül qəflətən
də havaya qalxıb, ağacların arasında dövrə
vurdu, sonra da eləcə qəflətən uçub o Tut
Budağına qondu.
Qəribədir, Sarı Bülbül onların bir-birinə
zillənmiş baxışlarını
görmüşdü?
Yəni
quşlar ağacların baxışlarını görə bilir?
Onda bəs, Sarı Bülbül niyə o böyük, o
qollu-budaqlı tut ağacında həmin Tut Budağına
qondu?
Və
Sarı Bülbülün balaca və zərif caynaqları Tut
Budağını qucaqlayanda, budağa elə gəldi ki,
Ərik Budağı ona toxundu və bu hiss onun daxilindəki
sevincə elə təsir etdi ki, elə bil, o sevinc də bir zəmi
idi, birdən-birə çiçəklədi, gül
açdı - bu, elə güclü bir duyğu oldu ki, hətta
bayaqdan Sarı Bülbülün nəğməsinə qulaq
asa-asa mürgüləyən Ana Ağac da diksindi, əvvəlcə
Tut Budağına, sonra bütün ətrafa baxdı, ancaq bir
şey görmədi, heç nə də başa düşmədi
- yəqin ona görə ki, daha qocalmışdı və
dünyanın qəribə işləri artıq onun
yadından çıxmışdı".
Hekayədə incə və dərin lirizm var. Elçin
nəsrini digərlərindən ayıran əsas özəllik
budur, zənnimcə. Elçində bədii sözün məqsəd
və siqlətini, incəlik və dəyərini onun natural
ölçüləri deyil, məhz dərinlik miqyasları təyin
edir. Elə oxucudan da adekvat həssaslıq
və dərinlik tələb olunur. Əks
halda, məsələn, eşq, etibar, vəfa duyğusu kimi
anlayışların dərinlik ölçülərindən
xəbərsiz oxucu "Tut Budağı, Ərik Budağı
və Sarı Bülbül" hekayəsinin ruhsal qatına
çətin qalxa.
Çünki burada Elçinin bədii təfəkküründən
süzülən hər bir poetik fikrin öz real həqiqi ifadə
çaları ilə bahəm romantik-ilahi, ruhi-mənəvi
qatları da ehtiva olunur. Elçin sevginin gücü haqqında
poetik nağıl ərsəyə gətirir. Tut və
Ərik Budaqları ağacın digər budaqlarından
ayrılaraq mənasızlıqda məna axtarmağa,
dünyanı özləri üçün maraqlı etməyə
çalışırlar. Müəllif
amansız bir həqiqəti anladır əslində. Həyat sevgidir. Sevgi varsa yalnız ağac
budaqları deyil, dünya yaşıl ola
bilər. Elçin bu hissin insana təsir gücünü əbədi
bir təlatümə təşnəlik kimi ifadə edir, Sevgi
budaqların canında tumurcuq kimi çiçəkləyir, onların
bütün varlığını saran güclü bir
işıq topasına dönür. İki
körpə budağının arasında gerçəkləşməkdə
olan sevgi aktını müəllif səssiz-səmirsiz,
yalnız duyğuların axarında, addım-addım təsvirə
çəkməklə canlandırır. Nağıl-hekayə
keçmişin səssiz filmlərini xatırladır. Hər şey görüntüdədi, daxildədi,
səssiz baş verir. Mətn boyu heç
bir dialoqa yer verilmir. Sevgi səssiz
yaşananda dərindi, güclüdür - bu da məntdən
hasil olan idrak məqamlarından biridir görünür.
"Tut Budağı, Ərik Budağı və Sarı
Bülbül" hekayəsinə dərin bir emosiya hakimdir. Amma bu emosiya
süjetə hərəkətlilik vermək məqsədi
daşımır, əksinə bu hərəkətlilik asta,
ahəstə nəql olunan əhvalatda əriyir,
ağacların susqun estetikasında, ləngərli ahəngində
bütövləşir. Müəllif pafosa meyil etmədən,
dəqiq, incə detal və rakurslarla budaqların sevgi dolu dünyasını təsvir
edir.
Bir də Sarı Bülbül var mətndə. Budaqların
lal sükutunda gizlənən nisgil, ürpərti, həsrət,
sevgi duyğuları Sarı Bülbülün nəğməsində,
budaqlara həzin toxunuşunda təcəssüm olunaraq
özünəməxsus bədii effekt yaradır.
Bülbül bir budaqdan o birinə toxunmaqla nəfəsdən-nəfəsə
od daşıyır sanki. İki ürək
arasında vasitəçiyə çevrilir: "Sarı
Bülbülün Tut Budağını qucaqlamış incə
caynaqlarından gələn hərarət günəş
istisinin hərarəti deyildi, bu, nəsə, başqa bir
duyğuydu və bu duyğuda bir doğmalıq var idi, bu
duyğu Tut Budağının bütün varlığına
yayılırdı, bu duyğuda o doğmalıqla bərabər,
xoş bir naməlumluq da var idi - bəlkə bu, həmin ərəfə
hissiyatının davamı idi? - ancaq Tut
Budağı elə bir həyəcan içində idi ki,
heç nə fikirləşə bilmirdi.
Sonra
Sarı Bülbül yenə nəğməsinə
başlayıb, o sükutu pozdu, bir müddət də o
gözəl nəğməni ötdü, sonra birdən susub,
pırıltıyla havaya qalxdı və uça-uça
gözdən itdi, ancaq Tut Budağı istəmirdi ki, Sarı
Bülbül uçub getsin, Tut Budağı istəyirdi ki,
Sarı Bülbül təzədən Ərik Budağına
qonsun və onun balaca, zərif caynaqları Tut
Budağının deyə bilmədiklərini Ərik
Budağına çatdırsın".
Sarı
Bülbül bu iki budağa sevgini tanımağa, hiss etməyə,
təmas qurmağa, bir növ "ünsiyyətə" girmələrinə
kömək edir, onların içində bir qasırğa,
sevgi fırtınası yaradır. Oxucunun fikri,
düşüncəsi bu üçbucaq şəklində
qurulmuş sevgi triosunun təsvirinə fokuslanır. Amma
mətndəki dinamikaya xələl gəlmir, getdikcə daxilə
doğru hərəkət edən düşüncə və
fikir axarı, poetik incələmələr hekayədəki
lal sevginin səssizliyini nizamlayır, ideal ahəng və
harmoniya əmələ gətirir: "Sarı Bülbül o
nəğməsində nə deyirdi? - Tut Budağı
quşların dilini bilmirdi, ancaq Sarı Bülbül o nəğməni
ötdükcə, Tut Budağına elə gəlirdi ki, elə
bil, bu nəğməni ona Sarı Bülbülün gözəl
səsiylə Ərik Budağının özü oxuyur.
Sarı Bülbülün zərif caynaqlarındakı o
hərarət, əlbəttə, Ərik Budağından gətirdiyi
hərarət idi və Tut Budağı bunu bütün incə
varlığı ilə duyurdu. Tut Budağı bunu duyduqca, elə
bil, onun içinə işıq dolurdu, elə bil, o, hava ilə
yox, gün işığı ilə nəfəs alırdı.
Sarı
Bülbül nəğməsini kəsdi, bir neçə an ətrafa
çökmüş sükuta qulaq asdı və havaya
qalxdı, uçub getdi, ancaq dünyanın ən gözəl
işi o oldu ki, bir müddətdən sonra Sarı
Bülbül yenə uçub gəldi, yenə Ərik
Budağına qonub, nəğməsinə başladı, yenə
havaya qalxıb, ağacların arasında bir dövrə
vuraraq uçub zərif caynaqları ilə Tut
Budağını qucaqladı və yenə nəğməsinə
başladı".
"Tut Budağı, Ərik Budağı və Sarı
Bülbül" hekayəsindəki bütün təsvirlər
bu üslub konkretliyinin içindədir, sevgiyə aid
bütün həssaslıqları müəllif hekayənin
fraqmentinə çevirə bilir. Məsələn, hər
dəfə Sarı Bülbül toxunduğu Ərik
Budağının hənirini Tut Budağına gətirib
toxunduranda budağın daxilindən elə gizilti keçir
ki, hətta Ana Tut Ağacı bunu dərinlərdə hiss eləyir.
Gözəl mənalanmadır! Bu mənalanmalar
hekayənin hər detalında qarşımıza
çıxır.
Sarı Bülbül bu münasibətin, romantik
yaşantıların təkanverici faktoruna çevrilir. Hekayədə
yalnız Eşq orbiti var. Hər şey onun içində təsvir
olunur, cəmləşir, hətta təbiət belə bu
hüsnün əsirinə çevrilir. Sarı
Bülbül də aşiqlərin orbitində fırlanır,
bu ərazini özünə məskən seçir, məhz
bu məkanda ən gözəl nəğmələrini oxuyur. Amma bütün
eşq dastanları kimi bu hekayət də qəmli şəkildə
tamamlanır. Sarı Bülbülün gəlişlərinin
arası qəfil kəsilir, daha uçub budaqların
üstünə qonmur, bir budağın hənirini o birisinə
çatdırmır: "Sarı Bülbül hər səhər
beləcə uçub gəlirdi və Ərik Budağı
da, Tut Budağı da səhəri beləcə onun nəğməsi
ilə açırdılar, ancaq bir gün sübh
alatoranı da işıqlandı, gün də
çıxdı, günorta da oldu - Sarı Bülbül
uçub gəlmədi. Tut Budağı da Ərik
Budağı da yarpaqlarını qaldırıb bir-birlərinə
baxa-baxa Sarı Bülbülü gözlədilər, ancaq
sarı Bülbül gəlmədi.
Bir
gün də keçdi, iki gün də keçdi,
üç gün də keçdi - Sarı Bülbül gəlmədi
və hissiyatı Tut Budağına dedi ki, nəsə olub,
Sarı Bülbül bir də heç vaxt uçub gəlməyəcək,
bir də heç vaxt Ərik Budağına qonub nəğməsini
başlamayacaq, zərif caynaqları ilə onu qucaqlayıb,
Ərik Budağının dediklərini ona
çatdırmayacaq".
"Quşu uçan budaqlar"ın son şərqisi
çalınır sanki. Ruhu ölən budaqların quruması
onların iztirablarının təzahür və ifadə
şəkli kimi gerçəkləşir. Bu məqamdan, mükəmməllikdən ayrılmaq
hər iki budağın sonunu yetirir. Eşq
olmayan dünyada yaşamaq mənasız görünür.
Çünki eşq ən böyük mənəvi sərvətdir:
"Ana Tut Ağacı Tut Budağını
bürümüş bu qüssəsini hiss edirdi və bunu
payızın yaxınlaşması ilə yozurdu, fikirləşirdi
ki, eybi yox, payız bitəcək, sonra qış gələcək,
Tut Budağı yatacaq, yazda yuxudan oyanıb təzədən
yarpaqlayacaq, böyüyəcək, sevinəcək.
***
Yay bitdi,
payız gəldi, sonra qış, sonra da növbəti yaz gəldi
və qupquru
qurumuş Tut Budağı daha tumurcuqlamadı.
Həmin
yaz Ana Tut Ağacı həmişəkindən daha artıq
qol-budaq atmışdı, qayğıları
çoxalmışdı, yəqin buna görə də
keçən ilki kiçik bir budağın quruması onun
üçün elə də mühüm bir hadisə
olmadı və Ana Tut Ağacının bundan da xəbəri
olmadı ki, üzbəüzdəki o Ərik
Ağacının keçən ilki bir budağı da qupquru
quruyub".
Nağılın strukturundan və fakturasından
görünür ki, müəllif eşq dastanlarının bədii-estetik
parametrlərində düşünüb, sevgi hissinin ifadəsi
üçün xarakterik motivlər mətnin aparıcı
qüvvəsinə çevrilib. Digər tərəfdən, Azərbaycan
nəsrində ağac estetikası var: təmizlik və
saflığa işarə. Ağac
saflığa qayıdış, katarsisə
çağırış kimi semantikləşib. Elə Elçinin "Çinar ağacı"
hekayəsi var bu xüsusda. Günahlara
bürünmüş qəhrəman çinar ağacı ilə
ünsiyyətə girib qəlbini saran ağırlıqdan
xilas olmağa can atır. Bu mətndə isə
Ağac sevginin daşıyısıcı kimi
götürülür, için saflıq məqamına
vurğu kimi daha da poetikləşdirilir. Sonda
ağac budaqlarının quruması - məhv olmasının
təkan impulsları da elə Elçinin digər əsərlərindən
gəlir. Ümumiyyətlə, Elçinin nəsrində həyatın
panoram lövhələri, sosial mənzərələri, həyatın
iztirabları, tarixin gedişatı, xalq taleyi kimi ali məqamların
ifadəsi bütöv bir Obrazda təmərküzləşmiş
və abtraksiya olunmuşdur. Ona görə onun mətnlərindəki
əksər obrazlar bizə tanış
görünür, sanki yazıçı bütün Missiya məqsədli
məsələləri bir Obraza həvalə və etibar edir.
Adətən həyatı idrakda, mənəvi əhval və
ovqatda müəyyən mərhələlər var ki,
yazıçı ömrün hansısa məqamında
addım-addım onlara yetir. Elçində isə
belə bir hərəkət sxemi yoxdur, çünki
yaradıcılığı əvvəldən dünya,
"mən" və varlıq deyilən aləmin
qütbündə qərar tutub. "Tut
Budağı, Ərik budağı və Sarı
Bülbül" hekayəsi mənəvi və əxlaqi
evolyusiyaya yazıçının qatdığı növbəti
əsərdir, həyatı, varlığı bütün
mahiyyəti ilə göstərən bədii-fəlsəfi
spektrdir. Bu mənada, sosial mənasının
olması da labüd görünür. Pozulan
meyarlara, xaosa, dünyanı dərk amillərinin deqradasiyaya
yönlənməsi məqamlarına alternativ verilir bu sevgi.
Onun fonunda
dünyanın sevgisizliyi,
insanların sevgidən uzaqlığı,
yadlığı daha aydın görünür və
düşündürür.
***
"Mən
məmur deyiləm, yazıçıyam", - demişdi
müsahibələrinin birində. Mənə elə gəlir
ədəbiyyatın, sənətin nə olduğunu azacıq
anlayan insan üçün Elçin həmişə məmur
yox, yazıçı olub. Şəxsən mən Elçini
həmişə yazıçı kimi görmüşəm. Yazıçı Elçinin
sözünün mötəbərliyinə inanmışam.
Bu inamı mənə onun çoxyönlü
yaradıcılığının siqləti
aşılayıb. Fenomenal yazıçı obrazını
yaradıb qarşımda. Elçinin özəlliyi də
bundadır, məncə. Sağlığında fenomen
olmağı bacarmaq statusunda! Ona görə dünənimizdə
və bugünümüzdə olduğu kimi ədəbi fikir
həyatımızın gələcəyində də
Elçin faktı olacaqdır!
Elnarə AKİMOVA
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 5
may.- S.10-11.