Saman çöpü tikana çevriləndə...
Orijinal
adı "Animal Farm" olan bu romana ən gözəl
adı tərcüməçi Vilayət Quliyev verib:
"Heyvanıstan". Totalitar rejimlərə qarşı
solçu olan yazıçının məcazi dildə
yazdığı bu satirik romanı stalinizmi tənqid edir.
Öncə onu qeyd edək ki, əsərdəki hər
xarakter, gerçək həyatdakı bir kəsimin təmsilçisidir...
Əhvalat
İngiltərədə Uillinqdon qəsəbəsi
yaxınlığındakı Manor fermasında baş verir. Həmin
fermanın sahibidir Mister Cons. Qoca çöldonuzu Mayor
bütün heyvanları böyük anbara yığır. O,
heyvanlara səfalət içərisində
yaşadıqlarını bildirir və bunun da əsas səbəbinin
insanlar olduğunu deyir. Onun sözlərinə görə,
insanlar onların istehsal etdiyi hər şeyə sahiblənmişdilər.
Mayor onları inqilaba çağırır: insanlardan yaxa
qurtarmaq lazımdı və onda heyvanlar dərhal varlı və
azad olacaqlar.
Özünü
hamıdan ağıllı və zirək hesab edən donuzlar
inqilab etməyi boyunlarına götürür. Bu donuzların
arasında canfəşanlıq etməklərinə görə
ən çox fərqlənən Napoleon və Snouboll olur.
Mayor insana, onun bütün istəklərinə qarşı
düşmənçiliyin donuzların hər birinin borcu
olduğunu bildirir: "İki ayağı üstə gəzən
hər bir canlı düşmənimizdir. Dörd ayağı
üstə gəzən, yaxud uçan hər canlı
dostumuzdur". Sonra insana qarşı mübarizə aparanda
heç vəchlə ona bənzəməməyi, mübarizə
başa çatandan sonra da insanın həyat tərzini qəbul
etməməyi tövsiyə edr. Evdə yaşamağın,
yorğan-döşəkdə yatmağın, paltar geyməyin,
spirtli içki içməyin, siqaret çəkməyin,
pulla oynamağın və ticarətlə məşğul
olmağın heç bir heyvanın ağlına gəlmədiyini
xatırladaraq insan vərdişlərinin pisliklərdən
qaynaqlandığını deyir. Və əlavə edir ki,
heç bir heyvan öz həmcinsinə zülm etməməlidir:
"Bütün heyvanların hüquqları bərabərdir."
Sonra gecə gördüyü yuxunu danışmağa
başlayır. Və "İngiltərənin heyvanları"
mahnısını oxuyur. Onlar inqilab dərsləri keçir,
heyvanları azadlığa çıxmağa səsləyirdilər.
Ən yaxşı tələbələr isə qoşqu
atları olan Bokser və Klover idi. İnqilab nəzərdə
tutulduğundan erkən baş verir. Cons içir, onun
işçiləri isə heyvanları tamam unudurlar. Səbri
tükənən heyvanlar öz sahiblərinin üzərinə
hücum çəkərək onları fermadan qovurlar. Onlar
insana aid nə varsa hamısını dağıdıb Consun
evini muzey kimi saxlayırlar. Fermaya isə
"Heyvanıstan" adını verirlər.
Heyvanlar
arasında yeni animalizm təlimi yaranır və bu təlim əsas
7 müddəadan ibarət olur. Müddəalar anbarda
böyük hərflərlə yazılır.
"Heyvanıstan"dakı bütün heyvanlar həyatlarının
sonuna qədər bu qanunlarla yaşamalı idilər:
Bütün
ikiayaqlılar düşməndi.
Bütün
dördayaqlılar və ya qanadlılar dostdur.
Heyvanlar
paltar geyinməməlidir.
Heyvanlar
çarpayıda yatmamalıdır.
Heyvanlar
spirtli içki içməli deyil.
Heyvanlar
digər heyvanları öldürməməlidir.
Bütün
heyvanlar bərabərdir.
Bu əsas
7 qaydanı başa düşməyənlər
üçün Snouboll bütün qaydaları bir müddəada
ümumiləşdirir: "Dörd ayaq yaxşıdı, iki
ayaq pis."
Gecə-gündüz
işləmələrinə baxmayaraq heyvanlar çox xoşbəxt
və həyatlarından məmnun idilər. Bokser adlı
qoşqu atı ən çalışqan heyvan idi. Bokser
özünə "Sabah mən daha çox
çalışacam" şüarını
seçmişdi. Hər bazar ümumi iclaslar keçirilir, qətnamə
yalnız donuzlar tərəfindən hazırlanırdı.
Qalan heyvanların işi isə səs vermək olurdu.
Donuzların işi yalnız rəhbərlik etmək idi.
Cons və
onun işçiləri "Heyvanıstan"a hücum edib
onu geri almağa cəhd etsələr də, heyvanlar layiqincə
müdafiə olunaraq ona öz ərazilərinə daxil
olmağa imkan vermir.
Snouboll və
Napoleonun iclaslarda heç vaxt sözləri düz gəlmirdi.
Xüsusən də, yel dəyirmanının tikintisi haqda
tez-tez mübahisə edirdilər. Bu ideya Snoubollun idi. O, fermada
dəyirman tikərək generator vasitəsilə fermanı
elektrik enerjisi ilə təmin etmək istəyirdi. Napoleon bu
ideyaya qarşı çıxır. Snouboll heyvanlara ona səs
verməyi deyəndə isə Napoleonun göstərişi ilə
anbara doqquz yekəpər it daxil olaraq Snoubollu qovurlar. O,
qaçıb canını qurtarır. Bu hadisədən sonra
Snoubollu görən olmur. Napoleon iclasları ləğv edir.
Bundan sonra bütün qərarları Napoleonun
başçılıq etdiyi donuzlardan ibarət komitə qəbul
etməli idi. Bu isə heyvanlarda əvvəlcə
narazılıq yaradır. Amma sonra onlar bununla
razılaşmalı olurlar. Bokser isə özünə ikinci
şüar kimi "Napoleon hər zaman haqlıdı"
şüarını seçir.
Napoleon
ideyasını gerçəkləşdirmək istəsə
də, Snouboll kimi "təhükəli və ətrafdakılara
mənfi təsir göstərən" donuzu qovmaq lazım
idi. Gecənin birində fermada partlayış baş verir və
heyvanların əziyyətlə tikdiyi dəyirmanı məhv
edir. Napoleon bunu Snoubollun intiqamı kimi dəyərləndirir
və onun haqqında ölüm hökmü
çıxarır. O, dəyirmanın bərpası haqda
göstəriş verməli olur.
Yaxınlıqda
yaşayan cənab Frederik on beş silahlı adamla birlikdə
"Heyvanıstan"a girərək xeyli heyvanı
yaralayır, yel dəyirmanını isə
dağıdırlar. Hücumun qarşısını alan
heyvanların çoxu yaralanır. Napoleon
çıxış edir və bundan sonra heyvanlar qələbə
çaldıqlarına inanırlar.
Zəhmətkeş Bokser
Bəzən
gözlədiklərinin əksi baş verir: xilas
üçün yapışdığın saman
çöpü tikan kimi əlini yaralayır. Artıq hardansa
yapışıb xilas olmaq üçün əllərin də
köməyə gəlmir. Bilmirsən əlinə batan
tikanın ağrısına çarə tapasan, yoxsa
boğulmaqdan xilas olasan...
İnsan
yaranıbsa Tanrı ona yaxşı, ya pis tale yazır.
Oxuduğumuz əsərlərdə, baxdığımız
filmlərdə, real həyatda nə qədər insan taleyi ilə
rastlaşırıq. Bəzən bu tale bədbəxtliklə
assosiasiya olunur. Gözümüzün qarşısında
olduqlarını unuduruq bəzən. Çoxu elə öz
yanımızda, evimizdə yaşayır. Bəzən həmin
obrazlar da elə özümüz oluruq. Bəxtimizə
düşən dramatik rolu oynamaq üçün aktyor
olmağımıza ehtiyac yoxdur... Hava sümüyümüzə
düşməsə də həyat bizi o ritmə tabe edəcək.
"Heyvanıstan"
satirik antiutopiyasında Bokser obrazı var. Xilas olmaq
üçün yapışdığı saman
çöpünün əslində tikan olduğunu bilməyən
insanların taleyini onun taleyinə bənzədə bilərik.
Çox adam həmin qəhrəmanın həyatını təkrarlayır
bəzən: ümid edir, inanır və... aldanır.
Həyat
şüarı "Mən daha çox işləyəcəyəm"
olan Bokser qocalır, xəstələnir və onu müalicə
olunmaq adıyla furqona qoyub aparırlar. Furqonun böyrünə
yazılmış "At sallaqxanası. Sabunbişirmə. Dəri
və sümük emalı. İt yemi" sözləri zəhmətkeş
Bokserin faciəvi sonluğunu göstərir...
Bokserin
faciəsi C.Oruellin sovet zəhmətkeşlərinin gələcəyi
haqqında ötürdüyü subliminal mesaj idi.
Ətrafımıza boylandıqda, çətinlikləri
Atlant kimi çiyinlərində saxlayan nə qədər
Bokser görürük. Həyatları bihudə yerə
daşı çiynində qaldıran Sizifin taleyinə bənzəyir.
Ağır işlər, zülmlə qazanılan çörəkpulu,
ümidlərlə yaşaya-yaşaya qocalıb əldən
düşmək və... son-qara torpaq. Ümidlərə
aldanmaqla başqaları tərəfindən aldanmaq arasında
məsafə yoxdu, məsafəsizlik var. Uçuruma gedirsənsə
nə fərqi var, səni ora aldadıb aparırlar, yaxud xilas
yolu tapmaq üçün gedirsən.
Bədii əsər
olsun, film, yaxud real həyat hadisələri. Oxumaq, seyr etmək,
həmsöhbət olmaq insanı ayıldır. Gözlərin
o dərəcədə açılır ki, xilas olmaq
üçün yapışdığın saman
çöpünün tikan olmadığına əmin
olursan.
Hər
insan taleyi bir məktəbdir. Zəhmətkeş Bokserin həyatı
isə universitetdir, həyat məktəbidir... Öyrənmək
və nəticə çıxarmaq lazımdı...
"Bütün heyvanlar bərabərdi"
Beləcə,
zəhmətkeş Bokser ağır işlər üzündən
dünyasını dəyişir. Zaman keçir və inqilaba
qədərki "Heyvanıstan"ı xatırlayan çox
az heyvan qalır. "Heyvanıstan" gündən-günə
zənginləşsə də, donuz, itlər və başqa
heyvanlara bu sərvətdən heç nə
çatmırdı. Onlar əvvəlki kimi gecə-gündüz
işləyir, doyunca yemir və saman üzərində
yatırdılar. Donuzların içində ən fəal
olanlardan biri - Çığırğan heyvanlara rəqəmləri
və statistikanı göstərərək onları daha
yaxşı yaşadıqlarına inandırırdı.
Heyvanlar İngiltərədə insansız, azad və
özü üçün məhsul isteshal edən fermada
olduqları üçün fəxr edirdilər.
İllər
ötür, donuzlar Consun evinə köçərək orada
yaşamağa başlayırlar. Napoleon ayrı otaqda qalır
və xüsusi qab-qacaqda yeyib-içir. Donuzlar insanlarla
münasibət qurmağa və ticarət əlaqələri
yaratmağa başlayırlar. Onlar özləri düzəltdikləri
pivə və viski içirlər. Donuzlar bütün əsas
müddəaları ləğv edə-edə sona qalan bir
müddəanı da özlərinə sərf edən şəkildə
dəyişirlər: "Bütün heyvanlar bərabərdi,
amma bəziləri daha çox bərabərdi".
"Ferma Manor"
Qonşu
fermadan donuzların yanına insanlar qonaq gəlir. Heyvanlar
maraqla pəncərədən evin içərisinə
baxırlar. Stolun ətrafında qonaqlar içki içir və
dostluğun, yoldaşlığın şərəfinə
badələr qaldırır, sağlıqlar deyirlər.
Napoleon isə fermanın artıq donuzların mülkiyyəti
olduğunu elan edir və ferma yenidən "Ferma Manor"
adlandırılır. Sonda yeyib-içən insanlarla
heyvanların əslində necə identik olduğu məlum
olur. Bu simbioz həyat tərzi onların iç
üzünü açır: "Heyvanlar təəccüb
dolu baxışlarını donuzlardan insanlara, sonra isə təkrar
insanlardan donuzlara çevirirdilər. Gözlərini zilləyib
dönə-dönə baxırdılar. Lakin onları
bir-birindən fərqləndirmək, kimin kim olduğunu
söyləmək mümkün deyildi."
***
Sovet ideologiyasını faş edən, onun
mahiyyətini göstərən "Heyvanıstan"
romanı ilə Corc Oruell totalitar siyasi təfəkkürün,
yəni keçmiş Sovet İttifaqının tarixini və
mövcudluq prinsiplərini bədii cəhətdən
uğurla göstərə bilib. Oxucular həcmcə o qədər
də böyük olmayan "Heyvanıstan" vasitəsilə
Sovetlər birliyinin, stalinizmin mahiyyətindən xəbərdar olur.
Xuraman Hüseynzadə
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 12
may.- S.27.