Yumşaq ürək və daş ev
Hekayə
Anama həsr edirəm...
Əlinur dayı anamın dayısı idi, ancaq biz də
ona dayı deyirdik. Daha
doğrusu, heç anamın da doğma dayısı deyildi,
anasının, yəni nənəmizin qardaşı yox, əmisi
oğlu idi. Sadəcə nənəmin
atası öldükdən sonra, anası
“qızışıb” başqa kişiyə ərə
getdiyindən, əmisi onun anasıyla birlikdə yad adamın
evinə getməsinə razı olmamış,
uşaqlarına qataraq özü saxlamış, nənəm
də əmisi uşaqlarını özünə
bacı-qardaş bilmişdi. Nənəmin doğma
bacı-qardaşları olmadığından, təbii ki,
anamın da doğma xalası və dayısı yox idi, anam nənəmin
əmisi uşaqlarını özünə dayı və
xala bildiyindən, dayı və xala
adlandırdığından, biz də onun ot basmağa
qoymadığı cığırla şıllaqlaya-şıllaqlaya
leş qoxulu qazonlara, göydələn kölgəliklərinə,
modern zirzəmilərdəki yaşıl supermarketlərə
doğru irəliləmişdik.
Nənəm özündən bir neçə yaş
böyük əmisi qızına bir bacım, on-on iki yaş
kiçik əmisi oğluna bir qardaşım deyirdi, biri də
ağzından düşürdü. Buna əmisi
qızının qızlığında ona göz verib,
köz verməməsi, anasının
“qızışmışlığını” gündə
otuz dəfə başına qaxması da mane olmurdu.
Çünki nənəmin dodaqları dörd yerdən
çatlayaraq bacı, anamın isə sadəcə xalasız
qalmamaq üçün xala dediyi və xroniki xəstəlik
kimi bizə də yoluxdurduğu Bədaza xala “qarabaxt” idi; cavan
əri onu dörd uşaqla qoyub davaya getmiş, geri
qayıtmamışdı. Amma cavan yaşda
dörd tifillə dul qalmış Bədaza xala ulu nənəmiz
kimi “qızışmamış”, bütün ehtirasları
cavan yaşda müharibənin cəhənnəm odunda yanan əriylə
birlikdə kül olmuşdu. Daha
doğrusu, o ehtiraslar təbiətdəki hər şey kimi
şəklini dəyişmiş, bir hissəsi cavan ərindən
yadigar qalan dörd tifili böyütməyə həsr
olunmuş, bir hissəsi də özü kimi olmayanlara,
“yarımışlara”, “bəxtəvərlərə”
qarşı kin-küdurətə çevrilmişdi.
Nənəmin
sevə-sevə qardaş dediyi əmisi oğluna məhəbbətində
isə, şəfqət və mərhəmətdən, əmisinə
olan minnətdarlıq duyğusundan daha çox qadın, ana və
bacı sevgisi vardı; hamının dediyinə görə,
qundaqda ikən anadan yetim qalmış Əlinuru o
saxlamış, qucağında böyütmüş,
qıtlıq illərində öz tikəsini belə zəif
körpəyə yedirtmiş, onu tələf olmağa
qoymamışdi.
Əlinur dayının uzağı qırx yaşı
olardı, ancaq o vaxtlar onun yaşı da, özü də mənə
heç vaxt gedib çatmayacağım üfüq, qarlı
dağ zirvəsi kimi uzaq görünürdü.
Qarabuğdayı-sarışın, orta boylu, dolubədənli,
əzələli-damarlı qolları, sinəsi, hətta
çiyinləri, kürəyi tüklü bir adam
idi Əlinur dayı, yayda anamın təşəbbüsü
ilə alverçidən atamla cüt aldıqları mavi rəngli
nazik və dar “krempilin teniskasını” geyəndə kənardan
sintetik yun kisəsini xatırladırdı. Çənəsi
iri dəlikli və gündən qaralmış əsmər
sifəti də çox zaman tüklü olurdu Əlinur
dayının, çünki gec-gec qırxırdı.
Ona görə ki, nə kommunist partiyasının üzvü
idi, nə də rəsmi vəzifəsi vardı (o vaxt bunlar
bir-birindən bir cüt ayaqqabı kim
ayrılmaz idilər), sadə bir adam idi. Qalın dodaqları,
sifətinə mütənasib düz burnu, yumşaq
baxışlı, orta ölçülü qonur,
parıltılı gözləri, onları dağdan gələn
duzlu sellərdən qoruyan, sönməyə qoymayan
etibarlı qalın qaşları vardı. Təkcə
başının ortası tüksüz idi və ensiz alnı
ilə oval şəkilli kəlləsinin hüdudları
müttəfiq respublikaların simvolik sərhədləri kimi
çoxdan itmişdi. Çoxlu siqaret
çəkdiyindən, həlim səsinin telləri,
bığlarının burun dəliklərinin
çıxış hissəsindəki tütünü yerləri
kimi bir qədər kirəclənmişdi.
Əlinur
dayı azdanışan adam idi, bizə gələndə
ancaq anamla qısa hal-əhval tutur, atamın ona işləriylə
bağlı sorğularına qısa cavab verir, “niyə sənə
düz-əməlli bir maşın vermirlər?” sualı
qarşısında gülümsəyərək “nə bilim,
əşi” deyir, mənim başımı tez-tez iri, mehriban,
isti əlləriylə sığallayır, şeytanlıq edən
bacılarıma “paşol” deyə zarafat edirdi. Bu zaman səkkizinci
sinfə qədər rusca oxumuş nazlı arvadı, bizim sevərək
“dostu” dediyimiz (yəni dayımızın dostu) Pəri ona “qızlara “paşol” yox,
“paşla” demək lazımdır, Alik” iradını tutsa da,
Əlinur dayı onu sakitcə, gözlərində qəribə
ifadə dinləyir, ancaq gələn dəfə yenə
“paşol” deyirdi. O vaxt Əlinur dayının arvadının
iradını sakitcə və səbrlə dinləyərkən
nə fikirləşdiyini heç cür tapa bilmirdim, indisə
mənə elə gəlir ki, sadəcə “dostunun”, həyat
yoldaşının rus dilinin incəliklərini dərindən
bilməsi ilə fəxr edir, ancaq bunu tez də unudurdu.
Biz onu çox istəyirdik, çünki anam da onu
çox istəyirdi, çünki o həm anamın
dayısı idi, həm də bizim. Nənəm də onu çox istəyirdi,
Bakıdan bizə Novruz bayramı sovqatı – rayonda bişirilənlərdən
daha iri, şəhər qızları kimi ağappaq və
yumru şəkərburalar, ağızda ətli-dadlı dodaq
kimi əriyən qalın və yumşaq paxlavalar,
havalı-oksigenli qoğallar, iri, qabığı yumşaq
qoz-fındıq, rayonda demək olar ki, heç kəsin
tanımadığı badam, hamının
tanıdığı innab, rayonda olmayan və adlarını
bilmədiyimiz cürbəcür başqa çərəzlər
göndərəndə, ürəkdən “qardaşım” dediyi
əziz əmisi oğlunun körpələrini, “bacım”
dediyi əmisi qızının “yetimlərini” də yaddan
çıxarmır, onların payını ayrıca
yollayırdı.
Əlinur
dayı kasıb və fağır adam idi
– bu fikri mən babamdan və evimizə qonaq gələn
başqa kişi qohumlarımızdan eşitmişdim. Atam
Əlinur dayıya “yaxşı adam”
deyirdi.
O, taksi
sürücüsü idi, o zamanlar dövlətə məxsus
“Avtobaza” adlı müəssisədə işləyir, indi
daha çox meyvə-tərəvəz, dəmir-dümür
daşınması üçün istifadə olunsa da, sovetin
ən hörmətli maşını olan köhnə,
açıq yaşıl rəngdə olduğu ancaq yuyulanda
bilinən bir “Volqa QAZ-24” sürürdü. Volqaların taksiyə
verilməsi, Volqa çayının özü kimi gözəl,
geniş, təmkinlə axan bu maşınların taksidə baxımsızlıqdan
köhnəlməsi o zaman məni gözəl
qızların eybəcər oğlanlara ərə getməsi
qədər narahat edirdi. Atamdan bunun səbəbini
soruşanda cavab verirdi ki, taksidə keyfiyyətli
maşından istifadə olunmalıdır ki, davam gətirsin.
Amma mən bu fikirlə razı deyildim, çünki mənə
görə, bu bahalı, gözəl, rahat maşınlara bir
manat verən hər ayağı palçıqlı,
belişallı, başı kepkalı, qapını yun
çubuğu kimi zərblə çırpan adamlar yox, zərif,
gözəl geyimli, mədəni insanlar minməlidir. Mənə
elə gəlirdi ki, burada nəsə düz deyil, nəsə
kobud bir uyğunsuzluq, qeyri-adekvatlıq var. Necə ola bilər
ki, rayon rəhbərinin, raykomun birinci katibinin
maşını və taksi eyni markadan olsun?.. Amma
camaatımız bu uyğunsuzluğu özünə bab olmayan digər şeylər kimi sürətilə
aradan qaldırır, maşınları, pis yazarlar demişkən,
“qısa zaman kəsiyində” özlərinə oxşada
bilirdilər. Odur ki, Əlinur dayının
Volqası da sərnşinlərinə bənzədiyindən,
tez-tez yolda qalır, qoca və xəstə valideyn kimi onu
incidir, daim həkim, dava-dərman tələb edirdi. Bu səbəbdən də çox zaman
fikirli-qayğılı, kefsiz görünürdü.
Bununla belə ailəsini pis dolandırmır, hətta
çox sevdiyi arvadını hər il
yayda qonşu qadınlarla birlikdə Yessentukiyə müalicəyə
də göndərə bilirdi. Çünki “dostumuz” Pərinin
qaraciyəri, öd kisəsi xəstə idi və dediyinə
görə, bircə il Yessentuki suyu içməsəydi, kimyəvi
silah kimi partlayıb onu zəhərləyə və öldürə bilərdi. Balacaboy, ətli, miniatür, üzdən yapon
qadınlarını xatırladan, yaşılbaş sona kimi
yanını basa-basa yeriyən dostu anamı hər görəndə
özü kimi xırda ovuclarını irəli
çıxmış balaca yumru qarnına döyəcləyib,
“nağaradıye, nağara” deyir, ancaq qarnından Elnarə
Abdullayevanın dəfinin səsi çıxırdı. Əlinur dayı isə, nəvazişlə
“Poşan” çağırdığı, heç vaxt
üstünə qışqırmadığı, güldən
ağır, baldan acı söz demədiyi sevgili “dostunun” nəinki
ölməsinə, heç kefinin sınıxmasına da
razı olmazdı. Odur ki, köhnə
maşınla gündəlik qazandığı puldan təmirə,
yemək-içməyə xərclədiklərindən
artıq qalanını yığaraq, “lotoreya oynayır”, digər
oyunçularla elə razılaşırdılar ki, öz
“lotoreyalarını” yay aylarında alıb, kurorta gede bilsinlər.
Bilməyənlər
üçün məlumat verim ki, “lotoreya” deyilən oyunun
qaydaları beləydi: 10-15 nəfər bir araya gələrək,
hər ay eyni məbləği toplayıb, növbə ilə
içərilərindən bir adama verirlər ki,
ehtiyaclarına xərcləsin. İndiki bank
krediti kimi bir şey; ancaq faizsiz, depozitsiz, girovsuz, komisyonsuz,
kağız-kuğuzsuz. Bu məbləğ ayda əlli
manat da ola bilərdi, yetmiş manat da,
yüz manat da, ancaq adətən bundan artıq olmurdu.
Oyunçulardan birinə, tutaq ki, bu ay gəlin köçən
qızına mebel almaq, digərinə gələn ay oğluna
“bazarlıq aparmaq”, üçüncüsünə ondan
sonrakı ay harasa rüşvət vermək, özünə
pensiya düzəltdirmək lazım olurdu,
dördüncüsünün ya özünün, ya da gəlninin
daha sonrakı ay vaxtı tamam olacağından, doğmağa
gedəcək, beşincisi yayda kurorta gedəcək,
altıncısının uşağı Bakıya ali məktəbə
sənəd aparacaq, yeddincisinin əri... Nə
isə, problem, qayğı, dərd hər zaman vardı və
çoxusu da pulla həll olunduğundan, insanlar bir-birinə sərfəli
əsaslarla yardım etməyin bir yolunu da belə
tapmışdılar. Xalqbank. Kim
tapmışdı, haçan tapmışdı, ideyanın
müəllifinin kimliyi bəlli deyildi, fəqət bir az düşünəndə məlum olur, bu
oyunu fikirləşib tapan adama təcili pul lazım olub. Çünki ideyalar insanların ağlına adətən
çətin duruma düşəndə, çıxılmaz
vəziyyətdə qalanda gəlir. Bütün
böyük ideyalar beləcə, şəxsi problemlərdən
doğub və buna kimsənin şübhəsi ola
bilməz. Hə, lotoreya oyunçularımız da beləcə
öz aralarında razılığa gələrək,
problemlərinin həlli üçün hər ay bir-birinə
böyük məbləğdə pul yığıb verir, həm
problemlərini həll edir, həm də bir növ başlarını
qataraq, darıxdırıcı, bozumtul, yeknəsəq həyatlarına
rəng qatırdılar. O vaxtlar televizorda “xoşzaur”
proqramlar, serial-filan yox idi axı. Ancaq elə
olurdu ki, razılıq əldə olunmurdu, çünki pulu
ilk ay, ya da ikinci ay, yaxud yayda almaq istəyənlər çox
olur, digər aylarda heç kəs yiyə durmurdu. Belə olanda püşk atılır, fəqət bəzən
püşk də məsələni çözmür, nəticədən
narazı qalanlar cığallıq edərək oyundan
çıxırdılar. Lakin oyun
çox zaman mahiyyət etibarilə bir, ya da uzaq başı
iki nəfərin planına, mənafeyinə
hesablandığından, digər iştirakçılar o qədər
də israrlı olmur, təşəbbüskarlara və təşkilatçılara
güzəştə gedir, çətinliyi olan
qonşularına və ya qohumlarına könüllü
yardım etmiş oludular. Bunu təşkil edən də
yayda kurorta gedərkən Əlinur dayı ilə Pərini
öz dəstəsinə qoşmaq istəyən diribaş
qonşuları və “həkim qədər bilən” tibb
bacısı Xanımnaz idi. O bütün məhəllənin
yumşaq yerini balaca gümüşü qutusunda
qaynatdığı “qorxulu” iti soyuq silahlarla deşdiyi,
qollardakı həyat boru xətlərini asanlıqla tapdığı,
təkcə tibbi yox, həm də sosial-iqtisadi, mədəni-məişət,
intim-psixoloji məsləhətlər verdiyi üçün,
damarlara sancdığı şəfalı iynələr vasitəsilə
hamının ürəyinə yol tapır, Əlinur
dayının ailəsinin kurort da daxil bir çox
qayğılarını da beləcə həll edirdi. Ancaq elə
olurdu ki, pul çatmırdı və Poşan kurorta
Xanımnazın dəstəsinə qoşularaq çox sevdiyi
Alikindən müvəqqəti ayrılaraq gedir, o da evdə
qalıb, şoferliyini edir, lotoreyanın gələcək
ödənişlərinin pulunu qazanırdı.
Bayaq
dediyim kimi, Poşan orta məktəbi rusca oxumuş, ancaq ali təhsil
almamışdı, bununla belə rayondakı və məhəllədəki
əksər qadınlardan fərqli olaraq, kobud, kələ-kötür
ləhcədə yox, oxumuş qadınlara, daha çox həkimlərə
xas xüsusi intonasiya, sözləri aydın, incə tərzdə
söyləyərək danışır, rus sözlərini əksəriyyət
kimi təhrif olunmuş formada deyil, şəhərlilərə
xas xüsusi lovğalıqla “düzgün” tələffüz
edir, çox sevdiyi ərinə nazla “Alik” deyirdi. “Alik heç vaxt mənimlə prikazla
danışmır, vseqda prosit.” “Alik dedi ki, Poşan, bu
gün özünə əziyyət verib yemək bişirmə,
maşına balaca bir kastrul qoy, axşama kabab alıb gətirəcəm.”
Özü də “kastrul” sözünü eynilə
ruslar kimi, yəni “l” səsini yumşaq tələffüz edərək
söyləyirdi. “Alik deyir ki, Poşan, mən
sənə yaxşı baxa bilmirəm, Allah
kasıblığın üzünü qara eləsin.” O
bunların hamısını xüsusi ədayla, nazlanaraq
deyir, hiss olunurdu ki, Əlinur dayı, onun sevgisi,
qayğısı, diqqəti ilə arvad əriylə necə
fəxr eləməlidirsə, eləcə qürur duyur.
Deyilənə görə, onların həqiqətən
“Leyli-Məcnun” kimi sevgiləri olmuş, ancaq bir-birinə dəlicəsinə
aşiq olan gənclərin qovuşması, el adəti ilə
ailə qurması müşükülə
çevrilibmiş. Əlinur dayı öksüz olduğundan, atası Qədir
kişi isə belə məsələlərə
qarışmayacaq qədər laqeyd və qoca olduğundan, ailədə
təşəbbüsü ələ alan böyük
bacısı Bədaza lovğa, özündənrazı,
işbilməz, boyu bir qarış, ördəkyeriş Pərini
qardaşına almağa qətiyyən razı deyilmiş. Elə Pərinin anası və molla qardaşı
Şəhadət də heç bir yerdə işləməyən,
siqaret çəkən, araq içən, səhərdən
axşamacan küçələrdə avaralanan Əlinura
qız vermək istəmirlərmiş. Ancaq Pəri iki
ayağını bir dikdabana (o zaman artıq başmaq geyən
yox idi) dirəyərək, Əlinurdan başqa heç kəsə
getməyəcəyini, özünü öldürəcəyini
bəyan etmiş, Əlinur da bu saf məhəbbətdən, sədaqət
və dəyanətdən, insanı kövrəldən vəfadarlıqdan
ilham alaraq hədsiz təsirlənmiş, avaralığın
daşını ataraq, sürücülük məktəbinə
daxil olmuş, sürücülük vəsiqəsi
almış, hətta avtobazaya işə düzələrək,
köhnə bir yük maşını sürməyə
başlamış, həmin maşınla hər gün Pərigilin
doqqazının qabağından o qədər o yan-bu yana
keçmişdi ki, axırda Bədazanın qızı ona
almaqdan, qızın anasının və qardaşının
da bu izdivaca razı olmaqdan başqa çarələri
qalmamışdı. Aqillər necə deyib: “Məhəbbət
hər şeyə qadirdir!”
Lakin “Əlinur və Pəri” dastanı bir qədər uzun
sürdüyündən, onlar gec evlənmişdilər. Əlinur
dayı atamdan, Pəri də anamdan bir neçə yaş
böyük olsalar da, böyük uşaqları məndən
dörd yaş kiçik idi. Onların
üç uşağı vardı – biri oğlan, ikisi
qız. Oğlanın adı Cavid idi.
O, sarışın, başı bədəninə görə
bir qədər iri, dəcəl, daim ora-bura daş atan, yük
maşınlarının dalınca qaçıb sallaşan,
eyni zamanda, xəstə bir uşaq idi. Hələ
məktəbə getmirdi. Cavidin xəstəliyinin
adını heç vaxt heç kəs demirdi, bəlkə də
uşaqların yanında demədiklərindən, biz
eşitmirdik. Ancaq onun boynunun sol tərəfində
bir neçə vəz vardı və həmin vəzlər
bir də görürdün o dərəcədə
çoxalıb və şişiblər ki, uşaq boynunu
döndərə bilmir. Ancaq Cavid bunu vecinə
almır, xəstəlik onu tam həkdən salıb, yıxana
qədər şuluqluğunu davam etdirir, anam demişkən,
it əl-ayağı yemiş kimi bir yerdə durmurdu. Cavidin xəstəliyi
Əlinur dayını və Pəri dostunu hədsiz məyus
edir, qəm-qüssəyə batırır, bütün məhəlləni
kədərləndirirdi. Hamı, hətta
biz uşaqlar da ona acıyırdıq. Təkcə
özünün vecinə deyildi. Vəzlər
şişib uşağı halsızlaşdıranda onu harasa
həkimə aparır, “toka verdirir”, bundan sonra bir qədər
yaxşılaşan balaca Cavid öz dəcəl fəaliyyətinə
qaldığı yerdən davam edir, küçədən
keçən heç bir yük maşınını
buraxmır, daşlamadığı quş, it, inək,
camış, uşaq qoymurdu. Bir gün balaca və
dəcəl Cavid öldü. Onun vəzləri
növbəti dəfə şişib-böyümüş,
heç bir müalicənin və tokun xeyri olmamış, həkimlər
sarışın, dəcəl, coşub-daşan, bitib-tükənməyən,
qaynar, körpə həyatın tükəndiyinə qərar
vermişdilər.
Əlinur dayı və Pəri dostu bu gözlənilən
itkidən uzun müddət özlərinə gələ bilmədilər. Əlinur dayı oğulsuz
qalandan sonra daha da azdanışan, daha qaradinməz oldu, daha
çox siqaret çəkdi, daha fikirli göründü, Pəri
dostu daha çox vaysındı, taleyindən, səhhətindən,
Allahından, zəmanədən, insanlardan, onları
gözü götürməyənlərdən, onlara cadu edənlərdən,
xüsusilə də, baldızı Bədaza xaladan daha çox şikayətləndi,
gileyləndi. Oğlunun ili çıxana qədər
yas saxladı, Yessentukiyə getmədi, ancaq ikinci ili
Xanımnaz dedi ki, ölənlə ölmək olmaz, sənin
balaların var, ölsən onlar ortalıqda qalacaq, analıq əlinə
düşəcəklər. Odur ki, getməlisən,
qonşular da mən deyəni deyir. Pəri dostu
bütün həmciinsləri kimi, təcrübəli
“medsestra-koordinatorun” və “Camaaat nə deyər?” ictimai
birliyinin daşdan keçən rəyinə biganə qala bilməzdi,
bu səbəbdən də yenidən qaraciyərini, öd kisəsini,
mədəisini, dalağını və
bağırsaqlarını götürüb, Xanımnaz
ekspedisiyasına qoşuldu. Getməmişdən qabaq bizə gəlib,
heç vaxt kurortda-zadda olmayan, arabir Bakıya həkimə gedən
anama böyük bir təbliğat materialı da verdi. Orada Xanımnazın, digər qonşu
arvadların imzaladığı “Yetim balalar və
analıqlar” adlı geniş və təsirli bir məruzə
vardı. Anam oxuyub, yalandan “hə-hə” dedi və
könülsüz imzaladı.
Əlinur
dayıgilin küçəmizin aşağı tətərfindəki
çiy kərpicdən tikilmiş, damı saman və
palçıqla suvanaraq tol çəkilmiş balaca
ikiotaqlı, artırmalı rahat komaları bizim ikimərtəbəli,
təmirsiz, dörd otağının qışda yalnız
birindən, yayda isə ikisindən istifadə edə bildiyimiz
daş evimizdən təxminən iki yüz addım aralı
olardı. Mən onların kərpic evini,
yamyaşıl çayırla örtülü geniş həyətlərini,
özümüzün daş evimizdən və
daşlı-çınqıllı həyətimizdən daha
çox xoşlayırdım. Amma Bədaza
xalanın rəhbərlik etdiyi “Qonşu və qohum
arvadların koordinasiya mərkəzi” durmadan bəyanatlar
verirdi ki, Alinur dayının da hökmən daş evi
olmalıdır. Çünki küçədə
daş ev tikməyən cəmi iki ailə
qalıb, onun biri dəmiryolunda fəhlə işləyən
kəkəz Əlulladır, biri də Əlinur. Əlulla həqiqətən
çox kasıbdır, fəhləliklə balalarını
zor-güc dolandırır, amma Əlinuru ev
olmağa arvadı qoymur. Bədaza xala hara çatırdı,
qardaşını ev olmağa qoymayan “ördəkyeriş” Pəri
dostuya və onun baş məsləhətçisi “el-obada
götünə baxmadığı kişi qoymayan”
Xanımnaza elə orijinal qarğışlar edirdi, ən mahir
söz ustaları o cür “qanadlı ifadələr”
tapmağa, ən usta siyasi ideoloqlar düşmənin yeddi
qatından keçən belə təsirli bəyanatlar verməyə
aciz qalardılar. Bədaza xala öz əbədi
mühazirəsini arabir bizə, bacısı qızına
baş çəkməyə gələndə də birnəfəsə
oxuyur və oxuyub qurtaran kimi də, qalxıb başqa təlim-tərbiyə
ocaqlarına gedirdi. Onun “yetimləri”
artıq böyümüş, oğlu evlənmiş,
qızları ərə getmişdi deyə, təqaüdə
çıxmışdı və bekar qala bilmədiyindən,
gününü faydalı mühazirələr oxumaqla
keçirirdi. Doğrudur, bu mühazirələrdə
“nankor” oğluna, “tənbəl”, “poxlu” gəlninə, “fərsiz”,
“eşşək” yeznələrinə də geniş yer
ayırırdı, ancaq təməl mövzu Pəri və
Xanımnaz idi. Bədaza xalanın
leksiyasının əsas özəlliyi oydu ki, onu bəhri-təvil
kimi dayanmadan, ağzına bir qurtum çay-su almadan düz
üç saat, özü də çox sürətlə
söyləyə bilirdi. İnanın, əgər
sağ olsaydı, dünyanın ən məşhur reperləri
Pitpull və Eminem onun yanına “konsaltinqə və treninqə”
gələrdilər.
Pəri dostu tez-tez bizə gəlir, anam da arabir onlara
gedirdi. Onlar bu qarşılıqlı səfərləri hərdən
uşaqları və ərləri ilə birlikdə də
gerçəkləşdirirdilər. Fərq
burasındaydı ki, atamın ora-bura getməklə çox
arası olmadığından, anam onu ildə uzaq başı
bir dəfə harasa dartıb apara bilir, bu da iki ildən bir
Əlinur dayıgilə düşürdü. Amma onlar tez-tez gəlirdilər. Dostunun
tək və uşaqlarıyla birlikdə gündüz gəlişləri
o qədər maraqlı olmasa da, axşamlar Əlinur dayı
ilə birlikdə gələndə çox sevinirdik. Çünki Əlinur dayı mənim
başımı öz iri, tüklü, isti əliylə
sığallayır, mənə “ağıllı oğlan”
deyir, bacılarıma “paşol” deyərək zarafat edirdi.
Çünki anam çox sevdiyi dayısına
bacardığı qədər babat süfrə açaraq,
onu çox sevdiyini, qohumcanlı olduğunu növbəti dəfə
isbatlamağa çalışır, atamla Əlinur dayı “əlli-əlli”
vurandan sonra nərd atır, qadınların başı
söhbətə qarışır, biz də əlimizə
düşmüş girəvədən istifadə edib, ikimərtəbəli,
dörd otaqlı, iki eyvanlı böyük və soyuq daş
evin altından vurub, üstündən
çıxırdıq.
Atamın
içməklə və nərd oynamaqla arası olmasa da,
Əlinur dayının xatirinə məclisi axıracan bircə
qədəhlə yola verir, onunla cəmi bir tas
nərd oynayır, çəkən olmasa da, hətta ona
qoşulub, siqaretindən də birini naşı-naşı
tüstülədirdi. Amma Əlinur dayı həm
yaxşı içir, həm yaxşı nərd oynayır, həm
də yaxşı siqaret çəkirdi. Atam
ona “çöl soyuqdur, burda çək” desə də,
çox zaman balkona çıxır, atamdan çəkinirdi,
ya da sadəcə hörmət edirdi. O, siqaret çəkmək
üçün balkona çıxanda atam fürsəti
fövtə verməyib, divanda həmişəki yerinə
uzanır, ya daimi abunəçisi olduğu “Kommunist”, “Bakinski
raboçi”, “Trud” qəzetlərindən birini
götürür, ya da xəbər vaxtı olanda televizorun səsini
artırır və bizə acıqlanırdı ki,
“xırraşmayın”. Biz bu sözün “sakit olun”
anlamına gəldiyini bilir və dərhal kiriyirdik, ta
Əlinur dayı siqaretini çəkib qayıdanacan. O qayıdıb
gələndə atam uzandığına görə
üzrxahlıq edərək, yorulduğunu söyləyir,
Əlinur dayı da bundan qətiyyən incimir, sifətinin
heç bir cizgisində dəyişiklik əmələ gəlmirdi.
Anama zarafatyana-ərkyana “ordan bir çay gətir, köpəqqızı”
deyir, sonra qəşəng çini nəlbəkiyə
qoyulmuş “çeşski” büllur stəkandakı ətirli-filli
hind çayını bağçamızın məhsulu olan
gilənar mürəbbəsiyə içə-içə
gözlərini televizora zilləyir, arabir dəcəllik edən
qızlara “paşol” deyir, arvadıyla baxışaraq, ona səssiz-səmirsiz
nəsə söyləyir, ancaq fikri həmişəki kimi
sanki haradasa uzaqlarda olurdu. Onun nə
düşündüyünü, yaxud da düşünmədiyini
hələ də anlamış deyiləm, çünki bu qədər
düşünən adam bu qədər
susmamalıdır, buna ürək tab gətirməz...
Onlar gedəndən
sonra anam həmişə atamı, dayısına hörmətsizlik
etdiyinə, onun yanında uzandığına görə
“danlayır”, atam isə Əlinurun belə şeylərə əhəmiyyət
verməyəcək qədər saf, səmimi adam olduğunu əsas
gətirirdi: “Əlinur bilir ki, mən bütün günü
işdə olur, stulda oturur və yoruluram. O başa düşən
adamdır, məndən inciməz...”
Xanımnazın
koordinasiya və rəhbərlik etdiyi “Qonşuların problemlərinin
həlli və strateji məşvərət şurası”
Əlnur dayının işlərinin niyə düz gətirməməsini,
Pərinin xəstəliyini, yeganə oğullarının tələf
olmasını, daş ev tikə bilməmələrinin səbəbini
dəfələrlə, intensiv və israrla müzakirə
etdikdən sonra axırda belə qərara gəldi ki, Pəri
təcili surətdə bir oğlan doğmalı,
yurdlarını da dəyişməlidirlər. Çünki
ya bu yurd onlara düşmür! Ya da Əlinurla Pərini
gözü götürməyən, onların bir-birini hədsiz
sevmələrini, mehribanlıqlarını, Əlinurun Pəriyə
qarşı əksər kişilərdən fərqli xoş,
yumşaq, səbrli münasibətini çəkə bilməyən
hansısa bədniyyət onlara cadu edib və həmin cadunu xəlvətcə
həyətlərinə basdırıb. Şübhələr
daha çox Bədaza xalanın üzərindəydi, ancaq bunu
açıq mətnlə bəyan etmək son dərəcə
təhlükəliydi; üçüncü cahan
savaşı başlaya bilərdi. Amma insafən
Bədaza xalanın nəyi vardı acı dilindəydi,
adı Bədaza olsa da, o belə bəd əməllərə
qadir deyildi. Pəri dostu bu təklifi Xanımnazdan
eşitdikdən sonra elə onun məsləhətilə də
kitab açdırmağa qərar verdi,
amma qardaşı Şəhadətə yox, küçəmizin
bu biri başında yaşayan molla Cəlilə. Molla Cəlil
ağıllı adam idi, ağıllı
adam olmasaydı heç molla ola da bilməzdi, odur ki,
qadınların “strateji məşvərət
şuarsının” qərarına qarşı getməyin mənasızlığını
anlayıb, tamamilə dəstəklədi.
Tezliklə Pəri dostunun qarnı şişdi, amma bu dəfə
acı öd kisəsinin verdiyi köpdən yox, Əlinur
dayının şirin sevgisindən. Yurdlarını da satıb, qonşu
küçədə, Xanımnazın həyətinin sol tərəfindən
(Əlinur dayıgilin həyəti Xanımnazgilin evinin
qarşısındaydı) elə özlərininki kimi, kərpic
daxması olan bir qədər kiçik həyət
aldılar, başqa sözlə, Xanımnazın orbitində
qabağından sol böyrünə doğru qırx beş faiz fırlandılar. Pulun
yerdə qalan hissəsini də Əlinur dayı avtobazaya
rüşvət verərək, qəttəzə süd rəngli
Volqa Qaz-24 götürdü. Pəri dostu doğrudan da
oğlan doğdu və bu şad xəbəri doğum evindən
Xanımnaz xala telefonla canlı yayım edərək, anama xəbər
verdi (Əlinur dayının evində
telefon yox idi). Anam sevincək məni muştuluğa göndərdi
və dedi ki, hələ təzə evə köçməyiblər,
köhnə evdə xəbər gözləyir (Bunu da anama
Xanımnaz demişdi, yoxsa hardan biləcəkdi?). Muştuluq almağa çox utansam da, anam və bizdə
oturub xəbər gözləyən bir neçə qonşu
arvad məni inandırdılar ki, almasan, Əlinur dayı inciyər
və ayıb olar. Məni Pəri dostunun oğlan doğması yox (bunu
dərk etmir, ürəkdən sevinə bilmirdim), bu xəbəri
Əlinur dayıya çatdıracağım, onu sevindirəcəyim
sevindirirdi, ancaq mənə pul verməsini istəmirdim.
Çünki o, hamının dediyi kimi, “kasıb və
fağır”, atamın dediyi kimi, “yaxşı, saf, səmimi
adam” idi, Dostoyevski demişkən, həlim adam idi, həm də
işləri düz gətirmirdi, ehtiyacı, dərdi-səri,
qayğısı çox idi.
Yay axşamının bürkülü alatoranında
onların kasıb taxta doqqazını cırıltıyla
açıb, sıx çayırılığın
arasındakı cığırı qaçaraq keçdim. Həmişəkindən
fərqli olaraq, bu dəfə çayırların pərlərinin
topuqlarımı qıdıqlamasına fikir vermədim.
Əlinur dayı artırmada stol
arxasında üzü həyətə tərəf oturmuş
və evini satdığı adamla nərd oynayırdı. Məni görən kimi əlini saxladı.
Utana-utana “dostunun oğlu oldu...” dedim, amma arvadların verdiyi təlimata
uyğun olaraq, “muştuluğumu ver” deyərək
ardını gətirə bilmədim və duruxdum. O da duruxdu,
üzündə qəribə ifadə yarandı, bu ifadə nə
sevincə, nə həyəcana, nə həsrətə, nə
də kədərə oxşayırdı. O sanki sevinmədi
və məni, çaparaq şad xəbər gətirən
qasidi də sevindirmədi. İndi anlayıram
ki, bu mimika yalnız sevinmək istəyən, ancaq sevinə
bilməyən, qayğılardan, çətinliklərdən,
ağır yükdən, kasıblıqdan usanan, yorğun bir
adamın üzündə əmələ gələ bilərdi.
Məyus-məyus dönüb getmək istəyəndə
sanki qəfil yuxudan ayılıb ayağa qalxdı, “dayan”
deyib, əlini cibinə saldı və mənə on beş manat pul uzatdı. Pulu ondan
könülsüz alıb (çünki arvadlar “inciyər,
ayıb olar” demişdilər), “sağ ol” dedim və Əlinur
dayının qayğılı, yorğun baxışları
altında üzümü çevirib, pərt halda dizə
qalxmış çayırın arasındakı ensiz
cığırla kasıb taxta, cırıldayan doqqaza yönəldim, pulu gətirib
anama verdim.
Evə gələndən sonra düşünürəm
ki, gərək qonşu arvadların və onların təsirinə
düşən anamın sözünə baxmayaydım. Çünki
o zaman mənim puldan ümumiyyətlə başım
çıxmırdı, anamınsa ciddi ehtiyacı yox idi.
Bunu Əlinur dayı çox gözəl bilir və
muştuluğu bir neçə saniyə ləngitməsinin səbəbi
də elə bu idi. Əlinur dayı kasıb olsa da, əliaçıq
adam idi, o sadəcə cibindən mənə
nəsə çıxarıb verməyə arlanmış,
duruxduğumu hiss etdikdən sonra qərar vermişdi. Amma Əlinur
dayının qayğıları, ehtiyacları çox idi.
Yeganə təsəllim anamın bunun əvəzini
sonradan qat-qat artıqlamasıyla çıxacağı idi.
Əlinur
dayı yeni Volqası ilə taksçiliyini edir, adını
babasının şərəfinə Qədir qoyduqları
balaca oğlu və iki qızı yeni yurdlarında və evlərində
yavaş-yavaş böyüyür, onlar arabir bizə gəlir
(körpəyə, həm də məsafə bir qədər
uzaqlaşdığına görə artıq az-az ), biz də arabir onlara qonaq gedirdik. Beləcə aradan bir neçə ay keçdi və
balaca Qədir iməkləməyə başlayanda, rayonumuz dəhşətli
bir xəbərdən sarsıldı. Əlinur
dayı qəfil ölmüşdü.
Mən bu xəbəri anlamadım, dərk etmədim,
heç nə düşünə, ağlaya, kədərlənə
bilmədim.
Anam ağlaya-ağlaya atamın iş yerinə zəng vurub xəbər
verdi və onu gözləmədən tələsik
Əlinur dayıgilə getdik. Onu otağın ortasında
xalı üzərinə sərilmiş döşəyə
uzatmış, üstünü ağ mələfə
ilə örtmüşdülər. Bədaza
xala ağı deyərək bərkdən ağlayır, Pəri
dostunun çığırmaqdan səsi batmışdı.
Hər ikisi meyitin üzərində əllərini o yan-bu yana yellədərək, “Ay Əlinir... Can
Əlinur... Bizi niyə tək qoydun... Balalarını niyə
yetim qoydun?.. Bacın öləydi, ay
qardaş, bu günü görməyəydi... Biz sənsiz
neyləyəcəyik, ay Əlinur?..” və
sair buna bənzər sözlər söyləyirdilər... Hər
ikisinin üzü cırılmışdı, yanaqlarından
qan axırdı...
Anam “ay dayı!” deyə fəryad qopararaq, onlara qoşulandan az sonra, dözə bilməyib həyətə çıxdım. Artıq atam da işdən birbaşa bura gəlmişdi. Onun yanına gedib, böyrünə sığındım. İtkinin ağırlığı mənə indi çatmağa başlamışdı, atamın belindən bərk-bərk yapışdım. Kişilər danışırdılar ki, Əlinur dayı öz təzə Volqasıyla fikirli halda küçəylə gedərkən, maşının qarşısına qəfil bir uşaq qaçmış, maşın onu vurararaq yüngül yaralamış (deyilənə görə, uşağın bir qıçı sınıbmış), o özünü itirməyərək, uşağı dərhal maşına qoyub, xəstəxanaya çatdırmış, həkimlərə təhvil vermiş, sonra koridordakı skamyada oturmuş və oradaca canını tapşırmışdı. Əməliyyat otağından çıxan tanış cərrah (rayon yerində hamı bir-birinə tanış və qohumdur) ona qorxulu bir şey olmadığını, hər şeyin qaydasında olduğunu xəbər vermək istəyəndə, keçindiyini görmüşdü. Əlinur dayının ipək kimi yumşaq ürəyi həmişəlik daşa dönmüşdü.
***
Əlinur dayı “ev olmadan”, daş ev tikmədən bu dünyadan köçdü, özüylə kim bilir, hansı sirli arzuları, xəyalları apardı. Amma daş ev, hətta daş imarət tiksə də, həyatda sısqa bir çığır, dadlı və isti xatirə qoya bilməyənlərdən fərqli olaraq, gələcəkdə yazıçı olmağı arzulayan bir tifilin sevgisini, rəğbətini, diqqətini qazana, iddiasız, səmimi bir hekayənin baş qəhrəmanı ola bildi. Pəri dostu daha Yessentukiyə gedə bilmədi, amma ölmədi də. Çox sevdiyi Alikinin yadigarlarını böyütmək ona güc-qüvvət, iradə, inam, qətiyyət verdi. O, işə düzəldi, işlədi, üç yetimi çətinliklə böyütdü, qızlarını ərə verdi, oğlunu evləndirdi, ev elədi. Əlinur dayının tikə bilmədiyi daş evi Qədir ucaltdı və Pəri dostu otuz ildən sonra öz Alikinin yanına xoş xəbərlə getdi.
Bakı, 01 May
2018
Nadir
QOCABƏYLİ
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 6
may.- S.22-23.