Yazıçının zamanı və
zamansızlığı
Yazıçı Zamanı qabaqlayır, Sabahı bugündən xəbər verir. Sabahlar gəlirmi-gedirmi, bugünlər
dünən olur, ötürmü-qalırmı, bir də baxıb
görürük ki, bütün olmuşları
- olayları - "sabahları"
axı bizə o, yazıçı, Elçin
xəbər vermişdi...
Bəlkə də elə onun, Yazıçının yazılarına-yazdıqlarına
bələnib-bürünüb, söylədikləri ilə
oturub-durub, düşünüb-daşınaraq
Sabahlara yol açmış, Sabah ünvanlarına
gəlib-çıxmışıq...
Son yarım əsrdə olduğumuz-oluşduğumuz-yaşadıqlarımızla
identifikasiya etsək, eyniləşdirməli olsaq,
Elçinin olduqca zəngin-çoxrəngli-əsrarəngiz yaradıcılıq və
təxəyyül dünyası
içrə İnsan
və həqiqət axtarışlarını bir
söz, bir məxrəcə gətirə
bilərik: darıxan insanlar, darıxan qəhrəmanlar... Sosial əhatədən, yabançı
mühitdən, cəm-iyyətdən,
ümumən taledən-tarixdən-zamandan,
həyatından darıxan
insanlar...
"Darıxan qəhrəmanlar"
ifadəsini ədəbiyyatımızda
ilk dəfə İlyas
Əfəndiyevə şamilən
işlətmişəm. Elçin qəhrəmanlarının
tipologiyası da eynən həmin ərazilərdən nəşət
edir. Lap ilk əsərlərindən
- "Min gecədən biri",
"Açıq pəncərə"dən
lap son əsərlərinəcən -
"Kölgə", "Qəbristanlıq əhvalatı",
"Missiya", "Çingiz
xanın daşları",
"İntihar", "Böcəklər"
və s.-cən Elçin yaradıcılığının
poetikasını böyük
bir dünyəvi darıxqanlığın ifadəsi,
başqa sözlə fəlsəfi dekadans müəyyən edir...
Elçin ədəbiyyatımızda məşhur
60-cılar cərəyanının öncüllərindən sayılır. Amma mənim
incə bir müşahidəmə görə,
yazıçı Elçin
həmişə bu sırada-missiyada həm də bir qədər
darıxmışdır. Əslində, mənimcə,
Elçin 60-cılar içərisində
daim 70-cilərin (sabahın)
nümayəndəsi olmuşdur;
yaşca da, hünərləri ilə
də, elə yaradıcılıq ruhu və xarakteri etibarilə də...
Erkən
istedadı sayəsində
60-cılar sırasına çox
tez yazılmış
Elçin, gəl ki, ən cavan
olmaqla bu gəlişmədə "kiçik
qardaş" mövqeyinə
heç vəch qane olmamış, hər növ yeni və yeni-yeni
çabaları ilə hər zaman sıradan fərqli hünərlər
göstərmişdir. Habelə
haşiyə olaraq onu da əlavə
etmək olar: bilavasitə ictimai və məsul postlara da həmkarlarından
qabaq sahib olmuş ədib, Yazıçılar
İttifaqının katibi
kimi də, "Vətən" Cəmiyyətinin
sədri kimi də, Baş nazirin müavini vəzifəsində də
Sabahları günün
ixtiyarına çəkib-gətirməkdə
mahir olmuş, eyni rahatlıqla da vəzifə stolunu yazıçı masasına təhvil verməyi bacarmışdır...
Ali məktəblərin filoloji
fakültələrində Elçin nəsrini mən ruh və
tip etibarilə mənəvi
axtarışlar, mənəvi
çabalar nəsri kimi təfsir və tədris edirəm. Bu ki: məşhur 60-cılardan kimsə
ekzistensial, kimisi
mental, kimlərsə hətta
lokal-məhəlli planda
qəhrəmanlar irəli
çəkir, qəti
imperativlər ortaya qoyurlar. Mənimcə, Elçin qəhrəmanları
daha loyal, imperativlərdən
kənar, daxilən narahatdırlar; ekzistensial-mental-sosial... - 60-cılar şinelində
təkrarən olmaqdan
sanki darıxır-darılır,
yeni Zamanın (sabahın) sorağında,
yenə və yenə mənəvi-psixoloji
çabalar göstərirlər...
60-cılardan
kimisi toplum həqiqətlərindən gəlir,
kimisi millət sevdasından, kimsə də Xalq-xəlqi-mentalitet
axtarıcılığından; amma Elçin metafizikası illüziyalardan
xali, cavabsız-sorğusuz,
birbaşa İnsandan,
İnsan fərdindən,
İndividdən, Xislətdən
başlanır... Deməyim
o ki: həssas olarsaq, bizdə 60-cılar
son realistləri təmsil
edir; Elçin isə 60-cılar içində
ilk modernist yazıçımızdır...
Bəlkə buna görədir,
məsələn, 60-cıların başında gedən Anarla bir addımlığında
gələn Elçin
arasında dünyalar
(yazıçı dünyaları)
qədər fərq-məsafə
var. Birisi Zamanla oynayır, birisi zamansızlıqla, birisi daima Zamanladır, digəri həmişə
dışında, birisi
diaxron stixiyada çarpışır, digəri
stixik sinxroniyada...
Elçinin tarixi qəhrəmanları
Tarixdən bezardır
("Mahmud və Məryəm"i,
"Baş"ı, "Ölüm
hökmü"nü anaq),
müasir qəhrəmanları
hər cür sosialçılıqdan (1970-1980-ci illər povest və hekayələrini,
"Ağ dəvə"ni
yada salaq), "milli" qəhrəmanları
mental coğrafiyadan (məşhur
"Abşeron hekayələri"ni
xatırlayaq)... Hər
birisinin də canında eləcə buxovlardan uzaq İnsan olmaq, sevmək-sevilmək, var olduğunu doyunca hiss etmək, yaşamaq çabası-narahatlığı-nigaranlığı;
fərdi maraqlar və Fərdin maraqları... Axı birbaşa İnsan (!), İnsan həqiqəti (!)
yanında (ətrafında,
fövqündə) nə
varsa, cümləsi yalandır!
Bir yazımda da sezmiş, sızdırmışam:
Elçinin yazıçı
üslubu, təhkiyəsi,
cümləsi də həmin "yalan-palan"
- nağılçılıq üzərində; realist deyil,
magik (-realist) tərzdə,
de-konstruktiv səciyyədədir.
Hadisə danışmır,
ətrafında gəzişir
və öz həqiqətini - "mif"ini
söyləyir; epik təsvirini vermir, hər növ ekzistensial-mental-sosial kontekstlərlə "oynayır":
sanki İnsan darıxmaqlığının (həqiqətinin) anatomiyasını
cızır... Ki, "psixoloji
konstrukt" sırf İnsanı, İnsan xislətini görükdürə
bilsin.
Təsadüfmü məgər, inqilablar-müharibələr-
qlobal kataklizmlərdən
yorulmuş XX əsr insanının ən böyük həqiqəti
- absurdizmə, absurd həqiqətinə
də yazıçılarımızdan
ən tez məhz Elçin yetişdi; XX yüzilin sonunda. "Dünya oyunxanədir..."
- bir çox maarifçilərin, neomaarifçilərin,
realist və romantik azadlıq aşiqlərinin,
istiqlal cəfakeşlərinin
fikri-düşüncəsi-intibaları olmuşlara-olaylara-olacaqlara qarışdığı
dəmdə Elçinin
absurd-pyeslərindən qəfil
qabaran həmin mövqe hətta heyrətləndirdi də...
Axı yazıçı
bütün olmuşları-
olayları- Sabahları
bizə xəbər verəndir; məhz Elçin bütün müstəqillik illəri
uzunu azadlığın-istiqlalın-sərbəstliyin
tamını ən nəhayət dada bilmiş
milli insanın absurdunu yaza bildi...
Mən Elçinin
son dərəcə orijinal
nağıl-hekayələrinin heyranıyam. "Müdrik hekayələr" adlandırdığım
bu əsərlərdə
absurd - janrda, ifadə
tərzində, bədii
strukturda yox, birbaşa məzmun qatında, fəlsəfi ideyada gizlənib... Lakin sirrinə varmağa çalışdığım şəksiz həqiqət
budur ki, müdriklik Elçinin yazıçı əqidəsi
və mövqeyində
həmişə, ilk mətnlərindən
vacibən olmuş və vardır. Müdrik o kəsdir ki, ömrün dəyəri və dünyanın faniliyini, həyatın, zamanın və zamansızlığın
sirrini zirvə çağında yox, lap
əvvəldən bilsin...
75 yaşın mübarək,
sevimli Yazıçı!
Haqqında yazdığım məqalələrdən ibarət
kitaba Önsöz olaraq nəzərdə tutduğum yazını təbrik olaraq yubiley yaşına ünvanladım.
03.05.2018
Tehran ƏLİŞANOĞLU
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
5 may.- S.19.