Heydər Əliyev obrazı
folklorda və bədii nəsrdə
Ulu Öndər Heydər Əliyevin obrazı Azərbaycan xalqının qəlbində, təsəvvür və xəyallarında əbədi yer tutmuşdur. O cümlədən, şairlər, yazıçılar, publisistlər, dramaturqlar, ədiblər xalqın mütəfəkkir rəhbərinin, ümummilli liderinin, xilaskarının, dahi şəxsiyyət və insanın tarixi və bədii obrazını yaratmağa çalışmışlar. AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunda akademik İsa Həbibbəylinin ideya müəllifliyi və ümumi redaktəsi ilə təzəcə çapdan çıxmış "Ədəbiyyatda Heydər Əliyev obrazı: tarixi gerçəklikdən ideala" adlı monoqrafiyada (Bakı, "Elm və təhsil", 2018) ədəbiyyatşünaslığımızda ilk dəfə olaraq məhz ədəbiyyatın Heydər Əliyev fenomeninə münasibəti, reaksiyası, dahi şəxsiyyətin bədii əsərlərdə obrazının təcəssümlənməsi sistemli tədqiq olunur.
Həmin tədqiqatda bədii ədəbiyyatın Heydər Əliyev mövzusuna müxtəlif janrlarda və hər bir janrın öz təbiətindən çıxış edərək yanaşdığı müşahidə və təsbit olunur. Təbii ki, bugün öndə ümumxalq sevgisindən doğan poetik tərənnüm, təcəssüm, heyrət və məhəbbətin ifadəsi - poeziya; tarixi hadisələrə gerçək və birbaşa münasibətin faktı olan ədəbi publisistika gəlir. Bədii nəsrdə Heydər Əliyev mövzusunun inikası və dərki yenicə başlanılmış, amma kifayət qədər miqyaslı və əhatəlidir. Müasirləri Heydər Əliyev miqyasının əlçatmazlığını adətən uca, nəhəng dağla müqayisə edirlər. Belə ki, bu nəhənglikdən yaranan heyrəti ifadə etmək bir şeydir, həmin nəhəngliyi dərk və bədii təsvir etmək başqa bir məsələ. Zaman keçdikcə, uzaqlaşdıqca, Heydər Əliyev obrazının nəhəngliyi daha aydın görünür, dərk olunur, qələmə gəlir.
Məsuliyyətli və şərəfli olduğu qədər də, mövzunun mürəkkəbliyi, çətinliyi ilə ən çox dramaturqlar üzləşirlər. Heydər Əliyev haqqında səhnə əsərləri çox deyildir, amma vardır. Bu halda Əjdər Olun "Canlı lətifələr, əhvalatlar" kitabından bir məqam yada düşür (həmin əhvalat Anarın "Unudulmaz görüşlər" memuar əsərində də xatırlanır). "Bir dəfə hansı bölgəyə səfərdəsə "Uzaq sahillərdə" filmində Mehdi Hüseynzadə rolunun ifaçısı aktyor Nodar Şaşıqoğlu da Heydər Əliyevlə birgə olur. Yazıçı Anar danışırdı ki, görüşlərin birində elə məqam yaranır ki, Nodar Şaşıqoğlu Heydər Əliyevə ərklə deyir: "-Yoldaş Əliyev! Məndən muğayat olun, bir də gördünüz ki, Sizin rolunuzu oynayıram!" Heydər Əliyev halını dəyişmədən ona belə cavab verir: - "Buna ehtiyac yoxdur, mən öz rolumu özüm oynayıram!" Yumorla deyilmiş bu sözlərdə böyük həqiqət var. Nə qədər şərəfli olsa da, bugün belə, Heydər Əliyevin obrazını səhnədə canlandırmaq dramaturgiyadan və teatrdan böyük qüdrət istəyir.
Bilirik ki, xalq yaradıcılığının, folklorun hədəfində real qəhrəmanlara, tarixi şəxsiyyətlərə ümumxalq sevgisi durur. Sovet rejimində çox az rəhbərlər, tarixi simalar folklor qəhrəmanına çevrilə bilmiş, barəsində xalq "olmuş və olmamış" əhvalatlar söyləmişdir. Heydər Əliyev haqqında ilk əfsanələr hələ gəncliyindən, sovet təhlükəsizlik orqanlarında, Elmira Axundovanın sözləri ilə desək, "ən sirli" təşkilatda çalışdığı zamanlardan dolaşmağa başlayır. "Heydər Əliyev: şəxsiyyət və zaman" çoxcildlik roman-tədqiqatında müəllif bu məqama diqqət çəkir: "Heydər Əliyevin dövlət təhlükəsizliyi orqanlarındakı işi barədə mənə bir çox sensasiyalı, lakin əslində əfsanə olan əhvalatları eşitmək və oxumaq müyəssər olmuşdur. Yəqin belə də olmalıdır: bütün görkəmli şəxsiyyətlərin həyatı əfsanələrə bürünür, şaiyələrlə dolur, xüsusən də şəxsiyyət Sovet İttifaqının ən qapalı və sirli təşkilatında general rütbəsinə qədər yüksələ bilibsə..." Romanda bir sıra qeyri-adi sərgüzəştləri misal gətirərək, müəllif bütün bunların Heydər Əliyevin DTK sıralarında, həqiqətən də, əfsanəvi fəaliyyətindən qaynaqlandığını təsbit edir. Xalq təfəkkürü "sirli təşkilat"da çalışan qəhrəmanının hünərvər, vətənpərvər və milliyyətçi obrazını yaradır.
Heydər Əliyevin xalq arasında əfsanəvi obrazı daha geniş miqyasda respublikaya rəhbərlik etməyə başladığı, Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi seçildiyi dövrdən yayılır. Elmira Axundova roman-tədqiqatında Heydər Əliyevin o zamanlar xalq arasında böyük əks-səda doğurmuş "şah abbassayağı" dərviş gəzintilərinə diqqət yetirir. Həmin əhvalat Anarın "Şəxsiyyətin miqyası" essesində də yer tapmışdır: "Mərkəzi Komitənin katibi seçiləndən sonra ilk vaxtlar çox adamın üzdən tanımadığı Heydər Əliyev "Şah Abbassayağı tərki-libas" olaraq bazarları, dükanları gəzir, qanunsuzluqları, əliəyrilikləri, pozuntuları özü öz gözləriylə əyani müşahidə edir və yerindəcə müqəssirin cəzasını verirdi. Və belə faktlar da əhalidə yeni ədalətli rəhbərin iş başına gəlməsi və hər cür ədalətsizliklərin kökünü kəsəcəyi haqqında söz-söhbətlərin geniş yayılmasına səbəb olurdu..."
Heydər Əliyevin şifahi şəkildə obrazının, dildən-dilə düşərək yaranmasına dair Mövlud Süleymanlı "Qırx ilin yeddi görüşü" memuar-əsərində misallar gətirir. Bunlardan biri Azərbaycan dili barəsindədir: "Yadımdadır, 70-ci illərin ortalarıydı, Novruz bayramı ərəfəsində böyükdən kiçiyə hamı Şıx çimərliyi səmtində ağac əkməyə çıxmışdı. Yazıçılar İttifaqının ayrıca sahəsi vardı, orda ağac əkirdik. Heydər Əliyev sahələri dolaşıb, adamlarla görüşüb axırda yazıçıların yanına gəldi. Həmişə olduğu kimi səmimiydi, ərki çatanlarla zarafat edir, gənclərlə maraqlanırdı. Şair Qabil yenə özünəməxsus orijinallığı ilə seçildi: "-Yoldaş Əliyev, Siz azərbaycanca nə gözəl danışırsınız!" Heydər Əliyev astadan gülüb dedi: "- Qabil, sən niyə mənim rusca gözəl danışmağıma təəccüb etmirsən, azərbaycanca danışmağıma təəccüb edirsən? Bu dil mənim ana dilimdir, mən bu dili bilməliyəm! Eləcə də hamımız". Bu söz, bu fikir elə oradaca alqışlarla qarşılandı... Amma onunla bitmədi, çoxlarımızın xəbəri olmadan bu söz, bu fikir kiçik məcrasından çıxdı. Uzun müddət milli tərbiyəmizdə iş gördü... Bu da faktdır ki, bir az əvvəl yuxarı səviyyələrdə Azərbaycan dilində ümumiyyətlə danışıq getmirdi, rus dilini pis bilənləri işə götürmürdülər, ona pis baxırdılar və s. Adi bir iməcilik günündə deyilmiş bu söz, bu fikir və ümumiyyətlə Heydər Əliyev fəaliyyəti doğma dilimizə olan soyuq münasibəti dəyişdirdi. Yeri gəldi-gəlmədi rus dilində danışan və danışmağa can atan kütləviliyin qarşısı alındı..."
Akademik Ramiz Mehdiyev yazır: "Bütövlükdə Heydər Əliyev epoxası yüksəliş epoxasıdır. Bu illərdə Azərbaycanda milli mənlik şüuru xüsusilə güclənmişdi. Heydər Əliyev bu prosesi çox böyük həssaslıq və uzaqgörənliklə idarə edir və tənzimləyirdi. Sovet sisteminin güclü təzyiqinə baxmayaraq, Azərbaycanın gələcək milli dövlətçiliyi naminə mühüm addımlar atılırdı. Bu fəaliyyətin ən mühüm istiqamətlərindən biri Heydər Əliyev tərəfindən yaradılmış milli dövlətçilik, xalqımızın ümummilli mənəvi birliyi konsepsiyasında mühüm yer tutan Azərbaycan dilinin hərtərəfli dəstəklənməsi olmuşdur".
Belə ki, milli xalq mərasimlərinin
qorunub-saxlanması, getdikcə daha geniş əhatə
alması faktı da Heydər Əliyevin respublikaya
başçılığı dövrünə təsadüf
edir. Mövlud Süleymanlı yazır: "Rəhmətlik Rəsul
Rza danışırdı ki, (Anarın dediklərindən) Azərbaycan
KP MK-nın I katibi Heydər Əliyevin qəbulunda oldum...
Novruz bayramı ilə bağlı fikirlərimi bildirdim. Mənə
dedi: "-Rəsul müəllim, gəlin gedək bizim evə,
görək Novruz bayramını siz yaxşı
keçirirsiniz, yoxsa biz. Əgər bizim
ziyalılarımız Novruz bayramını mənim
tapşırığımla keçirəcəklərsə,
bu heç də yaxşı deyil... Qoy ürəkləri istədikləri
şəkildə keçirsinlər". O zaman 70-ci illərin
əvvəlləri idi, bu söz də dildən-dilə
düşdü. Yaz bayramımız öz səmənisiylə
evlərdən bayıra çıxdı, yaxınlı-uzaqlı
yurdumuzu dolaşdı..."
Heydər Əliyevin obrazını təcəssümləndirən şifahi əhvalatlar, şəksiz ki, sovet rejimində yazıya alına bilməzdi. İlk dəfə müstəqillik dövründə yazıçı Əjdər Ol təşəbbüs edərək, həmin əhvalatların bir qismini "Müdriklik anları" (1996), bir il sonra təkmilləşdirərək bir daha "Müdriklik" (1998) adı ilə çap etdirir, "Canlı lətifələr, əhvalatlar, deyimlər" (2015) kitabına da daxil edir. Yazıçı niyyətini kitaba önsözdə belə açıqlamışdır: "Görkəmli siyasətçi və dövlət xadimi, Azərbaycan dövlətçiliyi tarixində əvəzsiz xidmətlər göstərən, hakimiyyət ustası, ayıq-sayıq, çətin anlarında özünü itirməyib xoş günlərində hissə qapılmayan, şəraiti həmişə doğru-düzgün qiymətləndirən, əzəmətli, şax, çevik, yorulmaz, dözümlü, hafizəli, gərgin vəziyyətdən çıxış yolu tapmaqda bənzərsiz iti fikri, qətiyyəti olan Heydər Əlirza oğlu Əliyev bütün yüksək keyfiyyətlərilə yanaşı, həm də güclü yumor hissinə malik, hazırcavab, sözün çəkisini bilən, dediyini vaxtında və yerində deyən bir şəxsiyyət idi. Heydər Əliyevin yuxarıda sadaladığım dəyərli mənəvi keyfiyyətlərilə bağlı maraqlı əhvalatlarla tanış olun. Eşitdiyim və yaxud şahidi olduğum bu əhvalatlarda dünyagörmüş bir insan ömrünün müdriklik məqamlarını yaşayır. Heydər Əliyev çıxışlarının birində deyib: "Sinəm doludur. Onlar gərək yazıla və xalqa çatdırıla. Mənim bildiklərimi, demək olar ki, Azərbaycanda heç kim bilmir!".
Ulu öndərə ümumxalq sevgisinin faktı olan "Canlı lətifələr, əhvalatlar, deyimlər" həm də yazı ədəbiyyatı, bədii nəsr nümunəsidir. Heydər Əliyev obrazının dürüst, reallığa, tarixi həqiqətə tam uyğun əks olunmasında yazıçı sənətkarlığı mühüm rol oynayır. Heydər Əliyevin həyatı başdan-başa mənalı əhvalatlardan ibarətdir. Əjdər Ol deyir: hər əhvalatı yazıya gətirmək mümkünsüzdür; lətifə janrı yığcam, mənalı olmalı, yumor yükü daşımalıdır. Burda əsas sözün sahibi Heydər Əliyevdir, əhvalata o yekun vurmalı və təbii ki, qəfil yumoru ilə oxucunu düşündürməlidir. Heydər Əliyev ömrünün müxtəlif anlarını bu və ya digər rakursdan qabardan canlı lətifə, əhvalat və deyimlər əsl müdriklik təzahürü olub, xalq gülüşü ədəbiyyatına da bir töhfədir.
Heydər Əliyev mövzusunun nəsrdə inikası ən çox bədii-sənədli janrda reallaşmışdır. Heydər Əliyevin həyat yolunu bütövlükdə ehtiva edən, işıqlandıran ayrıca bədii əsər, tarixi roman yazılmamışdır. Bütün çətinliyi və məsuliyyəti ilə birgə, görünür ki, bu hələ yaxın gələcəyin işidir. Amma çox əlamətdar haldır ki, ulu öndərin ilk bioqrafları dahi şəxsiyyətin həyatını, zəngin və nəhəng fəaliyyətini araşdırmış və məhz bədii-sənədli janrda qələmə almışlar. Heydər Əliyevin tarixi obrazını əks etdirməklə birgə, ilk bədii obrazını da həmin əsərlər bizə təqdim edir. Söhbət Viktor Andriyanov və Hüseynbala Mirələmovun "Görkəmli adamların həyatı" bioqrafik silsiləsindən çap olunmuş "Heydər Əliyev" (2008) və Elmira Axundovanın altı cilddə, irihəcmli "Heydər Əliyev: şəxsiyyət və zaman" (2007-2013) kitablarından gedir. Hər iki əsər rus və Azərbaycan dillərində böyük tirajla nəşr olunaraq geniş maraq və rəğbətlə qarşılanmışdır. Elmira Axundovanın altı cildliyi Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev tərəfindən yüksək qiymətləndirilərək, Heydər Əliyev mükafatına layiq görülmüşdür.
Hər iki əsərdə Heydər Əliyev obrazı geniş zaman və tarix kontekstində işıqlandırılmış, həyatının müxtəlif mərhələləri: uşaqlıq və gənclik illəri, Dövlət Təhlükəsizlik Komitəsindəki fəaliyyəti (1944-1969), Azərbaycan Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi kimi Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikasına rəhbərlik etdiyi (1969-1982) və mərkəzi hakimiyyətə yüksəldiyi - Sovet İttifaqı Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsi (Sov.İKP MK) Siyasi Bürosunun üzvü və SSRİ Nazirlər Sovetinin sədrinin birinci müavini kimi fəaliyyət göstərdiyi (1982-1987) dövrlər, Sovet İttifaqının süqutu və Vətənə qayıdışı (1987-1990), milli istiqlal hərəkatının Naxçıvan dövrü (1990-1993), Xilaskarlıq missiyası və Müstəqil Azərbaycanın qurucusu kimi (1993-2003) - geniş materiallar, sənədlər, canlı şahidlər və xatirələrin dili ilə, eyni zamanda yüksək ideya-bədii sənətkarlıqla, iti yazıçı müşahidəsi, ümumiləşdirmə bacarığı, təsvir və təcəssüm ustalığı, dərin təhlillər və şərhlərlə, sirayətedici, oxucunu daim maraq təsirində saxlayan bədii üslubda təqdim olunmuşdur.
Heydər Əliyev obrazı bir sıra memuar nəsri nümunələrində - Anarın "Unudulmaz görüşlər", Elçinin "Tarixlə üz-üzə dayanmış adam", Mövlud Süleymanlının "Qırx ilin yeddi görüşü", İsa Hüseynovun "Həyatımdan səhifələr", Vidadi Babanlının "Unutmadığım günlər", Hafiz Paşayevin "Bir səfirin manifesti", Səyyad Aranın "Heydər Əliyevin Amerika fəthi", Hüseynbala Mirələmovun "İşığın izi ilə" əsərlərində bu və ya digər rakursdan, Ulu Öndərlə görüşlərdən doğan canlı təəssürat əsasında əksini tapmışdır.
1990-cı illərin çətin ictimai-siyasi həyatını, müstəqillik yolunun ağırlığı və ziddiyyətlərini əks etdirən bir sıra bədii əsərlərdə - Sabir Rüstəmxanlının "Xətai yurdu" romanında, Aqil Abbasın "Çadırda Üzeyir Hacıbəyov doğula bilməz" povestində, Afaq Məsudun "Dahi" hekayəsində hadisələrdən ani keçən Heydər Əliyevin tarixi obrazını görürük. Çox maraqlıdır ki, janrlar içərisində bədii detektiv Heydər Əliyevin və xalqın həyatındakı mürəkkəb və çətin dövrlərə müraciət etmiş, Çingiz Abdullayevin, Elmira Axundovanın, İsa Nəcəfovun siyasi detektivlərində ulu öndərin xilaskarlıq missiyası gərgin hadisələr fonunda qələmə alınmışdır.
Tarixi planda yanaşdıqda Heydər Əliyev obrazı bədii nəsrdə ən çox Xilaskar kimi, xilaskarlıq missiyası ilə təqdim və təfsir olunur. Həm də üç məqam, üç səciyyədə:
1) Hələ dövlət təhlükəsizlik sahəsində çalışdığı zaman Heydər Əliyev milli insanın xilaskarı kimi çıxış edir; neçə-neçə milli düşüncəli gəncləri qoruyur, həbs olunmaqdan, ölümdən xilas edir; dissidentizmdən yayındıraraq milli quruculuq proseslərinə yönləndirir. Elmira Axundovanın "Heydər Əliyev: şəxsiyyət və zaman", Anarın "Unudulmaz görüşlər", Hüseynbala Mirələmovun "Xəcalət", Əjdər Olun "Canlı lətifələr, əhvalatlar, deyimlər" əsərlərində, xüsusən Tofiq Abdinin "Dövlət çevrilişi" povesti və Mövlud Süleymanlının "Qırx ilin yeddi görüşü" memuarında bu obrazın təfərrüatları əksini tapıb.
2) Respublikanın, Sovet Azərbaycanının
xilaskarı obrazı. 1969-1982-ci illərdə Heydər
Əliyev Sovet İttifaqının müttəfiq
respublikalarından biri olan Azərbaycan Sovet Sosialist
Respublikasına başçılıq etmiş, rəhbərliyi
dövründə Azərbaycan iqtisadiyyatı, sənayesi, kənd
təsərrüfatı, elm və mədəniyyəti,
ədəbiyyat və incənəsəti inkişaf etmiş,
bu dövrdə xalqın ictimai və milli şüuru
artmış, müasir dünya səviyyəsinə yüksəlmişdir.
Amma maraqlıdır ki, həmin dövrdə(n) Heydər
Əliyev ədəbiyyatın yaddaşında heç də
kommunist lider, partokrat məmur, yaxud "Moskva emissarı"
kimi deyil, əksinə, dissident obrazı ilə yer
almışdır. Bəlkə də burda bir qanunauyğunluq
gizlənir. Əjdər Olun "Canlı lətifələr, əhvalatlar,
deyimlər" kitabında belə bir "olmuş əhvalat"
var: "Yazıçıların X qurultayında
çıxış edən Heydər Əliyev sovet
dövründə Azərbaycan
yazıçılarının cəsarətindən söz
açıb dedi: "- Əslində, o dövrdə elə
siz hamınız dissident olmusunuz". Rəyasət Heyətində
oturmuş yazıçı Anar ayağa durub, üzr istəyərək
Heydər Əliyevin fikrinə qoşuldu: "-Hörmətli
Prezident, bir dəfə çıxışınızda
dediniz ki, sovet dövründə ən böyük dissident mən
olmuşam". Heydər Əliyev məmnun halda Anarın
sözünü təsdiqlədi: "-O da doğrudur! O zaman Kommunist Partiyası
daxilində ən böyük dissident mən idim!"
Anar,
Elmira Axundova, Viktor Andriyanov və Hüseynbala Mirələmov
Respublikanın başçısı kimi Heydər Əliyevin
tarixi missiyasını, həyatın və cəmiyyətin
bütün sahələrində apardığı inqilabi
islahatlara görə "xilaskar" obrazı ilə səciyyələndirmişlər.
Əgər bura qədər, dövlət təhlükəsizliyi
sıralarında onun fəaliyyəti milli insanın xilası
naminə yönəlmişdisə, bu dəfə daha
böyük miqyasda - ətalətə, durğunluğa,
staqnasiyaya mübtəla olmuş respublikanın, ölkənin
qurtulmasına yönəlir. Vidadi Babanlının
"Unutmadığım günlər", İsa
Hüseynovun "Həyatımdan səhifələr",
Anarın, Elçinin, Maqsud İbrahimbəyovun, Mark Verxovskinin
və b.-nın memuar əsərlərində bu dövrün
təsərrüfat və mədəniyyət quruculuğu
proseslərində Heydər Əliyevin portret çizgiləri
yaxından müşahidələr əsasında qələmə
alınmışdır.
3) Ən
nəhayət, millətin, xalqın, müstəqil dövlətçiliyimizin
Xilaskar obrazı. Bu obraz bəzən ani də
olsa, onlarla bədii əsərdən keçir. Maraqlıdır ki, qeyd olunduğu kimi,
yazıçılar dövrün hadisələrinə
yalnız bədii-sənədli nəsrdə deyil, detektiv
janrında da müraciət etmiş, bir-birinin ardınca Elmira
Axundova və İsa Nəcəfovun "Naşirin
ölümü" (2000), İsa Nəcəfovun "Gecə
yarısında qətl" (2000), Elmira Axundovanın
"Şüşə saray" (2007) siyasi detektivləri,
Çingiz Abdullayevin "Qanın üç rəngi"
(2001) detektiv romanı yaranmışdır. Bəlkə də təəccüblü deyil,
1990-cı illərin əvvəlləri - müstəqilliyinə
can atan Azərbaycan xalqının şərəfli səhifələr
dolu azadlıq mübarizəsi ilə yanaşı, tariximizin ən
dramatik, siyasi hakimiyyət uğrunda intriqalarla səciyyəvi
bir dövrüdür. Adı çəkilən
əsərlər detektiv janrında qələmə alınsa
da, sırf tarixi materiallara söykənir; bədii təxəyyül
burda özünü əsasən yazıçı
ustalığı və sənətkarlıq tərəflərində
göstərir.
Adı çəkilən romanlarda bu və ya digər həcmdə
Heydər Əliyevin obrazı yer alır. Yazıçılar tarixən
bəlli olan həqiqətləri - dövlət müstəqilliyini
əldə etdikdən sonra Azərbaycan xalqının daxili
ziddiyyətlər və xarici təzyiqlər nəticəsində
az qala onu itirməsinə qənşər Ulu Öndərin
siyasət meydanına qayıdıb, nəhəng bir atlant kimi
xilaskarlıq missiyasını çiyinlərinə
götürməsi, Müstəqil Azərbaycanın taleyini həll
etməsi hadisələrini bədii nəsrin həqiqətinə
çevirə bilmiş, müstəqilliyin heç də asan
qazanılmadığı, bu yolda ən çox Heydər
Əliyev dühasına, "Heydər - Xalq" sevgisinə borclu olduğumuz ideyasını
aşılaya bilmişlər.
Müstəqillik
dövründə yaranmış, adını çəkdiyim
və çəkmədiyim onlarla əsərdə Ulu Öndərin
obrazı xilaskarlıq missiyası ilə yanaşı,
ümummilli lider, böyük dövlət xadimi və siyasətçi,
müasir Azərbaycanın, müstəqil Azərbaycan
dövlətinin memarı, mədəniyyət və cəmiyyət
qurucusu, milli mənəviyyatın qoruyucusu, ədəbiyyat və
sənət bilicisi, ali və dahi insan, möhtəşəm
şəxsiyyət, ən böyük azərbaycanlı və
s. məqamlarda da təsvir olunmuş, ədəbiyyat
çoxyönlü, çoxcəhətli, universal keyfiyyətlərin
vəhdətini qapsayan Heydər Əliyev obrazının
bütövlüyünü təqdim etməyə
çalışmışdır.
Xalq
yazıçısı Anar 2003-cü ilin dekabrında qələmə
aldığı "Qalib gəldi, qalib getdi" vida
yazısında ulu öndərin həyat yolunu, uzun
ömür dastanını görükdürə bilən
yığcam bir obraz-ifadə işlədir - Qalib!
"Dünyaya qalib kimi gəldi, dünyadan qalib kimi
getdi..." Yazıçının
düzgün sezdiyi bu Obraz Heydər Əliyevin tərcümeyi-halının
bütün pillələri, dönəmləri, nöqtələrində
bir insan kimi, şəxsiyyət kimi, fenomen kimi tarixi fəaliyyətinin
başlıca uğurlarını, nəticələrini,
yekunlarını özündə qapsayır. Və ulu öndər haqqında yazılan
bütün əsərlərdə təsbitini tapır.
Bioqrafları həyat tarixçəsinin hər
mərhələsində Heydər Əliyevi qalib kimi
görür və qələmə alırlar.
Heydər
Əliyevin obrazını yaratmağa çalışanlar
daim sual verir: onu qələbəyə aparan, həyatın və
tarixin bütün sınaqlarından hər dəfə qalib
çıxaran hansı keyfiyyətlərdir? Fitri
istedad, universal bacarıqlar - öz yerində, bir qədər
mücərrəd görünən bu xassələr ümumən
dahi insanlarda olur. Heydər Əliyev
xarakterinin sirri son dərəcə düzgünlüyü, həqiqətpərəstliyi,
haqqa, ədalətə inam hissində gizlənir. Fəaliyyətinin
zirvəsində: "Qoy ədalət zəfər
çalsın!" - deyə bütün
dünyaya hayqıran Heydər Əliyevi lap əvvəldən
qələbələrə doğru səsləyən və
aparan həmin ali ictimai duyğu olmuşdur. Haqqın, həqiqətin,
ədalətin qələbəsi uğrunda səylər,
çalışmalar, çarpışmalar Heydər
Əliyevin xarakterində zəhmətkeşlik,
işgüzarlıq, əzm və inadkarlıq, özünəinam,
ən nəhayət, müasirlərinin qeyd etdiyi kimi: "dəmir
iradə" formalaşdırmışdır. Haqqında
yazılan bütün əsərlərdə Heydər
Əliyev "İradə mücəssəmi" kimi təqdim
olunur. Ulu öndərin özü bu cəhəti siyasi rəhbər
üçün vacib hesab edir: "Rəhbər
işçinin İRADƏSİ olmalıdır, böyük
İRADƏSİ. Hər bir rəhbər
işçi bütün varlığı ilə dərk etməlidir
ki, o öz xalqının, öz millətinin, öz
torpağının keşiyində dayanmalıdır. Yəni sən kənara çəkilib yalnız
öz maraqlarını düşünməməlisən.
Özünü yalnız bu işə həsr etməlisən..."
Bütün
bu xassələrlə yanaşı, sözsüz ki, Heydər
Əliyev fenomenini yetirən onun böyük sevgisidir - həyat
sevgisi, İnsan sevgisi, Xalq sevgisi, Millət sevgisi!; biliyə, elmə, mədəniyyətə,
bəşəriyyətə sevgisi!
Anar
yazır: "Heydər Əliyev hər xalqa, bəlkə də,
əsrdə bir dəfə qismət olan qənimət, nadir
şəxsiyyət idi. Həyata qalib kimi gəlmişdi.
Xalqı vəfatıyla sarsıdan, sarsıdaraq
birləşdirən, kədərləndirərək
bütövləşdirən Heydər Əliyev
ölümüylə də zəfər çaldı.
Kim nə deyir desin, nə yazır yazsın, qalib gəldi,
qalib getdi".
Ulu öndər Heydər Əliyevin adı, arzu və əməlləri
onun ideya və ideallarında yaşayır. Gündən-günə
yeniləşən, çağdaş dünya
meridianlarında yerini axtaran, Şərqdən Qərbə, Qərbdən
Şərqə gedən yolların qovşağında hər
gün daha da çox mərkəz, görüş, ünsiyyət
məkanı rolunu oynayan, bəşəriyyətin taleyini
düşünən ictimai-siyasi, tarixi-mədəni, qlobal,
milli və multikultural ideyaların, ideologiyaların, müzakirə və tədbirlərin
əsl sınaq meydanına çevrilən ən yeni Azərbaycanın
obrazı məhz Heydər Əliyev ideya və
ideallarının təcəssümüdür. Bu yeni əsərin,
yeni Azərbaycanın qəhrəmanı - Heydər Əliyev
yolunun layiqli davamçısı, ulu öndərin Azərbaycançılıq
təlimini yeni tarixi şəraitdə yaradıcı şəkildə
inkişaf etdirən, Azərbaycan adını, Azərbaycan
xalqının xoş niyyət və məramlarını hər
gün dünyaya daha da çox tanıdan, Azərbaycan
Respublikasının prezidenti İlham Əliyevdir.
Yeni əsrin və əsərin qəhrəmanı
haqqında ilk nümunələrin bədii-sənədli
janrda yaranması da təəccüblü deyil. Viktor Andriyanov
və Hüseynbala Mirələmovun "Görkəmli
adamların həyatı" seriyasından "İlham
Əliyev" (2007), Elmira Axundovanın "İlham Əliyev.
Dəyişmələr fonunda Prezidentin
portreti" (2016) bədii-sənədli əsərləri əsrin
qəhrəmanının simasında ən yeni Azərbaycanın
qazandığı qlobal uğurları, XXI əsrdə
dünyaya səs salan yeniləşən Azərbaycanı
görməyə imkan verir. Bu həm də
Heydər Əliyev ideyalarının gerçəkliyi və qələbəsidir.
Əslində, bugün milli ədəbiyyatda yaranan hər
bir dəyərli əsərdə bütün uğurları,
çətinlikləri, irəliyə doğru addımları
ilə birgə ulu öndərin təməlini qoyduğu
müasir Azərbaycanın obrazı var. Obrazın
hüdudları və hüdudsuzluğu bu parametrlərdə
görünür, gerçəkləşir.
Tehran Əlişanoğlu
AMEA-nın müxbir üzvü
Ədəbiyyat qəzeti.- 2018.- 12 may.- S.22-23.