"Geriyə
baxma, qoca"
İndi
yerindən təzəcə
oyanıb bir-iki kitab oxuyan, üç cümlə qaralayan cavanlar tez-tez ötən əsrin müəllifləri haqqında
ağız büzürlər
ki, filan yazıçı mənim
yazıçım deyil,
filan yazıçının
əsərini başıma
güllə sıxsalar
da oxumaram və s. Bir dəfə mütaliəsinə
inandığım, xeyli
təcrübəli və
intellektli bir yazıçı qəfildən
qayıtdı ki, İsa Hüseynov mənim yazıçım
deyil, onun əsərlərini oxuyanda
ürəyim sıxılır.
Yalan olmasın, bir neçə gün lazım oldu ki, onun dediyi
sözlərin təsirindən
çıxım. Üstəlik,
həmin adam
haqqında olan fikirlərim də bu bircə cümləylə
darmadağın oldu.
Əslində isə haqqında başqalarının dilindən
eşitdiyiniz müəlliflərə
qarşı belə saymazyana və amansız münasibət çox təhlükəlidir. Gün gəlib
çatar, dodaq büzdüyün müəllifin
əsəri gəlib keçər sənin əlinə. Və sən
başlayarsan həmin
müəllifin yazdıqlarını
vərəqləməyə. Bir də onda ayılarsan
ki, utandığından
girməyə bir yer axtarırsan. Amma yer nə
gəzir...
Ötənlərdə İlyas Əfəndiyevin
"Geriyə baxma qoca" romanını oxuyub bitirdim. Bu İlyas Əfəndiyevin yaradıcılığı ilə
ilk tanışlığım deyildi. Hekayələrini hələ uşaq
vaxtı oxumuşdum.
Ən yadımda qalan hekayəsi isə "Yun şal" olmuşdu. Amma məsələ bundadır ki, İlyas Əfəndiyevin pyesləri əsasında hazırlanmış tamaşalara
çox baxdığımdan
özümü onun irihəcmli əsərləri
barəsində müəyyən
mənada tox hiss edirdim. Lakin "Geriyə baxma, qoca" romanını oxumamaq mənim kimi uşaqlığına,
xatirələrə bağlı,
həssas adam
üçün böyük
itki ola bilərdi.
Avtobioqrafiq əsər hesab olunan "Geriyə baxma qoca" romanı İlyas Əfəndiyevin altıncı,
sonuncu romanıdı. Yazıçı bu romanı 1980-ci ildə altmış altı yaşında yazıb bitirib.
Romanda hadisələr XX əsrin
əvvəllərində, xüsusən,
Qarabağda baş verən dövrü hadisələrlə zəngindir.
Yazıçı öz nəsil
şəcərəsini çözələyərək
ordan xeyli bitkin və zəngin məlumatlar araşdırıb üzə
çıxarmışdır.
Axıcı dil ilə yazılmış
əsər birinci şəxsin - Muradın dilindən nəql olunur. Əslində isə Murad
elə yazıçının
prototipidir.
Artıq cümlələrin olmadığı, bayağılıqdan
və şişirtmədən
uzaq olan bu gözəl nəsr nümunəsi oxucuda müsbət hisslər yaradır.
Onu keçmişini, əcdadlarını,
onların dünənini
araşdırmağa vadar
edir. Əsər
Qarabağın dillərə
dastan təbiətini, güzəranını,
arandan yaylağa, yaylaqdan arana köç edən həyatını göz önünə gətirir.
Müəllif o dövrdəki bəylərin,
xanların, onların
ailə üzvlərinin
yaşayışını heç nədən çəkinmədən pisiylə,
yaxşısıyla qələmə
alıb.
Əsərdə anası bəy,
atası isə tacir nəslindən olan Muradın
uşaqlıq illəri
yaxşı, varlı
güzərana düşmüşdür.
Lakin buna baxmayaraq, o, heç vaxt varlı həyat tərzinə, kübar yaşayışa can atmır.
Murad o dövrdə
bir çox haqsızlıqların şahidi
olur. Babasının rəhmətə getmiş qardaşı uşaqlarını qapısında
nökər işlətməkdən
tutmuş, onların dul qalmış analarının gecəylə
bir çobana qoşulub qaçmasına
qədər nəql edən əsər çox kövrək və kədərli sətirlərlə zəngindir.
Məhz bu səbəbdəndir ki, yazıçı ahıl yaşında qələmə aldığı
əsərə "Geriyə
baxma qoca" adını verib.
Kitabın ilk səhifələrində müəllif bu adın səbəbini belə açıqlayır:
"Hətta indi, yəni yaşlı vaxtımda dönüb keçmişə baxmaq istəyəndə elə
bil ki, içəridən
bir səs təşvişlə mənə
deyir: "Geriyə baxma, qoca!".
Lakin mən baxmaq istəyirəm. Mən bu
keçmişin çox
əzablı, çox
kədərli olduğunu
bilirəm, ancaq yenə də ona təkrar-təkrar tamaşa etmək, nəyi isə anlamaq istəyirəm.
"
İnsan
isə elə bir varlıqdır ki, keçmişdə nə qədər ağrı-acı ilə üzləşə belə
həmişə geriyə
boylanmağa can atır.
Çünki hər bir insanın keçmişi onun özünəməxsusdur.
Gələcəyinizi yaxşı görə
bilmək üçün
isə tez-tez keçmişinizə boylanın.
Lap qoca olsanız
da. Necə ki, İlyas
Əfəndiyev altmış
altı yaşında
bunu bacarmışdı.
Samirə Əşrəf
Ədəbiyyat qazeti.- 2018.- 12
may.- S.21.