Bu məqalə
deyil: niyə Rene
Maqrit əbədi dahidir
Maqritin sürrealist təsvirləri
klassik boyakarlıqla birləşdirən alma və qəlyanları bütün dünyada buzdolabı maqnitlərində
görünməkdədir. Ancaq bütün bunların əsasında nə isə tükürpərdici və
ekzistensial narahatlıq doğuran
bir şey var.
Biz heç bir zaman Rene Maqrit sənətinə təəccüblənməyə
bilməyəcəyik. 1967-ci ildə vəfat edən bu belçikalı
sürrealist əbədiyyən
müasirdir; onun əsərləri heç
bir zaman köhnəlməmişdir və
əsla köhnəlməyəcəkdir.
Onlar heç vaxt həll edilə bilməyəcək hiyləgər
bilməcələrdir və
XXI əsr, onlar üzərində baş sındırmaqdan, sadəcə,
özünü saxlaya
bilmir.
Bu onillikdə Maqrit əsərlərindən ibarət,
Teyt Liverpul bir yana, Nyu-York
və Çikaqodakı
böyük sərgilərin
ardınca "Şəkillərin
xainliyi" adı verilmiş Maqrit retrospektivi Parisin Pompidu Mərkəzində
açılmaq üzrədir.
Niyə muzeylər böyük Maqrit sərgilərini göstərməyə davam
edir və niyə insanlar bu sərgilərə gəlməkdədir?
Çünki o, gerçəkliyin təbiəti
ilə bağlı bizim fəlsəfi fərziyyələrimizi bir
yük maşını
konseptual sənətkarların
hamısından daha əsaslı şəkildə
sarsıdır. 1960-cı illərin
sonlarında Con Lennon konseptual
sənətkar Yoko Onoya
aşiq olaraq onun məsləkdaşı
oldu, amma Pol Makkartni ona
üstün gəldi:
o, Maqritin üzərində
"Au Revoir" ("sağ
olun") sözləri
yazılmış alma
rəsminə sahib idi
(və indi də sahibdir). Bu əsrarəngiz şəkil
"Bitlz" qrupunu
Apple Corps-u (Apple korporasiyası) yaratmağa ilhamlandırdı
(Maqriti məmnun edəcək bir cinasla, o "apple core" ("alma özəyi") şəklində
tələffüz edilir)
və Stiv Cobsun "Bitlz"ı təqlid etməsiylə dolayı olaraq Apple kompüterlərinə indiki
adını verdi.
Ononun sənəti
- ya da Martin Krid və ya
Ay Veyveyin sənəti
- provokativ və əyləncəli olsa da, incəsənətin bu növü (gəlin onu qısaca olaraq konseptual adlandıraq) çox vaxt incəsənətin özüylə
bağlı suallar üzərində dayanıb
durur. "Bu incəsənətdirmi?"
- bu elə
də dərin bir sual deyil
- ancaq təkcə Kridin işıqları yanan və sönən
otağı bizi bu sualı verməyə
məcbur edir. Maqrit heç kəsi belə bir sual
verməyə məcbur
etmir. Biz qəbul edirik ki, onun rəsmləri
incəsənətdir. Onlar rəsmlərdir, elə deyilmi? Onların hətta, qəşəng
çərçivələri var. Bəli, bu incəsənətə bənzəyir.
Onlar həm də gözəl boyanmışdır, demək
olar ki, pedantik bir şəkildə. Birinci Dünya
müharibəsindən əvvəl,
ilk olaraq kubizmin yol açdığı görünüşdən kənar
radikal qiymətləndirmə
və ya onun sürrealist yoldaşı Maks Ernstin incəsənətin
şüuraltı köklərinə
daxil olmağa çalışdığı qəribə texnikalar onun üçün deyil. Maqrit, əsərlərini səmimi bir həvəskar pedantizmi və ən mühafizəkar ustanı
belə məmnun edəcək perspektiv ənənəsinə inamla
yaradır.
Bunların xaricində, hər şey necəsə tərs gedir. Onun
1928-ci ildə çəkdiyi
və Teyt Moderndə saxlanan "Qəzet oxuyan kişi" əsəri, eynilə başlığında
deyilənləri təsvir
edir. Nişastalanmış
yaxalıqlı və
işgüzar geyimli bir kişi,
pəncərəsi yaşıl
çəmən üzərində
mavi göyə baxan səliqəli bir otaqda, dəmir
sobanın yanında oturaraq qəzetini oxuyur. Bütün bunlar hamısı
çox normaldır -
hətta banaldır.
Ancaq bu səhnə dörd yerə bölünmüş şəklin
yalnız yuxarı sol
hissəsini tutur.
Digər üç paneldə hər şey eynidir - yalnız bir şey çatışmır:
kişi orada deyildir. Onun stulu eynilə həmin olduğu yerdədir. Soba eynidir, masa, divardakı şəkil, pəncərədən görünən
mənzərə - hamısı
büsbütün eynidir.
Ancaq kişi
yoxdur.
Bu nə deməkdir? Maqrit sürrealist
hərəkatına aid idi,
ancaq bu hərəkatın intellektual
qəhrəmanı Ziqmund
Freydin bu əsəri anlamaqda çox da köməyi
dəymir (axı burada söhbət seksdən getmir). Bizim tez-tez istənilən incəsənət əsərinə
gətirdiyimiz sentimental dəyərlər
də burada yardımçı olmur.
Kiminsə yoxa çıxdığı müasir
bir installasiya, tamamilə bir "matəm" əsəri,
itki və ölüm təsviri kimi şərh edilə bilər: ancaq biz instinktiv olaraq bilirik ki, bu rəsm
hüznlü və kədərli deyil. Bu ona görədir ki, kişi
azca da olsun,
empatiya olmadan təsvir olunmuşdur. O, bir heçlik kimi görünür. Onun yoxa çıxması elə də böyük bir şey deyil.
Yəqin ki, bu Maqritin
nöqteyi-nəzərinin bir
hissəsidir. Biz varıq, sonra da yoxuq.
Biz getdikdə, dünya orada olacaq. Maddi əşyaların küt gerçəkliyi bu faktiki mövcudluğu
davam etdirmək üçün insan qavrayışına ehtiyac
duymur. Bu barədə
Maqritin baxışı
ilə düşünmək
qorxuducu olur: belə ki, evinizi
tərk edərkən
və qapını kilidlədiyiniz zaman içəridəki bütün
əşyalar hələ
də mövcuddur, şüursuz halda, olduqları kimi, şüurlu insan tərəfindən bilinməyə,
görülməyə heç
bir ehtiyac olmadan.
Bu ona baxmağın
qorxunc yoludur, ancaq Maqrit rəsmini
"deşifrə etmə"yin
asan bir yolu yoxdur. Onun sənəti
rahatca və sakitcə bizim öz-özlüyündə anlaşılan
hesab etdiyimiz əsaslı şeylər
haqqında dəhşətli
suallar verir.
"Siz heç
bir şey bilmirsiniz"- deyə, yumru şlyapalı sehrbaz gülümsəyir
və ayaqlarınızın
altından xalçanı
çəkib götürməklə
göstərir ki, döşəmə belə
yoxdur. Və hətta əlinizdə
tutduğunuz da, heç qəlyan deyil.
Conatan CONS
İngilis dilindən tərcümə
edən: Günay Rzalı
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.-
6 may.- S.5.