"Qatil" dünya dramaturgiyasına girə
biləcək bir əsərdir
Mehriban Ələkbərzadə ilə
Elçinin dramaturgiyası haqqında söhbət
- Mehriban xanım, siz hələ tələbəlik
illərindən Elçin müəllimin "Ömrün son
səhəri" adlı hekayəsini səhnəyə
qoymusunuz. Bundan sonra "Poçt
şöbəsində xəyal" və "Qatil"
tamaşaları üzərində də işləmisiniz. Elçin müəllimin əsərlərində
sizi cəlb edən nə oldu?
-
Elçin ədəbi yaradıcılığa 60-cılar
adından gəlib. Yəni, onların ədəbiyyata
gəlişi yeni bir gerçəklik gətirmişdi. 60-cılar o illərdə artıq forma və məzmunca
şablona çevrilmiş ədəbi mühitin içinə
yeni düşüncə tərzini gətirənlər idilər.
Bu tərz təbii ki, Elçinin romanlarında,
hekayələrində özünü bariz şəkildə
göstərirdi. Pyeslərində isə
Elçin müəllim unikal bir yenilik gətirdi. Elçin müəllimin dramaturgiyasında mənə
ən maraqlı gələn bugünkü günlə
keçmiş, ayıqlıqla yuxu, gerçəkliklə xəyal
arasında müəllifin yaratdığı körpü idi.
Onun absurda qədər yüksələn,
neorealizm gətirən, sürrealizm elementləri olan izmlərlə
dolu əsərlərində yeni qəhrəman yaratması mənim
üçün çox maraqlı idi. Baxmayaraq
ki, elə ilk adını çəkdiyiniz "Ömrün
son səhəri" hekayəsi ilə yanaşı başqa əsərlərində
də bekketsayağı ümidsizliyə qapanan qəhrəmanın
olmazlarını göstərən müəllif kimi
Elçin məni özünə cəlb etdi.
"Poçt şöbəsində xəyal" pyesi,
ümumiyyətlə, bizim adət etdiyimiz dramaturgiyadan fərqli
düşüncələrə malik əsər idi. Biz
içimizdə düşündüklərimizi əslində
reallıqla uyğunlaşdıra bilmirik, onları səsləndirməkdən
qorxuruq. Onun qəhrəmanları isə
qorxmurlar.
Əslində isə Elçinin
yaradıcılığında müasir dialoqlara uyğun gəlməyən
dialoqlar var. Amma bu üsul absurd üslüba gəlib
çıxır. Və yaxud da Ədilə obrazı
sürrealizm cərəyanını özündə ehtiva edən
obraz idi.
Elçinin həmişə zamanla bir problemi vardı. Onun
olmuşlarla olacaqlarda körpü rolunu oynaya bilməsi məni
cəlb etmişdi. Ən çox cəlb
edən bunlar idi. Və mən bu
sadaladıqlarımı başqa müəlliflərdə
görməmişəm. Onun qəhrəmanlarının
düşündükləri dünya ilə
yaşadıqları dünya arasındakı
çarpıntılarını heç bir obrazlarda
görmürdüm. Bunları iş prosesində həll
eləmək də "sözün düzü" çətindir.
Elçinin əsərləri hərdən mənə
uzun görünəndə onları ixtisar etmək istərkən
iflasa uğradığımı görürəm. Çünki mən onun özünəməxsusluğunu
əlindən alıram. O, isə özünəməxsusluğu
ilə gözəldir.
- Elçin müəllimin əsərlərində
ən çox bəyəndiyiniz nələrdir?
- Onun
romanlarında, hekayələrində ən çox bəyəndiyim
bizim indiyə kimi gördüyümüz, adət elədiyimiz,
yaşadığımız dünyada fikir vermədiyimiz yerlərə
işıq salmasıdır. O, gündə otuz dəfə
qarşısından keçdiyimiz, amma görmədiyimiz
detalı qabardır və bizim həyatımızın bir
hissəsi olduğunu bizə göstərməyi bacarır.
Elçin müəllimin əsərlərini oxuyanda
çox rahat oluram. Misal üçün, onun teatrdan bəhs
edən "Günlərin bir günü" hekayəsi var.
Biz hər gün teatra gəlib gedirik. Amma teatr fədaisi
olan insanların düşüncələrini hiss edə
bilmirik. Həmin hekayə məhz o alt qatda olan
düşüncələrin təzahüründən bəhs
edir. Elçin uçuruma gedən, nakəsə
çevrilən bir insanın içindən işıq
tapmağa çalışır.
Elçin müəllimin çox yüksək Qərb
zövqü var. Şərqli insanın şərqliliyini
danmadan qərbli kimi düşünməsi gözəldir. Deməli, sabah
onun yaratdığı hansısa pyesin içərisində də
izmlərlə yanaşı həmin düşüncələr
də yer alacaq. Bu da bizim ədəbiyyata
neorealizm üslubu ilə yanaşı, neorealist qəhrəmanlar
da gətirir. Bizim gördüyümüz
dünyanı sivirib altından başqa rənglər
çıxarır.
Elçinin
qəhrəmanlarında dadaist bir ruh da var.
Mən də buna meyilliyəm. Mübaliğəni,
şişirtməni bir kənara qoyaraq deyə bilərəm
ki, Elçin həmişə mənim üçün
maraqlı olub.
- Siz bir rejissor kimi Elçin müəllimin
komediyalarında yoxsunuz...
- Bu
yaxınlarda Elçinin "Şekspir" əsərini yenidən
oxudum. Allah qoysa, gələcəkdə həmin
əsərə quruluş verməyi düşünürəm.
Çünki "Qatil"dən sonra məni
bu qədər özünə bağlayan, dönə-dönə
özünə qaytaran ikinci əsər olmayıb.
Artıq təcrübələr, yeni imkanlar, sürrealist,
absurd əsərlər bolluğumuz var. Amma bütün bunların
hamısının içərisində bunları
özündə ehtiva edən və mənimki olan
"Şekspir" mənə dəhşətli dərəcədə
maraqlı gəlir.
Mirzə Cəlil dəlilik dünyasını
komik-tragik, dramatik və fəci yükünü ən mükəmməl
tərzdə həll edən müəllifdir. Mirzə Cəlildən
sonra dəlilik mövzusuna əl atmaq böyük cəsarət
idi. Elçinin komediyalarının
hamısı dəlilkdən bəhs edir. O, dəli
bildiyi qəhrəmanın içində bugünkü
müasir dünyanın nakəsə, lümpenə
çevirdiyi insanın yaşadığı prosesləri
açıb göstərir. İnsan və cəmiyyət
problemini həll edir. Həm də bunu
çexovsayağı edir. Bu isə
çox böyük cəsarətdir. Bəlkə
də quruluş cəhətdən həmin komediyaları
hazırlamağa biz rejissorların gücü çatmır.
Amma mən daha çox onun absurd, dramatik,
sürreal üslübda yazdığı əsərlərə
meyilliyəm.
- Elçin müəllimin əsərlərində
qadın dramı, qadın özü nə dərəcədə
mərkəzdədir?
- Bədii
estetik cəhətdənmi, sətiraltı mənalar
baxımındanmı və yaxud da şüuraltı
baxımındanmı deyim mən hətta hərdən
Elçinin qadını bu qədər dərindən hiss etməsinə
təəccüblənirəm. Çünki elə
şeylər var ki, onlar axı təbiət etibarı ilə
verilmir. Nə qədər iti
müşahidə, şüuraltına enmə
bacarığı olmalıdır ki, qadını bu qədər
dərindən dərk etməyi bacarasan. Mən
qadın olaraq Elçinin yazdıqılarında
özümü tam formada tapa bilirəm. Və
sizə deyim ki, bu, hər əsərlə alınmır.
Əlli əsərdən birində bu proses alına da bilər,
alınmaya da. Elçin də bu
güclüdür. Ən çox da
"Qatil" və "Poçt şöbəsində xəyal"
pyesində. Və yəqin ki, elə məni
ən çox cəlb edən səbəblərdən biri də
məhz budur.
Qadın başqa məxluqdur. Qadın bu dünyadan
alacağını və verəcəyini ancaq özü bilə
bilir. Elçin isə bunu gözəl hiss edir. "Qatil" pyesində bu sadaladıqlarım heyrətamiz
şəkildə özünü büruzə vermişdi.
Elçinin "Qatil"ə qədər və
ondan sonrakı yaradıcılığını mən tamam
ayırıram. Mübaliğəsiz olaraq
deyirəm ki, "Qatil" dünya dramaturgiyasına girə
biləcək bir əsərdir.
Düzdür, əvvəllər "Ölüm
hökmü", "Mahmud və Məryəm"
romanlarından böyük əsərlər
oxuyacağımı düşünmürdüm. Amma Elçin
hər dəfə təəccübləndirməyi
bacarır.
- İlyas Əfəndiyev və
Elçinin yaradıcılığı arasında nə kimi
fərqlər vardı?
- İlyas Əfəndiyev qadının daha çox bəraətini
verməyə cəhd edirdi. Amma Elçin qədər
qadın ruhunun dərinliklərinə enərək, fərqli
düşünmələrlə birlikdə sətiraltı mənanı
üzə çıxarmırdı. O, qadını sanki
idealizə edirdi. Və yaxud da cəmiyyətdə
hamının hədəfə aldığı bir
qadını müdafiə etməyə,
ideallaşdırmağa meyilli idi. İlyas
müəllim qadına daha romantik yanaşırdı. Elçində isə romantik yanaşma yoxdu. O,
ifrat reallığa qədər gedir.
Elçinin İlyas müəllimin
yaradıcılığından nə qədər bəhrələnib-bəhrələnmdiyini
deyə bilmərəm. Amma İlyas müəllim qadını həmişə
önə çəkirdi. Elçin
üçün isə qadın-kişi fərqi yoxdur. Təbii ki, mən "Qatil" pyesindən
danışıram. Həm də onu qeyd
edim ki, Elçin müəllim "Qatil" pyesini rejissor
olaraq sırf məni nəzərdə tutub
yazmışdı. Və mən həmin əsəri
iki dəfə tamam başqa quruluşda səhnəlşdirmişəm.
- Nə idi həmin başqalıq?
- Birində
bağışlanma ehtiyacı doğurmuşdu, o birində isə
qatil olmamaq mütləqliyi gətirmişdi. Fərqə
diqqət edirsinizmi? Bir quruluşda
bağışlanmağını tələb edən,
katarsis prosesinə keçən, sevgisi önündə aciz,
ümidsiz qalan bir insandır. O birisində isə
artıq məsələni həll etmək, qatil olmamaq
mümkün olmadığı halda ədalət və
düzən gətirmək, qisas almaq düşüncəsində
olan tamam başqa qəhrəman idi. Cəmiyyət
həmin o qəhrəmanını aradan keçən on ildə
tamam başqa cür yetişdirmişdi. Dramaturgiya
olduğu kimi qaldı. Amma zaman qəhrəmanını
dəyişib başqa bir formaya saldı. Əsər
isə yenə də yaşadı.
- "Qatil" pyesinin səhnə
quruluşunda ikinci dəfə hər hansısa dəyişiklik
oldu?
- Bəli.
Mən hiss etdim ki, əsər özü artıq məni dəyişir.
Özü də Elçin müəllim bu dəyişikliyə
o qədər həvəsli deyildi. Çünki
birinci quruluşu çox bəyənmişdi, ikinci
quruluşa getməyimi o qədər rahat şəkildə qəbul
etmirdi. Düzdür, sonradan ikinci
qurluşu birincidən daha çox bəyəndi. Amma hər halda, böyük istəklə buna getmədi.
Mən bunu etdim. Əsərdə
heç bir dəyişiklik təbii ki, olmadı. Amma tamaşanın quruluşu dəyişdi.
Çünki aradan on il vaxt
keçmişdi. Bayaq dediyim kimi, Elçin
özü zaman arasında bir körpü missiyasını
daşıyan dramaturqdur. Mən
gördüm ki, on ildə biz də dəyişdik. Dünən bağışlaya bilirdik, hansı ki,
bir üzümüzə vururdular, o biri üzümüzü
çevirirdik. Artıq on ildən sonra
gördük biz həmin qəhrəman deyilik. Zaman bizi artıq qatil olmağa belə yönəldir.
Artıq yorulduq, bezdik, ümidsizliyə çarə
axtarmaq yox, onu vurub dağıtmaq lazım gəldi. Zaman
yeni qəhrəman yetişdirdi, yeni gerçəklik gətirdi.
- Elçin müəllimin əsərlərini
sonradan təkrar mütaliə etmisiniz?
-
Yaxşı sual verdiniz. Məsələ
burasındadır ki, onun əsərlərini təkrar
mütaliə edəndə əsər oxucunu eyni
cığıra aparb çıxarmır. Bir yerdə bir işığı göstərib,
bir həqiqəti izah edir. Daha sonra isə
başqa həqiqətləri göstərir. Nərgiz
xanım Paşayevanın Elçin haqqında belə bir fikri
var: Elçin ədəbiyyata analoqu olmayan bədi estetik
üslub gətirir. Bu doğrudan da belədir.
Mən adını çəkdiyim əsərlər
barədə deyə bilrəm ki, orada onun yaratdığı
istər bədii, istər estetik, istərsə də
hansısa ədəbi cərəyanların
hamısını birləşdirərək ədəbi qəhrəman
yaradır. Onun üslubunu konkrekt hansısa
üsluba bənzətmək mümkün deyil.
Çünki Bekketi tərcümə edən adam
absurdun nə olduğunu və içində
anladığı, qəbul elədiyi tərəf də
olmalıdır. Biz oxucu kimi nəyisə oxuya
bilərik, amma qəbul etmərik. Tərcmə edən adam həm də tərcümə etdiyi əsəri
qəbul etməlidir.
Bu gün yeni pyes müəllifləri olan
yazıçıların hamısını oxumamışam. Amma bizə bəlli
olan yazıçılar içərisində müasir
dramaturgiyada bütün cərəyanları, bədii estetik cəhətləri,
izmləri özündə birləşdirən Elçin
hal-hazırda tamam başqa boy göstərməkdədir.
- Dünya dramaturgiyasına nəzər
salanda Elçin müəllimi kiminlə yanaşı
qoyardınız?
- Son
zamanlar çox qəribədir ki, Bekketlə daha çox əlaqələndirirəm.
Düzdür, Bekket tamam başqa üsluba məxsus,
absurd teatr yaradıcılarından biridir. "Poçt
şöbəsində xəyal" ilə
"Düyün"ü hardasa müqayisə edərdim.
Müqayisə bütün hallarada qüsurludur. Amma Mirzə Cəlilin
yaradıcılığındakı dəliliyin hansısa
estetik prinsipi, bədii komik və tragik həlli var.
Elçinin əsərlərində də komik və tragik həll
vardır. Yanaşmalar təbii ki, müxtəlifdir.
Amma estetik cərəyan kimi, mövzu olaraq
baxış bucaqları həlli vardır. Elçin eynilə Mirzə Cəlilin yolunu davam edə
bilərdi. Amma eləmədi. Dəyəri qəbul etdi. Amma
yaradıcılığında bunu özünəməxsus
formada həyata keçirdi.
- Elçin müəllimin əsərlərini
hazırladığınız zaman özü bu əsərlərin
səhnələşməsi ilə nə dərəcədə
maraqlanırdı?
- O, əsərləri ilə çox maraqlanan müəllifdir. Amma bununla yanaşı, mənə də inanırdı. Düzdür, Elçin müəllim öz sözlərinə qısqanclıqla yanaşır. Lakin inandırıb sübut qarşısında qoyanda ki, bunu belə etmək olar, o, ağılla, məntiqlə, yaxşı mənada böyüklüklə buna gedir.
Elçin müəllim heç vaxt məşqlərə gəlib nəyisə tətbiq etməyə çalışmayıb. Heç bir halda bu baş verməyib. Elçin müəllimdən rejissor kimi heç bir vaxt özümə qarşı basqı hiss etməmişəm. Mənə onun qədər rahat, etibarlı yanaşan müəllif olmayıb.
- Bəlkə elə həmin etibar da inamdan
yaranır?
Məncə də. Çünki o, mənim əsərə olan münasibətimi hiss edir. Bilir ki, mən müasibətim olmayan əsəri heç vaxt götürmürəm. Çünki məndə məcburiyyət yoxdur. Əsəri özüm istəməliyəm ki, üzərində ürəklə də işləyə bilim.
Söhbətləşdi:
Samirə Əşrəf
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 5
may.- S.23.