Elçin bu günlərdə 75
yaşını qeyd edəcək.
İlk hekayəsinin çap olunduğu 1959-cu il
tarixini nəzərə
alsaq, gələn il onun çap
yaşının 60 illik
yubileyidir.
Ötüb-keçən bu illər ərzində
Elçin hekayələr,
romanlar, pyeslər, monoqrafiyalar, tənqidi məqalələr yazdı.
Və indinin özündə də entuziazmla yazmağa davam edir.
Amma istər-istəməz
yazıçının özü
kimi istər ədəbi ictimaiyyət,
istərsə də oxucular ötüb-keçən
60 ildə Elçinin
ədəbiyyat üçün
nə ifadə etdiyini düşünür.
Elçinlə ədəbiyyatımızda nə
dəyişdi?
Ədəbiyyat panteonumuzda Elçin nəyi simvolizə edir?
Əlbəttə, bu suala bu
gün, bu dəqiqə riyazi dəqiqliklə cavab vermək müşkül
məsələdir.
Lakin 20 ildən
artıqdır ki, mən Elçinin oxucusuyam və bu mənada öz şəxsi təəssüratlarımı qeyd etmək istərdim.
Elçini oxumağa hələ məktəb yaşlarımdan,
"Ölüm hökmü"
və "Mahmud və
Məryəm" romanlarından
başlamışam.
Tələbəlik illərində Elçinin
ikicildliyini (gərək
ki, 80-ci illərin sonunda çap edilmişdi) diqqətlə
oxudum.
Ondan sonra da Elçinin çap edilən yazılarını, məqalələrini,
eləcə də, bədii əsərlərini
ardıcıl şəkildə
izləmişəm.
Mənim üçün, Elçin
yaradıcılığının zirvəsi "Ölüm
hökmü" romanıdır.
İlk oxusundan iyirmi ilə qədər zaman keçsə belə, indinin özündə də az qala hər il o kitabı
yenidən vərəqləyirəm.
"Ölüm hökmü"
romanı Azərbaycan
ədəbiyyatının ən
parlaq siyasi romanıdır.
Qətiyyən məsələ bu janrın Azərbaycan ədəbiyyatında dərin
ənənəsinin və
müasir ədəbi
prosesdə də gözardı edilməsi deyil.
Elçin bu romanda SSRİ-nin stalinizm və
durğunluq dövrünün
aydın bədii salnaməsini təsvir etmişdir, janrın
monumental bir nümunəsini
yaratmışdır.
İlk hekayələrindəki
lirik-psixoloji üslub,
emosional məzmun bu romanda dərin
idraki mülahizələrə,
rasional perioda keçmişdir. Başqa cür desək,
ilk hekayələrində fərdiyyatçi
bir xətt cızan Elçin "Ölüm hökmü"
romanı ilə dövrün bədii dərkini verməyə, cəmiyyətin dolaşıq
ziddiyyətlərini açmağa
istiqamətlənmişdir.
Bu mənada Elçin
yaradıcılığının çox mühüm mərhələsidir.
Və şəksiz ki, Azərbaycan ədəbiyyatının
da...
Elə bu sözləri yaza-yaza Elçinin rezonans doğuran fikirlərindən birini xatırlayıram: "Son on ildə
Azərbaycan ədəbiyyatında
içimi titrədən
bir roman oxumamışam".
Zənnimcə, Elçinin bu cür qətiyyətli mövqe bildirməsini təhlil etmək gərəkdir.
Əlbəttə ki, ədəbi prosesə verilən bu qiymət bəlkə də Elçinin öz yaradıcılıq prizmasına
da verilən təvazökar bir qiymətdir.
Zənnimcə, Elçin intellektual nəsrin təmsilçisi
kimi, xüsusən də müstəqillik dövrlərində fərqli
bir istiqamətə meyillənmişdir.
Belə ki, yaradıcılığının
əsaslı formada təhlili göstərir ki, Elçin dünya nəsrinin 60-70-ci
illər tendensiyası
ilə, xüsusən
də ekzistensionalizmlə
çox sıx bağlı idi.
Dərin filoloji və intellektual biliklərə malik olan yazıçının
bu istiqamət və bu nəzəriyyə
ilə yazdığı
əsərlər də
böyük maraq doğurmuşdu.
Hətta
"Ölüm hökmü"
kimi sənədli və müəyyən dərəcədə rus nəsrinin etalonlarının
yaradıcı şəkildə
tətbiq olunduğu romanda belə biz Elçin nəsrinin Paris qoxulu ekzistensionalizmini hiss edə bilirdik.
Elçin yaradıcılığı, özünəməxsus
üslub və stixiyası, orijinal mövzu seçimi və yanaşması, bütün bunlar bir küll-halda Elçini Azərbaycan ədəbiyyatının ən
parlaq simalarından birinə çevirmişdir.
Aradan qərinələr,
əsrlər keçsə
belə, Elçin nəsri, Elçin üslubu və onun təkrarsız ədəbi qəhrəmanları
daim yaşayacaqdır.
Elçin buna öz yaradıcılığı ilə
lap çoxdan nail olmuşdur.
Qan TURALI
Ədəbiyyat qəzeti.-
2018.- 5 may.- S.31.